Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poprvé v historii. Solar Impulse 2 obletěl svět jen na sluneční energii

V Abú Zabí přistál v úterý brzy ráno po patnáctiměsíční cestě letoun Solar Impulse 2. Ve vzduchu strávil celkem 500 hodin a dnem i nocí jej poháněla jen a pouze sluneční energie. Je to první takový stroj na světě, který Zemi obletěl. Na cestu se vydal loni devátého března ze stejného místa.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P88e88t36r 76H72a78r62i37p62r40a24s95a63d 73H15a14j25i92č 8293800114757

Na začátek by to mohlo být i lepší, ale teď už se budou ti druzí předhánět v tom, kdo to dokáže rychleji a efektivněji. řekl bych, že to půjde docela rychle. Tento letoun má velmi malou cestovní rychlost. Důvod je jasný. Minimální spotřeba energie. Jsem zvědavý, kam se to posune, protože tohle je oříšek. Spotřeba energie roste s druhou mocninou rychlosti díky odporu vzduchu.

0/0
3.8.2016 20:53

K95a54m86i96l 20K64r83b49á33l75e55k 6314662505733

tak doufám, že SI 3 ten oblet Země zvládne bez mezipřistání

0/0
27.7.2016 17:23

T75o19m42á34š 20M31a17t38ě65j 9895878523332

SI3 možná ano... ale pilot to nezvládne.

+1/0
27.7.2016 21:59

Z71b66y78n50ě45k 23P92o80i88s75l 9678966528224

Jistě se jedná o zajímavý experiment, který bezpochyby přinesl nemálo nový poznatků. Pokud by se ale mělo jednat o náznak budoucnosti letecké dopravy, pak je to čirý nesmysl, který ovšem environmentální fanatici nikdy nedokáží pochopit. Množství energie potřebné pro pohon letadel nebo celé světové ekonomiky je mnohonásobně vyšší, než kolik je možné vytěžit ze sluneční energie dopadající na zemský povrch. Je to prostá kombinace matematiky a fyziky, která tuto možnost vylučuje bez jakýchkoliv pochybností. Jistě je možné začít argumentovat tím, že na pokrytí spotřeby elektřiny ČR postačí, když vybudujeme sluneční elektrárnu o ploše X tisíc km2, jenže to platí za předpokladu, že na tu elektrárnu bude svítit sluníčko 24hodin denně, kolmo na plochu. Jedná se tedy o utopii a nikoliv reálnou techniku. Přitom všem je potřeba vzít v úvahu, že cena takové elektrárny by zničila i arabské naftové šejky.

Postavit letadlo, které by bylo schopné přepravovat nějaký náklad, rozumnou rychlostí za rozumnou cenu a přitom bylo poháněné solární energií, je prostě fantasmagorie. To, co nám bylo předvedeno je pouze drahá hračka bez praktického využití. Solární letadla jsou prostě stejná utopie jako solární cokoliv. Sluneční záření je efektivně využitelné na oběžné dráze Země, nikoliv na jejím povrchu. Má to totiž značná fyzikální omezení, která z principu nelze překonat.

0/−4
27.7.2016 8:23
Foto

M17a47r50t42i17n 63P40i49š83t85o56r90a 8548888266309

Na leteckou dopravu to možná nestačí, ta je ale nežádoucí, stejně jako každá jiná.

U spotřeby elektřiny ČR to je ale jiné, tu lze bez fyzikálních omezení snižovat až k nule. Tedy by to na ni stačit mohlo.

0/0
27.7.2016 14:24

K17a32m22i60l 77K65r96b14á84l53e57k 6914852425743

tohle opravdu není budoucnost letecké dopravy, ale budoucnost telekomunikací. Ze SI vzniknou "vzdušné satelity" letadla létající 20 až 30 km nad zemí týdny, měsíce či roky bez přistání. Budou sloužit jako základnové stanice pro mobily či internet věcí, dokážou 24 hodin sledovat území pod sebou nebo vysílat korekční signály pro superpřesnou navigaci GPS.

0/0
27.7.2016 17:29

P36e66t18r 98H89a25r56i80p88r91a31s82a92d 93H54a68j14i63č 8683680454847

Působíte věrohodně. Vaše argumenty jso ale jen a jen argumenty a nejsou podložené fakty. Skutečnost je ale jiná a mnohdy úplně opačná, než se nám snažite namluvit. Prostudujte si o této problematice něco aktuálního a pochopíte, jak rychle se vývoj v této oblasti posouvá kupředu.

0/0
3.8.2016 20:48
Foto

P91a44v50e50l 45K56o63z16á47k 8633505207293

"Ten Piccard"? ;-)

Ani nevíte, jak se mi ulevilo, když tu pan Havel zavedl kulturu o jednom filosofovi, jednom spisovateli a jednom dramatikovi. Nebýt toho, možná jsem musel hrát "toho Kozáka".

0/0
26.7.2016 22:46

O34n45d88ř36e14j 59Š50i32m67e55k 5823132197408

Co jste tady tim chtel jako rict?

+1/0
26.7.2016 23:09
Foto

P83a53v37e26l 73K39o51z73á73k 8573485787103

Kupodivu vařím jen ze dvou motivů, a ty tam už máte. Jedním motivem je postoj vedení státu ke tradicím, včetně nějakým způsobem zapsaných a zviditelněných jmen - a na druhou stranu stres pro nositele těch jmen.

Před rokem 1989 jsem se trochu bál, že nebudu hoden slavného jména Masarykova žáka a Patočkova učitele. Po roce 1989 se mi především ulevilo, protože nejenom, že nedošlo na naše slavné jméno, ale téměř nedošlo ani na samotného TGM.

Ona totiž může být taky určitá diskrepance mezi reprezentací tradice a osobními názory člověka, který ji náhodou zdědil (resp. mu ji osud pověsil na krk).

Aspekt, který jsem tady málo řešil, je: proč si vlastně národy udržují slavná jména?

Pokud by to udržování mělo nějaký smysl, tak to už opravdu spadá do kulturně-politické koncepce pana Havla...

0/0
27.7.2016 9:31

M26a82r54t66i41n 81N74e30r32m24u37t 9637187938619

WTF?

+1/0
27.7.2016 21:24
Foto

P34a88v67e46l 35K26o78z61á19k 8473765807773

Tenhleten dnešní pan Piccard by se ve Francii nemohl dostat do mé situaci - ale možná, že to nastane, až Francii ovládnou Afričani? - že by byla zakázána jména významných lidí z historie. A tohle se stalo za Havlovy mocenské skupiny. Takže proto ta jména neznáte. Znáte jen jednoho filosofa, jednoho dramatika a jednoho spisovatele. (Asi si někde, kde o nás rozhodovali, řekli, že to pro 10 miliónů stačí.) Mě pobavila ta za článkem zabudovaná poznámka, že je to opravdu "ten Piccard".

0/−2
27.7.2016 23:49

M59a71r41t87i35n 59N33e49r22m87u50t 9317447198619

Havla mám rád jako osinu v.... ale zde jste opravdu mimo mísu. Např. my co nejsme nejmladší, pamatujeme Piccardy s batyskafy, balóny apod. a sloupek jen upozorňuje, že se nejedná o náhodnou shodu jmen, ale o pokračování. Trochu méně paranoie by stačilo (ale to neznamená, že po nás nejdou!!)

+1/0
28.7.2016 9:01
Foto

P38a10v61e64l 44K88o49z84á88k 8113525827473

Má paranoiu taky pan Konůpek z Norska, který ve svých pamětech na Vltavě říkal, že o jeho dědovi, prof. K. Vorovkovi, nepadlo po roce 1989 ani slovo?

0/0
28.7.2016 10:34

J30a44r29o64m10i95r 69F60a82r49e38k 4582693227

https://www.kosmas.cz/knihy/155937/karel-vorovka/

1. vydani, rok 2010........

0/0
28.7.2016 10:54
Foto

P21a10v27e25l 90K16o27z33á18k 8843215457873

To jsem rád, že jeho paranoia vedla k monografii o jeho dědečkovi :-) Poslechněte si ty jeho paměti, až je budou opakovat, že to tam říká. Nevím, kdy byly natočeny.

Můj případ je těžší, protože jde o vyslovenou averzi.

0/0
28.7.2016 20:01

J19a86k51u85b 81K75o85s 3286762680844

Tady se dá říct jediné....a přitom taková blbost

0/0
26.7.2016 22:13

O30l47d48ř10i55c60h 32Ř15e74z75n38í83k 7715852614768

hmm, za pět měsíců kolem země, kdyby alespoň to bylo těch "80" dní... plachetnice to dala už 45 a balón 11 dní ;-D ;-D ;-D

0/0
26.7.2016 21:19

P29e96t35r 43V52i64n18t59r73l41í63k 3566824831

Dala to i poprvé?

+1/0
26.7.2016 21:30
Foto

J92a43r41o41s93l52a66v 27J77a57n61s16a 5707226800122

Jak bude asi toto éro veliké pro sto pasažérů. Tady se jedná spíš jen o pokrok v technologiích.

0/0
26.7.2016 17:55

J78a98r29o98m66í31r 50R34y42b65k39a 3882367231962

Není to až tak úspěch západu jak SAE,Araba hledej za vším...

0/0
26.7.2016 17:15

J75a32k90u81b 93F52e40i90f19a19r 7129299776809

Tento pokus pouze poukázal na to, jak dnešní "čisté" technologie jsou daleko reálného (tedy použitelného) nasazení.

+3/0
26.7.2016 16:36

J46o92s95e77f 70Š61o63l37t83e26s 8714918160973

Zajímavý, v balónu to zvládl za 11 dní, tedy za polovinu času...

+2/0
26.7.2016 16:21

P38e22t77r 89M63i60c85h82a79l 2390864591472

Před takovými lidmi smekám. Bohužel budoucnost letecké dopravy se v oblasti solárního pohonu nenachází.

0/0
26.7.2016 15:32

P18e19t88r 63Z12d72e53n94ě72k 2434209644

Jako pokus to je možné ohodnotit kladně. Praktické využití zatím nula. A je otázkou, zda to někdy nějaké praktické použití bude mít. Dost pochybuji. I když proti dalším pokusům, které budou financovány ze soukromých zdrojů, nic nemám.

+1/0
26.7.2016 15:15

O60n42d48ř48e73j 20Č12a45p41k62a 6961411213644

Jednou třeba telekomunikace. Dron s výdrží ve vzduchu 1-2 měsíce, v něm mobilní buňka a připojení na geostacionární družici. Pokryjete s tím libovolnou díru uprostřed ničeho za zlomek ceny systému jako Iridium.

0/0
27.7.2016 1:20

T26o94m63á22š 65M90a21t23ě55j 9275938623692

Jakékoliv připojení přes geostacionární družici je... na kočku.

Rychlost světla je sv..ňa.

0/0
27.7.2016 9:20

J28a62n 13S65m77e67t35a12n27a 2475442165284

Na cestu se vydal loni devátého března ze stejného místa.

.. a dal to za 21 dní. Kde tedy byl mezi tím?

0/0
26.7.2016 15:10

J84o23s16e54f 22Š56o51l46t56e58s 8414598760283

Na zemi. Mezipřistání.

0/0
26.7.2016 16:22

J53a46n 86P31e53r20n49i82k 8820381968286

Na zemi a dobíjel a dobíjel a dobíjel.

0/0
27.7.2016 8:12

J73a85k62u97b 56M29a16t46o16u97š 3175102152463

Příme využití Solar Impulse je ten že jde postavit dron který může kolem světa kroužit do konce konce světa. Mě spíš zajíma jestli pracují na 3. který to zvládne bez mezipřistání.

+1/0
26.7.2016 12:13

T20o33m71á14š 70M15a10t48ě81j 9645408263892

Stroj by to asi zvládnul... ale člověk ne.

0/0
26.7.2016 12:20

J94a78r11o40m77i57r 92F82a65r82e57k 4112223537

Rutan Voyager, Virgin Atlantic GlobalFlyer..... i lide to zvladaji.

0/0
26.7.2016 12:26

T40o22m54á39š 86M25a16t10ě26j 9215778663902

Solar impulse - rychlost letu 70km/h. Pohodlí nula... jeden pilot... a pokud se před letem nevyčural, tak nikam neletěl.

Rutan Voyager: 187 km/h - 2 lidi... nosnost jinde než SI

VA GF: sice jen jeden člověk, ale rychlost kolem 400km/h...

Ty dva měly navíc dost motorové síly, aby si poradili i s nějakou tou nepřízní počasí... SI byl schopen letu jen v ideálních podmínkách (stěží řiditelný větroň).

+1/0
26.7.2016 12:39

J28a34r14o96m67i40r 38F20a67r14e66k 4392513217

Jasne, to beru. Proto musi dojit k dalsimu vyvoji. Proste stavajici SI2 je rad, ze vubec leti. Ale pri zvyseni ucinnosti solarnich clanku budete potrebovat mensi plochu kridla => lehci letoun, mene odporu, nizsi potrebny vztlak, lepsi prebytek vykonu, vetsi nosnost, vetsi rychlost, lepsi odolnost konstrukce (respektive vyssi povolene nasobky zatizeni). A uz to bude realizovatelne.

0/0
26.7.2016 12:43

T62o54m49á23š 13M58a61t69ě36j 9365358523102

A co chceš vyvinout? Dole sem to počítal... pro ideální případ.

Vezmu jejich plochu křídel 200m2 - a vezmu solární konstantu, která je na hranici atmosféry a ještě ji zvednu na 1,4 kW/m2 a zbytek bude se 100% účinností - tak mám na hraní 280 kW...

(realita byla, že z těch solárních článků měli se zohledněním atmosféry a účinnosti 45 kW peak).

+3/0
26.7.2016 12:48

T82o94m62á89š 61M20a66t73ě58j 9605848893692

Fyzika je prostě neúprosná... v atmosféře prostě více než 1 kW / m2 nedostaneš - prostě proto, že tam ta energie není... tam není co zlepšovat.

Když ubereš plochu křídla - ubereš i dostupnou energii - protože prostě "hustší" sběr energie než třeba těch 1/1 se nedá dosáhnout.

+3/0
26.7.2016 12:51

J82a43r71o18m87i10r 44F14a52r54e75k 4962743187

Ale jde mi o to, ze ted maji ucinnost kolem 20%. Zvedni to na dvojnasobek a muzes snizit plochu kridla a ziskat vsechny vyhody z toho vyplyvajici. Protoze ted ten stroj neni optimalizovan na nic jineho nez na to, mit dostatek energie k letu se stavajicimi technologiemi.

Je mi jasne, ze vic nez ten 1kW/m2 ziskat nepujde (maximum bude kolem 50%), proto se solarni pohon neuplatni v osobni a nakladni doprave. Ale pokud se budeme bavit pouze o obletu Zeme, tak tam pujde znat kazde % ucinnosti.

0/0
26.7.2016 12:58

T38o58m97á77š 71M24a40t54ě24j 9155238153282

Zvednu účinnost na dvojnásobek... ale neznamená, že můžu snížit plochu křídla na polovinu... ono je to kus složitější.

Pořád musíš mít schopnost udržet to ve vzduchu. A to je (chcačky nechcačky) funkce dopředné rychlosti. Takže bys s menší plochou křídla potřeboval vyšší rychlost, abys celý ten cirkus udržel ve vzduchu (křídlo tady bylo zdaleka to nejlehčí - většina váhy jsou baterie a kabina)

+1/0
26.7.2016 16:15

J84a46r14o92m64i32r 43F74a28r96e28k 4482343187

Ale právě o tu vyšší rychlost mi jde. Neřeší až tak hmotnost. Menším křídlem snížím odpor, při daném výkonu můžu dosáhnout vyšší rychlosti, tím dorovnám vztlak, o který jsem přišel redukcí plochy křídla. Ano, není to tak jednoduché, jak popisuji, prostě to celé bude znovu optimalizováno na vyšší účinnost panelů.

0/0
26.7.2016 19:19

J95a40r49o85m92i86r 12F37a25r60e82k 4222753387

O kus výš argumentujete, že SI2 je příliš pomalý a nepohodlný. A z mého pohledu právě jediný způsob, jak celou situaci zlepšit je přes vyšší účinnost panelů. Protože konstrukčně je to už teď na hraně, elektromotory nevylepšíte a baterie s sebou budete tahat pořád.

0/0
26.7.2016 19:23

T38o28m66á93š 81M80a58t66ě48j 9615208733412

s rychlostí roste odpor... vice než lineárně.

takže potřebuješ větší motory...a ty jsou těžší. a aby to celé letělo i v noci... potřebuješ větší baterie. a větší baterie jsou těžší... a tak dokola.

určitě bude někde rovnovážný stav, kde to opět poletí... ale pořád to bude lepší větroň, jehož většina groundspeed bude z větru.

+2/0
26.7.2016 20:23

J42a20r60o78m39i46r 16F44a24r73e28k 4292283267

Ale já vím. Jenže odpor je zároveň dán plochou křídla, byť jen lineárně Já nepotřebuji větší a silnější motory, ale lepší aerodynamiku celého toho bazmeku. A tu můžu získat pouze zlepšením účinnosti panelů.

A ano, souhlasím, nikdy to nebude nic víc, než kluzák, koneckonců Voyager i GlobalFlyer nebyli nic jiného. Ale teď to strašná krabice. S vyšší účinností panelů už to bude možné lépe optimalizovat aerodynamicky (a bude to podobnější slušnému letadlu).

0/0
26.7.2016 20:54

T57o31m53á19š 51M56a14t45ě98j 9405338653532

Mno GF ... s proudovým motorem a airspeed přes 420 km/h (při obletu země měli průměrnou rychlost - groundspeed kolem 600 km/h) bych za kluzák moc nepovažoval.

(Pro představu co tam měli za motor: tak tento motor váží asi 240kg tak 10kN... a jeho jiná verze (ždibec větší) o hmotnosti 295kg tah 16kN se montovala do L39 Albatros... ).

+1/0
26.7.2016 22:16

J58a39r91o87m74i28r 55F68a27r64e80k 4532743687

Nedivam se na to z pohledu cestovnich rychlosti, ale z pohledu aerodynamickych vlastnosti. A ty maji vsechny tri stroje vyborne.

Voyager mel klouzavost 32, GlobalFlyer 37, Solar Impuls 2 taky 37 (a tady jsem si nabehl, protoze jsem cekal, ze na tom bude hur). Vsechno to jsou hodnoty vykonnych kluzaku.

0/0
27.7.2016 7:37

V93l24a54s47t73i63m64i11l 44H93n52í68k 6266362951207

Další verze má být bezpilotní. To je taky asi tak všechno, kam se může vývoj posunout.

+2/0
26.7.2016 12:56

J29a55k73u92b 56M15a32t85o52u11š 3715562402653

Já jsem v myšlenkách šel opačným směrem přidat ještě jedno křídlo + energie = vyšší rychlost, větší možná hmotnost = navíc buď další pilot či autopilot a větší komfort pro posádku.

0/0
26.7.2016 13:01

T72o65m75á86š 20M31a54t91ě58j 9115888573932

Další křídlo znamená zvýšení čelního odporu (a to, i kdyby to bylo jen se vztlakem tak akorát, aby uneslo samo sebe)... to znamená další nároky na sílu nutnou k překonání čelního odporu - hen udržení se ve vzduchu.

+1/0
26.7.2016 15:51

M96a45r16e11k 28H71r16u44b35y 6797812221878

kdyz budou dve nad sebou, bude spodni ve stinu;-)

0/0
27.7.2016 9:06

S91t68a94n72i90s17l70a78v 31K85r91e38j26c74a65r 6377956713144

Ano, to nakonec bylo už konstatováno při letu Solar Impulse I, Bez mezipřistání, by to asi mohl zvládnout Impulse s robotem za kniplem, nikoli s člověkem. Osobně si nedovedu představit sedět ve stísněném prostoru malé kabiny nepřetržitě několik desítek hodin, ba několik dní. Pro Solar Impulse 3, by ale mohl být cílem překonat a pokořit balonisty v obletu zeměkoule. Nikde není psáno, že se posádka nemůže střídat v jednotlivých etapách letu, jen přestávky by se omezily na nezbytné úkony s výměnou pilota a věcí spotřebovaných za letu, tekutiny, jídlo a hiienické věci.

0/0
26.7.2016 13:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.