Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Strašák studené války odhalen. MiG-25 před 40 lety přistál v Japonsku

Právě před 40 lety, 6. září 1976, se Američanům snesl z nebe jeden z největších dárků, jaký mohli během studené války dostat. Byl jím tajný a obávaný „superstíhač“ MiG-25. Do Japonska s ním přeletěl sovětský pilot Viktor Bělenko.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P60a74v21e89l 23P92o76k81o30r23n70ý 2296874200412

Co asi dělá Bělenko dnes? Má jiné jméno, ale patrně je ještě naživu..

0/0
16.9.2016 8:42
Foto

P81e18t30r 73Š36r86a27i76e46r 9673712132607

Na úlet si pamatuji, v Hlasu Ameriky se probíral opakovaně a i propaganda v ČSSR pracovala na plné obrátky, jak letadlo ti zlí Amíci nechtějí vrátit. Zajímavý ale, že do dneška jsem si myslel, kdovíjakým Hi-tech se supertajnými ultratechnologiemi letadlo nebylo ;-D;-D;-D Knížku jsem nečetl, tak proto. Napravím ... ;-)

Ještě na okraj: v Rusku se asi jedí veverky leckde dodnes ale ani u nás to poměrně nedávno nebylo nic neobvyklého, jsme dnes už jen moc rozmazlení. Konec konců, ještě v osmdesátých letech měli třeba v Nuslích ve Vladimírce na jídeláku nutrii na česneku se špenátem (byla výborná, o kvalitní maso byla nouze i tehdy a kuchaři si ho kradli ...) ;-)

0/0
9.9.2016 11:18

K52a53t71e26ř32i28n37a 55V29ý57b56o56r42n47á 6360719609

V Nuslích u Botiče byly nutrie běžné. Jinde se holt zase favorizovaly veverky. Každopádně bílkoviny potřebují pro růst děti na celém světě.

0/−1
9.9.2016 21:03

J66a96n 43Z89e71m59a50n 1946975934186

Použití elektronek mělo význam pro případ jaderné války, kdy se předpokládalo, že elmag. impuls po výbuchu zničí veškeré polovodiče, zatímco elektronky vydrží.

+2/−1
9.9.2016 8:48

O30n49d73ř90e73j 48Š36i11m64e24k 5723542727148

To nikdo nerozporuje, ale jde o to, ze pro 25ky pouzili trosku starsi konstrukci, ktera stacila, ale pro Zapad to bylo prozreni, ze Soveti jsou v tomhle sto let za opicemi...

+4/0
9.9.2016 19:42

J57o62s75e92f 95N54o26v94á71k 2722182525314

Elektronky možná jo, ale všechno okolo stejně ne. Todle důvodem nebylo, jen se to tím obhajovalo to, že SSSR byla v oblasti polovodičů pozadu.

0/0
10.9.2016 13:58

O14n96d34r57e79j 11P53a63t43e83k 5110690429261

Kvalitní článek. Technet je super!

+4/0
8.9.2016 16:30

M23i96l90a13n 46R44a54b63a78s 4317885513858

RL Okuširi, ostrov Okuširitó (sít Early Warning), sledovala MiG-25P již nad mořem. Po roce 1973 AN/FPS-20 vyměněn za přesnější 3D J-FPS-1 / S-band, výr. Nippon Electric, dosah 600km (stacionár). J-FPS-1 byly přednostně osazeny na Wakkanai a Nemuro. Měřily výšku, šikmou dálku, azimut. Sehrály zásadní roli při incidentu KAL za 8 let (zázn. vzdušné sit. utajen, archivováno v National Diet dodnes). Ale to je už jná kapitola "nových" Sov/Jap dějin... Na Sachalin a Kurily vzdychají dodnes.

to Karel Novotný. Belenkův MiG neměl zavěšen kontejner REB (na principu SPS-141). Palubní RL pracuje řádově v jiném MW pásmu než traťové (L, S band). Nevylučuji, že jim Belenko v CTR něco palubní elektronikou nezarušil (na několik vteřin, záměrná nekompatibilita, harm freq. atd).

0/0
8.9.2016 12:51

K26a51r49e43l 93N47o81v46o31t40n70y 4847404872952

Dík za doplnění, nejsem v tom expert, jen vím že to tehdy psaly skoro všechny noviny / tedy Francie a Německo/ a že z toho byli Amíci špatní.

0/0
10.9.2016 16:17

M59i70l71a56n 60R98a62b26a49s 4837665653158

Není zač, nic expertního :-). Uveřejnil dobový japonský tisk. Dost podrobně s jejich pečlivostí. Lossagung nach Japan ARD/ZDF podrobně referovala také, později i o spec Act of Congres pro Belenka (sign J. Carter 1980). Větší překvapení pro USAF/US NAVY byl MiG-31(dvoumístný). V relativně krátké době přezbrojili. Spotřebu příliš neřešili, zato větší podíl Duralu a titanu. Z Genadije Osipoviče vylezlo až za 30 let, jako z chlupaté deky, kdy už byl dávno odejít. Tehdy mluvil jen o Su-15, přiznal, že další "paljot" seděl v "31" (tehdy zástupce velitele základny). Vím jiná kapitola. Nad Sach/Moneron padlo víc strojů z noční oblohy. JASDF se držel zpátky (Ústava). Jen monitorovali, antény na kopcích, vidí, slyší Kurily a Sachalin plné základen dodnes.

0/0
10.9.2016 19:43

K62a57r90e62l 41N28o16v41o12t22n26y 4397534292622

Nevím zda to nebyla jen fáma, ale v té době jsem byl ve Francii, a četl jsem tam v novinách, že Amíky a Japončíky nejvíc dostalo, že než si tam sednul, tak jim ty jeho "předpotopní elektronky" zarušily radary že ho nemohli ani zaměřit;-D

+1/0
8.9.2016 10:47

J36a29n 56P84u44l91e47c 4388477321845

Například plné obchody považoval za kamufláž CIA ;-D;-D;-D........... Ale máme rok 2016 a ruská propaganda je pořád stejná, třeba slavný dispečer Carlos ;-).

+10/0
8.9.2016 9:27
Foto

V80l62a93s58t79a 61C28o74u15f28a27l 7547559859675

Pěkně napsáno.

+5/0
7.9.2016 21:51

M43i33l50a24n 71R25a16b24a86s 4117605803838

Snad půjde kouknout na obrázek, viz link, jak Belenkův MiG-25P v závěrečné fázi letu od moře k ostrovu Hokaidó monitorovala JASDF, včetně vyslané hotovosti.

http://p2.uloziste.com/fotky7/v5b1f220a23106ac/1ee2e02f1bb252a1-2.jpg

+2/0
7.9.2016 21:23

P51e67t98r 20T11a23f52t 9113227834679

Skvely clanek, diky!

+2/0
7.9.2016 16:25

M69i52r84o84s38l85a15v 84S68t38i77s59k37a86l 3517106397940

Dobrý článek...díkyR^R^R^

+3/0
7.9.2016 12:47
Foto

P47r78e48m74y73s91l 43K59y83s12e10l82a14k 5475453394129

Krásný ingot železe a ten druhej ingot titanu a hliníku.: -) A jejich krásná kopie F-15 :-)

0/−9
7.9.2016 10:01

J90o49s74e81f 80N98o22v98á22k 2772712555824

Tak F-15 je vše jen ne kopie Migu25. Reakce ano (navíc reakce na představu o Migu 25 před úletem Bělenka, nikoli na reálné letadlo), ale je to letoun jinak zaměřenej, s jiným účelem i s jinými výkony.

+10/0
7.9.2016 12:02

M31i43l15a26n 11R95a64b23a19s 4767265583968

to Michal Grešlík.

Zbylé palivo po dosednutí v nádrži 200L. Málem přistával "na páry".

0/0
7.9.2016 0:04
Foto

M11i23c96h70a57l 31G87r25e65š46l45i46k 9331716342386

V knihe Posledný let plota MiG-25 sa píše (vo vydaní, ktoré mám str. 140): "Nemohl let uskutečnit dřív,než budou splněny dvě podmínky: letadlo bude plné paliva a počasí bude dobré."

(str. 146): "Nádrže obsahovaly palivo ještě tak na 30 sekund letu." :-)

0/0
7.9.2016 15:25

J55o24s59e50f 23N94o68v56á66k 2182552105664

btw. z čugujevky do hakodate je to 626 km, takže combat range 300km vcelku odpovídá...

0/0
7.9.2016 15:50
Foto

M92i78c27h60a92l 82G56r61e76š41l47i83k 9571916872906

Nie celkom. V knihe sa píše, že počítal s manévrovaním, letom v malej výške a asi neletej jak hovado, aby si spotreboval palivo skôr ako niekam doletí. :-)

0/0
7.9.2016 18:50

J66o59s81e68f 53N62o20v17á13k 2952442295284

Právě že to jde proti sobě - letěl v malé výšce, ale zase neletěl rychlostí, která je běžná, aby šetřil palivo. Takže ve výsledku se to mohlo +- vyrovnat.

Až budu mít tu knížku u sebe (je na chatě), tak se na to podívám, jestli z toho jde něco zjistit.

0/0
7.9.2016 19:18
Foto

M52i95c37h14a68l 13G69r14e98š49l23i41k 9501636572986

Šetril, ako sa dalo. Po štarte čo najskôr vypol forsáž. Do klesnutia k zemi palivom šetril, potom zapol motory na plný výkon a za dve minúty bol nad morom. Tam sa rozhodol vystúpať do 6000 m, aby šetril palivo....

0/0
7.9.2016 20:20

J67a54n 50L16u46k58á15š 7587653473742

Vsak taky po jeho uletu omezili Soveti mnozstvi paliva v nadrzich pri cvicnych letech u vsech letadel.

+1/0
7.9.2016 17:52

D35a30n 32S87v24o53b91o72d41a 9960690255516

Stejne jsou nejhezci Mig-29 a SU-27

+4/0
6.9.2016 22:33

V33á42c66l91a37v 27L47a25d60a 6122543404963

Rafale a f-22

0/0
7.9.2016 18:48

P54a91v32e73l 48R88e24z21n96i71c11e79k 3965894264312

ty jsou opravdu velmi velmi pekne... ale proste MiG 25 je u mne top z "vychodni" vyzbroje a SR-71 ze "zapadni" :)

pokud se pamatuji tak vlastne MiG 25 vznikal tak ze napred vzaly 2 ohromne motory a teprve okolo nich zacali kreslit/stavet drak letadla.

nejvic se mi libi pomerova velikost kokpitu vuci celemu letadlu v porovnani s cimkoliv bezne viditelnym na leteckych dnech... to krasne ilustruje velikost tohoto stroje :)

0/0
8.9.2016 9:16

T90o17m39á36š 13B89r84a56b60e28c 2688916815136

Například plné obchody považoval za kamufláž CIA

:-)

+6/0
6.9.2016 20:50
Foto

M56i82c98h98a42l 94J10a40n27o72v35á34č 8127516585613

Z dokumentu Wings od Russia ovsem vím, ze 25 a 31 byly vyvijeny souběžně. Jsou ro jine stroje s jiným využitím. 31 je interceptor v pravem slova smyslu, 25 je prave interceptor průzkumných letounu. Má vyšší dostup a vyšší Max. rychlost. Ovsem třeba se ty ruské dokumenty pletou. Vím ja?

0/−2
6.9.2016 20:24
Foto

M11i24c57h40a14l 51G35r70e14š71l87i74k 9891496892816

Tak to ste to asi zle pochopili. MiG-31 bol vyvinutý na báze MiG-25, ale nie súbežne. Bol jeho ďalším rozvinutím. Oba sú síce na vzhľad v modelárskom žargóne rovnaké "krabice", ale MiG-31 je v porovnaní so svojim predchodcom "lietajúci radarovo-raketový komplex". Je síce napr. pomalší, ale stále veľmi rýchly stroj. Má napr. aj neporovnateľne väčší dolet.

+1/0
6.9.2016 21:32

J26o95s41e83f 17N71o65v24á78k 2422552385214

31 papírově pomalejší než 25 není. Poměr tahu k váze má dokonce vyšší - ale zas má motory optimalizované na trochu nižší rychlosti - ale furt má cruise speed 2.35, takže zas tolik ne. A jeho motory dovolujou delší dobu letět na maximálku, než to bylo u 25.

V podstatě jsou oba letouny v ruské armádě používané stejně, s tím, že větší dolet 31 a lepší radar umožňuje 31 používat i jako koordinátora PVO.

0/0
6.9.2016 22:17
Foto

M55i59c80h15a34l 56G63r29e92š37l65i43k 9181266252976

Ja som nepísal o koľko je pomalší. Písal som, že je pomalší, čo je fakt. A písal som, že je to stále veľmi rýchly stroj, čo je tiež fakt. A M = 2,35 nie je zase taká závratná u stíhačov. Dnes sú dôležitejšie iné parametre. ;-)

0/0
6.9.2016 22:43

T68o56m20á10š 68C20h32r19a12s32t88n68ý 2971594981263

Hlavne se nepos.. kdyz Vas Mig31 vybrzdi?

0/−1
7.9.2016 7:41
Foto

M77i16c84h78a60l 19G56r40e72š65l27i36k 9831736162126

V boji by bolo "vybrzdenie" asi jeho poslednou akciou. ;-)

0/0
7.9.2016 10:43

T54o90m69á39š 32C48h52r56a98s80t87n55ý 2501784501423

Říkal jste dnes. Dnes po sobě "v boji" nestřílí a asi by se nevybržďovali "tváří v tvář", ale stříleli po sobě za hranicí dohledu.

0/0
8.9.2016 12:16
Foto

M28i19c12h45a60l 97G71r83e82š13l97i24k 9291626792796

Kde som to hovoril? :-)

0/0
8.9.2016 12:37

T83o46m21á97š 77C20h69r37a37s43t45n41ý 2981544941223

"Dnes sú dôležitejšie iné parametre."

Alegoroval jsem to případem vybržďování na Baltu :)

http://zpravy.idnes.cz/blizke-setkani-norske-a-ruske-stihacky-dyq-/zahranicni.aspx?c=A141202_115910_zahranicni_jw

0/0
10.9.2016 1:57
Foto

M67i55c51h11a69l 18G87r35e37š89l58i48k 9111406582316

A to "vybrzdenie" na Balte dávalo MiG-31 nejakú výhodu? Ak by šlo o skutočný boj, tak má celý arzenál F-16 našitý v sebe. Každý stíhač sa snaží totiž dostať za nepriateľa a páliť zozadu a v tomto prípade sa MiG-31 dostal dobrovoľne do pozície ideálneho terča. Pre obratnejšiu F-16 by bol lahôdkou. :-)

Ten môj výrok si ako vykladáte? :-)

0/0
10.9.2016 10:38

J70o28s28e23f 44N14o10v29á64k 2162332915524

Mig 31 ale nemá maximálku 2,35, to je cruise speed, čili ekonomická rychlost. A ta je opravdu u stíhaček velmi výjimečná. (Je teda pravda, že cruise speed není přesně definovaná, podzvukově doletí i Mig25 dál, takže nejde srovnávat).

Mig31 má maximálku stejně jako Mig25 2,83M s tím, že je jí schopen snadno překročit.

0/0
7.9.2016 12:07
Foto

M29i82c22h94a20l 87G90r72e30š41l81i16k 9621766162906

To mi pripomína: "Začneme naplno a postupne zvyšujeme tempo."

+6/0
7.9.2016 12:31

K24a91r39e45l 22L44a47n71g29r 2252357680888

(akční rádius mohl při nešetřivém způsobu letu s častým užíváním forsáže činit pouhých 300 km).

Zdroj: http://technet.idnes.cz/mig-25-viktor-belenko-ulet-do-japonska-ds3-/vojenstvi.aspx?c=A160904_140044_vojenstvi_erp

To by mě zajímalo kde je zdroj tohoto údaje...

Udáváný dolet u typu MiG-25P je při rychlosti 2,35 machu 1250 km, Při podzvukové rychlosti 1730 km.

0/0
6.9.2016 19:33

J73o97s98e43f 64N68o27v65á94k 2772812245794

Viz níže

1) údaje se na netu lišej a dost často se udává číslo od novějšího motoru k staršímu typu migu

2) je velký rozdíl mezi "doletem" a "combat range" - to druhý zahrnuje typickej letovej profil (letadlo vystoupá nahoru), výzbroj, rezervu v cíli na vzdušný boj...

0/0
6.9.2016 19:43

K76a13r30e15l 68L87a84n27g44r 2132767260608

To s čím ulétl bylo vybaveno motory R15BF2-300 a pro mašinu s nima platí ony údaje. Ono je u tohoto stroje problém počítat ulétlou vzdálenost vůči zemi, když míří čumákem k nebesům, to by pak mohlo klidně dát nižší číslo, ale dolet se standartně počítá v horizontu.

0/0
6.9.2016 19:52

T93o47m96á20š 53H36a13t12a74n 3859373799610

V tom případě měl Saturn 5 dolet k první krtině.

+3/0
6.9.2016 20:07
Foto

M36i24c47h92a85l 70G56r37e26š12l68i52k 9971746742506

Akčný rádius je vzdialenosť, na ktorú môže lietadlo pôsobiť. Teda je to vzdialenosť k cieľu. Teda akčný rádius závisí od parametrov misie (výška, rýchlosť, podvesená výzbroj a výstroj, dĺžka letu k cieľu, manévrov po dosiahnutí cieľa a návrat späť). Takže akčný rádius sa ešte udáva s prídavnými nádržami, bez nich, s jedným, alebo niekoľkými tankovaniami za letu...

Tie čísla, ktoré niekde na wiki vyhrabete, berte ako orientačné, pretože tam obvykle nemáte nič upresnené. Iné môže udávať výrobca a iné armáda.

0/0
6.9.2016 20:10

K76a86r54e17l 60L66a52n79g66r 2962297870648

Já nehrabu na wiki, ale na východě kde je krásná databáze a ta souhlasí kupodivu i s publikacemi.

A klidně tu vypíšu dolety všech typů MiG-25 a ne jen istrebitěl-perechvatčik verze M a P.

0/0
6.9.2016 20:17

J38o20s44e44f 21N60o67v24á75k 2602772505844

Podle toho, co vím já, tak zrovna tadle verze motorů v tu dobu do letadel vůbec nešla (a co vím tak snad vůbec, to je verze z 25M, která se nevyráběla):

http://forum.keypublishing.com/showthread.php?41322-YF-12-A-12-SR-71-MIG-25-MiG-31-thread/page23

takže těžko mohl mít Bělenko tendle motor....

Jenže u vojenského letadla je ti jedno, jak daleko doletí. To, co potřebuješ je, aby byl schopen zasáhnout proti cíli v dané vzdálenosti. Proto je nesmysl porovnávat dolet, ale musíš porovnávat combat range. Např. podvěšená výzbroj ti s doletem zahýbá opravdu hodně...

0/0
6.9.2016 20:18

K19a64r46e74l 45L58a93n28g40r 2602737700848

Tak s čím podle vás Bělenko ufrnknul? Ono to bylo s MiG-25P, že? ;-)

0/0
6.9.2016 20:34

J42o25s17e58f 60N36o46v55á26k 2792112605914

Předpokládám, že to byla MiG-25P, MiG-25PD byla snad až v roce 78.

0/0
6.9.2016 22:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.