Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Češi Norům ukázali, jak razit tunely jinde než ve tvrdé skále

Čeští stavaři během léta dodělali v Norsku jeden poměrně malý, ale na tamní poměry nezvyklý tunel. Ražba probíhala pomaleji, než bývá v Norsku obvyklé, ale přesně o to šlo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P37a86v60e11l 65S40o88b75o81t52k10a 5560394

jj, tunel Blanka je světový unikát.

+1/−1
3.9.2016 23:57

J63i82n95d88ř93i38c73h 85Š45k27o38p93e33k 4455271600715

druhý takový již nikdy dělat nebudou, tolik peněz totiž nemají ;-D

+1/−1
3.9.2016 16:44

J51a35k43u19b 49H73e79g47e29n77b57a68r77t 9345664269514

"*Čeští stavaři* během léta dodělali v Norsku jeden poměrně malý, ale na tamní poměry nezvyklý tunel ... Ražba *probíhala pomaleji, než bývá v Norsku obvyklé*"

Nepovídejte!

+2/−1
2.9.2016 14:39

M69i89c82h83a59e62l 84K31o50n51e42č72n71ý 6162523579319

Ano, tunely nám prostě jdou!;-D;-D;-D

+6/0
2.9.2016 9:11

P80e57t30r 94N54o43v31á18k 3553196954384

V cizině děláme vše levněji a kvalitněji než jejich firmy, doma jsme zase nejdražší....(třeba dálnice), čím to je... No přece jistotou získat zakázku a odfušovat ji...

+2/0
2.9.2016 7:38

J75a49n 13S37o17u93k56u69p 1874664756805

To s dálnicemi je takové otřepané téma už...

0/0
2.9.2016 13:31

M33i27l32o37š 15S56e16t50í26k 3309139844670

Otřepané ano, ale bohužel stále i neměnné. :-(

0/0
3.9.2016 17:14

P30a74v44e48l 61J50e16ř75á35b22e75k 7921682434977

Pokud se bavíme o dálnicích a české ceně, je potřeba srovnávat s dálnicemi v podobném geologickém podloží a také s množstvím sjezdů apod.

0/0
2.9.2016 23:44

O58l10d60ř91i89c54h 23Ř31e26z98n79í50k 7625892874588

Češi razí tunely úplně všude, jsme takový národ tunelářů ;-D ;-D ;-D

+3/0
1.9.2016 13:03

M29i10l51o49š 72S81e35t49í15k 3359749564900

A většina těch největších tunelů nespatří nikdy světlo světa, že. ;-)

0/0
3.9.2016 17:15

J20a61n 21Š86e71b51e67s29t51a 6927760750605

To tunely jaksi všeobecně....

0/0
4.9.2016 17:08

D22a32v62i69d 65P23a45c34h26l 5737672908584

Koukám, že i Metrostav má už svojí vlivnou PR agenturu :-D .

+3/0
1.9.2016 12:07

P84e28t35r 52F84i29a48l73a 3344875271386

Nevím proč, ale vzpomněl jsem si na ty díry v zemi, když se to propadlo při stavbě Blanky. Norské tunely jsou úžasné, ale do tohoto by se mi asi moc nechtělo

+3/−1
1.9.2016 11:28

P74e27t45r 90Š98t58ě58p 2713953300226

Češi tunely se sypkým nadložím umí, stačí se podívat do Stromovky :D

+4/0
1.9.2016 11:28

P26e51t64r 18L43u55k85e45š 6473291

Pražské podzemí je oříšek, ale to je možná pro novináře neatraktivní téma. Někde drží, jinde se sype. Místy je až nepříjemně mokro. Češi to v takových podmínkách skutečně umí, ale jde o riskantní a drahou práci. Občas by se na čelbě hodila křišťálová koule...

0/0
2.9.2016 22:04

J79i92n81d11ř26i50c90h 56Š21k48o97p74e51k 4365481280875

no aby nebyl třeba koule, tak kvůli tomu se dělá geoprůzkum

+1/0
3.9.2016 16:45

J34a73n 19Š42e85b87e96s22t35a 6437630400395

Tak jsem byl ve Stromovce a nic zvláštního jsem tam neviděl....

0/0
4.9.2016 17:09

L78u11b80o90m54í46r 51K18a97m41e17n80s49k19ý 3730278763226

tlačit v Norsku cenu dolů a v Česku ji hnát do extrému... ten svět je nějak celý naopak, Norsko patří k nejbohatším státům Evropy, Česko k nejchudším

+1/0
1.9.2016 10:56

P80e94t36r 96K21a72r20a47f17i92á13t 3140247566910

Nemyslím si, že byla Blanka předražená. Musíte čerpat z technické dokumentace a odborných zpráv a ne z Blesku. Četl jsem analýzu provedenou ČVUT (mimo jiné). V ní je celkem přehledně zdokladováno, v čem se realizovaná stavba liší od původního zadávacího projektu a toho co, bylo někdy v roce 2006 podepsáno (abych pravdu řekl, tehdejší cena se mi zdála hodně podstřelená na základě zkušeností z investiční výstavbou ale byl to zřejmě politický záměr, aby stavba prošla zastupitelstvem). Když to shrnu, tak navýšení ceny bylo hlavně způsobeno za: a) změnou norem přijatých ČR týkajících se např. bezpečnostní rezervy statiky atd. - požadavek na mohutnější stěny a armatury atd. (zjednodušeně řečeno), zvýšené požadavky na požární odolnost (po požárech tunelů v Alpách a to jak stavební, tak technologické), geologické anomálie, které nebyly do zadání stavby známé (to je přesně ta Stromovka a propad u Hradu - kdy vzhledem k charakteru území by se musely dělat vrty možná každé 2 či pět metrů, to ale nechtěl dopředu nikdo platit), zvýšené požadavky na provozní bezpečnost (hlavně podstatně větší požadavky na telemetrii atd.) a spousta dalších věcí, které byly do rozpočtu stavby tunelu zahrnuty po nátlaků "malých" starostů z P6 a P7 (dva parky, rekonstrukce Milady Horákové včetně tram trati u Sparty, Letenského nám. atd.) Samostatnou položkou je cca 0,8 až 1 GKč navíc za "krásný" Trojský most místo běžného dálničního železobetonového mostu za cca 400 až 500 MKč, který nabízel Metrostav (tam si Komora architektů vydupala nátlakem architektonickou soutěž a na základě ní byl postaven sice tzv.krásný, ale 3 x dražší most - hlavně že hraje v reklamách). Takže když to shrnu - původně si město objednalo Trabanta a pak chtělo Mercedes.

+15/0
1.9.2016 11:30

L80u18b29o72m70í45r 92K80a46m25e75n76s34k14ý 3480878483176

jasně, neznám detaily, ale ten výsledný dojem je prostě pořád stejný, strašný, jako když kilometr dálnice na moravském poli je dražší než kilometr dálnice v Alpách. Kdo je viník je druhá otázka, cílem podníkání je maximalizovat zisk, to firmám nikdo nemůže mít za zlé, chybí tu ten dobrý hospodář na straně správy státu

+1/0
1.9.2016 11:36

R66o51b58i44n 51Ž14i69ž28k44a 2978444246936

No ale právě nedejte na dojmy - tohle totiž opravdu není dálnice na moravském poli.

0/0
1.9.2016 11:40

O37l92d33ř57i37c64h 97Ř13e51z45n12í55k 7605942964428

Královopolský tunel v Brně přišel na kilometr asi 2xdráž, a to nevede ani pod řekou ;-D

0/0
1.9.2016 13:06

M23i12c54h25a64l 16J89a49r31o73š 7764680102265

2 km dlouhý tunel kvůli 120 lidem je docela drahá sranda.

+1/0
1.9.2016 10:49

O57n81d12ř11e80j 49P41a80l90a59t82a 1183628106230

Češi tunely umí;-D

0/0
1.9.2016 10:34

R41a95d52e74k 30B12ě84h41a69v77ý 4718855433174

Ted jen jak se budou Norove tvarit na celkovou cenu, ktera se predpokladam oproti nabidce take zdvojnasobi (jako u tunelu Blanka).

+1/−1
1.9.2016 10:33

P15e90t31r 44M50a28r53š72o58u93n 5255928816316

pokud si Norove behem vystavby nezacali vymyslet dalsi veci (jako treba pridat okrasný portál na vjezdu a podobně :) ), tak si nemyslím, že se jim celková cena zvedne...

0/0
2.9.2016 13:56

P63e65t81r 96M36a49r18š41o80u25n 5355958556956

= cena NEzvedne....

0/0
2.9.2016 13:56
Foto

M69i41l12o76s54l47a83v 54D91o86u27b58r93a86v32a 6932808141180

Chudáci Norové...vybrali si Metrostav, protože měl nejnižší nabídku. To ještě nevědí, jak se jim prodraží vícepráce.......!!

+7/−1
1.9.2016 10:16

L13u20b15o22m89í87r 16K66a95m58e49n29s25k32ý 3970758883616

tenhle přístup není všude tak snadný jako u nás, někde se musí cena dodržet pokud se zadání během realizace nemění

+1/0
1.9.2016 10:54

P23e25t36r 82M79a21r88š20o19u90n 5245538576306

tak pokud si Norové ty vícepráce objednají... tak se divit nebudou, že.

Asi stejně jako když chcete umakartovou koupelnu, a během stavby požadujete kachličky...

0/0
2.9.2016 13:58

J53o90s46e92f 58K35o89h86o65u41t 9263573432468

Jen aby cesti specialiste tunelari nenaucili ty norske i neco jineho :)

+1/0
1.9.2016 9:54

M97a42r70t88i56n 15B28e90n92e76š 4373351115100

Stavět dvou kilometrový tunel pro 120 lidí, to je obdivuhodné.

+17/0
1.9.2016 9:51

M77i96l75a80n 14N91o97v70o41t60n82ý 2400361321385

Asi se tam tolik nerozkrade za státní zakázky a pak má stát peníze i na podobné - pro nás absurdní - stavby!

+1/0
1.9.2016 10:05

A69n51t62o62n55í72n 20S58c52h63i11n25d35l98e53r 8262319109887

hm, myslím, že to spíš bude o té ropě... takové plýtvání si můžou dovolit Arabové a Norové... - oni vědí proč jsou mimo EU.

0/0
1.9.2016 10:42

J85a87n 44S50o75u38k54u98p 1704394386725

Asi hlavně z plynu a ropy si Norsko může dovolit v podstatě cokoliv. Ten stát neví co dělat s penězi dlouhodobě.

0/0
2.9.2016 13:36

P73a90v67e63l 16V84ě71t47r53o14v85e27c 6386498892811

Přesně tak, pro Nory je i taková vesnice a lidé v ní důležití.

+3/0
1.9.2016 11:24

P45e41t16r 66M19a35r43š52o81u17n 5225868276286

to u nás, pokud by už takový tunel existoval, by se dal navíc uzavřít a zasypat, protože jeho údržba kvůli 120 lidem je přece zbytečná

0/0
2.9.2016 13:59

J20a86k23u35b 38Š50n44e40j89d19a45r 7389507414820

taky na to zíram... tady by bylo zatěžko u vesnice se 120 lidma i opravit díry na stávající silnici...

+2/0
1.9.2016 13:25

I57v33a47n 87P63o27u35l 6962319155643

Vzdyt to Metrostavu prejte. Razba pomoci NRTM (angl. NATM) je pro CR typicka, na vrtaci stroje nejsou penize... Tak proc osvedcenou "pomalou" technologii nedelat jinde? Treba maji Norove lepsi stavebni dozor, ktery opravdu hlidal technologicky postup delky kroku razby...

+1/0
1.9.2016 9:46

A64n33t21o33n76í58n 60S36c85h74i39n24d23l61e41r 8112109269567

jako dobrý, ale po přečtení jsem měl pocit, že čtu zaměstnanecký oběžník Metrostavu...

+3/−1
1.9.2016 9:24

M72i96r92o20s97l58a88v 48V38e63r92n61e25r 3146326847780

U nás předražej a v Norsku potom můžou nabídnout nejnižší cenu. Takhle se to dělá..

0/0
1.9.2016 8:58

J17a77n 84S67o78u89k15u96p 1814924326735

Jistě, protože se chtějí na norském trhu předvést. Kopat tunely v Norsku je byznys na dalších 150 let.

0/0
2.9.2016 13:35

J12a84n 34S95k14ř58i91v67á40n10e35k 3276696216

A vysvětlili těm Čechům pořádně, jaký chtějí tunel? Aby jim tam Češi nevytunelovali nějakou banku. ;-D

+4/0
1.9.2016 8:56

P96e32t81r 77K97a19r39a55f31i92á47t 3700147276130

Tady je zase chytrých. Ražba tunelu Blanka pod Stromovkou byla na hraně možného. Původní projekt počítal v tomto úseku s metodou stavby z povrchu - zapažit jámu milánskými stěnami z povrchu, vyhloubit rýhu, vybetonovat tunel a následně zasypat a uvést povrch do původního stavu právě vzhledem k riziku mužných propadů. Zelenáči si však vydupali ražbu ... Údolí Vltavy v Praze (ta inundační neboli záplavová část podél řeky) je pro stavbu tunelů geologické peklo. Když se stavěla trasa III.C na přelomu 70. a 80-tých let, tak se raziči brodili pod Vltavou u Štvanice ve vodě a bylo to jen o fous. Pokračování směrem na Prosek se už pak stavělo v otevřené jámě ve dne řeky, tedy lépe řešeno uložil se tam už hotový vybetonovaný tunel (mimochodem taky světově unikátní postup). Skutečně jde postavit všechno, otázka jsou jen náklady a poměr cena/užitek. A pražská geologie je oproti Skandinávii (například) pěkná sviňa;-D.

+21/0
1.9.2016 8:56

P15a11v76e94l 26M64a60t17o36u29š98e73k 5920207758764

Blanka se v první řadě neměla stavět vůbec. Jediný efekt, který takový úsek přinesl, je ještě podstatné navýšení již tak neúnosného počtu aut jezdících denně Prahou, a to v době, kdy se mělo naopak řešit, jak auta omezovat, ne jak je ještě více podporovat. Pokud jde o zácpy, tak ty takovýmito opatřeními nezmizí nikdy, jen se přesunou jinam a budou ještě větší (viz ranní špičky na dálnicích kolem některých evropských měst, která jistě mají dobudované vnější okruhy!), a za pár let se zase bude "řešit", co s nimi (jenže to už budou u moci jiní, to ty dnešní nemusí zajímat). Je to stále jen bludný kruh, který nemá jiné řešení, než jaké jsem psal na začátku. Také se vždy pobavím, když si vzpomenu na Bémovo heslo "auta pod zem". Jak geniální! Akorát že ty zplodiny z aut pod zemí stejně dýchají lidé na povrchu. Tím spíše se blanka neměla stavět při znalosti místních geologických poměrů.

0/−3
1.9.2016 9:49

J59i49ř19í 77Ř17e73h10o25ř 9338648726398

to mi nějak nesedí. Jakože Blanka přilákala do Prahy další řidiče? Statistika navíc potvrzuje pokles provozu ve více místech než se provoz zvýšil. Je to snad logické. Jedna silnice navíc znamená rozmělnění provozu na všech. To je snad matematický fakt. Pokud tedy netrváte opravdu na tom, že kvůli Blance víc lidí jezdí autem.

+2/0
1.9.2016 10:50

P12a13v65e86l 86M49a36t94o33u50š73e94k 5420707738504

Přesně na tom posledním řečeném trvám. Na zesílení provozu po otevření blanky si stěžují i obyvatelé Prahy 6. Podobné je to třeba s jižní spojkou. Před 40 a více lety nikomu nechyběla, nyní je věčně přeplněná auty. Každý takový úsek logicky přivede do aut další a další lidi.

0/−2
1.9.2016 10:56

P78e19t65r 61K21a26r70a21f63i18á34t 3960367756790

Před 40 a více léty byl i obyčejný Trabant luxusem, na který se šetřilo půl života. Dneska je osobní automobil trochu dražším spotřebním zbožím, které používá každý. Společnost postě bohatne, takže asi tak.

+5/0
1.9.2016 11:33

P91a10v87e76l 34M26a43t85o15u70š48e81k 5350987458824

Bohatne a blbne. Někteří nepotřebují auto k životu takřka vůbec, jiní, mající třeba i podobné zaměstnání a záliby, se bez něj nehnou. Pokud někdo neumí utratit peníze za nic užitečnějšího než za auto, tak je to s ním dost špatné.

0/−3
1.9.2016 11:46

M74a12r35t74i54n 54K17a77r90á85s94e75k 9338413128968

No nevim, jak radsi utratim penize za auto, diky kteremu usetrim denne cca 2 hodiny casu za dopravu, nez abych penize usetril a 2 hodiny denne navic travil dopravou..

+1/0
1.9.2016 15:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.