Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Křemíková očekávání. Udělají baterie dlouho očekávaný skok vpřed?

Po letech výkonnostní stagnace baterie můžeme čekat poměrně výrazné vylepšení - alespoň to někteří slibují. Budoucnost je prý v křemíku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M63i65r24o43s36l32a60v 80K43u57n54d92e42l65a 6220753961199

Presne to jsem si taky rikal i by to sedelo... Pri predstave te nanoklece ktera se postupne nebo pri vetsim narazu porusi a nasleduje retezova reakce.. Predstava mit toho plne auto... Nerikam ze to neni zajimava cesta ale musi dostatecne eliminovat riziko jinak dotoho firmy nepujdou

0/0
17.10.2016 10:16

M96i68c12h94a22l 95J90a22r94o42š 7844210342325

Nemůžu se zbavit dojmu, že novou revoluční baterii objevuje Technet každé dva měsíce už po deset let.

+1/0
10.10.2016 16:39

P37e69t60r 20K28o55r72b34é91l34y68i 3967668384829

Elektromobily mají jednoho zásadního nepřítele.

Celosvětový ekoterorismus pořádá kampaně proti jakýmkoli způsobům výroby elektřiny. Jádro a fosilní paliva jsou hrdelní zločin, větrníky hyzdí krajinu a jsou hlučné, přehrady utopí unikátní biotop brouka o němž nikdo předtím neslyšel. Prostě jakýkoli způsob výroby elektřiny je zločin proti planetě.

Takže pokud uspějí, pak ty senzační baterky nebude čím nabít. Možná by prošlo staré dynamo z bicyklu.

+5/0
7.10.2016 23:25

P95e44t13r 21M65i96c59h16a50l 2690324301402

Takže v tom ideálním případě je na elektromobil asi 20 let čas.

0/−1
5.10.2016 22:55

M89i75c68h19a34l 27T32o80m54i92n29s33k84ý 9141445437974

elektromobily jsou slepá větev vývoje automobilů.

oproti akumulátorům v mobilu je akumulátor v autě vystaven několikanásobným výkyvům teploty než mobil v kapse. Nejen kvůli teplotám prostředí kde elektromobil jezdí (rozpálené pláže u moře, severské mrazivé zimy), ale teplo se tvoří i chemickými reakcemi v bateriích...

Dochází tam k teplotním roztažnostem materiálů, při kterých se moderní jemné nanostruktury různě potrhají. Prvky při různých teplotách reagují s jinými, vznikají různé vedlejší nežádoucí reakce, atd.

+1/−1
5.10.2016 3:15

M54i66c17h26a60l 38T73o55m36i72n30s29k90ý 9861975247824

....myslím, že vodík má větší budoucnost.

+1/−1
5.10.2016 3:21

W58a33l24t43e79r 44D57i38v12i24š 6787352612622

Vodík určitě ne. Ten má ještě mnohem větší materiálové problémy než baterie. Pominu "výrobu" vodíku, která je v tuto chvíli buď naprosto nesmyslně energeticky náročná, nebo musíte použít fosilní zdroje (typicky zemní plyn). Hlavním problémem vodíku je skladování a distribuce. Vodíkové molekuly jsou příliš malé, mají tedy tendenci projít každým materiálem, vodík je vysoce reaktivní a jakýkoliv materiál rychle koroduje (to rychle znamená, že třeba během pěti, deseti let musíte vyměnit nádrž, protože ztrácí pevnost). Samotné skladování je pak buď při extrémně nízkých teplotách (tekutý vodík), nebo extrémních tlacích, nádrže jsou tedy velké a těžké. Celkově je tak energetická hustota nádrže + obsahu mizerná.

Když už, tak bych si v tomto ohledu více vsadil na metan či metanol. Obojí lze využít jako zdroj vodíku pro palivové články, obojí lze snadno skladovat a transportovat a hlavně - obojí lze současně s minimálními úpravami využívat v současných spalovacích motorech a můžete pro distribuci využít stávající distribuční síť (zejména metanol by byl ideální).

Jestli je něco slepou větví, je to spíše vodík než baterie.

+2/0
8.10.2016 0:37

I25v18a95n 12M24a14r79e60k 6114238822

"Zlatá klasika" . . . Pb & H2SO4 R^

+1/−1
3.10.2016 19:51

D61r95a13h88o66m94í15r 49S36t80r29o98u28h20a19l 4785238452584

kapacita na cenu možná, ale kapacita na váhu, jakkožto i objem strašná

0/0
4.10.2016 12:01

P48e92t72r 56B22o33x87a71n 1931443320574

Neodebira od Ampriusu baterie Samsung? "zákazník jejich selhání přece jen přijme s menší nevolí"

+5/0
3.10.2016 14:55

T19o41m81á82š 41L67i70s17k19a 6390989804434

Tohle už je bud úchylka nebo se přebytek ideologů vrhl na baterie. Spásné čekání na Godota nebo spíše návrat spasitele je sice úsměvné, ale začíná to být trochu nuda.

V příštích 20 letech žádná bateriové revoluce ani skok v před nebude už současné baterie dosáhli proudové hustoty , která poměrně často, při sebemenší chybě ve výrobě, vede k tomu že baterie zničí sama sebe a vše co je okolo ní. Domnívat se, že hustotu energie zvednete násobně a přitom nebudete mít v kapse nebo v autě pod sedačkou odjištěnou nálož je dosti naivní a míjí se s fyzikální realitou.

Je mi ale jasné, že jehovistům nelze jich víru vyvrátit, zvláště pokud jde o ty ortodoxní s Teslou.

+5/−15
3.10.2016 12:59

M45a89r43t11i62n 29D19u14f82e79k 3112947108694

Jak je možné, že Cchuej toto neví? Je méně vzdělán než Vy, nebo má kratší a chabější praxi?

+4/−1
3.10.2016 15:05

V14l10a30s93t88i31m77i10l 60H65n75í16k 6486222301197

Třetí možnost je, že to ví, ale musí vykazovat úspěchy, aby ta bublina kolem Ampriusu nepraskla...

+2/0
3.10.2016 19:04

M98a55r15t51i37n 82D16y81t23r17y79c72h 7604414168671

Taková úvaha mi připadá dost zaujatá a motivovaná žárlivostí.

0/−2
3.10.2016 19:22

T95o68m95á83š 80S64k49á43l27a 6838427

To je technolog. Prakticke nebezpeci nebo realna zneuzitelnost ho zajimat ani nema. Velkou cenu ma uz jen to, ze najde zpusob, jak toho docilit. Jak to udelat bezpecne je uplne jina otazka, kterou mozna vyresi, mozna nevyresi, mozna ji vyresi nekdo jiny.

Navic zrovna tenhle neresi revoluci, ale evoluci. Energii pouziva stejnou jako soucasne clanky, jen ji ziskava efektivneji.

Ale jako je pravda, ze dostat se na desetinasobky soucasnych hodnot je z energetickeho hlediska trochu problem. Opravdu pak nosite v kapse malou bombu, ktera muze byt bezpecna jen do urcite miry. A staci par nehod a jde to z prodeje, no i kdyby to 99.99% lidi slouzilo vyborne.

0/0
4.10.2016 15:27

D10r87a17h27o13m82í41r 75S42t51r98o30u92h47a80l 4815518142484

Tak to by mě zajímalo, proč vám netuhne krev v žilách, když nastupujete do auta, kde máte pod sedadlem benzín...

+2/0
4.10.2016 12:02

O29l58d17ř19i78c25h 46L37e89b58e21d86a 5677935821280

Kdyby kyslík nebyl zdarma ve vzduchu (a ještě silně naředěný téměř inertním dusíkem) a v nádrži by musel být benzín i kyslík oddělený jen nějakou nanoizolací, asi by se k tomu nikdo nesnažil přiblížit.

+1/0
5.10.2016 17:36

P74e94t14r 95K41o83r98b64é68l75y75i 3577138984239

Kdyby v atmosféře nebyl kyslík tak tyhle debaty nevedeme.

+1/0
7.10.2016 23:29

O44l94d97ř34i34c89h 18L90e80b74e92d81a 5647545831140

No a tak si představte, jak velký objem by měla nádrž, kdyby v ní mělo být vše potřebné k reakci benzín-kyslík, jak tomu je analogicky u akumulátoru. Napadá mně, že by nemusel být špatný článek, který by při nabíjení ze vzduchu odebíral třeba CO2 a při vybíjení ho zase uvolňoval. To je ale velká fantazie.

0/0
8.10.2016 0:28

M46i74c72h84a76l 54K72r63e29j93č48a 5438136666433

Baterie na okraji propasti. Udelaji baterie dlouho ocekavany skok vpred? ;-)

0/0
3.10.2016 12:38

M37i76c24h25a88l 42K69r92e20j82č24a 5388136586293

Ze by 123 clanek o tom, jak nas ceka zarna bateriova budoucnost? Tyhle clanky vychazely dokonce i za komancu :-(. A kam se vykon posunul? Tak max na 2-5x nasobek te doby. Stejne to na nejlepsi slib dotahla myslenka malych jadernych rektorku, ktery bude mit kazdy s sebou. To by pry vyresilo veskerou energetickou krizi :-). Proti tomu ostatni jsou jen bridilove :-). Ale zase z toho asi chteji vyrazit vic penez, tak museji vypadat vic realisticky. Nerikam, ze k revoluci v elektrine z baterii nemuze dojit, ale prozatim jsem skeptik :-(

+6/−6
3.10.2016 12:31

P54a79v63e38l 10V84a27l31e67n71t40a 7771401847563

Tak ciste chemicka cesta je na hranicich moznosti, ale myslim ze pokrok v nanotechnologiich a novy zpusob pohledu ktery prinasi by uspechy prinest mohl.

+3/−1
3.10.2016 13:17

M15a34r47t46i26n 67S48v64o51b44o53d64a 7889707472515

Budoucnost je v aluminiu..

+2/0
3.10.2016 12:17

M23i44c74h24a83l 14K12r80e25j15č18a 5518836216113

Byla by velka psina, kdyby bateriova revoluce skutecne potrebovala hlinik :-)

+2/0
3.10.2016 13:04

M83i45l14a57n 75V91o86t89a79v88a 5374296841452

Otázka zní jinak. Je vůbec vůle prosazovat a provozovat více spotřebičů na elektřinu? Příkladem jsou auta. Sice mají všichni politici plnou hu... (ústa) čistého vzduchu a přístupu k přírodě ve smyslu zavedeme elektrobusy a město bude čistější, neboli vlk se nažral a koza zůstala celá. Pokud bych opravdu prosazovat elektrifikaci v zájmu lepšího prostředí, připravím zvýhodnění pro majitele elektrovozů. Je jedno, jestli na parkovném ve velkých městech. úlevy na daních atd. Ale to by stát byl proti sobě, protože má pořád víc z litru benzínu než z prodané kilowathodiny. A tím se vracíme na začátek. Abychom kupovali auta na elektřinu, musí být levnější. Levnější nebudou, dokud se toho nebude prodávat víc ( i když akumulátorů do aut se zrovna málo neprodává). A pojítkem by právě mohl být stát, který by mohl pomoci, ale ten tu vůli z čistě ekonomických důvodů nemá.

0/−5
3.10.2016 12:13

M94i56c83h25a57l 95K12r25e10j52č12a 5538326406173

Porad nechapu, proc lidi nevidi dopad elektromobilu. Resp. dopad pripadneho velkeho rozsireni. Delate si vsichni iluze, ze to utahne soucasny vykon? Nebo cekate dlsi jaderne elektarny? Nebudte naivni. V pripade narustu odberu se postavi dalsi a dalsi elektrarny predevsim levne - tedy tepelne. Uhli klesa odber, cena bude prizniva. Jen v prirode se pozna, ze je ne o za neco. A ze jsme vymenili problem spalovacich motoru za problem s mnozstvim elektraren:-(

+9/−1
3.10.2016 12:24

M25i63c53h49a59l 17K59r41e93j55č64a 5338636856853

a to jsem neuvedl technicke problemy napr. nebezpeci block outu ap.

+1/0
3.10.2016 12:26

J64a28k66u85b 67Š31a91f93a87n18d85a 7825927121141

Co se ČR týče, ano, současné elektrárny to utáhnou.

+2/−2
3.10.2016 13:05

M53i60c78h74a25l 44K86r69e76j85č63a 5628376606343

Myslite narust treba na 500 tis. a vic aut? A prenosova soustava?

+1/0
3.10.2016 13:07

J41a26k38u45b 33Š45a66f64a19n25d31a 7755457631751

Přenosová soustava nevím. Ale plné nahrazení spalovacích motorů v autech elektrickými není pro zdroj energie velký problém. Už jsem to zde jednou dával (výpočet).

Zjistěte si roční spotřebu nafty a benzínu, odečtěte něco na vlaky, kamiony, náklaďáky, pracovní stroje..., vynásobte energií v palivu, vynásobte tak 0,25 (praktická účinnost spalovacího motoru) a vyjde vám počet kWh co potřebujete navíc vyrobit. Myslím, že vyšlo že stačí necelý současný Temelín.

+6/−1
3.10.2016 13:21

P24e56t36r 50N94i85v57n48i50c97k94ý 3512794315147

Nejenom přenosová soustava s průměrně spočítanou zátaží, ale hlavně špičkové hodnoty. Lidi odpoledne přijedou domů a zapojí elektromobily na nabíjení. To je klíčový problém: vyrobit a hlavně přenést tolik energie v době nabíjecí špičky: odpoledne - večer.

+1/0
3.10.2016 13:50

J93a41k68u56b 90Š56a47f68a66n46d88a 7515637521491

To je jen otázka ceny EE v jednotlivých částech dne. A ani bez toho by to nebyl problém, největší spotřebitel je průmysl a ten už večer moc nejede.

+4/−1
3.10.2016 13:59

P98e33t92r 61N38i36v22n41i74c75k92ý 3742404505817

Večer je špička domácností a tím i zatížení přenosové soustavy právě do těch zásuvek, ze kterých bys chtěl zároveň nabíjet elektromobily.

+1/−1
3.10.2016 14:50

M64a45r59t24i83n 61K28a53r17á38s54e89k 9888603538318

Co vas porad vede k nesmyslnemu pozadavky na nabijeni v pozdnim odpoledni? To jezdite na nocni stokilometrove vylety nebo co?

0/0
3.10.2016 14:57

J14a97k50u74b 11Š88a51f93a91n61d65a 7925637261261

Pletete si přenosovou a distribuční soustavu. Přenosová soustava bude použita ta stejná jak pro domácnosti tak pro průmysl. U distribuční záleží na tom, kolik mají domácnosti nasmlouvaný jistič. Když ERÚ tlačila na využívání jističe, tak snad to mají ošetřené. Jinak elektromobily se budou rozšiřovat velmi pozvolna takže na zvýšení kapacity distribuční soustavy je v rámci rekonstrukcí času dost.

+2/0
3.10.2016 15:05

M95a86r11t11i38n 36K78a90r30á55s26e63k 9168483478608

To prave neni zadny problem a je to vyresene uz dneska - vetsina vlastniku ma dvoutarifovy tarif na elektrinu a nabijeci zasuvku udelanou tak aby bezela jen na nizky tarif (tj v dobe spicky, kdy je elektriny nedostatek a lidem naskoci VT, tak auta nedobiji) - je to naopak stabilizujici prvek do rozvodne soustavy

+4/−1
3.10.2016 14:07

P87e52t70r 93N33i65v48n92i23c50k66ý 3622274685647

To právě je problém. Přijedeš domů a rozhodně nechceš čekat, že ti někdy v noci zapne NT. Do té doby s autem nemůžeš nikam jet, ani v případě nouze. Chceš přijet domů a hned začít nabíjet. Ideálně nepoužívat rychlonabíječky (z důvodu šetření drahého akumulátoru), ale hezky pomalu nabíjet a na to potřebuješ hodiny.

+2/0
3.10.2016 14:49

M37a89r41t67i87n 87K32a27r51á23s77e94k 9578463818138

Ono tim autem jet samozrejme muzes (pod nejedes do prace prace 150 km za den a po navratu nepotrebujes jet dalsi 100km). V pripade potreby autniho dobiti ti nikdo nebrani zapojit to to neblokovane zasuvky a dobijet i odpoledne, v drtive vetsine pripadu ale bude stacit nocni dobijeni a auto bude mit dojezdu dost velkou rezervu...

+1/0
3.10.2016 14:56

J56a41r72o23m31i68r 91F60a56r93e87k 4602713727

Videl jsem treba parkoviste jedne firmy, ktere je zakryto solarnimi panely. Ma to dve vyhody, jednak stoji auta pekne ve stinu, druhak by nemel byt problem nabijet pres den, kdyz je clovek v praci. Akorat to bylo v Provence, preci jen 300 slunecnich dnu v roce jsou o neco lepsi podminky, nez v CR.

+1/−1
3.10.2016 14:07

P61e31t64r 27N35i31v48n59i58c38k70ý 3102574265387

Počítal jsi někdy kolik panelů a kolik hodin slunečního svitu je třeba na nabití elektromobilu? V Kalifornii nebo na jihu Španělska budiž, ale u nás?

+1/0
3.10.2016 14:46

P17a12v20e20l 92R35i88e14d47l 4944457391849

Situace u nás je výrobcům EV u zádele. Ale pokud se budou točit větrníky v Německu, Norsku a Británii, elektriky bude dost.

+2/−1
3.10.2016 14:53

J73a98r37o59m53i89r 91F22a77r32e24k 4422523977

Vsak pisu, bylo to v Provence. A v praci jsi 8 hodin, tudiz casu dosti. Neresi to vsechny problemy elektroautomobilismu, ale aspon nekde je to zajimava alternativa.

+1/−1
3.10.2016 14:54

M13a12r22t72i52n 62K52a54r82á77s66e45k 9838563838688

Delal jsem si orentacni prepocet, a i kdyby vsech cca 5 milionu osobaku v CR jezdilo na elektrinu, tak to v pohode pokrzje dnesni produkce (porad by zbylo i na vyvoz), do toho je treba zohlednit fakt, ze EV se nebiji prevazne pres noc, kdyz je spotreba mensi, takze v pripade potreby se proste zdroje nechaji vice pracovat i v noci, cimz se sit jeste vice stabilizuje oproti dnesnimu stavu.

Co se tyce prenosove soustavy, tak hlavni site jsou na to propravene v pohode a s velkou rezervou, problem by byl akorat v tranformatorech posledni kilometry pred baraky - tam by bylo treba postupem casu nabysit kapacity transformatoru (coz neni nejak extra draha nebo problematicka zalezitost)...

+2/−1
3.10.2016 13:30

P81e94t46r 73N60i31v77n26i19c65k13ý 3602844865767

Elektromobily se nabíjí převážně odpoledne a večer, kdy lidi přijedou domů a připojí je na nabíjení. A večer je energetická odběrová špička i tak.

+1/0
3.10.2016 13:58

M66a94r32t85i90n 73K52a81r86á40s90e30k 9698243698428

No dost lidi co pravidelne dobiji ma tarif "elektromobilita" - kterym ji elektrinu na dobijeni pusti az jakmile vecerni spiscka skonci, to same kdyz mate tarif primotop, tak dava smysl mit zasobku na dobijeni "vypinanou" na vysoky tarif a tak do auta ve vecerni spicce proud nejde. Kdyz to neni problem udelat uz dneska aby se auta dobijela v noci, tak pri masovejsim rozsireni uz to tim tuplem nekdo na energetice poresi, aby se to nabijelo ve "spravnou dobu"....

+3/−1
3.10.2016 14:03

P17e52t94r 36N76i68v90n75i34c84k12ý 3172484125677

Již jinde jsem psal, že idea hezká, ale reálně chceš nabíjet elektomobil hned, jak přijdeš domů, aby byl co nejdříve připraven.

To je jiný případ, než ohřev TUV, který může počkat na NT.

+1/−2
3.10.2016 14:52

M66a15r21t71i23n 96K64a19r26á10s18e16k 9828393618638

No zajimalo jake procento lidi, potrebuje po prijezdu z prace ve vsedni den, akutne dobit auto, aby v zapeti mohli na dalsi stokilometrovou cestu.... ono u drtive vetsiny lidi staci i nejslabsi EV dat do zasuvky 2x do tyden na noc, rozhodne ne akotune kazdy den po prijezdu...

A tech par pripadu, kdyz nekdo bude chtit hned odopoledne dobijet energeticke soustave opravdu nebude nai trochu vadit...

+1/−1
3.10.2016 15:02

M56i76l57a60n 64V57o19t18a75v28a 5964106881652

nemáte pravdu. Současného výkonu u nás je dost. Podívejte se množství prodané elektřiny ven. A i kdyby množství elektráren narostlo, tak se dá mnohem snáze filtrovat co vypustí do ovzduší na rozdíl od vykuchaných výfuků a obecně emisí, které se dělají jen kvůli zalíbení a vypouštění dalších karcinogenů, které vznikají v důsledku přidávání benzínu do výfukového systému

+4/−1
3.10.2016 13:21

M13a78r28t73i85n 19D97u10f71e76k 3972357948274

Na Sahaře se postaví giga solární elektrárna a kabely přes Středozemní moře se protáhne elektřina do Evropy.

0/−1
3.10.2016 15:11

J70a85r60o24m70i38r 35F59a87r47e19k 4562953457

Pokud se nepletu, tak nepotahne, energii si nakonec nechaji pro sebe.

0/0
3.10.2016 15:19







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.