Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jak vypadá barevný snímek Slunce pořízený plechovkou na černobílý film

Jednoduchá kamera umístěná v areálu ondřejovské observatoře pořídila během několika měsíců vizuálně velmi zajímavou kompilaci sluneční poutě oblohou. I když byla pořízena na černobílý film, je částečně barevná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V74l51a85d73i46m71í89r 45H93o54l54ý 8954311106227

Zázrak!!!

+1/0
18.7.2016 17:11

M40i45l64a83n 96V36i70k 1907735293373

S dírkovou komorou jsem také kdysi dávno experimentoval. Místo tmavé lepící pásky jsem ale použil alobal, propíchnutý špendlíkem.

0/0
18.7.2016 16:49

R72o88b97e19r67t 19R47. 36S88i38m12e56k 6588324748320

Ty barvy by mohl způsobovat jev, který používal pro barevnou fotografii Gabriel Lippmann (https://cs.wikipedia.org/wiki/Gabriel_Lippmann) - v zásadě interference mezi světlem procházejícím emulzí "zpředu dozadu" a odraženým od zadní stěny "zezadu dopředu". Lippmann používal skleněné desky a rtuť jako zrcadlo, ale bílý fotopapír by mohl, zvlášť při takto malém množství světla, zafungovat podobně.

0/0
18.7.2016 10:41

M77i47l56a79n 41K30r91u70p22a 5618843228253

Já jsem si zase téměř jistý, že v mém solargrafu jsem měl filmové políčko.

To by samozřejmě pak vyžadovalo nějakou chemickou úpravu před skenováním.

Ale určitě jsem někde viděl video, ve kterém ukazovali, že tam dávají rozstříhaný film s perforovanými okraji.

Video už teď najít nemůžu, ale třeba tady mají návod na expozici na film:

http://www.alternativephotography.com/wp/cameras-film/the-pinhole-camera-35-mm-matchbox

Takže je možné, že dříve se používal film a pak se ukázalo, že s papírem je jednodušší práce a lepší výsledky.

+2/0
18.7.2016 14:20

M14i60l21a53n 19K97r10u47p84a 5868453588943

... to patřilo pod pana Omáčku....

0/0
18.7.2016 14:21
Foto

F21r83a38n88t15i61š31e13k 91H52r26a48b94a51l 3963369966158

Ono je svým způsobem jedno, jaký fotocitlivý materiál použijete. Úplně původně se pinhole používala bez fotocitlivého materiálu jen k promítání obrazu na zeď nebo na plátno (camera obscura). Obraz bylo po té možno omalovat a vznikaly tak vlastně "manuální fotografie".

První fotocitlivý materiál v tomto aparátu byla tuším mokrá deska s kolodiem stříbra (kolodiový proces). Pak se zkoušely další a další materiály (například modrotisk).

V dnešní době se pinhole požívá většinou s filmem anebo právě s vhodným fotopapírem.

Rozdíl mezi filmem a papírem je ten, že filmu stačí mnohem méně světla, takže na pinholi můžete potom vyfotit třeba i noční oblohu. Film má lepší podání, ale je mnohem více náchylný na zničení světlem. Takže pinhole musí být úplně světlotěsná. Následné zpracování je také u filmu trochu složitější - film musíte vyjmout v naprosté tmě a vyvolat ho, protože by ho světlo úplně zničilo.

Fotopapír prostě vyndáte a oskenujete.

Každá technologie má své uplatnění a výhody i nevýhody.

0/0
18.7.2016 22:54

J33a35n 20U84l76r89y12c49h 4331737840928

tak možná tohle je příčina ne tak pěknýho snímku (ale ta plechovka taky měla jiné parametry - na vaši asi výrazně menší krabičku by se možná papír ani nehodil)

0/0
19.7.2016 5:07

J60o21s31e46f 19O17m42á33č56k33a 5897211212185

Tak nějak mi není jasné - v článku zmiňujete jednou že je exponováno na film a jindy zas na papír.. jak to tedy je?

Taky to skenování mi moc nejde pod vousy.. skener má poměrně jasné světlo osvitové jednotky, to by přece neustálený materiál zlikvidovalo ne?

+4/0
18.7.2016 8:54

B94o15h23u56m12i20l 87P80e21s32e83k 6355167473864

Validní otázky. Což takhle Google?

0/0
18.7.2016 9:09

J64o38s56e28f 98O90m14á26č58k41a 5887931732575

Ano, otázky jsou skutečně oprávněné. Google samozřejmě nabízí odpovědi, ale když už autor píše o nějaké technice článek, měl by si zásadní fakta ověřit.. Už jsem si samozřejmě zjistil, že se používá papír a ne film, ale článek čtenáře mystifikuje už v nadpisu a nejen tam..

+3/0
18.7.2016 9:52

J10a44n 98P73a68v93e95l35k76a 3707731144781

A článek by mohl vypadat nějak takto: Dnes si milí čtenáři, prostudujte téma solarografie, Aristoteles a Zaipór.

+5/0
18.7.2016 13:45

M10a97r61t83i11n 93Z46i91k93m42u92n22d 7265905874641

To náhodou není vůbec špatný nápad! :)

0/0
19.7.2016 8:08
Foto

F25r24a33n20t87i84š61e47k 52H89r38a61b85a53l 3933229136278

Je to tak, že citlivý materiál je fotopapír, který je relativně málo citlivý na světlo. V porovnání s filmem. Proto jsou v tomto případě expoziční časy tak dlouhé.

Skenování papír nepoškodí takovým způsobem, že by došlo k okamžitému zničení fotky.

I na přímém sluníčku chvíli trvá, než fotopapír ztmavne,

+3/0
18.7.2016 10:51

P95a57v87e10l 37Ř65a15p11e16k 7612516139175

Díky, váš krátký příspěvek obsahuje možná víc informací než celý článek.

0/0
18.7.2016 14:18

J62a58n 58U89l55r89y20c75h 4321627500558

no, jestli se pro tyhle účely nebude užívat ten nejklasičtější fotopapír pod zvětšovák - v tom případě by neplatilo, že je "tak málo citlivý na světlo", že ho lze vystavit přímému slunci - tenhle fotopapír, lhostejno jaký konkrétní typ, vám po takovém kousku zčerná jak bota (co udělají jiné fotopapíry, netuším) - až na to, že to nevidíte, dokud ho nedáte do vývojky (bez toho můžete na papír svítit měsíce a roky - pořád bude bílej - co je na něm zachycené, se uvidí až v té vývojce);

v tomhle případě by fotograf jistě postupoval standardně - exponovaný papír (ovšem netradičně pod mikrodírkou v pixle, ne pod svítícím zvětšovákem) by vyndal pěkne skoro ve tmě (tj. za tlumeného červeného světla), dal ho do vývojky, a po vyklubání snímku by papír jen vymáchal ve vodě, odpustil by si tedy krok číslo tři - nedal by ho do ustalovače (a pak znovu do vody), dík vynechání ustalovací lázně papír na světle celkem dost rychle zčerná, ale ne tak rychle, aby musel začít černat hned během osvitu ve scanu...

+1/0
19.7.2016 4:58
Foto

F62r42a56n48t27i14š86e70k 67H65r33a25b86a66l 3143859776988

Máte pravdu, papír není až tolik inertní k světlu, jak jsem možná naznačil.

Osobně se zajímám více o mokrý proces a filmy než o expozici na fotopapír. Toto info mám od jiného "fotoblázna", který s camerou obscurou experimentuje léta. Schválně se ho zeptám, jaký papír používá.

0/0
19.7.2016 8:34

A95n49t81o67n98í36n 94H13o65l23í17k 8297343354580

Kdyz jsem si v detstvi hral s fotopapirem, tak ten rozhodne cernal, no spis modral, i bez vyvojky. V tom prave bylo to kouzlo, ze clovek nemusel resit zadne chemikalie. Stacilo udelat malou krabicku, dat do ni cocku, nebo i dirku .. a za chvili mel clovek fotku. A kdyz ji schoval do knizky a koukal na ni jen obcas, tak vydrzela i par dni :-)

0/0
19.7.2016 13:52

J80a13n 72U53l66r43y47c26h 4461127950348

to jsou věci - u rámečku ke zvětšováku jsme měli léta jako podklad pro promítání obrazu fotek jakejsi papír a ten byl teda pořád bílej (a to snad z obou stran), odjaktěživa jsem měl za to, že jde o nevyvolaný fotopapír (což by dávalo smysl - promítání fotek na cca stejnej druh materiálu - používaly se lesklý papíry)...;

s citlivostí tohodle typu fotopapíru vůči světlu (když se pak vyvolá) jsem si ovšem jistej, je velká (nehledě na konkrétní druh) - stačí osvítit ho (plným světlem) pod zvětšovákem na 10, 20 vteřin, a už (ve vývojce) zčerná pěkně...

(nakonec můžu vyzkoušet, jak to s tím tmavnutím bez vyvolání je - jakýsi klasický fotopapíry (a snad načnutý) mám - takže jeden klidně můžu vystavit na pár dní na světlo (o vytvoření dírkový komory se ale snažit nebudu), a bude vidět, co to s ním udělá)

0/0
19.7.2016 21:40

M42i13l88a84n 33K97r32u66p11a 5738933438303

Já jsem to dělal taky, ale ten výsledek nebyl tak hezký:

http://www.astromik.org/clanky/c003.htm

+8/0
18.7.2016 7:47

L53u23k47á72š 63O47m41á97č66k15a 5631414421216

Super. R^

+1/0
18.7.2016 12:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.