Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

„Stíhačka“ na kolejích. Experimentální vlak s proudovými motory

Boj o rychlost na kolejích měl řadu podob. Před 50 lety vyzkoušeli ve Spojených státech amerických experimentální vlak poháněný proudovými motory. I když se ukázalo, že tudy cesta nevede, přinesl experiment cenné poznatky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J47a96n 45P68r59i36c13h81y70s15t28a57l 8411898903

Slovo firma se vam tam vloudilo dvakrat: "vyráběné firmou Budd Company"

Bud to muze byt "vyráběné firmou Budd" nebo "vyráběné Budd Company".

0/0
23.7.2016 22:42

R19a37d27e95k 55F25o58l44p50r72e66c33h11t

Pravda, vypadá to trochu nešťastně, Budd Company je název firmy v originále, upravím, stačí uvádět Budd.

0/0
23.7.2016 23:06

D73e72n39i76s 26H64u58m42l 4332465815466

Zajímavé je, že TGV měla mít původně spalovací turbínu (ačkoli ne jako proudový pohon). Ropná krize si vynutila elektriku.

0/0
23.7.2016 21:39

J46a96n 65P24r73i34c70h43y40s95t62a49l 8141738713

Spalovaci turbinu se ovsem podarilo uspesne aplikovat u tezkych nakladnich lokomotiv Union Pacific. Palivo do nich bylo prakticky zadarmo, tehdy to byl odpad.

+1/0
23.7.2016 22:47

P87a62v94e94l 91S12o11v18i97č74k50a 4416758415582

Ony se zkoušely i parní turbíny. Historie železnic je mnohem pestřejší, než si mnoho lidí uvědomuje:

https://en.wikipedia.org/wiki/Steam_turbine_locomotive

0/0
24.7.2016 10:04

V84l90a45d58i19m27í92r 29F75i48b94i89g69e77r 5204891721514

Téměř raketový vlak:-)

+1/0
23.7.2016 19:54

V92l69a78s38t50i88m43i45l 88S67v49o33b92o94d11a 7813208715134

Nemůže to být raketový vlak, když to mělo proudové motory.

Muselo by to mít něco jako stíhačka Me-163 :-).

0/0
24.7.2016 11:29

V54l64a53d94i42m28í56r 95J22e41s39e86n84i77c88k82ý 9718788565490

Jo, odstraňování sněhu z kolejí... V Liberci se na tohle používal za bolševika trup MIGu (tuším 15tky) osazený na železniční podvozek. To byl vždycky rachot :)

0/0
23.7.2016 19:24

J56a25n 73S38m35í79t52k54o 8104882874675

Já vím, že to není stěžejní částí článku, ale provokují mě věty jako "Jak bylo řečeno, koncepce B-36 byla zastaralá už v době vzniku...". Autor by si mohl zkusit najít, ze kdy skutečně koncepce pochází, resp. kdy byla poptávána specifikace, ze které nakonec B-36 vznikl či kdy byl podepsán kontrakt na dodání prototypu. Že byl vývoj následně několikrát pozastaven, přeřazen na druhou kolej a nakonec milostivě dotažen až k sériové výrobě bezmála o dekádu později, už je věc jiná.

+1/0
23.7.2016 18:46

R48a85d27e85k 48F74o46l19p93r91e30c13h58t

Každý na to můžeme mít jiný názor. Jinak aby nevznikla mýlka, "v době vzniku" jsem myslel v okamžiku, kdy byl stroj připraven k operačnímu nasazení, není to myšleno jako časový úsek celého zrodu projektu. Pístové bombardéry B-36 se začaly zařazovat do výzbroje v době nástupu proudových stíhaček, z tohoto důvodu je považuji v té době již za zastaralé, na druhou stranu některé výkony měly excelentní, což je v článku zmíněno. Zkrátka, než přišly B-52, tak jiná plnohodnotná alternativa za ně nebyla, ale to tu zastaralost nemusí vylučovat.

0/0
23.7.2016 21:16

J79a63n 55S13m21í38t12k62o 8314562394905

Váš názor Vám v žádném případě neberu, jen mám jiný :-) Co popisujete, by se dalo formulovat jako "v době zavádění do výzbroje již byla koncepce zastaralá" - a částečně bych s Vámi i souhlasil. A dodal, že to nebyla vina inženýrů ve firmě Consolidated, ale váhavého vývoje a vyšší priority B-24 a B-32 (mimochodem, ten byl objednán jen o rok dřív než B-36).

0/0
24.7.2016 10:07

J24i68ř61í 75K11o95c33u53r71e47k 6975594125438

Moc pěkné. Někdy je třeba opravdu vyzkoušet, že tudy cesta nevede.

+1/0
23.7.2016 18:29

J96i41ř46í 54J63i93n69d79r54a 8269965510876

S kresbou vektoru je to samozrejme jasne, ale mel by to pochopit kazdy i bez nich. Tah je nahore, vysoko nad tezistem, takze tlaci cely vagon ke kolejim. S prednim umistenim a vyosenim samozrejme jeste vice. Ale odlehceni pride je nesmysl. Z hlediska tahu motoru, aerodynamika je vec dalsi, jina.

0/0
23.7.2016 14:14

J59o84s14e27f 39Š86o94l33t15e84s 8434928950963

Ono obecně nešlo o odlehčení při jízdě (což je úplná pitomost), ale odlehčení špatným rozložením hmotnosti vlaku, kdy by se všechna soustředila dozadu a předek by byl moc lehký.

0/0
23.7.2016 20:53

K59a85t41e64ř94i10n77a 41D70r26a75h91o45k31o44u23p45i77l59o17v73á 9676671302683

Započítal jste inflaci? V dnešních by těch sto tisíc dolarů bylo skoro sedm set padesát tisíc.

0/0
23.7.2016 14:05
Foto

P72a17v19e90l 56M12a61r67t95i19n92e22k 9605125501203

Porad malickost. V dnesni dobe by to slo do milionu.

0/0
23.7.2016 14:13

T27o24m86á50š 46L50i73s88k90a 6490659434874

Počítáte to nějak divně. 100.000 $ tehdy představovalo 3500 uncí zlata. 3500 uncí zlata dnes představuje cca 4,5 milionu $

+1/0
23.7.2016 15:50

J33a91n 28V21á94c31l92a67v49í23k 3242246341489

Proč zrovna zlato a ne třeba cukr moučka?

+1/−2
23.7.2016 17:12

M21i51c11h83a75l 18S96e55m53r79á79d 3322316437309

Až budou bankovky kryté cukrem moučka, bude vaše poznámka relevantní...

+6/0
23.7.2016 18:31

L98i17b46o28r 79T72r27u73x11a 6646791579513

Bankovky už nějakou dobu kryté zlatem nejsou.

+5/0
23.7.2016 19:37

T76o10m72á35š 22L12i61s46k89a 6640889344904

Protože cukr moučka se nikdy nepoužíval v bankovnictví, ale zlato se v něm používá co svět světem stojí.

I když se vám to nemusí zdát tak zlato je jediná komodita, kterou se dají porovnávat ceny napříč staletími i tisíciletími. Důvod, zlato nelze vyrábět a tím pádem ho nelze ani inflačně znehodnocovat.

0/0
23.7.2016 18:33

J76i47ř47í 40S72v98a59š46e50k 9164768953549

Lze ho těžit.

+2/0
23.7.2016 19:27

M74a93r76e98k 28T94u60r54n77o52v17e53c 7205292800826

No nejen těžit, teoreticke je možné ho i vyrábět transmutací z jiných prvků. Jen se to moc nevyplatí (je to drahé).

0/0
10.8.2016 23:04

K19a51t56e92ř87i94n78a 36D70r91a79h97o15k36o93u94p39i67l36o67v69á 9906451922733

Počítala jsem to na webu, který počítá inflaci. Zadáte rok a částku a vypadne cena dnes. Naprosto přesně. Snad vám bude stačit jako zdroj americký Úřad pro pracovní statistiky:

http://www.bls.gov/data/inflation_calculator.htm

Zadáte $100,000 v roce 1966 a výsledek je: $743,944.44 ;-)

0/0
23.7.2016 20:20

P45e98t94r 40N85o62v79o77t63n40y 1641300121

Kolik se od té doby vytěžilo zlata?

0/0
23.7.2016 23:29

K65a78t24e50ř38i36n25a 62V49ý50b58o21r23n52á 6910239239

Dovolím si ještě jednu ( slibuji poslední) kacířskou myšlénku. Umístění motorů vzadu není možné proto, že vůz je vybaven i dieselovými motory, které mají na střeše výfuky. Proudové motory umístěné vzadu, by tedy nutně nasávaly jejich výfukové zplodiny. Ovšem teorie o tom, že tam jsou kvůli stabilitě hnacího vozidla, je dle mého názoru neudržitelná.

0/0
23.7.2016 14:05
Foto

P28a15v62e29l 52M95a83r95t83i38n10e29k 9505955381743

Poznamka je fakticka, umisteni motoru je udrzitelne. Tohle muzete aplikovat na silnici, ne na kolejich. Par vyhozenych vagonu a to jen kvuli spatne rozlozene hmotnosti jsem videl. Staci dat na predek sunute jednotky prazdny vagon.

0/0
23.7.2016 14:13

K37a12t57e52ř29i61n19a 77V21ý95b58o45r28n72á 6200879649

To se ale bavíme každý o něčem jiném. Tlak postrku je s tahem uvedených motorů vyšší řádově.

0/0
23.7.2016 14:54

R49a22d58e66k 81F22o82l40p53r54e97c25h42t

Ale to se nikde nepíše, že byly přesunuty na příď kvůli stabilitě. Paní Ruth Wetzelová je tam načrtla, protože se jí to tak více líbilo (to v článku není), měla funkci jakéhosi uměleckého poradce (to tam je). Pan Wetzel pak kvitoval, že to pomůže i té stabilitě (to tam je). Informaci o náčrtku své manželky, včetně toho, že původně počítali s motory nad zádí, nezapomene pan Wetzel zmínit snad v žádném rozhovoru.

0/0
23.7.2016 21:50

K97a54t29e46ř85i50n44a 69V93ý65b95o83r18n55á 6470479769

Asi se míjíme, ale pokud někdo píše, že umístění na čele je z důvodu toho, aby se nezvedal při akceleraci přední podvozek, tak jde o stabilitu. Osobně se ale domnívám, že jde spíše o potenciální interakci s výfukovými plyny již instalovaných dieselů. Ostatně podobný problém řešili v té době letci s instalováním palubních kanónů, kdy proudové motory po nasátí zplodin selhávaly.

0/0
23.7.2016 22:14

R21a28d21e64k 11F83o78l17p54r88e73c21h74t

K řešení odvodu výfukových plynů z dieselů mimo prostor před nasávacími otvory proudových motorů se ani nedostali, k přesunu došlo hned v úvodu projektu a skutečně tím impulsem bylo estetické cítění manželky pana Wetzela. Předpokládám, že kdyby to s tou manželkou nebyla pravda, tak to nebude v rozhovorech i po tolika letech uvádět.

0/0
23.7.2016 22:37

P17e20t62r 77N97o14v26o81t85n69y 1521930541

Tak to by byl asi velký problém odvést výfuky z dieselů někam jinam.

0/0
23.7.2016 23:31

J55i62ř81í 73J66i45n91d76r42a 8789135770956

Pro kritiky Kateriny Vyborne:

Jste ponekud MIMO a chybi vam zakladni technicke mysleni.

Motory vzadu by predek vubec nenadlehcovaly, naopak pritlacovaly. Staci si uvedomit, ze jsou nahore. Na rozdil od zaberu auta a motocyklu by tah motoru nahore tlacil predek k zemi.

A to v obou pripadech - motor vpredu i vzadu. U predni verze pusobi navic vaha. Ale uvaha o nadlehceni predku tahem motoru je nesmysl.

+5/0
23.7.2016 13:33

P69e49t38r 40S60u69c57h29ý 1578849314396

Ano, pokud jsou umístěny nad těžištěm, tak by se předek nenadzvedl.

0/−1
23.7.2016 13:51

A57n42t31o93n34í57n 67H69o56l37í26k 8347793324380

Nezalezi kde jsou umisteny, ale kam miri jejich vektor ..

+3/0
23.7.2016 14:27

P28e96t73r 40S59u10c11h43ý 1758539544186

To ano, ale pokud míří vodorovně (rovnoběžně s tratí), tak pak záleží právě na tom, jestli jsou pod těžištěm nebo nad ním ..... a nějak jsem pokládal za samozřejmé, že jsou tak umístěny.

0/0
23.7.2016 17:24

J82i45ř35í 97K77o60c44u18r12e70k 6815184305448

A ten vektor chcete mít pokud možno rovnoběžně se směrem jízdy. Pokud bude působit kolmo, tak se to nepohne.

0/0
23.7.2016 17:40
Foto

J17i49ř42í 33D13v59o38ř40á38k 5315829530718

Ale na přední část působí i aerodynamika , proud vzduchu , který dokáže lokomotivu " podfouknout " . Takže potřebuješ v přední části větší přítlak . Tento přítlak můžeš produkovat i v zadní části , ale přes páku .

0/0
23.7.2016 13:54
Foto

J39i56ř98í 54D50v78o49ř84á33k 5315389470738

P.S. Zase vektory . Výška motorů nad těžištěm , vzdálenost motorů od přední části , případná vztlaková síla , rostoucí se čtvercem rychlosti .

0/0
23.7.2016 13:57

R45a23d36e57k 25F65o19l24p91r60e10c52h49t

Odstranil jsem tu větu o nadzvednutí přídě, pod tím se daly opravdu představit divočiny. Na druhou stranu obavy ze ztráty kontaktu kvůli nadlehčení přídě tam opravdu panovaly. Dva technici u zařízení instalovaném v původním zavazadlovém oddíle se snad dokonce hádali, že k tomu i došlo při této konfiguraci s motory nad přídí, snad v době po jejich vypnutí (ale samozřejmě nedošlo) - až budu mít čas, tak se podívám do toho níže zmiňovaného dokumentu.

+1/0
23.7.2016 14:00
Foto

D93a78n51i16e13l 24K33o88č14i60c12a 4255408386802

Chodíte kolem toho jako kolem horké kaše. V tom originále co jste tady postnul je že umístění vepředu spolu s natočením o pět supňů k zemi pomáhalo tlačit nos lokomotivy k zemi a ne že panovaly obavy o odlehčení při umístění zadu. A ano pokud se tahle dodatečná síla vypla během akcelerace, pak určitě došlo k velkému odlehčení předku a lokomotiva se citelně zhoupla!

Takže jste pomíchal dvě věci dohromady a tady ta paní Výborná má pravdu.

0/0
24.7.2016 0:25
Foto

J59i82ř28í 14D84v39o24ř24á14k 5805169270438

Jinak máš pravdu , jses MIMO a chybi " ti zakladni technické mysleni.

+1/0
23.7.2016 14:02
Foto

P56a46v94e98l 12M11a83r69t42i27n27e24k 9245835411623

Opravdu mi technicke mysleni nechybi. Jenom si pletete automobil a kolejove vozidlo. A navic tehdy byla technika mnohdy vypocitavana na zaklade pokus - omyl, to je videt i z ceny projektu. Dneska by to stalo milionkrat vice a prinos by byl stejny, nebo nizsi.

0/0
23.7.2016 14:10

J34i42ř83í 36P38r64ů18š42a 7955662195799

Ano jste úplně MIMO a chybí vám základní věci. A místo dlouhých elaborátů si zajděte na nádraží a sledujte co se děje když se těžká lokomotiva nejlépe s těžkým vlakem začne rozjíždět. Vezměte v úvahu to že těžiště má téměř ideálně ve středu a pohon na všech nápravách a také to onen klopný moment kdy si dojde k odlehčení předního podvozku je eliminován co to technika dovolí.

0/−2
23.7.2016 14:15

J63i47ř35í 96K96o89c41u66r65e13k 6225394535208

Boha jeho. Tažná síla běžné lokomotivy působí na styku kolo kolejnice.

Tažná síla proudového motru působí v jeho ose. Takže zpět do školy a nastuvota síla krát rameno.

+5/0
23.7.2016 17:43
Foto

J26i65ř10í 88D70v55o81ř61á79k 5485319890158

Tak jsem si vzpomněl , jak před lety dorazil na Truckfest do Hradce někdo , kdo měl na tahači připevněný proudový motor . Nepodařilo se mu ho nastartovat , možná to ani nešlo . A jeden kamarád , Miloš Fučík , zajel do Hradce sehnal vysavač , ten umístnil na točnu , a vedle si stoupli dva lidi se sprejem , který stříkali přes zapalovač .Větší ovace , než ten Maďar , Indián s nefunkčním motorem.

0/0
23.7.2016 13:01

R90a38d62i12m 45P91o14l15á94š90e30k 9266343529739

U nás v té době komunisti zabírali fabriky a posílali úředníky do výroby, ale na západě to byla zlatá doba techniky.

Firmy vydělávaly a měly peníze a jejich šéfové vyrostlí v minulém století sice o technice moc povědomí neměli, ale tušili, že když se jim novou techniku povede využít, tak se jejich zisky minimálně zdesateronásobí.

tak se tehdy zkoušelo leccos.

Dneska je podobná situace v IT, Internetu věcí , průmyslu 4,0 atd.

+4/−2
23.7.2016 12:27

J95i30ř29í 54E82r27b48e51n 1413164956637

No tak zrovna ohledně železničních vozidel na tom ČSSR nebyla nijak bledě. V roce 1966 už měli komunisté za sebou výrobu turbínové lokomotivy Škoda 1TLo (ČSD označení TL 659.0), dávno ukončenou výrobu parních lokomotiv a rozjetou výrobu elektrických, dieselových, dieselelektrických a dieselhydraulických lokomotiv, vozů a jednotek v takových objemech a takovém sortimentu, že by se za něj nemusel stydět pětkrát větší stát než tehdy třináctimilionové Československo.

0/0
25.7.2016 6:38

V96l12a66s85t74i16m83i49l 38S13v10o76b46o49d14a 7303748785724

Ten předek vypadá jak maska Iron-Mana ;-).

Jinak - upřímně - byla to blbost :-), možná to pak mohli použít pro natáčení nějakého sci-fi filmu.

+1/−2
23.7.2016 10:35

P46a13v18e64l 58S29o75v17i86č52k85a 4306958485382

Snad nebude vadit odkaz na tento stroj v akci :-)

https://www.youtube.com/watch?v=w8ZIJFlU_pA

+10/−1
23.7.2016 10:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.