Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Křemíková očekávání. Udělají baterie dlouho očekávaný skok vpřed?

Po letech výkonnostní stagnace baterie můžeme čekat poměrně výrazné vylepšení - alespoň to někteří slibují. Budoucnost je prý v křemíku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M75i93r25o74s49l31a31v 58K84u53n83d88e28l18a 6110283181909

Presne to jsem si taky rikal i by to sedelo... Pri predstave te nanoklece ktera se postupne nebo pri vetsim narazu porusi a nasleduje retezova reakce.. Predstava mit toho plne auto... Nerikam ze to neni zajimava cesta ale musi dostatecne eliminovat riziko jinak dotoho firmy nepujdou

0/0
17.10.2016 10:16

M43i91c83h43a72l 63J18a72r54o11š 7564700162695

Nemůžu se zbavit dojmu, že novou revoluční baterii objevuje Technet každé dva měsíce už po deset let.

+1/0
10.10.2016 16:39

P63e27t73r 26K86o70r68b33é39l61y10i 3107518664159

Elektromobily mají jednoho zásadního nepřítele.

Celosvětový ekoterorismus pořádá kampaně proti jakýmkoli způsobům výroby elektřiny. Jádro a fosilní paliva jsou hrdelní zločin, větrníky hyzdí krajinu a jsou hlučné, přehrady utopí unikátní biotop brouka o němž nikdo předtím neslyšel. Prostě jakýkoli způsob výroby elektřiny je zločin proti planetě.

Takže pokud uspějí, pak ty senzační baterky nebude čím nabít. Možná by prošlo staré dynamo z bicyklu.

+5/0
7.10.2016 23:25

P54e89t49r 50M46i80c69h70a42l 2300614651752

Takže v tom ideálním případě je na elektromobil asi 20 let čas.

0/−1
5.10.2016 22:55

M75i29c12h23a46l 23T34o11m43i83n41s46k32ý 9201625327434

elektromobily jsou slepá větev vývoje automobilů.

oproti akumulátorům v mobilu je akumulátor v autě vystaven několikanásobným výkyvům teploty než mobil v kapse. Nejen kvůli teplotám prostředí kde elektromobil jezdí (rozpálené pláže u moře, severské mrazivé zimy), ale teplo se tvoří i chemickými reakcemi v bateriích...

Dochází tam k teplotním roztažnostem materiálů, při kterých se moderní jemné nanostruktury různě potrhají. Prvky při různých teplotách reagují s jinými, vznikají různé vedlejší nežádoucí reakce, atd.

+1/−1
5.10.2016 3:15

M71i22c50h67a10l 21T16o30m69i87n93s55k41ý 9941355147914

....myslím, že vodík má větší budoucnost.

+1/−1
5.10.2016 3:21

W56a20l58t85e63r 37D42i13v20i15š 6187132232702

Vodík určitě ne. Ten má ještě mnohem větší materiálové problémy než baterie. Pominu "výrobu" vodíku, která je v tuto chvíli buď naprosto nesmyslně energeticky náročná, nebo musíte použít fosilní zdroje (typicky zemní plyn). Hlavním problémem vodíku je skladování a distribuce. Vodíkové molekuly jsou příliš malé, mají tedy tendenci projít každým materiálem, vodík je vysoce reaktivní a jakýkoliv materiál rychle koroduje (to rychle znamená, že třeba během pěti, deseti let musíte vyměnit nádrž, protože ztrácí pevnost). Samotné skladování je pak buď při extrémně nízkých teplotách (tekutý vodík), nebo extrémních tlacích, nádrže jsou tedy velké a těžké. Celkově je tak energetická hustota nádrže + obsahu mizerná.

Když už, tak bych si v tomto ohledu více vsadil na metan či metanol. Obojí lze využít jako zdroj vodíku pro palivové články, obojí lze snadno skladovat a transportovat a hlavně - obojí lze současně s minimálními úpravami využívat v současných spalovacích motorech a můžete pro distribuci využít stávající distribuční síť (zejména metanol by byl ideální).

Jestli je něco slepou větví, je to spíše vodík než baterie.

+2/0
8.10.2016 0:37

I17v47a98n 58M48a24r18e75k 6174958922

"Zlatá klasika" . . . Pb & H2SO4 R^

+1/−1
3.10.2016 19:51

D75r35a40h54o12m88í16r 42S40t63r51o72u56h18a84l 4185638892164

kapacita na cenu možná, ale kapacita na váhu, jakkožto i objem strašná

0/0
4.10.2016 12:01

P96e26t55r 27B85o18x42a46n 1851883820794

Neodebira od Ampriusu baterie Samsung? "zákazník jejich selhání přece jen přijme s menší nevolí"

+5/0
3.10.2016 14:55

T12o62m92á86š 11L12i57s18k25a 6120709824174

Tohle už je bud úchylka nebo se přebytek ideologů vrhl na baterie. Spásné čekání na Godota nebo spíše návrat spasitele je sice úsměvné, ale začíná to být trochu nuda.

V příštích 20 letech žádná bateriové revoluce ani skok v před nebude už současné baterie dosáhli proudové hustoty , která poměrně často, při sebemenší chybě ve výrobě, vede k tomu že baterie zničí sama sebe a vše co je okolo ní. Domnívat se, že hustotu energie zvednete násobně a přitom nebudete mít v kapse nebo v autě pod sedačkou odjištěnou nálož je dosti naivní a míjí se s fyzikální realitou.

Je mi ale jasné, že jehovistům nelze jich víru vyvrátit, zvláště pokud jde o ty ortodoxní s Teslou.

+5/−15
3.10.2016 12:59

M64a73r51t49i62n 16D54u85f11e97k 3752307178534

Jak je možné, že Cchuej toto neví? Je méně vzdělán než Vy, nebo má kratší a chabější praxi?

+4/−1
3.10.2016 15:05

V46l69a52s29t52i56m82i49l 19H63n30í82k 6166152801897

Třetí možnost je, že to ví, ale musí vykazovat úspěchy, aby ta bublina kolem Ampriusu nepraskla...

+2/0
3.10.2016 19:04

M94a55r71t20i31n 43D89y95t32r82y38c93h 7104644268661

Taková úvaha mi připadá dost zaujatá a motivovaná žárlivostí.

0/−2
3.10.2016 19:22

T93o58m21á47š 72S81k27á36l34a 6248637

To je technolog. Prakticke nebezpeci nebo realna zneuzitelnost ho zajimat ani nema. Velkou cenu ma uz jen to, ze najde zpusob, jak toho docilit. Jak to udelat bezpecne je uplne jina otazka, kterou mozna vyresi, mozna nevyresi, mozna ji vyresi nekdo jiny.

Navic zrovna tenhle neresi revoluci, ale evoluci. Energii pouziva stejnou jako soucasne clanky, jen ji ziskava efektivneji.

Ale jako je pravda, ze dostat se na desetinasobky soucasnych hodnot je z energetickeho hlediska trochu problem. Opravdu pak nosite v kapse malou bombu, ktera muze byt bezpecna jen do urcite miry. A staci par nehod a jde to z prodeje, no i kdyby to 99.99% lidi slouzilo vyborne.

0/0
4.10.2016 15:27

D86r29a79h10o48m14í21r 13S30t57r96o32u12h78a55l 4955698272874

Tak to by mě zajímalo, proč vám netuhne krev v žilách, když nastupujete do auta, kde máte pod sedadlem benzín...

+2/0
4.10.2016 12:02

O49l54d46ř62i88c57h 93L42e26b22e37d45a 5857165781120

Kdyby kyslík nebyl zdarma ve vzduchu (a ještě silně naředěný téměř inertním dusíkem) a v nádrži by musel být benzín i kyslík oddělený jen nějakou nanoizolací, asi by se k tomu nikdo nesnažil přiblížit.

+1/0
5.10.2016 17:36

P76e52t82r 88K89o87r60b95é19l96y35i 3187688264859

Kdyby v atmosféře nebyl kyslík tak tyhle debaty nevedeme.

+1/0
7.10.2016 23:29

O57l18d45ř74i19c50h 65L90e52b54e70d93a 5907915221200

No a tak si představte, jak velký objem by měla nádrž, kdyby v ní mělo být vše potřebné k reakci benzín-kyslík, jak tomu je analogicky u akumulátoru. Napadá mně, že by nemusel být špatný článek, který by při nabíjení ze vzduchu odebíral třeba CO2 a při vybíjení ho zase uvolňoval. To je ale velká fantazie.

0/0
8.10.2016 0:28

M25i33c75h78a53l 86K38r97e60j93č50a 5538916316843

Baterie na okraji propasti. Udelaji baterie dlouho ocekavany skok vpred? ;-)

0/0
3.10.2016 12:38

M73i98c36h79a36l 49K40r69e61j21č61a 5398446286933

Ze by 123 clanek o tom, jak nas ceka zarna bateriova budoucnost? Tyhle clanky vychazely dokonce i za komancu :-(. A kam se vykon posunul? Tak max na 2-5x nasobek te doby. Stejne to na nejlepsi slib dotahla myslenka malych jadernych rektorku, ktery bude mit kazdy s sebou. To by pry vyresilo veskerou energetickou krizi :-). Proti tomu ostatni jsou jen bridilove :-). Ale zase z toho asi chteji vyrazit vic penez, tak museji vypadat vic realisticky. Nerikam, ze k revoluci v elektrine z baterii nemuze dojit, ale prozatim jsem skeptik :-(

+6/−6
3.10.2016 12:31

P69a13v96e85l 20V83a92l47e41n70t79a 7471241257983

Tak ciste chemicka cesta je na hranicich moznosti, ale myslim ze pokrok v nanotechnologiich a novy zpusob pohledu ktery prinasi by uspechy prinest mohl.

+3/−1
3.10.2016 13:17

M21a97r31t68i96n 93S64v22o84b69o84d63a 7239677912565

Budoucnost je v aluminiu..

+2/0
3.10.2016 12:17

M92i78c66h33a46l 56K15r20e10j80č61a 5938186566123

Byla by velka psina, kdyby bateriova revoluce skutecne potrebovala hlinik :-)

+2/0
3.10.2016 13:04

M26i54l62a98n 62V18o74t31a98v15a 5904216251342

Otázka zní jinak. Je vůbec vůle prosazovat a provozovat více spotřebičů na elektřinu? Příkladem jsou auta. Sice mají všichni politici plnou hu... (ústa) čistého vzduchu a přístupu k přírodě ve smyslu zavedeme elektrobusy a město bude čistější, neboli vlk se nažral a koza zůstala celá. Pokud bych opravdu prosazovat elektrifikaci v zájmu lepšího prostředí, připravím zvýhodnění pro majitele elektrovozů. Je jedno, jestli na parkovném ve velkých městech. úlevy na daních atd. Ale to by stát byl proti sobě, protože má pořád víc z litru benzínu než z prodané kilowathodiny. A tím se vracíme na začátek. Abychom kupovali auta na elektřinu, musí být levnější. Levnější nebudou, dokud se toho nebude prodávat víc ( i když akumulátorů do aut se zrovna málo neprodává). A pojítkem by právě mohl být stát, který by mohl pomoci, ale ten tu vůli z čistě ekonomických důvodů nemá.

0/−5
3.10.2016 12:13

M30i78c79h49a23l 85K67r57e90j61č63a 5928206676253

Porad nechapu, proc lidi nevidi dopad elektromobilu. Resp. dopad pripadneho velkeho rozsireni. Delate si vsichni iluze, ze to utahne soucasny vykon? Nebo cekate dlsi jaderne elektarny? Nebudte naivni. V pripade narustu odberu se postavi dalsi a dalsi elektrarny predevsim levne - tedy tepelne. Uhli klesa odber, cena bude prizniva. Jen v prirode se pozna, ze je ne o za neco. A ze jsme vymenili problem spalovacich motoru za problem s mnozstvim elektraren:-(

+9/−1
3.10.2016 12:24

M42i69c13h37a67l 67K18r60e67j38č47a 5288566666283

a to jsem neuvedl technicke problemy napr. nebezpeci block outu ap.

+1/0
3.10.2016 12:26

J55a44k89u85b 78Š11a80f54a94n70d43a 7685627101441

Co se ČR týče, ano, současné elektrárny to utáhnou.

+2/−2
3.10.2016 13:05

M69i97c16h15a66l 44K86r83e57j65č21a 5288226206753

Myslite narust treba na 500 tis. a vic aut? A prenosova soustava?

+1/0
3.10.2016 13:07

J67a21k89u71b 16Š28a12f34a88n24d60a 7255187651331

Přenosová soustava nevím. Ale plné nahrazení spalovacích motorů v autech elektrickými není pro zdroj energie velký problém. Už jsem to zde jednou dával (výpočet).

Zjistěte si roční spotřebu nafty a benzínu, odečtěte něco na vlaky, kamiony, náklaďáky, pracovní stroje..., vynásobte energií v palivu, vynásobte tak 0,25 (praktická účinnost spalovacího motoru) a vyjde vám počet kWh co potřebujete navíc vyrobit. Myslím, že vyšlo že stačí necelý současný Temelín.

+6/−1
3.10.2016 13:21

P98e54t59r 32N68i49v21n51i10c83k67ý 3602424295677

Nejenom přenosová soustava s průměrně spočítanou zátaží, ale hlavně špičkové hodnoty. Lidi odpoledne přijedou domů a zapojí elektromobily na nabíjení. To je klíčový problém: vyrobit a hlavně přenést tolik energie v době nabíjecí špičky: odpoledne - večer.

+1/0
3.10.2016 13:50

J82a68k43u28b 13Š32a77f90a93n25d66a 7735277901151

To je jen otázka ceny EE v jednotlivých částech dne. A ani bez toho by to nebyl problém, největší spotřebitel je průmysl a ten už večer moc nejede.

+4/−1
3.10.2016 13:59

P29e78t27r 33N65i66v67n88i50c35k55ý 3692894875477

Večer je špička domácností a tím i zatížení přenosové soustavy právě do těch zásuvek, ze kterých bys chtěl zároveň nabíjet elektromobily.

+1/−1
3.10.2016 14:50

M67a69r15t30i40n 91K80a88r62á10s31e63k 9658163128758

Co vas porad vede k nesmyslnemu pozadavky na nabijeni v pozdnim odpoledni? To jezdite na nocni stokilometrove vylety nebo co?

0/0
3.10.2016 14:57

J92a59k94u63b 88Š42a18f62a11n25d78a 7925927561621

Pletete si přenosovou a distribuční soustavu. Přenosová soustava bude použita ta stejná jak pro domácnosti tak pro průmysl. U distribuční záleží na tom, kolik mají domácnosti nasmlouvaný jistič. Když ERÚ tlačila na využívání jističe, tak snad to mají ošetřené. Jinak elektromobily se budou rozšiřovat velmi pozvolna takže na zvýšení kapacity distribuční soustavy je v rámci rekonstrukcí času dost.

+2/0
3.10.2016 15:05

M86a12r55t57i95n 68K95a60r22á47s88e64k 9328443128128

To prave neni zadny problem a je to vyresene uz dneska - vetsina vlastniku ma dvoutarifovy tarif na elektrinu a nabijeci zasuvku udelanou tak aby bezela jen na nizky tarif (tj v dobe spicky, kdy je elektriny nedostatek a lidem naskoci VT, tak auta nedobiji) - je to naopak stabilizujici prvek do rozvodne soustavy

+4/−1
3.10.2016 14:07

P82e48t59r 61N19i94v33n58i35c61k51ý 3292254235877

To právě je problém. Přijedeš domů a rozhodně nechceš čekat, že ti někdy v noci zapne NT. Do té doby s autem nemůžeš nikam jet, ani v případě nouze. Chceš přijet domů a hned začít nabíjet. Ideálně nepoužívat rychlonabíječky (z důvodu šetření drahého akumulátoru), ale hezky pomalu nabíjet a na to potřebuješ hodiny.

+2/0
3.10.2016 14:49

M95a15r47t44i61n 19K58a16r17á96s98e81k 9258983768848

Ono tim autem jet samozrejme muzes (pod nejedes do prace prace 150 km za den a po navratu nepotrebujes jet dalsi 100km). V pripade potreby autniho dobiti ti nikdo nebrani zapojit to to neblokovane zasuvky a dobijet i odpoledne, v drtive vetsine pripadu ale bude stacit nocni dobijeni a auto bude mit dojezdu dost velkou rezervu...

+1/0
3.10.2016 14:56

J28a97r23o95m54i42r 94F52a91r77e96k 4312443267

Videl jsem treba parkoviste jedne firmy, ktere je zakryto solarnimi panely. Ma to dve vyhody, jednak stoji auta pekne ve stinu, druhak by nemel byt problem nabijet pres den, kdyz je clovek v praci. Akorat to bylo v Provence, preci jen 300 slunecnich dnu v roce jsou o neco lepsi podminky, nez v CR.

+1/−1
3.10.2016 14:07

P75e44t98r 59N92i58v84n10i50c91k34ý 3412524645207

Počítal jsi někdy kolik panelů a kolik hodin slunečního svitu je třeba na nabití elektromobilu? V Kalifornii nebo na jihu Španělska budiž, ale u nás?

+1/0
3.10.2016 14:46

P22a17v58e57l 75R33i31e12d26l 4434627201939

Situace u nás je výrobcům EV u zádele. Ale pokud se budou točit větrníky v Německu, Norsku a Británii, elektriky bude dost.

+2/−1
3.10.2016 14:53

J51a82r22o36m71i90r 30F63a82r65e16k 4282103277

Vsak pisu, bylo to v Provence. A v praci jsi 8 hodin, tudiz casu dosti. Neresi to vsechny problemy elektroautomobilismu, ale aspon nekde je to zajimava alternativa.

+1/−1
3.10.2016 14:54

M57a30r71t22i89n 40K42a79r69á47s72e67k 9918543428818

Delal jsem si orentacni prepocet, a i kdyby vsech cca 5 milionu osobaku v CR jezdilo na elektrinu, tak to v pohode pokrzje dnesni produkce (porad by zbylo i na vyvoz), do toho je treba zohlednit fakt, ze EV se nebiji prevazne pres noc, kdyz je spotreba mensi, takze v pripade potreby se proste zdroje nechaji vice pracovat i v noci, cimz se sit jeste vice stabilizuje oproti dnesnimu stavu.

Co se tyce prenosove soustavy, tak hlavni site jsou na to propravene v pohode a s velkou rezervou, problem by byl akorat v tranformatorech posledni kilometry pred baraky - tam by bylo treba postupem casu nabysit kapacity transformatoru (coz neni nejak extra draha nebo problematicka zalezitost)...

+2/−1
3.10.2016 13:30

P26e39t48r 89N57i67v79n96i69c61k43ý 3552384515527

Elektromobily se nabíjí převážně odpoledne a večer, kdy lidi přijedou domů a připojí je na nabíjení. A večer je energetická odběrová špička i tak.

+1/0
3.10.2016 13:58

M39a74r15t73i80n 54K30a71r79á60s71e22k 9738633138978

No dost lidi co pravidelne dobiji ma tarif "elektromobilita" - kterym ji elektrinu na dobijeni pusti az jakmile vecerni spiscka skonci, to same kdyz mate tarif primotop, tak dava smysl mit zasobku na dobijeni "vypinanou" na vysoky tarif a tak do auta ve vecerni spicce proud nejde. Kdyz to neni problem udelat uz dneska aby se auta dobijela v noci, tak pri masovejsim rozsireni uz to tim tuplem nekdo na energetice poresi, aby se to nabijelo ve "spravnou dobu"....

+3/−1
3.10.2016 14:03

P75e31t11r 48N75i79v19n69i89c50k73ý 3512384955867

Již jinde jsem psal, že idea hezká, ale reálně chceš nabíjet elektomobil hned, jak přijdeš domů, aby byl co nejdříve připraven.

To je jiný případ, než ohřev TUV, který může počkat na NT.

+1/−2
3.10.2016 14:52

M50a28r93t43i92n 85K80a60r36á94s67e67k 9398853548158

No zajimalo jake procento lidi, potrebuje po prijezdu z prace ve vsedni den, akutne dobit auto, aby v zapeti mohli na dalsi stokilometrovou cestu.... ono u drtive vetsiny lidi staci i nejslabsi EV dat do zasuvky 2x do tyden na noc, rozhodne ne akotune kazdy den po prijezdu...

A tech par pripadu, kdyz nekdo bude chtit hned odopoledne dobijet energeticke soustave opravdu nebude nai trochu vadit...

+1/−1
3.10.2016 15:02

M43i66l62a67n 34V37o12t76a59v65a 5454836401802

nemáte pravdu. Současného výkonu u nás je dost. Podívejte se množství prodané elektřiny ven. A i kdyby množství elektráren narostlo, tak se dá mnohem snáze filtrovat co vypustí do ovzduší na rozdíl od vykuchaných výfuků a obecně emisí, které se dělají jen kvůli zalíbení a vypouštění dalších karcinogenů, které vznikají v důsledku přidávání benzínu do výfukového systému

+4/−1
3.10.2016 13:21

M78a42r82t73i31n 93D79u29f20e22k 3942697738534

Na Sahaře se postaví giga solární elektrárna a kabely přes Středozemní moře se protáhne elektřina do Evropy.

0/−1
3.10.2016 15:11

J17a21r79o83m44i44r 40F83a75r38e61k 4222253267

Pokud se nepletu, tak nepotahne, energii si nakonec nechaji pro sebe.

0/0
3.10.2016 15:19







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.