Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pět let od havárie hokejistů Jaroslavle. Ruské letectví se změnilo

Přesně před pěti lety havarovalo letadlo s hokejovým týmem Lokomotiv Jaroslavl. Nehoda, kterou zavinily chyby posádky, však v důsledku vedla k výrazným změnám v ruském letectví.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J55a63n 85S96y84s80e57l 4481839355855

Paráda. To ale nemění příliš na faktu, že bych do Moskvy jel raději vlakem než letadlem.

0/0
9.9.2016 12:53

M30a74r91t41i33n 75N18e25r75m86u80t 9267427828719

Pořád na ten vlak může spadnou nějaké letadlo (ruský týden)

0/0
12.9.2016 16:13

J46a89n 90S56l46a59d73k88ý 3611402403

Když flákli s Remkem, tak jim došel benzín díky opačné signalizaci stavu paliva

0/0
8.9.2016 0:41

A52n97t56o24n94í67n 15S62á91d50l47í39k 7468639203363

Je přirozeně dobrá zpráva. Ukazuje se opět, že když se fakt chce, tak to jde!

0/0
7.9.2016 21:30

M86i15c74h47a52l 23P23i44n66d56j36a87k 5363564857407

Ja nezapomenu na to, kdyz par hodin po nestesti, idnes zverejnilo telefonat s bratrem jednoho z nasich hokejistu, ktery ocividne jeste ani o te nehode nevedel. Tohle bylo neco co se mi hluboko zarylo do pameti a ukazalo mi co vsechno jsou lide schopni udelat pro penize.:-/ Nicmene tohle je off topic a dekuji za zajimavy clanek.

+1/0
7.9.2016 14:31

M10i91c32h19a67l 60P90i22n21d79j90a30k 5973594537917

Muze mi tady nekdo "od fochu' rict jestli piloti skutecne museji neco pocitat, jako soucast pripravy na let? Me to zni jako blbost. Diky

0/0
7.9.2016 14:24

P35e33t86r 82T85y92č87k38a 6845222579472

Musí toho počítat hodně.

0/0
7.9.2016 15:16

S40e26i36d45l 63P17e39t53r 1401111675354

Viz velice stručně např. zde:

http://www.aeroweb.cz/clanky/413-

0/0
7.9.2016 16:17

J24a61n 36L71u31k92á45š16e13k 9434619127682

Nechci teď řešit ruská letadla a jejich občas nalité posádky, ale zásadní vidím to, že se pořád někdo snaží něco měnit aniž by to mělo smysl. Prostě změna za každou cenu jako například tady u ovládání brzd. Je jasný, když léta něco rutinně používáte, tak holt chvíli trvá, než se naučíte třeba opačné používání. Přeci z logiky věci, zásadní prvky ovládán,í by měly být inovovány s návazností na předchozí systém, když to přeženu (a bůh ví jestli to tak nebylo) když 10 let budu brzdit posunem ovládání dozadu, tak přeci nedělám opak a nebude se brzdit posunem dopředu, to si prostě koleduje o průšvih. Pořád ty stroje ovládají jen lidi.

0/0
7.9.2016 12:00

J13a53r16d14a 93F34i54š13e52r 4807934531559

Změnilo? Jen aby to nebyla změna k horšímu, jak je v Rusku běžné...

+3/−3
7.9.2016 11:31

J65i89r29i 10S61k34r64o60b68a34n66e25k 6167912759504

jeden z nejsmutnejsich dnu, meho zivota, ten den jsem obrecel !

obrovska katastrofa, porad tomu nemuzu verit i po 5.letech ! [>-]

0/0
7.9.2016 10:21

J44a95n 63P33a75v60e63l 8333492468766

Zajděte si na endokrinologii. Nemyslím si, že by to byla normální reakce, pokud tam neseděli Vaši přátelé či příbuzní.

0/−1
7.9.2016 14:11

L23u31k70á79š 41A28d75a36m55e85c 3137813370467

V Rusku je taky hodně velký rozdíl mezi státním Aeroflotem, který má špičkovou úroveň, létá pouze na nových západních letadlech a na Suchojích Superjetech. Pak je tam spousta soukromých firem, kde je to mnohem horší. Naštěstí už se Rusko dalo trošku dohromady a začalo to víc hlídat.

0/0
7.9.2016 10:08

K17a43r28e48l 87L86a41n77g62r 2182837390298

Nevim, co jsem mel moznost videt, tak vseobecne z Ruska se vracely motory do Cech na generalku v mnohem lepsim stavu, mozna mirne preletane, ale ciste bez svinstva, nez z USA kde byly prelitane zcela viditelne, povrch doslova ulezely prasecak... Afrika to byl standart motory oletane v ramci zivotnosti, znecistene piskem a hlinou co nachlastaly na polnich letistich. Jizni Amerika to byla takova pohoda, sem tam chcipla jesterka, obcas plisen, ale s tim se pocitalo. Motor jako takovy byl vcelku dobry. On takovy blby motor vypovi o udrzbe docela dost, ale hlavne o dodrzovani nejakeho standartu.

+1/0
7.9.2016 12:20

P79e14t36r 95N59o25v56o51t39n96y 1531340961

Ruské letectví se změnilo. Odmontovali brzdy z letadel?

0/0
7.9.2016 9:59

A40n64d30r63e41y 24B36r85a67t27u44k83h60i58n 2447442673629

"Statistiku v tomto období však také výrazně ovlivňují čtyři nehody, za které provozovatel nenese vinu – ... a dva bombové útoky spáchané čečenskými teroristy v srpnu 2004. Po odečtení těchto událostí by počet nehod klesl na 6 a počet obětí na 227."©

Proč odečítat? Ti útoky byly možný také díky leteckým úřadám.

0/0
7.9.2016 9:05

M94a11r98t94i31n 29Š89i52m66e79k 4940774458745

Čest vaší památce pánové [>-]

+13/0
7.9.2016 9:03

A24n90d56r76e57y 98B75r69a13t42u22k86h90i22n 2987652223179

"Jedním z faktorů, který se mohl podepsat na zlepšení situace, bylo vyřazení starších typů letounů..."©

Pokud vím průměrný věk letadel v Rusku je přibližně stejný jako v Evropě, mnohém horší je obsluha, a možná kvůli tomu, že novější letadla jsou méně náročnější v obsluze než starší, tak to přispělo ke zlepšení.

0/0
7.9.2016 8:54

P70e44t57r 33P97r44o43k11o72p 8882563553902

Moc te filozofii s V1 rychlosti pro zastaveni startu zrovna v tomto pripade nerozumim. Ma to byt rychlost, pri ktere letadlo jeste bezpecne zabrzdi pred koncem drahy, jenze ukol zabrzdit pred koncem drahy ma dva parametry tu rychlost a vzdalenost od konce drahy. Je mozna pravda, ze pri standardnim vzjletu, tj zrychlovani podle predpokladaneho standardniho vykonu motoru bez brzdeni se spravne stanovenou hmotnosti letadla je ta uloha jednoparametricka (ma jeden parametr, a to rychlost) ale jakmile se nektery z ostatnich parametru zmeni a neni roven predpokladu pro vypocet teto rychlosti, tak je to cele nanic. Jinymi slovy muzete jet 40km/h tedy mene nez v1, ale kdyz jste metr pred koncem drahy tak to proste nedobrzdite...

0/0
7.9.2016 8:35

P89a80v69e69l 68Z11a67j86í68č85e35k 8974650826430

v1 je spocitana vzhledem k draze, navic i konfiguraci letadla...

0/0
7.9.2016 9:12

P37e77t52r 11P67r87o16k11o26p 8902923223422

v1 dává smysl právě a jenom tehdy, když jsou beze zbytku splněny předpoklady pro jeho výpočet, no a to se ne vždy z různých důvodů podaří. Zejména když letadlo nezrychluje tak, jak má (nižší tah motoru F, brzděni kol -F, vetší hmotnost letadla m, protože a = F/m), tak je ten údaj úplně na nic, protože k té v1 se dostanete mnohem později a tudíž blíže ke konci dráhy... , jak jsem již napsal, pokud jedete 40km/h metr před koncem dráhy, tak vám teoretické tvrzení, že jedete méně než V1 je úplně k ničemu, prostě vyjedete.

0/0
7.9.2016 11:12

K56a35r85e23l 56L51a32n16g31r 2512407630538

Pěkná blbost co jste napsal. ;-) V1 se spočítá na parametry co to má mít při odpoutání a pokud je v daném bodě nemá, vzlet se musí přerušit. Ta hodnota je známa ještě před nástupem pasažérů do letounu.

0/0
7.9.2016 20:32

P30e12t57r 32P34r41o60k98o73p 8942453553872

Pane Langře, :D) vtipné... myslím, že není sporu, že v1 se počítá na parametry, co má mít při odpoutání... otázka je o jakém to bodě to píšete (v1 není bod, nýbrž rychlost) a jak to piloti zjistí, jestli je mají nebo ne. Že by rychle převážili zavazadla? Zkuste se přesněji vyjádřit a bez invektiv...

0/0
7.9.2016 22:17

J13a82r79o52m78i75r 88F34a39r42e98k 4222503247

Tah motoru znate, hmotnost se orientacne pocita. Delku drahy znate. Proto je mozne zjistit, jaka je vlastne v1, aby bylo mozne jeste vcas prerusit vzlet. Samozrejme se ovsem nepocita s takovymi zasahy, jako je brzdeni pilota. Na druhou stranu, posadka by si mela byt vedoma toho, ze letoun nenabira rychlost dostatecne a ze neco nesedi.

A k prispevku nize, prestoze je to rychlost, tak vlastne souvisi s bodem na draze. Proste se predpoklada, ze vse jde dobre a tesne pred dosazenim v1 mate jeste dost dlouhy zbytek drahy na preruseni.

Co se tyce prevazeni zavazadel, nikdy jste si nevsiml, ze pri odbaveni vam zavazadla vazi? Hmotnost pasazeru vychazi ze statistik, prirucni zavazadla maji limit. Hmotnost letadla je znama, mnozstvi natankovaneho paliva taky. Povetrnostni podminky jsou jasne, stav drahy se do vypoctu taky zahrnuje. Takze teoreticky jsou znamy vsechny parametry.

0/0
8.9.2016 10:08

P60e37t15r 35P22r46o23k67o13p 8522923653602

Pane Fárku, děkuji za solidní reakci. Souhlasím s Vámi, že do výpočtu musí vstoupit řada hodnot, které jsou nutné pro výpočet v1 Jedná se lepsi nebo horsí odhady techto velicin. Neco se bere z vice nebo méne presneho mereni, neco ze statistiky nebo odhadem (v kanadském Ganderu letadlo pri startu havarovalo mj. proto, že cestující byli do jednoho nadnormativní muzi-vojáci s výzbrojí a piloti spatne odhadli hmotnost...). Problém, na který od počátku svého příspěvku poukazuji je, že samotná V1 mně připadá jako nedostatečný parametr pro rozhodnutí o přerušení startu tak, aby letadlo bezpečně zastavilo před koncem dráhy. Pro "známou" hmotnost letadla je to dvojice parametrů. Kromě rychlosti to ještě musí být bod na dráze, ve kterém má být této rychlosti dosaženo. Za tímto bodem i když nemáte v1 dosaženu, letadlo prostě nedobrzdíte (viz výše příklad: 40km/h na pozici 1 metr před koncem dráhy). No a právě o tom bodě na dráze se nikde nepíše.

Pro každý bod vzdálený od konce dráhy "s" metrů a brzdnou sílu motorů a brzd "F", pri hmotnosti letadla "m" je takovou rychlostí hodnoita stanovená podle vzorce v = sqrt(2*s*F / m). takto stanovená rychlost ve smeru od paty dráhy, kde je teoreticky nejvyšší, směrem k jejímu konci parabolicky klesá. Takze se vam muze snadno stat, ze nedostatecne zrychlujici letadlo sice stale nebude mit v1 dosazenu, ale pred koncem drahy proste nedobrzdi, protoze už bude v bode kde je maximalni rychlost pro dobrzdeni nizsi nez ono proklamované v1.

Prerusit start v tomto bode se rovna vyjet z drahy a havarovat.

(Fyzika 7. třída ZS, platna podle pana Newtona pro vsechna hmotná telesa.)

0/0
8.9.2016 15:31
Foto

J60a43k81u39b 50Š66u67l47c 1481367787728

Foto č.4: "Fanoušci Jaroslavli truchlí před místní hokejovou halou (7. září 2011)". Jen pro informaci Kinnarps Arena je v Jönköpingu ve Švédsku.

+2/0
7.9.2016 8:26

J63i74ř28í 89P68r57a20ž82á27k 9980712671692

Tato statistika sděluje, že i v Rusku padají letadla. Chybí porovnání s jinými státy a hlavně by nehodovost měla být vztažena k množství celkem nalétaných hodin, nebo km.

+5/−2
7.9.2016 8:22

K33a19r73e44l 79P36o58d23h24o37r90s57k13y 3585543812755

Tak se západními státy není moc co srovnávat, kromě toho němce se v posledních letech nic moc nestalo. Ale když si dáte práci s Afrikou nebo východní asií, tak budete mít tabulek spoustu.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_accidents_and_incidents_involving_commercial_aircraft

Na druhou stranu, ty čísla z článku nějak nesedí, dle té tabulky zemřelo v dubnu 2012 31 lidí při nehodě UTair Flight 120.

+3/0
7.9.2016 8:40

J11i36ř62í 57P71r93a77ž44á93k 9820812431612

Při současném nastavení oficiální propagandy by i srovnání nehod různých států propagandistům pomohlo, ale hlavně by ukázalo realitu.

A není to jedno jestli nějaký pilot bere prášky a omylem šlape na brzdu a nebo když psychicky nemocný pilot naletí do skály? Lidský faktor, ale takový, že by se při řádném provozu aerolinek neměl stát.

0/−8
7.9.2016 8:46

K70a24r69e26l 57P93o12d68h98o29r59s49k46y 3365423652975

Popravdě jsem nějak nechytl pointu vašeho příspěvku, chtěl jste porovnání, tak ho máte (nebo si ho můžete vypracovat).

+5/0
7.9.2016 8:54

K64a11r51e85l 69L41a17n74g46r 2782667450418

Na zapade se nic nestalo jo? ;-D Tak to se mrknete na avuation safety tam je nehod se smrtaky dost a ze zapadu.

0/−3
7.9.2016 9:04

K75a40r80e75l 29P42o43d42h96o87r72s53k12y 3165123182345

Pardon, vypadlo mi, že mám na mysli velká dopravní letadla. Nehod malých je spousta vlastně i u nás...

+3/0
7.9.2016 9:44

K44a77r95e27l 80L91a74n11g81r 2622507200248

No vidite. Ono je lepsi pocitat vse. Ty mala jsou take linkove stroje. Takova Cesna Carravan je take maly stroj, ale pouzivany na linkove lety.

0/0
7.9.2016 9:56

S44e33i66d53l 28P67e69t17r 1981321655674

Spousta?8-o

http://www.uzpln.cz/pdf/2HT8CBxn.pdf

Za rok 2015 v "malém" letectví (sportovní, SLZ, ULL, padáky a i "malé" GA) u nás zhynulo celkem 8 lidí.

Z toho však čtyři na padácích (ono taky vyskakovat z dosud letícího stroje je nejen čirý nerozum ale evidentně i ne zcela bezpečné, alespoň oproti létání :-P)

+1/0
7.9.2016 11:42

J22i77ř42í 67K34o14c66u21r21e31k 6665454575598

Dlužno dodat, že zbylá 4 úmrtí byla v letadlech z maximální vzletovou hmotností 2250 kg. Z toho 1 úmrtní v ULL a 1 na kluzáku.

Což při 800.000 pohybech ve vzdušném prostoru nevypadá nijak hrozivě.

0/0
7.9.2016 18:42
Foto

T88e11r28e60z80a 90Š86í73r37o30v44á62, 82T49e64c60h45n55e39t59.67C23z 2418425566571

Zdravím, díky za připomínku. UTAir 120 ze statistiky vypadl, protože neměl ruskou registraci. Nějaký automatizovaný nástroj pro vyhledávání jsem použít musela a hledání podle imatrikulace se ukázalo jako nejpřijatelnější... Procházet záznamy za 16 let ručně a kontrolovat, zda ta či ona aerolinka je ruská, to by bylo šíleně náročné a obávám se, že by z toho vylezlo víc chyb než rozumných dat. Do textu k danému období ale doplním, že nehoda kvůli registraci ze statistiky vypadla. Díky!

+4/0
7.9.2016 9:15

K83a97r12e22l 65L30a94n68g77r 2682877480518

https://aviation-safety.net/graphics/infographics/ASN_infographic_2015.jpg

Staci si menit rok v linku. Nevim kam az to jde

0/0
7.9.2016 9:26
Foto

T73e80r47e49z22a 32Š71í30r26o56v60á85, 20T16e97c90h75n68e85t13.32C17z 2878715246631

Tak to je dobrá funkce, díky za tip. Ale to je pořád zase podle místa nehody, ne? Tudíž se tam nedají identifikovat nehody ruských letadel v zahraničí...

0/0
7.9.2016 9:44

K23a67r24e70l 95L71a96n14g64r 2782297720298

Daji mate tam typ letadla a spolecnost.

0/0
7.9.2016 9:57
Foto

T19e84r36e66z50a 50Š36í55r24o96v76á12, 98T12e44c28h66n91e75t35.57C19z 2148165546601

Jak u kterého roku (třeba u 2015 je tam jen typ letadla, stát, kde k nehodě došlo, počet obětí a datum): https://aviation-safety.net/graphics/infographics/ASN_infographic_2015.jpg

0/0
7.9.2016 10:15

K88a87r16e50l 29P70o12d49h75o28r95s49k46y 3305863182985

Já věděl že si to přečtete. :-) Jo je to piplačka a je otázka zda je vůbec někde kompletní seznam, no tak přeju hodně zdaru.

0/0
7.9.2016 9:47

J69a46r67o95s69l62a84v 97S85k53a47l70i10c80k30ý 7227894618482

jo, urcite se to zmenilo, v rusku. ti co cely zivot chlastaji prestali, ti co cely zivot ziji a delaji slendrian a kaslou na pravidla a predpisy zacali poradne fungovat. jiste ....

+3/−1
7.9.2016 8:18

K48a73r77e16l 10L59a35n26g32r 2262547550478

No hlavne ze v americe se na to nekasle... Problem se zamky nakladovych dveri byla takova banalitka, jedny se za letu uvolnily, dalsich x se nezavrelo a skocilo to vytrzenymi dvermi za letu. Vyrobce to zacal resit az na natlak vysetrovatelu. Do roku 2015 nebyly vymeneny zamky na vsech strojich ve svete, kterych se to tykalo.

0/−6
7.9.2016 8:31
Foto

T49e19r43e68z85a 64Š28í35r30o51v42á27, 64T78e74c46h74n37e56t67.48C68z 2348915406671

No, pokud jim dostatečně tvrdě pohrozíte (vyhazovem, vězením, vyššímu vedení až zrušením aerolinek) a na pár exemplárních příkladech ukážete, že se chlast a šlendrián odteď fakt BUDE trestat, tak to fungovat může...

+3/0
7.9.2016 9:32

J46o43s45e62f 80V40a96l98a 9310893473603

predstava, re se za 3-5 let zmeni ruska mentalita je usmevna. Srovnejme si treba technicky stav aut v CR a v SRN. Pri tom STK (TÜV) v Nemecku je mnohem tolerantnejsi nez v CR. Proste jsou tu 3 duvody : Nemci maji novejsi autopark, maji vice penez na opravy a je v jejich narodni povaze mit auto v poradku. Pokud bychom rekli, ze Nemci jsou ve stavu aut o konskou delku pred CR. tak CR je o 3 konske delky pred Ruskem. To same bude platit pro letecky park.a na tom se nic moc nezmeni. Jinak co se tyce ceskeho leteckeho parku, znam jednoho soukromeho provozovatele ceske letecke zachranne sluzby, ktery opravoval svoje stroje pomoci nahradnich dilu ze zriceneho vrtulniku........takze tech, kdo maji maslo na hlave bude urcite vic.

+6/0
7.9.2016 8:05

R35o35m42a22n 28K31r44a88t45o79c60h78v56í88l 6976867976794

STK v Německu že je tolerantnější? - to slyším fakt poprvé.

0/0
7.9.2016 8:25

J84o50s38e28f 27V84a88l67a 9690113293643

mel jsem opakovane moznost to osobne poznat

+1/0
7.9.2016 9:16

R57o83m98a24n 12K30r35a36t50o12c57h51v32í65l 6826667156914

Opravdu?

Napište mi o tom něco více, děkuji.

0/0
7.9.2016 9:48

J41o20s10e50f 15V95a32l17a 9170563323593

ja nevim, co mam vic psat. Jezdim s auty s ceskymi i nemeckymi RZ a srovnatelne vice problemu a poznamek jsem vzdy "inkasoval" v CR. i kdyz slo o relativne srovnatelna auta se starim treba 15 let.

0/0
7.9.2016 10:30

R60o42m68a79n 32K75r78a42t86o76c61h71v39í81l 6926867946604

Zvláštní, říká se, že v německu je STK přísnější, že u nás proleze kdejakej vrak atd.

0/0
7.9.2016 10:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.