Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Strašák studené války odhalen. MiG-25 před 40 lety přistál v Japonsku

Právě před 40 lety, 6. září 1976, se Američanům snesl z nebe jeden z největších dárků, jaký mohli během studené války dostat. Byl jím tajný a obávaný „superstíhač“ MiG-25. Do Japonska s ním přeletěl sovětský pilot Viktor Bělenko.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P10a12v50e86l 50P59o62k45o48r51n38ý 2126744390282

Co asi dělá Bělenko dnes? Má jiné jméno, ale patrně je ještě naživu..

0/0
16.9.2016 8:42
Foto

P42e19t10r 28Š48r53a70i25e97r 9493102252847

Na úlet si pamatuji, v Hlasu Ameriky se probíral opakovaně a i propaganda v ČSSR pracovala na plné obrátky, jak letadlo ti zlí Amíci nechtějí vrátit. Zajímavý ale, že do dneška jsem si myslel, kdovíjakým Hi-tech se supertajnými ultratechnologiemi letadlo nebylo ;-D;-D;-D Knížku jsem nečetl, tak proto. Napravím ... ;-)

Ještě na okraj: v Rusku se asi jedí veverky leckde dodnes ale ani u nás to poměrně nedávno nebylo nic neobvyklého, jsme dnes už jen moc rozmazlení. Konec konců, ještě v osmdesátých letech měli třeba v Nuslích ve Vladimírce na jídeláku nutrii na česneku se špenátem (byla výborná, o kvalitní maso byla nouze i tehdy a kuchaři si ho kradli ...) ;-)

0/0
9.9.2016 11:18

K50a78t70e38ř92i12n48a 51V58ý59b53o30r66n86á 6310689619

V Nuslích u Botiče byly nutrie běžné. Jinde se holt zase favorizovaly veverky. Každopádně bílkoviny potřebují pro růst děti na celém světě.

0/−1
9.9.2016 21:03

J51a52n 60Z81e19m86a11n 1586715714396

Použití elektronek mělo význam pro případ jaderné války, kdy se předpokládalo, že elmag. impuls po výbuchu zničí veškeré polovodiče, zatímco elektronky vydrží.

+2/−1
9.9.2016 8:48

O85n51d47ř50e43j 77Š93i68m79e10k 5193712907758

To nikdo nerozporuje, ale jde o to, ze pro 25ky pouzili trosku starsi konstrukci, ktera stacila, ale pro Zapad to bylo prozreni, ze Soveti jsou v tomhle sto let za opicemi...

+4/0
9.9.2016 19:42

J82o59s56e97f 80N65o48v55á46k 2962572645124

Elektronky možná jo, ale všechno okolo stejně ne. Todle důvodem nebylo, jen se to tím obhajovalo to, že SSSR byla v oblasti polovodičů pozadu.

0/0
10.9.2016 13:58

O41n91d69r78e31j 39P18a65t17e21k 5130850889911

Kvalitní článek. Technet je super!

+4/0
8.9.2016 16:30

M62i87l61a42n 79R68a15b35a36s 4537595893168

RL Okuširi, ostrov Okuširitó (sít Early Warning), sledovala MiG-25P již nad mořem. Po roce 1973 AN/FPS-20 vyměněn za přesnější 3D J-FPS-1 / S-band, výr. Nippon Electric, dosah 600km (stacionár). J-FPS-1 byly přednostně osazeny na Wakkanai a Nemuro. Měřily výšku, šikmou dálku, azimut. Sehrály zásadní roli při incidentu KAL za 8 let (zázn. vzdušné sit. utajen, archivováno v National Diet dodnes). Ale to je už jná kapitola "nových" Sov/Jap dějin... Na Sachalin a Kurily vzdychají dodnes.

to Karel Novotný. Belenkův MiG neměl zavěšen kontejner REB (na principu SPS-141). Palubní RL pracuje řádově v jiném MW pásmu než traťové (L, S band). Nevylučuji, že jim Belenko v CTR něco palubní elektronikou nezarušil (na několik vteřin, záměrná nekompatibilita, harm freq. atd).

0/0
8.9.2016 12:51

K90a39r14e49l 91N78o74v62o75t20n30y 4877414812202

Dík za doplnění, nejsem v tom expert, jen vím že to tehdy psaly skoro všechny noviny / tedy Francie a Německo/ a že z toho byli Amíci špatní.

0/0
10.9.2016 16:17

M74i48l53a22n 90R72a84b67a84s 4647765953958

Není zač, nic expertního :-). Uveřejnil dobový japonský tisk. Dost podrobně s jejich pečlivostí. Lossagung nach Japan ARD/ZDF podrobně referovala také, později i o spec Act of Congres pro Belenka (sign J. Carter 1980). Větší překvapení pro USAF/US NAVY byl MiG-31(dvoumístný). V relativně krátké době přezbrojili. Spotřebu příliš neřešili, zato větší podíl Duralu a titanu. Z Genadije Osipoviče vylezlo až za 30 let, jako z chlupaté deky, kdy už byl dávno odejít. Tehdy mluvil jen o Su-15, přiznal, že další "paljot" seděl v "31" (tehdy zástupce velitele základny). Vím jiná kapitola. Nad Sach/Moneron padlo víc strojů z noční oblohy. JASDF se držel zpátky (Ústava). Jen monitorovali, antény na kopcích, vidí, slyší Kurily a Sachalin plné základen dodnes.

0/0
10.9.2016 19:43

K15a64r25e28l 40N33o27v35o12t71n20y 4167234392852

Nevím zda to nebyla jen fáma, ale v té době jsem byl ve Francii, a četl jsem tam v novinách, že Amíky a Japončíky nejvíc dostalo, že než si tam sednul, tak jim ty jeho "předpotopní elektronky" zarušily radary že ho nemohli ani zaměřit;-D

+1/0
8.9.2016 10:47

J77a40n 53P47u85l94e59c 4878107471985

Například plné obchody považoval za kamufláž CIA ;-D;-D;-D........... Ale máme rok 2016 a ruská propaganda je pořád stejná, třeba slavný dispečer Carlos ;-).

+10/0
8.9.2016 9:27
Foto

V42l15a71s29t84a 25C82o78u56f21a93l 7117569189645

Pěkně napsáno.

+5/0
7.9.2016 21:51

M84i71l75a42n 15R77a43b97a88s 4537205393198

Snad půjde kouknout na obrázek, viz link, jak Belenkův MiG-25P v závěrečné fázi letu od moře k ostrovu Hokaidó monitorovala JASDF, včetně vyslané hotovosti.

http://p2.uloziste.com/fotky7/v5b1f220a23106ac/1ee2e02f1bb252a1-2.jpg

+2/0
7.9.2016 21:23

P11e55t75r 24T80a41f90t 9223627824859

Skvely clanek, diky!

+2/0
7.9.2016 16:25

M94i33r44o82s74l83a39v 96S39t31i19s86k21a67l 3417316987170

Dobrý článek...díkyR^R^R^

+3/0
7.9.2016 12:47
Foto

P82r74e74m84y72s77l 11K44y78s30e25l26a51k 5325883894479

Krásný ingot železe a ten druhej ingot titanu a hliníku.: -) A jejich krásná kopie F-15 :-)

0/−9
7.9.2016 10:01

J81o42s59e32f 14N24o23v98á87k 2902672635564

Tak F-15 je vše jen ne kopie Migu25. Reakce ano (navíc reakce na představu o Migu 25 před úletem Bělenka, nikoli na reálné letadlo), ale je to letoun jinak zaměřenej, s jiným účelem i s jinými výkony.

+10/0
7.9.2016 12:02

M48i19l91a14n 78R18a21b19a60s 4657815403148

to Michal Grešlík.

Zbylé palivo po dosednutí v nádrži 200L. Málem přistával "na páry".

0/0
7.9.2016 0:04
Foto

M18i80c22h78a85l 97G31r29e59š87l48i83k 9771596602846

V knihe Posledný let plota MiG-25 sa píše (vo vydaní, ktoré mám str. 140): "Nemohl let uskutečnit dřív,než budou splněny dvě podmínky: letadlo bude plné paliva a počasí bude dobré."

(str. 146): "Nádrže obsahovaly palivo ještě tak na 30 sekund letu." :-)

0/0
7.9.2016 15:25

J83o85s42e79f 32N80o15v33á47k 2532792775384

btw. z čugujevky do hakodate je to 626 km, takže combat range 300km vcelku odpovídá...

0/0
7.9.2016 15:50
Foto

M31i76c77h91a10l 15G41r85e19š14l68i42k 9361876312536

Nie celkom. V knihe sa píše, že počítal s manévrovaním, letom v malej výške a asi neletej jak hovado, aby si spotreboval palivo skôr ako niekam doletí. :-)

0/0
7.9.2016 18:50

J30o10s57e59f 33N75o79v48á59k 2812362745884

Právě že to jde proti sobě - letěl v malé výšce, ale zase neletěl rychlostí, která je běžná, aby šetřil palivo. Takže ve výsledku se to mohlo +- vyrovnat.

Až budu mít tu knížku u sebe (je na chatě), tak se na to podívám, jestli z toho jde něco zjistit.

0/0
7.9.2016 19:18
Foto

M41i42c27h53a90l 38G20r70e90š77l53i28k 9981746802736

Šetril, ako sa dalo. Po štarte čo najskôr vypol forsáž. Do klesnutia k zemi palivom šetril, potom zapol motory na plný výkon a za dve minúty bol nad morom. Tam sa rozhodol vystúpať do 6000 m, aby šetril palivo....

0/0
7.9.2016 20:20

J47a94n 92L82u79k26á52š 7317273143552

Vsak taky po jeho uletu omezili Soveti mnozstvi paliva v nadrzich pri cvicnych letech u vsech letadel.

+1/0
7.9.2016 17:52

D96a38n 41S27v77o66b96o76d70a 9500870455596

Stejne jsou nejhezci Mig-29 a SU-27

+4/0
6.9.2016 22:33

V20á81c38l32a14v 40L34a10d97a 6742223864433

Rafale a f-22

0/0
7.9.2016 18:48

P90a18v24e89l 94R36e85z82n23i41c58e59k 3745614114962

ty jsou opravdu velmi velmi pekne... ale proste MiG 25 je u mne top z "vychodni" vyzbroje a SR-71 ze "zapadni" :)

pokud se pamatuji tak vlastne MiG 25 vznikal tak ze napred vzaly 2 ohromne motory a teprve okolo nich zacali kreslit/stavet drak letadla.

nejvic se mi libi pomerova velikost kokpitu vuci celemu letadlu v porovnani s cimkoliv bezne viditelnym na leteckych dnech... to krasne ilustruje velikost tohoto stroje :)

0/0
8.9.2016 9:16

T20o32m58á58š 42B72r97a86b30e27c 2858796555986

Například plné obchody považoval za kamufláž CIA

:-)

+6/0
6.9.2016 20:50
Foto

M63i29c40h44a74l 88J62a80n54o61v58á76č 8967496795713

Z dokumentu Wings od Russia ovsem vím, ze 25 a 31 byly vyvijeny souběžně. Jsou ro jine stroje s jiným využitím. 31 je interceptor v pravem slova smyslu, 25 je prave interceptor průzkumných letounu. Má vyšší dostup a vyšší Max. rychlost. Ovsem třeba se ty ruské dokumenty pletou. Vím ja?

0/−2
6.9.2016 20:24
Foto

M38i78c33h12a87l 51G62r37e10š28l19i36k 9681776492166

Tak to ste to asi zle pochopili. MiG-31 bol vyvinutý na báze MiG-25, ale nie súbežne. Bol jeho ďalším rozvinutím. Oba sú síce na vzhľad v modelárskom žargóne rovnaké "krabice", ale MiG-31 je v porovnaní so svojim predchodcom "lietajúci radarovo-raketový komplex". Je síce napr. pomalší, ale stále veľmi rýchly stroj. Má napr. aj neporovnateľne väčší dolet.

+1/0
6.9.2016 21:32

J37o24s77e38f 28N40o86v21á44k 2382772965104

31 papírově pomalejší než 25 není. Poměr tahu k váze má dokonce vyšší - ale zas má motory optimalizované na trochu nižší rychlosti - ale furt má cruise speed 2.35, takže zas tolik ne. A jeho motory dovolujou delší dobu letět na maximálku, než to bylo u 25.

V podstatě jsou oba letouny v ruské armádě používané stejně, s tím, že větší dolet 31 a lepší radar umožňuje 31 používat i jako koordinátora PVO.

0/0
6.9.2016 22:17
Foto

M65i75c57h17a57l 88G17r55e52š20l22i66k 9131436552796

Ja som nepísal o koľko je pomalší. Písal som, že je pomalší, čo je fakt. A písal som, že je to stále veľmi rýchly stroj, čo je tiež fakt. A M = 2,35 nie je zase taká závratná u stíhačov. Dnes sú dôležitejšie iné parametre. ;-)

0/0
6.9.2016 22:43

T35o21m76á21š 51C48h81r71a50s52t96n90ý 2211664581723

Hlavne se nepos.. kdyz Vas Mig31 vybrzdi?

0/−1
7.9.2016 7:41
Foto

M64i36c44h52a61l 29G20r87e42š60l83i13k 9641716252966

V boji by bolo "vybrzdenie" asi jeho poslednou akciou. ;-)

0/0
7.9.2016 10:43

T40o41m19á27š 10C85h57r26a92s84t66n15ý 2911254441853

Říkal jste dnes. Dnes po sobě "v boji" nestřílí a asi by se nevybržďovali "tváří v tvář", ale stříleli po sobě za hranicí dohledu.

0/0
8.9.2016 12:16
Foto

M61i48c11h75a97l 13G27r15e10š88l77i90k 9641776172776

Kde som to hovoril? :-)

0/0
8.9.2016 12:37

T36o98m59á79š 57C41h71r78a78s27t58n75ý 2621154941263

"Dnes sú dôležitejšie iné parametre."

Alegoroval jsem to případem vybržďování na Baltu :)

http://zpravy.idnes.cz/blizke-setkani-norske-a-ruske-stihacky-dyq-/zahranicni.aspx?c=A141202_115910_zahranicni_jw

0/0
10.9.2016 1:57
Foto

M25i97c51h25a69l 49G97r37e23š13l26i21k 9171666612256

A to "vybrzdenie" na Balte dávalo MiG-31 nejakú výhodu? Ak by šlo o skutočný boj, tak má celý arzenál F-16 našitý v sebe. Každý stíhač sa snaží totiž dostať za nepriateľa a páliť zozadu a v tomto prípade sa MiG-31 dostal dobrovoľne do pozície ideálneho terča. Pre obratnejšiu F-16 by bol lahôdkou. :-)

Ten môj výrok si ako vykladáte? :-)

0/0
10.9.2016 10:38

J77o87s77e91f 65N63o38v29á75k 2322962805534

Mig 31 ale nemá maximálku 2,35, to je cruise speed, čili ekonomická rychlost. A ta je opravdu u stíhaček velmi výjimečná. (Je teda pravda, že cruise speed není přesně definovaná, podzvukově doletí i Mig25 dál, takže nejde srovnávat).

Mig31 má maximálku stejně jako Mig25 2,83M s tím, že je jí schopen snadno překročit.

0/0
7.9.2016 12:07
Foto

M50i52c94h92a61l 74G66r35e90š17l86i10k 9311656532256

To mi pripomína: "Začneme naplno a postupne zvyšujeme tempo."

+6/0
7.9.2016 12:31

K60a70r21e64l 43L97a73n36g12r 2602607680318

(akční rádius mohl při nešetřivém způsobu letu s častým užíváním forsáže činit pouhých 300 km).

Zdroj: http://technet.idnes.cz/mig-25-viktor-belenko-ulet-do-japonska-ds3-/vojenstvi.aspx?c=A160904_140044_vojenstvi_erp

To by mě zajímalo kde je zdroj tohoto údaje...

Udáváný dolet u typu MiG-25P je při rychlosti 2,35 machu 1250 km, Při podzvukové rychlosti 1730 km.

0/0
6.9.2016 19:33

J49o47s51e27f 83N71o59v31á28k 2552902935884

Viz níže

1) údaje se na netu lišej a dost často se udává číslo od novějšího motoru k staršímu typu migu

2) je velký rozdíl mezi "doletem" a "combat range" - to druhý zahrnuje typickej letovej profil (letadlo vystoupá nahoru), výzbroj, rezervu v cíli na vzdušný boj...

0/0
6.9.2016 19:43

K86a79r89e91l 43L97a83n14g25r 2602847250208

To s čím ulétl bylo vybaveno motory R15BF2-300 a pro mašinu s nima platí ony údaje. Ono je u tohoto stroje problém počítat ulétlou vzdálenost vůči zemi, když míří čumákem k nebesům, to by pak mohlo klidně dát nižší číslo, ale dolet se standartně počítá v horizontu.

0/0
6.9.2016 19:52

T52o78m67á89š 10H23a96t14a50n 3699443829470

V tom případě měl Saturn 5 dolet k první krtině.

+3/0
6.9.2016 20:07
Foto

M92i92c92h41a25l 29G70r53e21š92l45i20k 9271626842266

Akčný rádius je vzdialenosť, na ktorú môže lietadlo pôsobiť. Teda je to vzdialenosť k cieľu. Teda akčný rádius závisí od parametrov misie (výška, rýchlosť, podvesená výzbroj a výstroj, dĺžka letu k cieľu, manévrov po dosiahnutí cieľa a návrat späť). Takže akčný rádius sa ešte udáva s prídavnými nádržami, bez nich, s jedným, alebo niekoľkými tankovaniami za letu...

Tie čísla, ktoré niekde na wiki vyhrabete, berte ako orientačné, pretože tam obvykle nemáte nič upresnené. Iné môže udávať výrobca a iné armáda.

0/0
6.9.2016 20:10

K33a85r66e11l 73L29a80n63g38r 2542777960848

Já nehrabu na wiki, ale na východě kde je krásná databáze a ta souhlasí kupodivu i s publikacemi.

A klidně tu vypíšu dolety všech typů MiG-25 a ne jen istrebitěl-perechvatčik verze M a P.

0/0
6.9.2016 20:17

J45o19s55e18f 94N14o89v21á82k 2452642545654

Podle toho, co vím já, tak zrovna tadle verze motorů v tu dobu do letadel vůbec nešla (a co vím tak snad vůbec, to je verze z 25M, která se nevyráběla):

http://forum.keypublishing.com/showthread.php?41322-YF-12-A-12-SR-71-MIG-25-MiG-31-thread/page23

takže těžko mohl mít Bělenko tendle motor....

Jenže u vojenského letadla je ti jedno, jak daleko doletí. To, co potřebuješ je, aby byl schopen zasáhnout proti cíli v dané vzdálenosti. Proto je nesmysl porovnávat dolet, ale musíš porovnávat combat range. Např. podvěšená výzbroj ti s doletem zahýbá opravdu hodně...

0/0
6.9.2016 20:18

K41a84r31e78l 81L60a22n86g26r 2832777800728

Tak s čím podle vás Bělenko ufrnknul? Ono to bylo s MiG-25P, že? ;-)

0/0
6.9.2016 20:34

J73o22s39e13f 69N51o72v67á74k 2822892115314

Předpokládám, že to byla MiG-25P, MiG-25PD byla snad až v roce 78.

0/0
6.9.2016 22:10





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.