Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nejlepší optické iluze ošálí váš mozek. Vidíte pohyb, který neexistuje

Soutěže o nejlepší optickou iluzi se účastní vědci i studenti z celého světa. Hledají zajímavé výstřednosti našeho vnímání, které vedou k tomu, že vidíme něco, co bychom ve skutečnosti vidět neměli. Podívejte se, jak vás šálí oči, respektive váš vlastní mozek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J17i38ř94í 42J82u84ř69i82c51a 2238263761

Jsem naprosto znechucen zhlédnutím prvních deseti sekund stejné reklamy 5x za sebou. Chápu, že z toho máte peníze, ale co je moc, to je moc.

0/0
15.7.2016 14:34

L47a91d37a 94N55o24v24a37k 4162593137

to nemusí být tak moc...

+1/0
15.7.2016 14:46

L23u14k22á39š 51M68a94r25e28d79a 6731764487438

Napiste te firme na kterou byla reklama. Jestli plati za pocet zobrazeni, tak by je mohlo zajimat, ze jejich prachy litaji oknem a idnes by s tim mohl zacit neco delat. Me se treba nezobrazila ani jedna reklama.

+1/0
16.7.2016 10:54

Z24b39y40n84ě20k 38Š78a18f72a73r20č91í44k 5377968275964

K těm blikajícím obdélníkům. Opravdu netuším, co to má společného s nějakým vnímáním současnosti nebo souslednosti. Jde pouze o hrátky s tím, zda ty obdélníky s něčím splývají. Tady je mé vysvětlení:

Nejprve máme velkou mezeru a obdélníky se vynořují z pozadí v opačné fázi. Pak nemáme žádné mezery a obdélníky splynou v malé čtverečky, který jsou překrývány malými proužky, opět v opačné fázi. Zajímavější je to s tou malou mezírkou, tam se totiž vynořuje třetí obdélník, protože už proužky nesplynou v malý čtvereček, ale současně na opačné straně proužek splyne s mezírkami a nám se zdá, že malý čteveček byl právě překryt trochu tlustším proužkem. Je to takový mix prvního a druhého případu. Pokud se skutečně zaměříme pouze na vynořující se třetí proužky, je stále možné vidět střídání. Když postranní proužky prodloužíme, nelze už vidět ten druhý případ a vracíme se ke střídání.

Já ale znám jednu iluzi, která skutečně se týká vnímání času. Bohužel jsem jí zatím nebyl schopen uvidět. Jmenuje se color phi phenomenon, link: http://www.michaelbach.de/ot/col-colorPhi/ Pokud by měl někdo nějaké jiné parametry, kdy už to začal vidět, nebo link na nějakou jinou verzi, docela bych to ocenil.

0/−1
14.7.2016 21:13

L66a56d35a 80N37o70v55a27k 4242563977

jestli třeba není iluze, že někdo někdy byl schopen vidět tu CPP...

0/−1
15.7.2016 0:20

L96a96d73a 24N88o60v40a83k 4832513947

ale že seš to ty, takový dobrák od kosti a nikdy mě v diskuzích nepronásleduješ.., pro nácvik je lepší si zadat stejnou barvu u obou bodů a nesledovat tečky přímo, ale koukat trochu mimo obrázek, než se člověk chytí.. a iluze se projeví.. rozteč bodů jsem nastavil tak na 3/4 maxima, t preamble 700; t disk 150; t inner disk 40; když to trochu začne fungovat, je teprve dobré začít si hrát s barvama...

0/−1
15.7.2016 0:55

L31a33d14a 40N48o28v58a33k 4662283117

koukat trochu mimo se myslí spíše do některé strany..., nahoru, nebo dolu neni moc účinné...

0/−1
15.7.2016 0:57

Z81b16y29n23ě61k 86Š68a83f66a95r80č80í20k 5757988945134

Nefungovalo, asi jste holt lepší než já. A s tou paranoiou to nepřehánějte, nesleduju vás (pouze si vedu záznam). Ten minus vám ale s chutí oplatím. :-P

0/0
15.7.2016 2:30

L83a96d22a 42N55o71v35a11k 4752953317

to je jedno kdo je lepší.. Otázkou je, jestli jsem vůbec dosáhl zamýšleného efektu.. Když koukám trochu stranou a ne přímo na body, (nebo někam mezi ně) tak zkrátka vidim několik pozic toho bodu (řekl bych tak čtyři, nebo pět) mezi těmi krajními.. Rozhodně nevidim nějaký zázračný plynulý pohyb..

Neboli je možné, že jsem úplně nepochopil jak má výsledný efekt vlastně vypadat.. (tak jako vždy, že...)

Otázkou tedy je.., jestli oba tajně nedoufáme.., že člověk přestane vnímat rychlé blikání krajních bodů a nezačne vidět plynulý pomalý pohyb bodu mezi krajními (pomalejší, než blikání)

S paranoiou to nepřeháním.. kdekoliv se potkáme a to i kdyby se diskutovalo o vaření krupicové kaše.., tak mě mínusuješ, což mi je celkem jedno, jen mi to vrtalo v hlavě.., ale jestli jsem v záznamech, tak pak je to jasný...;-D

0/0
15.7.2016 3:31

A36l68e89š 88J78a95v24ů66r93e75k 2972539250980

tohle fakt nechápu - Odraz v zrcadle jak z jiného světa

jak se může kruh odrazit jako čverec ... .

0/0
14.7.2016 11:24

A83l97e50š 52J93a64v48ů33r55e49k 2692159680360

už to chápu, díky tomu doprovodnému videu R^

+3/0
14.7.2016 11:33

M44i93l21e84n89a 46N57o97v16a91n11s24k61a 4422117379849

Záleží i na způsobu vyleštění zrcadla při výrobě.

0/−1
14.7.2016 11:16

J52a96n 43P71a72v83e58l81k41a 3827131234491

Ne, jen na úhlu a na osvětlení toho objektu.

+2/0
14.7.2016 12:54

P29a73v36e87l 31V98o63t22r62u77b51a 3841912582505

Když jde o klam, tak otázka je, jestli blikají obdélníky pořád na střídačku, nebo celou dobu synronizovaně? Abych na to přišel, musel jsem vystřihnout v papíru dvě dírky :-)

0/0
14.7.2016 10:19

A78l12e16š 31J27a64v26ů18r35e64k 2712199620130

když se koukáš jakoby "doblba", tak vidíš, že blikají sychronizovaně. Nesmíš se soustředit na to blikání :-)

0/0
14.7.2016 11:25

J58o63s53e84f 66S71c37h86m73i20d11t 5733717893282

Ta jednička je asi taková iluze, jako divit se, že když vezmete list papíru, tak z jedný strany je plochej a z jiný strany téměř neni vidět. Iluze! :) Ale je to pěkný, to zase jo.

A divim se, že ta poslední iluze vyhrála. Je to samozřejmě velmi efektní, ale holt pohyb vnímáme skrz pohybující se hrany (kde nejsou hrany nejde vidět pohyb), takže když holt obraz sestavíte z lokálně se pohybujících hran, tak dostanete pohyb no...

+2/0
14.7.2016 9:59

A90l85e80š 35J17a13v39ů75r80e94k 2842129640110

a mám pocit, že oko vidí toho "ptáka", co je za tím vnitřním válcem, a nikoli toho blíže k pozorovateli. Proto letí "opačným" směrem.

+3/0
14.7.2016 11:26

A32l59i88c10e 19D14v23o97ř10á34k85o23v90á 5374954304

To nechápu.

0/0
14.7.2016 8:36

A53l91e36š 88J43a78v89ů82r55e98k 2282879710890

alespoň že nejsem sám

0/0
14.7.2016 11:26

A80l69e71š 84J50a59v21ů72r62e84k 2152929840550

podívej se na ten link, co je tam přiložený. R^

0/0
14.7.2016 11:34

L49a92d21a 11N79o60v51a91k 4742743677

tak já nevim.., že se ty tvary mění v zrcadle bych celkem akceptoval.., ale jak se můžou měnit už před zrcadlem..?8-o

0/−1
13.7.2016 23:30

B53o68h15u53m19i84l 35S35t20e53j25s51k15a86l 4456187793396

Nemůžou, protože tohle video je fejk, idnes naletěla.

+1/−9
14.7.2016 0:10
Foto

P50a83v50e92l 44K43a61s86í27k17, 21T48e88c93h95n27e96t90.16c29z

Není to fake. Viz odkaz v popisu.

+5/0
14.7.2016 7:38

O52l10d78ř67i74c12h 34Ř51e15z24n44í51k 7705622344908

ty jsi naletěl ;-D někdo si hrál na 3D tiskárně a vytvaroval okraje těch předmětů tak, aby z jednoho úhlu se jevili kulaté a z opačné strany čtvercové... iluzivní motivy se používají již od renesance ;-)

+4/0
18.7.2016 19:29

J26a60n 34M71o90t32ů66r27e23k 7700632301549

? a proč to chápete v zrcadle a před ne? Vždyť je to ten samý princip. Prostě jen je velmi důležitý ten úhel pohledu kamery.

+5/0
14.7.2016 8:01
Foto

P87a89v54e12l 60K86a50s14í82k27, 42T18e20c80h13n72e69t76.35c69z

Ten tvar je celkem složitý, a náš mozek jej zjednodušuje. Podle úhlu pohledu pak náš mozek dojde k různým tvarům.

0/−1
14.7.2016 9:17

J15o10s45e66f 43S37c30h42m61i53d13t 5473137963272

Tohle vysvětlení je prostě špatně. Nejde o žádný zjednodušování mozkem. Ten tvar je prostě tak chytře vymyšlenej, že vypadá z různejch stran různě a vypadá to efektně. Podobně jako většina předmětů vypadá z různejch stran různě, a taky neřikáte : ten mozek to ale zjednodušuje, že moje televize vypadá zezadu jinak než zepředu, kde je obrazovka. ;)

+9/0
14.7.2016 10:08
Foto

P34a89v49e20l 75K82a85s43í42k90, 63T80e50c63h54n53e93t38.59c48z

Jinak: když vidíte z boku talíř, nemyslíte si, že je to ve skutečnosti tyčka. Ale protože tady ten tvar je navržený tak, aby se z určitých úhlů tvářil "svůdně jednoduše", náš mozek ani nepřemýšlí o tom, že by to mohlo být něco složitějšího. To je ta iluze.

+3/0
14.7.2016 12:17

J86o53s87e68f 33S66c18h52m38i23d93t 5143237633782

Ale klidně tomu teda říkejte iluze, to je mi celkem jednom, to je jen nedůležitá terminologie. Ale mozek v tom žádnou roli nehraje. ;) Můžete to klidně vyfotit a nechat algoritmy ať detekujou ten tvar a podle úhlu detekujou buď čtverec nebo kruh, jelikož na tý fotce prostě není dost informací, aby byl rozluštěnej celej 3D tvar toho objektu. Žádná svůdnost v tom nehraje roli. Aneb 2D projekce 3D objektu holt nese míň informací...

+2/0
14.7.2016 14:02

Z82b29y65n59ě86k 29Š66a12f74a79r55č78í78k 5177108195194

Přesně! Je to moc pěkné, ale princip fungování je založený na odrazu světla od objektů, ne fungování mozku.

Do stejné kategorie patří i ten letící pták, kde ho při pauznutí videa skutečně uvidíte, protože k vytvoření iluze stačí světlo trochu "rozmáznout v čase", což přirozeně nastává u každého detektoru, kde se světlo mění rychleji, než je schopen zaznamenat.

0/0
14.7.2016 19:28

A52l57o40i79s 11S80t86a19r74ý 3429149297962

Schválně, proč si myslíte, že je to děláno zářivě bílé? Prostě poto, aby ty horní prolamované hrany splývaly. Náš mozek není nijak šálen, neboť ty prolamované hrany prostě nevidí (tedy si je neuvědomuje). Jde tedy o o pouhé zatajení informace a šáleny jsou tedy maximálně oči. Ty vidí pouze obrys a ten je v dané perspektivě opticky opravdu takový, jak jej vnímáme.

0/0
14.7.2016 13:10

J58a67n 86P83a70v33e37l77k72a 3297291504231

Vidíte všechny hrany (alespoň u prvního předmětu), ale tím, že to není osvětlené z jednoho směru, nevidíte hrany a považujete průřez za kruh. Tím u konkrétního bodu koruny zaměňujete jeho výšku za jeho úhlovou orientaci (zaměníte to, že je bod výš nebo níž za to, že je víc vlevo nebo vpravo),

0/0
14.7.2016 13:26

J87a76n 86P39a45v38e14l84k61a 3647321974801

pozn: hrany v prvním případě myslím horní, ve druhém mám na mysli svislé.

0/0
14.7.2016 13:28

J48a78n 50P21a86v62e82l76k30a 3877911934451

Lépe řečeno, mozek si domyslí tvar průřezu podle tvaru koruny, který vidí ze svého pohledu.

0/0
14.7.2016 13:36

J76a80n 40P78a38v21e39l87k91a 3207311454951

Jinak máte pravdu, že jde i o utajení informací, v tomto případě stínů a zaoblení předmětu.

0/0
14.7.2016 13:43

A75l24o21i96s 12S63t85a89r83ý 3589379617422

Ono ale celou dobu jde o diskuzi, jestli je ošálen mozek (lidský image procesor) nebo pouze oči (lidská optická soustava). Já pouze tvrdím, že v tomto případě oči (je využito jejich nedokonalosti), mozek má tudíž pouze nedostatek informace. Kdybych to házel na mozek, tak je to stejné, jako tvrdit, že o kulečníkové kouli si mozek taky jenom myslí, že to je koule, i když ve skutečnosti není (neboť víte, co je na ní nerovností?).

+2/0
14.7.2016 14:00

J66a66n 45P67a87v93e44l10k60a 3327531814361

Mozek by měl zahlásit "nelze určit tvar" a interpretovat to jako skvrny, ale místo toho si řekne "nahoře vidím čtverec, ať je průřez také čtverec" a interpretuje to jako jackl.

0/−1
14.7.2016 14:36

A21l68o91i56s 68S28t75a89r85ý 3689659337852

Co že by měl interpretovat jako skvrny když tam opticky žádné skvrny nejsou (myšleno z hlediska optiky oka)?

0/0
14.7.2016 14:51

J37a18n 55P91a32v12e27l94k53a 3727521344311

Myslel jsem tím jako plošný obraz - bílej flek a nahoře nějaký čáry.

0/0
14.7.2016 14:52

A37l10o95i24s 90S66t24a74r52ý 3279969367882

No jo, ale to je přece právě ta informace, která tam díky uspořadání (barva, osvětlení) chybí a tedy jí mozek nemá. Takže znova - jaképak šálení mozku?

0/0
14.7.2016 15:01

J19a84n 51P79a96v78e43l12k65a 3367531674101

Jj. To je asi nevhodné označení. Prostě vědomí nedostane pravdivou informaci ani informaci, že je možností víc.

0/0
14.7.2016 15:54
Foto

P51a63v41e66l 94K49a32s46í89k74, 92T70e76c97h19n20e83t90.58c65z

Tak jinak: kdybyste viděl skutečně válec, ani vás nenapadne přemýšlet, jestli to náhodou není podivný patvar. Tedy vybíráme si jednodušší interpretace. A to dělá mozek, nikoli oči.

0/0
15.7.2016 10:48

A43l92o41i52s 73S74t72a90r29ý 3709729527552

Pokud si chcete vybírat, tak jedině z několika možností. Jak si ale chcete vybírat pouze z jedné? Nebo mi teda řekněte, kde tam je při daném úhlu pohledu vizuálně (tedy lidskýma očima) rozpoznatelná ta informace, která by mozek mohla opravňovat k (vašimi slovy) složitější interpretaci?

0/0
15.7.2016 13:41

Z90b25y60n43ě85k 31Š57a13f51a28r19č58í18k 5307808335904

Mozek na základě pozorování rozpoznává objekty a konstruuje jejich 3D modely. Pokud podvhnete informace, zkonstruuje holt něco jiného, než tam "skutečně je".

3D film rotující krychle, který byl zkonstruovaný čistě počítačově je podle vás také optická iluze? Protože tam ta zobrazovaná věc už vůbec neexistuje.

0/0
15.7.2016 22:00

J80a45n 94P12a66v57e31l87k91a 3307751414271

Jinak kouli při podobném osvětlení může mozek klidně interpretovat jako kruh.

0/0
14.7.2016 14:38

J29a12n 50P24a84v81e58l76k97a 3687101614901

Asi bych netvrdil, že je mozek ošálen. Protstě úloha má víc řešení a on si vybral to nejběžnější - že je trubka nebo jackl uříznutý rovně.

0/0
14.7.2016 14:48

P73e31t93r64a 54K91o66v37á88ř37o57v53á 2340661381540

Jednička je můj jasný favorit. R^ Po chvíli mi došlo, jak je to dělané (zrcadlo v tom je zcela nevině, jen zobrazí předchozí pohled před otočením zároveň s tím současným, aby byl vidět ten kontrast). Vítězné video nic moc, vzhledem k rotaci pruhů je to lehce pochopitelné.

+2/−1
13.7.2016 21:55

Z92b11y81n71ě34k 98Š17a18f93a44r97č74í23k 5827758935504

Naprostý nesouhlas, viz vlákno výše.

0/0
14.7.2016 19:32

M74a83r10t93i37n 74S83k74á88l39a 2738921704605

Nemusím rozumět všemu... ;)

0/0
13.7.2016 21:21

L25u29k31á14š 67R28í89d65l 7747235847707

A díky komentářům o reklamách videa ani neotvírám.

+2/0
13.7.2016 21:01





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.