Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak vypadá barevný snímek Slunce pořízený plechovkou na černobílý film

Jednoduchá kamera umístěná v areálu ondřejovské observatoře pořídila během několika měsíců vizuálně velmi zajímavou kompilaci sluneční poutě oblohou. I když byla pořízena na černobílý film, je částečně barevná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V80l39a62d57i87m57í33r 26H26o63l88ý 8724791136857

Zázrak!!!

+1/0
18.7.2016 17:11

M75i95l96a40n 35V75i46k 1947765363303

S dírkovou komorou jsem také kdysi dávno experimentoval. Místo tmavé lepící pásky jsem ale použil alobal, propíchnutý špendlíkem.

0/0
18.7.2016 16:49

R39o50b76e69r84t 57R93. 97S27i77m42e55k 6928404668230

Ty barvy by mohl způsobovat jev, který používal pro barevnou fotografii Gabriel Lippmann (https://cs.wikipedia.org/wiki/Gabriel_Lippmann) - v zásadě interference mezi světlem procházejícím emulzí "zpředu dozadu" a odraženým od zadní stěny "zezadu dopředu". Lippmann používal skleněné desky a rtuť jako zrcadlo, ale bílý fotopapír by mohl, zvlášť při takto malém množství světla, zafungovat podobně.

0/0
18.7.2016 10:41

M95i38l30a81n 79K34r87u45p43a 5498113328843

Já jsem si zase téměř jistý, že v mém solargrafu jsem měl filmové políčko.

To by samozřejmě pak vyžadovalo nějakou chemickou úpravu před skenováním.

Ale určitě jsem někde viděl video, ve kterém ukazovali, že tam dávají rozstříhaný film s perforovanými okraji.

Video už teď najít nemůžu, ale třeba tady mají návod na expozici na film:

http://www.alternativephotography.com/wp/cameras-film/the-pinhole-camera-35-mm-matchbox

Takže je možné, že dříve se používal film a pak se ukázalo, že s papírem je jednodušší práce a lepší výsledky.

+2/0
18.7.2016 14:20

M84i31l67a27n 82K49r56u77p41a 5788803848183

... to patřilo pod pana Omáčku....

0/0
18.7.2016 14:21
Foto

F56r33a35n22t82i73š49e60k 88H13r97a48b79a11l 3923459116638

Ono je svým způsobem jedno, jaký fotocitlivý materiál použijete. Úplně původně se pinhole používala bez fotocitlivého materiálu jen k promítání obrazu na zeď nebo na plátno (camera obscura). Obraz bylo po té možno omalovat a vznikaly tak vlastně "manuální fotografie".

První fotocitlivý materiál v tomto aparátu byla tuším mokrá deska s kolodiem stříbra (kolodiový proces). Pak se zkoušely další a další materiály (například modrotisk).

V dnešní době se pinhole požívá většinou s filmem anebo právě s vhodným fotopapírem.

Rozdíl mezi filmem a papírem je ten, že filmu stačí mnohem méně světla, takže na pinholi můžete potom vyfotit třeba i noční oblohu. Film má lepší podání, ale je mnohem více náchylný na zničení světlem. Takže pinhole musí být úplně světlotěsná. Následné zpracování je také u filmu trochu složitější - film musíte vyjmout v naprosté tmě a vyvolat ho, protože by ho světlo úplně zničilo.

Fotopapír prostě vyndáte a oskenujete.

Každá technologie má své uplatnění a výhody i nevýhody.

0/0
18.7.2016 22:54

J31a93n 76U38l77r27y22c30h 4171307420848

tak možná tohle je příčina ne tak pěknýho snímku (ale ta plechovka taky měla jiné parametry - na vaši asi výrazně menší krabičku by se možná papír ani nehodil)

0/0
19.7.2016 5:07

J18o67s12e72f 86O26m78á86č84k87a 5987161662495

Tak nějak mi není jasné - v článku zmiňujete jednou že je exponováno na film a jindy zas na papír.. jak to tedy je?

Taky to skenování mi moc nejde pod vousy.. skener má poměrně jasné světlo osvitové jednotky, to by přece neustálený materiál zlikvidovalo ne?

+4/0
18.7.2016 8:54

B51o66h81u39m42i98l 54P16e90s87e66k 6275557173104

Validní otázky. Což takhle Google?

0/0
18.7.2016 9:09

J61o65s29e27f 14O94m40á46č16k24a 5767661232785

Ano, otázky jsou skutečně oprávněné. Google samozřejmě nabízí odpovědi, ale když už autor píše o nějaké technice článek, měl by si zásadní fakta ověřit.. Už jsem si samozřejmě zjistil, že se používá papír a ne film, ale článek čtenáře mystifikuje už v nadpisu a nejen tam..

+3/0
18.7.2016 9:52

J42a93n 70P71a37v75e54l48k77a 3867421394111

A článek by mohl vypadat nějak takto: Dnes si milí čtenáři, prostudujte téma solarografie, Aristoteles a Zaipór.

+5/0
18.7.2016 13:45

M75a23r16t68i69n 70Z85i32k32m79u87n62d 7545215304751

To náhodou není vůbec špatný nápad! :)

0/0
19.7.2016 8:08
Foto

F25r65a42n40t36i57š92e95k 55H28r41a55b23a87l 3423849736928

Je to tak, že citlivý materiál je fotopapír, který je relativně málo citlivý na světlo. V porovnání s filmem. Proto jsou v tomto případě expoziční časy tak dlouhé.

Skenování papír nepoškodí takovým způsobem, že by došlo k okamžitému zničení fotky.

I na přímém sluníčku chvíli trvá, než fotopapír ztmavne,

+3/0
18.7.2016 10:51

P63a32v10e55l 16Ř94a37p56e20k 7242826189815

Díky, váš krátký příspěvek obsahuje možná víc informací než celý článek.

0/0
18.7.2016 14:18

J63a34n 72U62l30r10y97c74h 4281297200228

no, jestli se pro tyhle účely nebude užívat ten nejklasičtější fotopapír pod zvětšovák - v tom případě by neplatilo, že je "tak málo citlivý na světlo", že ho lze vystavit přímému slunci - tenhle fotopapír, lhostejno jaký konkrétní typ, vám po takovém kousku zčerná jak bota (co udělají jiné fotopapíry, netuším) - až na to, že to nevidíte, dokud ho nedáte do vývojky (bez toho můžete na papír svítit měsíce a roky - pořád bude bílej - co je na něm zachycené, se uvidí až v té vývojce);

v tomhle případě by fotograf jistě postupoval standardně - exponovaný papír (ovšem netradičně pod mikrodírkou v pixle, ne pod svítícím zvětšovákem) by vyndal pěkne skoro ve tmě (tj. za tlumeného červeného světla), dal ho do vývojky, a po vyklubání snímku by papír jen vymáchal ve vodě, odpustil by si tedy krok číslo tři - nedal by ho do ustalovače (a pak znovu do vody), dík vynechání ustalovací lázně papír na světle celkem dost rychle zčerná, ale ne tak rychle, aby musel začít černat hned během osvitu ve scanu...

+1/0
19.7.2016 4:58
Foto

F51r39a40n18t44i47š12e87k 61H57r96a74b68a59l 3463139786478

Máte pravdu, papír není až tolik inertní k světlu, jak jsem možná naznačil.

Osobně se zajímám více o mokrý proces a filmy než o expozici na fotopapír. Toto info mám od jiného "fotoblázna", který s camerou obscurou experimentuje léta. Schválně se ho zeptám, jaký papír používá.

0/0
19.7.2016 8:34

A78n22t47o45n76í30n 50H34o21l84í74k 8277453124890

Kdyz jsem si v detstvi hral s fotopapirem, tak ten rozhodne cernal, no spis modral, i bez vyvojky. V tom prave bylo to kouzlo, ze clovek nemusel resit zadne chemikalie. Stacilo udelat malou krabicku, dat do ni cocku, nebo i dirku .. a za chvili mel clovek fotku. A kdyz ji schoval do knizky a koukal na ni jen obcas, tak vydrzela i par dni :-)

0/0
19.7.2016 13:52

J43a64n 65U96l47r75y76c80h 4301307160378

to jsou věci - u rámečku ke zvětšováku jsme měli léta jako podklad pro promítání obrazu fotek jakejsi papír a ten byl teda pořád bílej (a to snad z obou stran), odjaktěživa jsem měl za to, že jde o nevyvolaný fotopapír (což by dávalo smysl - promítání fotek na cca stejnej druh materiálu - používaly se lesklý papíry)...;

s citlivostí tohodle typu fotopapíru vůči světlu (když se pak vyvolá) jsem si ovšem jistej, je velká (nehledě na konkrétní druh) - stačí osvítit ho (plným světlem) pod zvětšovákem na 10, 20 vteřin, a už (ve vývojce) zčerná pěkně...

(nakonec můžu vyzkoušet, jak to s tím tmavnutím bez vyvolání je - jakýsi klasický fotopapíry (a snad načnutý) mám - takže jeden klidně můžu vystavit na pár dní na světlo (o vytvoření dírkový komory se ale snažit nebudu), a bude vidět, co to s ním udělá)

0/0
19.7.2016 21:40

M96i92l70a62n 94K94r80u50p96a 5748153628203

Já jsem to dělal taky, ale ten výsledek nebyl tak hezký:

http://www.astromik.org/clanky/c003.htm

+8/0
18.7.2016 7:47

L67u19k36á27š 23O43m21á93č84k35a 5941804151416

Super. R^

+1/0
18.7.2016 12:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.