Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Provoz na letišti už nebudou řídit lidé přímo. Systém se již testuje

Tradiční letištní věže a soustředěné muže u obrazovek a s dalekohledy by mohly nahradit systémy kamer a senzorů. Technologie Remote Tower se už testuje na několika evropských letištích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K47a29r92e14l 44U28r91b84a18n 2414924541359

Hlavně, aby systém uměl reagovat na nečekané situace.

0/0
27.7.2016 12:36

P36e40t84r 46M97i21c16h22a75l 2230334611572

A téčka už shání peníze na hackery ...

0/0
26.7.2016 0:53

M55i75r90o59s22l61a41v 77B24r50a60d94a 7564963198806

Tak v tom pripade su hlupi ze uz davno nezhanaju hackerov napriklad kvoli jadrovym elektrarnam, ovladaniu metra, krizovatiek, fabrik ktore pracuju s nebezpecnymi latkami atd atd atd ( prekvapivo vela veci je dnes riadenych pocitacmi)...

0/0
26.7.2016 17:37

P39e98t65r 43Z28d71e57n79ě12k 2424159924

Jednou to určitě přijde, bude k tomu ale zatraceně dlouhá cesta. Podívejte se na ten kanadský seriál o leteckých katastrofách. Jaké "blbůstky" kolikrát rozhodují o životě a smrti lidí na palubě letadla při startu a přistání, to jsou tisíce drobností. A jak dlouho to kolikrát trvá, než ti vyšetřovatelé přijdou na příčinu neštěstí, aby se to už neopakovalo.

0/0
25.7.2016 21:45

T67o35m53a79s 80T82r70n45k19a 5274818803919

letadla by konečně mely být automatizované, jak let tak přistávání, dnes je už technologie tak daleko že je MNOHEM spolehlivější než lidé, většina leteckých havárií je beztak způsobena lidským faktorem

systémy mužou být pro sichr třeba i ztrojené pro remcaly co když se něco pokazí..

0/−4
25.7.2016 9:19

T93o57m25á43š 84M12a64t18ě12j 9945838343942

Mno jenže to by programátoři museli myslet na všechno... a to se nedá.

Vem si třeba nehody - okolo rozporných údajů z pitotových trubic. To nedokázali správně vyhodnotit ani lidi ani počítač...

0/−1
25.7.2016 10:08

W36a13l43t78e19r 28D36i83v56i25š 6177252752232

Nemuseli. Tohle se už fakt řeší úplně jinak, to se neprogramuje na každou situaci, ale řeší se to přes neuronové sítě a rozhodování "umělou inteligencí", která se postupně učí sama.

A tohle rok od roku funguje lépe a lépe. Výhodou navíc je, že co se naučí jednou, může se použít všude, bude to tedy umět každé letadlo.

Ale pochopitelně to není tak, že by to šlo zítra do porvozu, a to ani u letadel, jednak to neznamená automaticky 100% spolehlivost - právě ty rozporné údaje budou kritické. Nicméně díky tomu, že AI se může rozhodovat násobně rychleji, může rychleji vyhodnotit chybný postup, a díky tomu, že jedna situace znamená naučení se, jak to řešit, bude to lepší pro každý další případ.

0/0
25.7.2016 15:06

T48o44m29á80š 83M62a35t77ě98j 9635678563122

a co asi tak udela ta sit, kdyz narazi na situaci, kterou jeste nepotkala?

pokusne rozbije 1000 letadl, aby zjidtila jak na to?

+2/0
25.7.2016 20:02

M38i58c32h58a95l 56C87h57a18l16u83p12a 6708720679733

Ta síť neví, že situaci nepotkala. To je prostě model, do kterého se něco sype na vstup a na základě hodnot na vstupu a vah uvnitř sítě (to je to, co se ladí učením) vypadne něco na výstupu, což je ten výsledek. Pro data hodně vzdálená od naučených dat z toho nejspíš vypadne nějaká blbost.

0/0
25.7.2016 22:05

P68e28t77r 86Z88d93e63n59ě63k 2524209604

AI je určitě mocná síla, ale není všemocná a učí se z chyb, ať už vlastních nebo do systému vnesených. A každá chyba může mít za následek zkázu.

0/0
25.7.2016 21:49

M10i34c43h25a51l 71C33h55a97l91u57p29a 6288350909353

Pokud jsou rozporuplné informace z přístrojů, tak je asi zásadní chyba některému z nich věřit a letět podle něj. Blbě mohou být všechny. Otázka je, jaké je správné řešení.

0/0
25.7.2016 22:02

P23e96t81r 90S62e20d35l94á48k 3774245491634

Konečně se našel odborník, který to jednou pro vždy vyřeší! Běž jim to poradit, protože jinak to budou pořád dělat blbě!!

+1/−1
25.7.2016 11:40

J68a97r41o13s76l95a18v 80H49o86r28á11k 8432284695369

On má ale pravdu. A ti odborníci, kteří to dělají "blbě", to vědí. Problém je v tom, že zde hrají roli ještě jiné faktory než jen bezpečnost a spolehlivost - nejvíce psychika lidí (i diskuze krásně dokazuje, že lidé věří víc člověku než stroji - byť je to v daném případě zcela iracionální) a v neposlední řadě asi také odbory.

0/0
25.7.2016 18:44

J30a67n 69H68á71l34a 8505545380687

Myslím, že "remote" v tomhle významu by bylo lépe přeložit jako "dálkově ovládaný" redakce ;-)

+2/0
25.7.2016 8:25

D47r24a17h29o13m92í19r 15S43t32r58o86u25h57a93l 4275418562944

Výborně, takže jestli to dobře chápu, tak při výpadku jednoho segmentu v posloupnosti kamery-připojení-vizualizace-člověk, dojde na letišti k ruské ruletě.

Samozřejmě, na malých letištích to nemá až takový význam. Při nízkém provozu se piloti dokáží obsloužit sami.

+1/0
25.7.2016 7:16

J71a60n 76P17a35v22e57l 8563792948966

Budete mít všechno několikanásobně jištěné.

0/0
25.7.2016 9:35

D73r90a58h48o37m69í66r 41S66t25r18o34u22h35a13l 4705798542204

Proti blbosti a nehodě se pojistíte, ale proti sabotáži ne.

+1/0
25.7.2016 9:59

J77o16s18e96f 43K95a86r47f10í93k 7892445616350

Viz. kupříkladu Černobyl;-)

+1/0
25.7.2016 15:12

T48o35m84a95s 65H19a66c57e74k 6254377565527

V teto problematie se nevyznam, takze rikam jen muj soukromy nazor, kdo se vyzna at klidne rekne neco z praxe.

Osobne co znam z dokumentarnich filmu, cetby a zkombinovane profesni znalosti IT a techniky vseobecne tak mam trosku strach.

Letistni systemy potrebuji udrzbu, stava se ze nektere systemy jsou obcas vypnute (porucha/udrzba). V tom pripade maji lide na miste prece jenom svuj vyznam. Ono je neco jineho ridit na dalku male letiste kde pristne jedno letadlo za 2 hodiny, nez letiste kde pristane jedno kazde 2 minuty.

Urcite jsem pro automatizaci a automatickou kontrolu, ale ze bych byl odvazany z toho ze misto ted nekolika lidi na letiste bude zvladat jeden clovek nekolik letist.

Staci pak nejaka nepredvidana situace a bude toho mit plny kecky.

A co komunikace s letadly? To ten jeden clovek nebude moci zvladnout - to budou piloti mluvit s automatem? To potes koste. Troufnu si rici ze mam lepsi anglictinu (Ziju 20 let v Australii) nez vetsina svetovych pilotu (Kdo slysel treba nejakeho asijskeho pilota vi o cem mluvim) a i tak mi moje auto obcas nerozumi :-) Akorat ty dusledky nechopeni adresy v navigaci a nebo zmeny letove hladiny budou asi krapet jine.

0/0
25.7.2016 5:39

J52a94n 98P19a86v76e35l 8833282668826

Neberte si to osobně, ale jde o klasický iracionální strach z nového. Dokud nevychytají všechny problémy, nepustí to ven. A i pak to bude ve stylu, že při jakémkoliv problému zazvoní dispečerovi alarm a on bude moct převzít problematický případ.

+2/−1
25.7.2016 9:34

J60a15r40o82s29l41a72v 35H72o71r86á86k 8762854835879

Slabým místem v systému je člověk. Řídící věž by přeci vůbec nemusela komunikovat s člověkem, stačí domluva počítače řídící věže s počítačem na palubě letadla.

0/0
25.7.2016 18:48

O11n21d58r42e81j 16S49i43d94o15n 6934806571832

A dispeceri nebudou mit co zrat.

(Automatizovane dopravni systemy jsou samozrejme nevyhnutelnou budoucnosti. Jen doufam, ze se nedoziju doby, kdy bude povoleno cloveku ridit/pilotovat pro radost jen na malem, prisne vymezenem, dopravnim hristi/prostoru).

+4/−1
25.7.2016 1:58

M98a63r16t27i23n 15H14u35d74e55c82e63k 3303789799173

ten dispecer tam bude muset byt tak i tak, ale bude se koukat do monitoru. A pravdepodobne bude pod mensim stresem nez ted.

Jedine co me vadi na tomto zvdlenem systemu je to, ze kdyz nejaky zelezo hledac prekopne kabel ci vypadne proud tak vzdalene centrum v Dublinu mi bude tak akorat na 2 veci. Ale aspon pak budou mit o cem cist v novinach dalsi den.

+2/0
25.7.2016 4:43

T22o41m11á92š 47M82a17t18ě49j 9775988903482

Tam těch separátních cest bude více...

"Obyčejné" firmy dělají zabezpečení typu:

- 2 různá média (kabel / vzduch)

- několi různých ISP (a ještě je vybíráš tak, aby ti ISP měli různě udělanou konektivitu do internetu - na různá místa, různou cestou).

Ve výsledku pak máš třeba 3 opravdu nezávislé cesty - kudy se může signál dopravit a nějaké ty překopané kabely, zarušení atd. přežiješ.

Takže u téhle úrovně se dá čekat, že tam těch cest bude ještě více a nejzranitelnější budou stále koncové body (kamery / senzory).

+2/0
25.7.2016 10:13

J34a36r78o53s25l86a86v 32H70o68r70á81k 8962844835869

Před jistou dobou na letištích žádné řízení provozu nebylo a také se létalo. Ano, dnes je mnohem víc letadel, ale zase nám dost pokročila automatizace a krásně si dovedu představit systém, kde budou letadla komunikovat i mezi sebou navzájem, a pak výpadek spojení na řízení provozu nebude až takový problém.

0/0
25.7.2016 18:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.