Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak to bylo s volanty aneb jak levá a pravá strana dokáže zamotat hlavu

Automobily s volantem vlevo se u nás začaly vyrábět a prodávat dávno před zavedením pravostranného provozu. Ač se to může zdát na první pohled překvapivé, jejich zastoupení v předválečném vozovém parku tuzemského obyvatelstva nebylo zanedbatelné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J45u96r28a90j 66V57á15c76l79a45v22í40k 9189180615486

Pokud si pamatuji již mě neznámý pramen, jízda vlevo nebo vpravo charakterizovala situaci. Protože v levé ruce se držel štít a v pravé meč (dřevec). Pokud se na cestě poutníci (vojáci, šlechta) drželi vpravo, míjeli se štíty - tedy neměli snahu vyprovokovat boj. Pokud se drželi vlevo, míjeli se meči - to znamenalo boj.

0/−1
7.10.2016 11:34

R57a61d90e16k 72N84e83u71m46a66n45n 5572112448685

to je sice hezké, ale blbost, dva názory pod tebou jsou logičtější

0/0
8.10.2016 15:09
Foto

K68a33r64e77l 81S54e64i72d48l 8159985760248

Kdysi tu někde byl článek, že strana, po které se jezdilo, vycházela ze zvyklostí formanů v různých zemích. Někde sedávali na kozlíku, někde na krajním koni... a auta se přizpůsobila povozům.

+1/0
6.10.2016 19:38
Foto

M71a45r22t78i11n 47P56i52š42t70o41r72a 8218448296299

Měl jsem dojem, že strana, na které sedí řidič, se určovala v pravěku dle řadicí páky pro většinového praváka. Dokud byla vně vozu, tak seděl vpravo, když se přesunula doprostřed, posunul se i řidič doleva.

+1/0
6.10.2016 14:02
Foto

M90a68r28t77i10n 53P71i84š53t83o66r12a 8958288676669

Prima. Doufám, že i v jiných rubrikách si přečteme články, že jsme napsali blbost, a s podrobným rozborem jak to vlastně je.

0/0
5.10.2016 23:18

R84a17d57e73k 31F33o77l10p96r22e26c89h92t

Ten článek zazdívající u nás volanty vlevo byl v rubrice Kultura a byla velká náhoda, že jsem si ho až o víkendu podle nadpisu všiml. Kdyby byl nadpis bez volantu, tak by mi článek utekl.

+2/0
6.10.2016 13:19

M45i19c42h30a52l 28R24e39i57t45e70r 7915503934

Trochu mi to pripomina nase prijeti EURa :-) Zavazali jsme se k nemu, ale nejspis na to nikdy nedojde.

+4/0
5.10.2016 9:31

M56i62l88o50š 45K51r73u15m36p 2364717554

když měla Praha výjimku, tak jako auta na hranici města přejela na druhou stranu silnice?:)

+1/0
5.10.2016 0:03
Foto

P68e45t50r 77N13o40v55o93t59ň47á57k 1685741753488

Všimněte si také, kolik našlápnutých automobilek se podařilo minulému režimu úspěšně zničit. :-(

+8/0
5.10.2016 0:02

J52i55ř58í 21E13r38b82e82n 1523434326757

Nějak jsem nepochopil souvislost...

0/0
5.10.2016 5:47
Foto

P53e50t71r 13N16o93v79o72t54ň93á17k 1675671603938

Tyto automobilky vyráběly nádherná auta na špičkové světové úrovni, je obrovská škoda, že je komunisti zničili. Mohli jsme dnes ovládat velkou část světového automobilového průmyslu a udávat směr jako ho udávala třeba Jawa s motorkami. Mohli se u nás dál vyráběj jak luxusní tak užitkové vozy mnoha značek a to ve vlastnictví českém, automobilový průmysl dělá obrovskou část státní ekonomiky, mohli jsme se mít dnes líp než němci... a mohli jsme dát vzniknout dalším nádherným a skvělým vozům o kterých se už bohužel nedočteme, protože nevznikly, kvůli bandě socialistů, kteří si mysleli že to budou řídit lépe než soukromníci vlastní podniky. Můžeme se na tu úroveň těžko ale přece zpět dostat, ale to by se nám tu nesměli znovu rozlézat socialisti a přerodělovači.

+3/0
5.10.2016 22:25

J10o95s25e41f 80Š69á75t34a62v80a 2764591526409

Moc chytré ty vaše řeči nejsou.Zabádejte v historii a příště také napište kolik daleko větších a vyspělejších automobilek ve světě po válce zmizelo.

0/0
11.10.2016 17:53

J61a66n 34Z68a17b79a50b19a 8754534628804

On tu byl ještě jeden důvod, proč mí volant vlevo při levostranném provozu a zejména u malých náklaďáků. Tahle varianta se používala i z toho důvodu, aby řidič při častém vystupování při nakládce a vykládce nemusel bíhat celé auto a nevystupoval do silnice.

+3/0
4.10.2016 23:38

R94a75d96e60k 51D53o44l76e87ž82a55l 2289893940820

"Získal později přezdívku "český jaguar""

Zcela jistě ale mnohem později. Vozy Jaguar se až do 2. světové nazývaly Swallow Sidecars.

0/0
4.10.2016 21:53

R73i47c50h35a26r29d 30A24u41b49r42e97c53h24t 1582861486870

Firma ano, ale už od roku 1935 používala pro svá auta jméno SS Jaguar.

0/0
4.10.2016 22:35

M88a80r57t64i29n 34K16u17ř62í73t83k77a 6507266848665

Dokonce se uvažovalo, že kombinace volant vpravo a jízda vpravo je praktičtější v křivolakých aplských silnicích.

0/0
4.10.2016 21:25

J44i38ř13í 36E64r74b55e82n 1283124206457

Ostatně italské náklaďáky ho právě z tohoto důvodu běžně měly vpravo ještě v 70. letech.

0/0
4.10.2016 21:27

M33a72r33t67i78n 12N76e93r92m88u84t 9157907238229

Jo, to je vidět třeba ve filmu Šimon a Matouš jedou na Riviéru

+4/0
4.10.2016 21:38

M61i66c65h64a57l 36H39o91r52s20k83y 2892346156120

zapomněl sem se vám představit jsem Fru Fru;-D

+3/0
4.10.2016 22:24

P81e10t32r 95M70a38r11š59o19u70n 5245178726506

nojo, ale to má výhodu jen pro jízdu jedním směrem... a to ještě není zaručeno, že to bude nahoru, nebo dolu. kombinace je možná obojí...;-)

Pokud tedy nebylo nařízení stavět cestu nahoru smerem vpravo po kopci, a zpět jet jinudy cestou co se vine po druhé "polovině" kopce ;-)

+1/0
5.10.2016 21:09

R48a28d31e72k 61F42o30l61p46r55e87c96h42t

To má v tomto případě výhodu vždy (stejnou výhodu na horských úbočích má jízda vlevo s volantem vlevo) - zkrátka volant na odvráceném boku od středu vozovky.

+1/0
5.10.2016 22:43
Foto

J41i25ř67í 28D85v69o86ř85á12k 5155689270508

U nás jezdil ( možná ještě jezdí ) jeden dopravce z Tatrou , tuším 57A , s volantem vpravo . Pravda , už toho moc nepředjede ..... .

0/0
4.10.2016 20:25

J33o65z15e54f 85K22o32s29t12e70l65a68n60s53k69ý 8605482849496

Veľmi zaujímavý článok. Zase sa ukázalo, že história nebola taká jednoznačná, ako by sme z dnešného pohľadu tipovali.

Zaujímalo by ma ale, ako sa jazdilo za Rakúsko-Uhorska a po ktorej strane cesty sa v 20. a 30. rokoch jazdilo v štátoch, ktoré vznikli na rozpadnutej C a K monarchie.

+2/0
4.10.2016 20:16

J82i40ř67í 28E93r12b94e31n 1133634626257

"Zase sa ukázalo, že história nebola taká jednoznačná, ako by sme z dnešného pohľadu tipovali."

- no ono se stačí podívat na dnešní hodnocení událostí 10-15 let starých, nebo si s nadhledem pročíst tehdejší zpravodajství a publicistiku. A nejhorší je, když si třeba v učebnicích a elaborátech dočtete o historických událostech, které si pamatujete osobně... a víte, že to tenkrát bylo trochu jinak než je to dnes napsáno. Historii píší vítězové ze svého pohledu, málokdy objektivního.

+7/−1
4.10.2016 21:27

M25a14r44t90i96n 94N40e11r11m84u20t 9227227958619

Na základce mě celkem překvapilo, když učitelka dějepisu prohlásila, že historii po roce 68 ani Poučení z krizového vývoje se nebudeme učit ani zkoušet, protože jsou to příliš mladé události a na jejich vyhodnocení je ještě moc brzo. Byl rok asi 87 a dotyčná učitelka byla navenek kovaná komunistka....

+1/0
4.10.2016 21:43

I27v18a42n 26H51o65l82a76s 5667917978867

> třeba v učebnicích a elaborátech dočtete o historických událostech, které si pamatujete osobně

A pamatujete si pouze to, co jste osobně zažil, zatímco hned v sousední ulici/městě to mohlo být úplně jinak. Zatímco historik má (resp. měl by mít) k dispozici fakta ze všech "ulic", takže zpracovává globální pohled, který může být od konkrétní individuální zkušenosti na hony vzdálený a přesto je objektivně pravdivý.

+3/0
4.10.2016 22:53
Foto

M59i82r26o10s26l48a18v 50S52t56e19i77n62e53r 6548484813555

DKW Meisterklasse a Sonderklasse byl vzorem mnoha dalších výrobců "lidového" vozu. Minor měl například sestřičku Syrenu v Polsku.

Trabant konzervoval ten pravzor až do 90. let minulého století.

Modernější IFA 3=6, dvoutaktní tříválec AutoUnion, měl v DDR bratra Wartburga. IFA s výrobou tříválců skončila brzo, v DDR se v novém kabátě vyráběl Wartburg ještě mnoho let.

Pro bafuňáře se v DDR vyráběl Horch se čtyřtaktním šestiválcem OHC 3,2 litru s 75 HP, (například model 920). I Horch a továrna ve Zwickau patřily ke koncernu dnešní Audi.

+1/0
4.10.2016 20:09

J56i15ř80í 16E43r14b93e30n 1453724596307

Jenže pozor, Trabant P50 s motorem vpředu napříč před nápravou a pohonem předních kol homokinetickými klouby byl v roce 1957 skutečným technickým světovým průlomem.

"Průlomový" Austin Mini přišel s touto koncepcí až o dva roky později!

+3/0
4.10.2016 21:35

K67a33t15e95ř53i50n27a 68V19ý95b73o86r21n73á 6610339479

Koukám, že nebýt Němců, tak si ještě dnes žádáme o výjimku pro levostranný provoz v Bruselu. ;)

+13/−5
4.10.2016 17:48
Foto

I87v22a38n 37K84o46p50t80a 5777762821957

Umíte číst? Spis mate problem s porozuměním psaného textu. O pravostranem provozu rozhodla uz ceskoslovenska vlada ve dvacátých letech a narodila ho ještě pred okupaci.

+4/−1
4.10.2016 21:48

J31i27ř72í 76E92r35b51e53n 1573564106977

Spíš si dělá legraci z toho, že československé vlády opakovaně posouvaly ten přechod a tím jen prohlubovaly a prodražovaly existující problém.

Paralela s (ne)řešením kapacitní dopravní sítě (VRT, dálnic a prvotřídek) českými vládami po roce 1992 se přímo nabízí...

+5/0
4.10.2016 21:56

R64i86c46h19a16r28d 32A39u42b95r96e84c47h91t 1392481676540

Do Wikovu Kapka jsem se zamiloval a první pohled.

+1/0
4.10.2016 17:35

D71a71v49i85d 23H73u55r24k43a 3800353811931

Můj dědeček měl "po Němcích" Opla s volantem na pravé straně. Vůz byl vyroben snad někdy v roce 1938 nebo 1936. Přesněji to už nezjistím. Takže to bylo auto německé výroby s volantem vpravo. Někdy kolem roku 1967 - 68 si děda sám v garáži přehodil volant na levou stranu a ještě dva roky s autem jezdil, pak ho prodal. Dnes by mě strašně zajímalo, jak se v těch letech řešila přestavba a jestli se to auto muselo přetypovat. Ale to se už nikdy nedozvím.....

+3/0
4.10.2016 17:15
Foto

M39i64r37o39s29l59a13v 70S70t58e59i66n88e31r 6748914553435

Moje Škoda "Liduška" vyrobená 1938 měla volant vlevo. Praga Alfa z r. 1930 ještě vpravo.

+1/0
4.10.2016 20:11

R21a14d88e12k 38F35o24l11p33r45e60c13h88t

S tou Liduškou to je právě ten zajímavý případ - do Lidušek se standardně dával volant nalevo až od srpna 1939.

S volantem vpravo, jak se standardně vyráběla až do července 1939, ji mají i v muzeu Škoda: http://auto.idnes.cz/foto.aspx?r=auto_ojetiny&c=A151130_010825_auto_ojetiny_erp&foto=ERP5f9a82_189_Skoda_Popular_Liduska.jpg

0/0
4.10.2016 21:12

M13i54c81h63a10l 29F18i50n10s10t89e35r55l83e 7349490513358

Jen taková perlička : V roce 1934, kdy Tatra vyjížděla se svojí revoluční aerodynamickou T 77, existoval prototyp s volantem umístěným v ose vozidla - tedy uprostřed.

0/0
4.10.2016 16:30

Z91d69e88n49ě62k 98W13e14r58n79h35a20r55t 6707175812168

Podobný nápad měli u LandRoveru, první kusy měly taky volant uprostřed.

0/0
4.10.2016 16:56

R71a46d72e78k 21R84a80i60d37a 5347332749

tuším že volant uprostřed měla i seriová verze, protože byla možnost si objednat klasickou verzi pro 5 lidí, nebo širší pro 6 a ta právě měla volant uprostřed, vpředu seděli tři.

0/0
4.10.2016 20:52

M76i60l35a63n 46V33o24l54e23k 5159293646959

"Slovenský stát, který vznikl 14. března, zaváděl jízdu vpravo od 18. března, nejprve v Bratislavě a později v dalších krajích, proces byl dokončen až v roce 1941." Postupné zavádění muselo řidiče držet dost ve střehu.

+6/0
4.10.2016 15:18

J80i82ř12í 74E84r91b33e83n 1673614576417

No to sice ano, ale těch řidičů zase tak moc nebylo. V roce 1937 bylo v celém Československu přihlášeno na 85 tisíc motorových vozidel (od motocyklů po autobusy) a do jara 1939 jich příliš nepřibylo.

+2/0
4.10.2016 21:40

Z24d25e70n30ě88k 62W44e88r21n38h58a17r84t 6427705112958

Sranda je, když v nějakém filmu předvádí rytířské klání a všichni jezdí vpravo. A tedy dřevce drží nesmyslně křížem přes koně. Je naprosto jasné a logické, že museli jezdit proti sobě vlevo, jak z hlediska držení dřevce, tak stability v sedle.

+4/−5
4.10.2016 14:42

R19a45d28e92k 27H43o75d68a98ň 9146527391633

Mně to přijde naopak celkem logické - máte-li dřevec a štít, dřevec můžete držet křížem, ale štít na vnejší ruce by vám byl k ničemu.

+3/0
4.10.2016 16:50
Foto

P43e65t29r 72Š19r97a42i43e47r 9223172432907

Viz níže ... ;-DR^

+2/0
4.10.2016 16:52
Foto

M71i72r25o77s16l90a22v 65S64t48e94i34n30e96r 6378534303625

Prý se však od pradávna vyhýbaly lodi na řekách vlevo.

0/0
4.10.2016 20:12

J40i45ř80í 73E24r50b65e68n 1613124626757

Obráceně. Při kolizním kurzu je každý povinen změnit směr vpravo - a toto pravidlo platí od roku 1863!

+2/0
4.10.2016 21:48
Foto

P96e15t84r 83Š51r14a94i83e36r 9463482512767

No to je zajímavý názor ale budu si to muset prostudovat... jezdec pravák přece držel štít v levé ruce a protivníkův dřevec by jím z pravé strany špatně odrážel, nemyslíte?? ;-)

+4/0
4.10.2016 16:51

J10i79ř76í 84E77r44b15e92n 1913544126557

Štítem pohnete mnohem snáz než dřevcem. Má jinou setrvačnost a těžiště...

0/0
4.10.2016 21:50

P89a98v10e36l 49T31a60š62e12k 3727963282444

Nejde o to, že by s ním nešlo snadno pohnout, ale že ho na tu pravou stranu, kde je ruka držící dřevec, nejde dost dobře dát, protože prostě není kam – překáží tam ruka s dřevcem.

0/0
4.10.2016 22:04

P23a84v48e34l 78T13a98š42e32k 3477503842914

Vám to možná přijde jasné a logické, ale je to nesmysl. Pokud by jeli vlevo, tak by se neměli jak chránit štítem. Co se týče držení dřevce a stability, tak mírné vyklonění dřevce do strany nemůže mít velký vliv. Dřevec mohl být zasazen do zářezu ve štítu, který ho takto podepíral, což držení ještě ulehčovalo.

+2/0
4.10.2016 22:02

M75a34r28t69i14n 23K40u80ř95í24t95k82a 6107956268895

V dávných dobách se stranovost jízdy moc neřešila, protože nebyl tak velký provoz. Jízda vlevo vychází z pravidla míjení jezdců na koních, aby mohli vedle sebe zastavit a podat si ruce, pochopitelně pravé.

Do článku by bylo vhodné doplnit, co vedlo země k přechodu na jízdu vpravo?

+5/0
4.10.2016 13:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.