Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Češi Norům ukázali, jak razit tunely jinde než ve tvrdé skále

Čeští stavaři během léta dodělali v Norsku jeden poměrně malý, ale na tamní poměry nezvyklý tunel. Ražba probíhala pomaleji, než bývá v Norsku obvyklé, ale přesně o to šlo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P74a97v96e28l 63S58o12b87o21t16k29a 5480744

jj, tunel Blanka je světový unikát.

+1/−1
3.9.2016 23:57

J23i42n55d97ř22i88c72h 65Š85k87o93p25e48k 4895601840965

druhý takový již nikdy dělat nebudou, tolik peněz totiž nemají ;-D

+1/−1
3.9.2016 16:44

J68a88k30u49b 28H20e19g85e41n75b49a15r56t 9785254819484

"*Čeští stavaři* během léta dodělali v Norsku jeden poměrně malý, ale na tamní poměry nezvyklý tunel ... Ražba *probíhala pomaleji, než bývá v Norsku obvyklé*"

Nepovídejte!

+2/−1
2.9.2016 14:39

M19i31c32h16a89e69l 13K50o88n20e12č13n25ý 6682503139249

Ano, tunely nám prostě jdou!;-D;-D;-D

+6/0
2.9.2016 9:11

P46e40t28r 34N93o32v45á21k 3793236334604

V cizině děláme vše levněji a kvalitněji než jejich firmy, doma jsme zase nejdražší....(třeba dálnice), čím to je... No přece jistotou získat zakázku a odfušovat ji...

+2/0
2.9.2016 7:38

J39a18n 78S43o98u79k39u61p 1904784296265

To s dálnicemi je takové otřepané téma už...

0/0
2.9.2016 13:31

M98i38l98o16š 82S26e16t97í12k 3429419834630

Otřepané ano, ale bohužel stále i neměnné. :-(

0/0
3.9.2016 17:14

P23a24v98e85l 93J19e55ř79á88b59e11k 7331682264877

Pokud se bavíme o dálnicích a české ceně, je potřeba srovnávat s dálnicemi v podobném geologickém podloží a také s množstvím sjezdů apod.

0/0
2.9.2016 23:44

O21l50d32ř66i21c11h 35Ř65e32z38n37í63k 7165342584968

Češi razí tunely úplně všude, jsme takový národ tunelářů ;-D ;-D ;-D

+3/0
1.9.2016 13:03

M76i93l78o84š 64S39e75t95í69k 3729469194780

A většina těch největších tunelů nespatří nikdy světlo světa, že. ;-)

0/0
3.9.2016 17:15

J97a82n 23Š10e28b86e61s19t73a 6727610870585

To tunely jaksi všeobecně....

0/0
4.9.2016 17:08

D76a57v65i54d 49P54a40c61h34l 5387892408324

Koukám, že i Metrostav má už svojí vlivnou PR agenturu :-D .

+3/0
1.9.2016 12:07

P80e73t35r 96F47i64a26l85a 3334545231636

Nevím proč, ale vzpomněl jsem si na ty díry v zemi, když se to propadlo při stavbě Blanky. Norské tunely jsou úžasné, ale do tohoto by se mi asi moc nechtělo

+3/−1
1.9.2016 11:28

P86e47t96r 86Š12t31ě27p 2963163620276

Češi tunely se sypkým nadložím umí, stačí se podívat do Stromovky :D

+4/0
1.9.2016 11:28

P40e24t32r 90L77u26k72e54š 6333681

Pražské podzemí je oříšek, ale to je možná pro novináře neatraktivní téma. Někde drží, jinde se sype. Místy je až nepříjemně mokro. Češi to v takových podmínkách skutečně umí, ale jde o riskantní a drahou práci. Občas by se na čelbě hodila křišťálová koule...

0/0
2.9.2016 22:04

J95i15n86d82ř76i34c96h 71Š72k52o12p51e90k 4615171430745

no aby nebyl třeba koule, tak kvůli tomu se dělá geoprůzkum

+1/0
3.9.2016 16:45

J32a17n 72Š43e26b27e55s94t81a 6257720470685

Tak jsem byl ve Stromovce a nic zvláštního jsem tam neviděl....

0/0
4.9.2016 17:09

L60u10b89o93m90í41r 19K13a34m95e29n35s43k20ý 3250878323706

tlačit v Norsku cenu dolů a v Česku ji hnát do extrému... ten svět je nějak celý naopak, Norsko patří k nejbohatším státům Evropy, Česko k nejchudším

+1/0
1.9.2016 10:56

P83e44t51r 50K46a60r35a78f87i40á87t 3940197336330

Nemyslím si, že byla Blanka předražená. Musíte čerpat z technické dokumentace a odborných zpráv a ne z Blesku. Četl jsem analýzu provedenou ČVUT (mimo jiné). V ní je celkem přehledně zdokladováno, v čem se realizovaná stavba liší od původního zadávacího projektu a toho co, bylo někdy v roce 2006 podepsáno (abych pravdu řekl, tehdejší cena se mi zdála hodně podstřelená na základě zkušeností z investiční výstavbou ale byl to zřejmě politický záměr, aby stavba prošla zastupitelstvem). Když to shrnu, tak navýšení ceny bylo hlavně způsobeno za: a) změnou norem přijatých ČR týkajících se např. bezpečnostní rezervy statiky atd. - požadavek na mohutnější stěny a armatury atd. (zjednodušeně řečeno), zvýšené požadavky na požární odolnost (po požárech tunelů v Alpách a to jak stavební, tak technologické), geologické anomálie, které nebyly do zadání stavby známé (to je přesně ta Stromovka a propad u Hradu - kdy vzhledem k charakteru území by se musely dělat vrty možná každé 2 či pět metrů, to ale nechtěl dopředu nikdo platit), zvýšené požadavky na provozní bezpečnost (hlavně podstatně větší požadavky na telemetrii atd.) a spousta dalších věcí, které byly do rozpočtu stavby tunelu zahrnuty po nátlaků "malých" starostů z P6 a P7 (dva parky, rekonstrukce Milady Horákové včetně tram trati u Sparty, Letenského nám. atd.) Samostatnou položkou je cca 0,8 až 1 GKč navíc za "krásný" Trojský most místo běžného dálničního železobetonového mostu za cca 400 až 500 MKč, který nabízel Metrostav (tam si Komora architektů vydupala nátlakem architektonickou soutěž a na základě ní byl postaven sice tzv.krásný, ale 3 x dražší most - hlavně že hraje v reklamách). Takže když to shrnu - původně si město objednalo Trabanta a pak chtělo Mercedes.

+15/0
1.9.2016 11:30

L13u90b11o61m96í69r 74K33a70m96e20n52s17k81ý 3160408163586

jasně, neznám detaily, ale ten výsledný dojem je prostě pořád stejný, strašný, jako když kilometr dálnice na moravském poli je dražší než kilometr dálnice v Alpách. Kdo je viník je druhá otázka, cílem podníkání je maximalizovat zisk, to firmám nikdo nemůže mít za zlé, chybí tu ten dobrý hospodář na straně správy státu

+1/0
1.9.2016 11:36

R53o88b13i27n 20Ž63i38ž68k22a 2538784256396

No ale právě nedejte na dojmy - tohle totiž opravdu není dálnice na moravském poli.

0/0
1.9.2016 11:40

O86l94d11ř40i29c24h 36Ř35e10z18n20í80k 7525362184278

Královopolský tunel v Brně přišel na kilometr asi 2xdráž, a to nevede ani pod řekou ;-D

0/0
1.9.2016 13:06

M95i80c98h81a45l 64J44a30r85o80š 7474320382575

2 km dlouhý tunel kvůli 120 lidem je docela drahá sranda.

+1/0
1.9.2016 10:49

O31n54d54ř67e33j 56P16a51l86a26t79a 1323528796910

Češi tunely umí;-D

0/0
1.9.2016 10:34

R45a67d36e30k 50B25ě71h78a43v92ý 4318595793534

Ted jen jak se budou Norove tvarit na celkovou cenu, ktera se predpokladam oproti nabidce take zdvojnasobi (jako u tunelu Blanka).

+1/−1
1.9.2016 10:33

P47e75t13r 96M51a86r64š35o83u13n 5605218546936

pokud si Norove behem vystavby nezacali vymyslet dalsi veci (jako treba pridat okrasný portál na vjezdu a podobně :) ), tak si nemyslím, že se jim celková cena zvedne...

0/0
2.9.2016 13:56

P82e11t23r 21M64a37r49š23o20u12n 5865428586756

= cena NEzvedne....

0/0
2.9.2016 13:56
Foto

M21i74l11o95s36l96a48v 49D75o34u10b91r37a20v82a 6332688391700

Chudáci Norové...vybrali si Metrostav, protože měl nejnižší nabídku. To ještě nevědí, jak se jim prodraží vícepráce.......!!

+7/−1
1.9.2016 10:16

L77u94b41o79m19í94r 51K14a34m65e11n20s19k38ý 3880238193116

tenhle přístup není všude tak snadný jako u nás, někde se musí cena dodržet pokud se zadání během realizace nemění

+1/0
1.9.2016 10:54

P63e84t56r 54M43a35r87š20o71u10n 5395398856426

tak pokud si Norové ty vícepráce objednají... tak se divit nebudou, že.

Asi stejně jako když chcete umakartovou koupelnu, a během stavby požadujete kachličky...

0/0
2.9.2016 13:58

J57o71s79e79f 79K93o91h11o83u92t 9233823742248

Jen aby cesti specialiste tunelari nenaucili ty norske i neco jineho :)

+1/0
1.9.2016 9:54

M90a63r47t95i72n 32B15e54n24e33š 4603161915970

Stavět dvou kilometrový tunel pro 120 lidí, to je obdivuhodné.

+17/0
1.9.2016 9:51

M32i50l74a93n 78N68o61v47o57t19n43ý 2240181621105

Asi se tam tolik nerozkrade za státní zakázky a pak má stát peníze i na podobné - pro nás absurdní - stavby!

+1/0
1.9.2016 10:05

A62n41t60o59n72í29n 18S62c43h66i63n37d13l57e56r 8283727125929

hm, myslím, že to spíš bude o té ropě... takové plýtvání si můžou dovolit Arabové a Norové... - oni vědí proč jsou mimo EU.

0/0
1.9.2016 10:42

J78a42n 28S28o13u15k62u53p 1154384616575

Asi hlavně z plynu a ropy si Norsko může dovolit v podstatě cokoliv. Ten stát neví co dělat s penězi dlouhodobě.

0/0
2.9.2016 13:36

P23a51v53e60l 91V10ě55t29r78o23v87e41c 6376258412581

Přesně tak, pro Nory je i taková vesnice a lidé v ní důležití.

+3/0
1.9.2016 11:24

P88e11t89r 70M22a25r83š67o44u22n 5565548196746

to u nás, pokud by už takový tunel existoval, by se dal navíc uzavřít a zasypat, protože jeho údržba kvůli 120 lidem je přece zbytečná

0/0
2.9.2016 13:59

J13a33k80u18b 49Š84n58e96j64d27a26r 7819237644530

taky na to zíram... tady by bylo zatěžko u vesnice se 120 lidma i opravit díry na stávající silnici...

+2/0
1.9.2016 13:25

I86v90a87n 73P13o63u13l 6472909455973

Vzdyt to Metrostavu prejte. Razba pomoci NRTM (angl. NATM) je pro CR typicka, na vrtaci stroje nejsou penize... Tak proc osvedcenou "pomalou" technologii nedelat jinde? Treba maji Norove lepsi stavebni dozor, ktery opravdu hlidal technologicky postup delky kroku razby...

+1/0
1.9.2016 9:46

A67n85t25o79n53í11n 19S13c20h64i59n29d75l56e98r 8913467725539

jako dobrý, ale po přečtení jsem měl pocit, že čtu zaměstnanecký oběžník Metrostavu...

+3/−1
1.9.2016 9:24

M40i11r28o23s57l30a67v 80V16e20r98n85e89r 3726516267720

U nás předražej a v Norsku potom můžou nabídnout nejnižší cenu. Takhle se to dělá..

0/0
1.9.2016 8:58

J80a84n 73S25o72u20k54u88p 1364704226275

Jistě, protože se chtějí na norském trhu předvést. Kopat tunely v Norsku je byznys na dalších 150 let.

0/0
2.9.2016 13:35

J14a71n 66S74k46ř14i95v49á71n66e58k 3846306136

A vysvětlili těm Čechům pořádně, jaký chtějí tunel? Aby jim tam Češi nevytunelovali nějakou banku. ;-D

+4/0
1.9.2016 8:56

P91e20t77r 68K56a33r39a35f20i61á97t 3370667906720

Tady je zase chytrých. Ražba tunelu Blanka pod Stromovkou byla na hraně možného. Původní projekt počítal v tomto úseku s metodou stavby z povrchu - zapažit jámu milánskými stěnami z povrchu, vyhloubit rýhu, vybetonovat tunel a následně zasypat a uvést povrch do původního stavu právě vzhledem k riziku mužných propadů. Zelenáči si však vydupali ražbu ... Údolí Vltavy v Praze (ta inundační neboli záplavová část podél řeky) je pro stavbu tunelů geologické peklo. Když se stavěla trasa III.C na přelomu 70. a 80-tých let, tak se raziči brodili pod Vltavou u Štvanice ve vodě a bylo to jen o fous. Pokračování směrem na Prosek se už pak stavělo v otevřené jámě ve dne řeky, tedy lépe řešeno uložil se tam už hotový vybetonovaný tunel (mimochodem taky světově unikátní postup). Skutečně jde postavit všechno, otázka jsou jen náklady a poměr cena/užitek. A pražská geologie je oproti Skandinávii (například) pěkná sviňa;-D.

+21/0
1.9.2016 8:56

P34a30v58e55l 62M11a48t42o20u53š67e54k 5760107238364

Blanka se v první řadě neměla stavět vůbec. Jediný efekt, který takový úsek přinesl, je ještě podstatné navýšení již tak neúnosného počtu aut jezdících denně Prahou, a to v době, kdy se mělo naopak řešit, jak auta omezovat, ne jak je ještě více podporovat. Pokud jde o zácpy, tak ty takovýmito opatřeními nezmizí nikdy, jen se přesunou jinam a budou ještě větší (viz ranní špičky na dálnicích kolem některých evropských měst, která jistě mají dobudované vnější okruhy!), a za pár let se zase bude "řešit", co s nimi (jenže to už budou u moci jiní, to ty dnešní nemusí zajímat). Je to stále jen bludný kruh, který nemá jiné řešení, než jaké jsem psal na začátku. Také se vždy pobavím, když si vzpomenu na Bémovo heslo "auta pod zem". Jak geniální! Akorát že ty zplodiny z aut pod zemí stejně dýchají lidé na povrchu. Tím spíše se blanka neměla stavět při znalosti místních geologických poměrů.

0/−3
1.9.2016 9:49

J87i94ř68í 27Ř44e20h67o24ř 9878868776608

to mi nějak nesedí. Jakože Blanka přilákala do Prahy další řidiče? Statistika navíc potvrzuje pokles provozu ve více místech než se provoz zvýšil. Je to snad logické. Jedna silnice navíc znamená rozmělnění provozu na všech. To je snad matematický fakt. Pokud tedy netrváte opravdu na tom, že kvůli Blance víc lidí jezdí autem.

+2/0
1.9.2016 10:50

P15a75v18e47l 15M75a47t45o98u38š66e11k 5530767678254

Přesně na tom posledním řečeném trvám. Na zesílení provozu po otevření blanky si stěžují i obyvatelé Prahy 6. Podobné je to třeba s jižní spojkou. Před 40 a více lety nikomu nechyběla, nyní je věčně přeplněná auty. Každý takový úsek logicky přivede do aut další a další lidi.

0/−2
1.9.2016 10:56

P88e78t61r 35K96a35r20a42f96i72á38t 3230627446670

Před 40 a více léty byl i obyčejný Trabant luxusem, na který se šetřilo půl života. Dneska je osobní automobil trochu dražším spotřebním zbožím, které používá každý. Společnost postě bohatne, takže asi tak.

+5/0
1.9.2016 11:33

P75a33v86e37l 43M44a30t49o10u62š76e36k 5580377678734

Bohatne a blbne. Někteří nepotřebují auto k životu takřka vůbec, jiní, mající třeba i podobné zaměstnání a záliby, se bez něj nehnou. Pokud někdo neumí utratit peníze za nic užitečnějšího než za auto, tak je to s ním dost špatné.

0/−3
1.9.2016 11:46

M66a52r51t35i18n 34K52a63r79á65s74e49k 9418473338828

No nevim, jak radsi utratim penize za auto, diky kteremu usetrim denne cca 2 hodiny casu za dopravu, nez abych penize usetril a 2 hodiny denne navic travil dopravou..

+1/0
1.9.2016 15:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.