Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poprvé v historii. Solar Impulse 2 obletěl svět jen na sluneční energii

V Abú Zabí přistál v úterý brzy ráno po patnáctiměsíční cestě letoun Solar Impulse 2. Ve vzduchu strávil celkem 500 hodin a dnem i nocí jej poháněla jen a pouze sluneční energie. Je to první takový stroj na světě, který Zemi obletěl. Na cestu se vydal loni devátého března ze stejného místa.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P71e29t10r 23H74a13r43i82p23r74a87s17a76d 72H69a43j93i84č 8633140434757

Na začátek by to mohlo být i lepší, ale teď už se budou ti druzí předhánět v tom, kdo to dokáže rychleji a efektivněji. řekl bych, že to půjde docela rychle. Tento letoun má velmi malou cestovní rychlost. Důvod je jasný. Minimální spotřeba energie. Jsem zvědavý, kam se to posune, protože tohle je oříšek. Spotřeba energie roste s druhou mocninou rychlosti díky odporu vzduchu.

0/0
3.8.2016 20:53

K71a64m97i27l 40K88r55b69á25l19e90k 6764872705433

tak doufám, že SI 3 ten oblet Země zvládne bez mezipřistání

0/0
27.7.2016 17:23

T24o75m40á85š 82M68a97t94ě29j 9865268323332

SI3 možná ano... ale pilot to nezvládne.

+1/0
27.7.2016 21:59

Z86b21y42n90ě33k 95P56o45i24s56l 9728546378534

Jistě se jedná o zajímavý experiment, který bezpochyby přinesl nemálo nový poznatků. Pokud by se ale mělo jednat o náznak budoucnosti letecké dopravy, pak je to čirý nesmysl, který ovšem environmentální fanatici nikdy nedokáží pochopit. Množství energie potřebné pro pohon letadel nebo celé světové ekonomiky je mnohonásobně vyšší, než kolik je možné vytěžit ze sluneční energie dopadající na zemský povrch. Je to prostá kombinace matematiky a fyziky, která tuto možnost vylučuje bez jakýchkoliv pochybností. Jistě je možné začít argumentovat tím, že na pokrytí spotřeby elektřiny ČR postačí, když vybudujeme sluneční elektrárnu o ploše X tisíc km2, jenže to platí za předpokladu, že na tu elektrárnu bude svítit sluníčko 24hodin denně, kolmo na plochu. Jedná se tedy o utopii a nikoliv reálnou techniku. Přitom všem je potřeba vzít v úvahu, že cena takové elektrárny by zničila i arabské naftové šejky.

Postavit letadlo, které by bylo schopné přepravovat nějaký náklad, rozumnou rychlostí za rozumnou cenu a přitom bylo poháněné solární energií, je prostě fantasmagorie. To, co nám bylo předvedeno je pouze drahá hračka bez praktického využití. Solární letadla jsou prostě stejná utopie jako solární cokoliv. Sluneční záření je efektivně využitelné na oběžné dráze Země, nikoliv na jejím povrchu. Má to totiž značná fyzikální omezení, která z principu nelze překonat.

0/−4
27.7.2016 8:23
Foto

M58a78r25t10i84n 97P98i78š18t33o28r59a 8168738686789

Na leteckou dopravu to možná nestačí, ta je ale nežádoucí, stejně jako každá jiná.

U spotřeby elektřiny ČR to je ale jiné, tu lze bez fyzikálních omezení snižovat až k nule. Tedy by to na ni stačit mohlo.

0/0
27.7.2016 14:24

K40a23m65i32l 81K13r75b98á52l91e24k 6974982285663

tohle opravdu není budoucnost letecké dopravy, ale budoucnost telekomunikací. Ze SI vzniknou "vzdušné satelity" letadla létající 20 až 30 km nad zemí týdny, měsíce či roky bez přistání. Budou sloužit jako základnové stanice pro mobily či internet věcí, dokážou 24 hodin sledovat území pod sebou nebo vysílat korekční signály pro superpřesnou navigaci GPS.

0/0
27.7.2016 17:29

P40e55t25r 48H26a13r85i41p34r33a18s13a19d 72H73a88j82i75č 8453260584877

Působíte věrohodně. Vaše argumenty jso ale jen a jen argumenty a nejsou podložené fakty. Skutečnost je ale jiná a mnohdy úplně opačná, než se nám snažite namluvit. Prostudujte si o této problematice něco aktuálního a pochopíte, jak rychle se vývoj v této oblasti posouvá kupředu.

0/0
3.8.2016 20:48
Foto

P15a70v55e12l 25K56o91z83á11k 8783885657863

"Ten Piccard"? ;-)

Ani nevíte, jak se mi ulevilo, když tu pan Havel zavedl kulturu o jednom filosofovi, jednom spisovateli a jednom dramatikovi. Nebýt toho, možná jsem musel hrát "toho Kozáka".

0/0
26.7.2016 22:46

O13n90d35ř52e74j 53Š81i41m97e73k 5103662367788

Co jste tady tim chtel jako rict?

+1/0
26.7.2016 23:09
Foto

P12a41v31e63l 12K18o52z50á53k 8923235877383

Kupodivu vařím jen ze dvou motivů, a ty tam už máte. Jedním motivem je postoj vedení státu ke tradicím, včetně nějakým způsobem zapsaných a zviditelněných jmen - a na druhou stranu stres pro nositele těch jmen.

Před rokem 1989 jsem se trochu bál, že nebudu hoden slavného jména Masarykova žáka a Patočkova učitele. Po roce 1989 se mi především ulevilo, protože nejenom, že nedošlo na naše slavné jméno, ale téměř nedošlo ani na samotného TGM.

Ona totiž může být taky určitá diskrepance mezi reprezentací tradice a osobními názory člověka, který ji náhodou zdědil (resp. mu ji osud pověsil na krk).

Aspekt, který jsem tady málo řešil, je: proč si vlastně národy udržují slavná jména?

Pokud by to udržování mělo nějaký smysl, tak to už opravdu spadá do kulturně-politické koncepce pana Havla...

0/0
27.7.2016 9:31

M49a32r38t23i53n 84N69e96r56m33u69t 9717767568169

WTF?

+1/0
27.7.2016 21:24
Foto

P96a54v45e88l 77K89o51z78á25k 8863575447623

Tenhleten dnešní pan Piccard by se ve Francii nemohl dostat do mé situaci - ale možná, že to nastane, až Francii ovládnou Afričani? - že by byla zakázána jména významných lidí z historie. A tohle se stalo za Havlovy mocenské skupiny. Takže proto ta jména neznáte. Znáte jen jednoho filosofa, jednoho dramatika a jednoho spisovatele. (Asi si někde, kde o nás rozhodovali, řekli, že to pro 10 miliónů stačí.) Mě pobavila ta za článkem zabudovaná poznámka, že je to opravdu "ten Piccard".

0/−2
27.7.2016 23:49

M47a41r38t86i25n 43N90e75r44m85u23t 9517187148839

Havla mám rád jako osinu v.... ale zde jste opravdu mimo mísu. Např. my co nejsme nejmladší, pamatujeme Piccardy s batyskafy, balóny apod. a sloupek jen upozorňuje, že se nejedná o náhodnou shodu jmen, ale o pokračování. Trochu méně paranoie by stačilo (ale to neznamená, že po nás nejdou!!)

+1/0
28.7.2016 9:01
Foto

P97a92v39e40l 94K43o55z47á77k 8983595587963

Má paranoiu taky pan Konůpek z Norska, který ve svých pamětech na Vltavě říkal, že o jeho dědovi, prof. K. Vorovkovi, nepadlo po roce 1989 ani slovo?

0/0
28.7.2016 10:34

J53a23r36o94m49i16r 59F25a93r82e56k 4432653407

https://www.kosmas.cz/knihy/155937/karel-vorovka/

1. vydani, rok 2010........

0/0
28.7.2016 10:54
Foto

P62a68v31e46l 69K84o67z79á31k 8563265497293

To jsem rád, že jeho paranoia vedla k monografii o jeho dědečkovi :-) Poslechněte si ty jeho paměti, až je budou opakovat, že to tam říká. Nevím, kdy byly natočeny.

Můj případ je těžší, protože jde o vyslovenou averzi.

0/0
28.7.2016 20:01

J91a93k60u87b 64K83o92s 3326312580274

Tady se dá říct jediné....a přitom taková blbost

0/0
26.7.2016 22:13

O54l68d14ř20i82c96h 39Ř12e92z77n55í61k 7895722394728

hmm, za pět měsíců kolem země, kdyby alespoň to bylo těch "80" dní... plachetnice to dala už 45 a balón 11 dní ;-D ;-D ;-D

0/0
26.7.2016 21:19

P90e79t78r 10V86i67n30t43r94l90í58k 3716184401

Dala to i poprvé?

+1/0
26.7.2016 21:30

J40a77r47o10s25l85a47v 70J24a91n48s66a 5937616670512

Jak bude asi toto éro veliké pro sto pasažérů. Tady se jedná spíš jen o pokrok v technologiích.

0/0
26.7.2016 17:55

J32a42r39o96m78í17r 59R90y69b68k15a 3382687271462

Není to až tak úspěch západu jak SAE,Araba hledej za vším...

0/0
26.7.2016 17:15

J18a59k10u41b 66F45e51i53f61a14r 7969809796519

Tento pokus pouze poukázal na to, jak dnešní "čisté" technologie jsou daleko reálného (tedy použitelného) nasazení.

+3/0
26.7.2016 16:36

J32o46s57e62f 19Š50o77l32t60e60s 8704878190543

Zajímavý, v balónu to zvládl za 11 dní, tedy za polovinu času...

+2/0
26.7.2016 16:21

P27e42t42r 54M74i11c57h44a60l 2360834791802

Před takovými lidmi smekám. Bohužel budoucnost letecké dopravy se v oblasti solárního pohonu nenachází.

0/0
26.7.2016 15:32

P88e77t92r 81Z35d78e48n46ě31k 2564759584

Jako pokus to je možné ohodnotit kladně. Praktické využití zatím nula. A je otázkou, zda to někdy nějaké praktické použití bude mít. Dost pochybuji. I když proti dalším pokusům, které budou financovány ze soukromých zdrojů, nic nemám.

+1/0
26.7.2016 15:15

O75n68d84ř97e48j 69Č77a35p96k35a 6281711513164

Jednou třeba telekomunikace. Dron s výdrží ve vzduchu 1-2 měsíce, v něm mobilní buňka a připojení na geostacionární družici. Pokryjete s tím libovolnou díru uprostřed ničeho za zlomek ceny systému jako Iridium.

0/0
27.7.2016 1:20

T78o93m87á84š 30M77a39t69ě88j 9545668783442

Jakékoliv připojení přes geostacionární družici je... na kočku.

Rychlost světla je sv..ňa.

0/0
27.7.2016 9:20

J18a70n 17S94m84e66t94a97n42a 2725452215654

Na cestu se vydal loni devátého března ze stejného místa.

.. a dal to za 21 dní. Kde tedy byl mezi tím?

0/0
26.7.2016 15:10

J16o54s83e62f 59Š31o39l29t10e54s 8584458360963

Na zemi. Mezipřistání.

0/0
26.7.2016 16:22

J29a15n 78P40e40r69n34i69k 8640881398436

Na zemi a dobíjel a dobíjel a dobíjel.

0/0
27.7.2016 8:12

J55a17k46u30b 51M73a63t71o83u85š 3355942442483

Příme využití Solar Impulse je ten že jde postavit dron který může kolem světa kroužit do konce konce světa. Mě spíš zajíma jestli pracují na 3. který to zvládne bez mezipřistání.

+1/0
26.7.2016 12:13

T25o18m26á57š 58M58a68t74ě91j 9625418143512

Stroj by to asi zvládnul... ale člověk ne.

0/0
26.7.2016 12:20

J41a45r88o93m33i25r 26F83a21r62e33k 4172713717

Rutan Voyager, Virgin Atlantic GlobalFlyer..... i lide to zvladaji.

0/0
26.7.2016 12:26

T35o44m29á52š 45M94a30t19ě61j 9485408793832

Solar impulse - rychlost letu 70km/h. Pohodlí nula... jeden pilot... a pokud se před letem nevyčural, tak nikam neletěl.

Rutan Voyager: 187 km/h - 2 lidi... nosnost jinde než SI

VA GF: sice jen jeden člověk, ale rychlost kolem 400km/h...

Ty dva měly navíc dost motorové síly, aby si poradili i s nějakou tou nepřízní počasí... SI byl schopen letu jen v ideálních podmínkách (stěží řiditelný větroň).

+1/0
26.7.2016 12:39

J45a79r24o82m88i46r 31F32a35r94e90k 4122783287

Jasne, to beru. Proto musi dojit k dalsimu vyvoji. Proste stavajici SI2 je rad, ze vubec leti. Ale pri zvyseni ucinnosti solarnich clanku budete potrebovat mensi plochu kridla => lehci letoun, mene odporu, nizsi potrebny vztlak, lepsi prebytek vykonu, vetsi nosnost, vetsi rychlost, lepsi odolnost konstrukce (respektive vyssi povolene nasobky zatizeni). A uz to bude realizovatelne.

0/0
26.7.2016 12:43

T64o13m54á92š 50M86a86t43ě39j 9725198943182

A co chceš vyvinout? Dole sem to počítal... pro ideální případ.

Vezmu jejich plochu křídel 200m2 - a vezmu solární konstantu, která je na hranici atmosféry a ještě ji zvednu na 1,4 kW/m2 a zbytek bude se 100% účinností - tak mám na hraní 280 kW...

(realita byla, že z těch solárních článků měli se zohledněním atmosféry a účinnosti 45 kW peak).

+3/0
26.7.2016 12:48

T30o31m83á50š 62M52a40t80ě13j 9965788433692

Fyzika je prostě neúprosná... v atmosféře prostě více než 1 kW / m2 nedostaneš - prostě proto, že tam ta energie není... tam není co zlepšovat.

Když ubereš plochu křídla - ubereš i dostupnou energii - protože prostě "hustší" sběr energie než třeba těch 1/1 se nedá dosáhnout.

+3/0
26.7.2016 12:51

J49a48r98o49m37i50r 66F76a65r16e16k 4552883927

Ale jde mi o to, ze ted maji ucinnost kolem 20%. Zvedni to na dvojnasobek a muzes snizit plochu kridla a ziskat vsechny vyhody z toho vyplyvajici. Protoze ted ten stroj neni optimalizovan na nic jineho nez na to, mit dostatek energie k letu se stavajicimi technologiemi.

Je mi jasne, ze vic nez ten 1kW/m2 ziskat nepujde (maximum bude kolem 50%), proto se solarni pohon neuplatni v osobni a nakladni doprave. Ale pokud se budeme bavit pouze o obletu Zeme, tak tam pujde znat kazde % ucinnosti.

0/0
26.7.2016 12:58

T96o12m49á51š 73M92a37t11ě11j 9515548383592

Zvednu účinnost na dvojnásobek... ale neznamená, že můžu snížit plochu křídla na polovinu... ono je to kus složitější.

Pořád musíš mít schopnost udržet to ve vzduchu. A to je (chcačky nechcačky) funkce dopředné rychlosti. Takže bys s menší plochou křídla potřeboval vyšší rychlost, abys celý ten cirkus udržel ve vzduchu (křídlo tady bylo zdaleka to nejlehčí - většina váhy jsou baterie a kabina)

+1/0
26.7.2016 16:15

J47a47r60o16m74i58r 80F46a48r43e89k 4442683387

Ale právě o tu vyšší rychlost mi jde. Neřeší až tak hmotnost. Menším křídlem snížím odpor, při daném výkonu můžu dosáhnout vyšší rychlosti, tím dorovnám vztlak, o který jsem přišel redukcí plochy křídla. Ano, není to tak jednoduché, jak popisuji, prostě to celé bude znovu optimalizováno na vyšší účinnost panelů.

0/0
26.7.2016 19:19

J41a63r24o77m93i73r 58F43a77r63e54k 4152493417

O kus výš argumentujete, že SI2 je příliš pomalý a nepohodlný. A z mého pohledu právě jediný způsob, jak celou situaci zlepšit je přes vyšší účinnost panelů. Protože konstrukčně je to už teď na hraně, elektromotory nevylepšíte a baterie s sebou budete tahat pořád.

0/0
26.7.2016 19:23

T48o46m57á94š 98M89a28t39ě15j 9105408953182

s rychlostí roste odpor... vice než lineárně.

takže potřebuješ větší motory...a ty jsou těžší. a aby to celé letělo i v noci... potřebuješ větší baterie. a větší baterie jsou těžší... a tak dokola.

určitě bude někde rovnovážný stav, kde to opět poletí... ale pořád to bude lepší větroň, jehož většina groundspeed bude z větru.

+2/0
26.7.2016 20:23

J56a58r67o59m16i14r 63F95a46r85e73k 4592633117

Ale já vím. Jenže odpor je zároveň dán plochou křídla, byť jen lineárně Já nepotřebuji větší a silnější motory, ale lepší aerodynamiku celého toho bazmeku. A tu můžu získat pouze zlepšením účinnosti panelů.

A ano, souhlasím, nikdy to nebude nic víc, než kluzák, koneckonců Voyager i GlobalFlyer nebyli nic jiného. Ale teď to strašná krabice. S vyšší účinností panelů už to bude možné lépe optimalizovat aerodynamicky (a bude to podobnější slušnému letadlu).

0/0
26.7.2016 20:54

T14o68m96á60š 69M18a49t96ě11j 9855938453772

Mno GF ... s proudovým motorem a airspeed přes 420 km/h (při obletu země měli průměrnou rychlost - groundspeed kolem 600 km/h) bych za kluzák moc nepovažoval.

(Pro představu co tam měli za motor: tak tento motor váží asi 240kg tak 10kN... a jeho jiná verze (ždibec větší) o hmotnosti 295kg tah 16kN se montovala do L39 Albatros... ).

+1/0
26.7.2016 22:16

J20a11r58o24m46i97r 65F11a84r19e13k 4472103847

Nedivam se na to z pohledu cestovnich rychlosti, ale z pohledu aerodynamickych vlastnosti. A ty maji vsechny tri stroje vyborne.

Voyager mel klouzavost 32, GlobalFlyer 37, Solar Impuls 2 taky 37 (a tady jsem si nabehl, protoze jsem cekal, ze na tom bude hur). Vsechno to jsou hodnoty vykonnych kluzaku.

0/0
27.7.2016 7:37

V44l12a60s83t45i44m88i24l 69H18n48í70k 6876672591567

Další verze má být bezpilotní. To je taky asi tak všechno, kam se může vývoj posunout.

+2/0
26.7.2016 12:56

J81a64k70u36b 53M93a86t71o36u61š 3975982282583

Já jsem v myšlenkách šel opačným směrem přidat ještě jedno křídlo + energie = vyšší rychlost, větší možná hmotnost = navíc buď další pilot či autopilot a větší komfort pro posádku.

0/0
26.7.2016 13:01

T92o23m68á32š 14M93a50t12ě58j 9105878943402

Další křídlo znamená zvýšení čelního odporu (a to, i kdyby to bylo jen se vztlakem tak akorát, aby uneslo samo sebe)... to znamená další nároky na sílu nutnou k překonání čelního odporu - hen udržení se ve vzduchu.

+1/0
26.7.2016 15:51

M50a74r75e19k 96H51r37u37b48y 6767732411498

kdyz budou dve nad sebou, bude spodni ve stinu;-)

0/0
27.7.2016 9:06

S25t87a56n83i45s89l94a21v 24K35r11e64j62c64a16r 6787166693474

Ano, to nakonec bylo už konstatováno při letu Solar Impulse I, Bez mezipřistání, by to asi mohl zvládnout Impulse s robotem za kniplem, nikoli s člověkem. Osobně si nedovedu představit sedět ve stísněném prostoru malé kabiny nepřetržitě několik desítek hodin, ba několik dní. Pro Solar Impulse 3, by ale mohl být cílem překonat a pokořit balonisty v obletu zeměkoule. Nikde není psáno, že se posádka nemůže střídat v jednotlivých etapách letu, jen přestávky by se omezily na nezbytné úkony s výměnou pilota a věcí spotřebovaných za letu, tekutiny, jídlo a hiienické věci.

0/0
26.7.2016 13:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.