Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Programátorům záleží na barvičkách. Pomáhají jim vyznat se v chaosu

K čemu používají programátoři barvy? Při psaní kódu jim barevné odlišení syntaxe pomáhá vyznat se v textu, vyhledávat překlepy nebo rozpoznat komentář od aktivního kódu. Většina programátorů nedá na zvýrazňování syntaxe dopustit, ale kritici tvrdí, že může být i škodlivé spoléhat na to až příliš.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J31a53n 20D30l52o21u72h59ý 7934539850219

Koukam, ze cenzor stale zasahuje a nebo to mate proste rozbity. Pane Kasik, tak dozvim se uz kde je pravda?

0/0
4.7.2016 11:21
Foto

P83a34v55e22l 49K11a53s69í19k50, 45T71e89c52h67n28e20t66.18c26z

Co to je za kryptické poznámky? Jak mám vědět, co máte na mysli?

0/0
5.7.2016 8:20

L56u30k21á57š 59S16l79á89n81s60k82ý 4261123537826

Již Mulder věděl, že pravda je tam venku.

+1/0
11.7.2016 5:54

P88e72t84r 45H88o47f71m29a21n12n 6739574615670

Co to je za kod, kdyz se v nem necisluji radky?;-O

0/−2
3.7.2016 13:57
Foto

P14a41v82e85l 76K93a36s14í43k63, 88T94e73c78h36n89e61t54.87c98z

Kde někdo mluví o (ne)číslování řádků? Navíc řádky jsou v článku u ukázky číslované...

0/0
4.7.2016 8:10

J83a38n 47Š81e72b37e19s58t91a 6457570410325

To byl hezký článek. Schválně jsem ho přečetl až do konce, jestli se tam pro mne najde něco užitečného. A nic.

Pochopil jsem, že jde o programování. A pak už ani slovo ;-D

0/0
3.7.2016 10:08

K73a68r29o13l45í13n13a 66N27o54v51o27t41n63á 3505516229431

Šťastný to muž, který se potýká s kódy plnými přebytečných komentářů ;-D

+3/0
2.7.2016 23:16

P20e21t71r 32H94o75f78m40a90n37n 6679604515600

Zřejmě je placen podle jeho délky. Za normostranu.

0/−3
3.7.2016 13:54

T44o30m29á62š 54M35a48x96a 5223720315447

Krásný téma, to bude flame jako řemen ;-D

Samozřejmě, že si 99% programátorů uzpůsobuje pomůcky všeho druhu, mně osobně trvá po reinstalaci nastavení systému na můj standard cca. 2 dny. S využitím cloudu :-)

Dneska v podstatě všichni programátoři fungujou v týmu, takže osobní barevný zvýraznění ohromně pomáhá v přehlednosti..... když už člověk musí číst a opravovat ty prasečiny :-P

+4/0
2.7.2016 18:29

V23l98a62d67i87s56l97a72v 77A11d89a12m45e33c 2375668711228

Už programuji jen svátečně, ale když jsem kdysi to dělal, tak v týmu si každý řešil svoje funkce a ty se přidávali přes parametry. Nikdy nikdo se nesnažil, že by v jednom souboru se motali dva programátoři. Leda výjimečně když se něco zkoušelo a seděli dva u jednoho PC:

0/0
3.7.2016 0:53

O39n59d92ř98e66j 95Z42e30m87a66n 5170714238589

Ale taky můžete na tom kódu dělat po nekom jiném, nebo někdo jiný to může vzít po vás. Někdo další se k tomu tak po nějakém roce taky vrátit aby v tom něco změnil, atd...

+2/0
3.7.2016 9:20

V59l73a40d64i41s37l69a78v 14A53d87a66m28e38c 2605198111218

To znám, když se vracím ke svému kódu po roce. Kolikrát mám problém i poznámkami, co sem tím myslel. :-)

0/0
9.7.2016 10:12

T40o49m59á91š 84S30k98á95l70a 6548357

to funguje maximálně u něčeho jednoduchého, nebo jste byl v týmu se samými génii. Normálně se v cizím kódu hrabete celkem často, protože něco zavoláte s parametry a ono to udělá něco nečekaného a je rychlejší zjistit proč, než to posílat, vysvětlovat, připravovat test case a čekat na, v lepším případě opravu, v horším jen odpověď. To samé platí např. i o zdrojácích od MS a ostatních. Jen z kódu zjistíte, co to dělá doopravdy bez ohledu na to co je nebo chybí v dokumentaci.

0/0
8.7.2016 14:38

V19l15a69d39i76s52l85a59v 95A12d40a83m68e79c 2885558781398

Programátor musí být člověk od narození, jinak to nemůže dělat, takže musí být v této specializaci geniální. :-) Já jsem se moc v cizím kódu nehrabal, jen když jsem se učil, jak na nějaké věci. Tvořili jsme novou věc jejíž jednotlivé části byli hodně oddělené. Neměli jsme potřebu si jakkoliv zasahovat do svých částí programu.

0/0
9.7.2016 10:19

J24a90k37u57b 15H59e82g19e98n80b54a44r42t 9415984349774

A přitom stačí programovat v jazycích, kde je barva součástí syntaxe, jako je třeba colorForth (k názvu jazyka si domyslete barvy :-)), a dilema zvýrazňovat/nezvýrazňovat je rozhodnuto za vás. ;-D

0/0
2.7.2016 15:27

M43a81r95t88i61n 17Š32t51r24y38m19p75l 9328158405521

Nadpis:

Programátorům záleží na barvičkách. Pomáhají jim vyznat se v chaosu

Vidite... a v projektu nad par tisic radek, aby si clovek drzel inteligentni organizaci, aby to prave ten chaos nebyl. Proste dobre napsany kod, by nemel byt chaoticky.

Nedokazu si predstavit jak by v projektu se 100k radek pomohli barvicky ve vyznani se v chaosu, pokad ten kod nebude mit jasnou strukturu, logiku a organizaci.

0/−1
2.7.2016 8:25

T26o40m40á43š 81M57a64x78a 5923430865777

Když spolupracujete s bandou průměrných ( hůře) programátorů, fakt to pomáhá, ne každej má tu kliku, aby neustále narážel na krásnej kód ;-(

+2/−1
2.7.2016 18:31

J51a67n 97V51e69l55i20k21ý 4955439348385

Třeba si vaši kolegové myslí to stejné o vašem kódu.

+1/0
2.7.2016 22:17

P29e35t63r 45Z53a10s32k57o49č13i88l 2245672928449

Akesson mi promluvil z duše, to tvrdím odjakživa, a nikdy jsem takový názor dřív neviděl. A to programuju od 10ti let, takže teď to je asi 25 let, dost aktivně. Kód člověk musí nalít do hlavy (pokud z ní už od napsáni vypadl), být v hack mode, jinak se v tom člověk jen plácá a má výkonnost až 100x menší. Obrazovka je tam jen pro synchronizaci obsahu mozku a file-u, na obrazovce s kódem nejde pracovat.

+2/−13
1.7.2016 22:34

M61a33r41i20o 67V73á44p72e72n70í20k 4330628584299

Kód normální člověk nemůže nalít do hlavy, protože a) ve středně až více velkých systémech je ho enormně mnoho b) v týmech se programátor potýká nejen s vlastním, ale i častěji s cizím kódem.

Programování je široký pojem. Dělat si něco sám a pracovat jako profesionální programátor jsou dvě věci.

A ještě jedna poznámka. Možná není od věci se zamyslet, jestli mám standardní barvocit. Pokud ne, pak můžu považovat podbarvování za zbytečné.

+2/0
2.7.2016 7:58

P41e30t95r 15Z14a61s32k10o42č49i43l 2635302118639

Profesionálně dělám s cizím kódem a soukromě dělám s vlastním kódem, nalít do hlavy jde obojí. A ono po pár letech i můj kód už je vlastně cizí kód. Samozřejmě tím nemyslím pamatovat si každý řádek, ale vždy vědět, kam sáhnout.

+2/0
2.7.2016 8:41

L19u37d11v61í75k 59G71a12j24d70o54š89í90k 2725823884982

A v tom vám barvičky nějak vadí, nebo vám nějak brání s kódem svobodně pracovat?

0/0
2.7.2016 12:03

P94e89t82r 56Z93a71s87k39o98č11i40l 2765282408799

Ano, ty barvičky mě ruší. Ty barvičky nemají žádnou smysluplnou informační hodnotu, přitom mě nutí jim věnovat pozornost. Stejně, jako když při náročnějším kódu nemohu mít zapnutou hudbu, protože mě ta hudba taky ruší. Zase naopak, pokud dělám primitivní věci do práce, tak hudbu zaplou mít musím, jinak by mi mysl od těch primitivit utíkala k jiným podnětům. Možná jsou barvičky dobré na primitivní kód, aby jeho chápání ztížily, a nějak člověka u toho kódu udržely.

+1/−5
2.7.2016 13:01

V52l70a16d11i95s60l96a53v 81A57d93a90m43e17c 2425198691668

Taky nepoužívám barvy. Nějak jsem zjistil že přirozeně tíhnu k editoru kde barvy nejsou. ;-)

0/0
3.7.2016 0:57

M53a64r34t20i80n 61P42r39o73s46t59ý 9700703470519

to je ale pitomost, co? Jako nahore to jeste slo, ale timhle jste tomu nasadil korunu.

+2/0
3.7.2016 22:25

T24o19m47á11š 75S86k12á44l92a 6388747

Jsou lidé co jim vadí konkrétní barevné téma, tak si ho většinou přepnou, ale nevypínají kvůli tomu highlighting.

Lidé co znám co mají s barvama problémy, tak si pomáhají jinými prostředky. Jako používání 5 řádků mezi funkcemi, aby se v nich vizuálně rychle orientovali, řádek komentář plný mínusek, apod. Ale to zase vadí mě.

To co říkáte vy zní stejně, jakože psát se dobře dá jen v assembleru a že chráněný režim je pro amatéry, protože dobrý kód by fungoval i v reálném, debugger je zbytečnost, vim je na psaní kódu super a commandlinový compiler přece stačí...

Nahrát si do paměti cizí kód nejde. Hlavně to ani nechcete udělat, normální programátor má toho na držení v hlavě už dost. Potřebujete se rychle zorientovat, najít co hledáte, zavřít, zapomenout. Vidět oddělené části souvisejícího kódu, rozeznat hodnoty a odlišit to důležité od nedůležitého (už jen to že mozek automaticky odfiltruje 60% obsahu což jsou komentáře je první a nejdůležitější highlighting u každého jazyka i kdyby nic jiného neměl).

Osobně používám najednou aktivně asi 5 jazyků. Různá barevná schémata mi pomáhají podvědomě přepínat programovací styl, protože v každém jazyku musíte přemýšlet úplně jinak a i když se dělá totéž tak se to nepíše stejně. Ale protože vidíte jiný font, jinou barevnou mapu, tak začnete automaticky psát jiné názvy proměnných, jiné obraty a jiné algoritmy. Psát všechno v notepadu, což stejně někdy musím, tak mám jen o vědomou starost víc.

+1/0
8.7.2016 16:50

P46e76t96r 94Z91a68s30k16o61č85i25l 2285592358499

Kód by měl zabírat co nejmíň místa, aby šel co nejrychleji přečíst, takže s 5 řádky mezi funkcemi opravdu nesouhlasím. V assembleru už běžně dávno nepíšu, píšu v C++14, těším se na C++17. Zase neuznávám Javu jako efektivní jazyk, ať už pro (ne)produktivitu vývoje nebo (ne)efektivitu kódu. Jsem sice spoluautorem debuggeru, ale opravdu si myslím, že je debugger spíš zbytečnost, aspoň nevím o tak dobrém debuggeru, který by dokázal být užitečný. A ano, píšu ve VIMu a používám commandline compilery. S těmi 5ti jazyky vás lituji, byl jsem na tom podobně, ale po přechodu na C++17 jsem je všechny zahodil :-) (no dobře, sem-tam trochu Perlu ještě). S tím předposledním odstavcem vcelku souhlasím, akorát tomu je ten syntax highlighting právě na obtíž. ;-D

0/0
9.7.2016 10:50

J62a31k32u16b 32H85e32g52e91n91b32a70r67t 9905664629884

Sice je pravda, že jiné věci pomáhají více, ale pokud nejste v paretooptimálním stavu, tak i troška čitelnosti navíc poskytnutá barevnou strukturou (např. při čtení kódu zpravidla pátráte asi spíš po identifikátorech než po klíčových slovech, a mají-li jinou barvu, rychleji se na ně upnete) nemusí škodit. Ale pokud vás to ruší, co naplat - každý jsme jiný, každému svědčí něco jiného.

+1/0
2.7.2016 15:31

M27a51r85t95i61n 76K50o66l11a50c40e89k 6375939294500

No proč mi pořaád připadá, že se zvýraznňování určitých slov dalo použít i ke kontrole titulků a obecně textu na všech českých internetových médiích. Pak by autora možná trklo, že nadpis nedává žádný smysl, je neúplný, nebo vede zaměrně k mylnému výkladu. A to je právě to , čemu se programátor snaží vyhnout.

0/0
1.7.2016 22:02

R82o63b66e68r55t 65P64e83l81n22á11ř 3648381504

Obarvovani kodu je podle me velice uzitecna vec, zrychluje orientaci v kodu, snizuje mnozstvi preklepu atd - proste celkove zefektivnuje praci. Nesmi byt ale prehnane.

Osvedcilo se mi pouzivat vzdy default nastaveni, protoze kdyz pak clovek presedne k jinemu stroji kde je to nastaveno jinak tak je to spis kontraproduktivni - je to stejne jako treba klavesove zkratky.

Jedinou "nevyhodu" vidim v tom, ze kdyz si clovek zvykne na urcite IDE vcetne obarvovani kodu, tak se mu pak bez nej dela hur. To ale plati pro jakehokoli naradi vcetne kladiva...

Co se tyce komentaru, preferuji kdyz je kod napsan tak, aby muselo byt komentaru co nejmene - nektere veci je lepsi rozepsat, komentovat veci ktere jsou zrejme na prvni pohled je nesmysl.

+6/0
1.7.2016 19:22

M27a50r28t22i75n 56K29o42l45a17c33e46k 6665659894910

já si zásadně komentuji šířeji podprogramy a skoky, je to jehčí pro získání představy

0/0
1.7.2016 22:04

J29a18k41u90b 18H66e83g82e53n24b65a87r74t 9725404129444

No, to jsou zrovna ty věci, které by nemělo být zapotřebí moc komentovat. ;-)

0/0
2.7.2016 15:32

J17a18n 30V29e10l49i61k85ý 4635309308615

V pythonu se dají do komentářů funkcí psát příklady použití, které lze spouštět jako test. Narozdíl od pouhého popisu chování je zajištěno, že se komentář nerozejde s kódem. Jinak souhlasím, také si myslím, že kód je často jasnější než jeho popis.

0/0
1.7.2016 22:17

M32a28r97t28i90n 29S81v55o95b59o18d82a 4445395326422

Porad se najdou experti, co tvrdi, ze neco je zle, skodi, neni vhodne a pod. No proste EXPERTI!

0/0
1.7.2016 18:59

J62a54n 69K44u91b44a31l57e81k 4719980173916

Ja pouzivam VIm a sem tam zapnu YouCompleteMe plugin. Nemuzu si vynachvalit. Rozjedu vsude, bez problemu :).

+1/0
1.7.2016 18:49

J39a31n 12V62e61l91i90k47ý 4895569808215

Také používám Vim, když není k dispozici Emacs. Hipsterským moderním editorům jsem nikdy nepřišel na chuť. Dřív jsem používal Vim na vše. Potom jsem přešel na Emacs s EVIL módem a nakonec jsem si zvykl na vanilla Emacs. Na Emacsu je oproti Vimu super integrace shellu a externích nástrojů. Ve Vimu některé pluginy způsobují zamrzávání (možná to byl jen můj pocit a asi dost záleží na jazku). Počkám si, jestli se rozšíří Neovim, až pro něj budou existovat pluginy co používám v Emacsu, tak přejdu.

+1/0
1.7.2016 19:14

R30a87d21i58m 21S45o64c19h39a 4534109752594

Ten nadpis je hodný Nobelovy ceny, např. za výstižnost.

0/0
1.7.2016 17:58

G27a40b82r75i70e18l 57H81o48r14t29e85n 9801819763404

Titulek je nesmysl. Nezvýrazněná část zdrojáku není ani vzdáleně odpad - kdybych to přirovnal k normální mluvě, jde spíš o fráze typu "ani vzdáleně mi to NEvadí". Změňte kterékoliv slovo a dostanete úplně něco jiného. A zvýraznění je ve zdrojovém kódu hlavně proto, aby byly dobře vidět konstanty.

0/0
1.7.2016 19:01
Foto

P50a25v64e23l 62K80a24s43í46k33, 59T62e52c81h10n77e12t86.12c73z

Odpadem je v tomto případě myšlen například kód, který si programátor označí jako komentář. Řada lidí právě toto uvedla jako výhodu zvýraznění syntaxe :-)

0/0
1.7.2016 20:16

M60a63r23t84i71n 63K47o49l16a38c34e64k 6825419984120

vykomentovaný řádek je skutečně odpad, ale také můžete koment používat k tomu, na co byl určen.

0/0
1.7.2016 21:59

J84a20n 45V63e59l68i41k34ý 4845969288955

Vykomentovaný řádek nemusí být odpad. Často to jsou například možnosti konfigurace, která se dá odkomentováním zapnout. Jinak, při použití verzovacího systému je dlouhodobé ponechávání zakomentovaných částí kódu, které považujee za odpad, zbytečné.

+1/0
1.7.2016 22:04

M31a29r18t77i93n 74K65o88l61a50c38e89k 6275759924390

asi tak.

0/0
1.7.2016 22:06

J94a34n 96V68e49l10i74k26ý 4755659198115

oprava: považujete, zvýrazňovač překlepů by se hodil i v diskuzi

0/0
1.7.2016 22:09

M93a80r60t86i65n 28K53o84l18a26c86e87k 6665429234330

sice nevím na co narážíte, ale já bych jej užil asi často

0/0
1.7.2016 22:14

J69a17n 73V42e91l48i94k88ý 4715309368815

Narážím na můj překlep považujee

0/0
1.7.2016 22:19

M28a42r60t27i19n 55K87o66l68a77c12e60k 6575499544850

právě jsem našel ten můj. "jehčí":-)

0/0
1.7.2016 22:21

P18e20t79r 82K67e61j92l 4163575453684

Vyznat se v odpadu?

Nevím, jestli to má být pokud o vtip, asi ho nechápu.

Jen proto, že česká novinařina je žumpa, ještě není třeba házet do odpadu i ostatní povolání.

+6/0
1.7.2016 17:39

M12a42r64t96i92n 96Š27t12r88y82m35p70l 9578858345651

Autor nadpisu by mel uklidit a odstranit veskery odpad ze serveru idesu. :)

+2/0
1.7.2016 18:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.