Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Legendární motorový expres Slovenská strela byl výkladní skříní ČSD

Přesně před 80 lety, 13. července 1936, zahájily pravidelný provoz legendární rychlíkové motoráky Slovenská strela s hybridním pohonem. U jejich zrodu stála největší konstruktérská esa našeho prvorepublikového strojírenského průmyslu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M77a96r37t41i85n 49D59o50h76n48a42l 5577303128288

Docela by mě zajímalo to dělení vlakových tříd za 1. republiky, vždy jsem měl za to, že se postupně zrušila pouze 3. třída, protože sedět na prknech nebylo už společensky únosné. Tady mě to trošku vyvrací autor s tím, že 2. třída tehdy je to samé co nyní 1.třída. Co tedy byl za komfort tehdejší 1. třída - kožené čalounění a kaviárové tousty a jako dezert a doutníček s kávou zdarma?

0/0
18.7.2016 10:24

F39r33a54n60t66i26š54e41k 81S73c97h88l31i73c84h68t10s 9645522581655

Hmmmm, tady se pachtíme 25 let a konce nevidět!

I. republika dokázala pozoruhodný rozvoj, dá se říci na světové úrovni, za mnohem kratší dobu! Nejen tato perla inženýrství, ale pevná měna, kvalitní věci, kvalitní potraviny, obuv, látky atd, za dostupné ceny, vynikající školství, vynikající image Sigma, Škoda, Baťa, Made in Czechoslovakia!

Dnes jen montovna, potraviny Polska, věci Made in China, když jedu do Švýcar, tak brečím!

0/−1
17.7.2016 8:55

J42a51r12o92s34l22a15v 63Š73k56o22d30a 6744118549591

Mistrovství spočívá v tom, že to konstruoval na papír. Dnes nepředstavitelné.

0/−1
16.7.2016 13:04

J26i32ř26í 61K52o95c59u21r51e69k 6295124635738

Pane dokrote maltu! Hned to bude pane inženýre! Takhle na sebe volali na stavbě dělníci. Šla kolem hlídka VB a hned je legitimovala, jelikož se dopouštěli něčeho nekalého. Při legitimaci zjistili, že ten u míchačky je JuDr a ten zedník má Ing. v občance. Tak je uklidili do skladu, aby nepobuřovali veřejnost.

PS: Víte proč se Bránickému mostu říká Most inteligence?

+5/0
14.7.2016 14:12

Z56b65y58n69ě73k 89P13o57p72o90v41s36k27ý 9106508767113

To co jste popsal, bylo ve třicátých letech u nás běžné, protože byla krize! Takže nejen za komunistů...

0/0
12.8.2016 22:14

M98i83c23h49a47l 30M41a13l89ý 5542524819823

Jediná slabina tohoto článku je neúplně adekvátní srovnání situací v okolních zemích, která pak tady některé nemístně dojímá. V motorových vozech byl bouřlivý vývoj nejen v Československu, ale i v dalších zemích.

Technicky nejdál bylo Německo, vrstevník Slovenské strely (v podstatě designová hračka) byl tento na svojí dobu nadvlak, který tvořil páteř rychlých spojení DR.

https://de.wikipedia.org/wiki/DR_137_273_%E2%80%A6_858

V Německu byli už od začátku 20. století velmi daleko v nasazení a využití elektrické trakce, v ČSR byly elektrifikované kousíčky a to ještě podstatně jednodušší stejnosměrnou technologií.

I Itálie, na kterou je vždy tendence se dívat přes prsty, motorové vozy měla a úplné srágory to asi taky nebyly (zmíněna rychlost 105 km/h v reálném provozu, zajímavostí je i foto z Prahy):

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6578823

Podobně bych nepodceňoval Francouze, první náhodně vygpoglený kus je naprosto srovnatelná luxuska jako Strela: https://de.wikipedia.org/wiki/Bugatti-Triebwagen

Takže vyznění článku, že Čechoslováci vymysleli něco jedinečného bych korigoval v tom smyslu, že ČSR byla v dopravním strojírenství (s výjimkou elektriky) schopna před WWII držet krok se špičkou západní Evropy.

+4/0
14.7.2016 13:38

Š52i84m61o20n 82D64a63l26e40c79k69ý 8230744526705

Krásný stroj, kéž by měl štěstí jako Stříbrný šíp a dostalo se mu stejné restaurace.

+7/0
13.7.2016 20:54

J20i68ř41í 20E10r92b27e12n 1783594176277

Tak osud kolbeňáckého Stříbrného šípu bych tatrovácké Strele rozhodně nepřál. Brrr, z toho vozu zbyla jen karosérie...

Samozřejmě chápu, že jste měl na mysli současný stav, ne osud vozu v letech 1939-2005.

0/0
14.7.2016 6:45

R37a37d69i98m 57V14e90n17g88l50a65ř 3892677211469

Jen se divim, ze v dobe, kdy jsou sbirky na kde co, tak ze taky nejakou nevypsali.

+2/0
13.7.2016 15:30

J82a52n 42K79ö34r55n88e42r 9786851214700

Slovenská strela (míněno spoj, nikoliv konkrétní motorák) byl populární, takže časem začala nabídka zaostávat za poptávkou. Už koncem 30. let proto začaly ČSD uvažovat o přechodu na "klasickou" soupravu s použitím speciální proudnicové parní lokomotivy (dvě hnané nápravy, rychlost tuším 130) a dvou nebo tří vagonů srovnatelného komfortu. Kvůli událostem z toho pochopitelně sešlo.

(A pořádná mašina má stejně komín...;-))

0/0
13.7.2016 14:58

K82r58i66s58t40ý33n57a 46F87o13j20t69l65o69v61á 4628317284741

Je to horkosladke cteni. Je krasne cist jak rozvinute nase drahy tehdy byly i ve srovnani se svetem a smutne, kdyz si uvedomime dnesni realitu, kdy nektere staty maji VRT uz padesat let a my budeme nejspis jeste tak dalsich 30 let cekat..

+3/0
13.7.2016 14:28

M30i42c80h80a29l 36M26a36l92ý 5802484369293

Ve srovnání s Německem až tak rozvinuté nebyly (trasování tratí umožňující vyšší rychlosti, rozsáhlá elektrizace ještě před WWI...).

0/−1
14.7.2016 13:00
Foto

J71i91ř29í 33F39e82i17x 2589433630106

72 míst... a hned nato psáno 40 míst v křáckém oddělení a 36 v nekuřáckém... nevím, školy nemám, není tam ošibka ?

0/0
13.7.2016 13:49

R93a49d32e19k 68F84o36l79p57r66e46c50h50t

Díky, je tam chyba, jdu opravit.

0/0
13.7.2016 14:20

H77o85n38z13a 16T30a52r 3179632824502

Jozef Sousedík (Moravský Edison)

(ne)zapomenutý vynálezce, továrník, politik a vlastenec

https://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Soused%C3%ADk

http://shop.allforpower.cz/josef-sousedik

+1/−1
13.7.2016 12:36

S92t77a41n38i90s45l67a70v 97K26r80e35j86c92a27r 6347946213564

Je škoda, že se po roce 1990 Josefové Sousedíci a ostatní prvorepublikový machři neprobudili jak ti rytíři z Blaníku. Takhle musíme nakupovat ojetiny z ciziny, a všichni podnikatelé v železniční dopravě přežívají i s milionovými dluhy, jež se po jejich skonu, zaplatí ze státní kasy. Je asi pravdou, že do roku 1945, bylo v Československu odborné vzdělání na vyšší úrovni než dnes, kdy k maturitě stačí procvičení látky 9tř. ZŠ. S tím by asi ani Jozef Sousedík, Ludvík Očenášek nedosáhli toho čeho byli díky vzdělání schopni.

0/0
13.7.2016 14:09

J70i14ř55í 78E82r61b96e77n 1543364426567

No oni tady stále jsou lidé, kteří dokážou navrhnout, zkonstruovat a vyrobit železniční techniku na světové úrovni.

Jenomže ve 30. letech ještě nemuseli řešit žádné velké papírování, lokální i mezinárodní certifikace a soulad se zabezpečovací technikou - postavili motorák, párkrát se s tím projeli, opravili zjevné vady a do měsíce byl v pravidelném provozu. A všichni byli hrdí na to, že jsme to zkonstruovali "my a pro sebe".

A dneska? Škodovka staví vynikající lokomotivu, jenomže uprostřed práce jí jsou vnuceny nadnárodní standardy (a hádejte, kdo sedí v normalizačních komisích? No přeci zástupci jiných výrobců!) a musí začít od nuly, zatímco konkurence si jede podle not, které do centrály sama poslala. Lokomotiva vznikne, dlouhé měsíce se zkouší v různých podmínkách, dlouhé měsíce čeká na nenárokovou (ale nutnou) certifikaci od renomované zkušebny a když už certifikát má, tak si správce německých kolejí usmyslí, že ho neuzná a že musí mít jeho vlastní povolení.

A do toho začnou česká média a pivní křiklouni ječet, jak je ta mašina předražená, že (o generaci starší) Siemens je levnější, že vývoj u nás je zbytečný a proč si teda nekoupíme bez práce hotový cizí výrobek, než aby se "zbytečně" podporovala ČESKÁ firma s ČESKÝM vývojem a ČESKÝMI zaměstnanci. Totéž se pak děje i u tramvají, autobusů (SOR versus MB a IVECO) a tak dál.

+13/−2
13.7.2016 15:47

H86o84n49z67a 74T17a94r 3509662314772

Obrovský obdiv[>-]R^

https://www.youtube.com/watch?v=vYXulS7uXRk

0/0
13.7.2016 22:53

J78i51ř60í 15E13r26b22e13n 1283214516357

Byl mi poněkud divný ten mínus od kolegy Sirotka, ale když si čtu ty jeho do-vlastního-hnízda-kálející komentáře o kus dál, tak na mínus od něj začínám být i hrdý ;-D

0/0
14.7.2016 6:50

J78i88ř31í 62K55o39c48u89r26e70k 6835334485118

Dva důvody: Původně soukromé firmy stát rozprodal. A po 40 letech potírání bohatých nebyl nikdo, kdo by si je mohl koupit a ještě do nich investovat. A také se v rámvi RVHP určovalo, co která země bude vyrábět. Lokomotivy "Pomeranče" znáte, ne?

PS: Škoda ty TSI normy dodržet nemusela. Lokomotivu by stihli schválit ještě před jejich platností (Listopad 2010). Bylo to jejich rozhodnutí předělat mašinu podle TSI. Mimochodem, takovéto normy se neuvaří kdesi potajmu - jejich příprava je veřejná, takže ... Zvláštní, že Bombardier neměl ty problémy, co Škodovka.

+1/0
14.7.2016 13:37

R53a58d58e86k 26N16o14v82o77t10n40ý 5108902736375

Vnuceny nadnárodní standardy? To je nějaký vtip? Pokud chtějí prodávat do zahraničí, tak je snad jasné, že se musí podřídit nadnárodním standardům, ne?

Pokud jde o ten vývoj, proč by měl stát podporovat vývoj stroje vyráběného společností s akcionáři z Kypru nebo odkud? Aby ti akcionáři měli vyšší dividendy?

0/−1
14.7.2016 16:48

J23i39ř38í 74E43r23b88e85n 1853424946377

A je to tady, čekal jsem, kdo první vytáhne těch pár akcionářů a zapomene na stovky konstruktérů, vývojářů, fyziků, elektrotechniků, strojařů, laboratorních techniků atd., kteří zprostředkovaně živí tisíce dělníků, živnostníků atd.

S tímhle přístupem se z těch sra*ek fakt nikdy nevyhrabeme. :-/

.

P.S. Víte, že Volkswagen má daňové sídlo v Nizozemí? A přece jsou na ty vozy Audi, Porsche či MAN hrdí Němci. Nu, asi jsou hloupí...

+1/0
14.7.2016 21:59

S81t86a62n80i76s80l64a25v 68K53r68e33j35c29a74r 6157536623244

Ano Jančura i ostatní podnikatelé v ČR nejsou Čechy ale Evropany. Doba se oproti První republice opravdu změnila, a nejen v ČR. Jistě dnes většina podnikatelů a lobistů se bez svých vzdělanců v oboru podnikání těžko obejde. Jen s tím rozdílem, že u lobistů a manažerů je faktické profesní vzdělání otázkou, těm stačí papír o absolvování a politické zázemí. Jistě v době socialismu, se v Československu podařil postavit železniční polyon, jenž dnes není využit, a čeští dopravci na železnici, místo aby tlačili na české výrobce podporují výrobce z EU. Nic proti, je to dobou a alibismem vzdělání. Dolaroví miliardáři z Čech, nepodporují český průmysl a podnikání, nevím jak to bylo v době R-U a ČSR. Je to ostudou českomoravských politiků, jež řídí stát tak, že své finance svěřují danovým rájům, podobně jako státní rezervy v PHM Německým subjektům.

0/0
15.7.2016 12:05

D38a56v26i87d 56D53o94b72e67š 3395692727

Mínus omylem :-/

0/0
13.7.2016 16:09

M11a83r21t76i10n 89P47e59r32o20u18t22k54a 1856683501175

paráda, takže po 100 letech jezdí ČD jen o 10 minut rychleji ..........;-D;-D;-D

+4/−1
13.7.2016 12:13

P93e24t79r 41N78o79v97o35t70n73y 1331330841

O 20. A staví navíc v Kolíně, Pardubicích, Břeclavi a Kútech.

+5/0
13.7.2016 13:18

J91i57ř39í 83E94r32b51e18n 1973144636257

2016 - 1936 = 100? Kýho výra... ;-D

Mimochodem trasu Praha-Bratislava ta jednovozová Strela ujela v roce 1937 za 4:20 h s jednou zastávkou, v roce 1995 lokomotivní souprava za 4:48 se šesti zastaveními a v roce 2010 pendolino za 3:45 se čtyřmi zastaveními, voni ftipálku.

+6/0
13.7.2016 13:26

H64o15n46z17a 75T12a67r 3369322594442

Stále Čeká na renovaci

https://www.youtube.com/watch?v=NYAv_DMuQZU

0/0
13.7.2016 11:46

R55a91d68i14m 40P77o74l28á72š35e98k 9346263639249

Teda to jsem dřív nevěděl, že Slovenská Strela měla hybridní pohon.

Dneska tak moderní....

+7/0
13.7.2016 10:34

J12o72s28e65f 85Č26e75r77v63e25n92i88c62k97ý 9319654581693

Až na to, že dnes je hybridní pohon koncipován jako spalovací motor doplněný elektrickým, tedy vozidlo může jet bez spalovacího motoru na akumulátory, a tenkrát musel spalovací motor "běžet" pořád, jen přenos na dvojkolí se děl buď prostřednictvím generátoru a elektromotoru nebo přímo.

Takže VELKÝ rozdíl.

+1/0
14.7.2016 6:12

M97a93r38t12i62n 46N76e29r39m44u51t 9387167218909

Tuším jediné vozítko, které NEMÁ hybridní pohon, je šukafon 810, jinak ho mají všechny ostatní motorové vozy a lokomotivy

0/0
16.7.2016 12:16

J21i86ř64í 62B13o92č57e38k 6269904505256

Ale nemají. Šukafon má mechanický přenos výkonu ale ostatní lokomotivy elektrický, diesel slouží pouze pro roztáčení generátoru. Slovenská střela má dvojí přenos výkonu který se přepíná v závislosti na rychlosti- viz systém Sousedík popsaný výše.

0/0
23.7.2016 11:04

M84a84r64t73i14n 43N74e56r65m29u73t 9697647298199

ano, nechal jsem se unést předřečníkem, který kombinaci různých přenosu výkonu nazval chybně hybridním pohonem. Jinak ještě jeden běžný motorák má tuším hydrodynamický přenos na nižších stupních, na nejvyšší pak mechanicky - podobně jako strela

0/0
25.7.2016 11:37

I95v45a42n 21B85u86b76l71a 3862435105944

810, původně M 152.0. Motor s převodovkou je komplet z autobusu ŠM 11. Hydrodynamický měnič plus dva stupně mechanické.

0/0
24.8.2016 22:33

I65v14a46n 98B85u70b95l61a 3442535795774

Hybridní ne. Jen dost unikátní elektro-mechanický.

0/0
24.8.2016 22:27

V71ě46r43a 54M66a90c92k48o73v48á 7423801580389

Ale vlak se vyrobil v Čechách, matoucí název. Slováci uměli v té době tak max. spravit hrnec, tzv. drotári

+11/−18
13.7.2016 10:19

F38i97l18i92p 86S69i42r78o90t61e82k 9732839932321

V Čechách nebo na Moravě?

+13/0
13.7.2016 10:26

V57ě60r90a 62M43a61c24k40o37v41á 7763181120269

Tak v Česku po novu.

+2/−7
13.7.2016 10:45

J39i96r65k14a 22H67o32n46c45ů 2854894641388

No, jako Čech sportovně uznám, že na Moravě. :-)

+2/0
13.7.2016 21:11

J66a52n 92K82v27i18e54t51o90k 4816884948932

No to presne ten postoj, ktorý to naše " manželstvo z rozumu " rozbil z českej strany a obrátene zas slovenský nacionalizmus z druhej strany.

Tak sme sa rozviedli a teraz spätne hodnotiť takto negatívne Slovákov je kontraproduktívne. A na to Vám nenaskočím a hodnotím naše 70-ročné spolužitie a aj súčasnú spoluprácu pozitívne. Ale ak máte chuť diskutovať o chybách a slabostiach oboch národov, tak Vám dám dobrý tip - skontaktujte sa s Kotlebovou ľudovou stranou , tam sa touto formou udiskutujete až, až ...

+19/0
13.7.2016 10:36

D75a82n76i64e54l 91S34c76h73a31c85h18e78r80l 3645340233548

Mackovou spíš polituj.Starej jí odešel za mladší...Někde si tu frustraci musí vybušit..diskuze idnes je pro tyhle lidi ideální:-/

+7/0
13.7.2016 13:03

V75í52t 96B84r73z83o48b92o90h93a71t87ý 7150832243261

vlak se vyrobil v Česku na Moravě, nikoli v Čechách

+2/0
13.7.2016 10:39

P72a55v62e68l 31M44a71t14o89u78š70e96k 5180387728854

Slovenská strela je (dodnes) název vlaku, podobně jako třeba Hungaria, Vindobona, Jan Perner, Antonín Dvořák atd. S výrobcem to nemusí a většinou ani nemá nic společného.

+7/0
13.7.2016 10:42
Foto

P66a67v44e29l 51M78a97k13o79v16e98c 8428815111

Vlak byl vyroben v Československé republice (ČSR). Neznalost zeměpisu a historie je jen dalším dokladem úpadku našeho školství...:-(

+12/0
13.7.2016 11:10

M43i79r34o63s64l91a77v 60B85i54l18k35a 3800825150767

ano tomu nedávnej dobe Stodola učil Einsteina, ktorý ho za to neskôr ešte aj chválil. Murgaš dobe tomu nedávnej urobil prvé rádiofrekvečné spojenie v USA. Dobre tomu nedávnej si Banič v USA patentoval padák.

0/0
13.7.2016 12:03

J94i81ř64í 98E11r48b25e79n 1963314766647

Zkuste si najít spojení Škoda, zbrojovka, Dubnica nad Váhom ;-)

+1/0
13.7.2016 13:27

J65i50ř38í 71B70o17č76e36k 6279834745186

Svůj díl pravdy máte jenže jste byla v té době ještě na houbách a neuměla nic. Jen tak mezi námi, umíte zdrátovat hrnec? Víte v čem spočívala ta ,,pomoc" Slovensku za první republiky? Stáli bačové a zemědělci na Slovensku o průmyslový rozvoj svého čistě zemědělského státu? On ten průmysl u nás se taky musel rozjet na nějakém zařízení (většinou z rakouska uherska a německa) a na poli nám šly tak maximálně brambory a obilí. Takže to byl problém spíš geopolitický.

0/0
23.7.2016 11:24

J93i87ř17í 57Š73v43e53h27l29a 1744384132606

Hezký článek, uvedení zdrojů (knih!), to se jen tak zde nevidí:)

+6/0
13.7.2016 10:14

P27a12v41e40l 18J83a66k70u11b94í30č13e78k 3620199757

Až to děsí kam jsme se posunuli za 80 let... Rychlostně ze 130 na 160, místo výroby inovací bereme vyřazený kusy ze zahraničí a dalo by se pokračovat...

+23/−1
13.7.2016 10:01

M37i50c77h97a89l 89N17o59v18á31k 6322865328466

se nedivte, nebylo by na zlaté padáky pro pány gen.řediteléRv

0/0
13.7.2016 10:21





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.