Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Americká ponorka Turtle byla jednomužná a měla ničit britské lodě

Ponorka se obávanou zbraní stala během první světové války. Svoji premiéru operačního nasazení proti hladinové lodi si však odbyla už v roce 1776, tedy před dlouhými 240 lety. Ponořme se do hlubin historie a vytáhněme střípky z této přelomové události.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P44a71v46e94l 39H11e80k 8787316683751

Tohle jste tedy odfláknul.

0/0
12.9.2016 23:47

R38u52d73o29l57f 65A68n37t88o89n23í29n 5726772186536

Kdysi jsem četl v jedné knížce, že dotyčný "ponorkář" poté, co se mu o obšívku trupu podařilo zlomit vrták, "odpojil" nálož od ponorky a "upaloval do dáli" s přesvědčením, že je vše definitivně ztraceno. Ovšem netušil, že britský lodní kuchař, se chystá zpestřit jídelníček osádky chutnou rybí krmí a tak prý rozprostřel síť u boku lodi, v očekávání bohatého úlovku. Když prý vytahovali onu síť z vody, uviděli v ní místo ryb podivný předmět, který se rozhodli na palubě lodi prozkoumat. A v tom okamžiku došlo k aktivaci výbušného mechanizmu a milý kuchtík se tak údajně nevědomky, stal první obětí ponorkové války v dějinách lidstva. :-P

+1/0
12.9.2016 22:43

R78a54d36e64k 21F32o49l86p64r82e97c25h59t

Popisy nasazení ponorky Turtle se mnohdy hemží diferencemi od reality, ostatně ani náš článek nebude výjimkou. Jak se to přesně odehrávalo, ostatně nikdo neví. Uváděný potravinový příběh však můžeme zařadit do množiny vymyšlených s klidným svědomím. Sám Ezra Lee totiž později písemně uvedl, že minu vypustil během úprku daleko od lodě a ta, když už byl v bezpečí a mimo ponorku, vybuchla za vydatného gejzíru vody.

Některé zdroje uvádí, že k nevelkým ztrátám na životech nepřátel došlo při jednom z mála dalších nasazení ponorky Turtle. Ale kuchaře a kuchtíky bych si z toho opět dovolil vyloučit.

0/0
13.9.2016 11:47

R71u82d29o62l83f 14A61n53t12o49n34í83n 5216192396306

to máte sice pravdu, ale jako námět na komis v podání Káji Saudka, by to bylo absolutně super ;-D

0/0
13.9.2016 17:16
Foto

K52a73r26e30l 57S11e34i93d13l 8639155130868

Díky za zajímavý a čtivě napsaný článek. :-)

+1/0
11.9.2016 11:16

P64a73v66e53l 76J27e17ř92á66b87e72k 7551102754147

Vynálezce lodní šroubu se narodil několik desetiletí po útoku ponorky na loď.

Zřejmě patentový úřad někde udělal chybu.

+1/0
10.9.2016 21:46

J11a80k10u23b 19M65a22t19o81u93š 3125692582353

Na české Wikipedii o tom píší a Josefa Ressla uvádějí jako prvního člověka co lodní šroub spojil s parním strojem.

Nicméně si myslím že lodní šroub na ruční pohon bez převodu by nemohla efektivně fungovat, Aby zajistil pohyb, který by neskončil jinak než naštvaným \zanecháním ponorky na eraticky tom samém místě (za předpokladu že ponorka testována na jezeře či rybníku).

0/0
11.9.2016 0:16

M58a29r97t58i66n 47N75e67r39m43u91t 9327367858849

Jestli je to taková vrtule jako na replice, převod není potřeba, rychlost vůči vodě je zajištěna velkým poloměrem

0/0
11.9.2016 13:04

J52i74ř57í 35K29o91c32u63r91e92k 6305514645848

Tya opravdu velké lodní motory mají cirka 100 otáček za minutu a lodní šroub je spojen s přímo s klikovou hřídelí.

0/0
11.9.2016 15:39

A58l74e57x57a67n17d68r 74V95e42j38v38a43r50a 9653301867387

Vzhledem k nápadu a konci "bojového nasazení" bych spíš řekl že za tím vším byl Cimmrman, i když v té době prokazatelně nežil ;-D

+4/−1
10.9.2016 17:27

L36u33b38o28m54í44r 38H42r36a64c15h64o45v94i21n81a 6798682436730

On žil vždy a bude žít dále

+3/0
10.9.2016 21:26

J68i77r25i 77D77o24b96r90ý 9578809973

Coz nebrani tomu, aby i tento rom mel kulate stolete vyroci. ;-)

+1/0
12.9.2016 13:59

L70u16b91o25m40í55r 40H30r23a29c34h80o14v68i41n96a 6428272606690

Je od Vás zbabělé, že jste vyčkal na můj odchod do zaměstnání na odpolední směnu, z dochovaných fotografických a filmových dokumentů je jasné, že se jedná o velmi nadnad průměrně inteligentního bělocha, ČechoMoravoSlezáka!:-)

0/0
13.9.2016 0:11

J96i86r22i 69D57o17b60r50ý 9398479463

Preklep o jednu klavesu a co to udela za zmenu vyznamu co? Melo byt "rok" samozrejme. :-P

0/0
13.9.2016 9:05

L84u54b65o43m58í53r 78H79r36a49c47h30o54v44i96n21a 6188462266630

Jak jsem se kajícně přiznal p. Jiřímu Tintěrovi, Jára Cimrman to nakonec být nemohl, ho by napadlo, že šroub na ponoření musí být dole!!

0/0
13.9.2016 0:51

T73o95m20á11š 83B92r31a67b33e94c 2888896755816

Jinak je zajímavé, že nadpis článku je správně, když ale člověk otevře diskuzi, je nadpis článku špatně :-) (Americká, Britské)

+3/0
10.9.2016 15:38

R49a35d47e35k 81F53o62l47p34r30e58c65h67t

Musí to být nějaká chyba v matrixu. V redakčním systému je to vloženo dobře a dává se to tam pouze jednou, žádné nadpisy extra pro diskuze se tam nevkládají. I když jsem ho zkusil přeuložit, v diskuzi i seznamu diskuzí je stále chybně. Zkusím ho pozměnit.

0/0
10.9.2016 21:19

R35a59d95e52k 13F23o82l72p87r43e64c58h65t

... už se to zobrazuje dobře i v diskuzi

0/0
10.9.2016 21:24

Z31b21y55n40ě60k 57J54a71n93d70a 7723822645721

Žádná chyba Matrixu, diskuse se vytvoří z článku a má taky jméno ;-)

0/0
10.9.2016 22:00

R10a36d70e89k 51F28o34l95p17r36e51c84h76t

Ale o tom zde už dobrou čtvrthodinu hovoříme... Diskuse se vytvoří z článku, ale článek měl nadpis dobře a diskuze špatně. Když jsem ten nadpis článku přeuložil, tak v diskuzi byl stále špatně. Když jsem ho mírně změnil, v diskuzi se samozřejmě také změnil, ale analogická chyba se tam už neobjevila.

0/0
10.9.2016 22:14

T91o19m60á90š 82B75r26a31b51e90c 2928696115206

Podobnou ponorku měli britští letci za 2.světové války v seriálu "Haló, Haló" :-P

+1/−1
10.9.2016 15:11

J94i40ř87í 33K69o48c49u81r45e26k 6535234405408

Ponorku ale vymyslel Leonardo Da Vinci (alespoň jest to nejstarší doložený návrh). Již staří Římané ale znali keson, který, spuštěn dolů, umožňoval člověku pobývati pod vodou déle než na jeden nádech.

+8/0
10.9.2016 11:23

L13u28b87o74m79í62r 62H43r78a88c16h48o51v58i45n77a 6308492186390

Ten "šroub" je prý Archimédův

0/0
13.9.2016 0:32

J64o28z13e81f 46B36e19v73i44l47a69q45u84a 9955489711141

Hmm...prekvapuje ma to...myslel som, že prvý bol Jára Cimrman. :-P Títo súdruhovia urobili hodne chýb...:-/

Teraz vážne - úsmevný pohľad do vážnej histórie.Dnes - v dobe atómových gigantov.

+5/−1
10.9.2016 7:44

J57a42r96o18s43l62a10v 97M33e10j48d32r 8727314110696

Zajímavý článek. Jen ta "jednomužná" ponorka se mi nelíbí.

a) zní to blbě

b) mohly by se ozvat feministky

+6/−10
10.9.2016 6:50

J19i69ř29í 45K38u85l72í94š25e95k 2230837358635

Celkem běžný terminus technicus.. žádný šovinismus v tom není..

+9/0
10.9.2016 9:11

J56i97r65k76a 15S53v96e76j23k91o47v52s23k36ý 2759956531713

Nejspíš podle vzoru JMP (jednomužná motorová pila).

+1/0
10.9.2016 9:28

J14i11ř73í 54H85o91r24á65k 7255133257332

To už se opravdu všichni zbláznili / feminismus jako novodobá inkvizice?

Navíc slovo "jednomužná" popisuje spíš historický fakt.

+3/0
10.9.2016 11:13

M56i78c29h55a25l 73N69o50v54á51k 4695423567373

Ironii a vtip nechápeš?

0/−2
10.9.2016 13:10

J97i84ř72í 45H29o28r52á51k 7785343897122

Právě že ano.

+2/0
10.9.2016 21:54

O21l72d62ř48i38c93h 61Ř89e44z67n33í66k 7215112364128

jednomístná...

+1/0
10.9.2016 22:15

O61l40d41ř97i58c93h 38Ř91e78z82n96í80k 7155982944658

5 km/h ;-D to bych chtěl vidět...

+12/0
10.9.2016 5:12

R23a61d96e87k 15F23o75l80p65r91e39c61h15t

Já taky. Tu rychlost jsem v noci nekriticky převzal ze seriózně se tvářících publikací. Po dnešním pátraní jsem však zjistil, kam pro ten údaj autoři s největší pravděpodobností chodili. Text článku je dle nových poznatků upraven.

+2/0
10.9.2016 10:08

J34i28ř91í 49T35i26n92t57ě14r61a 6770339553580

Vážený pane Folprechte,

v padesátých letech minulého století vyšla kniha Kamila Lhotáka: Z dějin ponorky, torpeda a potápěcích přístrojů. Nemohu si však vybavit zda k známému obrázku byly připojeny i nějaké technické informace. Nedostatkem technických informací trpí i internetové stránky The Submarine Force Library & Museum, které se odvolávají na článek zveřejněný v Military Journal of the American Revolution v roce 1862.

http://ussnautilus.org/blog/the-attack-of-the-turtle/

0/0
10.9.2016 17:54

L20a63d18a 38N68o38v11a97k 4482383237

to teda byli motáci... Přitom stačilo vyrobit jednoduchý mechanismus , kterým by mechanicky nastřelili do trupu hřeb, který by hravě plátování lodi prorazil a bohatě k ukotvení miny postačil... Jedna jediná rána a bleskové provedení...

Že já se u každého problému objevim o několik set let později....;-(

+4/−6
10.9.2016 0:47

M20a48r64t60i41n 66N63e76r86m53u64t 9147407798829

Kdyby se s ním trefil do železné výztuhy, dopadlo by to stejně a ještě by to v každém případě udělalo ránu

+2/0
10.9.2016 2:20

F11r17a18n10t28i64š59e64k 64V26a56l63e70š 4337146365782

A taky dost mozna o tom medenem platovani nevedeli...

0/0
10.9.2016 10:17

M62a35r24t77i38n 96N71e94r24m56u68t 9147557598779

Navíc by měl jenom jeden pokus.

0/0
11.9.2016 13:07

P58a84v36e92l 88J48e20ř58á60b83e98k 7441832124927

Obávám se, že dnes by stačilo postavit dvě ponorky.

V první by byl sběrač kovu.

V druhé voják, který by posléze je navrtal dřevo.

+1/0
11.9.2016 20:57
Foto

J52a81n 27Ž84i50ž15k64a 7158724202460

kdyby vedeli stacil by magnet

0/0
26.9.2016 13:58

J14i14ř17í 89K59o19c65u78r15e84k 6965214475408

Mno nezbývá než vyřešit nějaký současný...

+2/0
10.9.2016 11:15

L52a75d63a 92N38o62v87a92k 4312133867

asi jo.., o víkendu vyrazím hledat temnou hmotu...

0/0
10.9.2016 11:20

J86i69ř18í 71K92o79c62u82r51e44k 6165514695348

Měl jsem na mysli něco menšího, jako třeba palivový článek schopný spalovat přímo metan s vyšší účinností než má CNG-elektrická lokomotiva.

0/0
10.9.2016 11:35

J89i77ř14í 96K17o55c70u78r53e97k 6385114215448

Každopádně Vám nechci brát ambice na objev s velkým O. Přeji hodně vytrvalosti.

+1/0
10.9.2016 11:37

L57u57b21o82š 13H13o71l48í57k 5177210152430

Pozdě, v pátek večer jsem jí našel plnou flašku a hned v pondělí ráno ji odnesu na patentový úřad...

0/0
10.9.2016 14:00

L38u94b95o45m34í93r 68H48r83a82c94h23o57v26i18n25a 6198422906680

Plnou?

0/0
10.9.2016 21:30

J28i34ř93í 33T33i47n66t61ě50r29a 6960849113210

Vážený pane Nováku,

rád bych vás upozornil na to, že váš návrh je mimo rámec tehdejších technických možností. Ostatně plavidlo bylo konstruováno k plavbě po hladině za bezměsíční noci, kdy k ponoření do operační hloubky dochází až pár desítek metrů před cílem. Také umístění výbušné nálože se mělo dít skrytě a v tichosti, aby nedošlo k zhacení celé akce.:-/

0/0
10.9.2016 18:15

L41u82b57o62m14í17r 51H95r72a73c25h68o55v85i63n33a 6478732306450

A jo, svislá vrtulka, nebo šroub, by asi měla být dole? Vzhledem k plavbě po hladině za noci a nebo jindy. Nechci rýpat, asi máte pravdu. No, tak mám pocit, že to nemohlo napadnout Járu Cimrmana, za kterého jsem málem s jiným diskutérem vyhlásil válku.

0/0
13.9.2016 0:47

L25a13d11a 72N22o86v36a17k 4962633857

tak s tím naprosto nesouhlasím... pružinové mechanismy byly běžně využívány, stačilo na ponorku umístit tři nastřelovací mechanismy, aby se snížila pravděpodobnost nastřelení kovové výztuhy.. Jedna tupá rána a nikdo netuší, jestli to neudělal někdo z posádky v podpalubí... Když ale někdo začne vrtat.., je v pytli.. Vodou se šíří zvuk lépe než vzduchem a kdo někdy byl na dřevěné lodi, ví jak je slyšet každé vrznutí dřeva... Podle toho to také dopadlo...

navíc si zkouším představit vrtání do trupu lodi..., aby byl nějaký rozumný přítlak, musela by ponorka vypustit část balastu (který ale potřebuje, aby se po akci ztratila..), nebo musí ten chlapík kromě vrtání ještě pohánět ten vertikální lodní šroub...:-P Zkrátka moc jim to v té době nezapalovalo...

+1/0
20.9.2016 1:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.