Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Focení vaše vzpomínky nezachrání. Může naopak vést k povrchnímu vnímání

Sociální sítě jako Facebook a Instagram výrazně proměnily způsoby, jakými se prezentujeme. Ale i samotné fotoaparáty a mobily změnily způsob, jakým vnímáme své okolí. Některé výzkumy ukazují, že focení může být na překážku prožitku. Co dělat, abychom žili v okamžiku a zároveň si jej i zapamatovali?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P69a93v85e45l 45K90o26r82e66c 8154613102261

Skvělý článek a v jistém ohledu velmi pravdivý. Vedle zmiňovaného však ještě existuje ještě jiný přístup k fotografování, u kterého to je docela naopak. Když intenzivně fotíte, a třeba i neustále, každý den, kdykoli vidíte něco zajímavého... pak si začnete zajímavých věcí všímat. Nejprve skrz hledáček a pak i bez něho vidíte něco, čeho jste si předtím nevšímali a čeho si lidé běžně nevšímají, nevidí to. Najednou pochopíte, že celý všední svět je plný zajímavých a krásných věcí, zákoutí, předmětů, tvarů, barevných kombinací, barev, struktur a také lidských pohledů, vyjádření emocí, postav, tváří, pohledů... Samozřejmě si pak ty emocemi nabité obrazy často i pamatujete. Takový styl fotografování doporučuji lidem, kteří se cítí vyprahlí, emočně oploštělí, ... Vše tedy spíš záleží na způsobu, jakým se člověk rozhodne dívat na svět a co v něm hledat a především nakolik je ochoten se toho svého rozhodnutí držet, nechat se jím okouzlit, fascinovat. Podobně funguje kreslení či malování. Buď svět kolem sebe chcete vlastnit a mít ho pod kontrolou - a okradete sami sebe - a nebo v něm budete toužebně hledat transendenci - a svět vás obdaruje hloubkou porozumění.

+1/0
24.10.2016 7:18

J56i64n47d20ř31i71c65h 54R73á45z56l 2781565581620

Byl jsem v USA v r 2005 se svým prvním digitálem, a vlastně jedním z prvních tehdejších digitálů a s 250 kartou, fotky jsem denně stahoval do notasu a tak jsem přivezl asi 5000 fotek. No deset let pryč a většinu jsem ještě neviděl....

+1/0
22.10.2016 19:51
Foto

V36a50c21l73a85v 72F35u47k44s22a 2493871304

Když sem koupil svuj prvni digitalni fotak v roce 2005, fotil sem vsechno a vsude... Jediné, co mi zabranovalo fotit, byla moje plachost...Tehdy sem si rikal, v ideálním světě fotí každý každého a všechno a ti lidi na ulici co nemají fotak a nefotí, jsou chudaci a nemůžou být šťastní...;-D

+1/0
22.10.2016 12:08

J39a21r56o69s21l44a65v 79R79y79c82h87t56á44ř 2144489229986

Brusel by měla zavést EU PRŮKAZ FOTOGRAFA.

Týdenní kurz, pravidelné přezkušování, povinné obnovování platnosti, povinné platby svazům chránícím autorská práva architektů, sochařů a přírody, evidenční nálepky na fotoaparáty, namátkové kontroly čistoty objektivů s možností špinavé objektivy na místě zabavit, povinné kvóty pro počet fotografií šířících multikulturní tradice...

Věřím, že v Bruseli problém s přemírou fotografií vyřeší v duchu nových evropských tradic.

+1/0
21.10.2016 18:38

J88á22n 69K33o13t78ú21č 2876514708906

Pri takýchto článkoch si spomeniem na kolegu z bývalej práce, vášnivého fotografa, ktorý si na dovolenku v Malajzii bral okrem foťáku aj 500 GB externý disk. A priviezol ho domov plný fotiek...

0/0
20.10.2016 13:58

M22i72c85h59a25l 66U52r16b44a31n 2858479272698

To mi pripadne rozumne. Pri rozliseni soucasnych chipu zrcadlovek je ta petistovka tak akorat. Jet do Malajsie neni jako jet stanovat 50km za mesto ...

+1/0
20.10.2016 23:25

F70i41l93i12p 83S77o12k39o72l 2360871400

V jakém roce ?

Já beru 1 TB ( 2013, -14 a -15 ). Jistota je jistota. :-)

A karty do foťáku: 32 + 32 + 64 GB.

0/0
21.10.2016 0:46

P27a51v33e66l 42J33e77ř37á19b87e70k 7251692834887

Mám za to, že nejhodnotnější fotka je od Thajské policie s doprovodným textem, za kolik let focený objekt se asi vrátí domu.

Takovou hned tak nemá.

+1/0
19.10.2016 20:44

A81n68d92r53e89a 82Š85r84e18t50r56o57v67á 7171435690558

No, jeste ze se me to netyka a nemusim se stresovat tim, co si o mych fotkach reknou ostatni. Ja osobne se fotim nerada, na FB davam fotek malo, a kdyz, tak je neupravuji a ani se nesnazim, aby budily nejaky dojem (vetsinou tam ani nejsem ja, jen mista, ktera se mi na dovolene libila). Jednou jsem si jako profilovku dala fotku, kde nejsem vubec namalovana, jsou mi videt i vrasky kolem oci, mela jsem i trochu kruhy pod ocima, vlasy mi trochu rozcuchal vitr a byly videt vsechny moje pihy. Pritel nechapal, proc si tam davam zrovna tohle, ze takhle nevypadam, ze fotak zachyti i nedokonalosti, kterych si oko tolik nevsima, a chtel, abych ji stahla. Ale mne prislo, ze prave takhle vypadam. Ze to jsem proste ja, bez prikras, v civilu, tak, jak me kazdy muze potkat na ulici, jak me znaji pratele, a tudiz je to vhodna fotka do profilu. Nejsem priznivcem pozlatek a vyumelkovanosti, delani veci pro efekt a predstirani neceho, co neni.

+3/0
19.10.2016 9:29

J85a87n 77K22o87h92l 4973287141934

Dobrý článek. Taky se snažím fotit méně, než dříve.. dospěl jsem k tomu už dřív. Než se prát o dobrou fotku na turistických hotspotech, tak si dám radši někde na terásce kafe a nikam nespěchám. Nakonec to dělám hlavně pro sebe.

Je v tom i trocha toho buddhismu, případně zoroastriánství. Člověk musí znát sebe sama..

+3/0
19.10.2016 9:28

K91a42r32e15l 41U67r17b28a50n 2904664941859

Nefotím vůbec. Fotografie kradou duši.

+2/−1
12.10.2016 13:54
Foto

M37a67r47t80i34n 82V30a78l50i80n36a 6552235971109

Děkuji komentářům, z kterých čtenář zjistí, že článek je o ničem,,,,,

0/−3
11.10.2016 14:21

M13i56l14a60n 90Z63e80i90d25l17e33r 2512361486359

Já si třeba myslím, že jde o zajímavý článek a i když nemusím s autorem ve všem souhlasit,odvedl docela profesionální práci, na rozdíl od jiných rubrik na tomto serveru :-)

Ano, samozřejmě,každý ten článek vlivem svých zkušeností a znalostí hodnotí jinak, dává větší váhu jedné informaci než té druhé.

Na druhou stranu novinář asi musí pracovat jen s limitovaným okruhem informací, argumentů a být do určité míry předpojatý aby ten článek byl ještě ke čtení

+5/0
11.10.2016 14:51

P51e15t93r 30S81e35d60l34á60k 3474795211704

Fotit by se mělo umět. Internet je zahlcený bezcennými fotkami. Ty hezké v tom pak zaniknou.

+2/0
11.10.2016 14:17
Foto

P63a80v34e14l 22K92a29s50í86k20, 89T35e45c13h66n89e18t75.96c37z

Já myslím, že je to přechodná fáze. Naučíme se s tím žít. Stejně, jako to bylo s knihami. Určitě si v tom 19. století říkali, jaké je to hrozné, že knihy dnes píše každý, kdo se naučil číst... :-)

+4/0
11.10.2016 17:46

J24á41n 11K13o18t13ú78č 2306314538356

S knihami je to len horšie. Stále viac a viac kníh (papierových aj e-books) je totálny odpad :-P

+1/0
20.10.2016 13:57
Foto

M40a26r10t79i53n 53V52a26l31i35n41a 6312635161209

Pavel Kasík,

jedna zásadní otázka, fotíte , nebo jen překládáte články? ??

Děkuji

0/−1
11.10.2016 14:04
Foto

P91a10v24e30l 93K57a71s44í73k35, 65T92e13c19h84n26e71t66.88c46z

Fotím. Chvíli jsem se tím i při studiu živil (OSVČ). A ten překlad mi budete muset vysvětlit. Naposledy jsem překládal článek v roce 2011 (http://technet.idnes.cz/mossberg-vzpominam-jak-steve-jobs-podal-gatesovi-vodu-v-pekle-p6f-/tec_technika.aspx?c=A111009_225817_tec_technika_pka).

0/0
11.10.2016 16:55

V98i15k86t65o19r 63N31o53v20á91k 4157686800540

No, fotografie... V drtivé většině vidím obrázky, fotografie jen občas...

+2/0
11.10.2016 14:03

M95i67l38a30n 38Z15e45i67d37l44e78r 2272851336289

Několik věcných připomínek autorovi článku ohledně jim zmiňované studie :

Fotografování není jen o zachycení detailu hliněné vázy nebo obrazu v muzeu ale také o emocich. Lidé si jsou stále schopni vybavit detailní pocity v okamžiku zachycené na fotografii,třeba momentu ze svatební hostiny, ale nepamatuji si, kdo přinesl svatební dort, jakým autem ze svatby odjeli.

Zajímá nás to co nás baví nebo se bavíme tím co nás zajímá? Paměť studentů v experimentu byla patrně ovlivněna výběrem předmětu jejich (ne)zájmu a pozornosti.

Paměť není jen o obrazech, fotografiích ale i verbální, o slovech a názvech.Studenti byly Instruováni aby napsali jména objektů jež si pamatují a je určitý rozdíl zapamatovat si pojmenování konkrétního díla, objektu a abstraktního muzeálního exponátu.

Vzpomínky ukládáné a vyvoláváné není až tak jednoduchy" buď a nebo" proces. Je možné , že si vybavíme spoustu situací i když s mnoha nepřesnými detaily než jednu jedinou perfektně, chronologicky minutu po minutě.

Experiment, který pracoval s 28 studenty a 30 objekty v prvním případě a 46 studenty/27 objekty v případě druhém , dle mého názoru, není natolik průkazný aby se z něj mohli vyvozovat jakékoliv závěry

+1/0
11.10.2016 10:26
Foto

P26a56v15e90l 49K30a54s10í19k43, 37T47e17c23h30n24e73t86.43c37z

1) Lze z toho experimentu vyvodit, že každý fotograf (tedy například vy) zapomíná to, co fotí? Určitě ne.

2) Lze z toho experimentu vyvodit, že fotografie nevede nutně k lepšímu zapamatování? Asi se shodneme, že ano.

0/0
11.10.2016 10:38

O40l29d13ř37i67c17h 93Ř68e28z38n74í83k 7145662864738

2) ne, protože sledovaná skupina byla malá a nereprezentativní. Tudíž pouzí jednotlivci mohli výrazně ovlivnit statistiku, tudíž ta je neprůkazná.

0/0
11.10.2016 10:46
Foto

P87a21v75e62l 56K46a82s29í29k70, 18T29e30c31h58n12e22t45.83c88z

Ale vy pořád zapomínáte na to, že se nepoměřovali jednotlivci proti jiným jednotlivcům, ale jednotlivá měření proti jiným měřením.

0/0
11.10.2016 10:48
Foto

P26a85v87e21l 62K47a16s50í24k98, 72T32e18c62h37n98e97t32.60c76z

Navíc k potvrzení, že "fotografie nevede nutně k lepšímu zapamatování" vám stačí již jeden výsledek (to je ten problém s velkými kvantifikátory, snadno se falsifikují).

0/0
11.10.2016 10:50

M66i54l47a87n 32Z59e97i18d52l35e11r 2542501886989

Asi ano, za slova vás chytat nebudu.

Nicméně , tady je trochu jiný pohled na věc než jaký zmiňujete v článku.

http://www.apa.org/news/press/releases/2016/06/picture-enjoy.aspx

+2/0
11.10.2016 11:00

M94i88l74a44n 83Z45e23i78d56l19e56r 2962221956749

http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09658211.2011.605591

+1/0
11.10.2016 11:42
Foto

P22a46v61e38l 48K23a30s66í24k59, 83T89e25c90h30n96e17t17.85c20z

A to je úplně jiný příklad, než focení, protože tam zjevně nedochází k vědomému outsourcování paměti.

0/0
11.10.2016 12:34
Foto

P98a37v70e12l 38K81a18s34í19k74, 50T51e20c40h38n35e41t13.37c70z

Ano, to je dobrá připomínka, tu studii zběžně znám a původně jsem ji chtěl zahrnout, po podrobnějším přečtení jsem ale usoudil, že si zaslouží vlastní článek. Nejde tam totiž tolik oto fotografování samotné, jako spíše právě o prožívání a paměť, jako u Kahnemana, kterého jsem citoval. Viz z vámi odkázaného shrnutí: "Diehl and her colleagues also discovered that this effect is not limited to the action of taking pictures. Participants in one experiment reported higher levels of enjoyment after just taking “mental” pictures as they were going through the experience."

0/0
11.10.2016 12:32
Foto

P55a75v53e76l 68K85a39s87í40k27, 36T98e15c87h88n12e47t34.66c45z

A mám pocit, že vy v tom článku vidíte nějaké závěry typu "focení je špatné" nebo "nefoťte". Ale to je přece nesmysl. Článek upozorňuje na problém bezmyšlenkovitého fotografování a na to, že paměť funguje trochu jinak, než si mnoho lidí myslí. Popravdě je mi záhadou, proč srovnáváte fotku ze svatby (která jistě patří do kategorie pozorné/promyšlené fotografie) s bezmyšlenkovitou fotografií sloužící jako náhrada prožitku. To je jako kdyby někdo řekl: "Je škoda, že mnoho lidí jezdí v létě autem do práce, místo aby vyrazili pěšky nebo na kole." A vy na to: "Proč kritizujete lidi, kteří trénují na automobilové závody?"

+1/0
11.10.2016 10:45

M84i48l58a89n 49Z18e48i72d79l89e68r 2802751816829

Pokud byste článek uvedl tím, že bezmyšlenkovité focení vzpomínky nezachrání, souhlasil bych s Vámi i když musím podotknout, že i stim "bezmyslenkovým" focením mám trochu problém . Jak takové rozlišíte od toho prožitkového?

Fotka ze svatby (z dovolené,atp) byla příkladem protikladu k metodě použité v experimentu.

0/0
11.10.2016 11:18
Foto

P38a80v93e58l 60K22a32s93í30k43, 33T25e21c34h50n46e39t65.12c13z

Příklad?

Ukázka mindless photo: "Hele, něco se děje, to si musím vyfotit, abych to měl vyfocené."

Ukázka mindful photo: "Takhle ze strany to světlo dává vyniknout struktuře střechy, to musím vyfotit, to je úplně nový pohled."

A takových příkladů určitě vymyslíme tisíc. Já tam vidím celkem zásadní rozdíl. Někdo jiný třeba ne.

0/0
11.10.2016 12:39

M20i90l15a28n 78Z45e31i49d66l47e45r 2402331226179

Ano, možná trochu problém bude v pojetí toho konceptu bezduchého nebo bezmyšlenkového focení, každy si ho může vykládat trochu jinak.

+1/0
11.10.2016 15:07

M29a19r53e71k 86V33o35k35á94l 1296734255579

proč v anketě nemáte volbu "Nefotím skoro vůbec, protože si pamatuji co vidím " ? a fotit památky abych je ukazoval okolí mi přijde úplně zcestné, takových fotek je všude habaděj a lepších, než bych nacvakal sám ...

+1/0
11.10.2016 9:48
Foto

P68a64v28e43l 45K25a79s34í69k13, 52T42e43c86h72n80e75t84.78c80z

Protože anketa neměla být výzkum ani sonda :-) Anketa je v článku pro pobavení nebo přibližnému porovnání svého názoru s ostatními. K ničemu jinému taková anketa ani sloužit nemůže, nemá prakticky žádnou vypovídající hodnotu. Nechtěl jsem vyvolat zdání, že to má být nějaký seriózně míněný průzkum, proto jsem otázky neformuloval tak, jak by se formulovaly např. ve výzkumném dotazníku.

0/0
11.10.2016 10:48

M10a37r39e20k 56V58o41k32á67l 1786914835269

aha, ok. Já jen že jsem si neměl kam kliknout a bylo mi to líto .. :-) hezký den přeji

+1/0
11.10.2016 10:51
Foto

P56a34v19e78l 80K22a89s75í90k48, 83T82e68c43h89n91e48t31.48c96z

Příště na to budu myslet a dodám možnost "nevybral jsem si z možností výše, ale i tak bych rád na něco kliknul".

+8/0
11.10.2016 10:57
Foto

L39u77d86ě63k 89F14u35x68a 9306910474447

:-) R^ Bezva nápad, to udělejte!

+6/0
11.10.2016 16:42

P73a50v58e70l 25J55e66ř16á97b68e20k 7611482704717

Nevím - dal bych otázku - nefotím - než připravím fotoaparát, mám obraz nakreslený.

0/0
19.10.2016 20:46

M75i72l88a77n 86Z53e61i76d59l93e40r 2902261316849

No nevím, ale v poměrně obsáhlém článku stojícím na premise a studii "point and shoot" fotografie nemohu najít ten emocionální rozměr fotografování a fotografie.

Autor nebere v úvahu emoční gratifikaci fotografujícího z vydařeného záběru/kompozice nebo i emocionální reakci na podnět, který nás "donutí" vytáhnout foťák či telefon z kapsu a takovéto "Počkej, tohle si musím vyfotit"

Je známo, že fotografování podporuje a zvyšuje emoční inteligenci, pozornost,kognitivní schopnosti.

Focení a fotografie jako takové aktivuje centra lymbickeho systému v mozku, které mají "na starosti" naše emoce a paměť. Pokud okamžik při focení emočně prožíváme , déle si pak situaci pamatujeme.

Samozřejmě, za bezmyšlenkovitým mačkáním spoustě nelze asi vidět nějaký prožitek ale to patrně nelze klást za vinu moderním technologiím nebo sociálním sítím

+1/0
10.10.2016 21:21

O50l32d28ř90i45c33h 69Ř49e42z76n16í91k 7405322794288

snažil jsem se mu to také naznačit a nebyl jsem sám ;)

0/0
10.10.2016 21:34

M53i37l65a63n 95Z54e29i58d66l85e95r 2962921656619

Možná se pan redaktor dopouští chyb před kterými sám v jiných článcích varuje (confirmation bias/příklon k určité hypotéze nebo názoru ):-)

Osobně jsem toho názoru, že z jednoho experimentu nelze vyvozovat nějaké závěry

0/0
10.10.2016 22:00

O35l25d80ř46i35c21h 25Ř52e80z40n48í28k 7385542754558

zvláště pokud se ho účastnilo minimum osob (cca. do 40 jedinců) z velmi úzké skupiny populace, tedy vysokoškoláků - předpokládám jejích posluchačů...

0/0
10.10.2016 23:07
Foto

P84a29v71e60l 71K72a93s28í85k35, 73T70e85c66h83n52e45t83.50c40z

Kdyby ten experiment dopadl naopak, také byste měl problém jej přijmout?

+1/0
10.10.2016 23:42

O14l16d98ř81i27c26h 49Ř21e25z23n80í39k 7385412304508

při stejné použité metodě??? To si radši můžu položit otázku s odpovědí ano/ne a vyložit si tarotový karty nebo hodit korunou ;-)

0/0
11.10.2016 0:40
Foto

P18a45v89e74l 53K18a51s16í35k89, 78T19e53c80h44n84e18t90.15c54z

Když myslíte... Ono několik stovek pozorování při náhodném přidělení do skupiny není vůbec špatný vzorek. Pamatujte, byl to experiment. Nikoli výzkum obyvatelstva. Když chcete reprezentativní vzorek obyvatelstva, potřebujete tisíc lidí. Ale tady nezjišťujete, kolik lidí bude volit pravici, tady zjišťujete kognitivní funkce. Pokud je experiment dobře nastaven (což tady, co mohu soudit, byl), není problém s malým vzorkem, protože záleží na počtu měření.

0/0
11.10.2016 7:44

M24i64l61a88n 54Z76e78i73d20l59e89r 2562381516329

No, mě by třeba zajímalo, zda to povrchní vnímání nebude spíš příčinou než důsledkem a nejsem si jistý, ze na to má foceni nějaký vliv.

Ano, dá se říci ze cokoliv děláte bez prožitku,určitého emočního náboje, tak snaze a rychleji zapomenete.

+1/0
11.10.2016 1:27
Foto

P93a75v14e49l 39K62a89s39í21k90, 59T42e16c69h10n94e52t32.38c45z

To je přece jasné. Viz článek: fotografie není náhrada zážitku. Pokud vás ale baví akt focení, tak je samotné focení ten zážitek. Problém není v tom, že někoho baví fotit. Problém je v tom, že si někdo myslí, že musí všechno vyfotit, aby měl zážitky.

+3/0
11.10.2016 7:39

M62i30l34a23n 63Z62e73i37d60l79e29r 2292961526919

On Vás ten akt foceni ani nemusí bavit, na zlepšení paměťových schopností ostatně poukazuje ta část experimentu, kdy studenti požívají zoom. Jak toto zjištění podle Vás vysvětlíte?

+1/0
11.10.2016 8:58
Foto

P62a23v25e10l 14K84a11s70í58k43, 85T29e41c13h88n89e60t84.29c93z

Nejde snad o to, jak to vysvětluji já, ale jak to vysvětlila autorka výzkumu. A to mě utvrzuje v tom, že jste článek buď nečetl, nebo jste nečetl odkázaný výzkum, nebo jste vnímal selektivně. Zdůrazním to tedy explicitně: "Problém je v případě, že fotografii vnímáme jako náhradu vzpomínky (tzv. „bezmyšlenkovitá fotografie“). Jako opak zmiňuje Henkelová „pozornou fotografii“ (mindful photography), kdy se skutečně soustředíme na to, co fotografujeme a proč."

0/0
11.10.2016 9:39

L58a22d82i24s25l97a37v 64T83r39i78s23k86a 4715577130

To je jednoduché. Při použití zoomu se musíte vědomě zaměřit na nějaký detail, prostudovat ho a vybrat si ho před samotným vyfocením. Jinak tomu může být u celkového záběru. Tam prostě vyberete celkovou scénu a o detaily v ní se nemusíte až tak moc zajímat (pokud nejste fotograf, který samozřejmě pracuje s prvním, druhým a třetím plánem).

Jinými slovy při detailním záběru už do fotografie musíte vložit něco ze sebe, vybrat si to, co je pro Vás zajímavé a tím to máte spojené i s emocemi.

+2/0
11.10.2016 10:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.