Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Americká ponorka Turtle byla jednomužná a měla ničit britské lodě

Ponorka se obávanou zbraní stala během první světové války. Svoji premiéru operačního nasazení proti hladinové lodi si však odbyla už v roce 1776, tedy před dlouhými 240 lety. Ponořme se do hlubin historie a vytáhněme střípky z této přelomové události.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P34a29v14e73l 85H35e11k 8297296913241

Tohle jste tedy odfláknul.

0/0
12.9.2016 23:47

R29u24d69o57l74f 75A77n50t86o63n32í65n 5766492336656

Kdysi jsem četl v jedné knížce, že dotyčný "ponorkář" poté, co se mu o obšívku trupu podařilo zlomit vrták, "odpojil" nálož od ponorky a "upaloval do dáli" s přesvědčením, že je vše definitivně ztraceno. Ovšem netušil, že britský lodní kuchař, se chystá zpestřit jídelníček osádky chutnou rybí krmí a tak prý rozprostřel síť u boku lodi, v očekávání bohatého úlovku. Když prý vytahovali onu síť z vody, uviděli v ní místo ryb podivný předmět, který se rozhodli na palubě lodi prozkoumat. A v tom okamžiku došlo k aktivaci výbušného mechanizmu a milý kuchtík se tak údajně nevědomky, stal první obětí ponorkové války v dějinách lidstva. :-P

+1/0
12.9.2016 22:43

R31a79d29e14k 32F97o23l78p28r66e77c11h37t

Popisy nasazení ponorky Turtle se mnohdy hemží diferencemi od reality, ostatně ani náš článek nebude výjimkou. Jak se to přesně odehrávalo, ostatně nikdo neví. Uváděný potravinový příběh však můžeme zařadit do množiny vymyšlených s klidným svědomím. Sám Ezra Lee totiž později písemně uvedl, že minu vypustil během úprku daleko od lodě a ta, když už byl v bezpečí a mimo ponorku, vybuchla za vydatného gejzíru vody.

Některé zdroje uvádí, že k nevelkým ztrátám na životech nepřátel došlo při jednom z mála dalších nasazení ponorky Turtle. Ale kuchaře a kuchtíky bych si z toho opět dovolil vyloučit.

0/0
13.9.2016 11:47

R34u54d59o35l90f 16A91n49t89o16n27í59n 5706372266706

to máte sice pravdu, ale jako námět na komis v podání Káji Saudka, by to bylo absolutně super ;-D

0/0
13.9.2016 17:16
Foto

K95a47r96e45l 12S45e96i49d72l 8209965250568

Díky za zajímavý a čtivě napsaný článek. :-)

+1/0
11.9.2016 11:16

P77a56v18e10l 49J58e39ř76á15b50e57k 7261722814887

Vynálezce lodní šroubu se narodil několik desetiletí po útoku ponorky na loď.

Zřejmě patentový úřad někde udělal chybu.

+1/0
10.9.2016 21:46

J23a86k72u36b 84M61a57t69o39u13š 3915312192623

Na české Wikipedii o tom píší a Josefa Ressla uvádějí jako prvního člověka co lodní šroub spojil s parním strojem.

Nicméně si myslím že lodní šroub na ruční pohon bez převodu by nemohla efektivně fungovat, Aby zajistil pohyb, který by neskončil jinak než naštvaným \zanecháním ponorky na eraticky tom samém místě (za předpokladu že ponorka testována na jezeře či rybníku).

0/0
11.9.2016 0:16

M85a28r95t93i33n 43N37e69r50m70u86t 9677407288419

Jestli je to taková vrtule jako na replice, převod není potřeba, rychlost vůči vodě je zajištěna velkým poloměrem

0/0
11.9.2016 13:04

J56i86ř84í 71K25o59c59u33r34e87k 6715264975488

Tya opravdu velké lodní motory mají cirka 100 otáček za minutu a lodní šroub je spojen s přímo s klikovou hřídelí.

0/0
11.9.2016 15:39

A69l46e65x17a67n52d63r 39V29e78j57v55a84r26a 9313651967937

Vzhledem k nápadu a konci "bojového nasazení" bych spíš řekl že za tím vším byl Cimmrman, i když v té době prokazatelně nežil ;-D

+4/−1
10.9.2016 17:27

L26u50b96o55m15í45r 47H47r36a68c72h69o44v70i21n70a 6128102506120

On žil vždy a bude žít dále

+3/0
10.9.2016 21:26

J32i60r88i 91D56o65b92r66ý 9138739163

Coz nebrani tomu, aby i tento rom mel kulate stolete vyroci. ;-)

+1/0
12.9.2016 13:59

L12u32b73o31m81í96r 72H89r59a71c29h15o37v70i56n18a 6238832736540

Je od Vás zbabělé, že jste vyčkal na můj odchod do zaměstnání na odpolední směnu, z dochovaných fotografických a filmových dokumentů je jasné, že se jedná o velmi nadnad průměrně inteligentního bělocha, ČechoMoravoSlezáka!:-)

0/0
13.9.2016 0:11

J28i64r56i 90D92o89b18r63ý 9578799543

Preklep o jednu klavesu a co to udela za zmenu vyznamu co? Melo byt "rok" samozrejme. :-P

0/0
13.9.2016 9:05

L79u32b93o65m67í22r 96H88r88a15c37h59o51v60i41n82a 6648852186830

Jak jsem se kajícně přiznal p. Jiřímu Tintěrovi, Jára Cimrman to nakonec být nemohl, ho by napadlo, že šroub na ponoření musí být dole!!

0/0
13.9.2016 0:51

T53o28m98á61š 83B67r26a40b87e16c 2638366125906

Jinak je zajímavé, že nadpis článku je správně, když ale člověk otevře diskuzi, je nadpis článku špatně :-) (Americká, Britské)

+3/0
10.9.2016 15:38

R73a34d15e75k 90F50o10l86p84r64e23c36h95t

Musí to být nějaká chyba v matrixu. V redakčním systému je to vloženo dobře a dává se to tam pouze jednou, žádné nadpisy extra pro diskuze se tam nevkládají. I když jsem ho zkusil přeuložit, v diskuzi i seznamu diskuzí je stále chybně. Zkusím ho pozměnit.

0/0
10.9.2016 21:19

R49a42d58e34k 97F71o71l69p36r13e93c13h83t

... už se to zobrazuje dobře i v diskuzi

0/0
10.9.2016 21:24

Z54b80y58n11ě97k 72J33a48n69d66a 7583582195261

Žádná chyba Matrixu, diskuse se vytvoří z článku a má taky jméno ;-)

0/0
10.9.2016 22:00

R43a52d41e24k 96F69o40l29p89r55e57c39h37t

Ale o tom zde už dobrou čtvrthodinu hovoříme... Diskuse se vytvoří z článku, ale článek měl nadpis dobře a diskuze špatně. Když jsem ten nadpis článku přeuložil, tak v diskuzi byl stále špatně. Když jsem ho mírně změnil, v diskuzi se samozřejmě také změnil, ale analogická chyba se tam už neobjevila.

0/0
10.9.2016 22:14

T39o29m14á97š 11B81r86a66b55e15c 2368626245636

Podobnou ponorku měli britští letci za 2.světové války v seriálu "Haló, Haló" :-P

+1/−1
10.9.2016 15:11

J72i10ř71í 91K75o49c62u54r36e83k 6705794165238

Ponorku ale vymyslel Leonardo Da Vinci (alespoň jest to nejstarší doložený návrh). Již staří Římané ale znali keson, který, spuštěn dolů, umožňoval člověku pobývati pod vodou déle než na jeden nádech.

+8/0
10.9.2016 11:23

L23u60b67o55m50í43r 94H19r50a62c59h57o36v38i76n95a 6358872436550

Ten "šroub" je prý Archimédův

0/0
13.9.2016 0:32

J75o55z88e82f 65B63e87v76i73l76a24q40u12a 9805529421541

Hmm...prekvapuje ma to...myslel som, že prvý bol Jára Cimrman. :-P Títo súdruhovia urobili hodne chýb...:-/

Teraz vážne - úsmevný pohľad do vážnej histórie.Dnes - v dobe atómových gigantov.

+5/−1
10.9.2016 7:44

J67a17r73o30s76l90a31v 39M25e91j35d25r 8587864440906

Zajímavý článek. Jen ta "jednomužná" ponorka se mi nelíbí.

a) zní to blbě

b) mohly by se ozvat feministky

+6/−10
10.9.2016 6:50

J72i66ř46í 14K77u71l83í79š17e41k 2750847458265

Celkem běžný terminus technicus.. žádný šovinismus v tom není..

+9/0
10.9.2016 9:11

J34i57r33k63a 80S30v35e81j55k78o97v61s36k47ý 2959516581283

Nejspíš podle vzoru JMP (jednomužná motorová pila).

+1/0
10.9.2016 9:28

J36i94ř20í 17H85o94r49á88k 7445883507692

To už se opravdu všichni zbláznili / feminismus jako novodobá inkvizice?

Navíc slovo "jednomužná" popisuje spíš historický fakt.

+3/0
10.9.2016 11:13

M59i54c53h78a74l 10N66o34v33á62k 4705473847903

Ironii a vtip nechápeš?

0/−2
10.9.2016 13:10

J35i79ř20í 57H41o21r88á27k 7665193317232

Právě že ano.

+2/0
10.9.2016 21:54

O49l47d68ř40i40c89h 91Ř15e18z48n16í81k 7675302514908

jednomístná...

+1/0
10.9.2016 22:15

O92l12d41ř49i69c11h 14Ř24e18z34n41í18k 7585692374868

5 km/h ;-D to bych chtěl vidět...

+12/0
10.9.2016 5:12

R69a53d85e26k 86F64o32l39p56r91e84c26h41t

Já taky. Tu rychlost jsem v noci nekriticky převzal ze seriózně se tvářících publikací. Po dnešním pátraní jsem však zjistil, kam pro ten údaj autoři s největší pravděpodobností chodili. Text článku je dle nových poznatků upraven.

+2/0
10.9.2016 10:08

J14i74ř73í 89T47i36n72t16ě88r73a 6790469643260

Vážený pane Folprechte,

v padesátých letech minulého století vyšla kniha Kamila Lhotáka: Z dějin ponorky, torpeda a potápěcích přístrojů. Nemohu si však vybavit zda k známému obrázku byly připojeny i nějaké technické informace. Nedostatkem technických informací trpí i internetové stránky The Submarine Force Library & Museum, které se odvolávají na článek zveřejněný v Military Journal of the American Revolution v roce 1862.

http://ussnautilus.org/blog/the-attack-of-the-turtle/

0/0
10.9.2016 17:54

L32a65d60a 96N59o77v77a94k 4972763647

to teda byli motáci... Přitom stačilo vyrobit jednoduchý mechanismus , kterým by mechanicky nastřelili do trupu hřeb, který by hravě plátování lodi prorazil a bohatě k ukotvení miny postačil... Jedna jediná rána a bleskové provedení...

Že já se u každého problému objevim o několik set let později....;-(

+4/−6
10.9.2016 0:47

M73a15r47t19i19n 23N18e28r96m76u29t 9657437678319

Kdyby se s ním trefil do železné výztuhy, dopadlo by to stejně a ještě by to v každém případě udělalo ránu

+2/0
10.9.2016 2:20

F11r23a62n63t21i46š50e98k 15V17a90l40e86š 4667636355792

A taky dost mozna o tom medenem platovani nevedeli...

0/0
10.9.2016 10:17

M75a22r82t61i66n 68N78e63r65m37u45t 9297557458939

Navíc by měl jenom jeden pokus.

0/0
11.9.2016 13:07

P62a90v55e76l 80J44e22ř52á36b64e47k 7141122314767

Obávám se, že dnes by stačilo postavit dvě ponorky.

V první by byl sběrač kovu.

V druhé voják, který by posléze je navrtal dřevo.

+1/0
11.9.2016 20:57
Foto

J40a39n 22Ž93i85ž67k55a 7488484552920

kdyby vedeli stacil by magnet

0/0
26.9.2016 13:58

J84i57ř80í 22K63o84c61u54r46e34k 6755174585988

Mno nezbývá než vyřešit nějaký současný...

+2/0
10.9.2016 11:15

L40a98d39a 35N12o31v74a61k 4432593147

asi jo.., o víkendu vyrazím hledat temnou hmotu...

0/0
10.9.2016 11:20

J88i42ř51í 18K93o44c16u37r34e50k 6375944555518

Měl jsem na mysli něco menšího, jako třeba palivový článek schopný spalovat přímo metan s vyšší účinností než má CNG-elektrická lokomotiva.

0/0
10.9.2016 11:35

J83i28ř50í 75K40o16c63u15r44e86k 6375554195238

Každopádně Vám nechci brát ambice na objev s velkým O. Přeji hodně vytrvalosti.

+1/0
10.9.2016 11:37

L53u71b20o95š 46H62o58l95í28k 5137380392400

Pozdě, v pátek večer jsem jí našel plnou flašku a hned v pondělí ráno ji odnesu na patentový úřad...

0/0
10.9.2016 14:00

L10u30b73o88m71í44r 79H59r46a55c20h67o28v97i35n36a 6168302666880

Plnou?

0/0
10.9.2016 21:30

J96i24ř80í 78T27i98n18t88ě34r32a 6310729123750

Vážený pane Nováku,

rád bych vás upozornil na to, že váš návrh je mimo rámec tehdejších technických možností. Ostatně plavidlo bylo konstruováno k plavbě po hladině za bezměsíční noci, kdy k ponoření do operační hloubky dochází až pár desítek metrů před cílem. Také umístění výbušné nálože se mělo dít skrytě a v tichosti, aby nedošlo k zhacení celé akce.:-/

0/0
10.9.2016 18:15

L33u15b24o23m47í83r 74H43r93a34c63h84o78v43i60n69a 6908962176720

A jo, svislá vrtulka, nebo šroub, by asi měla být dole? Vzhledem k plavbě po hladině za noci a nebo jindy. Nechci rýpat, asi máte pravdu. No, tak mám pocit, že to nemohlo napadnout Járu Cimrmana, za kterého jsem málem s jiným diskutérem vyhlásil válku.

0/0
13.9.2016 0:47

L51a12d15a 92N20o53v44a70k 4692223327

tak s tím naprosto nesouhlasím... pružinové mechanismy byly běžně využívány, stačilo na ponorku umístit tři nastřelovací mechanismy, aby se snížila pravděpodobnost nastřelení kovové výztuhy.. Jedna tupá rána a nikdo netuší, jestli to neudělal někdo z posádky v podpalubí... Když ale někdo začne vrtat.., je v pytli.. Vodou se šíří zvuk lépe než vzduchem a kdo někdy byl na dřevěné lodi, ví jak je slyšet každé vrznutí dřeva... Podle toho to také dopadlo...

navíc si zkouším představit vrtání do trupu lodi..., aby byl nějaký rozumný přítlak, musela by ponorka vypustit část balastu (který ale potřebuje, aby se po akci ztratila..), nebo musí ten chlapík kromě vrtání ještě pohánět ten vertikální lodní šroub...:-P Zkrátka moc jim to v té době nezapalovalo...

+1/0
20.9.2016 1:54





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.