Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Provoz na letišti už nebudou řídit lidé přímo. Systém se již testuje

Tradiční letištní věže a soustředěné muže u obrazovek a s dalekohledy by mohly nahradit systémy kamer a senzorů. Technologie Remote Tower se už testuje na několika evropských letištích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K35a56r70e58l 67U79r44b17a61n 2754704321709

Hlavně, aby systém uměl reagovat na nečekané situace.

0/0
27.7.2016 12:36

P41e62t75r 63M89i70c91h26a17l 2200104191122

A téčka už shání peníze na hackery ...

0/0
26.7.2016 0:53

M40i90r93o66s62l11a94v 79B25r77a59d23a 7574333428786

Tak v tom pripade su hlupi ze uz davno nezhanaju hackerov napriklad kvoli jadrovym elektrarnam, ovladaniu metra, krizovatiek, fabrik ktore pracuju s nebezpecnymi latkami atd atd atd ( prekvapivo vela veci je dnes riadenych pocitacmi)...

0/0
26.7.2016 17:37

P42e74t46r 18Z29d64e14n76ě39k 2354459834

Jednou to určitě přijde, bude k tomu ale zatraceně dlouhá cesta. Podívejte se na ten kanadský seriál o leteckých katastrofách. Jaké "blbůstky" kolikrát rozhodují o životě a smrti lidí na palubě letadla při startu a přistání, to jsou tisíce drobností. A jak dlouho to kolikrát trvá, než ti vyšetřovatelé přijdou na příčinu neštěstí, aby se to už neopakovalo.

0/0
25.7.2016 21:45

T87o28m46a69s 49T65r48n53k22a 5934228693379

letadla by konečně mely být automatizované, jak let tak přistávání, dnes je už technologie tak daleko že je MNOHEM spolehlivější než lidé, většina leteckých havárií je beztak způsobena lidským faktorem

systémy mužou být pro sichr třeba i ztrojené pro remcaly co když se něco pokazí..

0/−4
25.7.2016 9:19

T89o25m83á25š 50M42a47t58ě46j 9745458633102

Mno jenže to by programátoři museli myslet na všechno... a to se nedá.

Vem si třeba nehody - okolo rozporných údajů z pitotových trubic. To nedokázali správně vyhodnotit ani lidi ani počítač...

0/−1
25.7.2016 10:08

W82a74l86t27e37r 36D65i20v90i95š 6417892722912

Nemuseli. Tohle se už fakt řeší úplně jinak, to se neprogramuje na každou situaci, ale řeší se to přes neuronové sítě a rozhodování "umělou inteligencí", která se postupně učí sama.

A tohle rok od roku funguje lépe a lépe. Výhodou navíc je, že co se naučí jednou, může se použít všude, bude to tedy umět každé letadlo.

Ale pochopitelně to není tak, že by to šlo zítra do porvozu, a to ani u letadel, jednak to neznamená automaticky 100% spolehlivost - právě ty rozporné údaje budou kritické. Nicméně díky tomu, že AI se může rozhodovat násobně rychleji, může rychleji vyhodnotit chybný postup, a díky tomu, že jedna situace znamená naučení se, jak to řešit, bude to lepší pro každý další případ.

0/0
25.7.2016 15:06

T84o88m66á47š 61M76a80t38ě48j 9295608883922

a co asi tak udela ta sit, kdyz narazi na situaci, kterou jeste nepotkala?

pokusne rozbije 1000 letadl, aby zjidtila jak na to?

+2/0
25.7.2016 20:02

M96i35c51h53a11l 16C48h81a72l65u94p65a 6858130269983

Ta síť neví, že situaci nepotkala. To je prostě model, do kterého se něco sype na vstup a na základě hodnot na vstupu a vah uvnitř sítě (to je to, co se ladí učením) vypadne něco na výstupu, což je ten výsledek. Pro data hodně vzdálená od naučených dat z toho nejspíš vypadne nějaká blbost.

0/0
25.7.2016 22:05

P29e52t35r 76Z50d62e68n79ě36k 2824869294

AI je určitě mocná síla, ale není všemocná a učí se z chyb, ať už vlastních nebo do systému vnesených. A každá chyba může mít za následek zkázu.

0/0
25.7.2016 21:49

M53i36c66h65a48l 42C67h84a49l52u39p83a 6348190229323

Pokud jsou rozporuplné informace z přístrojů, tak je asi zásadní chyba některému z nich věřit a letět podle něj. Blbě mohou být všechny. Otázka je, jaké je správné řešení.

0/0
25.7.2016 22:02

P70e80t74r 72S64e39d29l75á35k 3214525441654

Konečně se našel odborník, který to jednou pro vždy vyřeší! Běž jim to poradit, protože jinak to budou pořád dělat blbě!!

+1/−1
25.7.2016 11:40

J70a26r27o29s29l38a46v 98H39o27r52á44k 8402584755229

On má ale pravdu. A ti odborníci, kteří to dělají "blbě", to vědí. Problém je v tom, že zde hrají roli ještě jiné faktory než jen bezpečnost a spolehlivost - nejvíce psychika lidí (i diskuze krásně dokazuje, že lidé věří víc člověku než stroji - byť je to v daném případě zcela iracionální) a v neposlední řadě asi také odbory.

0/0
25.7.2016 18:44

J51a51n 40H50á45l18a 8545185230647

Myslím, že "remote" v tomhle významu by bylo lépe přeložit jako "dálkově ovládaný" redakce ;-)

+2/0
25.7.2016 8:25

D24r16a89h40o36m89í33r 28S78t35r22o63u15h80a75l 4335418622314

Výborně, takže jestli to dobře chápu, tak při výpadku jednoho segmentu v posloupnosti kamery-připojení-vizualizace-člověk, dojde na letišti k ruské ruletě.

Samozřejmě, na malých letištích to nemá až takový význam. Při nízkém provozu se piloti dokáží obsloužit sami.

+1/0
25.7.2016 7:16

J37a33n 80P53a63v82e69l 8213932308616

Budete mít všechno několikanásobně jištěné.

0/0
25.7.2016 9:35

D70r19a15h63o23m39í18r 97S90t62r21o21u78h49a10l 4865468592744

Proti blbosti a nehodě se pojistíte, ale proti sabotáži ne.

+1/0
25.7.2016 9:59

J21o76s91e85f 84K40a43r62f36í56k 7662775396970

Viz. kupříkladu Černobyl;-)

+1/0
25.7.2016 15:12

T26o64m12a58s 50H66a45c25e42k 6714677265217

V teto problematie se nevyznam, takze rikam jen muj soukromy nazor, kdo se vyzna at klidne rekne neco z praxe.

Osobne co znam z dokumentarnich filmu, cetby a zkombinovane profesni znalosti IT a techniky vseobecne tak mam trosku strach.

Letistni systemy potrebuji udrzbu, stava se ze nektere systemy jsou obcas vypnute (porucha/udrzba). V tom pripade maji lide na miste prece jenom svuj vyznam. Ono je neco jineho ridit na dalku male letiste kde pristne jedno letadlo za 2 hodiny, nez letiste kde pristane jedno kazde 2 minuty.

Urcite jsem pro automatizaci a automatickou kontrolu, ale ze bych byl odvazany z toho ze misto ted nekolika lidi na letiste bude zvladat jeden clovek nekolik letist.

Staci pak nejaka nepredvidana situace a bude toho mit plny kecky.

A co komunikace s letadly? To ten jeden clovek nebude moci zvladnout - to budou piloti mluvit s automatem? To potes koste. Troufnu si rici ze mam lepsi anglictinu (Ziju 20 let v Australii) nez vetsina svetovych pilotu (Kdo slysel treba nejakeho asijskeho pilota vi o cem mluvim) a i tak mi moje auto obcas nerozumi :-) Akorat ty dusledky nechopeni adresy v navigaci a nebo zmeny letove hladiny budou asi krapet jine.

0/0
25.7.2016 5:39

J11a13n 62P95a32v61e29l 8183842788336

Neberte si to osobně, ale jde o klasický iracionální strach z nového. Dokud nevychytají všechny problémy, nepustí to ven. A i pak to bude ve stylu, že při jakémkoliv problému zazvoní dispečerovi alarm a on bude moct převzít problematický případ.

+2/−1
25.7.2016 9:34

J29a32r78o76s80l51a34v 84H81o22r62á84k 8972374945919

Slabým místem v systému je člověk. Řídící věž by přeci vůbec nemusela komunikovat s člověkem, stačí domluva počítače řídící věže s počítačem na palubě letadla.

0/0
25.7.2016 18:48

O38n95d43r29e27j 68S29i42d59o73n 6594436261192

A dispeceri nebudou mit co zrat.

(Automatizovane dopravni systemy jsou samozrejme nevyhnutelnou budoucnosti. Jen doufam, ze se nedoziju doby, kdy bude povoleno cloveku ridit/pilotovat pro radost jen na malem, prisne vymezenem, dopravnim hristi/prostoru).

+4/−1
25.7.2016 1:58

M89a41r84t78i39n 27H86u68d43e90c46e82k 3443979489273

ten dispecer tam bude muset byt tak i tak, ale bude se koukat do monitoru. A pravdepodobne bude pod mensim stresem nez ted.

Jedine co me vadi na tomto zvdlenem systemu je to, ze kdyz nejaky zelezo hledac prekopne kabel ci vypadne proud tak vzdalene centrum v Dublinu mi bude tak akorat na 2 veci. Ale aspon pak budou mit o cem cist v novinach dalsi den.

+2/0
25.7.2016 4:43

T64o67m36á68š 89M22a50t58ě15j 9605138463272

Tam těch separátních cest bude více...

"Obyčejné" firmy dělají zabezpečení typu:

- 2 různá média (kabel / vzduch)

- několi různých ISP (a ještě je vybíráš tak, aby ti ISP měli různě udělanou konektivitu do internetu - na různá místa, různou cestou).

Ve výsledku pak máš třeba 3 opravdu nezávislé cesty - kudy se může signál dopravit a nějaké ty překopané kabely, zarušení atd. přežiješ.

Takže u téhle úrovně se dá čekat, že tam těch cest bude ještě více a nejzranitelnější budou stále koncové body (kamery / senzory).

+2/0
25.7.2016 10:13

J17a90r90o68s71l32a30v 10H28o97r77á15k 8692614525829

Před jistou dobou na letištích žádné řízení provozu nebylo a také se létalo. Ano, dnes je mnohem víc letadel, ale zase nám dost pokročila automatizace a krásně si dovedu představit systém, kde budou letadla komunikovat i mezi sebou navzájem, a pak výpadek spojení na řízení provozu nebude až takový problém.

0/0
25.7.2016 18:51





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.