Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jak vypadá barevný snímek Slunce pořízený plechovkou na černobílý film

Jednoduchá kamera umístěná v areálu ondřejovské observatoře pořídila během několika měsíců vizuálně velmi zajímavou kompilaci sluneční poutě oblohou. I když byla pořízena na černobílý film, je částečně barevná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V85l56a32d13i53m35í86r 15H46o80l65ý 8324461926117

Zázrak!!!

+1/0
18.7.2016 17:11

M74i97l89a19n 34V80i39k 1757615813393

S dírkovou komorou jsem také kdysi dávno experimentoval. Místo tmavé lepící pásky jsem ale použil alobal, propíchnutý špendlíkem.

0/0
18.7.2016 16:49

R42o19b15e12r54t 20R47. 29S23i69m39e30k 6238374508180

Ty barvy by mohl způsobovat jev, který používal pro barevnou fotografii Gabriel Lippmann (https://cs.wikipedia.org/wiki/Gabriel_Lippmann) - v zásadě interference mezi světlem procházejícím emulzí "zpředu dozadu" a odraženým od zadní stěny "zezadu dopředu". Lippmann používal skleněné desky a rtuť jako zrcadlo, ale bílý fotopapír by mohl, zvlášť při takto malém množství světla, zafungovat podobně.

0/0
18.7.2016 10:41

M20i32l31a45n 90K51r39u67p82a 5628853258653

Já jsem si zase téměř jistý, že v mém solargrafu jsem měl filmové políčko.

To by samozřejmě pak vyžadovalo nějakou chemickou úpravu před skenováním.

Ale určitě jsem někde viděl video, ve kterém ukazovali, že tam dávají rozstříhaný film s perforovanými okraji.

Video už teď najít nemůžu, ale třeba tady mají návod na expozici na film:

http://www.alternativephotography.com/wp/cameras-film/the-pinhole-camera-35-mm-matchbox

Takže je možné, že dříve se používal film a pak se ukázalo, že s papírem je jednodušší práce a lepší výsledky.

+2/0
18.7.2016 14:20

M55i80l69a31n 24K92r77u98p43a 5368543838263

... to patřilo pod pana Omáčku....

0/0
18.7.2016 14:21
Foto

F78r41a44n77t75i81š83e72k 29H52r39a45b47a89l 3783469296918

Ono je svým způsobem jedno, jaký fotocitlivý materiál použijete. Úplně původně se pinhole používala bez fotocitlivého materiálu jen k promítání obrazu na zeď nebo na plátno (camera obscura). Obraz bylo po té možno omalovat a vznikaly tak vlastně "manuální fotografie".

První fotocitlivý materiál v tomto aparátu byla tuším mokrá deska s kolodiem stříbra (kolodiový proces). Pak se zkoušely další a další materiály (například modrotisk).

V dnešní době se pinhole požívá většinou s filmem anebo právě s vhodným fotopapírem.

Rozdíl mezi filmem a papírem je ten, že filmu stačí mnohem méně světla, takže na pinholi můžete potom vyfotit třeba i noční oblohu. Film má lepší podání, ale je mnohem více náchylný na zničení světlem. Takže pinhole musí být úplně světlotěsná. Následné zpracování je také u filmu trochu složitější - film musíte vyjmout v naprosté tmě a vyvolat ho, protože by ho světlo úplně zničilo.

Fotopapír prostě vyndáte a oskenujete.

Každá technologie má své uplatnění a výhody i nevýhody.

0/0
18.7.2016 22:54

J33a31n 62U66l88r69y98c97h 4441717180758

tak možná tohle je příčina ne tak pěknýho snímku (ale ta plechovka taky měla jiné parametry - na vaši asi výrazně menší krabičku by se možná papír ani nehodil)

0/0
19.7.2016 5:07

J95o76s61e73f 71O96m33á15č85k14a 5417921362375

Tak nějak mi není jasné - v článku zmiňujete jednou že je exponováno na film a jindy zas na papír.. jak to tedy je?

Taky to skenování mi moc nejde pod vousy.. skener má poměrně jasné světlo osvitové jednotky, to by přece neustálený materiál zlikvidovalo ne?

+4/0
18.7.2016 8:54

B39o84h76u13m97i62l 24P43e30s61e62k 6225527733774

Validní otázky. Což takhle Google?

0/0
18.7.2016 9:09

J77o47s21e63f 53O56m62á82č72k27a 5807231242165

Ano, otázky jsou skutečně oprávněné. Google samozřejmě nabízí odpovědi, ale když už autor píše o nějaké technice článek, měl by si zásadní fakta ověřit.. Už jsem si samozřejmě zjistil, že se používá papír a ne film, ale článek čtenáře mystifikuje už v nadpisu a nejen tam..

+3/0
18.7.2016 9:52

J29a89n 69P40a60v39e23l31k40a 3727551604621

A článek by mohl vypadat nějak takto: Dnes si milí čtenáři, prostudujte téma solarografie, Aristoteles a Zaipór.

+5/0
18.7.2016 13:45

M55a98r21t59i54n 58Z36i17k66m30u38n81d 7805755124131

To náhodou není vůbec špatný nápad! :)

0/0
19.7.2016 8:08
Foto

F84r27a48n98t36i11š71e92k 81H91r44a64b55a16l 3473189916938

Je to tak, že citlivý materiál je fotopapír, který je relativně málo citlivý na světlo. V porovnání s filmem. Proto jsou v tomto případě expoziční časy tak dlouhé.

Skenování papír nepoškodí takovým způsobem, že by došlo k okamžitému zničení fotky.

I na přímém sluníčku chvíli trvá, než fotopapír ztmavne,

+3/0
18.7.2016 10:51

P17a82v61e67l 36Ř63a86p97e62k 7692406579795

Díky, váš krátký příspěvek obsahuje možná víc informací než celý článek.

0/0
18.7.2016 14:18

J62a21n 28U55l55r16y61c35h 4531377270768

no, jestli se pro tyhle účely nebude užívat ten nejklasičtější fotopapír pod zvětšovák - v tom případě by neplatilo, že je "tak málo citlivý na světlo", že ho lze vystavit přímému slunci - tenhle fotopapír, lhostejno jaký konkrétní typ, vám po takovém kousku zčerná jak bota (co udělají jiné fotopapíry, netuším) - až na to, že to nevidíte, dokud ho nedáte do vývojky (bez toho můžete na papír svítit měsíce a roky - pořád bude bílej - co je na něm zachycené, se uvidí až v té vývojce);

v tomhle případě by fotograf jistě postupoval standardně - exponovaný papír (ovšem netradičně pod mikrodírkou v pixle, ne pod svítícím zvětšovákem) by vyndal pěkne skoro ve tmě (tj. za tlumeného červeného světla), dal ho do vývojky, a po vyklubání snímku by papír jen vymáchal ve vodě, odpustil by si tedy krok číslo tři - nedal by ho do ustalovače (a pak znovu do vody), dík vynechání ustalovací lázně papír na světle celkem dost rychle zčerná, ale ne tak rychle, aby musel začít černat hned během osvitu ve scanu...

+1/0
19.7.2016 4:58
Foto

F61r24a70n61t60i81š29e89k 86H67r28a51b26a89l 3843219386488

Máte pravdu, papír není až tolik inertní k světlu, jak jsem možná naznačil.

Osobně se zajímám více o mokrý proces a filmy než o expozici na fotopapír. Toto info mám od jiného "fotoblázna", který s camerou obscurou experimentuje léta. Schválně se ho zeptám, jaký papír používá.

0/0
19.7.2016 8:34

A12n61t34o22n80í53n 37H59o90l12í40k 8677633544430

Kdyz jsem si v detstvi hral s fotopapirem, tak ten rozhodne cernal, no spis modral, i bez vyvojky. V tom prave bylo to kouzlo, ze clovek nemusel resit zadne chemikalie. Stacilo udelat malou krabicku, dat do ni cocku, nebo i dirku .. a za chvili mel clovek fotku. A kdyz ji schoval do knizky a koukal na ni jen obcas, tak vydrzela i par dni :-)

0/0
19.7.2016 13:52

J89a73n 48U26l46r12y86c20h 4661917940918

to jsou věci - u rámečku ke zvětšováku jsme měli léta jako podklad pro promítání obrazu fotek jakejsi papír a ten byl teda pořád bílej (a to snad z obou stran), odjaktěživa jsem měl za to, že jde o nevyvolaný fotopapír (což by dávalo smysl - promítání fotek na cca stejnej druh materiálu - používaly se lesklý papíry)...;

s citlivostí tohodle typu fotopapíru vůči světlu (když se pak vyvolá) jsem si ovšem jistej, je velká (nehledě na konkrétní druh) - stačí osvítit ho (plným světlem) pod zvětšovákem na 10, 20 vteřin, a už (ve vývojce) zčerná pěkně...

(nakonec můžu vyzkoušet, jak to s tím tmavnutím bez vyvolání je - jakýsi klasický fotopapíry (a snad načnutý) mám - takže jeden klidně můžu vystavit na pár dní na světlo (o vytvoření dírkový komory se ale snažit nebudu), a bude vidět, co to s ním udělá)

0/0
19.7.2016 21:40

M75i38l65a31n 49K95r15u35p64a 5528493438273

Já jsem to dělal taky, ale ten výsledek nebyl tak hezký:

http://www.astromik.org/clanky/c003.htm

+8/0
18.7.2016 7:47

L34u10k89á27š 59O28m14á72č17k35a 5251454941916

Super. R^

+1/0
18.7.2016 12:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.