Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Po 80 letech se okolí letišť ztiší. Pomoci má systém brněnských vývojářů

Na letišti v Curychu jsme se zúčastnili předvedení nových způsobů přiblížení na přistání. Díky nim se letadlo nemusí k přistávací dráze přibližovat pozvolna pro přímce, ale například obloukem s prudším klesáním. Může se tak lépe vyhnout obydleným oblastem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z44d57e10n19ě52k 96S19v34ě53c86h31o48t63a 1881236345174

V roce 1994 americká FAA přerušila instalace (již certifikovaných) systémů MLS (principiálně podobné ILS ale právě umožňující různé trasy a úhly přiblížení; v Evropě je snad jen v Londýně) právě s očekáváním využívání SBAS a GBAS systémů - tedy po 20 letech se to podařilo ...

V článku asi nepadlo, že podle GPS se již běžně dá roky létat i přistávat (pokud je tím letadlo vybaveno) - jediným přínosem GBAS je výrazné zpřesnění polohy v okolí letiště a na základě toho naprogramování "nových" tras pro přistávání do autopilotů.

Pár poznámek:

Výška rozhodnutí:

- Minimální výška rozhodnutí se stanovuje tak, že pro danou kategorii letadla se počítá s jeho hybností - tedy tím, že když v této výšce pilot dá plný plyn, tak několik sekund trvá než motory naberou plný výkon a letadlo mezitím stále klesá...

- Při výšce rozhodnutí pod 100ft jde o ILS CAT III a to nemůže být řízeno člověkem (nevidí na to) - musí řídit 3 "autopiloti" (automatic landing system ALS), kteří porovnávají svoje výstupy a případně odpojí toho co selže - na dva funkční lze přistání dokončit, když selžou dva tak musí pilot okamžitě zahájit go-around (letět pryč).

Alternativa (na speciální povolení) je, že pilot má před sebou HUD na kterém jsou zobrazována data ILS a letí podle nich.

GBAS umožňuje vedení po odletové trase, ale ty jsou již dnes dělány se "zatáčkami" tak aby co nejvíce vyhovovali požadavkům - tedy to nic nového nepřidá.

Stejně tak to nijak výrazně neřeší "oblétávání" letiště při příletu z druhé strany - trasa je dána potřebami řízení letového provozu a pak také časem, který potřebuje posádka pro přípravu letadla na přistání (zpomalit, klapky, podvozek ...) a naopak v této konfiguraci již nemůže "řezat prudké zatáčky".

GPS antény jsou logicky na horní straně - trup letadla částečně dokáže odstínit rušení ze země, ale anténa pro GBAS musí být dole - tedy by se mohla stát terčem rušení, ale nemělo by to vést ke kritické situaci - jen to bude nepoužitelné, jako kdyby teď někdo rušil vysílání ILS.

0/0
16.8.2016 0:32

J73a65r82o73m17i10r 44H87o45b95l49i56k 1335467395

Možná budu za pitomce, ale hluk je daleko větší při startu, kdy motory jedou na 100% a ne při přistánání na zvýšený volnoběh. Ano start je plný knedlík a rychle do výšky, přistání je dnes většinou po 3° lajně. A jestli se letí v přímce nebo krouceně je v zásadě jedno, protože okolí dnešních letišť je zabydleno víceméně rovnoměrně. Řešení by bylo přistávání s větším sklonem, ale to je zase nebezpečnější právě při horším počasí - pilot má vyšší klesací rychlost a prosednutí po přidání plynu je významě větší.

Takže k nadpisu článku - okolí letišť s letadly tišší nebude.

0/0
15.8.2016 22:48

M50i83c52h15a38l 12C36h85a67l38u54p63a 6708410449103

Ono jde spíš o tu dráhu - co jsem pochopil, tak nebudou muset letět rovně už několik kilometrů před prahem dráhy, ale i bokem a srovnat to blíž.

0/0
15.8.2016 23:04

S54t25a47n 51N29o90v86á36k 5577655315174

Tady by pomohl "facelift" Caravelle... :-)

0/0
17.8.2016 8:36

P10a68v77e30l 49V91i96t78v45a17r 7942159466799

To bude lidem při přistání špatně :-D

0/0
15.8.2016 22:44

M24i45c62h45a73l 55C11h95a94l41u84p93a 6198580959253

V letadle ty oblouky snad nejsou tolik cítit - při zatáčení působí odstředivá síla a ta se vyrovná nakloněním letadla. Akorát nemusí být vždycky příjemné se přitom dívat z okna.

0/0
15.8.2016 23:05

S57t72a79n 29N84o98v60á33k 5247775435644

Pokud bude všude v okolí zástavba, tak to nebude o obloucích, ale o tom, že se příblíží co nejblíž v co největší výšce a pak budou přistávat po střemhlavém letu... :-)

Za socijálizmu se snad tomuhle říkalo Čkalovovo přistání.

Pokud se pak z tohoto stane pravidlo, tak dojde k masívnímu odklonu cestující veřejnosti k vlakům a lodím... :-)

0/0
17.8.2016 8:23

O63l46d30ř41i14c49h 76Ř51e73z21n90í75k 7155142734458

takhle se přistává v oblastech, kde hrozí odstřelování nepřítele ;-D

0/0
15.8.2016 22:10

S44t54a81n 48N81o30v59á31k 5357275945254

Např. Air Force One v Iráku.

0/0
17.8.2016 8:15

T83o38m31á94š 21T45a41t58í21č53e89k 5690802540508

Jo, a mimo jakoukoliv techniku, v Honeywellu nemůžou sedět žádní hlupáci na vedoucích pozicích, když ví, že v ČR je nejlepší podpora vnímání firmy zaměřené na sofistikovanou techniku spolupráce s Technetem. ;-)

0/0
15.8.2016 20:50

T46o80m14á23š 79V34č24e88l68i95č94k81a 8422863970169

Největší problém s hlukem z letiště mají Ti, kteří si vedle postavili barák a teď jsou překvapeni, že jim za humny lítaj letadla.

+5/0
15.8.2016 19:08

T86o54m61á66š 45T88a95t64í69č72e25k 5340902640228

Neznám statistiky, pokud k tomu nějaké existují, jestli jsou ti nejhlasitější odpůrci lumeni, kteří si postavili barák v náletové zóně, ale když zauvažuješ logicky, tak okolí velkoměst, kde se letiště zpravidla budují, jsou hustě osídlená a intenzivně využívaná už od dob, kdy se ta města ještě vlezla do zdí.

0/0
15.8.2016 20:39

J67a37k78u23b 50Ř31í14h24a 4895699492621

Neorzumím jedné věci. Hladina pro rozhodnutí 0. Doteď jsem si vyšší hladinu vysvětloval 2 příčinami. První samozřejmě je, že pilot neví co je pod ním a jestli není o nějaký metr níže, než mu ukazují přístroje, a druhý důvod je hybnost letadla. Jestliže letadlo klesá a pilot se rozhodne pro přerušení přistání, přidá výkon, tak nějakou dobu (a nějaké výškové metry) trvá, než letadlo klesání vyrovná do alespoň vodorovného letu. Tohle mne ale vylučuje nulovou výšku pro rozhodnutí, kor při strmějším klesání.

Jak to tedy je?

0/0
15.8.2016 11:38

T98o26m62á97š 70N23o46v13á24k 3287863150563

a co teprve ze muze dojit k prosednuti kvuli povetrnostnim podminkam? to je prece dalsi duvod ne?

0/0
15.8.2016 12:29

J84a48n 52S17m19í89t96k13o 8834362544635

Nulová výška rozhodnutí znamená, že pilot řídí/může řídit éro čistě podle přístrojů až na zem, nepotřebuje k tomu vidět ranvej (v extrémním případě by se dalo říct, že v kokpitu nemusí být okýnka :-) ). Další krok je už jen autoland. Celé to je ale podmíněno extrémními nároky na přesnost a hlavně integritu polohy, které bez instalace pozemní monitorovací sítě na jednotlivých letištích půjde dosáhnout jen těžko.

+1/0
15.8.2016 13:54

M73a57r84t82i39n 71Š96i94m35e96k 4480164738535

Nejsem si jistý zvýšením efektivity, dráhu rychleji startující ani přistávající letadlo neopustí, připočítám-li i povinné rozestupy z důvodů turbulencí způsobené větším letadlem, tak efektivita bude při nejlepším stejná.

0/0
15.8.2016 10:12

K20a54r61e96l 48O50e72s65t64e81r60r17e79i78c51h58e24r 3884189449969

Co třeba lety za mizerného počasí, oblétávání letiště kvůli tomu aby se letadlo dostalo s dostatečnou rezervou vzdálenosti od letiště dostalo na sestupovou dráhu apod... Tohle ušetří dost času i pro normální let... pokud v Praze přistává letadlo letící z německa/francie, a má přistát od východu, pak musí udělat navíc cca 10-20 minutové kolečko.

0/0
15.8.2016 12:34

M64a60r30t83i56n 88Š19i30m86e10k 4460424658785

Přistává se podle směru větru

0/0
21.8.2016 21:39

K52a51r85e87l 14O89e17s91t13e31r32r90e28i53c76h81e59r 3974389559559

To já vím, ale na věco to nic nemění. Letiště určí kterým směrem mají letadla přistávat. A také mají pro každou přistávací dráhu stanovený koridor, kterým musí proletět (v několika variantách) V každém případě platí, že pokud se přistává směrem na západ a letadlo letí směrem od západu, pak proletí kousek od letiště a dalších 10-15 minut prolétává toto povinné kolečko. Momentálně bydlím 11km od prahu dráhy ruzyňského letiště. Pokud je ten správný den, pak přilétající letadla dělají kolem nás široký oblouk aby pak mohli cca těch 10km letět prakticky rovně v ose dráhy. Pokud by mohli letět obloučkem prakticky až k dráze ušetřilo by to spoustu času i paliva.

0/0
21.8.2016 23:42

T93o41m22á90š 60T62a45t77í80č24e73k 5230982970178

Při strmějším klesání bude přistávací proces trvat kratší dobu.

0/0
15.8.2016 20:42

J38a10n 14S53m89í72t56k97o 8614652704655

Jenom bych doplnil, že nutnou podmínkou, aby pilot mohl na hladině rozhodnutí (decision height) pokračovat v přistávacím manévru, je vizuální kontakt s dráhou (resp. světly), nemůže si v šedesáti metrech říct, že za deset metrů mrak končí a pak to nějak dopadne :-)

Proto se DH tlačí dolů (v extrémním případě až na nulu), aby se dalo lítat i za jindy nemožného počasí.

+1/0
15.8.2016 8:15

J53i14n50d47ř14i19c33h 58K20u72c96h52a36ř 4716243328

Jo z těch co se rozhodnou jít pod DH pak bývají hrdinové dokumentů s názvem Letecké katastrofy

0/0
15.8.2016 9:05

J17o57s76e28f 55K68a52r58f93í84k 7652815466420

No jestli jim vadí hluk, stačí vypnout motory. Ono to letadlo umí i docela obstojně plachtit;-)

No ikdyž by lidi v okoklí letiště pro změnu rušili časté výjezdy sanitních a hasičských vozidel;-D

+1/−1
15.8.2016 7:45

P60a35v88e96l 90V72i39t75v69a13r 7752489966659

Tak opravní letadlo zase tak dobře neplachtí, spíš jako padák.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gliding_flight#Glide_ratio

0/0
15.8.2016 22:36

M13i60c26h27a58l 34C89h13a87l52u20p83a 6608910539293

A asi půjde blbě ovládat, o nemožnosti nabrat rychle výšku nemluvě.

0/0
15.8.2016 23:07

T53o51m22a76s 22H70a62c39e79k 6504917415877

Zajimavy clanek, hezke video - ja bych uvital klidne i delsi :-)

Jen pro doplneni - ty 4 GPS prijimace na zemi slouzi jako referencni a vypocitava se chyba v signalu GPS (oproti presne zname poloze techto 4 prijimacu) a korekce pak putuji digitalne pres VHF do letadla, diky nimz je presnost lepsi nez 1m v kazde ose.

Tento system se testuje jiz delsi dobu, jednim z prvnich bylo letiste v Sydney a spolecnost Qantas - experimentalne od roku 2006, od roku 2014 v beznem nasazeni. Pak treba v USA - Houston, Newark, Charleston, Moses Lake (zde jiz bylo nekolik demonstracnich CAT-III landing) a dalsi, ale treba i ted exponovane Rio De Janeiro. CAT-III (zadna hladina rozhodnuti) se planuje na rok 2018.

+3/0
15.8.2016 5:33

M72a52r16t71i86n 55H42o67r47s32k22ý 9526562462467

Neco podobneho funguje i v oblasti lodni dopravy i u nas. Viz http://www.rvccr.cz/strategicke-zamery-a-stavby/ricni-informacni-sluzby/vysilac-korekcnich-signalu-dgps-v-ramci-ris-opd

(Vysílač korekčních signálů DGPS v rámci RIS), coz umoznije zpresneni polohy plavidel na nasich vodnich cestach.

0/0
15.8.2016 9:53

D86r17a21h47o32m50í59r 33S36t29r52o41u96h86a47l 4175428582244

No a pak stačí jedna dálnice okolo a kamioňáci s rušičkama GPS do zapalovače za 50 korun z Číny a celý systém jde do kytek.

0/0
15.8.2016 12:12

M24i98c13h22a73l 45S20e60m15r28á98d 3332646347269

Docela bych uvítal nějaké detaily a důkazy vašeho tvrzení... Nemyslím, že je systém tak snadno zarušitelný... Jakmile mají GPS systémy fix a vidí dost družic je odolnost vůči rušení docela slušná, navíc reference (pozice radarových stanovišť) je známa...

0/0
15.8.2016 20:51

M52i72c39h53a19l 47C23h28a78l51u44p23a 6448800109243

Před nějakou dobou o něčem takovém fakt psali. Ten signál GPS je celkem slabý, takže ho dokáže zarušit i relativně slabý vysílač na zemi.

0/0
15.8.2016 23:09

M79i93c41h31a46l 82C93h47a11l21u88p53a 6158370949873

Našel jsem třeba http://vtm.e15.cz/aktuality/nastava-doba-temna-pro-gps

0/0
15.8.2016 23:10





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.