Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Provoz na letišti už nebudou řídit lidé přímo. Systém se již testuje

Tradiční letištní věže a soustředěné muže u obrazovek a s dalekohledy by mohly nahradit systémy kamer a senzorů. Technologie Remote Tower se už testuje na několika evropských letištích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K27a37r63e92l 55U93r76b97a56n 2294444451439

Hlavně, aby systém uměl reagovat na nečekané situace.

0/0
27.7.2016 12:36

P76e60t47r 46M70i76c87h15a52l 2740844241912

A téčka už shání peníze na hackery ...

0/0
26.7.2016 0:53

M81i93r61o33s78l16a91v 89B59r82a63d27a 7784213218786

Tak v tom pripade su hlupi ze uz davno nezhanaju hackerov napriklad kvoli jadrovym elektrarnam, ovladaniu metra, krizovatiek, fabrik ktore pracuju s nebezpecnymi latkami atd atd atd ( prekvapivo vela veci je dnes riadenych pocitacmi)...

0/0
26.7.2016 17:37

P84e61t37r 26Z62d96e93n70ě64k 2544789344

Jednou to určitě přijde, bude k tomu ale zatraceně dlouhá cesta. Podívejte se na ten kanadský seriál o leteckých katastrofách. Jaké "blbůstky" kolikrát rozhodují o životě a smrti lidí na palubě letadla při startu a přistání, to jsou tisíce drobností. A jak dlouho to kolikrát trvá, než ti vyšetřovatelé přijdou na příčinu neštěstí, aby se to už neopakovalo.

0/0
25.7.2016 21:45

T95o74m62a77s 78T63r21n82k45a 5334508373529

letadla by konečně mely být automatizované, jak let tak přistávání, dnes je už technologie tak daleko že je MNOHEM spolehlivější než lidé, většina leteckých havárií je beztak způsobena lidským faktorem

systémy mužou být pro sichr třeba i ztrojené pro remcaly co když se něco pokazí..

0/−4
25.7.2016 9:19

T52o26m76á82š 28M91a64t75ě35j 9665228573962

Mno jenže to by programátoři museli myslet na všechno... a to se nedá.

Vem si třeba nehody - okolo rozporných údajů z pitotových trubic. To nedokázali správně vyhodnotit ani lidi ani počítač...

0/−1
25.7.2016 10:08

W38a84l10t90e67r 33D37i67v92i84š 6297852472252

Nemuseli. Tohle se už fakt řeší úplně jinak, to se neprogramuje na každou situaci, ale řeší se to přes neuronové sítě a rozhodování "umělou inteligencí", která se postupně učí sama.

A tohle rok od roku funguje lépe a lépe. Výhodou navíc je, že co se naučí jednou, může se použít všude, bude to tedy umět každé letadlo.

Ale pochopitelně to není tak, že by to šlo zítra do porvozu, a to ani u letadel, jednak to neznamená automaticky 100% spolehlivost - právě ty rozporné údaje budou kritické. Nicméně díky tomu, že AI se může rozhodovat násobně rychleji, může rychleji vyhodnotit chybný postup, a díky tomu, že jedna situace znamená naučení se, jak to řešit, bude to lepší pro každý další případ.

0/0
25.7.2016 15:06

T98o38m42á60š 21M98a72t19ě79j 9265868453622

a co asi tak udela ta sit, kdyz narazi na situaci, kterou jeste nepotkala?

pokusne rozbije 1000 letadl, aby zjidtila jak na to?

+2/0
25.7.2016 20:02

M23i57c70h18a50l 30C80h34a36l82u54p65a 6268100849593

Ta síť neví, že situaci nepotkala. To je prostě model, do kterého se něco sype na vstup a na základě hodnot na vstupu a vah uvnitř sítě (to je to, co se ladí učením) vypadne něco na výstupu, což je ten výsledek. Pro data hodně vzdálená od naučených dat z toho nejspíš vypadne nějaká blbost.

0/0
25.7.2016 22:05

P41e56t96r 80Z75d65e47n92ě15k 2114579344

AI je určitě mocná síla, ale není všemocná a učí se z chyb, ať už vlastních nebo do systému vnesených. A každá chyba může mít za následek zkázu.

0/0
25.7.2016 21:49

M28i14c82h13a32l 69C23h19a32l76u78p64a 6668890729543

Pokud jsou rozporuplné informace z přístrojů, tak je asi zásadní chyba některému z nich věřit a letět podle něj. Blbě mohou být všechny. Otázka je, jaké je správné řešení.

0/0
25.7.2016 22:02

P86e94t93r 98S86e59d48l68á89k 3644865571204

Konečně se našel odborník, který to jednou pro vždy vyřeší! Běž jim to poradit, protože jinak to budou pořád dělat blbě!!

+1/−1
25.7.2016 11:40

J76a12r49o71s55l15a31v 98H50o43r55á86k 8752364645779

On má ale pravdu. A ti odborníci, kteří to dělají "blbě", to vědí. Problém je v tom, že zde hrají roli ještě jiné faktory než jen bezpečnost a spolehlivost - nejvíce psychika lidí (i diskuze krásně dokazuje, že lidé věří víc člověku než stroji - byť je to v daném případě zcela iracionální) a v neposlední řadě asi také odbory.

0/0
25.7.2016 18:44

J41a23n 84H92á91l15a 8195165580477

Myslím, že "remote" v tomhle významu by bylo lépe přeložit jako "dálkově ovládaný" redakce ;-)

+2/0
25.7.2016 8:25

D68r65a24h23o66m82í64r 97S54t73r39o92u20h84a50l 4555468612484

Výborně, takže jestli to dobře chápu, tak při výpadku jednoho segmentu v posloupnosti kamery-připojení-vizualizace-člověk, dojde na letišti k ruské ruletě.

Samozřejmě, na malých letištích to nemá až takový význam. Při nízkém provozu se piloti dokáží obsloužit sami.

+1/0
25.7.2016 7:16

J22a21n 32P82a90v57e50l 8113642278716

Budete mít všechno několikanásobně jištěné.

0/0
25.7.2016 9:35

D91r43a23h18o46m65í84r 37S75t72r31o76u80h90a48l 4485128102514

Proti blbosti a nehodě se pojistíte, ale proti sabotáži ne.

+1/0
25.7.2016 9:59

J46o68s57e66f 46K35a45r81f33í65k 7252815106800

Viz. kupříkladu Černobyl;-)

+1/0
25.7.2016 15:12

T82o80m95a78s 12H47a83c69e19k 6844747895447

V teto problematie se nevyznam, takze rikam jen muj soukromy nazor, kdo se vyzna at klidne rekne neco z praxe.

Osobne co znam z dokumentarnich filmu, cetby a zkombinovane profesni znalosti IT a techniky vseobecne tak mam trosku strach.

Letistni systemy potrebuji udrzbu, stava se ze nektere systemy jsou obcas vypnute (porucha/udrzba). V tom pripade maji lide na miste prece jenom svuj vyznam. Ono je neco jineho ridit na dalku male letiste kde pristne jedno letadlo za 2 hodiny, nez letiste kde pristane jedno kazde 2 minuty.

Urcite jsem pro automatizaci a automatickou kontrolu, ale ze bych byl odvazany z toho ze misto ted nekolika lidi na letiste bude zvladat jeden clovek nekolik letist.

Staci pak nejaka nepredvidana situace a bude toho mit plny kecky.

A co komunikace s letadly? To ten jeden clovek nebude moci zvladnout - to budou piloti mluvit s automatem? To potes koste. Troufnu si rici ze mam lepsi anglictinu (Ziju 20 let v Australii) nez vetsina svetovych pilotu (Kdo slysel treba nejakeho asijskeho pilota vi o cem mluvim) a i tak mi moje auto obcas nerozumi :-) Akorat ty dusledky nechopeni adresy v navigaci a nebo zmeny letove hladiny budou asi krapet jine.

0/0
25.7.2016 5:39

J51a91n 52P19a48v10e22l 8803122448756

Neberte si to osobně, ale jde o klasický iracionální strach z nového. Dokud nevychytají všechny problémy, nepustí to ven. A i pak to bude ve stylu, že při jakémkoliv problému zazvoní dispečerovi alarm a on bude moct převzít problematický případ.

+2/−1
25.7.2016 9:34

J75a81r10o83s61l71a60v 89H30o95r96á19k 8512684105629

Slabým místem v systému je člověk. Řídící věž by přeci vůbec nemusela komunikovat s člověkem, stačí domluva počítače řídící věže s počítačem na palubě letadla.

0/0
25.7.2016 18:48

O67n76d59r71e90j 55S90i93d88o80n 6564766811872

A dispeceri nebudou mit co zrat.

(Automatizovane dopravni systemy jsou samozrejme nevyhnutelnou budoucnosti. Jen doufam, ze se nedoziju doby, kdy bude povoleno cloveku ridit/pilotovat pro radost jen na malem, prisne vymezenem, dopravnim hristi/prostoru).

+4/−1
25.7.2016 1:58

M98a80r46t30i12n 29H47u98d17e47c34e84k 3693479539823

ten dispecer tam bude muset byt tak i tak, ale bude se koukat do monitoru. A pravdepodobne bude pod mensim stresem nez ted.

Jedine co me vadi na tomto zvdlenem systemu je to, ze kdyz nejaky zelezo hledac prekopne kabel ci vypadne proud tak vzdalene centrum v Dublinu mi bude tak akorat na 2 veci. Ale aspon pak budou mit o cem cist v novinach dalsi den.

+2/0
25.7.2016 4:43

T10o49m47á47š 54M14a52t71ě83j 9305908163942

Tam těch separátních cest bude více...

"Obyčejné" firmy dělají zabezpečení typu:

- 2 různá média (kabel / vzduch)

- několi různých ISP (a ještě je vybíráš tak, aby ti ISP měli různě udělanou konektivitu do internetu - na různá místa, různou cestou).

Ve výsledku pak máš třeba 3 opravdu nezávislé cesty - kudy se může signál dopravit a nějaké ty překopané kabely, zarušení atd. přežiješ.

Takže u téhle úrovně se dá čekat, že tam těch cest bude ještě více a nejzranitelnější budou stále koncové body (kamery / senzory).

+2/0
25.7.2016 10:13

J80a24r82o18s42l95a26v 72H31o65r80á25k 8672684225469

Před jistou dobou na letištích žádné řízení provozu nebylo a také se létalo. Ano, dnes je mnohem víc letadel, ale zase nám dost pokročila automatizace a krásně si dovedu představit systém, kde budou letadla komunikovat i mezi sebou navzájem, a pak výpadek spojení na řízení provozu nebude až takový problém.

0/0
25.7.2016 18:51





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.