Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Po 80 letech se okolí letišť ztiší. Pomoci má systém brněnských vývojářů

Na letišti v Curychu jsme se zúčastnili předvedení nových způsobů přiblížení na přistání. Díky nim se letadlo nemusí k přistávací dráze přibližovat pozvolna pro přímce, ale například obloukem s prudším klesáním. Může se tak lépe vyhnout obydleným oblastem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z27d31e51n14ě74k 66S32v47ě36c94h24o92t76a 1491386715584

V roce 1994 americká FAA přerušila instalace (již certifikovaných) systémů MLS (principiálně podobné ILS ale právě umožňující různé trasy a úhly přiblížení; v Evropě je snad jen v Londýně) právě s očekáváním využívání SBAS a GBAS systémů - tedy po 20 letech se to podařilo ...

V článku asi nepadlo, že podle GPS se již běžně dá roky létat i přistávat (pokud je tím letadlo vybaveno) - jediným přínosem GBAS je výrazné zpřesnění polohy v okolí letiště a na základě toho naprogramování "nových" tras pro přistávání do autopilotů.

Pár poznámek:

Výška rozhodnutí:

- Minimální výška rozhodnutí se stanovuje tak, že pro danou kategorii letadla se počítá s jeho hybností - tedy tím, že když v této výšce pilot dá plný plyn, tak několik sekund trvá než motory naberou plný výkon a letadlo mezitím stále klesá...

- Při výšce rozhodnutí pod 100ft jde o ILS CAT III a to nemůže být řízeno člověkem (nevidí na to) - musí řídit 3 "autopiloti" (automatic landing system ALS), kteří porovnávají svoje výstupy a případně odpojí toho co selže - na dva funkční lze přistání dokončit, když selžou dva tak musí pilot okamžitě zahájit go-around (letět pryč).

Alternativa (na speciální povolení) je, že pilot má před sebou HUD na kterém jsou zobrazována data ILS a letí podle nich.

GBAS umožňuje vedení po odletové trase, ale ty jsou již dnes dělány se "zatáčkami" tak aby co nejvíce vyhovovali požadavkům - tedy to nic nového nepřidá.

Stejně tak to nijak výrazně neřeší "oblétávání" letiště při příletu z druhé strany - trasa je dána potřebami řízení letového provozu a pak také časem, který potřebuje posádka pro přípravu letadla na přistání (zpomalit, klapky, podvozek ...) a naopak v této konfiguraci již nemůže "řezat prudké zatáčky".

GPS antény jsou logicky na horní straně - trup letadla částečně dokáže odstínit rušení ze země, ale anténa pro GBAS musí být dole - tedy by se mohla stát terčem rušení, ale nemělo by to vést ke kritické situaci - jen to bude nepoužitelné, jako kdyby teď někdo rušil vysílání ILS.

0/0
16.8.2016 0:32

J63a95r45o91m25i53r 25H27o23b65l33i27k 1825177115

Možná budu za pitomce, ale hluk je daleko větší při startu, kdy motory jedou na 100% a ne při přistánání na zvýšený volnoběh. Ano start je plný knedlík a rychle do výšky, přistání je dnes většinou po 3° lajně. A jestli se letí v přímce nebo krouceně je v zásadě jedno, protože okolí dnešních letišť je zabydleno víceméně rovnoměrně. Řešení by bylo přistávání s větším sklonem, ale to je zase nebezpečnější právě při horším počasí - pilot má vyšší klesací rychlost a prosednutí po přidání plynu je významě větší.

Takže k nadpisu článku - okolí letišť s letadly tišší nebude.

0/0
15.8.2016 22:48

M80i23c68h56a34l 83C60h97a65l64u62p91a 6308190639483

Ono jde spíš o tu dráhu - co jsem pochopil, tak nebudou muset letět rovně už několik kilometrů před prahem dráhy, ale i bokem a srovnat to blíž.

0/0
15.8.2016 23:04

S73t46a26n 79N57o93v60á88k 5597915495774

Tady by pomohl "facelift" Caravelle... :-)

0/0
17.8.2016 8:36

P31a39v32e81l 78V96i79t20v25a20r 7882519626259

To bude lidem při přistání špatně :-D

0/0
15.8.2016 22:44

M32i33c68h29a41l 66C24h98a68l64u89p86a 6918260739933

V letadle ty oblouky snad nejsou tolik cítit - při zatáčení působí odstředivá síla a ta se vyrovná nakloněním letadla. Akorát nemusí být vždycky příjemné se přitom dívat z okna.

0/0
15.8.2016 23:05

S20t18a13n 12N14o14v75á12k 5987805405424

Pokud bude všude v okolí zástavba, tak to nebude o obloucích, ale o tom, že se příblíží co nejblíž v co největší výšce a pak budou přistávat po střemhlavém letu... :-)

Za socijálizmu se snad tomuhle říkalo Čkalovovo přistání.

Pokud se pak z tohoto stane pravidlo, tak dojde k masívnímu odklonu cestující veřejnosti k vlakům a lodím... :-)

0/0
17.8.2016 8:23

O18l51d64ř46i82c77h 82Ř45e77z70n50í85k 7625982164628

takhle se přistává v oblastech, kde hrozí odstřelování nepřítele ;-D

0/0
15.8.2016 22:10

S61t46a39n 64N20o56v55á97k 5637705975574

Např. Air Force One v Iráku.

0/0
17.8.2016 8:15

T38o57m21á38š 63T20a94t91í61č89e16k 5610832650518

Jo, a mimo jakoukoliv techniku, v Honeywellu nemůžou sedět žádní hlupáci na vedoucích pozicích, když ví, že v ČR je nejlepší podpora vnímání firmy zaměřené na sofistikovanou techniku spolupráce s Technetem. ;-)

0/0
15.8.2016 20:50

T55o70m29á33š 30V67č97e41l57i93č76k43a 8122873120989

Největší problém s hlukem z letiště mají Ti, kteří si vedle postavili barák a teď jsou překvapeni, že jim za humny lítaj letadla.

+5/0
15.8.2016 19:08

T52o22m71á87š 31T71a86t24í63č50e76k 5140502180758

Neznám statistiky, pokud k tomu nějaké existují, jestli jsou ti nejhlasitější odpůrci lumeni, kteří si postavili barák v náletové zóně, ale když zauvažuješ logicky, tak okolí velkoměst, kde se letiště zpravidla budují, jsou hustě osídlená a intenzivně využívaná už od dob, kdy se ta města ještě vlezla do zdí.

0/0
15.8.2016 20:39

J54a25k63u93b 17Ř57í19h24a 4915859122491

Neorzumím jedné věci. Hladina pro rozhodnutí 0. Doteď jsem si vyšší hladinu vysvětloval 2 příčinami. První samozřejmě je, že pilot neví co je pod ním a jestli není o nějaký metr níže, než mu ukazují přístroje, a druhý důvod je hybnost letadla. Jestliže letadlo klesá a pilot se rozhodne pro přerušení přistání, přidá výkon, tak nějakou dobu (a nějaké výškové metry) trvá, než letadlo klesání vyrovná do alespoň vodorovného letu. Tohle mne ale vylučuje nulovou výšku pro rozhodnutí, kor při strmějším klesání.

Jak to tedy je?

0/0
15.8.2016 11:38

T18o39m88á36š 93N29o41v21á83k 3507623620523

a co teprve ze muze dojit k prosednuti kvuli povetrnostnim podminkam? to je prece dalsi duvod ne?

0/0
15.8.2016 12:29

J71a76n 21S57m79í75t69k70o 8794232914345

Nulová výška rozhodnutí znamená, že pilot řídí/může řídit éro čistě podle přístrojů až na zem, nepotřebuje k tomu vidět ranvej (v extrémním případě by se dalo říct, že v kokpitu nemusí být okýnka :-) ). Další krok je už jen autoland. Celé to je ale podmíněno extrémními nároky na přesnost a hlavně integritu polohy, které bez instalace pozemní monitorovací sítě na jednotlivých letištích půjde dosáhnout jen těžko.

+1/0
15.8.2016 13:54

M82a60r89t76i66n 56Š34i36m63e39k 4150484588905

Nejsem si jistý zvýšením efektivity, dráhu rychleji startující ani přistávající letadlo neopustí, připočítám-li i povinné rozestupy z důvodů turbulencí způsobené větším letadlem, tak efektivita bude při nejlepším stejná.

0/0
15.8.2016 10:12

K12a11r10e45l 65O87e69s74t75e45r35r73e38i32c58h76e41r 3284419569279

Co třeba lety za mizerného počasí, oblétávání letiště kvůli tomu aby se letadlo dostalo s dostatečnou rezervou vzdálenosti od letiště dostalo na sestupovou dráhu apod... Tohle ušetří dost času i pro normální let... pokud v Praze přistává letadlo letící z německa/francie, a má přistát od východu, pak musí udělat navíc cca 10-20 minutové kolečko.

0/0
15.8.2016 12:34

M59a70r41t70i57n 38Š79i91m80e98k 4530104548495

Přistává se podle směru větru

0/0
21.8.2016 21:39

K15a41r73e73l 42O43e80s59t89e41r11r68e63i61c87h92e78r 3744309679529

To já vím, ale na věco to nic nemění. Letiště určí kterým směrem mají letadla přistávat. A také mají pro každou přistávací dráhu stanovený koridor, kterým musí proletět (v několika variantách) V každém případě platí, že pokud se přistává směrem na západ a letadlo letí směrem od západu, pak proletí kousek od letiště a dalších 10-15 minut prolétává toto povinné kolečko. Momentálně bydlím 11km od prahu dráhy ruzyňského letiště. Pokud je ten správný den, pak přilétající letadla dělají kolem nás široký oblouk aby pak mohli cca těch 10km letět prakticky rovně v ose dráhy. Pokud by mohli letět obloučkem prakticky až k dráze ušetřilo by to spoustu času i paliva.

0/0
21.8.2016 23:42

T33o67m26á34š 40T51a25t14í13č64e25k 5100522660948

Při strmějším klesání bude přistávací proces trvat kratší dobu.

0/0
15.8.2016 20:42

J41a74n 40S11m77í53t38k66o 8954252934975

Jenom bych doplnil, že nutnou podmínkou, aby pilot mohl na hladině rozhodnutí (decision height) pokračovat v přistávacím manévru, je vizuální kontakt s dráhou (resp. světly), nemůže si v šedesáti metrech říct, že za deset metrů mrak končí a pak to nějak dopadne :-)

Proto se DH tlačí dolů (v extrémním případě až na nulu), aby se dalo lítat i za jindy nemožného počasí.

+1/0
15.8.2016 8:15

J41i90n67d51ř41i90c87h 26K48u94c98h21a74ř 4376363318

Jo z těch co se rozhodnou jít pod DH pak bývají hrdinové dokumentů s názvem Letecké katastrofy

0/0
15.8.2016 9:05

J24o76s37e22f 45K82a88r24f58í30k 7252855376360

No jestli jim vadí hluk, stačí vypnout motory. Ono to letadlo umí i docela obstojně plachtit;-)

No ikdyž by lidi v okoklí letiště pro změnu rušili časté výjezdy sanitních a hasičských vozidel;-D

+1/−1
15.8.2016 7:45

P51a93v39e72l 70V75i46t67v10a15r 7532359146729

Tak opravní letadlo zase tak dobře neplachtí, spíš jako padák.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gliding_flight#Glide_ratio

0/0
15.8.2016 22:36

M32i97c20h89a37l 89C71h96a13l29u69p15a 6688520749143

A asi půjde blbě ovládat, o nemožnosti nabrat rychle výšku nemluvě.

0/0
15.8.2016 23:07

T77o51m42a58s 79H49a90c59e51k 6974937725827

Zajimavy clanek, hezke video - ja bych uvital klidne i delsi :-)

Jen pro doplneni - ty 4 GPS prijimace na zemi slouzi jako referencni a vypocitava se chyba v signalu GPS (oproti presne zname poloze techto 4 prijimacu) a korekce pak putuji digitalne pres VHF do letadla, diky nimz je presnost lepsi nez 1m v kazde ose.

Tento system se testuje jiz delsi dobu, jednim z prvnich bylo letiste v Sydney a spolecnost Qantas - experimentalne od roku 2006, od roku 2014 v beznem nasazeni. Pak treba v USA - Houston, Newark, Charleston, Moses Lake (zde jiz bylo nekolik demonstracnich CAT-III landing) a dalsi, ale treba i ted exponovane Rio De Janeiro. CAT-III (zadna hladina rozhodnuti) se planuje na rok 2018.

+3/0
15.8.2016 5:33

M97a48r74t17i52n 56H58o24r70s60k32ý 9636282942287

Neco podobneho funguje i v oblasti lodni dopravy i u nas. Viz http://www.rvccr.cz/strategicke-zamery-a-stavby/ricni-informacni-sluzby/vysilac-korekcnich-signalu-dgps-v-ramci-ris-opd

(Vysílač korekčních signálů DGPS v rámci RIS), coz umoznije zpresneni polohy plavidel na nasich vodnich cestach.

0/0
15.8.2016 9:53

D81r43a85h73o69m95í85r 83S29t45r29o57u93h41a48l 4935408912574

No a pak stačí jedna dálnice okolo a kamioňáci s rušičkama GPS do zapalovače za 50 korun z Číny a celý systém jde do kytek.

0/0
15.8.2016 12:12

M22i68c27h16a73l 79S91e15m38r75á35d 3162336897759

Docela bych uvítal nějaké detaily a důkazy vašeho tvrzení... Nemyslím, že je systém tak snadno zarušitelný... Jakmile mají GPS systémy fix a vidí dost družic je odolnost vůči rušení docela slušná, navíc reference (pozice radarových stanovišť) je známa...

0/0
15.8.2016 20:51

M88i90c75h40a54l 86C78h65a41l30u77p85a 6628380859403

Před nějakou dobou o něčem takovém fakt psali. Ten signál GPS je celkem slabý, takže ho dokáže zarušit i relativně slabý vysílač na zemi.

0/0
15.8.2016 23:09

M86i44c69h10a85l 43C49h54a81l22u83p26a 6658230709493

Našel jsem třeba http://vtm.e15.cz/aktuality/nastava-doba-temna-pro-gps

0/0
15.8.2016 23:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.