Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

„Pokud to není Boeing, tak neletím.“ Firma slaví 100 let

Před sto lety se začala psát historie firmy Boeing, jednoho z nejslavnějších leteckých výrobců všech dob. Podívejte se na fotografie zobrazující některé významné historické okamžiky, ale především zajímavé stroje z její produkce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V19a36c40l93a57v 24V79a92v64r16a 3837744305517

Mno jakse firma bvyvíjela vidíme názorně, Podpora vlády nebyla vůbec a když tak jen pro vojenské zakázky, To Airbus pžrd krachem zachránilo Německo s Francií a dotují je dodnes. Boeing má i véc zakázek, a je to díky promyšlenému plánování toho, co vyžadují aerolinky.

Až se divím že si článek od odborníka pochvalující americkou firmu našel místo v českém tisku. To se stává velice zřídka.

0/−1
17.7.2016 16:50

M18a88r10t20i30n 55J75i30r52o26u98s27e48k 7146505695618

Amerika nebyla rozbombardovaná dvěma světovými válkami. Evropa ano a přesto je Airbus úspěšnější.

0/0
17.7.2016 22:48
Foto

J87i70r24i 34B16i36l61i16n58a 5788540137

Dobry clanek. Boeing rules!!!! R^

+1/0
15.7.2016 18:12

P91e68t37r 11M91i23c37h27a24l 2580884801642

Boeing je prostě pojem. Díky za zajímavý článek. R^

+10/0
15.7.2016 16:29

J72i14ř97í 80H75u26m12p43o14l68í63k 4304957826821

„Pokud to není Boeing, tak neletím.“!

+2/0
15.7.2016 15:03

P73e57t23r 95M95i74c49h33a39l 2890474211362

Jenom jednou jsem letěl Airbusem, paradoxně v Americe. :-)

0/0
15.7.2016 16:31

J41o43z72e21f 34Č52e51r62n57ý 3171779133381

na popise obr. č. 13 je uvedené civilizovaný. myslím, že skôr by sa hodilo zcivilnený.

+1/0
15.7.2016 12:27

J10a58r64o67s47l70a26v 53N44o50v11á74k 5835679974632

V galerii je zapomenuta jedna důležitá éra firmy, kdy během první světové války málem firma krachla. Jediné co jí udrželo doslova nad vodou byla výroba rychlých člunů, které v té době byly velmi populární u pašeráků alkoholu, protože byla prohibice.

0/0
15.7.2016 12:15

B73o50h85u77m89i16l 71M34i89c18h70a40l 3415204105161

Volstead Act je z roku 1919, takže rychlé čluny pro pašeráky alkoholu během první světové nějak časově nesedí.

+2/0
15.7.2016 12:31

J28a92r46o49s74l74a31v 98N50o20v86á98k 5325209594672

Málem zkrachovali až po válce, kdy armádní zakázky vyschly.

0/0
15.7.2016 13:03

D82a64n92i42e36l 27S59o19b51o91t43a 9569614546230

Boeing a čluny? Na začátku koupil loděnice, kde vyráběl hydroplány, ale o člunech jsem se nic nedočetl.

0/0
15.7.2016 13:07

R12i39c11h68a65r74d 60A24u98b75r64e77c49h95t 1832341676970

Jo, po válce chvíli dělal i nábytek a čluny značky Sea Sled v licenci firmy Sea Sled Co z Bostonu, které byly podle drbů oblíbené mezi pašeráky. Před krachem firmu zachránily zakázky na modernizaci armádních DH-4 a potom poštovní doprava.

+1/0
15.7.2016 13:26

J21a71r57o55s16l72a90v 75N85o40v32á82k 5865529874642

Fotečka i s inzerátem viz https://goo.gl/YdAZf8. Spodek lodi tvoří obrácené V, takže na svou dobu dost revoluční řešení, které bylo vyvinuto Albertem Hickmanem.

+1/0
15.7.2016 13:49

P73e95t91r 19L89u12k18e14š 6783421

U nás to bylo podobné. Za hospodářské krize vyráběla firma Letov vedle aeroplánů skládací kajaky a vrtulové saně...

0/0
15.7.2016 23:56

P60e62t80r 69M55a17j18v88a63l42d 4512545838932

Pěkný článek, B17, B29 a civilní 747 jsou pro mě leteckými ikonami:)

+1/0
15.7.2016 10:44

J94a74r97o73m83í76r 92K76r35á60l 4400209384749

A B52.

+1/0
16.7.2016 9:08

O88n30d69ř48e51j 37B39u39k23a15r69t75y74k 3789632346312

pozn. k obrazku 30 - jestli neco vniklo 5 let po boeingu, tak je to kopie a podobne boingu, ne naopak jak mate v popisku ....

+1/−7
15.7.2016 7:51

D31a50n18i25e93l 36S20o39b94o65t67a 9849554186250

To už je slovíčkaření a za každou cenu hledání chyby tam, kde není...

+5/0
15.7.2016 8:10

O79n23d74ř22e81j 16B42u65k65a44r84t68y23k 3119272976712

je to o tom, kdo od koho kopiruje - a rusaci kopiruji od zapadu, ne naopak (raketoplan, concorde, Tu 154 ....)

+3/−5
15.7.2016 13:09

D36a18n87i86e66l 72S35o42b38o21t42a 9739714376590

Pořád meleš jen o kopírování a kopiích... ale o tom u fotky žádná zmínka není. Je to prostě o tom, že chceš za každou cenu najít chybu. Jenže ze sebe děláš akorát hlupáka. Ale klidně pokračuj, aspoň nás to pobaví :-)

+2/−1
15.7.2016 14:19

V61l59a77d97i49m59í19r 49H43o75l58ý 8384911346707

... Tu-4, když je článek o Boeingu.

+1/0
16.7.2016 16:55

O80n63d49ř86e82j 81Č16a18p92k55a 6111851483774

O té kolují legendy, že tu B-29 obšlehli včetně foťáku na sedadle pilota a nějaké napůl natřené trubky vzadu v kokpitu (na tom konkrétním kusu došla dělníkovi v Seattlu pixla barvy :-)). Na druhou stranu netrvalo dlouho a u Tupoleva postavili Tu-95, kompletně vlastní konstrukci a stejně dlouhověkou, jako B-52.

0/0
16.7.2016 21:21

R30a33d91e71k 57F19o61l50p48r98e31c75h97t

Ta formulace mi tam tak prostě vyšla. Píšu popisek o B 727, tak to tvarově přirovnám k technice, na kterou jsme tady byli zvyklí a samozřejmě tam hned dodávám, že ten tupolev je mladší, právě pro eliminaci divokých copyteorií. Navíc ani ten Tu-154 není samozřejmě kopie boeingu.

+8/0
15.7.2016 9:34

P48e52t90r 24L96u50k13e50š 6603191

Souhlas. Popiska je korektní. Boeing 727 a Tu-154 se prostě podobají, ale o kopii nemůže být řeč. Aby nezůstal kolega Bukartyk nevyslyšen: Tupolevova konstrukční kancelář jeden aeroplán firmy Boeing skutečně okopírovala. Tupolev Tu-4 byl zdařilou kopií Boeingu B-29 Superfortress. Pár jich v SSSR za války přistálo. Výroba kopie byla dost trnitá. Částečně kvůli technologickému náskoku Boeingu, částečně kvůli "drobnostem". Třeba zachování tloušťky plechu, nebo průměrů kabelů byl těžko řešitelný oříšek- angloamerická měrná soustava si příliš netykala se sovětskou výrobou zavedenou na soustavu metrickou. Projevilo se to v rozdílné hmotnosti draku. Byl by to zajímavý článek, ale to jen tak navádím:-)

+1/0
15.7.2016 23:48

R32i49c75h78a53r69d 15A93u58b33r10e65c54h35t 1462291756610

Ach jo. To že je něco podobné neznamená, že to je automaticky kopie. A když už, vzorem pro všechny byla francouzská Caravelle, která jako první přišla s (dvěma) motory umístěnými na zádi. A třetí motor přidal britský Trident. Ale tridentů běžný Čech zrovna moc neviděl, takže je normální to přirovnat k tomu, co zná každý - Tu-154.

+5/0
15.7.2016 11:08

A29n23t10o87n61í15n 17U68r49b63á85n87e97k 9733798716818

Zaptám se lidí, kteří tomu rozumí: Proč Boeing nikdy neměl dobrou stíhačku? Podcenili vývoj motorů, či co?

0/0
15.7.2016 5:17

D49a18n42i81e96l 77S93o37b27o74t47a 9869454876600

Byla to politika firmy už od 30. let. Předtím vyrobili třeba PW9 nebo P12, ale bylo to mezi válkami a letadla do bojů nezasáhla, nejsou proto tak známá. Jinak se soustředili na dopravní a bombardéry.

+2/0
15.7.2016 6:15

A60n24t72o45n10í64n 39U71r45b12á90n74e63k 9633788676288

Díky

0/0
15.7.2016 6:38

R47i26c31h93a34r87d 42A31u62b28r97e37c75h46t 1892401866280

Tak Boeing motory nedělal, používal, stejně jako skoro všichni, Pratt & Whitney a dokonce Curtissy a Wrighty od konkurence. Ve 20. a 30. letech byl ohromně úspěšný, americké stíhačky byly půl na půl Boeingy a Curtissy a jen Grumman jim lezl do zelí. Problém bych spíš viděl v neschopnosti přejít na jednoplošníky a naopak přílišnému úspěchu jejich bombardérů. Po P-26, který byl ve své době jeden z prvních, přišel jen neúspěšný P-29 a jeho námořní obdoba, které zůstaly v prototypech, a pak se raději Boeing věnoval bombardérům. A když si ve 40. letech zase vzpomněli na stíhačky, bylo dost jiných firem, které určovaly tempo a Boeingu chyběly kapacity. Všecko se u nich soustředilo na bombardéry, takže s XF8B-1 se vlekli natolik, že ani nestihli válku.

+1/0
15.7.2016 11:25

J28o18s60e77f 38M96i55k38i44n 5943704345964

Někdo dělá bombardéry druhý zase stihačky. Ikdyž letadla si jsou podobná tak přístup ke konstrukci je odlišný. Obzvláště v dnešní době, kdy musíte ještě do toho zaplést problémy a airodynamiku při nadzvukovém režimu letu

0/0
15.7.2016 14:20

O52l69d69a 92Z78i98n 8668896849122

Dobrý článek, čtivé. Jen malý překlep v poslední větě.

0/0
15.7.2016 2:52

R78a12d21e72k 18F36o54l83p32r75e59c20h10t

Díky za upozornění, moje chyba, opraveno. Tělo článku, kromě fotografické části, je převzatá agenturní zpráva (trochu upravená a opravená).

0/0
15.7.2016 9:21

L38u64k53á64š 36A42d13a86m66e56c 3727393330757

Pěkné stroje. Boeing je firma, na kterou můžou být Američané právem hrdí.

+12/0
15.7.2016 0:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.