Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Češi Norům ukázali, jak razit tunely jinde než ve tvrdé skále

Čeští stavaři během léta dodělali v Norsku jeden poměrně malý, ale na tamní poměry nezvyklý tunel. Ražba probíhala pomaleji, než bývá v Norsku obvyklé, ale přesně o to šlo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P54a35v35e77l 56S79o54b16o11t79k27a 5500444

jj, tunel Blanka je světový unikát.

+1/−1
3.9.2016 23:57

J31i92n37d64ř14i60c42h 26Š81k91o88p30e21k 4655951320415

druhý takový již nikdy dělat nebudou, tolik peněz totiž nemají ;-D

+1/−1
3.9.2016 16:44

J70a90k88u39b 66H82e10g52e75n94b80a21r44t 9345904369174

"*Čeští stavaři* během léta dodělali v Norsku jeden poměrně malý, ale na tamní poměry nezvyklý tunel ... Ražba *probíhala pomaleji, než bývá v Norsku obvyklé*"

Nepovídejte!

+2/−1
2.9.2016 14:39

M40i94c40h38a90e73l 38K59o43n69e38č54n24ý 6182633279719

Ano, tunely nám prostě jdou!;-D;-D;-D

+6/0
2.9.2016 9:11

P22e44t49r 90N55o97v56á53k 3683356514894

V cizině děláme vše levněji a kvalitněji než jejich firmy, doma jsme zase nejdražší....(třeba dálnice), čím to je... No přece jistotou získat zakázku a odfušovat ji...

+2/0
2.9.2016 7:38

J73a61n 92S89o81u73k31u93p 1804374306595

To s dálnicemi je takové otřepané téma už...

0/0
2.9.2016 13:31

M83i52l73o46š 34S13e81t46í70k 3539789914780

Otřepané ano, ale bohužel stále i neměnné. :-(

0/0
3.9.2016 17:14

P62a70v68e87l 48J26e22ř44á69b60e95k 7161602424807

Pokud se bavíme o dálnicích a české ceně, je potřeba srovnávat s dálnicemi v podobném geologickém podloží a také s množstvím sjezdů apod.

0/0
2.9.2016 23:44

O43l66d87ř69i69c13h 65Ř52e26z20n81í25k 7565592204218

Češi razí tunely úplně všude, jsme takový národ tunelářů ;-D ;-D ;-D

+3/0
1.9.2016 13:03

M89i33l11o43š 56S19e59t21í76k 3339529334190

A většina těch největších tunelů nespatří nikdy světlo světa, že. ;-)

0/0
3.9.2016 17:15

J92a12n 66Š24e21b75e67s86t36a 6757680800555

To tunely jaksi všeobecně....

0/0
4.9.2016 17:08

D22a38v37i15d 31P20a67c27h48l 5967102318134

Koukám, že i Metrostav má už svojí vlivnou PR agenturu :-D .

+3/0
1.9.2016 12:07

P19e24t64r 60F76i11a98l37a 3144435241386

Nevím proč, ale vzpomněl jsem si na ty díry v zemi, když se to propadlo při stavbě Blanky. Norské tunely jsou úžasné, ale do tohoto by se mi asi moc nechtělo

+3/−1
1.9.2016 11:28

P30e82t51r 39Š44t21ě72p 2153513870486

Češi tunely se sypkým nadložím umí, stačí se podívat do Stromovky :D

+4/0
1.9.2016 11:28

P52e59t84r 54L32u87k88e92š 6523591

Pražské podzemí je oříšek, ale to je možná pro novináře neatraktivní téma. Někde drží, jinde se sype. Místy je až nepříjemně mokro. Češi to v takových podmínkách skutečně umí, ale jde o riskantní a drahou práci. Občas by se na čelbě hodila křišťálová koule...

0/0
2.9.2016 22:04

J60i98n65d87ř98i70c34h 66Š27k91o54p85e74k 4855981940225

no aby nebyl třeba koule, tak kvůli tomu se dělá geoprůzkum

+1/0
3.9.2016 16:45

J96a19n 61Š77e53b33e68s42t71a 6867180550765

Tak jsem byl ve Stromovce a nic zvláštního jsem tam neviděl....

0/0
4.9.2016 17:09

L53u44b57o50m31í21r 27K72a27m29e27n28s75k11ý 3490578463876

tlačit v Norsku cenu dolů a v Česku ji hnát do extrému... ten svět je nějak celý naopak, Norsko patří k nejbohatším státům Evropy, Česko k nejchudším

+1/0
1.9.2016 10:56

P45e70t19r 44K68a82r27a87f21i57á41t 3310277886180

Nemyslím si, že byla Blanka předražená. Musíte čerpat z technické dokumentace a odborných zpráv a ne z Blesku. Četl jsem analýzu provedenou ČVUT (mimo jiné). V ní je celkem přehledně zdokladováno, v čem se realizovaná stavba liší od původního zadávacího projektu a toho co, bylo někdy v roce 2006 podepsáno (abych pravdu řekl, tehdejší cena se mi zdála hodně podstřelená na základě zkušeností z investiční výstavbou ale byl to zřejmě politický záměr, aby stavba prošla zastupitelstvem). Když to shrnu, tak navýšení ceny bylo hlavně způsobeno za: a) změnou norem přijatých ČR týkajících se např. bezpečnostní rezervy statiky atd. - požadavek na mohutnější stěny a armatury atd. (zjednodušeně řečeno), zvýšené požadavky na požární odolnost (po požárech tunelů v Alpách a to jak stavební, tak technologické), geologické anomálie, které nebyly do zadání stavby známé (to je přesně ta Stromovka a propad u Hradu - kdy vzhledem k charakteru území by se musely dělat vrty možná každé 2 či pět metrů, to ale nechtěl dopředu nikdo platit), zvýšené požadavky na provozní bezpečnost (hlavně podstatně větší požadavky na telemetrii atd.) a spousta dalších věcí, které byly do rozpočtu stavby tunelu zahrnuty po nátlaků "malých" starostů z P6 a P7 (dva parky, rekonstrukce Milady Horákové včetně tram trati u Sparty, Letenského nám. atd.) Samostatnou položkou je cca 0,8 až 1 GKč navíc za "krásný" Trojský most místo běžného dálničního železobetonového mostu za cca 400 až 500 MKč, který nabízel Metrostav (tam si Komora architektů vydupala nátlakem architektonickou soutěž a na základě ní byl postaven sice tzv.krásný, ale 3 x dražší most - hlavně že hraje v reklamách). Takže když to shrnu - původně si město objednalo Trabanta a pak chtělo Mercedes.

+15/0
1.9.2016 11:30

L76u70b42o68m12í68r 78K77a92m30e18n21s29k16ý 3450338713616

jasně, neznám detaily, ale ten výsledný dojem je prostě pořád stejný, strašný, jako když kilometr dálnice na moravském poli je dražší než kilometr dálnice v Alpách. Kdo je viník je druhá otázka, cílem podníkání je maximalizovat zisk, to firmám nikdo nemůže mít za zlé, chybí tu ten dobrý hospodář na straně správy státu

+1/0
1.9.2016 11:36

R51o49b71i59n 64Ž32i98ž18k98a 2928374646506

No ale právě nedejte na dojmy - tohle totiž opravdu není dálnice na moravském poli.

0/0
1.9.2016 11:40

O57l83d58ř73i42c69h 79Ř53e67z37n58í88k 7375322594558

Královopolský tunel v Brně přišel na kilometr asi 2xdráž, a to nevede ani pod řekou ;-D

0/0
1.9.2016 13:06

M35i69c18h68a70l 62J66a18r67o70š 7494410462285

2 km dlouhý tunel kvůli 120 lidem je docela drahá sranda.

+1/0
1.9.2016 10:49

O31n92d43ř55e75j 50P49a62l77a94t22a 1713248266220

Češi tunely umí;-D

0/0
1.9.2016 10:34

R14a38d62e90k 49B37ě40h69a55v81ý 4868445273364

Ted jen jak se budou Norove tvarit na celkovou cenu, ktera se predpokladam oproti nabidce take zdvojnasobi (jako u tunelu Blanka).

+1/−1
1.9.2016 10:33

P23e48t85r 19M21a61r18š49o74u54n 5635438626556

pokud si Norove behem vystavby nezacali vymyslet dalsi veci (jako treba pridat okrasný portál na vjezdu a podobně :) ), tak si nemyslím, že se jim celková cena zvedne...

0/0
2.9.2016 13:56

P91e56t66r 34M14a27r27š42o18u70n 5905458436586

= cena NEzvedne....

0/0
2.9.2016 13:56
Foto

M26i29l61o11s63l52a65v 43D13o32u48b70r57a70v74a 6172978921700

Chudáci Norové...vybrali si Metrostav, protože měl nejnižší nabídku. To ještě nevědí, jak se jim prodraží vícepráce.......!!

+7/−1
1.9.2016 10:16

L16u65b37o63m53í35r 55K45a76m14e37n92s91k98ý 3170858313876

tenhle přístup není všude tak snadný jako u nás, někde se musí cena dodržet pokud se zadání během realizace nemění

+1/0
1.9.2016 10:54

P30e39t40r 16M30a97r95š58o95u28n 5345718126146

tak pokud si Norové ty vícepráce objednají... tak se divit nebudou, že.

Asi stejně jako když chcete umakartovou koupelnu, a během stavby požadujete kachličky...

0/0
2.9.2016 13:58

J62o81s89e32f 69K82o83h95o35u59t 9733433952468

Jen aby cesti specialiste tunelari nenaucili ty norske i neco jineho :)

+1/0
1.9.2016 9:54

M27a82r36t40i44n 11B77e93n73e56š 4693191395800

Stavět dvou kilometrový tunel pro 120 lidí, to je obdivuhodné.

+17/0
1.9.2016 9:51

M33i51l81a94n 24N15o33v18o25t20n59ý 2700231851435

Asi se tam tolik nerozkrade za státní zakázky a pak má stát peníze i na podobné - pro nás absurdní - stavby!

+1/0
1.9.2016 10:05

A93n87t46o71n64í24n 94S50c40h96i54n44d53l51e18r 8983287105879

hm, myslím, že to spíš bude o té ropě... takové plýtvání si můžou dovolit Arabové a Norové... - oni vědí proč jsou mimo EU.

0/0
1.9.2016 10:42

J81a30n 36S65o28u85k85u55p 1694504966505

Asi hlavně z plynu a ropy si Norsko může dovolit v podstatě cokoliv. Ten stát neví co dělat s penězi dlouhodobě.

0/0
2.9.2016 13:36

P22a40v32e19l 42V73ě67t98r82o77v16e38c 6526158152151

Přesně tak, pro Nory je i taková vesnice a lidé v ní důležití.

+3/0
1.9.2016 11:24

P17e36t37r 39M44a57r67š56o17u42n 5765308666736

to u nás, pokud by už takový tunel existoval, by se dal navíc uzavřít a zasypat, protože jeho údržba kvůli 120 lidem je přece zbytečná

0/0
2.9.2016 13:59

J82a19k17u87b 22Š70n84e52j35d30a21r 7719447754240

taky na to zíram... tady by bylo zatěžko u vesnice se 120 lidma i opravit díry na stávající silnici...

+2/0
1.9.2016 13:25

I30v58a90n 57P56o20u22l 6822499425793

Vzdyt to Metrostavu prejte. Razba pomoci NRTM (angl. NATM) je pro CR typicka, na vrtaci stroje nejsou penize... Tak proc osvedcenou "pomalou" technologii nedelat jinde? Treba maji Norove lepsi stavebni dozor, ktery opravdu hlidal technologicky postup delky kroku razby...

+1/0
1.9.2016 9:46

A62n11t51o67n89í58n 90S93c64h44i52n10d79l84e92r 8443907615249

jako dobrý, ale po přečtení jsem měl pocit, že čtu zaměstnanecký oběžník Metrostavu...

+3/−1
1.9.2016 9:24

M23i97r75o98s60l31a64v 47V26e40r13n55e15r 3466546797360

U nás předražej a v Norsku potom můžou nabídnout nejnižší cenu. Takhle se to dělá..

0/0
1.9.2016 8:58

J61a40n 65S76o28u44k95u39p 1374234986955

Jistě, protože se chtějí na norském trhu předvést. Kopat tunely v Norsku je byznys na dalších 150 let.

0/0
2.9.2016 13:35

J41a95n 23S16k50ř81i58v97á63n34e36k 3866126846

A vysvětlili těm Čechům pořádně, jaký chtějí tunel? Aby jim tam Češi nevytunelovali nějakou banku. ;-D

+4/0
1.9.2016 8:56

P57e20t64r 26K48a49r28a25f26i56á64t 3830857846750

Tady je zase chytrých. Ražba tunelu Blanka pod Stromovkou byla na hraně možného. Původní projekt počítal v tomto úseku s metodou stavby z povrchu - zapažit jámu milánskými stěnami z povrchu, vyhloubit rýhu, vybetonovat tunel a následně zasypat a uvést povrch do původního stavu právě vzhledem k riziku mužných propadů. Zelenáči si však vydupali ražbu ... Údolí Vltavy v Praze (ta inundační neboli záplavová část podél řeky) je pro stavbu tunelů geologické peklo. Když se stavěla trasa III.C na přelomu 70. a 80-tých let, tak se raziči brodili pod Vltavou u Štvanice ve vodě a bylo to jen o fous. Pokračování směrem na Prosek se už pak stavělo v otevřené jámě ve dne řeky, tedy lépe řešeno uložil se tam už hotový vybetonovaný tunel (mimochodem taky světově unikátní postup). Skutečně jde postavit všechno, otázka jsou jen náklady a poměr cena/užitek. A pražská geologie je oproti Skandinávii (například) pěkná sviňa;-D.

+21/0
1.9.2016 8:56

P13a28v34e51l 41M75a58t53o57u51š22e27k 5910347758814

Blanka se v první řadě neměla stavět vůbec. Jediný efekt, který takový úsek přinesl, je ještě podstatné navýšení již tak neúnosného počtu aut jezdících denně Prahou, a to v době, kdy se mělo naopak řešit, jak auta omezovat, ne jak je ještě více podporovat. Pokud jde o zácpy, tak ty takovýmito opatřeními nezmizí nikdy, jen se přesunou jinam a budou ještě větší (viz ranní špičky na dálnicích kolem některých evropských měst, která jistě mají dobudované vnější okruhy!), a za pár let se zase bude "řešit", co s nimi (jenže to už budou u moci jiní, to ty dnešní nemusí zajímat). Je to stále jen bludný kruh, který nemá jiné řešení, než jaké jsem psal na začátku. Také se vždy pobavím, když si vzpomenu na Bémovo heslo "auta pod zem". Jak geniální! Akorát že ty zplodiny z aut pod zemí stejně dýchají lidé na povrchu. Tím spíše se blanka neměla stavět při znalosti místních geologických poměrů.

0/−3
1.9.2016 9:49

J55i22ř12í 95Ř56e20h21o96ř 9528408566208

to mi nějak nesedí. Jakože Blanka přilákala do Prahy další řidiče? Statistika navíc potvrzuje pokles provozu ve více místech než se provoz zvýšil. Je to snad logické. Jedna silnice navíc znamená rozmělnění provozu na všech. To je snad matematický fakt. Pokud tedy netrváte opravdu na tom, že kvůli Blance víc lidí jezdí autem.

+2/0
1.9.2016 10:50

P37a39v47e63l 33M55a31t57o77u42š53e42k 5450917718914

Přesně na tom posledním řečeném trvám. Na zesílení provozu po otevření blanky si stěžují i obyvatelé Prahy 6. Podobné je to třeba s jižní spojkou. Před 40 a více lety nikomu nechyběla, nyní je věčně přeplněná auty. Každý takový úsek logicky přivede do aut další a další lidi.

0/−2
1.9.2016 10:56

P72e66t72r 13K23a60r18a73f73i87á33t 3710707246230

Před 40 a více léty byl i obyčejný Trabant luxusem, na který se šetřilo půl života. Dneska je osobní automobil trochu dražším spotřebním zbožím, které používá každý. Společnost postě bohatne, takže asi tak.

+5/0
1.9.2016 11:33

P11a38v93e30l 11M29a63t48o58u79š42e46k 5620497208334

Bohatne a blbne. Někteří nepotřebují auto k životu takřka vůbec, jiní, mající třeba i podobné zaměstnání a záliby, se bez něj nehnou. Pokud někdo neumí utratit peníze za nic užitečnějšího než za auto, tak je to s ním dost špatné.

0/−3
1.9.2016 11:46

M88a47r17t82i91n 32K82a46r49á16s74e92k 9198423308298

No nevim, jak radsi utratim penize za auto, diky kteremu usetrim denne cca 2 hodiny casu za dopravu, nez abych penize usetril a 2 hodiny denne navic travil dopravou..

+1/0
1.9.2016 15:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.