Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Legendární motorový expres Slovenská strela byl výkladní skříní ČSD

Přesně před 80 lety, 13. července 1936, zahájily pravidelný provoz legendární rychlíkové motoráky Slovenská strela s hybridním pohonem. U jejich zrodu stála největší konstruktérská esa našeho prvorepublikového strojírenského průmyslu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M21a49r19t13i32n 29D25o42h47n74a15l 5567423908358

Docela by mě zajímalo to dělení vlakových tříd za 1. republiky, vždy jsem měl za to, že se postupně zrušila pouze 3. třída, protože sedět na prknech nebylo už společensky únosné. Tady mě to trošku vyvrací autor s tím, že 2. třída tehdy je to samé co nyní 1.třída. Co tedy byl za komfort tehdejší 1. třída - kožené čalounění a kaviárové tousty a jako dezert a doutníček s kávou zdarma?

0/0
18.7.2016 10:24

F33r40a58n14t59i64š64e39k 66S75c65h15l19i27c97h48t75s 9985792601875

Hmmmm, tady se pachtíme 25 let a konce nevidět!

I. republika dokázala pozoruhodný rozvoj, dá se říci na světové úrovni, za mnohem kratší dobu! Nejen tato perla inženýrství, ale pevná měna, kvalitní věci, kvalitní potraviny, obuv, látky atd, za dostupné ceny, vynikající školství, vynikající image Sigma, Škoda, Baťa, Made in Czechoslovakia!

Dnes jen montovna, potraviny Polska, věci Made in China, když jedu do Švýcar, tak brečím!

0/−1
17.7.2016 8:55

J75a26r66o57s83l93a48v 15Š78k16o44d56a 6934218789471

Mistrovství spočívá v tom, že to konstruoval na papír. Dnes nepředstavitelné.

0/−1
16.7.2016 13:04

J60i56ř75í 55K20o52c37u65r24e16k 6255484365388

Pane dokrote maltu! Hned to bude pane inženýre! Takhle na sebe volali na stavbě dělníci. Šla kolem hlídka VB a hned je legitimovala, jelikož se dopouštěli něčeho nekalého. Při legitimaci zjistili, že ten u míchačky je JuDr a ten zedník má Ing. v občance. Tak je uklidili do skladu, aby nepobuřovali veřejnost.

PS: Víte proč se Bránickému mostu říká Most inteligence?

+5/0
14.7.2016 14:12

Z56b61y39n46ě57k 24P91o55p74o70v25s34k87ý 9686318577253

To co jste popsal, bylo ve třicátých letech u nás běžné, protože byla krize! Takže nejen za komunistů...

0/0
12.8.2016 22:14

M15i29c10h24a51l 14M15a77l32ý 5882104439773

Jediná slabina tohoto článku je neúplně adekvátní srovnání situací v okolních zemích, která pak tady některé nemístně dojímá. V motorových vozech byl bouřlivý vývoj nejen v Československu, ale i v dalších zemích.

Technicky nejdál bylo Německo, vrstevník Slovenské strely (v podstatě designová hračka) byl tento na svojí dobu nadvlak, který tvořil páteř rychlých spojení DR.

https://de.wikipedia.org/wiki/DR_137_273_%E2%80%A6_858

V Německu byli už od začátku 20. století velmi daleko v nasazení a využití elektrické trakce, v ČSR byly elektrifikované kousíčky a to ještě podstatně jednodušší stejnosměrnou technologií.

I Itálie, na kterou je vždy tendence se dívat přes prsty, motorové vozy měla a úplné srágory to asi taky nebyly (zmíněna rychlost 105 km/h v reálném provozu, zajímavostí je i foto z Prahy):

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6578823

Podobně bych nepodceňoval Francouze, první náhodně vygpoglený kus je naprosto srovnatelná luxuska jako Strela: https://de.wikipedia.org/wiki/Bugatti-Triebwagen

Takže vyznění článku, že Čechoslováci vymysleli něco jedinečného bych korigoval v tom smyslu, že ČSR byla v dopravním strojírenství (s výjimkou elektriky) schopna před WWII držet krok se špičkou západní Evropy.

+4/0
14.7.2016 13:38

Š77i10m77o49n 59D81a27l56e62c63k55ý 8150814146395

Krásný stroj, kéž by měl štěstí jako Stříbrný šíp a dostalo se mu stejné restaurace.

+7/0
13.7.2016 20:54

J84i64ř67í 44E66r89b19e29n 1363234146577

Tak osud kolbeňáckého Stříbrného šípu bych tatrovácké Strele rozhodně nepřál. Brrr, z toho vozu zbyla jen karosérie...

Samozřejmě chápu, že jste měl na mysli současný stav, ne osud vozu v letech 1939-2005.

0/0
14.7.2016 6:45

R34a67d34i35m 90V22e96n92g25l55a47ř 3192487401679

Jen se divim, ze v dobe, kdy jsou sbirky na kde co, tak ze taky nejakou nevypsali.

+2/0
13.7.2016 15:30

J52a64n 54K19ö69r10n74e91r 9676301644760

Slovenská strela (míněno spoj, nikoliv konkrétní motorák) byl populární, takže časem začala nabídka zaostávat za poptávkou. Už koncem 30. let proto začaly ČSD uvažovat o přechodu na "klasickou" soupravu s použitím speciální proudnicové parní lokomotivy (dvě hnané nápravy, rychlost tuším 130) a dvou nebo tří vagonů srovnatelného komfortu. Kvůli událostem z toho pochopitelně sešlo.

(A pořádná mašina má stejně komín...;-))

0/0
13.7.2016 14:58

K86r67i80s51t35ý54n34a 91F87o37j38t63l91o83v21á 4248397264571

Je to horkosladke cteni. Je krasne cist jak rozvinute nase drahy tehdy byly i ve srovnani se svetem a smutne, kdyz si uvedomime dnesni realitu, kdy nektere staty maji VRT uz padesat let a my budeme nejspis jeste tak dalsich 30 let cekat..

+3/0
13.7.2016 14:28

M94i35c32h66a63l 80M14a44l56ý 5592754669153

Ve srovnání s Německem až tak rozvinuté nebyly (trasování tratí umožňující vyšší rychlosti, rozsáhlá elektrizace ještě před WWI...).

0/−1
14.7.2016 13:00
Foto

J36i45ř20í 34F44e13i21x 2639243470786

72 míst... a hned nato psáno 40 míst v křáckém oddělení a 36 v nekuřáckém... nevím, školy nemám, není tam ošibka ?

0/0
13.7.2016 13:49

R24a36d89e26k 85F87o60l62p51r71e69c50h63t

Díky, je tam chyba, jdu opravit.

0/0
13.7.2016 14:20

H10o26n69z31a 20T76a42r 3229702334372

Jozef Sousedík (Moravský Edison)

(ne)zapomenutý vynálezce, továrník, politik a vlastenec

https://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Soused%C3%ADk

http://shop.allforpower.cz/josef-sousedik

+1/−1
13.7.2016 12:36

S56t73a85n78i35s14l93a80v 87K53r52e37j89c86a57r 6687976223244

Je škoda, že se po roce 1990 Josefové Sousedíci a ostatní prvorepublikový machři neprobudili jak ti rytíři z Blaníku. Takhle musíme nakupovat ojetiny z ciziny, a všichni podnikatelé v železniční dopravě přežívají i s milionovými dluhy, jež se po jejich skonu, zaplatí ze státní kasy. Je asi pravdou, že do roku 1945, bylo v Československu odborné vzdělání na vyšší úrovni než dnes, kdy k maturitě stačí procvičení látky 9tř. ZŠ. S tím by asi ani Jozef Sousedík, Ludvík Očenášek nedosáhli toho čeho byli díky vzdělání schopni.

0/0
13.7.2016 14:09

J42i65ř94í 55E33r28b42e88n 1533464146657

No oni tady stále jsou lidé, kteří dokážou navrhnout, zkonstruovat a vyrobit železniční techniku na světové úrovni.

Jenomže ve 30. letech ještě nemuseli řešit žádné velké papírování, lokální i mezinárodní certifikace a soulad se zabezpečovací technikou - postavili motorák, párkrát se s tím projeli, opravili zjevné vady a do měsíce byl v pravidelném provozu. A všichni byli hrdí na to, že jsme to zkonstruovali "my a pro sebe".

A dneska? Škodovka staví vynikající lokomotivu, jenomže uprostřed práce jí jsou vnuceny nadnárodní standardy (a hádejte, kdo sedí v normalizačních komisích? No přeci zástupci jiných výrobců!) a musí začít od nuly, zatímco konkurence si jede podle not, které do centrály sama poslala. Lokomotiva vznikne, dlouhé měsíce se zkouší v různých podmínkách, dlouhé měsíce čeká na nenárokovou (ale nutnou) certifikaci od renomované zkušebny a když už certifikát má, tak si správce německých kolejí usmyslí, že ho neuzná a že musí mít jeho vlastní povolení.

A do toho začnou česká média a pivní křiklouni ječet, jak je ta mašina předražená, že (o generaci starší) Siemens je levnější, že vývoj u nás je zbytečný a proč si teda nekoupíme bez práce hotový cizí výrobek, než aby se "zbytečně" podporovala ČESKÁ firma s ČESKÝM vývojem a ČESKÝMI zaměstnanci. Totéž se pak děje i u tramvají, autobusů (SOR versus MB a IVECO) a tak dál.

+13/−2
13.7.2016 15:47

H52o12n62z69a 21T12a80r 3369462774872

Obrovský obdiv[>-]R^

https://www.youtube.com/watch?v=vYXulS7uXRk

0/0
13.7.2016 22:53

J62i20ř57í 87E78r44b61e18n 1433984566897

Byl mi poněkud divný ten mínus od kolegy Sirotka, ale když si čtu ty jeho do-vlastního-hnízda-kálející komentáře o kus dál, tak na mínus od něj začínám být i hrdý ;-D

0/0
14.7.2016 6:50

J70i61ř28í 62K59o92c25u49r44e82k 6865984345378

Dva důvody: Původně soukromé firmy stát rozprodal. A po 40 letech potírání bohatých nebyl nikdo, kdo by si je mohl koupit a ještě do nich investovat. A také se v rámvi RVHP určovalo, co která země bude vyrábět. Lokomotivy "Pomeranče" znáte, ne?

PS: Škoda ty TSI normy dodržet nemusela. Lokomotivu by stihli schválit ještě před jejich platností (Listopad 2010). Bylo to jejich rozhodnutí předělat mašinu podle TSI. Mimochodem, takovéto normy se neuvaří kdesi potajmu - jejich příprava je veřejná, takže ... Zvláštní, že Bombardier neměl ty problémy, co Škodovka.

+1/0
14.7.2016 13:37

R27a45d66e26k 85N77o63v77o42t44n74ý 5398622546905

Vnuceny nadnárodní standardy? To je nějaký vtip? Pokud chtějí prodávat do zahraničí, tak je snad jasné, že se musí podřídit nadnárodním standardům, ne?

Pokud jde o ten vývoj, proč by měl stát podporovat vývoj stroje vyráběného společností s akcionáři z Kypru nebo odkud? Aby ti akcionáři měli vyšší dividendy?

0/−1
14.7.2016 16:48

J38i70ř66í 95E21r91b17e92n 1483314436317

A je to tady, čekal jsem, kdo první vytáhne těch pár akcionářů a zapomene na stovky konstruktérů, vývojářů, fyziků, elektrotechniků, strojařů, laboratorních techniků atd., kteří zprostředkovaně živí tisíce dělníků, živnostníků atd.

S tímhle přístupem se z těch sra*ek fakt nikdy nevyhrabeme. :-/

.

P.S. Víte, že Volkswagen má daňové sídlo v Nizozemí? A přece jsou na ty vozy Audi, Porsche či MAN hrdí Němci. Nu, asi jsou hloupí...

+1/0
14.7.2016 21:59

S38t53a78n33i57s62l51a27v 25K51r26e23j77c36a91r 6297836863294

Ano Jančura i ostatní podnikatelé v ČR nejsou Čechy ale Evropany. Doba se oproti První republice opravdu změnila, a nejen v ČR. Jistě dnes většina podnikatelů a lobistů se bez svých vzdělanců v oboru podnikání těžko obejde. Jen s tím rozdílem, že u lobistů a manažerů je faktické profesní vzdělání otázkou, těm stačí papír o absolvování a politické zázemí. Jistě v době socialismu, se v Československu podařil postavit železniční polyon, jenž dnes není využit, a čeští dopravci na železnici, místo aby tlačili na české výrobce podporují výrobce z EU. Nic proti, je to dobou a alibismem vzdělání. Dolaroví miliardáři z Čech, nepodporují český průmysl a podnikání, nevím jak to bylo v době R-U a ČSR. Je to ostudou českomoravských politiků, jež řídí stát tak, že své finance svěřují danovým rájům, podobně jako státní rezervy v PHM Německým subjektům.

0/0
15.7.2016 12:05

D39a69v57i15d 22D29o13b23e44š 3195522277

Mínus omylem :-/

0/0
13.7.2016 16:09

M94a52r55t35i34n 62P20e27r76o20u37t75k85a 1536523271845

paráda, takže po 100 letech jezdí ČD jen o 10 minut rychleji ..........;-D;-D;-D

+4/−1
13.7.2016 12:13

P98e87t19r 61N11o13v60o79t47n66y 1131540491

O 20. A staví navíc v Kolíně, Pardubicích, Břeclavi a Kútech.

+5/0
13.7.2016 13:18

J16i17ř72í 34E31r69b31e10n 1673654726697

2016 - 1936 = 100? Kýho výra... ;-D

Mimochodem trasu Praha-Bratislava ta jednovozová Strela ujela v roce 1937 za 4:20 h s jednou zastávkou, v roce 1995 lokomotivní souprava za 4:48 se šesti zastaveními a v roce 2010 pendolino za 3:45 se čtyřmi zastaveními, voni ftipálku.

+6/0
13.7.2016 13:26

H52o28n42z81a 29T68a76r 3849372454302

Stále Čeká na renovaci

https://www.youtube.com/watch?v=NYAv_DMuQZU

0/0
13.7.2016 11:46

R43a64d93i48m 94P55o85l94á16š71e36k 9146293129619

Teda to jsem dřív nevěděl, že Slovenská Strela měla hybridní pohon.

Dneska tak moderní....

+7/0
13.7.2016 10:34

J32o82s94e84f 40Č31e45r91v57e83n27i96c28k97ý 9369684221703

Až na to, že dnes je hybridní pohon koncipován jako spalovací motor doplněný elektrickým, tedy vozidlo může jet bez spalovacího motoru na akumulátory, a tenkrát musel spalovací motor "běžet" pořád, jen přenos na dvojkolí se děl buď prostřednictvím generátoru a elektromotoru nebo přímo.

Takže VELKÝ rozdíl.

+1/0
14.7.2016 6:12

M85a38r68t36i31n 36N53e81r69m66u96t 9257247238789

Tuším jediné vozítko, které NEMÁ hybridní pohon, je šukafon 810, jinak ho mají všechny ostatní motorové vozy a lokomotivy

0/0
16.7.2016 12:16

J66i45ř92í 88B51o14č98e97k 6729464635766

Ale nemají. Šukafon má mechanický přenos výkonu ale ostatní lokomotivy elektrický, diesel slouží pouze pro roztáčení generátoru. Slovenská střela má dvojí přenos výkonu který se přepíná v závislosti na rychlosti- viz systém Sousedík popsaný výše.

0/0
23.7.2016 11:04

M58a67r96t78i12n 24N42e43r73m91u94t 9607677408589

ano, nechal jsem se unést předřečníkem, který kombinaci různých přenosu výkonu nazval chybně hybridním pohonem. Jinak ještě jeden běžný motorák má tuším hydrodynamický přenos na nižších stupních, na nejvyšší pak mechanicky - podobně jako strela

0/0
25.7.2016 11:37

I61v77a94n 41B69u14b27l60a 3612425795694

810, původně M 152.0. Motor s převodovkou je komplet z autobusu ŠM 11. Hydrodynamický měnič plus dva stupně mechanické.

0/0
24.8.2016 22:33

I65v86a40n 95B89u66b59l94a 3232725865934

Hybridní ne. Jen dost unikátní elektro-mechanický.

0/0
24.8.2016 22:27

V11ě80r78a 15M74a50c42k30o21v55á 7463291770149

Ale vlak se vyrobil v Čechách, matoucí název. Slováci uměli v té době tak max. spravit hrnec, tzv. drotári

+11/−18
13.7.2016 10:19

F93i71l40i17p 44S45i32r54o76t55e42k 9952159932181

V Čechách nebo na Moravě?

+13/0
13.7.2016 10:26

V45ě44r87a 90M10a40c87k34o21v85á 7213101580579

Tak v Česku po novu.

+2/−7
13.7.2016 10:45

J20i49r21k28a 84H72o87n63c16ů 2374504701558

No, jako Čech sportovně uznám, že na Moravě. :-)

+2/0
13.7.2016 21:11

J14a33n 72K77v44i48e22t75o20k 4586374768732

No to presne ten postoj, ktorý to naše " manželstvo z rozumu " rozbil z českej strany a obrátene zas slovenský nacionalizmus z druhej strany.

Tak sme sa rozviedli a teraz spätne hodnotiť takto negatívne Slovákov je kontraproduktívne. A na to Vám nenaskočím a hodnotím naše 70-ročné spolužitie a aj súčasnú spoluprácu pozitívne. Ale ak máte chuť diskutovať o chybách a slabostiach oboch národov, tak Vám dám dobrý tip - skontaktujte sa s Kotlebovou ľudovou stranou , tam sa touto formou udiskutujete až, až ...

+19/0
13.7.2016 10:36

D15a46n29i30e33l 45S73c95h66a15c30h77e30r30l 3295800383608

Mackovou spíš polituj.Starej jí odešel za mladší...Někde si tu frustraci musí vybušit..diskuze idnes je pro tyhle lidi ideální:-/

+7/0
13.7.2016 13:03

V49í38t 83B82r11z48o17b76o61h45a81t98ý 7900822503211

vlak se vyrobil v Česku na Moravě, nikoli v Čechách

+2/0
13.7.2016 10:39

P66a51v44e84l 14M15a96t59o47u27š51e10k 5240277918934

Slovenská strela je (dodnes) název vlaku, podobně jako třeba Hungaria, Vindobona, Jan Perner, Antonín Dvořák atd. S výrobcem to nemusí a většinou ani nemá nic společného.

+7/0
13.7.2016 10:42
Foto

P81a97v87e47l 88M32a44k79o23v55e82c 8378235661

Vlak byl vyroben v Československé republice (ČSR). Neznalost zeměpisu a historie je jen dalším dokladem úpadku našeho školství...:-(

+12/0
13.7.2016 11:10

M24i47r36o19s63l77a45v 52B55i43l41k34a 3450825950167

ano tomu nedávnej dobe Stodola učil Einsteina, ktorý ho za to neskôr ešte aj chválil. Murgaš dobe tomu nedávnej urobil prvé rádiofrekvečné spojenie v USA. Dobre tomu nedávnej si Banič v USA patentoval padák.

0/0
13.7.2016 12:03

J62i44ř53í 86E26r92b94e12n 1313434166647

Zkuste si najít spojení Škoda, zbrojovka, Dubnica nad Váhom ;-)

+1/0
13.7.2016 13:27

J71i57ř32í 68B45o79č13e14k 6729144625236

Svůj díl pravdy máte jenže jste byla v té době ještě na houbách a neuměla nic. Jen tak mezi námi, umíte zdrátovat hrnec? Víte v čem spočívala ta ,,pomoc" Slovensku za první republiky? Stáli bačové a zemědělci na Slovensku o průmyslový rozvoj svého čistě zemědělského státu? On ten průmysl u nás se taky musel rozjet na nějakém zařízení (většinou z rakouska uherska a německa) a na poli nám šly tak maximálně brambory a obilí. Takže to byl problém spíš geopolitický.

0/0
23.7.2016 11:24

J58i39ř51í 53Š16v63e86h61l83a 1164924472836

Hezký článek, uvedení zdrojů (knih!), to se jen tak zde nevidí:)

+6/0
13.7.2016 10:14

P35a50v31e51l 33J86a29k71u80b80í97č21e71k 3880649797

Až to děsí kam jsme se posunuli za 80 let... Rychlostně ze 130 na 160, místo výroby inovací bereme vyřazený kusy ze zahraničí a dalo by se pokračovat...

+23/−1
13.7.2016 10:01

M91i43c57h81a39l 38N86o50v50á95k 6672565548796

se nedivte, nebylo by na zlaté padáky pro pány gen.řediteléRv

0/0
13.7.2016 10:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.