Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu
Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P73a94t92r11i29k 17C57h18r60z 4258269622189

Podle mne by ta pravidla mohla být jednoduchá. Není-li se s dostatečnou pravděpodobností možné střetu vyhnout, aniž by byl ohrožen život pasažérů nebo ostatních účastníků silničního provozu, vozidlo by mělo zkrátka jen s maximální účinností brzdit.

Zrovna v tomto případě nemají chodci na sinici co dělat, není tak fér ohrozit posádku vozidla a nebo chodce jdoucí po kraji silnice (kde pravidla silničního provozu neporušuje).

Pochybuji, že vozidlo bude se 100 % pravděpodobností schopné odlišit lidi na silnici od např. zvířat. Pak by se totiž mohlo stát, že auto srazí někoho na chodníku jen proto že před ním přeběhne pes.

+45/0
doporučit
25.6.2016 7:13

K13r62y15š67t72o92f 44L67a83n36í84k 1589660605865

samozrejme vždy chranit posadku, pokud někdo vběhne před takove vozidlo a ridici systém vyhodnoti srazku jako nevyhnutelnou. když se někdo postavi na koleje, taky nemůže ocekavat, ze se mu vlak nebo tramvaj vyhne. za chyby se plati, ale nemel by platit ten, kdo tu chybu neudelal.

+51/−2
doporučit
25.6.2016 0:45

T71o27m20á90š 20P14a51č50e63s 2878522527447

Doporučuji zavést tzv. neutrální bilanci. Dojde-li k nehodě, u níž je pravděpodobnost úmrtí sražené osoby větší, než řekněme 85%, bude posádka vozu automaticky propíchnuta ostrými hroty zabudovanými v sedačkách. Všichni jsou mrtví, žádná morální dilemata, koho měl vůz upřednostnit tudíž nevznikají, jasná win-win situace ;-D

+40/−1
doporučit
25.6.2016 8:11

L29u15b27o84m61í54r 49K41a12m35e94n34s33k46ý 3880678183526

tak ta priorita je snad jasná, na prvním místě bezpečnost majitele, na druhém všech ostatních. Cokoliv jiného jsou klasické dobré úmysly dláždící cestu do pekla. nakonec by to snad počítač propočítával vyšší pravděpodobnost dožití jednotlivých účastníku provozu a obětoval první ty co by stejně měli brzy umřít, to je zcela zrůdná cesta

+25/0
doporučit
25.6.2016 7:40

P62e55t70r 46P42a15v35l52a14t61a 7216500797291

Jednoznačně si nekoupím auto, které se bude schopné chovat sebevražedně, ještě kuli tomu, že někdo jiný udělál chybu.

Dvakrát jsem v takové situaci byl, a dvaktrát jsem byl připravený raději jít do čelního střetu, ve kterém by se mi v dané situaci nic moc nestalo, ale ten druhý, který udělal chybu by byl na 99 procent mrtvý. Vždycky to nakonec stihl.

Jednnou mladý frajírek předjíždějící na zákazu v zatáčce v kopci, po druhé magor přebíhající dálnici.

+27/−1
doporučit
25.6.2016 7:42

K49a10r47e78l 19N10o95v22o21t54n68y 2911255659850

Pritom je to jednoduche - stacit brat v uvahu i to, kdo porusil pravidla a zavinil tak tu nehodu, a automaticky uprednostnovat preziti toho, kdo je v tom nevinne.

V opacnem pripade bude uplne jednoduche nekoho zavrazdit. Staci dat par stovek skupine bezdomovcu, aby v pravy okamzik skocila planovane obeti pred jeho automaticke auto.

+14/0
doporučit
25.6.2016 12:47

M66a61r81t55i45n 89B96i73t82t71n22e58r 4182496876305

Umíte si představit, jak se společnost během pár desítek let promění díky tomu?

Například řidičské oprávnění bude mít jen malé procento lidí. Dopravní předpisy se přizpůsobí automatizované dopravě, takže řídit jako živý řidič v běžné dopravě bude mnohem složitější.

Stejně tak vlastní auto bude mnohem vzácnější věc (většinu času stojí v garáži, když by mohlo jezdit a vydělávat - což povede k tomu, že pak řada lidí si auto nekoupí a bude využívat auta jiných). Ohromně to zlevní taxi dopravu.

Rozvozy budou mnohem levnější. Spolu s rozvojem dronů a robotizací bude dům zásobený automaticky ve výsledku.

Nebude třeba někoho někam vozit - stačí poslat auto.

Bude práce z auta, hraní si v autě, výuka v autě a to ještě bude přibývat práce z domova s robotizací manuálních prací a rozvojem kancelářských prací přes internet. Budou existovat auta jako v podstatě pojízdné kanceláře.

Auta se změní časem. Mohou být uzavřená, bez předních skel klidně - pokud pasažéři nebudou chtít, není nutné, aby museli vidět ven a aby někdo musel vidět je. Nebude nutné dělit prostor na vepředu a vzadu. Něco jako luxusní limuzíny, kde přepravovaný také neřeší, co se děje před autem - má řidiče a vnitřek auta bude navržený tak, aby přepravované zabavil (kino...).

Co dál?

+19/−3
doporučit
25.6.2016 12:04

F61r55a74n84t33i98š20e58k 18N55o49v44á25k 1776507889687

Chodec nemá na silnici před jedoucím autem co dělat, tak proč by měl robot zachraňovat životy osob porušujících pravidla na úkor někoho, kdo se chová, jak má (ať už je to pasažér nebo osoba stojící mimo silnici) Já v tom nevidím nic sobeckého ani neetického. Pokud jsou lidé nesobečtí a riskují svůj život pro jiné, jak tady píše jeden diskutující, prosím, ale musí to být rozhodnutí každého jednotlivce a ne obecný princip naprogramování stroje.

+15/−2
doporučit
25.6.2016 7:04

K66a46r10e38l 94E44n39d51l36e64r 3163950500875

Ehm - koupili byste si auto, které vás v případě potřeby zabije, aby ušetřilo chodce? Já určitě ne. A tím je to dané - auto musí chránit podsádku, jinak je neprodejné.

+16/−4
doporučit
25.6.2016 12:19

D71a32n 34S17v45o50b80o62d67a 9510330465886

Nekoupil bych si auto ktere na ukor me a me posadky zachrani nahodne chodce. Pokud povezu manzelku a deti tak je jejich bezpecnost moji prioritou.

Software nemuze byt nastaven aby zachranoval podle poctu lidi (napr 5 opilcu na silnici je vic nez 4 clena rodina v aute)

+10/−1
doporučit
26.6.2016 15:29
Foto

J49i62ř58í 14Š31r33á89m51e13k 3878907659201

Díky za téma k zamyšlení. A za titulek palec nahoru. Technet vyčnívá víc a víc (o mnoho koňských výšek*)

+8/0
doporučit
25.6.2016 12:57
Foto

R44u42d95o43l13f 62P66o66l77a21n89e69c14k48ý 3863144783585

Isaac Asimov se musí v hrobě obracet z takové formulace robotických zákonů...

* 1) Robot nesmí ublížit člověku nebo svou nečinností dopustit, aby bylo člověku ublíženo. * 2) Robot musí uposlechnout příkazů člověka, kromě případů, kdy jsou tyto příkazy v rozporu s prvním zákonem. * 3) Robot musí chránit sám sebe před poškozením, kromě případů, kdy je tato ochrana v rozporu s prvním nebo druhým zákonem.

+14/−4
doporučit
25.6.2016 7:35

P15e57t54r 88K87o77l59á84ř 2728597464681

Auto, které mne pošle kvůli sebevrahovi ve 130 km/h do zdi si strčte někam ...Rv

+9/−1
doporučit
25.6.2016 18:32

L44u42d51ě34k 15H47a65š33k47o69v79e32c 3717515678443

Zajímavý článek nutící k zamyšlení. Píše se, že je to ne pravděpodobnostní situace, ale já bych to viděl i jinak. Co když půjde o úmysl skupiny chodců, která bude vědět, že se jim auto vyhne a radši to narve do zdi? Není nic jednoduššího jak se někoho zbavit. Kde začíná a končí etika?

+9/−1
doporučit
25.6.2016 13:28

J26i83ř12í 46Z33a38t85l17o65u55k53a28l 3838289881166

Řekl bych, že největší slabinou této teorie je předpoklad, že všichni účastníci se do té situace dostanou nějakou náhodou nebo chybou, že nikdo tak nebude jednat třeba záměrně. A teď si představte v lepším případě partu chuligánů, v horším třeba skupinu mafiánů, kteří se snaží někoho zabít. Pokud budou mít jistotu, že auto musí být nastaveno tak, aby jim vždy uhnulo a ohrozilo raději posádku, kde berete tu jistotu, že toho nikdo nezneužije, nevběhne takto záměrně v dostatečně velké skupině před auto a nezpůsobí tak nehodu a třeba i smrt jeho posádky?

+7/0
doporučit
26.6.2016 23:38

M30a18r75t57i28n 78P43i48š48t55o20r44a 8778328266469

Že někteří upřednostňují ochranu sebe sama, je vidět z těch SUV, co jezdí po Praze. Že jich není většina, není důsledek etických úvah, ale stále ještě ekonomické bariéry.

+7/0
doporučit
25.6.2016 15:34

P20e25t68r 87H57á98l44a 6154566435686

Podle me je klicove, ci vinou je nehoda. Jestli budou samoridici se auta znamenat radove snizeni poctu nehod, tak chyba bude se vsi pravdepodobnosti na strane chodce. A fakt bych nechtel, aby me moje auto zabilo ve snaze ochranit bandu debilu co skoci pred auto a nerozhledne se. Moralni hazard, kdy pesi ve vetsich skupinach budou nezodpovedne lezt do silnice protoze auta je ochrani na ukor vlastni posadky, fakt není optimalni.

+7/0
doporučit
25.6.2016 11:48

M59a93r46t48i29n 79B72i11t62t75n20e25r 4462506626975

Mimochodem - ten algoritmus auta bude asi hodně brát v úvahu i to, zda zrovna veze živého pasažéra a chrání jeho život a nebo zda se přepravuje prázdné (jede zaparkovat nebo někoho nabrat) a nebo jen náklad - a tedy chrání "jen" majetek.

+8/−1
doporučit
25.6.2016 12:37

P77a28v50e38l 43V38o17j18á68č59e11k 6582306730690

Pravdou je, že autonomní vozidla naše cestování o trochu prodlouží, budou dodržovat limity. Taky sníží nehodovost. Všechno pojede na bezpečnost a bude se počítat se selháním jednoho auta.

Tohle není problém. Problém je přesně to co je v nadpisu a je ten problém je trochu širší. Jde o to, co si má automatika vyhodnotit jako správné a lepší.

Jednoduše řečeno. Počítač si bude vybírat kdo přežije a kdo zemře.

Mrtvých a zraněných bude míň, ale jsou lidé ochotní to nechat na počítačích?

+6/0
doporučit
25.6.2016 12:16

J11a83r20o82m54í12r 16C90e64n15e30k 1638696985982

„Lidé schvalovali naprogramování samořídících automobilů tak, aby automobil obětoval svého pasažéra, pokud tím může zachránit větší množství lidí.

Takže pro zabití jezdce v robotickém autě stačí banda lidí, kteří před to auto skočí a auto svého pasažéra raději zabije. Skvělé....

+6/0
doporučit
25.6.2016 10:27

J31a47n 93H11o66r86k15ý 2156346306855

Řešení je snadné - ať to odnese ten, kdo udělal chybu. Pokud se na dálnici objeví stádo opilců, je mi lito. Ale pokud bude chybovat mé robotické autíčko, ať si okamžitě za trest spálí CPU.

+5/0
doporučit
26.6.2016 12:27

V37i79t 69O78t23a79h88a16l 5195400359664

Dle mého by logické bylo upřednostnit vždy oběť před viníkem. Pokud tedy někdo vleze do vozovky na červenou, pak by mělo auto logicky ochránit spíš pasažéra než chodce.

Dále by neměl být takový problém, udělat rozhraní s parametry, nastavitelné majitelem vozu. Ten by měl mít právo si nastavit, čemu má ve sporných situacích dávat automat prioritu.

Dovedu si představit, že bych si nastavil v případě, že jsem ve voze sám vyšší prioritu pro větší množství ohrožených chodců. Ovšem pokud jedu s rodinou, pak bych nastavil vyšší prioritu pro nás jako pasažéry.

+5/0
doporučit
25.6.2016 11:40

P18e95t71r 37M85i33c22h74a46l 2180684371622

Horší bude, až bude chtít ochránit cestující v autobusu jedoucím před ním a hodí to do protisměru pod kamion. Děkuji, nechci, raději řídím sám.

+5/0
doporučit
25.6.2016 9:57

J63a29n 16N81o94v78á84k 7615674738357

problémem těhlech aut je, že zemře-li jejich vinou jediný člověk, okamžitě na ně lidé zanevřou.

+5/0
doporučit
25.6.2016 8:49

L31a84d90a 49N73o63v89a68k 4952793857

přesně vidim, jak mi tam vběhne stádo malých loztomilých lozmazlených fracků a auto mě i s rodinou pošle do zdi...., místo aby zapnulo stěrače....

+7/−3
doporučit
25.6.2016 8:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.