Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Když se stavaři poprvé odvážili pod Vltavu, 70 metrů tunelu trvalo měsíc

Přesně před 40 lety, 18. října 1976, se razicí štít pracující na trase A propracoval z malostranského břehu Vltavy až do stanice Staroměstská. Bylo to vůbec poprvé, kdy se stavaři v Praze odvážili pod řeku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P40e13t83r 44T85a58l26a97s 8388943523889

Bezte s tou politikou aspon na technetu do p... atricnych mist. Kdo se tema blabolama ma probirat?

+1/−4
18.10.2016 18:54

J84a82r19o30s94l19a80v 74Č71a49d93a 9954110429131

nečti;-D

0/0
18.10.2016 21:10

O70n24d52ř48e28j 54Š76r66á59m55e27k 3663180641579

Kdo ví ať odpoví: prosím jaký jiný typ merta je než ruské a jak se od sebe liší? Díky

+1/0
18.10.2016 18:17

M66a72r33e64k 52Š40i98m55o13n 2564377218438

Tunel pod Temží postavil Marc Brunel už v roce 1843.

+2/0
18.10.2016 10:05

R36a42d68e90k 46P40a71s30t70o44r 3966705286733

Je to obdivuhodné zvlášť v porovnání s jejich bydlením, kde domy nemají základy jsou nakloněné do všech stran a ještě jim to přijde normální.

+1/0
19.10.2016 6:58

P53e72t37r 46K56a20r29a19f93i50á96t 3850747596790

Akorát že a stavba byla nesmírně drahá a složitá. Metro se plánovalo už před válkou, než Němci projeli bitvu u Stalingradu, tak se plánovalo, dál, dokonce se už vrtaly průzkumné sondy právě v této trase atd. Kdyby nebylo "ruského" metra, bylo by "německé", stavebně a provozně daleko levnější, než to co máme dnes (viz Berlín). Např. podchody pod Vltavou se původně měly stavět z jímek ve dně (jako v Berlíně) a nikoliv draze razit jako v tomto případě. Obecně mělo být metro daleko mělčeji než je dnes (vyjma raženého úseku pod masivem z Klárova do Dejvic). Trasy byly plánovány pod hlavními ulicemi, mělo se stavět z povrchu. Spoustu věcí za války naplánovali inženýři pod vedením Alberta Speera a kupodivu to pak v podstatě podle nich postavili komouši;-D. Ale metro to rozhodně nebylo.

+2/−3
18.10.2016 9:43

L25u16k58á62š 39A36d86a34m56e31c 3207923390917

Teda stavět metro z povrchu v centru Prahy, tak to tedy potěš koště. To by Prah skutečně asi vypadala v centru jako Berlín.

+16/0
18.10.2016 10:09

O28l60d37ř16i82c88h 36Ř93e61z86n23í57k 7615822884748

po bitvě 1945 ;-D

+5/0
18.10.2016 10:49

O40n80d18ř90e43j 57L72u24b96o63j60a42c44k27ý 4958814239357

Ano, kdyby takhle uvažovali všichni, tak dnes máme supermoderní dřevěné lokoťové kola ...

0/0
19.10.2016 12:07

K15a23r13e34l 86B45e32d63ř33i69c87h 7983553783431

Celkem mě rozesmály vzdechy v diskusi typu "Jak to ti bolševici dělali, že postavili fůru přehrad, metro, začali stavět dálnice ....".

Jednoduše. On se vás totiž nikdo na nic neptal. Samotná stavba, je ten menší problém celé akce. Prostě tady bude přehrada, tudy povede dálnice. Že je tam vesnice? No tak se prostě zbourá, lidem se postaví nové domky, oni se přestěhují a tečka. Nebyla žádná občanská sdružení, která by vám do plánování stavby "hodila vidle".Dnes by všichni chtěli dálnici, ale ne okolo naší vesnice, pak do toho vstoupí ekologové, že tam hnízdí pták, atd.

+30/0
18.10.2016 9:38

M22a73r47e78k 41Š38i66m27o91n 2874867168238

Ale má to i druhou stránku věci, občas totiž mají ty sdružení pravdu, zvlášť pokud jim to podpoří nějaký odborník. V Českém středohoří odmítali dálnici D8, protože daný úsek byl nestabilní a hrozily sesuvy půdy, a podporovali tunelovou variantu. Stavaři je poslali k šípku, postavili dálnici a ejhle, sesunul se jim na ní svah. Sanace bude stát stejně jako původní tunelová varianta.

+2/0
18.10.2016 17:16

A67d55a73m 19H32o74u46b65a21ř 2169218305907

jo jenze to je jeden pripad ze sta, navic uz je nikdo nebere vazne, kdyz vsechno akorat prekazi. jak dlouho treba zdrzovali obchvat plnze, zatimco se tam chudaci lidi dusili ve smradu z kamionu, to je jasny priklad toho, ze to byla spis skoda.

+1/−1
18.10.2016 19:02

P87e77t38r 11P32e25t81r 7112150600772

Omyl, původní návrh byl jinudy. Současný. Paskvil je kompromisem s ekoteroristy.

0/−1
22.10.2016 15:35

A88d34a47m 97Ž98í45d77e22k 8355982875853

ja vzdycky s radosti kouknu na kontaminace.cenia.cz, jsou tam letecke snimky republiky z pocatku padesatych let (tedy rudochy nepoznamenane) a je tam krasne videt, ze to co obdivuji dnesni obdivovaci komunismu v te dobe bud stalo, nebo se v te dobe uz stavelo.

Konkretne je to krasne videt na Ostrave, chlouba ceskych komunistu, a ejhle, nepocitam li NHKG tak se nepostavilo z prumyslu temer nic.

A napriklad VN Zermanice, tak samozrejme v dobe snimkovani jeste nestoji, ale vesnice jsou v roce 1955 uz pryc, Kruzberk je v te dobe uz castecne napusteny.

Proste netvrdim ze se za komancu nastavelo, ale oni budovali to, co by se vybudovalo i bez nich. Otazkou je, jestli by se toho nevybudovalo daleko vice ;-)

+16/0
18.10.2016 9:09

A14d75a92m 44Ž58í51d33e94k 8185762195233

ups, tenhle pristevek je reakci na: David Zajdák 2:01

0/0
18.10.2016 9:10

J84i26ř86í 37K19o26c87u30r57e73k 6735544615218

Přesně tak. Dálnice D1 byla taky u ledu. Nová Tišnovka? Nebýt vojenských potřeb, byla by tam stále jednokoljeka jako z Prahy do Budějovic.

0/0
18.10.2016 14:29

R65a32d29e17k 53P97a53s29t86o77r 3376165146913

Kdyby v pr... byli ryby a dál to znáte. Co se stalo nejde změnit, ale třeba to že postavili sice ohavné paneláky, ale neskutečně tak povýšili životní úroveň lidí dělící se ve městech po místnostech o byty v žalostných stavech už jste opoměl. Prostě se stavělo jinak a pro jiné účely. Tvrdit že se 40 let žilo z něčeho co vzniko do 50-tého roku je pitomost.

0/0
19.10.2016 6:54

A91d74a60m 12Ž96í38d80e20k 8245292485603

to netvrdim, ten puvodni prispevek je reakci na oslavu komunismu nize .... k te vystavbe, napr. sidliste Ostrava Poruba, vystavba zacala v uz padesatych letech, takze opet rudy pohled krapet pokulhava.

Realita je takova, ze prumysl rost u mest (pripadne naopak) a potreboval pro svuj rozvoj lidi, a lidi potrebovali bydlet a proto se staveby byty.

To ze se stavely pozdeji ohavne panelaky a grc-sidliste, to uz je jina kapitola, rozhodne ale s mohutnym zacatkem bytove vystavby nezacali komunisti

0/0
19.10.2016 11:24

M54a36r74e47k 52N72o37v14o52t79n74ý 5301981806168

No jasně, všechno by šlo bez nich. :-))) To je fakt počtení tohle.

0/0
21.11.2016 20:50
Foto

P80a34v94e62l 57T24r90n91ě76n62ý 4588348238606

škoda, že o tom není napsáno víc. Shlédnul jsem několik videjí na netu těchto strojů při průrazu. Fascinuje mě, jak se dokážou trefit s přesností několik centimetrů 8-o Jak se to počítalo?

+5/0
18.10.2016 8:22

K21a95r53e68l 10O35e26s25t44e96r61r84e15i20c84h93e36r 3174449799659

...

Dá-li bůh, trefíme se na centimetr přesně...

A pokud nedá?

Tak máme tunely dva...

Ale jinak... pokud by někdo přišel s podrobnostmi, také se nechám poučit

+2/0
18.10.2016 11:58

J29i32ř52í 84H11a29v23e24l36k56a 3283670131274

Zjednodušeně, dolů chodili geodeti a ti měřili polohu štítu a porovnávali ji s trasou. Na základě toho pak operátor štítu věděl, kam má směrovat. S denními výkony kolem 2 metrů nebylo zase takové riziko, že by jim to nějak zásadně ujelo. Při dnešních 12 - 15 metrech denně je to o něco horší. Ovšem zde probíhá automatické měření a výpočet v reálném čase.

A ten geodet tam stejně chodí, aby ten systém měřil správně.

+1/0
18.10.2016 14:35

P63a59v85e11l 28R30e74i24s 5199686318179

Centimetrů? Bavme se o milimetrech. Současné technologie toho jsou schopné. Je to ale frajeřina!

0/0
18.10.2016 18:59

M55i21c20h42a36l 81C37h58a91l82u39p42a 6538160579223

Tak tady u nás to asi ještě jde a kolem je místo, ale viděl jsem dokument, jak stavěli metro v Londýně poblíž existující linky. V jednom místě byl z jedné strany asi metr k dalšímu tunelu a z druhé asi 15 cm k eskalátorům...

0/0
19.10.2016 21:06

D27a43v12i98d 14H90o64l28m22a96n 5754580587

Škoda, že u těch fotek není trochu více komentářů...:-(

+1/0
18.10.2016 8:00

M73a21r41e51k 74J46a84n 2643432724882

Ten výkon byl obdivuhodný. Pro ty co tam pracovali to vycházelo tak, že kdyby rozdali horníkům šmirgl papír tak to bylo rychlejší. Jak dopadli ti zloději co ten krám odvezli do šrotu?

0/−15
18.10.2016 7:04

I34v58a20n 15M47a68r66e25k 6314708322

P.Jane, máte skvělou příležitost se s tím "šmirglem" angažovat a prezentovat na nové trase metra .

+6/0
18.10.2016 7:31

J54a49n 19W20a78c61l61a68v 7244505847828

Pán je zřejmě znalec ... zejména na teplé pivo.

+2/0
18.10.2016 8:34

D54a96v73i97d 79Z27a33j62d16á38k 8645392460741

Jeste ze to metro v Praze postavili.Kdyz to clovek vidi dneska, rak by se dalsich dvacet let chodilo pres Vltavu chodilu pesky po moste. Nejsem rudoch. Jen rychlost dnesni vystavby infrastruktury je hlavne o mluveni a kradeni.

+26/−12
18.10.2016 2:01

T43o57n88d51a 36H49e48j93l58í78k 1828593949107

Pokud by ten most stihli postavit. Rámusák tam byl jakže dlouho provizorní? :)

Docela mě zajímá, jak skončí Libeňský most...

0/0
18.10.2016 2:14

J80i88ř75í 24K36o77c92u80r83e62k 6385604905338

Nojo, za posledních 20 let se Metro nerozšířilo, nepostavil se jediný tunel pod Vltavou. Koleje na Wilosňák jsou pořád stejné, furt se jezdí Hrabovkou a 30 km/h. Být u moci komunisti, tak máme hotovou D35, VRT i DOL.

+4/−1
18.10.2016 14:32

J56a21n 91S29o67u52k22u23p 1734654716115

To s dálnicemi je nesmysl.

0/0
18.10.2016 19:38

M33a59r95e91k 19Š14i13m96o83n 2224567808768

Tak se na to podívejme jinak. Od roku 1990 se dokončily úseky Nové Butovice - Zličín, Českomoravská - Černý most, Skalka - Depo Hostivař, Nádraží Holešovice - Letňany, Dejvická - Motol. Metro se vzpmatovalo z povodně. Postavilo se Nové spojení, tramvajová trať do Modřan, tramvajová trať na Barrandov, prodloužila se tramvaj na Podbabě, zřídila se zastávka na Podbabě a Kačerově. Postavil se východní obchvat (, jížní obchvat se dvěma velkými mosty a dvěma tunely, postavila se radiála Novopacká, estakáda Krejcárek, estakáda Vysočanská, Zlíchovský tunel, tunel Mrázovka a samozřejmě Blanka i s novým mostem.

+6/0
18.10.2016 18:14

B18l24a51ž33e42j 40M43o29t79y50č45k65a 8187937335970

a tyto polostavby zajistily Praze tisíce stojících aut.

0/0
19.10.2016 13:32

V57l38a78d31i26m73í89r 83M98a49c80a79n 4248253411684

Jak to ti bolševici dělali, že postavili fůru přehrad, metro, začali stavět dálnice a co se týče kultury, tak z toho, co se tehdy natočilo, žijí komerční televize dodnes... 8-o

+14/−25
18.10.2016 0:26

J68i85ř36í 19S91c42h32w29a15c91h 8398354978446

po naprosté většině toho, co natočil bolševik, dnes ani pes neštěkne....to z čeho "žijí" ty televize dnes je jen zlomek tehdejší tvorby.....a to ještě část byla za bolševika v trezoru.....:-/

+23/−7
18.10.2016 0:51

R79o34m80a79n 20S32t71o80n36e37k 1439373179101

lžete na metro byla už prováděcí dokumentace na konci 1 republiky a moc nechybělo aby se začalo stavět bohužel přišla 2 sv. válka. To samé dálnice a většina přehrad byla už naplánovaná za c.k. mocnářství nebo 1. republiky

+23/−6
18.10.2016 0:54

L71u74b43o53s 41S53t32r85a73n27s15k28y 3135801862455

Za 1 republiky tu byl akorát svrab a bída.

+1/−46
18.10.2016 0:57

R49o18b14i88n 26Ž18i98ž86k87a 2968414606856

;-D

+11/0
18.10.2016 1:03
Foto

P64a43v58e87l 90T75r82n16ě65n17ý 4918268768536

no to je zas perla ;-D

+3/0
18.10.2016 8:14

O93t44o 70S23t67r90á19n28s44k49ý 1291120398235

No, máš pravdu jmenovče, žádnej ráj na zemi pro obyčejný lidi to nebyl. Ale na druhé straně děda jako šikovný řemeslník postavil dům (začal, když mu bylo 47) a do pěti let ho měl i zaplacený. Já svůj dům budu splácet do svých cca sedmdesáti let, začal jsem taky v sedmačtyřiceti.:-(

+5/0
18.10.2016 12:15

J57a88n 96R93a43b94a96n 4440980615945

Vy jste vtipnej. Zeptejte se dědečka a nečtěte Sputnik...

+1/0
19.10.2016 13:29

P88a69v68e94l 24M69o28r13a49v17e76c 3682629912418

Možná tak vaše familie pokud nechtěla pracovat..

0/0
23.10.2016 22:03

J82a34n 30Ž11á98r92o80v48s21k67ý 8728919634808

To ale nevysvětluje proč to tehdá šlo a dnes to jde jak psovi pastva. :)

+3/−1
18.10.2016 6:34

M63i33c74h74a98l 97P72i16š78t37ě71k 1590494474817

Selektivní paměť (dálnice se nestavěly rychleji, viz např. http://www.ceskedalnice.cz/prilohy/data.htm, mluvit o něčem co natočil bolševik je slušný masochismus, jediná kvalitní tvorba vznikla spíš bolševikovi navzdory), 40 let vs. 27 let, Nezatěžovaní se právy osobního vlastnictví... Vyberte si

+6/0
18.10.2016 8:19

T74o63n76d92a 44H11e26j95l86í93k 1328953169867

Byl to jejich hlavní bod volebního programu a proto je lidi po válce zvolili.

Po válce je vždy taková budovatelská horečka a komunisté ji slušně přiživili. Tenkrát makal každý, jak vězni, tak brigádníci, no kdo mohl.

Hlavně se nikdo s ničím nemazlil, bylo to potřeba, tak to prostě vzniklo. Bohužel často velmi nešetrně a ta cena se často neúnosně zvýšila až časem - např v úklidu živ. prostředí atp.

Dnes by to nemohlo vznikat v takovém měřítku, protože každý si hledí svého a své peněženky. Vězni zpravidla nepracují, atd...

+17/0
18.10.2016 2:11

O41n89d93r53e13j 50S43i70d89o34n 6294806421862

Desitky tisic politickych veznu makajicich zadarmo, desitky tisic PTPaku makajicich skoro zadarmo. Na Zapade se stavela infrastruktura podobnym tempem a otrockou praci nepotrebovali.

+13/0
18.10.2016 2:17

A48d36a44m 26Ž87í13d19e51k 8755142685583

byla to jina doba. Dalnice se stavely a na mloka se nehledelo. Proste byla treba dalnice, tak se stavela at byl rezim jakykoliv. Zadni odpurci, matky zeme, EIA, ekologova, suknickari, obchvatisti apod.

Uvedomme si ale, kolik let komancum trvala stavba dalnice Praha Brno Bratislava ?

+5/0
18.10.2016 9:41
Foto

M67a27r86t43i18n 14P29i12š37t92o11r69a 8258278106419

Zdá se mi, že významný rozdíl byl v množství lidské práce, které se tehdy byla skoro zadarmo a které se do takových projektů investovalo. Takže některé jsou obdivuhodné i po letech, třeba ten z článku.

0/0
18.10.2016 8:20

A76d37a66m 98Ž84í37d91e77k 8525552905463

podzemni draha v praze se zacala stavet v roce 1941, za to komanci opravdu nemohli, 200 km dalnice jim trvalo 20 let, na 90% filmu se neda divat (zbylych 10% je bud kvalita, ale spis nostalgie), prehrady se budovaly i pred 2S valkou a nesouvisi to s komunismem, ale s rozmachem prumyslu a chybejici vodou

+9/0
18.10.2016 9:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.