Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Legendární motorový expres Slovenská strela byl výkladní skříní ČSD

Přesně před 80 lety, 13. července 1936, zahájily pravidelný provoz legendární rychlíkové motoráky Slovenská strela s hybridním pohonem. U jejich zrodu stála největší konstruktérská esa našeho prvorepublikového strojírenského průmyslu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M41a25r11t76i33n 41D52o82h82n97a69l 5167943598588

Docela by mě zajímalo to dělení vlakových tříd za 1. republiky, vždy jsem měl za to, že se postupně zrušila pouze 3. třída, protože sedět na prknech nebylo už společensky únosné. Tady mě to trošku vyvrací autor s tím, že 2. třída tehdy je to samé co nyní 1.třída. Co tedy byl za komfort tehdejší 1. třída - kožené čalounění a kaviárové tousty a jako dezert a doutníček s kávou zdarma?

0/0
18.7.2016 10:24

F37r79a33n32t56i59š92e18k 92S11c79h48l87i90c88h49t71s 9345832601425

Hmmmm, tady se pachtíme 25 let a konce nevidět!

I. republika dokázala pozoruhodný rozvoj, dá se říci na světové úrovni, za mnohem kratší dobu! Nejen tato perla inženýrství, ale pevná měna, kvalitní věci, kvalitní potraviny, obuv, látky atd, za dostupné ceny, vynikající školství, vynikající image Sigma, Škoda, Baťa, Made in Czechoslovakia!

Dnes jen montovna, potraviny Polska, věci Made in China, když jedu do Švýcar, tak brečím!

0/−1
17.7.2016 8:55

J79a25r98o18s92l23a50v 27Š68k56o26d92a 6734848359931

Mistrovství spočívá v tom, že to konstruoval na papír. Dnes nepředstavitelné.

0/−1
16.7.2016 13:04

J95i61ř49í 81K65o72c95u10r19e95k 6335884885758

Pane dokrote maltu! Hned to bude pane inženýre! Takhle na sebe volali na stavbě dělníci. Šla kolem hlídka VB a hned je legitimovala, jelikož se dopouštěli něčeho nekalého. Při legitimaci zjistili, že ten u míchačky je JuDr a ten zedník má Ing. v občance. Tak je uklidili do skladu, aby nepobuřovali veřejnost.

PS: Víte proč se Bránickému mostu říká Most inteligence?

+5/0
14.7.2016 14:12

Z14b25y20n69ě45k 90P83o59p31o74v42s74k23ý 9856808397943

To co jste popsal, bylo ve třicátých letech u nás běžné, protože byla krize! Takže nejen za komunistů...

0/0
12.8.2016 22:14

M76i48c31h12a77l 67M66a67l93ý 5882144229413

Jediná slabina tohoto článku je neúplně adekvátní srovnání situací v okolních zemích, která pak tady některé nemístně dojímá. V motorových vozech byl bouřlivý vývoj nejen v Československu, ale i v dalších zemích.

Technicky nejdál bylo Německo, vrstevník Slovenské strely (v podstatě designová hračka) byl tento na svojí dobu nadvlak, který tvořil páteř rychlých spojení DR.

https://de.wikipedia.org/wiki/DR_137_273_%E2%80%A6_858

V Německu byli už od začátku 20. století velmi daleko v nasazení a využití elektrické trakce, v ČSR byly elektrifikované kousíčky a to ještě podstatně jednodušší stejnosměrnou technologií.

I Itálie, na kterou je vždy tendence se dívat přes prsty, motorové vozy měla a úplné srágory to asi taky nebyly (zmíněna rychlost 105 km/h v reálném provozu, zajímavostí je i foto z Prahy):

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6578823

Podobně bych nepodceňoval Francouze, první náhodně vygpoglený kus je naprosto srovnatelná luxuska jako Strela: https://de.wikipedia.org/wiki/Bugatti-Triebwagen

Takže vyznění článku, že Čechoslováci vymysleli něco jedinečného bych korigoval v tom smyslu, že ČSR byla v dopravním strojírenství (s výjimkou elektriky) schopna před WWII držet krok se špičkou západní Evropy.

+4/0
14.7.2016 13:38

Š73i68m60o95n 60D25a83l77e61c45k14ý 8290564346705

Krásný stroj, kéž by měl štěstí jako Stříbrný šíp a dostalo se mu stejné restaurace.

+7/0
13.7.2016 20:54

J95i37ř15í 25E58r73b57e56n 1243624286447

Tak osud kolbeňáckého Stříbrného šípu bych tatrovácké Strele rozhodně nepřál. Brrr, z toho vozu zbyla jen karosérie...

Samozřejmě chápu, že jste měl na mysli současný stav, ne osud vozu v letech 1939-2005.

0/0
14.7.2016 6:45

R79a74d67i51m 61V57e53n17g74l17a28ř 3952757261639

Jen se divim, ze v dobe, kdy jsou sbirky na kde co, tak ze taky nejakou nevypsali.

+2/0
13.7.2016 15:30

J13a79n 69K16ö26r51n81e89r 9426521104920

Slovenská strela (míněno spoj, nikoliv konkrétní motorák) byl populární, takže časem začala nabídka zaostávat za poptávkou. Už koncem 30. let proto začaly ČSD uvažovat o přechodu na "klasickou" soupravu s použitím speciální proudnicové parní lokomotivy (dvě hnané nápravy, rychlost tuším 130) a dvou nebo tří vagonů srovnatelného komfortu. Kvůli událostem z toho pochopitelně sešlo.

(A pořádná mašina má stejně komín...;-))

0/0
13.7.2016 14:58

K84r48i96s64t67ý54n10a 35F13o13j88t89l66o37v88á 4898307684621

Je to horkosladke cteni. Je krasne cist jak rozvinute nase drahy tehdy byly i ve srovnani se svetem a smutne, kdyz si uvedomime dnesni realitu, kdy nektere staty maji VRT uz padesat let a my budeme nejspis jeste tak dalsich 30 let cekat..

+3/0
13.7.2016 14:28

M63i11c29h50a80l 16M44a32l68ý 5622214649713

Ve srovnání s Německem až tak rozvinuté nebyly (trasování tratí umožňující vyšší rychlosti, rozsáhlá elektrizace ještě před WWI...).

0/−1
14.7.2016 13:00
Foto

J90i50ř37í 64F91e26i85x 2529743330776

72 míst... a hned nato psáno 40 míst v křáckém oddělení a 36 v nekuřáckém... nevím, školy nemám, není tam ošibka ?

0/0
13.7.2016 13:49

R63a81d15e48k 70F51o56l85p38r63e20c35h57t

Díky, je tam chyba, jdu opravit.

0/0
13.7.2016 14:20

H59o16n43z98a 91T45a33r 3839622174822

Jozef Sousedík (Moravský Edison)

(ne)zapomenutý vynálezce, továrník, politik a vlastenec

https://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Soused%C3%ADk

http://shop.allforpower.cz/josef-sousedik

+1/−1
13.7.2016 12:36

S32t14a30n36i19s14l89a71v 59K91r85e87j89c58a78r 6927386423104

Je škoda, že se po roce 1990 Josefové Sousedíci a ostatní prvorepublikový machři neprobudili jak ti rytíři z Blaníku. Takhle musíme nakupovat ojetiny z ciziny, a všichni podnikatelé v železniční dopravě přežívají i s milionovými dluhy, jež se po jejich skonu, zaplatí ze státní kasy. Je asi pravdou, že do roku 1945, bylo v Československu odborné vzdělání na vyšší úrovni než dnes, kdy k maturitě stačí procvičení látky 9tř. ZŠ. S tím by asi ani Jozef Sousedík, Ludvík Očenášek nedosáhli toho čeho byli díky vzdělání schopni.

0/0
13.7.2016 14:09

J89i85ř12í 65E23r45b40e56n 1883644976307

No oni tady stále jsou lidé, kteří dokážou navrhnout, zkonstruovat a vyrobit železniční techniku na světové úrovni.

Jenomže ve 30. letech ještě nemuseli řešit žádné velké papírování, lokální i mezinárodní certifikace a soulad se zabezpečovací technikou - postavili motorák, párkrát se s tím projeli, opravili zjevné vady a do měsíce byl v pravidelném provozu. A všichni byli hrdí na to, že jsme to zkonstruovali "my a pro sebe".

A dneska? Škodovka staví vynikající lokomotivu, jenomže uprostřed práce jí jsou vnuceny nadnárodní standardy (a hádejte, kdo sedí v normalizačních komisích? No přeci zástupci jiných výrobců!) a musí začít od nuly, zatímco konkurence si jede podle not, které do centrály sama poslala. Lokomotiva vznikne, dlouhé měsíce se zkouší v různých podmínkách, dlouhé měsíce čeká na nenárokovou (ale nutnou) certifikaci od renomované zkušebny a když už certifikát má, tak si správce německých kolejí usmyslí, že ho neuzná a že musí mít jeho vlastní povolení.

A do toho začnou česká média a pivní křiklouni ječet, jak je ta mašina předražená, že (o generaci starší) Siemens je levnější, že vývoj u nás je zbytečný a proč si teda nekoupíme bez práce hotový cizí výrobek, než aby se "zbytečně" podporovala ČESKÁ firma s ČESKÝM vývojem a ČESKÝMI zaměstnanci. Totéž se pak děje i u tramvají, autobusů (SOR versus MB a IVECO) a tak dál.

+13/−2
13.7.2016 15:47

H14o74n70z48a 78T15a32r 3129742554362

Obrovský obdiv[>-]R^

https://www.youtube.com/watch?v=vYXulS7uXRk

0/0
13.7.2016 22:53

J13i52ř38í 79E33r93b11e73n 1733904766297

Byl mi poněkud divný ten mínus od kolegy Sirotka, ale když si čtu ty jeho do-vlastního-hnízda-kálející komentáře o kus dál, tak na mínus od něj začínám být i hrdý ;-D

0/0
14.7.2016 6:50

J92i73ř35í 37K96o76c14u10r85e57k 6365724525588

Dva důvody: Původně soukromé firmy stát rozprodal. A po 40 letech potírání bohatých nebyl nikdo, kdo by si je mohl koupit a ještě do nich investovat. A také se v rámvi RVHP určovalo, co která země bude vyrábět. Lokomotivy "Pomeranče" znáte, ne?

PS: Škoda ty TSI normy dodržet nemusela. Lokomotivu by stihli schválit ještě před jejich platností (Listopad 2010). Bylo to jejich rozhodnutí předělat mašinu podle TSI. Mimochodem, takovéto normy se neuvaří kdesi potajmu - jejich příprava je veřejná, takže ... Zvláštní, že Bombardier neměl ty problémy, co Škodovka.

+1/0
14.7.2016 13:37

R11a88d37e40k 21N94o24v24o62t86n17ý 5228382816435

Vnuceny nadnárodní standardy? To je nějaký vtip? Pokud chtějí prodávat do zahraničí, tak je snad jasné, že se musí podřídit nadnárodním standardům, ne?

Pokud jde o ten vývoj, proč by měl stát podporovat vývoj stroje vyráběného společností s akcionáři z Kypru nebo odkud? Aby ti akcionáři měli vyšší dividendy?

0/−1
14.7.2016 16:48

J37i93ř77í 74E94r46b54e76n 1413584216977

A je to tady, čekal jsem, kdo první vytáhne těch pár akcionářů a zapomene na stovky konstruktérů, vývojářů, fyziků, elektrotechniků, strojařů, laboratorních techniků atd., kteří zprostředkovaně živí tisíce dělníků, živnostníků atd.

S tímhle přístupem se z těch sra*ek fakt nikdy nevyhrabeme. :-/

.

P.S. Víte, že Volkswagen má daňové sídlo v Nizozemí? A přece jsou na ty vozy Audi, Porsche či MAN hrdí Němci. Nu, asi jsou hloupí...

+1/0
14.7.2016 21:59

S36t43a39n27i11s81l56a89v 11K86r26e63j13c75a43r 6727456983654

Ano Jančura i ostatní podnikatelé v ČR nejsou Čechy ale Evropany. Doba se oproti První republice opravdu změnila, a nejen v ČR. Jistě dnes většina podnikatelů a lobistů se bez svých vzdělanců v oboru podnikání těžko obejde. Jen s tím rozdílem, že u lobistů a manažerů je faktické profesní vzdělání otázkou, těm stačí papír o absolvování a politické zázemí. Jistě v době socialismu, se v Československu podařil postavit železniční polyon, jenž dnes není využit, a čeští dopravci na železnici, místo aby tlačili na české výrobce podporují výrobce z EU. Nic proti, je to dobou a alibismem vzdělání. Dolaroví miliardáři z Čech, nepodporují český průmysl a podnikání, nevím jak to bylo v době R-U a ČSR. Je to ostudou českomoravských politiků, jež řídí stát tak, že své finance svěřují danovým rájům, podobně jako státní rezervy v PHM Německým subjektům.

0/0
15.7.2016 12:05

D64a18v84i70d 93D49o64b40e30š 3285542107

Mínus omylem :-/

0/0
13.7.2016 16:09

M46a43r29t28i76n 18P19e75r62o26u82t17k93a 1646603731235

paráda, takže po 100 letech jezdí ČD jen o 10 minut rychleji ..........;-D;-D;-D

+4/−1
13.7.2016 12:13

P89e63t75r 53N42o56v93o59t98n66y 1801120251

O 20. A staví navíc v Kolíně, Pardubicích, Břeclavi a Kútech.

+5/0
13.7.2016 13:18

J90i81ř25í 26E31r24b48e45n 1223534896977

2016 - 1936 = 100? Kýho výra... ;-D

Mimochodem trasu Praha-Bratislava ta jednovozová Strela ujela v roce 1937 za 4:20 h s jednou zastávkou, v roce 1995 lokomotivní souprava za 4:48 se šesti zastaveními a v roce 2010 pendolino za 3:45 se čtyřmi zastaveními, voni ftipálku.

+6/0
13.7.2016 13:26

H29o31n87z65a 92T85a39r 3889762134452

Stále Čeká na renovaci

https://www.youtube.com/watch?v=NYAv_DMuQZU

0/0
13.7.2016 11:46

R47a16d81i82m 55P15o86l53á43š31e30k 9696873569939

Teda to jsem dřív nevěděl, že Slovenská Strela měla hybridní pohon.

Dneska tak moderní....

+7/0
13.7.2016 10:34

J96o78s71e96f 97Č81e59r37v20e41n55i24c86k23ý 9899134941693

Až na to, že dnes je hybridní pohon koncipován jako spalovací motor doplněný elektrickým, tedy vozidlo může jet bez spalovacího motoru na akumulátory, a tenkrát musel spalovací motor "běžet" pořád, jen přenos na dvojkolí se děl buď prostřednictvím generátoru a elektromotoru nebo přímo.

Takže VELKÝ rozdíl.

+1/0
14.7.2016 6:12

M92a58r32t45i83n 58N67e19r17m52u91t 9477477428609

Tuším jediné vozítko, které NEMÁ hybridní pohon, je šukafon 810, jinak ho mají všechny ostatní motorové vozy a lokomotivy

0/0
16.7.2016 12:16

J16i41ř95í 67B56o43č57e89k 6229834135826

Ale nemají. Šukafon má mechanický přenos výkonu ale ostatní lokomotivy elektrický, diesel slouží pouze pro roztáčení generátoru. Slovenská střela má dvojí přenos výkonu který se přepíná v závislosti na rychlosti- viz systém Sousedík popsaný výše.

0/0
23.7.2016 11:04

M17a87r71t82i92n 19N37e41r42m17u83t 9887687128379

ano, nechal jsem se unést předřečníkem, který kombinaci různých přenosu výkonu nazval chybně hybridním pohonem. Jinak ještě jeden běžný motorák má tuším hydrodynamický přenos na nižších stupních, na nejvyšší pak mechanicky - podobně jako strela

0/0
25.7.2016 11:37

I87v10a15n 74B57u96b55l76a 3152475205574

810, původně M 152.0. Motor s převodovkou je komplet z autobusu ŠM 11. Hydrodynamický měnič plus dva stupně mechanické.

0/0
24.8.2016 22:33

I32v60a97n 25B13u87b89l21a 3752595615794

Hybridní ne. Jen dost unikátní elektro-mechanický.

0/0
24.8.2016 22:27

V62ě44r58a 52M27a69c22k73o46v15á 7263571150109

Ale vlak se vyrobil v Čechách, matoucí název. Slováci uměli v té době tak max. spravit hrnec, tzv. drotári

+11/−18
13.7.2016 10:19

F24i24l15i60p 82S82i87r44o79t43e85k 9392779512571

V Čechách nebo na Moravě?

+13/0
13.7.2016 10:26

V54ě15r36a 12M88a70c68k16o44v11á 7553841400939

Tak v Česku po novu.

+2/−7
13.7.2016 10:45

J87i12r54k97a 43H75o26n73c69ů 2434134741628

No, jako Čech sportovně uznám, že na Moravě. :-)

+2/0
13.7.2016 21:11

J29a43n 47K66v85i39e85t12o34k 4816714748322

No to presne ten postoj, ktorý to naše " manželstvo z rozumu " rozbil z českej strany a obrátene zas slovenský nacionalizmus z druhej strany.

Tak sme sa rozviedli a teraz spätne hodnotiť takto negatívne Slovákov je kontraproduktívne. A na to Vám nenaskočím a hodnotím naše 70-ročné spolužitie a aj súčasnú spoluprácu pozitívne. Ale ak máte chuť diskutovať o chybách a slabostiach oboch národov, tak Vám dám dobrý tip - skontaktujte sa s Kotlebovou ľudovou stranou , tam sa touto formou udiskutujete až, až ...

+19/0
13.7.2016 10:36

D71a66n59i54e56l 80S97c72h20a36c50h37e31r65l 3275590273338

Mackovou spíš polituj.Starej jí odešel za mladší...Někde si tu frustraci musí vybušit..diskuze idnes je pro tyhle lidi ideální:-/

+7/0
13.7.2016 13:03

V56í90t 37B92r89z69o40b22o80h65a40t67ý 7680172403561

vlak se vyrobil v Česku na Moravě, nikoli v Čechách

+2/0
13.7.2016 10:39

P46a40v71e44l 60M41a98t40o57u76š86e21k 5390577868384

Slovenská strela je (dodnes) název vlaku, podobně jako třeba Hungaria, Vindobona, Jan Perner, Antonín Dvořák atd. S výrobcem to nemusí a většinou ani nemá nic společného.

+7/0
13.7.2016 10:42
Foto

P24a54v30e47l 10M16a49k10o36v32e33c 8178455271

Vlak byl vyroben v Československé republice (ČSR). Neznalost zeměpisu a historie je jen dalším dokladem úpadku našeho školství...:-(

+12/0
13.7.2016 11:10

M45i79r95o19s83l60a29v 59B64i48l59k80a 3560595970957

ano tomu nedávnej dobe Stodola učil Einsteina, ktorý ho za to neskôr ešte aj chválil. Murgaš dobe tomu nedávnej urobil prvé rádiofrekvečné spojenie v USA. Dobre tomu nedávnej si Banič v USA patentoval padák.

0/0
13.7.2016 12:03

J60i49ř66í 10E20r91b30e29n 1263874526427

Zkuste si najít spojení Škoda, zbrojovka, Dubnica nad Váhom ;-)

+1/0
13.7.2016 13:27

J30i15ř21í 60B39o50č36e86k 6839174345796

Svůj díl pravdy máte jenže jste byla v té době ještě na houbách a neuměla nic. Jen tak mezi námi, umíte zdrátovat hrnec? Víte v čem spočívala ta ,,pomoc" Slovensku za první republiky? Stáli bačové a zemědělci na Slovensku o průmyslový rozvoj svého čistě zemědělského státu? On ten průmysl u nás se taky musel rozjet na nějakém zařízení (většinou z rakouska uherska a německa) a na poli nám šly tak maximálně brambory a obilí. Takže to byl problém spíš geopolitický.

0/0
23.7.2016 11:24

J91i95ř18í 49Š50v90e31h87l79a 1764664842566

Hezký článek, uvedení zdrojů (knih!), to se jen tak zde nevidí:)

+6/0
13.7.2016 10:14

P64a69v85e81l 10J57a44k93u28b49í72č28e40k 3630689167

Až to děsí kam jsme se posunuli za 80 let... Rychlostně ze 130 na 160, místo výroby inovací bereme vyřazený kusy ze zahraničí a dalo by se pokračovat...

+23/−1
13.7.2016 10:01

M64i74c55h37a15l 69N68o64v42á44k 6182635728496

se nedivte, nebylo by na zlaté padáky pro pány gen.řediteléRv

0/0
13.7.2016 10:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.