Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu
Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P46e19t89r 50N79o47v86o87t66ň10á10k 1135711823788

Všimněte si také, kolik našlápnutých automobilek se podařilo minulému režimu úspěšně zničit. :-(

+8/0
doporučit
5.10.2016 0:02

J30a76n 70S64v74a33r80d54a 4627825646750

Jako pamětník (77let)potvrzuji v podstatě Vaše informace.Ale zjednodušeně je možné říci: ́škodovky zaváděly levé řízení u inovovaných typů, třeba Popular lidový,popular 1101,rapidOHV.Tatra u typu 87,.97,57B,pragovky Piccolo 1939,Lady 1938,Baby novější.Aero od typu 30 a 50.

+7/0
doporučit
4.10.2016 10:58

K11a15t63e74ř46i35n81a 25V29ý11b97o21r12n31á 6710549159

Koukám, že nebýt Němců, tak si ještě dnes žádáme o výjimku pro levostranný provoz v Bruselu. ;)

+13/−5
doporučit
4.10.2016 17:48

M97i14l81a15n 90V38o33l61e97k 5149903656649

"Slovenský stát, který vznikl 14. března, zaváděl jízdu vpravo od 18. března, nejprve v Bratislavě a později v dalších krajích, proces byl dokončen až v roce 1941." Postupné zavádění muselo řidiče držet dost ve střehu.

+6/0
doporučit
4.10.2016 15:18

M36a66r24t71i85n 82K13u35ř63í76t89k67a 6587286778585

V dávných dobách se stranovost jízdy moc neřešila, protože nebyl tak velký provoz. Jízda vlevo vychází z pravidla míjení jezdců na koních, aby mohli vedle sebe zastavit a podat si ruce, pochopitelně pravé.

Do článku by bylo vhodné doplnit, co vedlo země k přechodu na jízdu vpravo?

+5/0
doporučit
4.10.2016 13:34

M61i52c60h35a49l 64R78e82i69t20e76r 7395223474

Trochu mi to pripomina nase prijeti EURa :-) Zavazali jsme se k nemu, ale nejspis na to nikdy nedojde.

+4/0
doporučit
5.10.2016 9:31

J31a90n 59Z64a74b41a96b40a 8454874518794

On tu byl ještě jeden důvod, proč mí volant vlevo při levostranném provozu a zejména u malých náklaďáků. Tahle varianta se používala i z toho důvodu, aby řidič při častém vystupování při nakládce a vykládce nemusel bíhat celé auto a nevystupoval do silnice.

+3/0
doporučit
4.10.2016 23:38

D44a37v91i46d 41H19u55r12k45a 3610393391251

Můj dědeček měl "po Němcích" Opla s volantem na pravé straně. Vůz byl vyroben snad někdy v roce 1938 nebo 1936. Přesněji to už nezjistím. Takže to bylo auto německé výroby s volantem vpravo. Někdy kolem roku 1967 - 68 si děda sám v garáži přehodil volant na levou stranu a ještě dva roky s autem jezdil, pak ho prodal. Dnes by mě strašně zajímalo, jak se v těch letech řešila přestavba a jestli se to auto muselo přetypovat. Ale to se už nikdy nedozvím.....

+3/0
doporučit
4.10.2016 17:15

J70o86z41e11f 74K16o72s22t25e54l97a18n93s53k46ý 8615312179716

Veľmi zaujímavý článok. Zase sa ukázalo, že história nebola taká jednoznačná, ako by sme z dnešného pohľadu tipovali.

Zaujímalo by ma ale, ako sa jazdilo za Rakúsko-Uhorska a po ktorej strane cesty sa v 20. a 30. rokoch jazdilo v štátoch, ktoré vznikli na rozpadnutej C a K monarchie.

+2/0
doporučit
4.10.2016 20:16

Z83d68e29n51ě89k 32W78e66r83n20h12a69r60t 6297495132538

Sranda je, když v nějakém filmu předvádí rytířské klání a všichni jezdí vpravo. A tedy dřevce drží nesmyslně křížem přes koně. Je naprosto jasné a logické, že museli jezdit proti sobě vlevo, jak z hlediska držení dřevce, tak stability v sedle.

+4/−5
doporučit
4.10.2016 14:42

T64o39m70á81š 78T67o28e81g92e38l 7463653188496

Priznam se, ze mi vice sedi volant na prave strane. R^

+2/−4
doporučit
4.10.2016 9:18
Foto

K24a54r66e55l 55S51e45i50d77l 8959485870118

Kdysi tu někde byl článek, že strana, po které se jezdilo, vycházela ze zvyklostí formanů v různých zemích. Někde sedávali na kozlíku, někde na krajním koni... a auta se přizpůsobila povozům.

+1/0
doporučit
6.10.2016 19:38

M23a84r47t87i54n 49P92i96š90t45o89r15a 8108108686969

Měl jsem dojem, že strana, na které sedí řidič, se určovala v pravěku dle řadicí páky pro většinového praváka. Dokud byla vně vozu, tak seděl vpravo, když se přesunula doprostřed, posunul se i řidič doleva.

+1/0
doporučit
6.10.2016 14:02

M92i41l11o75š 70K86r24u93m72p 2924617174

když měla Praha výjimku, tak jako auta na hranici města přejela na druhou stranu silnice?:)

+1/0
doporučit
5.10.2016 0:03
Foto

M23i61r73o43s89l66a15v 95S55t50e90i26n25e52r 1325185768503

DKW Meisterklasse a Sonderklasse byl vzorem mnoha dalších výrobců "lidového" vozu. Minor měl například sestřičku Syrenu v Polsku.

Trabant konzervoval ten pravzor až do 90. let minulého století.

Modernější IFA 3=6, dvoutaktní tříválec AutoUnion, měl v DDR bratra Wartburga. IFA s výrobou tříválců skončila brzo, v DDR se v novém kabátě vyráběl Wartburg ještě mnoho let.

Pro bafuňáře se v DDR vyráběl Horch se čtyřtaktním šestiválcem OHC 3,2 litru s 75 HP, (například model 920). I Horch a továrna ve Zwickau patřily ke koncernu dnešní Audi.

+1/0
doporučit
4.10.2016 20:09

R54i50c75h53a83r63d 47A22u40b35r69e52c24h61t 1862841826390

Do Wikovu Kapka jsem se zamiloval a první pohled.

+1/0
doporučit
4.10.2016 17:35

J71u55r24a43j 94V72á51c52l50a84v59í28k 9639160265326

Pokud si pamatuji již mě neznámý pramen, jízda vlevo nebo vpravo charakterizovala situaci. Protože v levé ruce se držel štít a v pravé meč (dřevec). Pokud se na cestě poutníci (vojáci, šlechta) drželi vpravo, míjeli se štíty - tedy neměli snahu vyprovokovat boj. Pokud se drželi vlevo, míjeli se meči - to znamenalo boj.

0/−1
doporučit
7.10.2016 11:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.