Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak to bylo s volanty aneb jak levá a pravá strana dokáže zamotat hlavu

Automobily s volantem vlevo se u nás začaly vyrábět a prodávat dávno před zavedením pravostranného provozu. Ač se to může zdát na první pohled překvapivé, jejich zastoupení v předválečném vozovém parku tuzemského obyvatelstva nebylo zanedbatelné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J78u72r86a38j 72V63á51c86l75a49v15í45k 9639200915526

Pokud si pamatuji již mě neznámý pramen, jízda vlevo nebo vpravo charakterizovala situaci. Protože v levé ruce se držel štít a v pravé meč (dřevec). Pokud se na cestě poutníci (vojáci, šlechta) drželi vpravo, míjeli se štíty - tedy neměli snahu vyprovokovat boj. Pokud se drželi vlevo, míjeli se meči - to znamenalo boj.

0/−1
7.10.2016 11:34

R47a40d27e34k 49N77e68u42m23a30n79n 5142982798505

to je sice hezké, ale blbost, dva názory pod tebou jsou logičtější

0/0
8.10.2016 15:09
Foto

K26a28r84e82l 95S96e47i42d24l 8769215460258

Kdysi tu někde byl článek, že strana, po které se jezdilo, vycházela ze zvyklostí formanů v různých zemích. Někde sedávali na kozlíku, někde na krajním koni... a auta se přizpůsobila povozům.

+1/0
6.10.2016 19:38
Foto

M24a85r14t89i18n 59P33i78š45t44o46r11a 8138548256529

Měl jsem dojem, že strana, na které sedí řidič, se určovala v pravěku dle řadicí páky pro většinového praváka. Dokud byla vně vozu, tak seděl vpravo, když se přesunula doprostřed, posunul se i řidič doleva.

+1/0
6.10.2016 14:02
Foto

M83a46r87t94i97n 88P27i77š37t94o54r98a 8968138576389

Prima. Doufám, že i v jiných rubrikách si přečteme články, že jsme napsali blbost, a s podrobným rozborem jak to vlastně je.

0/0
5.10.2016 23:18

R40a53d28e36k 25F88o94l48p56r71e80c82h48t

Ten článek zazdívající u nás volanty vlevo byl v rubrice Kultura a byla velká náhoda, že jsem si ho až o víkendu podle nadpisu všiml. Kdyby byl nadpis bez volantu, tak by mi článek utekl.

+2/0
6.10.2016 13:19

M81i91c52h32a89l 39R40e33i50t26e35r 7685363624

Trochu mi to pripomina nase prijeti EURa :-) Zavazali jsme se k nemu, ale nejspis na to nikdy nedojde.

+4/0
5.10.2016 9:31

M23i14l34o80š 41K86r17u69m59p 2354877374

když měla Praha výjimku, tak jako auta na hranici města přejela na druhou stranu silnice?:)

+1/0
5.10.2016 0:03
Foto

P93e51t48r 48N36o17v43o38t55ň12á12k 1765171733268

Všimněte si také, kolik našlápnutých automobilek se podařilo minulému režimu úspěšně zničit. :-(

+8/0
5.10.2016 0:02

J15i88ř36í 92E67r88b36e81n 1433314896487

Nějak jsem nepochopil souvislost...

0/0
5.10.2016 5:47
Foto

P95e40t21r 42N26o43v61o45t87ň83á11k 1885271343968

Tyto automobilky vyráběly nádherná auta na špičkové světové úrovni, je obrovská škoda, že je komunisti zničili. Mohli jsme dnes ovládat velkou část světového automobilového průmyslu a udávat směr jako ho udávala třeba Jawa s motorkami. Mohli se u nás dál vyráběj jak luxusní tak užitkové vozy mnoha značek a to ve vlastnictví českém, automobilový průmysl dělá obrovskou část státní ekonomiky, mohli jsme se mít dnes líp než němci... a mohli jsme dát vzniknout dalším nádherným a skvělým vozům o kterých se už bohužel nedočteme, protože nevznikly, kvůli bandě socialistů, kteří si mysleli že to budou řídit lépe než soukromníci vlastní podniky. Můžeme se na tu úroveň těžko ale přece zpět dostat, ale to by se nám tu nesměli znovu rozlézat socialisti a přerodělovači.

+3/0
5.10.2016 22:25

J17o21s12e57f 73Š67á69t12a80v33a 2424301486679

Moc chytré ty vaše řeči nejsou.Zabádejte v historii a příště také napište kolik daleko větších a vyspělejších automobilek ve světě po válce zmizelo.

0/0
11.10.2016 17:53

J69a15n 26Z46a68b46a97b43a 8694854428544

On tu byl ještě jeden důvod, proč mí volant vlevo při levostranném provozu a zejména u malých náklaďáků. Tahle varianta se používala i z toho důvodu, aby řidič při častém vystupování při nakládce a vykládce nemusel bíhat celé auto a nevystupoval do silnice.

+3/0
4.10.2016 23:38

R37a37d31e86k 46D75o42l90e29ž70a41l 2739253790350

"Získal později přezdívku "český jaguar""

Zcela jistě ale mnohem později. Vozy Jaguar se až do 2. světové nazývaly Swallow Sidecars.

0/0
4.10.2016 21:53

R39i18c83h23a23r76d 28A77u84b52r57e87c98h72t 1502261256280

Firma ano, ale už od roku 1935 používala pro svá auta jméno SS Jaguar.

0/0
4.10.2016 22:35

M39a41r79t92i86n 65K87u56ř47í98t73k52a 6307876218685

Dokonce se uvažovalo, že kombinace volant vpravo a jízda vpravo je praktičtější v křivolakých aplských silnicích.

0/0
4.10.2016 21:25

J13i60ř11í 28E40r60b19e52n 1123924276547

Ostatně italské náklaďáky ho právě z tohoto důvodu běžně měly vpravo ještě v 70. letech.

0/0
4.10.2016 21:27

M91a55r29t24i58n 96N50e93r57m46u31t 9277347668389

Jo, to je vidět třeba ve filmu Šimon a Matouš jedou na Riviéru

+4/0
4.10.2016 21:38

M29i14c42h32a69l 75H39o68r89s24k95y 2872786326370

zapomněl sem se vám představit jsem Fru Fru;-D

+3/0
4.10.2016 22:24

P90e92t48r 43M63a90r78š58o92u33n 5475268206666

nojo, ale to má výhodu jen pro jízdu jedním směrem... a to ještě není zaručeno, že to bude nahoru, nebo dolu. kombinace je možná obojí...;-)

Pokud tedy nebylo nařízení stavět cestu nahoru smerem vpravo po kopci, a zpět jet jinudy cestou co se vine po druhé "polovině" kopce ;-)

+1/0
5.10.2016 21:09

R38a83d92e73k 31F88o47l69p70r57e77c61h86t

To má v tomto případě výhodu vždy (stejnou výhodu na horských úbočích má jízda vlevo s volantem vlevo) - zkrátka volant na odvráceném boku od středu vozovky.

+1/0
5.10.2016 22:43
Foto

J38i10ř62í 19D70v70o30ř55á38k 5785909130468

U nás jezdil ( možná ještě jezdí ) jeden dopravce z Tatrou , tuším 57A , s volantem vpravo . Pravda , už toho moc nepředjede ..... .

0/0
4.10.2016 20:25

J49o55z48e98f 31K59o29s11t60e40l12a23n57s43k89ý 8305322909656

Veľmi zaujímavý článok. Zase sa ukázalo, že história nebola taká jednoznačná, ako by sme z dnešného pohľadu tipovali.

Zaujímalo by ma ale, ako sa jazdilo za Rakúsko-Uhorska a po ktorej strane cesty sa v 20. a 30. rokoch jazdilo v štátoch, ktoré vznikli na rozpadnutej C a K monarchie.

+2/0
4.10.2016 20:16

J11i14ř50í 57E40r23b75e55n 1893214106157

"Zase sa ukázalo, že história nebola taká jednoznačná, ako by sme z dnešného pohľadu tipovali."

- no ono se stačí podívat na dnešní hodnocení událostí 10-15 let starých, nebo si s nadhledem pročíst tehdejší zpravodajství a publicistiku. A nejhorší je, když si třeba v učebnicích a elaborátech dočtete o historických událostech, které si pamatujete osobně... a víte, že to tenkrát bylo trochu jinak než je to dnes napsáno. Historii píší vítězové ze svého pohledu, málokdy objektivního.

+7/−1
4.10.2016 21:27

M12a70r83t48i90n 30N70e35r27m42u85t 9777697598949

Na základce mě celkem překvapilo, když učitelka dějepisu prohlásila, že historii po roce 68 ani Poučení z krizového vývoje se nebudeme učit ani zkoušet, protože jsou to příliš mladé události a na jejich vyhodnocení je ještě moc brzo. Byl rok asi 87 a dotyčná učitelka byla navenek kovaná komunistka....

+1/0
4.10.2016 21:43

I23v37a40n 34H16o87l35a11s 5427987968187

> třeba v učebnicích a elaborátech dočtete o historických událostech, které si pamatujete osobně

A pamatujete si pouze to, co jste osobně zažil, zatímco hned v sousední ulici/městě to mohlo být úplně jinak. Zatímco historik má (resp. měl by mít) k dispozici fakta ze všech "ulic", takže zpracovává globální pohled, který může být od konkrétní individuální zkušenosti na hony vzdálený a přesto je objektivně pravdivý.

+3/0
4.10.2016 22:53
Foto

M84i55r13o38s88l59a35v 10S52t72e94i97n98e60r 1645475678283

DKW Meisterklasse a Sonderklasse byl vzorem mnoha dalších výrobců "lidového" vozu. Minor měl například sestřičku Syrenu v Polsku.

Trabant konzervoval ten pravzor až do 90. let minulého století.

Modernější IFA 3=6, dvoutaktní tříválec AutoUnion, měl v DDR bratra Wartburga. IFA s výrobou tříválců skončila brzo, v DDR se v novém kabátě vyráběl Wartburg ještě mnoho let.

Pro bafuňáře se v DDR vyráběl Horch se čtyřtaktním šestiválcem OHC 3,2 litru s 75 HP, (například model 920). I Horch a továrna ve Zwickau patřily ke koncernu dnešní Audi.

+1/0
4.10.2016 20:09

J71i87ř79í 28E62r28b59e86n 1933264756687

Jenže pozor, Trabant P50 s motorem vpředu napříč před nápravou a pohonem předních kol homokinetickými klouby byl v roce 1957 skutečným technickým světovým průlomem.

"Průlomový" Austin Mini přišel s touto koncepcí až o dva roky později!

+3/0
4.10.2016 21:35

K50a48t93e22ř85i79n24a 13V95ý27b43o58r51n49á 6410429349

Koukám, že nebýt Němců, tak si ještě dnes žádáme o výjimku pro levostranný provoz v Bruselu. ;)

+13/−5
4.10.2016 17:48
Foto

I54v32a87n 43K24o37p19t38a 5657922841787

Umíte číst? Spis mate problem s porozuměním psaného textu. O pravostranem provozu rozhodla uz ceskoslovenska vlada ve dvacátých letech a narodila ho ještě pred okupaci.

+4/−1
4.10.2016 21:48

J12i65ř18í 34E83r32b56e14n 1863734846337

Spíš si dělá legraci z toho, že československé vlády opakovaně posouvaly ten přechod a tím jen prohlubovaly a prodražovaly existující problém.

Paralela s (ne)řešením kapacitní dopravní sítě (VRT, dálnic a prvotřídek) českými vládami po roce 1992 se přímo nabízí...

+5/0
4.10.2016 21:56

R63i31c54h53a30r76d 22A85u26b61r48e93c87h35t 1352211836830

Do Wikovu Kapka jsem se zamiloval a první pohled.

+1/0
4.10.2016 17:35

D29a86v38i34d 92H61u35r34k67a 3270843381471

Můj dědeček měl "po Němcích" Opla s volantem na pravé straně. Vůz byl vyroben snad někdy v roce 1938 nebo 1936. Přesněji to už nezjistím. Takže to bylo auto německé výroby s volantem vpravo. Někdy kolem roku 1967 - 68 si děda sám v garáži přehodil volant na levou stranu a ještě dva roky s autem jezdil, pak ho prodal. Dnes by mě strašně zajímalo, jak se v těch letech řešila přestavba a jestli se to auto muselo přetypovat. Ale to se už nikdy nedozvím.....

+3/0
4.10.2016 17:15
Foto

M79i47r63o78s91l81a64v 17S88t79e97i61n50e26r 1235455588953

Moje Škoda "Liduška" vyrobená 1938 měla volant vlevo. Praga Alfa z r. 1930 ještě vpravo.

+1/0
4.10.2016 20:11

R44a29d13e54k 97F93o39l38p92r27e94c18h94t

S tou Liduškou to je právě ten zajímavý případ - do Lidušek se standardně dával volant nalevo až od srpna 1939.

S volantem vpravo, jak se standardně vyráběla až do července 1939, ji mají i v muzeu Škoda: http://auto.idnes.cz/foto.aspx?r=auto_ojetiny&c=A151130_010825_auto_ojetiny_erp&foto=ERP5f9a82_189_Skoda_Popular_Liduska.jpg

0/0
4.10.2016 21:12

M11i87c23h67a56l 33F55i43n38s29t75e39r16l40e 7719510443218

Jen taková perlička : V roce 1934, kdy Tatra vyjížděla se svojí revoluční aerodynamickou T 77, existoval prototyp s volantem umístěným v ose vozidla - tedy uprostřed.

0/0
4.10.2016 16:30

Z88d18e30n49ě18k 44W35e49r69n48h62a88r46t 6227795842968

Podobný nápad měli u LandRoveru, první kusy měly taky volant uprostřed.

0/0
4.10.2016 16:56

R73a36d57e66k 21R12a62i16d10a 5367242909

tuším že volant uprostřed měla i seriová verze, protože byla možnost si objednat klasickou verzi pro 5 lidí, nebo širší pro 6 a ta právě měla volant uprostřed, vpředu seděli tři.

0/0
4.10.2016 20:52

M63i67l86a57n 16V15o10l73e60k 5789783426179

"Slovenský stát, který vznikl 14. března, zaváděl jízdu vpravo od 18. března, nejprve v Bratislavě a později v dalších krajích, proces byl dokončen až v roce 1941." Postupné zavádění muselo řidiče držet dost ve střehu.

+6/0
4.10.2016 15:18

J63i16ř79í 48E81r63b58e31n 1423964246857

No to sice ano, ale těch řidičů zase tak moc nebylo. V roce 1937 bylo v celém Československu přihlášeno na 85 tisíc motorových vozidel (od motocyklů po autobusy) a do jara 1939 jich příliš nepřibylo.

+2/0
4.10.2016 21:40

Z54d76e16n67ě43k 18W17e20r57n16h80a75r40t 6407165792208

Sranda je, když v nějakém filmu předvádí rytířské klání a všichni jezdí vpravo. A tedy dřevce drží nesmyslně křížem přes koně. Je naprosto jasné a logické, že museli jezdit proti sobě vlevo, jak z hlediska držení dřevce, tak stability v sedle.

+4/−5
4.10.2016 14:42

R45a93d57e25k 59H57o94d81a66ň 9276727651683

Mně to přijde naopak celkem logické - máte-li dřevec a štít, dřevec můžete držet křížem, ale štít na vnejší ruce by vám byl k ničemu.

+3/0
4.10.2016 16:50
Foto

P30e69t71r 71Š60r38a92i15e27r 9703712322587

Viz níže ... ;-DR^

+2/0
4.10.2016 16:52
Foto

M56i35r13o17s50l57a77v 20S95t13e66i70n94e29r 1205855758893

Prý se však od pradávna vyhýbaly lodi na řekách vlevo.

0/0
4.10.2016 20:12

J43i54ř87í 84E21r14b68e79n 1773854156287

Obráceně. Při kolizním kurzu je každý povinen změnit směr vpravo - a toto pravidlo platí od roku 1863!

+2/0
4.10.2016 21:48
Foto

P33e85t92r 10Š10r69a78i58e76r 9253862582337

No to je zajímavý názor ale budu si to muset prostudovat... jezdec pravák přece držel štít v levé ruce a protivníkův dřevec by jím z pravé strany špatně odrážel, nemyslíte?? ;-)

+4/0
4.10.2016 16:51

J65i15ř11í 65E18r82b29e51n 1793374766697

Štítem pohnete mnohem snáz než dřevcem. Má jinou setrvačnost a těžiště...

0/0
4.10.2016 21:50

P71a23v97e48l 70T79a91š15e77k 3787793762934

Nejde o to, že by s ním nešlo snadno pohnout, ale že ho na tu pravou stranu, kde je ruka držící dřevec, nejde dost dobře dát, protože prostě není kam – překáží tam ruka s dřevcem.

0/0
4.10.2016 22:04

P28a50v16e26l 23T28a67š39e60k 3547983672234

Vám to možná přijde jasné a logické, ale je to nesmysl. Pokud by jeli vlevo, tak by se neměli jak chránit štítem. Co se týče držení dřevce a stability, tak mírné vyklonění dřevce do strany nemůže mít velký vliv. Dřevec mohl být zasazen do zářezu ve štítu, který ho takto podepíral, což držení ještě ulehčovalo.

+2/0
4.10.2016 22:02

M68a13r84t76i53n 58K25u40ř38í55t79k20a 6157456938535

V dávných dobách se stranovost jízdy moc neřešila, protože nebyl tak velký provoz. Jízda vlevo vychází z pravidla míjení jezdců na koních, aby mohli vedle sebe zastavit a podat si ruce, pochopitelně pravé.

Do článku by bylo vhodné doplnit, co vedlo země k přechodu na jízdu vpravo?

+5/0
4.10.2016 13:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.