- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Pokud si pamatuji již mě neznámý pramen, jízda vlevo nebo vpravo charakterizovala situaci. Protože v levé ruce se držel štít a v pravé meč (dřevec). Pokud se na cestě poutníci (vojáci, šlechta) drželi vpravo, míjeli se štíty - tedy neměli snahu vyprovokovat boj. Pokud se drželi vlevo, míjeli se meči - to znamenalo boj.
to je sice hezké, ale blbost, dva názory pod tebou jsou logičtější
Kdysi tu někde byl článek, že strana, po které se jezdilo, vycházela ze zvyklostí formanů v různých zemích. Někde sedávali na kozlíku, někde na krajním koni... a auta se přizpůsobila povozům.
Měl jsem dojem, že strana, na které sedí řidič, se určovala v pravěku dle řadicí páky pro většinového praváka. Dokud byla vně vozu, tak seděl vpravo, když se přesunula doprostřed, posunul se i řidič doleva.
Prima. Doufám, že i v jiných rubrikách si přečteme články, že jsme napsali blbost, a s podrobným rozborem jak to vlastně je.
Ten článek zazdívající u nás volanty vlevo byl v rubrice Kultura a byla velká náhoda, že jsem si ho až o víkendu podle nadpisu všiml. Kdyby byl nadpis bez volantu, tak by mi článek utekl.
Trochu mi to pripomina nase prijeti EURa :-) Zavazali jsme se k nemu, ale nejspis na to nikdy nedojde.
když měla Praha výjimku, tak jako auta na hranici města přejela na druhou stranu silnice?:)
Všimněte si také, kolik našlápnutých automobilek se podařilo minulému režimu úspěšně zničit.
On tu byl ještě jeden důvod, proč mí volant vlevo při levostranném provozu a zejména u malých náklaďáků. Tahle varianta se používala i z toho důvodu, aby řidič při častém vystupování při nakládce a vykládce nemusel bíhat celé auto a nevystupoval do silnice.
"Získal později přezdívku "český jaguar""
Zcela jistě ale mnohem později. Vozy Jaguar se až do 2. světové nazývaly Swallow Sidecars.
Firma ano, ale už od roku 1935 používala pro svá auta jméno SS Jaguar.
Dokonce se uvažovalo, že kombinace volant vpravo a jízda vpravo je praktičtější v křivolakých aplských silnicích.
Ostatně italské náklaďáky ho právě z tohoto důvodu běžně měly vpravo ještě v 70. letech.