Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

„Pokud to není Boeing, tak neletím.“ Firma slaví 100 let

Před sto lety se začala psát historie firmy Boeing, jednoho z nejslavnějších leteckých výrobců všech dob. Podívejte se na fotografie zobrazující některé významné historické okamžiky, ale především zajímavé stroje z její produkce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V84a74c97l46a20v 19V71a21v60r30a 3607234745387

Mno jakse firma bvyvíjela vidíme názorně, Podpora vlády nebyla vůbec a když tak jen pro vojenské zakázky, To Airbus pžrd krachem zachránilo Německo s Francií a dotují je dodnes. Boeing má i véc zakázek, a je to díky promyšlenému plánování toho, co vyžadují aerolinky.

Až se divím že si článek od odborníka pochvalující americkou firmu našel místo v českém tisku. To se stává velice zřídka.

0/−1
17.7.2016 16:50

M30a67r36t28i79n 41J37i25r95o95u33s94e50k 7846655135198

Amerika nebyla rozbombardovaná dvěma světovými válkami. Evropa ano a přesto je Airbus úspěšnější.

0/0
17.7.2016 22:48
Foto

J24i18r64i 72B16i15l70i50n23a 5318520307

Dobry clanek. Boeing rules!!!! R^

+1/0
15.7.2016 18:12

P22e65t46r 28M87i43c11h21a77l 2100734841682

Boeing je prostě pojem. Díky za zajímavý článek. R^

+10/0
15.7.2016 16:29

J78i11ř23í 25H67u86m54p57o20l45í15k 4194657236611

„Pokud to není Boeing, tak neletím.“!

+2/0
15.7.2016 15:03

P64e76t65r 20M83i94c82h39a85l 2760624501642

Jenom jednou jsem letěl Airbusem, paradoxně v Americe. :-)

0/0
15.7.2016 16:31

J90o41z24e43f 79Č13e36r13n56ý 3351559443971

na popise obr. č. 13 je uvedené civilizovaný. myslím, že skôr by sa hodilo zcivilnený.

+1/0
15.7.2016 12:27

J71a11r29o41s18l32a30v 48N55o10v43á63k 5105739954702

V galerii je zapomenuta jedna důležitá éra firmy, kdy během první světové války málem firma krachla. Jediné co jí udrželo doslova nad vodou byla výroba rychlých člunů, které v té době byly velmi populární u pašeráků alkoholu, protože byla prohibice.

0/0
15.7.2016 12:15

B36o47h15u45m89i66l 77M30i70c39h61a86l 3585184505201

Volstead Act je z roku 1919, takže rychlé čluny pro pašeráky alkoholu během první světové nějak časově nesedí.

+2/0
15.7.2016 12:31

J75a85r32o81s20l54a67v 40N30o25v45á41k 5805799784382

Málem zkrachovali až po válce, kdy armádní zakázky vyschly.

0/0
15.7.2016 13:03

D40a41n29i87e50l 97S18o15b32o97t70a 9779694426890

Boeing a čluny? Na začátku koupil loděnice, kde vyráběl hydroplány, ale o člunech jsem se nic nedočetl.

0/0
15.7.2016 13:07

R46i59c33h87a23r50d 23A60u81b79r73e25c73h30t 1462491896600

Jo, po válce chvíli dělal i nábytek a čluny značky Sea Sled v licenci firmy Sea Sled Co z Bostonu, které byly podle drbů oblíbené mezi pašeráky. Před krachem firmu zachránily zakázky na modernizaci armádních DH-4 a potom poštovní doprava.

+1/0
15.7.2016 13:26

J33a55r26o87s62l69a76v 77N27o58v21á83k 5885709864352

Fotečka i s inzerátem viz https://goo.gl/YdAZf8. Spodek lodi tvoří obrácené V, takže na svou dobu dost revoluční řešení, které bylo vyvinuto Albertem Hickmanem.

+1/0
15.7.2016 13:49

P97e80t56r 91L64u87k26e80š 6473171

U nás to bylo podobné. Za hospodářské krize vyráběla firma Letov vedle aeroplánů skládací kajaky a vrtulové saně...

0/0
15.7.2016 23:56

P75e82t43r 83M84a57j79v27a46l85d 4722585968622

Pěkný článek, B17, B29 a civilní 747 jsou pro mě leteckými ikonami:)

+1/0
15.7.2016 10:44

J20a45r33o64m48í96r 89K13r37á48l 4310659924979

A B52.

+1/0
16.7.2016 9:08

O94n44d39ř45e50j 54B92u93k44a42r73t63y13k 3719342106612

pozn. k obrazku 30 - jestli neco vniklo 5 let po boeingu, tak je to kopie a podobne boingu, ne naopak jak mate v popisku ....

+1/−7
15.7.2016 7:51

D49a83n93i80e29l 64S61o41b49o27t72a 9549944616290

To už je slovíčkaření a za každou cenu hledání chyby tam, kde není...

+5/0
15.7.2016 8:10

O64n81d31ř11e56j 37B18u51k69a25r11t89y89k 3849932286782

je to o tom, kdo od koho kopiruje - a rusaci kopiruji od zapadu, ne naopak (raketoplan, concorde, Tu 154 ....)

+3/−5
15.7.2016 13:09

D37a86n81i81e97l 26S75o79b77o14t10a 9379304496480

Pořád meleš jen o kopírování a kopiích... ale o tom u fotky žádná zmínka není. Je to prostě o tom, že chceš za každou cenu najít chybu. Jenže ze sebe děláš akorát hlupáka. Ale klidně pokračuj, aspoň nás to pobaví :-)

+2/−1
15.7.2016 14:19

V79l53a97d31i49m33í53r 33H40o41l33ý 8644281736707

... Tu-4, když je článek o Boeingu.

+1/0
16.7.2016 16:55

O55n55d97ř93e27j 17Č79a47p65k64a 6541301783334

O té kolují legendy, že tu B-29 obšlehli včetně foťáku na sedadle pilota a nějaké napůl natřené trubky vzadu v kokpitu (na tom konkrétním kusu došla dělníkovi v Seattlu pixla barvy :-)). Na druhou stranu netrvalo dlouho a u Tupoleva postavili Tu-95, kompletně vlastní konstrukci a stejně dlouhověkou, jako B-52.

0/0
16.7.2016 21:21

R17a24d49e75k 61F19o46l86p72r77e54c82h62t

Ta formulace mi tam tak prostě vyšla. Píšu popisek o B 727, tak to tvarově přirovnám k technice, na kterou jsme tady byli zvyklí a samozřejmě tam hned dodávám, že ten tupolev je mladší, právě pro eliminaci divokých copyteorií. Navíc ani ten Tu-154 není samozřejmě kopie boeingu.

+8/0
15.7.2016 9:34

P51e49t74r 60L57u16k17e57š 6543381

Souhlas. Popiska je korektní. Boeing 727 a Tu-154 se prostě podobají, ale o kopii nemůže být řeč. Aby nezůstal kolega Bukartyk nevyslyšen: Tupolevova konstrukční kancelář jeden aeroplán firmy Boeing skutečně okopírovala. Tupolev Tu-4 byl zdařilou kopií Boeingu B-29 Superfortress. Pár jich v SSSR za války přistálo. Výroba kopie byla dost trnitá. Částečně kvůli technologickému náskoku Boeingu, částečně kvůli "drobnostem". Třeba zachování tloušťky plechu, nebo průměrů kabelů byl těžko řešitelný oříšek- angloamerická měrná soustava si příliš netykala se sovětskou výrobou zavedenou na soustavu metrickou. Projevilo se to v rozdílné hmotnosti draku. Byl by to zajímavý článek, ale to jen tak navádím:-)

+1/0
15.7.2016 23:48

R35i32c41h10a16r41d 65A94u13b74r10e32c27h83t 1882651636340

Ach jo. To že je něco podobné neznamená, že to je automaticky kopie. A když už, vzorem pro všechny byla francouzská Caravelle, která jako první přišla s (dvěma) motory umístěnými na zádi. A třetí motor přidal britský Trident. Ale tridentů běžný Čech zrovna moc neviděl, takže je normální to přirovnat k tomu, co zná každý - Tu-154.

+5/0
15.7.2016 11:08

A68n82t30o48n43í53n 37U96r90b13á96n23e70k 9743628846238

Zaptám se lidí, kteří tomu rozumí: Proč Boeing nikdy neměl dobrou stíhačku? Podcenili vývoj motorů, či co?

0/0
15.7.2016 5:17

D53a29n19i39e54l 16S82o51b18o62t28a 9329894716900

Byla to politika firmy už od 30. let. Předtím vyrobili třeba PW9 nebo P12, ale bylo to mezi válkami a letadla do bojů nezasáhla, nejsou proto tak známá. Jinak se soustředili na dopravní a bombardéry.

+2/0
15.7.2016 6:15

A51n82t87o71n17í86n 87U86r71b18á50n61e97k 9883138346698

Díky

0/0
15.7.2016 6:38

R41i70c45h46a54r93d 24A75u47b95r34e90c19h74t 1102411156700

Tak Boeing motory nedělal, používal, stejně jako skoro všichni, Pratt & Whitney a dokonce Curtissy a Wrighty od konkurence. Ve 20. a 30. letech byl ohromně úspěšný, americké stíhačky byly půl na půl Boeingy a Curtissy a jen Grumman jim lezl do zelí. Problém bych spíš viděl v neschopnosti přejít na jednoplošníky a naopak přílišnému úspěchu jejich bombardérů. Po P-26, který byl ve své době jeden z prvních, přišel jen neúspěšný P-29 a jeho námořní obdoba, které zůstaly v prototypech, a pak se raději Boeing věnoval bombardérům. A když si ve 40. letech zase vzpomněli na stíhačky, bylo dost jiných firem, které určovaly tempo a Boeingu chyběly kapacity. Všecko se u nich soustředilo na bombardéry, takže s XF8B-1 se vlekli natolik, že ani nestihli válku.

+1/0
15.7.2016 11:25

J87o85s90e76f 35M64i42k46i31n 5133534845624

Někdo dělá bombardéry druhý zase stihačky. Ikdyž letadla si jsou podobná tak přístup ke konstrukci je odlišný. Obzvláště v dnešní době, kdy musíte ještě do toho zaplést problémy a airodynamiku při nadzvukovém režimu letu

0/0
15.7.2016 14:20

O15l37d58a 90Z29i36n 8548966879732

Dobrý článek, čtivé. Jen malý překlep v poslední větě.

0/0
15.7.2016 2:52

R94a69d89e63k 95F62o43l49p29r91e27c24h48t

Díky za upozornění, moje chyba, opraveno. Tělo článku, kromě fotografické části, je převzatá agenturní zpráva (trochu upravená a opravená).

0/0
15.7.2016 9:21

L77u63k44á79š 13A18d71a21m31e62c 3437293620597

Pěkné stroje. Boeing je firma, na kterou můžou být Američané právem hrdí.

+12/0
15.7.2016 0:21





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.