Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Americká ponorka Turtle byla jednomužná a měla ničit britské lodě

Ponorka se obávanou zbraní stala během první světové války. Svoji premiéru operačního nasazení proti hladinové lodi si však odbyla už v roce 1776, tedy před dlouhými 240 lety. Ponořme se do hlubin historie a vytáhněme střípky z této přelomové události.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P22a34v30e54l 21H43e80k 8437876923531

Tohle jste tedy odfláknul.

0/0
12.9.2016 23:47

R34u26d83o63l72f 63A33n53t46o58n18í60n 5896132276746

Kdysi jsem četl v jedné knížce, že dotyčný "ponorkář" poté, co se mu o obšívku trupu podařilo zlomit vrták, "odpojil" nálož od ponorky a "upaloval do dáli" s přesvědčením, že je vše definitivně ztraceno. Ovšem netušil, že britský lodní kuchař, se chystá zpestřit jídelníček osádky chutnou rybí krmí a tak prý rozprostřel síť u boku lodi, v očekávání bohatého úlovku. Když prý vytahovali onu síť z vody, uviděli v ní místo ryb podivný předmět, který se rozhodli na palubě lodi prozkoumat. A v tom okamžiku došlo k aktivaci výbušného mechanizmu a milý kuchtík se tak údajně nevědomky, stal první obětí ponorkové války v dějinách lidstva. :-P

+1/0
12.9.2016 22:43

R32a78d86e56k 76F96o50l57p14r60e54c11h13t

Popisy nasazení ponorky Turtle se mnohdy hemží diferencemi od reality, ostatně ani náš článek nebude výjimkou. Jak se to přesně odehrávalo, ostatně nikdo neví. Uváděný potravinový příběh však můžeme zařadit do množiny vymyšlených s klidným svědomím. Sám Ezra Lee totiž později písemně uvedl, že minu vypustil během úprku daleko od lodě a ta, když už byl v bezpečí a mimo ponorku, vybuchla za vydatného gejzíru vody.

Některé zdroje uvádí, že k nevelkým ztrátám na životech nepřátel došlo při jednom z mála dalších nasazení ponorky Turtle. Ale kuchaře a kuchtíky bych si z toho opět dovolil vyloučit.

0/0
13.9.2016 11:47

R21u40d84o11l65f 92A10n21t74o85n71í83n 5956682866476

to máte sice pravdu, ale jako námět na komis v podání Káji Saudka, by to bylo absolutně super ;-D

0/0
13.9.2016 17:16
Foto

K12a51r66e64l 66S82e91i39d87l 8929795240798

Díky za zajímavý a čtivě napsaný článek. :-)

+1/0
11.9.2016 11:16

P51a41v78e32l 87J53e58ř96á84b13e40k 7421772634907

Vynálezce lodní šroubu se narodil několik desetiletí po útoku ponorky na loď.

Zřejmě patentový úřad někde udělal chybu.

+1/0
10.9.2016 21:46

J49a53k35u39b 84M90a31t67o24u23š 3205412252143

Na české Wikipedii o tom píší a Josefa Ressla uvádějí jako prvního člověka co lodní šroub spojil s parním strojem.

Nicméně si myslím že lodní šroub na ruční pohon bez převodu by nemohla efektivně fungovat, Aby zajistil pohyb, který by neskončil jinak než naštvaným \zanecháním ponorky na eraticky tom samém místě (za předpokladu že ponorka testována na jezeře či rybníku).

0/0
11.9.2016 0:16

M58a33r24t77i32n 31N37e74r98m91u37t 9547687488609

Jestli je to taková vrtule jako na replice, převod není potřeba, rychlost vůči vodě je zajištěna velkým poloměrem

0/0
11.9.2016 13:04

J27i21ř41í 53K17o48c65u35r64e11k 6695204255738

Tya opravdu velké lodní motory mají cirka 100 otáček za minutu a lodní šroub je spojen s přímo s klikovou hřídelí.

0/0
11.9.2016 15:39

A73l63e38x80a73n62d75r 64V43e84j35v45a80r14a 9743211737597

Vzhledem k nápadu a konci "bojového nasazení" bych spíš řekl že za tím vším byl Cimmrman, i když v té době prokazatelně nežil ;-D

+4/−1
10.9.2016 17:27

L76u60b75o56m84í75r 24H44r47a17c49h13o68v91i56n10a 6468262716210

On žil vždy a bude žít dále

+3/0
10.9.2016 21:26

J82i23r24i 46D16o65b41r42ý 9878889733

Coz nebrani tomu, aby i tento rom mel kulate stolete vyroci. ;-)

+1/0
12.9.2016 13:59

L88u54b84o44m11í39r 35H55r88a76c15h69o28v63i95n68a 6628342966900

Je od Vás zbabělé, že jste vyčkal na můj odchod do zaměstnání na odpolední směnu, z dochovaných fotografických a filmových dokumentů je jasné, že se jedná o velmi nadnad průměrně inteligentního bělocha, ČechoMoravoSlezáka!:-)

0/0
13.9.2016 0:11

J59i74r66i 92D45o27b86r67ý 9208859693

Preklep o jednu klavesu a co to udela za zmenu vyznamu co? Melo byt "rok" samozrejme. :-P

0/0
13.9.2016 9:05

L58u13b16o19m76í22r 12H78r94a75c97h17o24v24i59n88a 6488252166650

Jak jsem se kajícně přiznal p. Jiřímu Tintěrovi, Jára Cimrman to nakonec být nemohl, ho by napadlo, že šroub na ponoření musí být dole!!

0/0
13.9.2016 0:51

T75o93m52á56š 11B85r74a57b41e79c 2328496795986

Jinak je zajímavé, že nadpis článku je správně, když ale člověk otevře diskuzi, je nadpis článku špatně :-) (Americká, Britské)

+3/0
10.9.2016 15:38

R91a66d48e68k 30F69o54l20p82r40e70c36h51t

Musí to být nějaká chyba v matrixu. V redakčním systému je to vloženo dobře a dává se to tam pouze jednou, žádné nadpisy extra pro diskuze se tam nevkládají. I když jsem ho zkusil přeuložit, v diskuzi i seznamu diskuzí je stále chybně. Zkusím ho pozměnit.

0/0
10.9.2016 21:19

R86a78d51e92k 24F62o83l82p83r54e73c38h54t

... už se to zobrazuje dobře i v diskuzi

0/0
10.9.2016 21:24

Z71b32y79n12ě18k 58J48a92n53d15a 7773642835441

Žádná chyba Matrixu, diskuse se vytvoří z článku a má taky jméno ;-)

0/0
10.9.2016 22:00

R39a33d16e73k 15F18o71l21p73r58e95c76h74t

Ale o tom zde už dobrou čtvrthodinu hovoříme... Diskuse se vytvoří z článku, ale článek měl nadpis dobře a diskuze špatně. Když jsem ten nadpis článku přeuložil, tak v diskuzi byl stále špatně. Když jsem ho mírně změnil, v diskuzi se samozřejmě také změnil, ale analogická chyba se tam už neobjevila.

0/0
10.9.2016 22:14

T50o54m30á44š 68B65r21a21b16e26c 2398356915706

Podobnou ponorku měli britští letci za 2.světové války v seriálu "Haló, Haló" :-P

+1/−1
10.9.2016 15:11

J67i52ř48í 27K86o49c56u75r20e71k 6805254425768

Ponorku ale vymyslel Leonardo Da Vinci (alespoň jest to nejstarší doložený návrh). Již staří Římané ale znali keson, který, spuštěn dolů, umožňoval člověku pobývati pod vodou déle než na jeden nádech.

+8/0
10.9.2016 11:23

L95u80b34o81m73í88r 81H81r41a98c61h35o58v51i68n65a 6638342866310

Ten "šroub" je prý Archimédův

0/0
13.9.2016 0:32

J31o63z96e47f 33B95e59v18i76l33a62q43u82a 9475319331441

Hmm...prekvapuje ma to...myslel som, že prvý bol Jára Cimrman. :-P Títo súdruhovia urobili hodne chýb...:-/

Teraz vážne - úsmevný pohľad do vážnej histórie.Dnes - v dobe atómových gigantov.

+5/−1
10.9.2016 7:44

J96a36r40o44s18l10a79v 61M32e25j69d53r 8877174820776

Zajímavý článek. Jen ta "jednomužná" ponorka se mi nelíbí.

a) zní to blbě

b) mohly by se ozvat feministky

+6/−10
10.9.2016 6:50

J18i80ř46í 72K57u58l20í55š98e43k 2200747268375

Celkem běžný terminus technicus.. žádný šovinismus v tom není..

+9/0
10.9.2016 9:11

J32i21r33k56a 62S53v35e97j16k93o53v58s26k22ý 2819106941853

Nejspíš podle vzoru JMP (jednomužná motorová pila).

+1/0
10.9.2016 9:28

J89i85ř34í 36H75o34r11á86k 7605233177852

To už se opravdu všichni zbláznili / feminismus jako novodobá inkvizice?

Navíc slovo "jednomužná" popisuje spíš historický fakt.

+3/0
10.9.2016 11:13

M87i55c15h69a70l 44N55o81v22á39k 4285913687643

Ironii a vtip nechápeš?

0/−2
10.9.2016 13:10

J71i61ř71í 30H69o73r16á43k 7505253507712

Právě že ano.

+2/0
10.9.2016 21:54

O97l26d69ř73i96c30h 38Ř44e59z96n75í13k 7815622184368

jednomístná...

+1/0
10.9.2016 22:15

O31l27d33ř61i15c15h 59Ř93e52z19n96í65k 7245892394448

5 km/h ;-D to bych chtěl vidět...

+12/0
10.9.2016 5:12

R94a72d23e26k 47F62o42l51p87r86e11c63h35t

Já taky. Tu rychlost jsem v noci nekriticky převzal ze seriózně se tvářících publikací. Po dnešním pátraní jsem však zjistil, kam pro ten údaj autoři s největší pravděpodobností chodili. Text článku je dle nových poznatků upraven.

+2/0
10.9.2016 10:08

J50i13ř45í 22T11i37n90t31ě96r61a 6100599553820

Vážený pane Folprechte,

v padesátých letech minulého století vyšla kniha Kamila Lhotáka: Z dějin ponorky, torpeda a potápěcích přístrojů. Nemohu si však vybavit zda k známému obrázku byly připojeny i nějaké technické informace. Nedostatkem technických informací trpí i internetové stránky The Submarine Force Library & Museum, které se odvolávají na článek zveřejněný v Military Journal of the American Revolution v roce 1862.

http://ussnautilus.org/blog/the-attack-of-the-turtle/

0/0
10.9.2016 17:54

L67a85d42a 70N45o79v37a49k 4492213297

to teda byli motáci... Přitom stačilo vyrobit jednoduchý mechanismus , kterým by mechanicky nastřelili do trupu hřeb, který by hravě plátování lodi prorazil a bohatě k ukotvení miny postačil... Jedna jediná rána a bleskové provedení...

Že já se u každého problému objevim o několik set let později....;-(

+4/−6
10.9.2016 0:47

M49a30r62t96i20n 12N69e46r92m24u27t 9757687618899

Kdyby se s ním trefil do železné výztuhy, dopadlo by to stejně a ještě by to v každém případě udělalo ránu

+2/0
10.9.2016 2:20

F78r87a21n15t37i82š76e26k 61V23a47l46e89š 4447856305502

A taky dost mozna o tom medenem platovani nevedeli...

0/0
10.9.2016 10:17

M48a11r97t67i54n 37N81e44r33m89u93t 9917877968319

Navíc by měl jenom jeden pokus.

0/0
11.9.2016 13:07

P65a17v95e60l 33J87e96ř80á12b40e28k 7211892604317

Obávám se, že dnes by stačilo postavit dvě ponorky.

V první by byl sběrač kovu.

V druhé voják, který by posléze je navrtal dřevo.

+1/0
11.9.2016 20:57
Foto

J44a93n 56Ž72i47ž86k26a 7668874932280

kdyby vedeli stacil by magnet

0/0
26.9.2016 13:58

J26i40ř61í 20K18o64c62u24r58e92k 6625824885328

Mno nezbývá než vyřešit nějaký současný...

+2/0
10.9.2016 11:15

L36a20d47a 46N19o43v35a70k 4842133767

asi jo.., o víkendu vyrazím hledat temnou hmotu...

0/0
10.9.2016 11:20

J35i10ř13í 12K49o76c44u49r24e32k 6435664525478

Měl jsem na mysli něco menšího, jako třeba palivový článek schopný spalovat přímo metan s vyšší účinností než má CNG-elektrická lokomotiva.

0/0
10.9.2016 11:35

J64i37ř10í 38K93o34c56u19r63e14k 6615544805848

Každopádně Vám nechci brát ambice na objev s velkým O. Přeji hodně vytrvalosti.

+1/0
10.9.2016 11:37

L26u92b25o36š 59H70o40l30í22k 5987350582950

Pozdě, v pátek večer jsem jí našel plnou flašku a hned v pondělí ráno ji odnesu na patentový úřad...

0/0
10.9.2016 14:00

L40u51b66o97m19í18r 52H84r86a25c17h80o51v31i53n24a 6858192336490

Plnou?

0/0
10.9.2016 21:30

J84i78ř82í 12T31i66n26t87ě67r96a 6580709943240

Vážený pane Nováku,

rád bych vás upozornil na to, že váš návrh je mimo rámec tehdejších technických možností. Ostatně plavidlo bylo konstruováno k plavbě po hladině za bezměsíční noci, kdy k ponoření do operační hloubky dochází až pár desítek metrů před cílem. Také umístění výbušné nálože se mělo dít skrytě a v tichosti, aby nedošlo k zhacení celé akce.:-/

0/0
10.9.2016 18:15

L47u66b78o26m45í47r 98H42r94a48c11h50o50v47i89n45a 6428252336360

A jo, svislá vrtulka, nebo šroub, by asi měla být dole? Vzhledem k plavbě po hladině za noci a nebo jindy. Nechci rýpat, asi máte pravdu. No, tak mám pocit, že to nemohlo napadnout Járu Cimrmana, za kterého jsem málem s jiným diskutérem vyhlásil válku.

0/0
13.9.2016 0:47

L39a23d62a 98N11o60v46a56k 4692493587

tak s tím naprosto nesouhlasím... pružinové mechanismy byly běžně využívány, stačilo na ponorku umístit tři nastřelovací mechanismy, aby se snížila pravděpodobnost nastřelení kovové výztuhy.. Jedna tupá rána a nikdo netuší, jestli to neudělal někdo z posádky v podpalubí... Když ale někdo začne vrtat.., je v pytli.. Vodou se šíří zvuk lépe než vzduchem a kdo někdy byl na dřevěné lodi, ví jak je slyšet každé vrznutí dřeva... Podle toho to také dopadlo...

navíc si zkouším představit vrtání do trupu lodi..., aby byl nějaký rozumný přítlak, musela by ponorka vypustit část balastu (který ale potřebuje, aby se po akci ztratila..), nebo musí ten chlapík kromě vrtání ještě pohánět ten vertikální lodní šroub...:-P Zkrátka moc jim to v té době nezapalovalo...

+1/0
20.9.2016 1:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.