Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak to bylo s volanty aneb jak levá a pravá strana dokáže zamotat hlavu

Automobily s volantem vlevo se u nás začaly vyrábět a prodávat dávno před zavedením pravostranného provozu. Ač se to může zdát na první pohled překvapivé, jejich zastoupení v předválečném vozovém parku tuzemského obyvatelstva nebylo zanedbatelné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J25u45r33a54j 86V64á93c50l85a13v89í81k 9669610495566

Pokud si pamatuji již mě neznámý pramen, jízda vlevo nebo vpravo charakterizovala situaci. Protože v levé ruce se držel štít a v pravé meč (dřevec). Pokud se na cestě poutníci (vojáci, šlechta) drželi vpravo, míjeli se štíty - tedy neměli snahu vyprovokovat boj. Pokud se drželi vlevo, míjeli se meči - to znamenalo boj.

0/−1
7.10.2016 11:34

R67a94d85e65k 64N75e27u85m66a53n58n 5932592778405

to je sice hezké, ale blbost, dva názory pod tebou jsou logičtější

0/0
8.10.2016 15:09
Foto

K49a32r62e90l 48S45e92i70d46l 8869315980628

Kdysi tu někde byl článek, že strana, po které se jezdilo, vycházela ze zvyklostí formanů v různých zemích. Někde sedávali na kozlíku, někde na krajním koni... a auta se přizpůsobila povozům.

+1/0
6.10.2016 19:38
Foto

M91a58r40t52i94n 16P27i39š31t85o84r49a 8278478876439

Měl jsem dojem, že strana, na které sedí řidič, se určovala v pravěku dle řadicí páky pro většinového praváka. Dokud byla vně vozu, tak seděl vpravo, když se přesunula doprostřed, posunul se i řidič doleva.

+1/0
6.10.2016 14:02
Foto

M16a10r89t18i72n 49P59i14š69t11o20r73a 8348498776439

Prima. Doufám, že i v jiných rubrikách si přečteme články, že jsme napsali blbost, a s podrobným rozborem jak to vlastně je.

0/0
5.10.2016 23:18

R64a93d17e22k 15F98o53l59p10r28e45c76h51t

Ten článek zazdívající u nás volanty vlevo byl v rubrice Kultura a byla velká náhoda, že jsem si ho až o víkendu podle nadpisu všiml. Kdyby byl nadpis bez volantu, tak by mi článek utekl.

+2/0
6.10.2016 13:19

M31i97c15h37a40l 86R40e89i88t51e98r 7365823924

Trochu mi to pripomina nase prijeti EURa :-) Zavazali jsme se k nemu, ale nejspis na to nikdy nedojde.

+4/0
5.10.2016 9:31

M94i53l15o81š 18K51r72u61m53p 2804307104

když měla Praha výjimku, tak jako auta na hranici města přejela na druhou stranu silnice?:)

+1/0
5.10.2016 0:03
Foto

P11e46t58r 72N31o23v37o27t79ň22á68k 1955181893128

Všimněte si také, kolik našlápnutých automobilek se podařilo minulému režimu úspěšně zničit. :-(

+8/0
5.10.2016 0:02

J85i75ř51í 17E84r32b15e57n 1153934466377

Nějak jsem nepochopil souvislost...

0/0
5.10.2016 5:47
Foto

P34e78t68r 53N33o16v39o85t93ň41á26k 1305851973648

Tyto automobilky vyráběly nádherná auta na špičkové světové úrovni, je obrovská škoda, že je komunisti zničili. Mohli jsme dnes ovládat velkou část světového automobilového průmyslu a udávat směr jako ho udávala třeba Jawa s motorkami. Mohli se u nás dál vyráběj jak luxusní tak užitkové vozy mnoha značek a to ve vlastnictví českém, automobilový průmysl dělá obrovskou část státní ekonomiky, mohli jsme se mít dnes líp než němci... a mohli jsme dát vzniknout dalším nádherným a skvělým vozům o kterých se už bohužel nedočteme, protože nevznikly, kvůli bandě socialistů, kteří si mysleli že to budou řídit lépe než soukromníci vlastní podniky. Můžeme se na tu úroveň těžko ale přece zpět dostat, ale to by se nám tu nesměli znovu rozlézat socialisti a přerodělovači.

+3/0
5.10.2016 22:25

J23o82s84e18f 72Š27á49t86a85v12a 2734441776959

Moc chytré ty vaše řeči nejsou.Zabádejte v historii a příště také napište kolik daleko větších a vyspělejších automobilek ve světě po válce zmizelo.

0/0
11.10.2016 17:53

J88a52n 77Z83a84b13a48b20a 8684444898774

On tu byl ještě jeden důvod, proč mí volant vlevo při levostranném provozu a zejména u malých náklaďáků. Tahle varianta se používala i z toho důvodu, aby řidič při častém vystupování při nakládce a vykládce nemusel bíhat celé auto a nevystupoval do silnice.

+3/0
4.10.2016 23:38

R14a18d53e58k 30D30o86l66e90ž73a30l 2859723200830

"Získal později přezdívku "český jaguar""

Zcela jistě ale mnohem později. Vozy Jaguar se až do 2. světové nazývaly Swallow Sidecars.

0/0
4.10.2016 21:53

R91i82c50h59a70r61d 89A14u88b48r45e10c94h25t 1122241496280

Firma ano, ale už od roku 1935 používala pro svá auta jméno SS Jaguar.

0/0
4.10.2016 22:35

M93a22r41t42i36n 80K52u57ř20í14t24k31a 6907206748285

Dokonce se uvažovalo, že kombinace volant vpravo a jízda vpravo je praktičtější v křivolakých aplských silnicích.

0/0
4.10.2016 21:25

J56i37ř27í 84E28r26b24e13n 1643204846307

Ostatně italské náklaďáky ho právě z tohoto důvodu běžně měly vpravo ještě v 70. letech.

0/0
4.10.2016 21:27

M90a50r87t59i79n 66N78e96r52m58u56t 9697167238519

Jo, to je vidět třeba ve filmu Šimon a Matouš jedou na Riviéru

+4/0
4.10.2016 21:38

M84i89c66h56a35l 35H76o68r74s95k64y 2102776976370

zapomněl sem se vám představit jsem Fru Fru;-D

+3/0
4.10.2016 22:24

P77e25t95r 32M66a68r25š63o50u34n 5415768746966

nojo, ale to má výhodu jen pro jízdu jedním směrem... a to ještě není zaručeno, že to bude nahoru, nebo dolu. kombinace je možná obojí...;-)

Pokud tedy nebylo nařízení stavět cestu nahoru smerem vpravo po kopci, a zpět jet jinudy cestou co se vine po druhé "polovině" kopce ;-)

+1/0
5.10.2016 21:09

R80a57d77e15k 74F38o23l97p63r58e93c24h81t

To má v tomto případě výhodu vždy (stejnou výhodu na horských úbočích má jízda vlevo s volantem vlevo) - zkrátka volant na odvráceném boku od středu vozovky.

+1/0
5.10.2016 22:43
Foto

J23i62ř25í 66D11v98o24ř80á40k 5725839560818

U nás jezdil ( možná ještě jezdí ) jeden dopravce z Tatrou , tuším 57A , s volantem vpravo . Pravda , už toho moc nepředjede ..... .

0/0
4.10.2016 20:25

J69o35z25e32f 92K58o11s70t93e48l86a94n12s69k24ý 8795612469376

Veľmi zaujímavý článok. Zase sa ukázalo, že história nebola taká jednoznačná, ako by sme z dnešného pohľadu tipovali.

Zaujímalo by ma ale, ako sa jazdilo za Rakúsko-Uhorska a po ktorej strane cesty sa v 20. a 30. rokoch jazdilo v štátoch, ktoré vznikli na rozpadnutej C a K monarchie.

+2/0
4.10.2016 20:16

J52i85ř12í 11E35r66b40e76n 1603264496837

"Zase sa ukázalo, že história nebola taká jednoznačná, ako by sme z dnešného pohľadu tipovali."

- no ono se stačí podívat na dnešní hodnocení událostí 10-15 let starých, nebo si s nadhledem pročíst tehdejší zpravodajství a publicistiku. A nejhorší je, když si třeba v učebnicích a elaborátech dočtete o historických událostech, které si pamatujete osobně... a víte, že to tenkrát bylo trochu jinak než je to dnes napsáno. Historii píší vítězové ze svého pohledu, málokdy objektivního.

+7/−1
4.10.2016 21:27

M92a58r91t68i86n 81N40e65r45m22u21t 9287247388719

Na základce mě celkem překvapilo, když učitelka dějepisu prohlásila, že historii po roce 68 ani Poučení z krizového vývoje se nebudeme učit ani zkoušet, protože jsou to příliš mladé události a na jejich vyhodnocení je ještě moc brzo. Byl rok asi 87 a dotyčná učitelka byla navenek kovaná komunistka....

+1/0
4.10.2016 21:43

I97v39a98n 10H78o36l55a13s 5947667348887

> třeba v učebnicích a elaborátech dočtete o historických událostech, které si pamatujete osobně

A pamatujete si pouze to, co jste osobně zažil, zatímco hned v sousední ulici/městě to mohlo být úplně jinak. Zatímco historik má (resp. měl by mít) k dispozici fakta ze všech "ulic", takže zpracovává globální pohled, který může být od konkrétní individuální zkušenosti na hony vzdálený a přesto je objektivně pravdivý.

+3/0
4.10.2016 22:53
Foto

M64i62r80o50s53l54a64v 92S46t20e10i36n96e30r 6808914393745

DKW Meisterklasse a Sonderklasse byl vzorem mnoha dalších výrobců "lidového" vozu. Minor měl například sestřičku Syrenu v Polsku.

Trabant konzervoval ten pravzor až do 90. let minulého století.

Modernější IFA 3=6, dvoutaktní tříválec AutoUnion, měl v DDR bratra Wartburga. IFA s výrobou tříválců skončila brzo, v DDR se v novém kabátě vyráběl Wartburg ještě mnoho let.

Pro bafuňáře se v DDR vyráběl Horch se čtyřtaktním šestiválcem OHC 3,2 litru s 75 HP, (například model 920). I Horch a továrna ve Zwickau patřily ke koncernu dnešní Audi.

+1/0
4.10.2016 20:09

J82i85ř96í 94E41r47b60e25n 1703574466547

Jenže pozor, Trabant P50 s motorem vpředu napříč před nápravou a pohonem předních kol homokinetickými klouby byl v roce 1957 skutečným technickým světovým průlomem.

"Průlomový" Austin Mini přišel s touto koncepcí až o dva roky později!

+3/0
4.10.2016 21:35

K95a11t62e91ř75i12n64a 70V66ý73b58o44r34n87á 6380719139

Koukám, že nebýt Němců, tak si ještě dnes žádáme o výjimku pro levostranný provoz v Bruselu. ;)

+13/−5
4.10.2016 17:48
Foto

I57v54a63n 73K29o82p47t91a 5687302421897

Umíte číst? Spis mate problem s porozuměním psaného textu. O pravostranem provozu rozhodla uz ceskoslovenska vlada ve dvacátých letech a narodila ho ještě pred okupaci.

+4/−1
4.10.2016 21:48

J37i82ř17í 55E91r23b98e73n 1143544776367

Spíš si dělá legraci z toho, že československé vlády opakovaně posouvaly ten přechod a tím jen prohlubovaly a prodražovaly existující problém.

Paralela s (ne)řešením kapacitní dopravní sítě (VRT, dálnic a prvotřídek) českými vládami po roce 1992 se přímo nabízí...

+5/0
4.10.2016 21:56

R68i18c19h37a61r69d 53A19u87b22r22e12c82h80t 1762271256980

Do Wikovu Kapka jsem se zamiloval a první pohled.

+1/0
4.10.2016 17:35

D16a81v31i80d 38H89u51r87k42a 3730383971971

Můj dědeček měl "po Němcích" Opla s volantem na pravé straně. Vůz byl vyroben snad někdy v roce 1938 nebo 1936. Přesněji to už nezjistím. Takže to bylo auto německé výroby s volantem vpravo. Někdy kolem roku 1967 - 68 si děda sám v garáži přehodil volant na levou stranu a ještě dva roky s autem jezdil, pak ho prodal. Dnes by mě strašně zajímalo, jak se v těch letech řešila přestavba a jestli se to auto muselo přetypovat. Ale to se už nikdy nedozvím.....

+3/0
4.10.2016 17:15
Foto

M12i76r36o14s21l73a20v 40S98t76e33i11n25e70r 6148724213465

Moje Škoda "Liduška" vyrobená 1938 měla volant vlevo. Praga Alfa z r. 1930 ještě vpravo.

+1/0
4.10.2016 20:11

R80a57d15e48k 95F15o87l79p28r84e72c36h78t

S tou Liduškou to je právě ten zajímavý případ - do Lidušek se standardně dával volant nalevo až od srpna 1939.

S volantem vpravo, jak se standardně vyráběla až do července 1939, ji mají i v muzeu Škoda: http://auto.idnes.cz/foto.aspx?r=auto_ojetiny&c=A151130_010825_auto_ojetiny_erp&foto=ERP5f9a82_189_Skoda_Popular_Liduska.jpg

0/0
4.10.2016 21:12

M79i89c24h20a34l 55F75i64n53s15t68e16r15l96e 7789220293478

Jen taková perlička : V roce 1934, kdy Tatra vyjížděla se svojí revoluční aerodynamickou T 77, existoval prototyp s volantem umístěným v ose vozidla - tedy uprostřed.

0/0
4.10.2016 16:30

Z25d31e37n57ě49k 92W63e80r31n26h40a54r34t 6677715962538

Podobný nápad měli u LandRoveru, první kusy měly taky volant uprostřed.

0/0
4.10.2016 16:56

R21a11d60e78k 27R44a80i37d52a 5457412899

tuším že volant uprostřed měla i seriová verze, protože byla možnost si objednat klasickou verzi pro 5 lidí, nebo širší pro 6 a ta právě měla volant uprostřed, vpředu seděli tři.

0/0
4.10.2016 20:52

M17i18l66a98n 47V57o14l50e31k 5499303556539

"Slovenský stát, který vznikl 14. března, zaváděl jízdu vpravo od 18. března, nejprve v Bratislavě a později v dalších krajích, proces byl dokončen až v roce 1941." Postupné zavádění muselo řidiče držet dost ve střehu.

+6/0
4.10.2016 15:18

J33i59ř34í 97E79r11b44e17n 1533664216687

No to sice ano, ale těch řidičů zase tak moc nebylo. V roce 1937 bylo v celém Československu přihlášeno na 85 tisíc motorových vozidel (od motocyklů po autobusy) a do jara 1939 jich příliš nepřibylo.

+2/0
4.10.2016 21:40

Z67d96e86n56ě29k 95W56e31r89n24h17a73r55t 6867195662558

Sranda je, když v nějakém filmu předvádí rytířské klání a všichni jezdí vpravo. A tedy dřevce drží nesmyslně křížem přes koně. Je naprosto jasné a logické, že museli jezdit proti sobě vlevo, jak z hlediska držení dřevce, tak stability v sedle.

+4/−5
4.10.2016 14:42

R31a71d79e14k 35H92o84d55a38ň 9726447961823

Mně to přijde naopak celkem logické - máte-li dřevec a štít, dřevec můžete držet křížem, ale štít na vnejší ruce by vám byl k ničemu.

+3/0
4.10.2016 16:50
Foto

P62e50t55r 39Š79r59a27i92e11r 9523732342627

Viz níže ... ;-DR^

+2/0
4.10.2016 16:52
Foto

M18i51r60o51s91l90a76v 61S31t94e41i64n41e13r 6128104893335

Prý se však od pradávna vyhýbaly lodi na řekách vlevo.

0/0
4.10.2016 20:12

J21i34ř17í 60E65r27b25e17n 1583494616307

Obráceně. Při kolizním kurzu je každý povinen změnit směr vpravo - a toto pravidlo platí od roku 1863!

+2/0
4.10.2016 21:48
Foto

P28e15t78r 72Š84r42a94i86e79r 9523292302417

No to je zajímavý názor ale budu si to muset prostudovat... jezdec pravák přece držel štít v levé ruce a protivníkův dřevec by jím z pravé strany špatně odrážel, nemyslíte?? ;-)

+4/0
4.10.2016 16:51

J54i24ř74í 47E56r25b91e20n 1283614986557

Štítem pohnete mnohem snáz než dřevcem. Má jinou setrvačnost a těžiště...

0/0
4.10.2016 21:50

P57a85v42e36l 84T41a37š98e11k 3767353842684

Nejde o to, že by s ním nešlo snadno pohnout, ale že ho na tu pravou stranu, kde je ruka držící dřevec, nejde dost dobře dát, protože prostě není kam – překáží tam ruka s dřevcem.

0/0
4.10.2016 22:04

P28a68v15e13l 53T67a15š85e29k 3207133502684

Vám to možná přijde jasné a logické, ale je to nesmysl. Pokud by jeli vlevo, tak by se neměli jak chránit štítem. Co se týče držení dřevce a stability, tak mírné vyklonění dřevce do strany nemůže mít velký vliv. Dřevec mohl být zasazen do zářezu ve štítu, který ho takto podepíral, což držení ještě ulehčovalo.

+2/0
4.10.2016 22:02

M12a33r68t19i10n 53K79u26ř36í56t62k60a 6937216908315

V dávných dobách se stranovost jízdy moc neřešila, protože nebyl tak velký provoz. Jízda vlevo vychází z pravidla míjení jezdců na koních, aby mohli vedle sebe zastavit a podat si ruce, pochopitelně pravé.

Do článku by bylo vhodné doplnit, co vedlo země k přechodu na jízdu vpravo?

+5/0
4.10.2016 13:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.