Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Provoz na letišti už nebudou řídit lidé přímo. Systém se již testuje

Tradiční letištní věže a soustředěné muže u obrazovek a s dalekohledy by mohly nahradit systémy kamer a senzorů. Technologie Remote Tower se už testuje na několika evropských letištích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K82a53r88e41l 55U56r37b17a29n 2564334121199

Hlavně, aby systém uměl reagovat na nečekané situace.

0/0
27.7.2016 12:36

P79e44t89r 11M52i52c72h45a37l 2800844101562

A téčka už shání peníze na hackery ...

0/0
26.7.2016 0:53

M28i37r62o10s15l28a38v 95B98r48a35d68a 7174353658606

Tak v tom pripade su hlupi ze uz davno nezhanaju hackerov napriklad kvoli jadrovym elektrarnam, ovladaniu metra, krizovatiek, fabrik ktore pracuju s nebezpecnymi latkami atd atd atd ( prekvapivo vela veci je dnes riadenych pocitacmi)...

0/0
26.7.2016 17:37

P85e64t98r 71Z82d95e71n54ě97k 2324139814

Jednou to určitě přijde, bude k tomu ale zatraceně dlouhá cesta. Podívejte se na ten kanadský seriál o leteckých katastrofách. Jaké "blbůstky" kolikrát rozhodují o životě a smrti lidí na palubě letadla při startu a přistání, to jsou tisíce drobností. A jak dlouho to kolikrát trvá, než ti vyšetřovatelé přijdou na příčinu neštěstí, aby se to už neopakovalo.

0/0
25.7.2016 21:45

T37o20m18a61s 59T69r55n80k87a 5914928333969

letadla by konečně mely být automatizované, jak let tak přistávání, dnes je už technologie tak daleko že je MNOHEM spolehlivější než lidé, většina leteckých havárií je beztak způsobena lidským faktorem

systémy mužou být pro sichr třeba i ztrojené pro remcaly co když se něco pokazí..

0/−4
25.7.2016 9:19

T90o50m48á89š 62M26a82t64ě19j 9705298983452

Mno jenže to by programátoři museli myslet na všechno... a to se nedá.

Vem si třeba nehody - okolo rozporných údajů z pitotových trubic. To nedokázali správně vyhodnotit ani lidi ani počítač...

0/−1
25.7.2016 10:08

W56a56l53t66e37r 60D29i15v91i26š 6217242602552

Nemuseli. Tohle se už fakt řeší úplně jinak, to se neprogramuje na každou situaci, ale řeší se to přes neuronové sítě a rozhodování "umělou inteligencí", která se postupně učí sama.

A tohle rok od roku funguje lépe a lépe. Výhodou navíc je, že co se naučí jednou, může se použít všude, bude to tedy umět každé letadlo.

Ale pochopitelně to není tak, že by to šlo zítra do porvozu, a to ani u letadel, jednak to neznamená automaticky 100% spolehlivost - právě ty rozporné údaje budou kritické. Nicméně díky tomu, že AI se může rozhodovat násobně rychleji, může rychleji vyhodnotit chybný postup, a díky tomu, že jedna situace znamená naučení se, jak to řešit, bude to lepší pro každý další případ.

0/0
25.7.2016 15:06

T74o94m15á14š 75M17a77t59ě97j 9805138593412

a co asi tak udela ta sit, kdyz narazi na situaci, kterou jeste nepotkala?

pokusne rozbije 1000 letadl, aby zjidtila jak na to?

+2/0
25.7.2016 20:02

M50i64c53h55a97l 89C40h70a20l33u41p47a 6368940469703

Ta síť neví, že situaci nepotkala. To je prostě model, do kterého se něco sype na vstup a na základě hodnot na vstupu a vah uvnitř sítě (to je to, co se ladí učením) vypadne něco na výstupu, což je ten výsledek. Pro data hodně vzdálená od naučených dat z toho nejspíš vypadne nějaká blbost.

0/0
25.7.2016 22:05

P44e55t73r 50Z12d32e19n44ě75k 2244939684

AI je určitě mocná síla, ale není všemocná a učí se z chyb, ať už vlastních nebo do systému vnesených. A každá chyba může mít za následek zkázu.

0/0
25.7.2016 21:49

M48i77c92h67a56l 56C69h72a50l61u67p68a 6618640449333

Pokud jsou rozporuplné informace z přístrojů, tak je asi zásadní chyba některému z nich věřit a letět podle něj. Blbě mohou být všechny. Otázka je, jaké je správné řešení.

0/0
25.7.2016 22:02

P93e80t44r 68S51e64d61l19á67k 3144675101624

Konečně se našel odborník, který to jednou pro vždy vyřeší! Běž jim to poradit, protože jinak to budou pořád dělat blbě!!

+1/−1
25.7.2016 11:40

J30a46r63o24s25l76a51v 83H63o54r67á47k 8892114715149

On má ale pravdu. A ti odborníci, kteří to dělají "blbě", to vědí. Problém je v tom, že zde hrají roli ještě jiné faktory než jen bezpečnost a spolehlivost - nejvíce psychika lidí (i diskuze krásně dokazuje, že lidé věří víc člověku než stroji - byť je to v daném případě zcela iracionální) a v neposlední řadě asi také odbory.

0/0
25.7.2016 18:44

J21a82n 42H70á53l10a 8515295220347

Myslím, že "remote" v tomhle významu by bylo lépe přeložit jako "dálkově ovládaný" redakce ;-)

+2/0
25.7.2016 8:25

D36r38a16h47o87m65í15r 50S97t46r32o96u50h28a55l 4525958792244

Výborně, takže jestli to dobře chápu, tak při výpadku jednoho segmentu v posloupnosti kamery-připojení-vizualizace-člověk, dojde na letišti k ruské ruletě.

Samozřejmě, na malých letištích to nemá až takový význam. Při nízkém provozu se piloti dokáží obsloužit sami.

+1/0
25.7.2016 7:16

J82a26n 71P18a95v98e56l 8263302598916

Budete mít všechno několikanásobně jištěné.

0/0
25.7.2016 9:35

D62r71a94h63o27m15í37r 26S61t10r11o44u66h62a22l 4455198722124

Proti blbosti a nehodě se pojistíte, ale proti sabotáži ne.

+1/0
25.7.2016 9:59

J80o95s76e26f 53K64a52r21f43í38k 7902655576330

Viz. kupříkladu Černobyl;-)

+1/0
25.7.2016 15:12

T77o86m40a44s 78H33a90c35e90k 6524977305267

V teto problematie se nevyznam, takze rikam jen muj soukromy nazor, kdo se vyzna at klidne rekne neco z praxe.

Osobne co znam z dokumentarnich filmu, cetby a zkombinovane profesni znalosti IT a techniky vseobecne tak mam trosku strach.

Letistni systemy potrebuji udrzbu, stava se ze nektere systemy jsou obcas vypnute (porucha/udrzba). V tom pripade maji lide na miste prece jenom svuj vyznam. Ono je neco jineho ridit na dalku male letiste kde pristne jedno letadlo za 2 hodiny, nez letiste kde pristane jedno kazde 2 minuty.

Urcite jsem pro automatizaci a automatickou kontrolu, ale ze bych byl odvazany z toho ze misto ted nekolika lidi na letiste bude zvladat jeden clovek nekolik letist.

Staci pak nejaka nepredvidana situace a bude toho mit plny kecky.

A co komunikace s letadly? To ten jeden clovek nebude moci zvladnout - to budou piloti mluvit s automatem? To potes koste. Troufnu si rici ze mam lepsi anglictinu (Ziju 20 let v Australii) nez vetsina svetovych pilotu (Kdo slysel treba nejakeho asijskeho pilota vi o cem mluvim) a i tak mi moje auto obcas nerozumi :-) Akorat ty dusledky nechopeni adresy v navigaci a nebo zmeny letove hladiny budou asi krapet jine.

0/0
25.7.2016 5:39

J69a72n 39P45a43v80e21l 8853882818756

Neberte si to osobně, ale jde o klasický iracionální strach z nového. Dokud nevychytají všechny problémy, nepustí to ven. A i pak to bude ve stylu, že při jakémkoliv problému zazvoní dispečerovi alarm a on bude moct převzít problematický případ.

+2/−1
25.7.2016 9:34

J28a47r72o49s83l14a27v 70H20o78r18á38k 8442574785389

Slabým místem v systému je člověk. Řídící věž by přeci vůbec nemusela komunikovat s člověkem, stačí domluva počítače řídící věže s počítačem na palubě letadla.

0/0
25.7.2016 18:48

O35n11d66r32e93j 73S65i60d29o24n 6524666111502

A dispeceri nebudou mit co zrat.

(Automatizovane dopravni systemy jsou samozrejme nevyhnutelnou budoucnosti. Jen doufam, ze se nedoziju doby, kdy bude povoleno cloveku ridit/pilotovat pro radost jen na malem, prisne vymezenem, dopravnim hristi/prostoru).

+4/−1
25.7.2016 1:58

M62a12r15t53i61n 50H67u92d12e55c59e93k 3313179979323

ten dispecer tam bude muset byt tak i tak, ale bude se koukat do monitoru. A pravdepodobne bude pod mensim stresem nez ted.

Jedine co me vadi na tomto zvdlenem systemu je to, ze kdyz nejaky zelezo hledac prekopne kabel ci vypadne proud tak vzdalene centrum v Dublinu mi bude tak akorat na 2 veci. Ale aspon pak budou mit o cem cist v novinach dalsi den.

+2/0
25.7.2016 4:43

T41o57m65á33š 71M76a21t71ě82j 9615198533152

Tam těch separátních cest bude více...

"Obyčejné" firmy dělají zabezpečení typu:

- 2 různá média (kabel / vzduch)

- několi různých ISP (a ještě je vybíráš tak, aby ti ISP měli různě udělanou konektivitu do internetu - na různá místa, různou cestou).

Ve výsledku pak máš třeba 3 opravdu nezávislé cesty - kudy se může signál dopravit a nějaké ty překopané kabely, zarušení atd. přežiješ.

Takže u téhle úrovně se dá čekat, že tam těch cest bude ještě více a nejzranitelnější budou stále koncové body (kamery / senzory).

+2/0
25.7.2016 10:13

J58a92r85o77s56l37a75v 31H52o59r87á83k 8422724295489

Před jistou dobou na letištích žádné řízení provozu nebylo a také se létalo. Ano, dnes je mnohem víc letadel, ale zase nám dost pokročila automatizace a krásně si dovedu představit systém, kde budou letadla komunikovat i mezi sebou navzájem, a pak výpadek spojení na řízení provozu nebude až takový problém.

0/0
25.7.2016 18:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.