Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Křemíková očekávání. Udělají baterie dlouho očekávaný skok vpřed?

Po letech výkonnostní stagnace baterie můžeme čekat poměrně výrazné vylepšení - alespoň to někteří slibují. Budoucnost je prý v křemíku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M13i80r79o88s28l63a37v 92K12u74n55d28e40l86a 6880773191559

Presne to jsem si taky rikal i by to sedelo... Pri predstave te nanoklece ktera se postupne nebo pri vetsim narazu porusi a nasleduje retezova reakce.. Predstava mit toho plne auto... Nerikam ze to neni zajimava cesta ale musi dostatecne eliminovat riziko jinak dotoho firmy nepujdou

0/0
17.10.2016 10:16

M16i71c72h89a13l 11J81a16r54o67š 7864690572885

Nemůžu se zbavit dojmu, že novou revoluční baterii objevuje Technet každé dva měsíce už po deset let.

+1/0
10.10.2016 16:39

P27e83t95r 70K86o37r83b96é92l92y33i 3457808934179

Elektromobily mají jednoho zásadního nepřítele.

Celosvětový ekoterorismus pořádá kampaně proti jakýmkoli způsobům výroby elektřiny. Jádro a fosilní paliva jsou hrdelní zločin, větrníky hyzdí krajinu a jsou hlučné, přehrady utopí unikátní biotop brouka o němž nikdo předtím neslyšel. Prostě jakýkoli způsob výroby elektřiny je zločin proti planetě.

Takže pokud uspějí, pak ty senzační baterky nebude čím nabít. Možná by prošlo staré dynamo z bicyklu.

+5/0
7.10.2016 23:25

P74e49t28r 10M71i55c45h37a98l 2860584801402

Takže v tom ideálním případě je na elektromobil asi 20 let čas.

0/−1
5.10.2016 22:55

M61i46c67h71a10l 63T11o24m89i20n47s75k39ý 9221955477194

elektromobily jsou slepá větev vývoje automobilů.

oproti akumulátorům v mobilu je akumulátor v autě vystaven několikanásobným výkyvům teploty než mobil v kapse. Nejen kvůli teplotám prostředí kde elektromobil jezdí (rozpálené pláže u moře, severské mrazivé zimy), ale teplo se tvoří i chemickými reakcemi v bateriích...

Dochází tam k teplotním roztažnostem materiálů, při kterých se moderní jemné nanostruktury různě potrhají. Prvky při různých teplotách reagují s jinými, vznikají různé vedlejší nežádoucí reakce, atd.

+1/−1
5.10.2016 3:15

M94i66c30h83a91l 64T10o73m36i74n40s92k32ý 9541795927554

....myslím, že vodík má větší budoucnost.

+1/−1
5.10.2016 3:21

W35a90l67t65e62r 83D26i93v35i57š 6577542612832

Vodík určitě ne. Ten má ještě mnohem větší materiálové problémy než baterie. Pominu "výrobu" vodíku, která je v tuto chvíli buď naprosto nesmyslně energeticky náročná, nebo musíte použít fosilní zdroje (typicky zemní plyn). Hlavním problémem vodíku je skladování a distribuce. Vodíkové molekuly jsou příliš malé, mají tedy tendenci projít každým materiálem, vodík je vysoce reaktivní a jakýkoliv materiál rychle koroduje (to rychle znamená, že třeba během pěti, deseti let musíte vyměnit nádrž, protože ztrácí pevnost). Samotné skladování je pak buď při extrémně nízkých teplotách (tekutý vodík), nebo extrémních tlacích, nádrže jsou tedy velké a těžké. Celkově je tak energetická hustota nádrže + obsahu mizerná.

Když už, tak bych si v tomto ohledu více vsadil na metan či metanol. Obojí lze využít jako zdroj vodíku pro palivové články, obojí lze snadno skladovat a transportovat a hlavně - obojí lze současně s minimálními úpravami využívat v současných spalovacích motorech a můžete pro distribuci využít stávající distribuční síť (zejména metanol by byl ideální).

Jestli je něco slepou větví, je to spíše vodík než baterie.

+2/0
8.10.2016 0:37

I34v40a59n 43M59a48r43e36k 6644488972

"Zlatá klasika" . . . Pb & H2SO4 R^

+1/−1
3.10.2016 19:51

D53r55a58h84o85m53í42r 51S60t92r86o10u86h25a12l 4115258572964

kapacita na cenu možná, ale kapacita na váhu, jakkožto i objem strašná

0/0
4.10.2016 12:01

P66e66t75r 55B72o88x26a96n 1811433760484

Neodebira od Ampriusu baterie Samsung? "zákazník jejich selhání přece jen přijme s menší nevolí"

+5/0
3.10.2016 14:55

T21o19m65á75š 31L62i20s65k64a 6950269164814

Tohle už je bud úchylka nebo se přebytek ideologů vrhl na baterie. Spásné čekání na Godota nebo spíše návrat spasitele je sice úsměvné, ale začíná to být trochu nuda.

V příštích 20 letech žádná bateriové revoluce ani skok v před nebude už současné baterie dosáhli proudové hustoty , která poměrně často, při sebemenší chybě ve výrobě, vede k tomu že baterie zničí sama sebe a vše co je okolo ní. Domnívat se, že hustotu energie zvednete násobně a přitom nebudete mít v kapse nebo v autě pod sedačkou odjištěnou nálož je dosti naivní a míjí se s fyzikální realitou.

Je mi ale jasné, že jehovistům nelze jich víru vyvrátit, zvláště pokud jde o ty ortodoxní s Teslou.

+5/−15
3.10.2016 12:59

M64a14r20t93i98n 97D89u82f46e58k 3442357698834

Jak je možné, že Cchuej toto neví? Je méně vzdělán než Vy, nebo má kratší a chabější praxi?

+4/−1
3.10.2016 15:05

V17l17a66s74t94i73m64i20l 40H66n79í39k 6416862601847

Třetí možnost je, že to ví, ale musí vykazovat úspěchy, aby ta bublina kolem Ampriusu nepraskla...

+2/0
3.10.2016 19:04

M69a50r68t72i17n 84D16y12t82r44y86c64h 7734604308501

Taková úvaha mi připadá dost zaujatá a motivovaná žárlivostí.

0/−2
3.10.2016 19:22

T61o77m12á58š 96S31k31á42l27a 6548737

To je technolog. Prakticke nebezpeci nebo realna zneuzitelnost ho zajimat ani nema. Velkou cenu ma uz jen to, ze najde zpusob, jak toho docilit. Jak to udelat bezpecne je uplne jina otazka, kterou mozna vyresi, mozna nevyresi, mozna ji vyresi nekdo jiny.

Navic zrovna tenhle neresi revoluci, ale evoluci. Energii pouziva stejnou jako soucasne clanky, jen ji ziskava efektivneji.

Ale jako je pravda, ze dostat se na desetinasobky soucasnych hodnot je z energetickeho hlediska trochu problem. Opravdu pak nosite v kapse malou bombu, ktera muze byt bezpecna jen do urcite miry. A staci par nehod a jde to z prodeje, no i kdyby to 99.99% lidi slouzilo vyborne.

0/0
4.10.2016 15:27

D52r23a68h65o13m32í61r 87S93t66r95o76u32h11a63l 4915598862984

Tak to by mě zajímalo, proč vám netuhne krev v žilách, když nastupujete do auta, kde máte pod sedadlem benzín...

+2/0
4.10.2016 12:02

O45l79d46ř39i77c63h 83L12e86b47e29d36a 5557625211620

Kdyby kyslík nebyl zdarma ve vzduchu (a ještě silně naředěný téměř inertním dusíkem) a v nádrži by musel být benzín i kyslík oddělený jen nějakou nanoizolací, asi by se k tomu nikdo nesnažil přiblížit.

+1/0
5.10.2016 17:36

P88e23t78r 83K42o22r71b35é83l65y10i 3797578424399

Kdyby v atmosféře nebyl kyslík tak tyhle debaty nevedeme.

+1/0
7.10.2016 23:29

O70l54d27ř18i93c16h 83L90e11b28e29d73a 5497745401490

No a tak si představte, jak velký objem by měla nádrž, kdyby v ní mělo být vše potřebné k reakci benzín-kyslík, jak tomu je analogicky u akumulátoru. Napadá mně, že by nemusel být špatný článek, který by při nabíjení ze vzduchu odebíral třeba CO2 a při vybíjení ho zase uvolňoval. To je ale velká fantazie.

0/0
8.10.2016 0:28

M23i21c47h74a77l 80K13r66e32j17č20a 5558216636143

Baterie na okraji propasti. Udelaji baterie dlouho ocekavany skok vpred? ;-)

0/0
3.10.2016 12:38

M53i53c18h57a80l 38K53r27e56j14č31a 5768646226473

Ze by 123 clanek o tom, jak nas ceka zarna bateriova budoucnost? Tyhle clanky vychazely dokonce i za komancu :-(. A kam se vykon posunul? Tak max na 2-5x nasobek te doby. Stejne to na nejlepsi slib dotahla myslenka malych jadernych rektorku, ktery bude mit kazdy s sebou. To by pry vyresilo veskerou energetickou krizi :-). Proti tomu ostatni jsou jen bridilove :-). Ale zase z toho asi chteji vyrazit vic penez, tak museji vypadat vic realisticky. Nerikam, ze k revoluci v elektrine z baterii nemuze dojit, ale prozatim jsem skeptik :-(

+6/−6
3.10.2016 12:31

P32a60v53e25l 85V68a19l67e60n89t51a 7591841857943

Tak ciste chemicka cesta je na hranicich moznosti, ale myslim ze pokrok v nanotechnologiich a novy zpusob pohledu ktery prinasi by uspechy prinest mohl.

+3/−1
3.10.2016 13:17

M37a78r47t23i75n 29S41v26o58b20o69d92a 7909707562135

Budoucnost je v aluminiu..

+2/0
3.10.2016 12:17

M47i54c83h84a59l 12K95r76e45j44č85a 5568676386773

Byla by velka psina, kdyby bateriova revoluce skutecne potrebovala hlinik :-)

+2/0
3.10.2016 13:04

M67i40l60a75n 51V38o50t46a28v89a 5434936151262

Otázka zní jinak. Je vůbec vůle prosazovat a provozovat více spotřebičů na elektřinu? Příkladem jsou auta. Sice mají všichni politici plnou hu... (ústa) čistého vzduchu a přístupu k přírodě ve smyslu zavedeme elektrobusy a město bude čistější, neboli vlk se nažral a koza zůstala celá. Pokud bych opravdu prosazovat elektrifikaci v zájmu lepšího prostředí, připravím zvýhodnění pro majitele elektrovozů. Je jedno, jestli na parkovném ve velkých městech. úlevy na daních atd. Ale to by stát byl proti sobě, protože má pořád víc z litru benzínu než z prodané kilowathodiny. A tím se vracíme na začátek. Abychom kupovali auta na elektřinu, musí být levnější. Levnější nebudou, dokud se toho nebude prodávat víc ( i když akumulátorů do aut se zrovna málo neprodává). A pojítkem by právě mohl být stát, který by mohl pomoci, ale ten tu vůli z čistě ekonomických důvodů nemá.

0/−5
3.10.2016 12:13

M74i27c96h14a85l 13K15r10e11j45č35a 5828706776403

Porad nechapu, proc lidi nevidi dopad elektromobilu. Resp. dopad pripadneho velkeho rozsireni. Delate si vsichni iluze, ze to utahne soucasny vykon? Nebo cekate dlsi jaderne elektarny? Nebudte naivni. V pripade narustu odberu se postavi dalsi a dalsi elektrarny predevsim levne - tedy tepelne. Uhli klesa odber, cena bude prizniva. Jen v prirode se pozna, ze je ne o za neco. A ze jsme vymenili problem spalovacich motoru za problem s mnozstvim elektraren:-(

+9/−1
3.10.2016 12:24

M43i83c58h30a41l 11K62r40e93j14č74a 5968176656933

a to jsem neuvedl technicke problemy napr. nebezpeci block outu ap.

+1/0
3.10.2016 12:26

J26a18k89u59b 70Š26a88f52a80n34d72a 7665397251491

Co se ČR týče, ano, současné elektrárny to utáhnou.

+2/−2
3.10.2016 13:05

M68i67c72h15a83l 16K83r72e72j25č21a 5868126106213

Myslite narust treba na 500 tis. a vic aut? A prenosova soustava?

+1/0
3.10.2016 13:07

J16a96k43u16b 28Š27a91f20a16n24d53a 7415777941681

Přenosová soustava nevím. Ale plné nahrazení spalovacích motorů v autech elektrickými není pro zdroj energie velký problém. Už jsem to zde jednou dával (výpočet).

Zjistěte si roční spotřebu nafty a benzínu, odečtěte něco na vlaky, kamiony, náklaďáky, pracovní stroje..., vynásobte energií v palivu, vynásobte tak 0,25 (praktická účinnost spalovacího motoru) a vyjde vám počet kWh co potřebujete navíc vyrobit. Myslím, že vyšlo že stačí necelý současný Temelín.

+6/−1
3.10.2016 13:21

P43e32t25r 53N45i16v33n12i81c86k41ý 3442274445587

Nejenom přenosová soustava s průměrně spočítanou zátaží, ale hlavně špičkové hodnoty. Lidi odpoledne přijedou domů a zapojí elektromobily na nabíjení. To je klíčový problém: vyrobit a hlavně přenést tolik energie v době nabíjecí špičky: odpoledne - večer.

+1/0
3.10.2016 13:50

J38a85k52u68b 28Š74a32f33a95n32d75a 7565657891391

To je jen otázka ceny EE v jednotlivých částech dne. A ani bez toho by to nebyl problém, největší spotřebitel je průmysl a ten už večer moc nejede.

+4/−1
3.10.2016 13:59

P74e16t77r 14N80i88v71n58i64c14k82ý 3942614285867

Večer je špička domácností a tím i zatížení přenosové soustavy právě do těch zásuvek, ze kterých bys chtěl zároveň nabíjet elektromobily.

+1/−1
3.10.2016 14:50

M82a74r75t57i84n 67K88a18r76á92s21e98k 9288313688598

Co vas porad vede k nesmyslnemu pozadavky na nabijeni v pozdnim odpoledni? To jezdite na nocni stokilometrove vylety nebo co?

0/0
3.10.2016 14:57

J66a22k51u22b 35Š65a22f63a69n66d37a 7875637441791

Pletete si přenosovou a distribuční soustavu. Přenosová soustava bude použita ta stejná jak pro domácnosti tak pro průmysl. U distribuční záleží na tom, kolik mají domácnosti nasmlouvaný jistič. Když ERÚ tlačila na využívání jističe, tak snad to mají ošetřené. Jinak elektromobily se budou rozšiřovat velmi pozvolna takže na zvýšení kapacity distribuční soustavy je v rámci rekonstrukcí času dost.

+2/0
3.10.2016 15:05

M70a14r18t48i10n 79K18a14r71á85s96e11k 9208693888528

To prave neni zadny problem a je to vyresene uz dneska - vetsina vlastniku ma dvoutarifovy tarif na elektrinu a nabijeci zasuvku udelanou tak aby bezela jen na nizky tarif (tj v dobe spicky, kdy je elektriny nedostatek a lidem naskoci VT, tak auta nedobiji) - je to naopak stabilizujici prvek do rozvodne soustavy

+4/−1
3.10.2016 14:07

P37e94t54r 25N81i20v16n61i26c61k22ý 3862284405117

To právě je problém. Přijedeš domů a rozhodně nechceš čekat, že ti někdy v noci zapne NT. Do té doby s autem nemůžeš nikam jet, ani v případě nouze. Chceš přijet domů a hned začít nabíjet. Ideálně nepoužívat rychlonabíječky (z důvodu šetření drahého akumulátoru), ale hezky pomalu nabíjet a na to potřebuješ hodiny.

+2/0
3.10.2016 14:49

M53a41r23t49i93n 19K81a68r78á58s17e79k 9368373648128

Ono tim autem jet samozrejme muzes (pod nejedes do prace prace 150 km za den a po navratu nepotrebujes jet dalsi 100km). V pripade potreby autniho dobiti ti nikdo nebrani zapojit to to neblokovane zasuvky a dobijet i odpoledne, v drtive vetsine pripadu ale bude stacit nocni dobijeni a auto bude mit dojezdu dost velkou rezervu...

+1/0
3.10.2016 14:56

J93a79r23o98m91i19r 29F96a59r97e56k 4322473677

Videl jsem treba parkoviste jedne firmy, ktere je zakryto solarnimi panely. Ma to dve vyhody, jednak stoji auta pekne ve stinu, druhak by nemel byt problem nabijet pres den, kdyz je clovek v praci. Akorat to bylo v Provence, preci jen 300 slunecnich dnu v roce jsou o neco lepsi podminky, nez v CR.

+1/−1
3.10.2016 14:07

P30e85t41r 83N53i68v95n29i93c42k55ý 3352754655747

Počítal jsi někdy kolik panelů a kolik hodin slunečního svitu je třeba na nabití elektromobilu? V Kalifornii nebo na jihu Španělska budiž, ale u nás?

+1/0
3.10.2016 14:46

P40a78v33e60l 59R28i17e14d40l 4184447221259

Situace u nás je výrobcům EV u zádele. Ale pokud se budou točit větrníky v Německu, Norsku a Británii, elektriky bude dost.

+2/−1
3.10.2016 14:53

J89a95r61o58m31i20r 38F30a47r51e82k 4952153737

Vsak pisu, bylo to v Provence. A v praci jsi 8 hodin, tudiz casu dosti. Neresi to vsechny problemy elektroautomobilismu, ale aspon nekde je to zajimava alternativa.

+1/−1
3.10.2016 14:54

M84a79r53t66i43n 62K31a29r28á32s70e87k 9498223818118

Delal jsem si orentacni prepocet, a i kdyby vsech cca 5 milionu osobaku v CR jezdilo na elektrinu, tak to v pohode pokrzje dnesni produkce (porad by zbylo i na vyvoz), do toho je treba zohlednit fakt, ze EV se nebiji prevazne pres noc, kdyz je spotreba mensi, takze v pripade potreby se proste zdroje nechaji vice pracovat i v noci, cimz se sit jeste vice stabilizuje oproti dnesnimu stavu.

Co se tyce prenosove soustavy, tak hlavni site jsou na to propravene v pohode a s velkou rezervou, problem by byl akorat v tranformatorech posledni kilometry pred baraky - tam by bylo treba postupem casu nabysit kapacity transformatoru (coz neni nejak extra draha nebo problematicka zalezitost)...

+2/−1
3.10.2016 13:30

P75e19t56r 80N39i97v79n95i14c64k37ý 3542914365497

Elektromobily se nabíjí převážně odpoledne a večer, kdy lidi přijedou domů a připojí je na nabíjení. A večer je energetická odběrová špička i tak.

+1/0
3.10.2016 13:58

M64a53r53t31i33n 85K50a11r58á93s69e76k 9388873428698

No dost lidi co pravidelne dobiji ma tarif "elektromobilita" - kterym ji elektrinu na dobijeni pusti az jakmile vecerni spiscka skonci, to same kdyz mate tarif primotop, tak dava smysl mit zasobku na dobijeni "vypinanou" na vysoky tarif a tak do auta ve vecerni spicce proud nejde. Kdyz to neni problem udelat uz dneska aby se auta dobijela v noci, tak pri masovejsim rozsireni uz to tim tuplem nekdo na energetice poresi, aby se to nabijelo ve "spravnou dobu"....

+3/−1
3.10.2016 14:03

P25e48t46r 74N73i49v34n44i86c98k57ý 3622774355767

Již jinde jsem psal, že idea hezká, ale reálně chceš nabíjet elektomobil hned, jak přijdeš domů, aby byl co nejdříve připraven.

To je jiný případ, než ohřev TUV, který může počkat na NT.

+1/−2
3.10.2016 14:52

M37a91r82t15i43n 95K90a57r24á35s18e96k 9858683308508

No zajimalo jake procento lidi, potrebuje po prijezdu z prace ve vsedni den, akutne dobit auto, aby v zapeti mohli na dalsi stokilometrovou cestu.... ono u drtive vetsiny lidi staci i nejslabsi EV dat do zasuvky 2x do tyden na noc, rozhodne ne akotune kazdy den po prijezdu...

A tech par pripadu, kdyz nekdo bude chtit hned odopoledne dobijet energeticke soustave opravdu nebude nai trochu vadit...

+1/−1
3.10.2016 15:02

M18i70l93a21n 16V54o61t75a25v29a 5184446331382

nemáte pravdu. Současného výkonu u nás je dost. Podívejte se množství prodané elektřiny ven. A i kdyby množství elektráren narostlo, tak se dá mnohem snáze filtrovat co vypustí do ovzduší na rozdíl od vykuchaných výfuků a obecně emisí, které se dělají jen kvůli zalíbení a vypouštění dalších karcinogenů, které vznikají v důsledku přidávání benzínu do výfukového systému

+4/−1
3.10.2016 13:21

M87a32r32t26i41n 84D55u81f98e73k 3342897328494

Na Sahaře se postaví giga solární elektrárna a kabely přes Středozemní moře se protáhne elektřina do Evropy.

0/−1
3.10.2016 15:11

J65a51r47o75m65i57r 48F90a82r23e70k 4822393167

Pokud se nepletu, tak nepotahne, energii si nakonec nechaji pro sebe.

0/0
3.10.2016 15:19







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.