Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Křemíková očekávání. Udělají baterie dlouho očekávaný skok vpřed?

Po letech výkonnostní stagnace baterie můžeme čekat poměrně výrazné vylepšení - alespoň to někteří slibují. Budoucnost je prý v křemíku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M14i64r72o91s38l81a85v 22K41u27n89d12e30l56a 6470573531209

Presne to jsem si taky rikal i by to sedelo... Pri predstave te nanoklece ktera se postupne nebo pri vetsim narazu porusi a nasleduje retezova reakce.. Predstava mit toho plne auto... Nerikam ze to neni zajimava cesta ale musi dostatecne eliminovat riziko jinak dotoho firmy nepujdou

0/0
17.10.2016 10:16

M15i61c89h27a19l 28J52a41r47o34š 7954320472735

Nemůžu se zbavit dojmu, že novou revoluční baterii objevuje Technet každé dva měsíce už po deset let.

+1/0
10.10.2016 16:39

P56e86t20r 10K85o85r75b90é85l52y36i 3167418184849

Elektromobily mají jednoho zásadního nepřítele.

Celosvětový ekoterorismus pořádá kampaně proti jakýmkoli způsobům výroby elektřiny. Jádro a fosilní paliva jsou hrdelní zločin, větrníky hyzdí krajinu a jsou hlučné, přehrady utopí unikátní biotop brouka o němž nikdo předtím neslyšel. Prostě jakýkoli způsob výroby elektřiny je zločin proti planetě.

Takže pokud uspějí, pak ty senzační baterky nebude čím nabít. Možná by prošlo staré dynamo z bicyklu.

+5/0
7.10.2016 23:25

P23e53t48r 84M29i25c16h74a86l 2550534481952

Takže v tom ideálním případě je na elektromobil asi 20 let čas.

0/−1
5.10.2016 22:55

M43i61c26h18a79l 25T54o43m46i47n70s67k44ý 9241745467894

elektromobily jsou slepá větev vývoje automobilů.

oproti akumulátorům v mobilu je akumulátor v autě vystaven několikanásobným výkyvům teploty než mobil v kapse. Nejen kvůli teplotám prostředí kde elektromobil jezdí (rozpálené pláže u moře, severské mrazivé zimy), ale teplo se tvoří i chemickými reakcemi v bateriích...

Dochází tam k teplotním roztažnostem materiálů, při kterých se moderní jemné nanostruktury různě potrhají. Prvky při různých teplotách reagují s jinými, vznikají různé vedlejší nežádoucí reakce, atd.

+1/−1
5.10.2016 3:15

M13i85c44h55a33l 80T57o47m28i58n49s21k32ý 9541425467784

....myslím, že vodík má větší budoucnost.

+1/−1
5.10.2016 3:21

W56a34l36t27e35r 26D62i51v75i15š 6767272832112

Vodík určitě ne. Ten má ještě mnohem větší materiálové problémy než baterie. Pominu "výrobu" vodíku, která je v tuto chvíli buď naprosto nesmyslně energeticky náročná, nebo musíte použít fosilní zdroje (typicky zemní plyn). Hlavním problémem vodíku je skladování a distribuce. Vodíkové molekuly jsou příliš malé, mají tedy tendenci projít každým materiálem, vodík je vysoce reaktivní a jakýkoliv materiál rychle koroduje (to rychle znamená, že třeba během pěti, deseti let musíte vyměnit nádrž, protože ztrácí pevnost). Samotné skladování je pak buď při extrémně nízkých teplotách (tekutý vodík), nebo extrémních tlacích, nádrže jsou tedy velké a těžké. Celkově je tak energetická hustota nádrže + obsahu mizerná.

Když už, tak bych si v tomto ohledu více vsadil na metan či metanol. Obojí lze využít jako zdroj vodíku pro palivové články, obojí lze snadno skladovat a transportovat a hlavně - obojí lze současně s minimálními úpravami využívat v současných spalovacích motorech a můžete pro distribuci využít stávající distribuční síť (zejména metanol by byl ideální).

Jestli je něco slepou větví, je to spíše vodík než baterie.

+2/0
8.10.2016 0:37

I41v37a96n 51M66a14r49e20k 6794678702

"Zlatá klasika" . . . Pb & H2SO4 R^

+1/−1
3.10.2016 19:51

D61r66a15h31o23m92í38r 30S65t66r49o20u71h77a69l 4805148562754

kapacita na cenu možná, ale kapacita na váhu, jakkožto i objem strašná

0/0
4.10.2016 12:01

P79e30t43r 56B18o83x35a12n 1741423380464

Neodebira od Ampriusu baterie Samsung? "zákazník jejich selhání přece jen přijme s menší nevolí"

+5/0
3.10.2016 14:55

T53o67m56á72š 58L57i29s62k21a 6470959284434

Tohle už je bud úchylka nebo se přebytek ideologů vrhl na baterie. Spásné čekání na Godota nebo spíše návrat spasitele je sice úsměvné, ale začíná to být trochu nuda.

V příštích 20 letech žádná bateriové revoluce ani skok v před nebude už současné baterie dosáhli proudové hustoty , která poměrně často, při sebemenší chybě ve výrobě, vede k tomu že baterie zničí sama sebe a vše co je okolo ní. Domnívat se, že hustotu energie zvednete násobně a přitom nebudete mít v kapse nebo v autě pod sedačkou odjištěnou nálož je dosti naivní a míjí se s fyzikální realitou.

Je mi ale jasné, že jehovistům nelze jich víru vyvrátit, zvláště pokud jde o ty ortodoxní s Teslou.

+5/−15
3.10.2016 12:59

M90a26r34t73i96n 32D45u62f14e86k 3502287198954

Jak je možné, že Cchuej toto neví? Je méně vzdělán než Vy, nebo má kratší a chabější praxi?

+4/−1
3.10.2016 15:05

V47l86a90s62t87i36m30i94l 52H24n14í20k 6336832931637

Třetí možnost je, že to ví, ale musí vykazovat úspěchy, aby ta bublina kolem Ampriusu nepraskla...

+2/0
3.10.2016 19:04

M42a33r25t23i26n 66D11y38t77r19y92c82h 7494794168541

Taková úvaha mi připadá dost zaujatá a motivovaná žárlivostí.

0/−2
3.10.2016 19:22

T48o60m81á74š 30S83k18á90l23a 6948737

To je technolog. Prakticke nebezpeci nebo realna zneuzitelnost ho zajimat ani nema. Velkou cenu ma uz jen to, ze najde zpusob, jak toho docilit. Jak to udelat bezpecne je uplne jina otazka, kterou mozna vyresi, mozna nevyresi, mozna ji vyresi nekdo jiny.

Navic zrovna tenhle neresi revoluci, ale evoluci. Energii pouziva stejnou jako soucasne clanky, jen ji ziskava efektivneji.

Ale jako je pravda, ze dostat se na desetinasobky soucasnych hodnot je z energetickeho hlediska trochu problem. Opravdu pak nosite v kapse malou bombu, ktera muze byt bezpecna jen do urcite miry. A staci par nehod a jde to z prodeje, no i kdyby to 99.99% lidi slouzilo vyborne.

0/0
4.10.2016 15:27

D19r69a85h98o60m68í50r 54S26t12r95o78u80h85a61l 4845778432464

Tak to by mě zajímalo, proč vám netuhne krev v žilách, když nastupujete do auta, kde máte pod sedadlem benzín...

+2/0
4.10.2016 12:02

O55l71d18ř58i71c71h 11L29e43b57e25d33a 5987305911900

Kdyby kyslík nebyl zdarma ve vzduchu (a ještě silně naředěný téměř inertním dusíkem) a v nádrži by musel být benzín i kyslík oddělený jen nějakou nanoizolací, asi by se k tomu nikdo nesnažil přiblížit.

+1/0
5.10.2016 17:36

P68e91t20r 41K24o98r34b89é51l51y81i 3117878674989

Kdyby v atmosféře nebyl kyslík tak tyhle debaty nevedeme.

+1/0
7.10.2016 23:29

O39l57d75ř49i12c11h 20L24e37b58e49d16a 5967115781960

No a tak si představte, jak velký objem by měla nádrž, kdyby v ní mělo být vše potřebné k reakci benzín-kyslík, jak tomu je analogicky u akumulátoru. Napadá mně, že by nemusel být špatný článek, který by při nabíjení ze vzduchu odebíral třeba CO2 a při vybíjení ho zase uvolňoval. To je ale velká fantazie.

0/0
8.10.2016 0:28

M57i87c94h92a92l 67K12r32e56j46č27a 5168296896103

Baterie na okraji propasti. Udelaji baterie dlouho ocekavany skok vpred? ;-)

0/0
3.10.2016 12:38

M40i75c58h84a74l 33K80r89e88j57č77a 5818816746913

Ze by 123 clanek o tom, jak nas ceka zarna bateriova budoucnost? Tyhle clanky vychazely dokonce i za komancu :-(. A kam se vykon posunul? Tak max na 2-5x nasobek te doby. Stejne to na nejlepsi slib dotahla myslenka malych jadernych rektorku, ktery bude mit kazdy s sebou. To by pry vyresilo veskerou energetickou krizi :-). Proti tomu ostatni jsou jen bridilove :-). Ale zase z toho asi chteji vyrazit vic penez, tak museji vypadat vic realisticky. Nerikam, ze k revoluci v elektrine z baterii nemuze dojit, ale prozatim jsem skeptik :-(

+6/−6
3.10.2016 12:31

P37a87v72e54l 33V22a92l73e15n71t55a 7521921647823

Tak ciste chemicka cesta je na hranicich moznosti, ale myslim ze pokrok v nanotechnologiich a novy zpusob pohledu ktery prinasi by uspechy prinest mohl.

+3/−1
3.10.2016 13:17

M14a93r47t58i18n 40S48v25o14b73o76d97a 7159457252845

Budoucnost je v aluminiu..

+2/0
3.10.2016 12:17

M29i57c63h19a38l 43K73r65e86j47č11a 5528236296793

Byla by velka psina, kdyby bateriova revoluce skutecne potrebovala hlinik :-)

+2/0
3.10.2016 13:04

M87i35l15a52n 82V44o32t65a61v88a 5724676801562

Otázka zní jinak. Je vůbec vůle prosazovat a provozovat více spotřebičů na elektřinu? Příkladem jsou auta. Sice mají všichni politici plnou hu... (ústa) čistého vzduchu a přístupu k přírodě ve smyslu zavedeme elektrobusy a město bude čistější, neboli vlk se nažral a koza zůstala celá. Pokud bych opravdu prosazovat elektrifikaci v zájmu lepšího prostředí, připravím zvýhodnění pro majitele elektrovozů. Je jedno, jestli na parkovném ve velkých městech. úlevy na daních atd. Ale to by stát byl proti sobě, protože má pořád víc z litru benzínu než z prodané kilowathodiny. A tím se vracíme na začátek. Abychom kupovali auta na elektřinu, musí být levnější. Levnější nebudou, dokud se toho nebude prodávat víc ( i když akumulátorů do aut se zrovna málo neprodává). A pojítkem by právě mohl být stát, který by mohl pomoci, ale ten tu vůli z čistě ekonomických důvodů nemá.

0/−5
3.10.2016 12:13

M24i86c38h89a85l 35K94r38e54j53č70a 5298806716693

Porad nechapu, proc lidi nevidi dopad elektromobilu. Resp. dopad pripadneho velkeho rozsireni. Delate si vsichni iluze, ze to utahne soucasny vykon? Nebo cekate dlsi jaderne elektarny? Nebudte naivni. V pripade narustu odberu se postavi dalsi a dalsi elektrarny predevsim levne - tedy tepelne. Uhli klesa odber, cena bude prizniva. Jen v prirode se pozna, ze je ne o za neco. A ze jsme vymenili problem spalovacich motoru za problem s mnozstvim elektraren:-(

+9/−1
3.10.2016 12:24

M39i94c12h84a93l 88K71r98e91j41č50a 5958906126293

a to jsem neuvedl technicke problemy napr. nebezpeci block outu ap.

+1/0
3.10.2016 12:26

J65a74k92u19b 71Š59a72f61a37n92d83a 7585797601811

Co se ČR týče, ano, současné elektrárny to utáhnou.

+2/−2
3.10.2016 13:05

M62i62c60h95a32l 92K69r82e86j66č51a 5878456576453

Myslite narust treba na 500 tis. a vic aut? A prenosova soustava?

+1/0
3.10.2016 13:07

J39a14k36u35b 87Š95a36f71a98n20d66a 7425747901191

Přenosová soustava nevím. Ale plné nahrazení spalovacích motorů v autech elektrickými není pro zdroj energie velký problém. Už jsem to zde jednou dával (výpočet).

Zjistěte si roční spotřebu nafty a benzínu, odečtěte něco na vlaky, kamiony, náklaďáky, pracovní stroje..., vynásobte energií v palivu, vynásobte tak 0,25 (praktická účinnost spalovacího motoru) a vyjde vám počet kWh co potřebujete navíc vyrobit. Myslím, že vyšlo že stačí necelý současný Temelín.

+6/−1
3.10.2016 13:21

P40e91t47r 20N78i86v44n94i79c35k94ý 3902164515297

Nejenom přenosová soustava s průměrně spočítanou zátaží, ale hlavně špičkové hodnoty. Lidi odpoledne přijedou domů a zapojí elektromobily na nabíjení. To je klíčový problém: vyrobit a hlavně přenést tolik energie v době nabíjecí špičky: odpoledne - večer.

+1/0
3.10.2016 13:50

J71a36k14u91b 63Š79a31f54a72n84d36a 7905617841651

To je jen otázka ceny EE v jednotlivých částech dne. A ani bez toho by to nebyl problém, největší spotřebitel je průmysl a ten už večer moc nejede.

+4/−1
3.10.2016 13:59

P60e94t91r 76N36i59v49n34i78c57k93ý 3192564985917

Večer je špička domácností a tím i zatížení přenosové soustavy právě do těch zásuvek, ze kterých bys chtěl zároveň nabíjet elektromobily.

+1/−1
3.10.2016 14:50

M15a29r30t78i47n 39K38a81r37á39s18e47k 9748353518958

Co vas porad vede k nesmyslnemu pozadavky na nabijeni v pozdnim odpoledni? To jezdite na nocni stokilometrove vylety nebo co?

0/0
3.10.2016 14:57

J82a19k24u74b 10Š97a39f24a69n31d11a 7355437691701

Pletete si přenosovou a distribuční soustavu. Přenosová soustava bude použita ta stejná jak pro domácnosti tak pro průmysl. U distribuční záleží na tom, kolik mají domácnosti nasmlouvaný jistič. Když ERÚ tlačila na využívání jističe, tak snad to mají ošetřené. Jinak elektromobily se budou rozšiřovat velmi pozvolna takže na zvýšení kapacity distribuční soustavy je v rámci rekonstrukcí času dost.

+2/0
3.10.2016 15:05

M73a54r80t79i17n 69K81a47r35á32s23e63k 9478273228748

To prave neni zadny problem a je to vyresene uz dneska - vetsina vlastniku ma dvoutarifovy tarif na elektrinu a nabijeci zasuvku udelanou tak aby bezela jen na nizky tarif (tj v dobe spicky, kdy je elektriny nedostatek a lidem naskoci VT, tak auta nedobiji) - je to naopak stabilizujici prvek do rozvodne soustavy

+4/−1
3.10.2016 14:07

P36e61t20r 10N42i34v91n16i89c15k19ý 3262384125487

To právě je problém. Přijedeš domů a rozhodně nechceš čekat, že ti někdy v noci zapne NT. Do té doby s autem nemůžeš nikam jet, ani v případě nouze. Chceš přijet domů a hned začít nabíjet. Ideálně nepoužívat rychlonabíječky (z důvodu šetření drahého akumulátoru), ale hezky pomalu nabíjet a na to potřebuješ hodiny.

+2/0
3.10.2016 14:49

M67a68r43t91i92n 55K44a35r11á71s87e52k 9868443908958

Ono tim autem jet samozrejme muzes (pod nejedes do prace prace 150 km za den a po navratu nepotrebujes jet dalsi 100km). V pripade potreby autniho dobiti ti nikdo nebrani zapojit to to neblokovane zasuvky a dobijet i odpoledne, v drtive vetsine pripadu ale bude stacit nocni dobijeni a auto bude mit dojezdu dost velkou rezervu...

+1/0
3.10.2016 14:56

J57a56r11o97m80i58r 69F41a30r88e72k 4262643727

Videl jsem treba parkoviste jedne firmy, ktere je zakryto solarnimi panely. Ma to dve vyhody, jednak stoji auta pekne ve stinu, druhak by nemel byt problem nabijet pres den, kdyz je clovek v praci. Akorat to bylo v Provence, preci jen 300 slunecnich dnu v roce jsou o neco lepsi podminky, nez v CR.

+1/−1
3.10.2016 14:07

P30e96t29r 73N95i77v83n29i80c53k90ý 3362194375537

Počítal jsi někdy kolik panelů a kolik hodin slunečního svitu je třeba na nabití elektromobilu? V Kalifornii nebo na jihu Španělska budiž, ale u nás?

+1/0
3.10.2016 14:46

P80a14v71e97l 19R61i68e36d13l 4664187971129

Situace u nás je výrobcům EV u zádele. Ale pokud se budou točit větrníky v Německu, Norsku a Británii, elektriky bude dost.

+2/−1
3.10.2016 14:53

J71a14r81o28m70i38r 50F90a33r22e47k 4232223377

Vsak pisu, bylo to v Provence. A v praci jsi 8 hodin, tudiz casu dosti. Neresi to vsechny problemy elektroautomobilismu, ale aspon nekde je to zajimava alternativa.

+1/−1
3.10.2016 14:54

M74a56r17t54i49n 42K86a48r83á11s27e54k 9208613698258

Delal jsem si orentacni prepocet, a i kdyby vsech cca 5 milionu osobaku v CR jezdilo na elektrinu, tak to v pohode pokrzje dnesni produkce (porad by zbylo i na vyvoz), do toho je treba zohlednit fakt, ze EV se nebiji prevazne pres noc, kdyz je spotreba mensi, takze v pripade potreby se proste zdroje nechaji vice pracovat i v noci, cimz se sit jeste vice stabilizuje oproti dnesnimu stavu.

Co se tyce prenosove soustavy, tak hlavni site jsou na to propravene v pohode a s velkou rezervou, problem by byl akorat v tranformatorech posledni kilometry pred baraky - tam by bylo treba postupem casu nabysit kapacity transformatoru (coz neni nejak extra draha nebo problematicka zalezitost)...

+2/−1
3.10.2016 13:30

P17e86t79r 81N57i76v71n72i65c80k86ý 3622574915337

Elektromobily se nabíjí převážně odpoledne a večer, kdy lidi přijedou domů a připojí je na nabíjení. A večer je energetická odběrová špička i tak.

+1/0
3.10.2016 13:58

M84a96r33t93i78n 95K21a68r65á24s32e29k 9808103258278

No dost lidi co pravidelne dobiji ma tarif "elektromobilita" - kterym ji elektrinu na dobijeni pusti az jakmile vecerni spiscka skonci, to same kdyz mate tarif primotop, tak dava smysl mit zasobku na dobijeni "vypinanou" na vysoky tarif a tak do auta ve vecerni spicce proud nejde. Kdyz to neni problem udelat uz dneska aby se auta dobijela v noci, tak pri masovejsim rozsireni uz to tim tuplem nekdo na energetice poresi, aby se to nabijelo ve "spravnou dobu"....

+3/−1
3.10.2016 14:03

P88e30t17r 14N60i43v40n79i97c84k43ý 3872684545347

Již jinde jsem psal, že idea hezká, ale reálně chceš nabíjet elektomobil hned, jak přijdeš domů, aby byl co nejdříve připraven.

To je jiný případ, než ohřev TUV, který může počkat na NT.

+1/−2
3.10.2016 14:52

M76a42r57t86i66n 89K28a94r28á23s66e34k 9568903728508

No zajimalo jake procento lidi, potrebuje po prijezdu z prace ve vsedni den, akutne dobit auto, aby v zapeti mohli na dalsi stokilometrovou cestu.... ono u drtive vetsiny lidi staci i nejslabsi EV dat do zasuvky 2x do tyden na noc, rozhodne ne akotune kazdy den po prijezdu...

A tech par pripadu, kdyz nekdo bude chtit hned odopoledne dobijet energeticke soustave opravdu nebude nai trochu vadit...

+1/−1
3.10.2016 15:02

M62i97l41a50n 87V72o50t65a52v94a 5934616331102

nemáte pravdu. Současného výkonu u nás je dost. Podívejte se množství prodané elektřiny ven. A i kdyby množství elektráren narostlo, tak se dá mnohem snáze filtrovat co vypustí do ovzduší na rozdíl od vykuchaných výfuků a obecně emisí, které se dělají jen kvůli zalíbení a vypouštění dalších karcinogenů, které vznikají v důsledku přidávání benzínu do výfukového systému

+4/−1
3.10.2016 13:21

M20a89r41t38i14n 66D66u39f31e40k 3872187418294

Na Sahaře se postaví giga solární elektrárna a kabely přes Středozemní moře se protáhne elektřina do Evropy.

0/−1
3.10.2016 15:11

J12a76r92o27m85i15r 82F33a76r11e61k 4792403307

Pokud se nepletu, tak nepotahne, energii si nakonec nechaji pro sebe.

0/0
3.10.2016 15:19





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.