Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

„Pokud to není Boeing, tak neletím.“ Firma slaví 100 let

Před sto lety se začala psát historie firmy Boeing, jednoho z nejslavnějších leteckých výrobců všech dob. Podívejte se na fotografie zobrazující některé významné historické okamžiky, ale především zajímavé stroje z její produkce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V37a69c83l34a26v 90V81a49v24r45a 3497834475437

Mno jakse firma bvyvíjela vidíme názorně, Podpora vlády nebyla vůbec a když tak jen pro vojenské zakázky, To Airbus pžrd krachem zachránilo Německo s Francií a dotují je dodnes. Boeing má i véc zakázek, a je to díky promyšlenému plánování toho, co vyžadují aerolinky.

Až se divím že si článek od odborníka pochvalující americkou firmu našel místo v českém tisku. To se stává velice zřídka.

0/−1
17.7.2016 16:50

M70a34r22t24i95n 28J64i77r91o35u28s79e37k 7906825815498

Amerika nebyla rozbombardovaná dvěma světovými válkami. Evropa ano a přesto je Airbus úspěšnější.

0/0
17.7.2016 22:48
Foto

J52i76r80i 57B82i63l61i49n68a 5718120617

Dobry clanek. Boeing rules!!!! R^

+1/0
15.7.2016 18:12

P15e91t60r 43M78i87c56h31a35l 2660174851582

Boeing je prostě pojem. Díky za zajímavý článek. R^

+10/0
15.7.2016 16:29

J77i58ř15í 45H63u90m65p41o95l95í17k 4664857876691

„Pokud to není Boeing, tak neletím.“!

+2/0
15.7.2016 15:03

P59e74t37r 55M62i26c85h42a67l 2450584131352

Jenom jednou jsem letěl Airbusem, paradoxně v Americe. :-)

0/0
15.7.2016 16:31

J60o23z85e69f 93Č97e14r14n55ý 3131159803461

na popise obr. č. 13 je uvedené civilizovaný. myslím, že skôr by sa hodilo zcivilnený.

+1/0
15.7.2016 12:27

J29a18r95o53s76l91a10v 86N70o60v38á60k 5335429904262

V galerii je zapomenuta jedna důležitá éra firmy, kdy během první světové války málem firma krachla. Jediné co jí udrželo doslova nad vodou byla výroba rychlých člunů, které v té době byly velmi populární u pašeráků alkoholu, protože byla prohibice.

0/0
15.7.2016 12:15

B47o98h14u87m39i80l 81M20i47c71h87a82l 3645134705321

Volstead Act je z roku 1919, takže rychlé čluny pro pašeráky alkoholu během první světové nějak časově nesedí.

+2/0
15.7.2016 12:31

J74a25r96o77s46l23a68v 66N12o48v88á61k 5565189704642

Málem zkrachovali až po válce, kdy armádní zakázky vyschly.

0/0
15.7.2016 13:03

D22a87n18i14e10l 92S16o47b35o84t16a 9159134266310

Boeing a čluny? Na začátku koupil loděnice, kde vyráběl hydroplány, ale o člunech jsem se nic nedočetl.

0/0
15.7.2016 13:07

R66i88c16h85a17r45d 23A79u33b40r47e84c89h91t 1292621386110

Jo, po válce chvíli dělal i nábytek a čluny značky Sea Sled v licenci firmy Sea Sled Co z Bostonu, které byly podle drbů oblíbené mezi pašeráky. Před krachem firmu zachránily zakázky na modernizaci armádních DH-4 a potom poštovní doprava.

+1/0
15.7.2016 13:26

J33a69r76o94s66l32a80v 18N59o51v60á17k 5635629854262

Fotečka i s inzerátem viz https://goo.gl/YdAZf8. Spodek lodi tvoří obrácené V, takže na svou dobu dost revoluční řešení, které bylo vyvinuto Albertem Hickmanem.

+1/0
15.7.2016 13:49

P31e72t50r 31L62u29k98e17š 6833721

U nás to bylo podobné. Za hospodářské krize vyráběla firma Letov vedle aeroplánů skládací kajaky a vrtulové saně...

0/0
15.7.2016 23:56

P61e18t26r 54M16a31j76v13a79l56d 4542715328832

Pěkný článek, B17, B29 a civilní 747 jsou pro mě leteckými ikonami:)

+1/0
15.7.2016 10:44

J15a97r85o71m28í26r 76K83r97á72l 4690569224179

A B52.

+1/0
16.7.2016 9:08

O47n13d70ř68e20j 92B69u72k91a14r45t38y39k 3599822396712

pozn. k obrazku 30 - jestli neco vniklo 5 let po boeingu, tak je to kopie a podobne boingu, ne naopak jak mate v popisku ....

+1/−7
15.7.2016 7:51

D59a50n65i26e63l 43S36o88b67o95t76a 9199524836580

To už je slovíčkaření a za každou cenu hledání chyby tam, kde není...

+5/0
15.7.2016 8:10

O19n69d65ř75e84j 85B61u38k23a41r16t80y36k 3899852266112

je to o tom, kdo od koho kopiruje - a rusaci kopiruji od zapadu, ne naopak (raketoplan, concorde, Tu 154 ....)

+3/−5
15.7.2016 13:09

D68a11n20i16e55l 90S82o69b43o79t51a 9959914636490

Pořád meleš jen o kopírování a kopiích... ale o tom u fotky žádná zmínka není. Je to prostě o tom, že chceš za každou cenu najít chybu. Jenže ze sebe děláš akorát hlupáka. Ale klidně pokračuj, aspoň nás to pobaví :-)

+2/−1
15.7.2016 14:19

V29l85a29d69i93m16í53r 84H96o21l52ý 8834571616107

... Tu-4, když je článek o Boeingu.

+1/0
16.7.2016 16:55

O97n81d79ř75e49j 50Č72a52p62k77a 6811161513164

O té kolují legendy, že tu B-29 obšlehli včetně foťáku na sedadle pilota a nějaké napůl natřené trubky vzadu v kokpitu (na tom konkrétním kusu došla dělníkovi v Seattlu pixla barvy :-)). Na druhou stranu netrvalo dlouho a u Tupoleva postavili Tu-95, kompletně vlastní konstrukci a stejně dlouhověkou, jako B-52.

0/0
16.7.2016 21:21

R19a41d30e77k 66F61o49l70p25r32e93c25h26t

Ta formulace mi tam tak prostě vyšla. Píšu popisek o B 727, tak to tvarově přirovnám k technice, na kterou jsme tady byli zvyklí a samozřejmě tam hned dodávám, že ten tupolev je mladší, právě pro eliminaci divokých copyteorií. Navíc ani ten Tu-154 není samozřejmě kopie boeingu.

+8/0
15.7.2016 9:34

P23e93t13r 16L35u17k42e80š 6693261

Souhlas. Popiska je korektní. Boeing 727 a Tu-154 se prostě podobají, ale o kopii nemůže být řeč. Aby nezůstal kolega Bukartyk nevyslyšen: Tupolevova konstrukční kancelář jeden aeroplán firmy Boeing skutečně okopírovala. Tupolev Tu-4 byl zdařilou kopií Boeingu B-29 Superfortress. Pár jich v SSSR za války přistálo. Výroba kopie byla dost trnitá. Částečně kvůli technologickému náskoku Boeingu, částečně kvůli "drobnostem". Třeba zachování tloušťky plechu, nebo průměrů kabelů byl těžko řešitelný oříšek- angloamerická měrná soustava si příliš netykala se sovětskou výrobou zavedenou na soustavu metrickou. Projevilo se to v rozdílné hmotnosti draku. Byl by to zajímavý článek, ale to jen tak navádím:-)

+1/0
15.7.2016 23:48

R26i24c97h55a43r65d 91A22u10b11r78e87c79h31t 1162901106600

Ach jo. To že je něco podobné neznamená, že to je automaticky kopie. A když už, vzorem pro všechny byla francouzská Caravelle, která jako první přišla s (dvěma) motory umístěnými na zádi. A třetí motor přidal britský Trident. Ale tridentů běžný Čech zrovna moc neviděl, takže je normální to přirovnat k tomu, co zná každý - Tu-154.

+5/0
15.7.2016 11:08

A37n65t56o80n33í34n 59U57r59b71á55n98e18k 9353488246148

Zaptám se lidí, kteří tomu rozumí: Proč Boeing nikdy neměl dobrou stíhačku? Podcenili vývoj motorů, či co?

0/0
15.7.2016 5:17

D63a67n15i15e14l 33S19o93b23o47t34a 9249814106430

Byla to politika firmy už od 30. let. Předtím vyrobili třeba PW9 nebo P12, ale bylo to mezi válkami a letadla do bojů nezasáhla, nejsou proto tak známá. Jinak se soustředili na dopravní a bombardéry.

+2/0
15.7.2016 6:15

A17n81t52o14n69í44n 89U72r94b85á15n29e65k 9113928526488

Díky

0/0
15.7.2016 6:38

R65i26c51h32a93r54d 32A41u46b86r19e86c35h43t 1772701216910

Tak Boeing motory nedělal, používal, stejně jako skoro všichni, Pratt & Whitney a dokonce Curtissy a Wrighty od konkurence. Ve 20. a 30. letech byl ohromně úspěšný, americké stíhačky byly půl na půl Boeingy a Curtissy a jen Grumman jim lezl do zelí. Problém bych spíš viděl v neschopnosti přejít na jednoplošníky a naopak přílišnému úspěchu jejich bombardérů. Po P-26, který byl ve své době jeden z prvních, přišel jen neúspěšný P-29 a jeho námořní obdoba, které zůstaly v prototypech, a pak se raději Boeing věnoval bombardérům. A když si ve 40. letech zase vzpomněli na stíhačky, bylo dost jiných firem, které určovaly tempo a Boeingu chyběly kapacity. Všecko se u nich soustředilo na bombardéry, takže s XF8B-1 se vlekli natolik, že ani nestihli válku.

+1/0
15.7.2016 11:25

J36o81s44e54f 69M72i93k19i29n 5983134535924

Někdo dělá bombardéry druhý zase stihačky. Ikdyž letadla si jsou podobná tak přístup ke konstrukci je odlišný. Obzvláště v dnešní době, kdy musíte ještě do toho zaplést problémy a airodynamiku při nadzvukovém režimu letu

0/0
15.7.2016 14:20

O30l93d84a 57Z64i57n 8218226369292

Dobrý článek, čtivé. Jen malý překlep v poslední větě.

0/0
15.7.2016 2:52

R71a32d56e79k 85F69o51l37p57r53e19c66h69t

Díky za upozornění, moje chyba, opraveno. Tělo článku, kromě fotografické části, je převzatá agenturní zpráva (trochu upravená a opravená).

0/0
15.7.2016 9:21

L14u20k56á78š 37A84d35a33m38e92c 3937883910497

Pěkné stroje. Boeing je firma, na kterou můžou být Američané právem hrdí.

+12/0
15.7.2016 0:21





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.