Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Po 80 letech se okolí letišť ztiší. Pomoci má systém brněnských vývojářů

Na letišti v Curychu jsme se zúčastnili předvedení nových způsobů přiblížení na přistání. Díky nim se letadlo nemusí k přistávací dráze přibližovat pozvolna pro přímce, ale například obloukem s prudším klesáním. Může se tak lépe vyhnout obydleným oblastem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z42d44e15n51ě59k 75S12v43ě98c56h43o68t38a 1251296245284

V roce 1994 americká FAA přerušila instalace (již certifikovaných) systémů MLS (principiálně podobné ILS ale právě umožňující různé trasy a úhly přiblížení; v Evropě je snad jen v Londýně) právě s očekáváním využívání SBAS a GBAS systémů - tedy po 20 letech se to podařilo ...

V článku asi nepadlo, že podle GPS se již běžně dá roky létat i přistávat (pokud je tím letadlo vybaveno) - jediným přínosem GBAS je výrazné zpřesnění polohy v okolí letiště a na základě toho naprogramování "nových" tras pro přistávání do autopilotů.

Pár poznámek:

Výška rozhodnutí:

- Minimální výška rozhodnutí se stanovuje tak, že pro danou kategorii letadla se počítá s jeho hybností - tedy tím, že když v této výšce pilot dá plný plyn, tak několik sekund trvá než motory naberou plný výkon a letadlo mezitím stále klesá...

- Při výšce rozhodnutí pod 100ft jde o ILS CAT III a to nemůže být řízeno člověkem (nevidí na to) - musí řídit 3 "autopiloti" (automatic landing system ALS), kteří porovnávají svoje výstupy a případně odpojí toho co selže - na dva funkční lze přistání dokončit, když selžou dva tak musí pilot okamžitě zahájit go-around (letět pryč).

Alternativa (na speciální povolení) je, že pilot má před sebou HUD na kterém jsou zobrazována data ILS a letí podle nich.

GBAS umožňuje vedení po odletové trase, ale ty jsou již dnes dělány se "zatáčkami" tak aby co nejvíce vyhovovali požadavkům - tedy to nic nového nepřidá.

Stejně tak to nijak výrazně neřeší "oblétávání" letiště při příletu z druhé strany - trasa je dána potřebami řízení letového provozu a pak také časem, který potřebuje posádka pro přípravu letadla na přistání (zpomalit, klapky, podvozek ...) a naopak v této konfiguraci již nemůže "řezat prudké zatáčky".

GPS antény jsou logicky na horní straně - trup letadla částečně dokáže odstínit rušení ze země, ale anténa pro GBAS musí být dole - tedy by se mohla stát terčem rušení, ale nemělo by to vést ke kritické situaci - jen to bude nepoužitelné, jako kdyby teď někdo rušil vysílání ILS.

0/0
16.8.2016 0:32

J53a16r14o80m19i60r 25H77o31b32l28i59k 1705277925

Možná budu za pitomce, ale hluk je daleko větší při startu, kdy motory jedou na 100% a ne při přistánání na zvýšený volnoběh. Ano start je plný knedlík a rychle do výšky, přistání je dnes většinou po 3° lajně. A jestli se letí v přímce nebo krouceně je v zásadě jedno, protože okolí dnešních letišť je zabydleno víceméně rovnoměrně. Řešení by bylo přistávání s větším sklonem, ale to je zase nebezpečnější právě při horším počasí - pilot má vyšší klesací rychlost a prosednutí po přidání plynu je významě větší.

Takže k nadpisu článku - okolí letišť s letadly tišší nebude.

0/0
15.8.2016 22:48

M54i17c18h49a25l 41C44h85a42l59u29p60a 6728120439953

Ono jde spíš o tu dráhu - co jsem pochopil, tak nebudou muset letět rovně už několik kilometrů před prahem dráhy, ale i bokem a srovnat to blíž.

0/0
15.8.2016 23:04

S72t98a75n 67N21o28v91á32k 5827895725374

Tady by pomohl "facelift" Caravelle... :-)

0/0
17.8.2016 8:36

P52a82v82e38l 38V49i24t30v17a79r 7972859196309

To bude lidem při přistání špatně :-D

0/0
15.8.2016 22:44

M70i31c89h10a51l 75C87h36a55l60u94p59a 6808350259853

V letadle ty oblouky snad nejsou tolik cítit - při zatáčení působí odstředivá síla a ta se vyrovná nakloněním letadla. Akorát nemusí být vždycky příjemné se přitom dívat z okna.

0/0
15.8.2016 23:05

S65t35a68n 17N42o59v76á89k 5317335865224

Pokud bude všude v okolí zástavba, tak to nebude o obloucích, ale o tom, že se příblíží co nejblíž v co největší výšce a pak budou přistávat po střemhlavém letu... :-)

Za socijálizmu se snad tomuhle říkalo Čkalovovo přistání.

Pokud se pak z tohoto stane pravidlo, tak dojde k masívnímu odklonu cestující veřejnosti k vlakům a lodím... :-)

0/0
17.8.2016 8:23

O88l92d10ř89i58c90h 56Ř69e41z82n48í96k 7495262374328

takhle se přistává v oblastech, kde hrozí odstřelování nepřítele ;-D

0/0
15.8.2016 22:10

S43t77a67n 87N15o30v24á72k 5277115865214

Např. Air Force One v Iráku.

0/0
17.8.2016 8:15

T54o98m77á28š 87T75a47t61í59č14e10k 5880782540538

Jo, a mimo jakoukoliv techniku, v Honeywellu nemůžou sedět žádní hlupáci na vedoucích pozicích, když ví, že v ČR je nejlepší podpora vnímání firmy zaměřené na sofistikovanou techniku spolupráce s Technetem. ;-)

0/0
15.8.2016 20:50

T81o85m70á67š 25V31č53e56l52i64č98k16a 8672783370719

Největší problém s hlukem z letiště mají Ti, kteří si vedle postavili barák a teď jsou překvapeni, že jim za humny lítaj letadla.

+5/0
15.8.2016 19:08

T56o13m44á25š 41T15a30t18í72č77e74k 5710382770778

Neznám statistiky, pokud k tomu nějaké existují, jestli jsou ti nejhlasitější odpůrci lumeni, kteří si postavili barák v náletové zóně, ale když zauvažuješ logicky, tak okolí velkoměst, kde se letiště zpravidla budují, jsou hustě osídlená a intenzivně využívaná už od dob, kdy se ta města ještě vlezla do zdí.

0/0
15.8.2016 20:39

J19a60k76u41b 85Ř55í43h71a 4895109522341

Neorzumím jedné věci. Hladina pro rozhodnutí 0. Doteď jsem si vyšší hladinu vysvětloval 2 příčinami. První samozřejmě je, že pilot neví co je pod ním a jestli není o nějaký metr níže, než mu ukazují přístroje, a druhý důvod je hybnost letadla. Jestliže letadlo klesá a pilot se rozhodne pro přerušení přistání, přidá výkon, tak nějakou dobu (a nějaké výškové metry) trvá, než letadlo klesání vyrovná do alespoň vodorovného letu. Tohle mne ale vylučuje nulovou výšku pro rozhodnutí, kor při strmějším klesání.

Jak to tedy je?

0/0
15.8.2016 11:38

T62o88m68á79š 82N32o42v53á84k 3437383210753

a co teprve ze muze dojit k prosednuti kvuli povetrnostnim podminkam? to je prece dalsi duvod ne?

0/0
15.8.2016 12:29

J65a62n 93S47m55í81t28k74o 8854882554895

Nulová výška rozhodnutí znamená, že pilot řídí/může řídit éro čistě podle přístrojů až na zem, nepotřebuje k tomu vidět ranvej (v extrémním případě by se dalo říct, že v kokpitu nemusí být okýnka :-) ). Další krok je už jen autoland. Celé to je ale podmíněno extrémními nároky na přesnost a hlavně integritu polohy, které bez instalace pozemní monitorovací sítě na jednotlivých letištích půjde dosáhnout jen těžko.

+1/0
15.8.2016 13:54

M46a50r26t22i41n 54Š25i88m80e66k 4290144978915

Nejsem si jistý zvýšením efektivity, dráhu rychleji startující ani přistávající letadlo neopustí, připočítám-li i povinné rozestupy z důvodů turbulencí způsobené větším letadlem, tak efektivita bude při nejlepším stejná.

0/0
15.8.2016 10:12

K49a95r34e92l 75O31e64s65t30e91r49r33e43i27c33h58e76r 3104239889459

Co třeba lety za mizerného počasí, oblétávání letiště kvůli tomu aby se letadlo dostalo s dostatečnou rezervou vzdálenosti od letiště dostalo na sestupovou dráhu apod... Tohle ušetří dost času i pro normální let... pokud v Praze přistává letadlo letící z německa/francie, a má přistát od východu, pak musí udělat navíc cca 10-20 minutové kolečko.

0/0
15.8.2016 12:34

M81a25r40t53i88n 22Š32i94m97e43k 4890494638415

Přistává se podle směru větru

0/0
21.8.2016 21:39

K32a50r92e23l 33O35e80s29t33e72r18r20e97i64c31h89e28r 3894189559679

To já vím, ale na věco to nic nemění. Letiště určí kterým směrem mají letadla přistávat. A také mají pro každou přistávací dráhu stanovený koridor, kterým musí proletět (v několika variantách) V každém případě platí, že pokud se přistává směrem na západ a letadlo letí směrem od západu, pak proletí kousek od letiště a dalších 10-15 minut prolétává toto povinné kolečko. Momentálně bydlím 11km od prahu dráhy ruzyňského letiště. Pokud je ten správný den, pak přilétající letadla dělají kolem nás široký oblouk aby pak mohli cca těch 10km letět prakticky rovně v ose dráhy. Pokud by mohli letět obloučkem prakticky až k dráze ušetřilo by to spoustu času i paliva.

0/0
21.8.2016 23:42

T79o93m48á86š 19T41a69t31í58č59e83k 5790842110188

Při strmějším klesání bude přistávací proces trvat kratší dobu.

0/0
15.8.2016 20:42

J82a85n 88S62m64í61t90k66o 8454772244665

Jenom bych doplnil, že nutnou podmínkou, aby pilot mohl na hladině rozhodnutí (decision height) pokračovat v přistávacím manévru, je vizuální kontakt s dráhou (resp. světly), nemůže si v šedesáti metrech říct, že za deset metrů mrak končí a pak to nějak dopadne :-)

Proto se DH tlačí dolů (v extrémním případě až na nulu), aby se dalo lítat i za jindy nemožného počasí.

+1/0
15.8.2016 8:15

J73i18n24d98ř40i18c73h 51K56u53c36h24a92ř 4206973748

Jo z těch co se rozhodnou jít pod DH pak bývají hrdinové dokumentů s názvem Letecké katastrofy

0/0
15.8.2016 9:05

J22o33s40e22f 62K22a16r42f10í54k 7892165886360

No jestli jim vadí hluk, stačí vypnout motory. Ono to letadlo umí i docela obstojně plachtit;-)

No ikdyž by lidi v okoklí letiště pro změnu rušili časté výjezdy sanitních a hasičských vozidel;-D

+1/−1
15.8.2016 7:45

P13a18v93e73l 95V23i43t60v52a71r 7212599606399

Tak opravní letadlo zase tak dobře neplachtí, spíš jako padák.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gliding_flight#Glide_ratio

0/0
15.8.2016 22:36

M59i74c68h54a63l 26C53h21a46l12u13p60a 6118810979853

A asi půjde blbě ovládat, o nemožnosti nabrat rychle výšku nemluvě.

0/0
15.8.2016 23:07

T27o67m62a30s 49H27a30c29e24k 6844407615807

Zajimavy clanek, hezke video - ja bych uvital klidne i delsi :-)

Jen pro doplneni - ty 4 GPS prijimace na zemi slouzi jako referencni a vypocitava se chyba v signalu GPS (oproti presne zname poloze techto 4 prijimacu) a korekce pak putuji digitalne pres VHF do letadla, diky nimz je presnost lepsi nez 1m v kazde ose.

Tento system se testuje jiz delsi dobu, jednim z prvnich bylo letiste v Sydney a spolecnost Qantas - experimentalne od roku 2006, od roku 2014 v beznem nasazeni. Pak treba v USA - Houston, Newark, Charleston, Moses Lake (zde jiz bylo nekolik demonstracnich CAT-III landing) a dalsi, ale treba i ted exponovane Rio De Janeiro. CAT-III (zadna hladina rozhodnuti) se planuje na rok 2018.

+3/0
15.8.2016 5:33

M68a11r13t60i76n 81H35o84r45s52k71ý 9816912702917

Neco podobneho funguje i v oblasti lodni dopravy i u nas. Viz http://www.rvccr.cz/strategicke-zamery-a-stavby/ricni-informacni-sluzby/vysilac-korekcnich-signalu-dgps-v-ramci-ris-opd

(Vysílač korekčních signálů DGPS v rámci RIS), coz umoznije zpresneni polohy plavidel na nasich vodnich cestach.

0/0
15.8.2016 9:53

D69r44a21h61o62m66í53r 52S96t40r88o42u54h49a39l 4785858912404

No a pak stačí jedna dálnice okolo a kamioňáci s rušičkama GPS do zapalovače za 50 korun z Číny a celý systém jde do kytek.

0/0
15.8.2016 12:12

M77i11c10h98a34l 98S71e10m80r25á89d 3472576557379

Docela bych uvítal nějaké detaily a důkazy vašeho tvrzení... Nemyslím, že je systém tak snadno zarušitelný... Jakmile mají GPS systémy fix a vidí dost družic je odolnost vůči rušení docela slušná, navíc reference (pozice radarových stanovišť) je známa...

0/0
15.8.2016 20:51

M58i79c72h77a98l 23C24h57a15l30u86p49a 6808450169723

Před nějakou dobou o něčem takovém fakt psali. Ten signál GPS je celkem slabý, takže ho dokáže zarušit i relativně slabý vysílač na zemi.

0/0
15.8.2016 23:09

M85i89c60h92a90l 69C44h85a61l89u65p71a 6378160929413

Našel jsem třeba http://vtm.e15.cz/aktuality/nastava-doba-temna-pro-gps

0/0
15.8.2016 23:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.