Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Strašák studené války odhalen. MiG-25 před 40 lety přistál v Japonsku

Právě před 40 lety, 6. září 1976, se Američanům snesl z nebe jeden z největších dárků, jaký mohli během studené války dostat. Byl jím tajný a obávaný „superstíhač“ MiG-25. Do Japonska s ním přeletěl sovětský pilot Viktor Bělenko.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P30a94v95e71l 53P80o89k75o46r83n70ý 2986514350332

Co asi dělá Bělenko dnes? Má jiné jméno, ale patrně je ještě naživu..

0/0
16.9.2016 8:42
Foto

P97e91t14r 31Š31r89a58i91e47r 9393892432137

Na úlet si pamatuji, v Hlasu Ameriky se probíral opakovaně a i propaganda v ČSSR pracovala na plné obrátky, jak letadlo ti zlí Amíci nechtějí vrátit. Zajímavý ale, že do dneška jsem si myslel, kdovíjakým Hi-tech se supertajnými ultratechnologiemi letadlo nebylo ;-D;-D;-D Knížku jsem nečetl, tak proto. Napravím ... ;-)

Ještě na okraj: v Rusku se asi jedí veverky leckde dodnes ale ani u nás to poměrně nedávno nebylo nic neobvyklého, jsme dnes už jen moc rozmazlení. Konec konců, ještě v osmdesátých letech měli třeba v Nuslích ve Vladimírce na jídeláku nutrii na česneku se špenátem (byla výborná, o kvalitní maso byla nouze i tehdy a kuchaři si ho kradli ...) ;-)

0/0
9.9.2016 11:18

K33a66t36e45ř82i48n45a 93V16ý66b78o49r92n60á 6760949379

V Nuslích u Botiče byly nutrie běžné. Jinde se holt zase favorizovaly veverky. Každopádně bílkoviny potřebují pro růst děti na celém světě.

0/−1
9.9.2016 21:03

J13a74n 58Z32e89m20a93n 1316785634256

Použití elektronek mělo význam pro případ jaderné války, kdy se předpokládalo, že elmag. impuls po výbuchu zničí veškeré polovodiče, zatímco elektronky vydrží.

+2/−1
9.9.2016 8:48

O72n73d81ř93e88j 51Š45i55m49e66k 5743832987878

To nikdo nerozporuje, ale jde o to, ze pro 25ky pouzili trosku starsi konstrukci, ktera stacila, ale pro Zapad to bylo prozreni, ze Soveti jsou v tomhle sto let za opicemi...

+4/0
9.9.2016 19:42

J25o52s67e36f 25N33o79v51á53k 2782232485744

Elektronky možná jo, ale všechno okolo stejně ne. Todle důvodem nebylo, jen se to tím obhajovalo to, že SSSR byla v oblasti polovodičů pozadu.

0/0
10.9.2016 13:58

O30n91d77r22e92j 37P51a71t36e12k 5620750299781

Kvalitní článek. Technet je super!

+4/0
8.9.2016 16:30

M82i16l85a66n 28R18a64b25a36s 4947435633218

RL Okuširi, ostrov Okuširitó (sít Early Warning), sledovala MiG-25P již nad mořem. Po roce 1973 AN/FPS-20 vyměněn za přesnější 3D J-FPS-1 / S-band, výr. Nippon Electric, dosah 600km (stacionár). J-FPS-1 byly přednostně osazeny na Wakkanai a Nemuro. Měřily výšku, šikmou dálku, azimut. Sehrály zásadní roli při incidentu KAL za 8 let (zázn. vzdušné sit. utajen, archivováno v National Diet dodnes). Ale to je už jná kapitola "nových" Sov/Jap dějin... Na Sachalin a Kurily vzdychají dodnes.

to Karel Novotný. Belenkův MiG neměl zavěšen kontejner REB (na principu SPS-141). Palubní RL pracuje řádově v jiném MW pásmu než traťové (L, S band). Nevylučuji, že jim Belenko v CTR něco palubní elektronikou nezarušil (na několik vteřin, záměrná nekompatibilita, harm freq. atd).

0/0
8.9.2016 12:51

K56a45r58e57l 23N46o96v66o42t11n90y 4537914302742

Dík za doplnění, nejsem v tom expert, jen vím že to tehdy psaly skoro všechny noviny / tedy Francie a Německo/ a že z toho byli Amíci špatní.

0/0
10.9.2016 16:17

M31i24l26a63n 87R31a26b75a34s 4107405413888

Není zač, nic expertního :-). Uveřejnil dobový japonský tisk. Dost podrobně s jejich pečlivostí. Lossagung nach Japan ARD/ZDF podrobně referovala také, později i o spec Act of Congres pro Belenka (sign J. Carter 1980). Větší překvapení pro USAF/US NAVY byl MiG-31(dvoumístný). V relativně krátké době přezbrojili. Spotřebu příliš neřešili, zato větší podíl Duralu a titanu. Z Genadije Osipoviče vylezlo až za 30 let, jako z chlupaté deky, kdy už byl dávno odejít. Tehdy mluvil jen o Su-15, přiznal, že další "paljot" seděl v "31" (tehdy zástupce velitele základny). Vím jiná kapitola. Nad Sach/Moneron padlo víc strojů z noční oblohy. JASDF se držel zpátky (Ústava). Jen monitorovali, antény na kopcích, vidí, slyší Kurily a Sachalin plné základen dodnes.

0/0
10.9.2016 19:43

K62a72r69e57l 77N11o55v38o72t89n16y 4397694302682

Nevím zda to nebyla jen fáma, ale v té době jsem byl ve Francii, a četl jsem tam v novinách, že Amíky a Japončíky nejvíc dostalo, že než si tam sednul, tak jim ty jeho "předpotopní elektronky" zarušily radary že ho nemohli ani zaměřit;-D

+1/0
8.9.2016 10:47

J69a87n 10P85u16l72e70c 4438737681415

Například plné obchody považoval za kamufláž CIA ;-D;-D;-D........... Ale máme rok 2016 a ruská propaganda je pořád stejná, třeba slavný dispečer Carlos ;-).

+10/0
8.9.2016 9:27
Foto

V95l39a81s69t36a 95C69o72u66f11a69l 7127909299605

Pěkně napsáno.

+5/0
7.9.2016 21:51

M27i53l23a70n 35R25a40b20a46s 4647795703708

Snad půjde kouknout na obrázek, viz link, jak Belenkův MiG-25P v závěrečné fázi letu od moře k ostrovu Hokaidó monitorovala JASDF, včetně vyslané hotovosti.

http://p2.uloziste.com/fotky7/v5b1f220a23106ac/1ee2e02f1bb252a1-2.jpg

+2/0
7.9.2016 21:23

P11e61t86r 62T83a17f66t 9803697404939

Skvely clanek, diky!

+2/0
7.9.2016 16:25

M75i57r10o92s72l98a25v 42S83t46i70s78k24a23l 3517876827680

Dobrý článek...díkyR^R^R^

+3/0
7.9.2016 12:47
Foto

P55r54e95m84y33s18l 86K40y97s10e38l41a96k 5435463554889

Krásný ingot železe a ten druhej ingot titanu a hliníku.: -) A jejich krásná kopie F-15 :-)

0/−9
7.9.2016 10:01

J64o84s46e43f 87N64o85v97á71k 2852292125264

Tak F-15 je vše jen ne kopie Migu25. Reakce ano (navíc reakce na představu o Migu 25 před úletem Bělenka, nikoli na reálné letadlo), ale je to letoun jinak zaměřenej, s jiným účelem i s jinými výkony.

+10/0
7.9.2016 12:02

M22i37l51a67n 28R51a21b17a11s 4547965863758

to Michal Grešlík.

Zbylé palivo po dosednutí v nádrži 200L. Málem přistával "na páry".

0/0
7.9.2016 0:04
Foto

M17i55c53h48a70l 50G81r25e18š51l36i78k 9891686592516

V knihe Posledný let plota MiG-25 sa píše (vo vydaní, ktoré mám str. 140): "Nemohl let uskutečnit dřív,než budou splněny dvě podmínky: letadlo bude plné paliva a počasí bude dobré."

(str. 146): "Nádrže obsahovaly palivo ještě tak na 30 sekund letu." :-)

0/0
7.9.2016 15:25

J45o52s10e42f 36N23o19v39á80k 2302182135314

btw. z čugujevky do hakodate je to 626 km, takže combat range 300km vcelku odpovídá...

0/0
7.9.2016 15:50
Foto

M46i42c34h35a86l 19G88r20e95š78l72i58k 9771506862696

Nie celkom. V knihe sa píše, že počítal s manévrovaním, letom v malej výške a asi neletej jak hovado, aby si spotreboval palivo skôr ako niekam doletí. :-)

0/0
7.9.2016 18:50

J51o20s98e83f 38N20o85v47á44k 2402632545204

Právě že to jde proti sobě - letěl v malé výšce, ale zase neletěl rychlostí, která je běžná, aby šetřil palivo. Takže ve výsledku se to mohlo +- vyrovnat.

Až budu mít tu knížku u sebe (je na chatě), tak se na to podívám, jestli z toho jde něco zjistit.

0/0
7.9.2016 19:18
Foto

M22i56c40h52a43l 86G42r32e56š53l35i34k 9251576432216

Šetril, ako sa dalo. Po štarte čo najskôr vypol forsáž. Do klesnutia k zemi palivom šetril, potom zapol motory na plný výkon a za dve minúty bol nad morom. Tam sa rozhodol vystúpať do 6000 m, aby šetril palivo....

0/0
7.9.2016 20:20

J31a39n 44L46u80k13á78š 7317433793362

Vsak taky po jeho uletu omezili Soveti mnozstvi paliva v nadrzich pri cvicnych letech u vsech letadel.

+1/0
7.9.2016 17:52

D42a50n 96S75v32o51b74o64d25a 9270470655936

Stejne jsou nejhezci Mig-29 a SU-27

+4/0
6.9.2016 22:33

V55á27c17l32a66v 61L81a66d59a 6222283814293

Rafale a f-22

0/0
7.9.2016 18:48

P43a88v81e22l 93R70e40z17n21i88c76e27k 3915834284812

ty jsou opravdu velmi velmi pekne... ale proste MiG 25 je u mne top z "vychodni" vyzbroje a SR-71 ze "zapadni" :)

pokud se pamatuji tak vlastne MiG 25 vznikal tak ze napred vzaly 2 ohromne motory a teprve okolo nich zacali kreslit/stavet drak letadla.

nejvic se mi libi pomerova velikost kokpitu vuci celemu letadlu v porovnani s cimkoliv bezne viditelnym na leteckych dnech... to krasne ilustruje velikost tohoto stroje :)

0/0
8.9.2016 9:16

T20o69m55á74š 28B28r43a46b84e75c 2268716135756

Například plné obchody považoval za kamufláž CIA

:-)

+6/0
6.9.2016 20:50
Foto

M87i24c19h72a38l 55J82a95n82o57v83á81č 8617556765253

Z dokumentu Wings od Russia ovsem vím, ze 25 a 31 byly vyvijeny souběžně. Jsou ro jine stroje s jiným využitím. 31 je interceptor v pravem slova smyslu, 25 je prave interceptor průzkumných letounu. Má vyšší dostup a vyšší Max. rychlost. Ovsem třeba se ty ruské dokumenty pletou. Vím ja?

0/−2
6.9.2016 20:24
Foto

M55i71c14h48a66l 38G10r98e18š73l42i17k 9921746372926

Tak to ste to asi zle pochopili. MiG-31 bol vyvinutý na báze MiG-25, ale nie súbežne. Bol jeho ďalším rozvinutím. Oba sú síce na vzhľad v modelárskom žargóne rovnaké "krabice", ale MiG-31 je v porovnaní so svojim predchodcom "lietajúci radarovo-raketový komplex". Je síce napr. pomalší, ale stále veľmi rýchly stroj. Má napr. aj neporovnateľne väčší dolet.

+1/0
6.9.2016 21:32

J32o44s72e14f 23N26o94v13á72k 2472402985904

31 papírově pomalejší než 25 není. Poměr tahu k váze má dokonce vyšší - ale zas má motory optimalizované na trochu nižší rychlosti - ale furt má cruise speed 2.35, takže zas tolik ne. A jeho motory dovolujou delší dobu letět na maximálku, než to bylo u 25.

V podstatě jsou oba letouny v ruské armádě používané stejně, s tím, že větší dolet 31 a lepší radar umožňuje 31 používat i jako koordinátora PVO.

0/0
6.9.2016 22:17
Foto

M32i44c84h62a12l 24G69r94e87š30l26i19k 9691166982556

Ja som nepísal o koľko je pomalší. Písal som, že je pomalší, čo je fakt. A písal som, že je to stále veľmi rýchly stroj, čo je tiež fakt. A M = 2,35 nie je zase taká závratná u stíhačov. Dnes sú dôležitejšie iné parametre. ;-)

0/0
6.9.2016 22:43
Foto

T82o87m19á25š 76C87h85r28a82s91t20n98ý 2101354501433

Hlavne se nepos.. kdyz Vas Mig31 vybrzdi?

0/−1
7.9.2016 7:41
Foto

M95i36c70h42a42l 25G70r40e51š40l29i30k 9121196352946

V boji by bolo "vybrzdenie" asi jeho poslednou akciou. ;-)

0/0
7.9.2016 10:43
Foto

T77o93m12á40š 41C53h17r44a35s69t85n23ý 2371504221943

Říkal jste dnes. Dnes po sobě "v boji" nestřílí a asi by se nevybržďovali "tváří v tvář", ale stříleli po sobě za hranicí dohledu.

0/0
8.9.2016 12:16
Foto

M20i26c19h44a65l 64G59r56e26š75l81i60k 9271556762526

Kde som to hovoril? :-)

0/0
8.9.2016 12:37
Foto

T72o88m96á89š 98C54h64r12a33s39t11n88ý 2171364141803

"Dnes sú dôležitejšie iné parametre."

Alegoroval jsem to případem vybržďování na Baltu :)

http://zpravy.idnes.cz/blizke-setkani-norske-a-ruske-stihacky-dyq-/zahranicni.aspx?c=A141202_115910_zahranicni_jw

0/0
10.9.2016 1:57
Foto

M53i15c91h60a96l 40G83r61e83š67l74i75k 9921606272596

A to "vybrzdenie" na Balte dávalo MiG-31 nejakú výhodu? Ak by šlo o skutočný boj, tak má celý arzenál F-16 našitý v sebe. Každý stíhač sa snaží totiž dostať za nepriateľa a páliť zozadu a v tomto prípade sa MiG-31 dostal dobrovoľne do pozície ideálneho terča. Pre obratnejšiu F-16 by bol lahôdkou. :-)

Ten môj výrok si ako vykladáte? :-)

0/0
10.9.2016 10:38

J87o35s95e81f 73N69o32v31á28k 2292442205984

Mig 31 ale nemá maximálku 2,35, to je cruise speed, čili ekonomická rychlost. A ta je opravdu u stíhaček velmi výjimečná. (Je teda pravda, že cruise speed není přesně definovaná, podzvukově doletí i Mig25 dál, takže nejde srovnávat).

Mig31 má maximálku stejně jako Mig25 2,83M s tím, že je jí schopen snadno překročit.

0/0
7.9.2016 12:07
Foto

M57i32c86h73a91l 52G90r50e94š97l66i95k 9451916682706

To mi pripomína: "Začneme naplno a postupne zvyšujeme tempo."

+6/0
7.9.2016 12:31

K13a27r64e63l 35L95a56n18g54r 2922287190198

(akční rádius mohl při nešetřivém způsobu letu s častým užíváním forsáže činit pouhých 300 km).

Zdroj: http://technet.idnes.cz/mig-25-viktor-belenko-ulet-do-japonska-ds3-/vojenstvi.aspx?c=A160904_140044_vojenstvi_erp

To by mě zajímalo kde je zdroj tohoto údaje...

Udáváný dolet u typu MiG-25P je při rychlosti 2,35 machu 1250 km, Při podzvukové rychlosti 1730 km.

0/0
6.9.2016 19:33

J85o37s17e62f 42N63o33v64á75k 2442372395844

Viz níže

1) údaje se na netu lišej a dost často se udává číslo od novějšího motoru k staršímu typu migu

2) je velký rozdíl mezi "doletem" a "combat range" - to druhý zahrnuje typickej letovej profil (letadlo vystoupá nahoru), výzbroj, rezervu v cíli na vzdušný boj...

0/0
6.9.2016 19:43

K94a81r14e41l 78L70a64n34g81r 2372747480958

To s čím ulétl bylo vybaveno motory R15BF2-300 a pro mašinu s nima platí ony údaje. Ono je u tohoto stroje problém počítat ulétlou vzdálenost vůči zemi, když míří čumákem k nebesům, to by pak mohlo klidně dát nižší číslo, ale dolet se standartně počítá v horizontu.

0/0
6.9.2016 19:52

T39o66m32á48š 95H94a81t94a11n 3799573859590

V tom případě měl Saturn 5 dolet k první krtině.

+3/0
6.9.2016 20:07
Foto

M63i60c17h69a63l 41G98r58e60š28l77i69k 9971456142776

Akčný rádius je vzdialenosť, na ktorú môže lietadlo pôsobiť. Teda je to vzdialenosť k cieľu. Teda akčný rádius závisí od parametrov misie (výška, rýchlosť, podvesená výzbroj a výstroj, dĺžka letu k cieľu, manévrov po dosiahnutí cieľa a návrat späť). Takže akčný rádius sa ešte udáva s prídavnými nádržami, bez nich, s jedným, alebo niekoľkými tankovaniami za letu...

Tie čísla, ktoré niekde na wiki vyhrabete, berte ako orientačné, pretože tam obvykle nemáte nič upresnené. Iné môže udávať výrobca a iné armáda.

0/0
6.9.2016 20:10

K17a66r51e38l 59L36a57n25g78r 2152707170468

Já nehrabu na wiki, ale na východě kde je krásná databáze a ta souhlasí kupodivu i s publikacemi.

A klidně tu vypíšu dolety všech typů MiG-25 a ne jen istrebitěl-perechvatčik verze M a P.

0/0
6.9.2016 20:17

J98o85s31e45f 76N89o17v47á32k 2722232415364

Podle toho, co vím já, tak zrovna tadle verze motorů v tu dobu do letadel vůbec nešla (a co vím tak snad vůbec, to je verze z 25M, která se nevyráběla):

http://forum.keypublishing.com/showthread.php?41322-YF-12-A-12-SR-71-MIG-25-MiG-31-thread/page23

takže těžko mohl mít Bělenko tendle motor....

Jenže u vojenského letadla je ti jedno, jak daleko doletí. To, co potřebuješ je, aby byl schopen zasáhnout proti cíli v dané vzdálenosti. Proto je nesmysl porovnávat dolet, ale musíš porovnávat combat range. Např. podvěšená výzbroj ti s doletem zahýbá opravdu hodně...

0/0
6.9.2016 20:18

K75a35r33e88l 45L76a13n35g13r 2432527180518

Tak s čím podle vás Bělenko ufrnknul? Ono to bylo s MiG-25P, že? ;-)

0/0
6.9.2016 20:34

J96o18s78e19f 36N82o83v79á55k 2572702335974

Předpokládám, že to byla MiG-25P, MiG-25PD byla snad až v roce 78.

0/0
6.9.2016 22:10





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.