Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Když se stavaři poprvé odvážili pod Vltavu, 70 metrů tunelu trvalo měsíc

Přesně před 40 lety, 18. října 1976, se razicí štít pracující na trase A propracoval z malostranského břehu Vltavy až do stanice Staroměstská. Bylo to vůbec poprvé, kdy se stavaři v Praze odvážili pod řeku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P56e20t70r 40T28a22l73a41s 8898253283899

Bezte s tou politikou aspon na technetu do p... atricnych mist. Kdo se tema blabolama ma probirat?

+1/−4
18.10.2016 18:54

J77a68r98o95s93l10a45v 21Č17a68d85a 9514490239481

nečti;-D

0/0
18.10.2016 21:10

O78n88d75ř90e87j 80Š50r84á73m85e78k 3803410561739

Kdo ví ať odpoví: prosím jaký jiný typ merta je než ruské a jak se od sebe liší? Díky

+1/0
18.10.2016 18:17

M87a23r76e63k 87Š39i27m15o47n 2514817638938

Tunel pod Temží postavil Marc Brunel už v roce 1843.

+2/0
18.10.2016 10:05

R86a34d29e90k 14P72a94s52t24o33r 3396185376823

Je to obdivuhodné zvlášť v porovnání s jejich bydlením, kde domy nemají základy jsou nakloněné do všech stran a ještě jim to přijde normální.

+1/0
19.10.2016 6:58

P35e20t24r 28K14a63r42a80f71i73á84t 3350197616820

Akorát že a stavba byla nesmírně drahá a složitá. Metro se plánovalo už před válkou, než Němci projeli bitvu u Stalingradu, tak se plánovalo, dál, dokonce se už vrtaly průzkumné sondy právě v této trase atd. Kdyby nebylo "ruského" metra, bylo by "německé", stavebně a provozně daleko levnější, než to co máme dnes (viz Berlín). Např. podchody pod Vltavou se původně měly stavět z jímek ve dně (jako v Berlíně) a nikoliv draze razit jako v tomto případě. Obecně mělo být metro daleko mělčeji než je dnes (vyjma raženého úseku pod masivem z Klárova do Dejvic). Trasy byly plánovány pod hlavními ulicemi, mělo se stavět z povrchu. Spoustu věcí za války naplánovali inženýři pod vedením Alberta Speera a kupodivu to pak v podstatě podle nich postavili komouši;-D. Ale metro to rozhodně nebylo.

+2/−3
18.10.2016 9:43

L38u49k16á27š 55A96d48a65m86e76c 3677613310737

Teda stavět metro z povrchu v centru Prahy, tak to tedy potěš koště. To by Prah skutečně asi vypadala v centru jako Berlín.

+16/0
18.10.2016 10:09

O89l46d54ř59i55c90h 94Ř32e33z76n98í60k 7165622544158

po bitvě 1945 ;-D

+5/0
18.10.2016 10:49

O77n62d43ř68e84j 83L33u90b80o85j86a54c36k51ý 4468124219167

Ano, kdyby takhle uvažovali všichni, tak dnes máme supermoderní dřevěné lokoťové kola ...

0/0
19.10.2016 12:07

K81a36r39e75l 63B69e87d16ř26i38c27h 7933893853201

Celkem mě rozesmály vzdechy v diskusi typu "Jak to ti bolševici dělali, že postavili fůru přehrad, metro, začali stavět dálnice ....".

Jednoduše. On se vás totiž nikdo na nic neptal. Samotná stavba, je ten menší problém celé akce. Prostě tady bude přehrada, tudy povede dálnice. Že je tam vesnice? No tak se prostě zbourá, lidem se postaví nové domky, oni se přestěhují a tečka. Nebyla žádná občanská sdružení, která by vám do plánování stavby "hodila vidle".Dnes by všichni chtěli dálnici, ale ne okolo naší vesnice, pak do toho vstoupí ekologové, že tam hnízdí pták, atd.

+30/0
18.10.2016 9:38

M81a97r14e28k 61Š87i16m23o63n 2774687148508

Ale má to i druhou stránku věci, občas totiž mají ty sdružení pravdu, zvlášť pokud jim to podpoří nějaký odborník. V Českém středohoří odmítali dálnici D8, protože daný úsek byl nestabilní a hrozily sesuvy půdy, a podporovali tunelovou variantu. Stavaři je poslali k šípku, postavili dálnici a ejhle, sesunul se jim na ní svah. Sanace bude stát stejně jako původní tunelová varianta.

+2/0
18.10.2016 17:16

A94d80a40m 96H49o10u79b28a74ř 2129988725797

jo jenze to je jeden pripad ze sta, navic uz je nikdo nebere vazne, kdyz vsechno akorat prekazi. jak dlouho treba zdrzovali obchvat plnze, zatimco se tam chudaci lidi dusili ve smradu z kamionu, to je jasny priklad toho, ze to byla spis skoda.

+1/−1
18.10.2016 19:02

P78e67t93r 73P86e94t11r 7432540520412

Omyl, původní návrh byl jinudy. Současný. Paskvil je kompromisem s ekoteroristy.

0/−1
22.10.2016 15:35

A83d58a27m 75Ž22í75d96e93k 8655472205443

ja vzdycky s radosti kouknu na kontaminace.cenia.cz, jsou tam letecke snimky republiky z pocatku padesatych let (tedy rudochy nepoznamenane) a je tam krasne videt, ze to co obdivuji dnesni obdivovaci komunismu v te dobe bud stalo, nebo se v te dobe uz stavelo.

Konkretne je to krasne videt na Ostrave, chlouba ceskych komunistu, a ejhle, nepocitam li NHKG tak se nepostavilo z prumyslu temer nic.

A napriklad VN Zermanice, tak samozrejme v dobe snimkovani jeste nestoji, ale vesnice jsou v roce 1955 uz pryc, Kruzberk je v te dobe uz castecne napusteny.

Proste netvrdim ze se za komancu nastavelo, ale oni budovali to, co by se vybudovalo i bez nich. Otazkou je, jestli by se toho nevybudovalo daleko vice ;-)

+16/0
18.10.2016 9:09

A97d29a53m 89Ž15í91d16e94k 8155542805193

ups, tenhle pristevek je reakci na: David Zajdák 2:01

0/0
18.10.2016 9:10

J48i29ř89í 90K73o12c16u49r37e97k 6235904825148

Přesně tak. Dálnice D1 byla taky u ledu. Nová Tišnovka? Nebýt vojenských potřeb, byla by tam stále jednokoljeka jako z Prahy do Budějovic.

0/0
18.10.2016 14:29

R15a98d15e14k 16P42a67s32t94o53r 3426155946513

Kdyby v pr... byli ryby a dál to znáte. Co se stalo nejde změnit, ale třeba to že postavili sice ohavné paneláky, ale neskutečně tak povýšili životní úroveň lidí dělící se ve městech po místnostech o byty v žalostných stavech už jste opoměl. Prostě se stavělo jinak a pro jiné účely. Tvrdit že se 40 let žilo z něčeho co vzniko do 50-tého roku je pitomost.

0/0
19.10.2016 6:54

A48d56a35m 38Ž77í18d37e92k 8845152305623

to netvrdim, ten puvodni prispevek je reakci na oslavu komunismu nize .... k te vystavbe, napr. sidliste Ostrava Poruba, vystavba zacala v uz padesatych letech, takze opet rudy pohled krapet pokulhava.

Realita je takova, ze prumysl rost u mest (pripadne naopak) a potreboval pro svuj rozvoj lidi, a lidi potrebovali bydlet a proto se staveby byty.

To ze se stavely pozdeji ohavne panelaky a grc-sidliste, to uz je jina kapitola, rozhodne ale s mohutnym zacatkem bytove vystavby nezacali komunisti

0/0
19.10.2016 11:24

M41a70r16e98k 16N62o16v11o85t16n89ý 5101481486508

No jasně, všechno by šlo bez nich. :-))) To je fakt počtení tohle.

0/0
21.11.2016 20:50
Foto

P25a33v45e58l 68T17r64n11ě79n71ý 4838238738766

škoda, že o tom není napsáno víc. Shlédnul jsem několik videjí na netu těchto strojů při průrazu. Fascinuje mě, jak se dokážou trefit s přesností několik centimetrů 8-o Jak se to počítalo?

+5/0
18.10.2016 8:22

K21a23r10e83l 52O11e96s25t95e46r78r97e93i64c41h66e35r 3894389669219

...

Dá-li bůh, trefíme se na centimetr přesně...

A pokud nedá?

Tak máme tunely dva...

Ale jinak... pokud by někdo přišel s podrobnostmi, také se nechám poučit

+2/0
18.10.2016 11:58

J68i48ř55í 61H55a75v68e35l36k32a 3493420341734

Zjednodušeně, dolů chodili geodeti a ti měřili polohu štítu a porovnávali ji s trasou. Na základě toho pak operátor štítu věděl, kam má směrovat. S denními výkony kolem 2 metrů nebylo zase takové riziko, že by jim to nějak zásadně ujelo. Při dnešních 12 - 15 metrech denně je to o něco horší. Ovšem zde probíhá automatické měření a výpočet v reálném čase.

A ten geodet tam stejně chodí, aby ten systém měřil správně.

+1/0
18.10.2016 14:35

P92a89v26e94l 47R53e98i37s 5979796698239

Centimetrů? Bavme se o milimetrech. Současné technologie toho jsou schopné. Je to ale frajeřina!

0/0
18.10.2016 18:59

M10i69c23h46a92l 83C17h64a52l73u53p32a 6968340379893

Tak tady u nás to asi ještě jde a kolem je místo, ale viděl jsem dokument, jak stavěli metro v Londýně poblíž existující linky. V jednom místě byl z jedné strany asi metr k dalšímu tunelu a z druhé asi 15 cm k eskalátorům...

0/0
19.10.2016 21:06

D68a24v38i65d 69H89o47l76m19a93n 5904230227

Škoda, že u těch fotek není trochu více komentářů...:-(

+1/0
18.10.2016 8:00

M41a49r74e90k 41J75a98n 2223882384652

Ten výkon byl obdivuhodný. Pro ty co tam pracovali to vycházelo tak, že kdyby rozdali horníkům šmirgl papír tak to bylo rychlejší. Jak dopadli ti zloději co ten krám odvezli do šrotu?

0/−15
18.10.2016 7:04

I34v68a31n 28M45a92r97e22k 6254198672

P.Jane, máte skvělou příležitost se s tím "šmirglem" angažovat a prezentovat na nové trase metra .

+6/0
18.10.2016 7:31

J83a50n 14W53a19c31l46a37v 7984915927528

Pán je zřejmě znalec ... zejména na teplé pivo.

+2/0
18.10.2016 8:34

D20a34v77i41d 64Z57a38j77d78á85k 8725402100671

Jeste ze to metro v Praze postavili.Kdyz to clovek vidi dneska, rak by se dalsich dvacet let chodilo pres Vltavu chodilu pesky po moste. Nejsem rudoch. Jen rychlost dnesni vystavby infrastruktury je hlavne o mluveni a kradeni.

+26/−12
18.10.2016 2:01

T29o40n25d95a 77H97e12j72l65í34k 1868873669767

Pokud by ten most stihli postavit. Rámusák tam byl jakže dlouho provizorní? :)

Docela mě zajímá, jak skončí Libeňský most...

0/0
18.10.2016 2:14

J74i61ř39í 72K41o26c21u93r66e61k 6435644855408

Nojo, za posledních 20 let se Metro nerozšířilo, nepostavil se jediný tunel pod Vltavou. Koleje na Wilosňák jsou pořád stejné, furt se jezdí Hrabovkou a 30 km/h. Být u moci komunisti, tak máme hotovou D35, VRT i DOL.

+4/−1
18.10.2016 14:32

J87a96n 77S72o52u50k11u15p 1214124246945

To s dálnicemi je nesmysl.

0/0
18.10.2016 19:38

M49a46r67e53k 53Š75i90m61o12n 2274567108988

Tak se na to podívejme jinak. Od roku 1990 se dokončily úseky Nové Butovice - Zličín, Českomoravská - Černý most, Skalka - Depo Hostivař, Nádraží Holešovice - Letňany, Dejvická - Motol. Metro se vzpmatovalo z povodně. Postavilo se Nové spojení, tramvajová trať do Modřan, tramvajová trať na Barrandov, prodloužila se tramvaj na Podbabě, zřídila se zastávka na Podbabě a Kačerově. Postavil se východní obchvat (, jížní obchvat se dvěma velkými mosty a dvěma tunely, postavila se radiála Novopacká, estakáda Krejcárek, estakáda Vysočanská, Zlíchovský tunel, tunel Mrázovka a samozřejmě Blanka i s novým mostem.

+6/0
18.10.2016 18:14

B83l56a35ž73e63j 61M23o22t70y84č68k55a 8237447255740

a tyto polostavby zajistily Praze tisíce stojících aut.

0/0
19.10.2016 13:32

V68l49a36d57i45m75í73r 35M22a17c66a72n 4338383701504

Jak to ti bolševici dělali, že postavili fůru přehrad, metro, začali stavět dálnice a co se týče kultury, tak z toho, co se tehdy natočilo, žijí komerční televize dodnes... 8-o

+14/−25
18.10.2016 0:26

J76i73ř68í 93S75c41h57w49a10c82h 8778614988976

po naprosté většině toho, co natočil bolševik, dnes ani pes neštěkne....to z čeho "žijí" ty televize dnes je jen zlomek tehdejší tvorby.....a to ještě část byla za bolševika v trezoru.....:-/

+23/−7
18.10.2016 0:51

R40o40m74a85n 42S77t29o51n62e17k 1829103609551

lžete na metro byla už prováděcí dokumentace na konci 1 republiky a moc nechybělo aby se začalo stavět bohužel přišla 2 sv. válka. To samé dálnice a většina přehrad byla už naplánovaná za c.k. mocnářství nebo 1. republiky

+23/−6
18.10.2016 0:54

L94u49b87o42s 23S27t77r49a74n31s98k37y 3905851562625

Za 1 republiky tu byl akorát svrab a bída.

+1/−46
18.10.2016 0:57

R97o21b36i24n 76Ž35i96ž47k94a 2928304356206

;-D

+11/0
18.10.2016 1:03
Foto

P61a20v75e80l 11T54r60n93ě44n48ý 4808298898646

no to je zas perla ;-D

+3/0
18.10.2016 8:14

O53t85o 15S85t43r93á10n18s70k72ý 1451780688515

No, máš pravdu jmenovče, žádnej ráj na zemi pro obyčejný lidi to nebyl. Ale na druhé straně děda jako šikovný řemeslník postavil dům (začal, když mu bylo 47) a do pěti let ho měl i zaplacený. Já svůj dům budu splácet do svých cca sedmdesáti let, začal jsem taky v sedmačtyřiceti.:-(

+5/0
18.10.2016 12:15

J49a46n 30R95a52b39a23n 4200330555895

Vy jste vtipnej. Zeptejte se dědečka a nečtěte Sputnik...

+1/0
19.10.2016 13:29

P40a95v67e62l 72M54o94r85a69v53e61c 3892179862408

Možná tak vaše familie pokud nechtěla pracovat..

0/0
23.10.2016 22:03

J19a53n 48Ž12á45r31o85v18s54k97ý 8278839754608

To ale nevysvětluje proč to tehdá šlo a dnes to jde jak psovi pastva. :)

+3/−1
18.10.2016 6:34

M51i42c61h58a94l 12P97i41š54t97ě28k 1500924974977

Selektivní paměť (dálnice se nestavěly rychleji, viz např. http://www.ceskedalnice.cz/prilohy/data.htm, mluvit o něčem co natočil bolševik je slušný masochismus, jediná kvalitní tvorba vznikla spíš bolševikovi navzdory), 40 let vs. 27 let, Nezatěžovaní se právy osobního vlastnictví... Vyberte si

+6/0
18.10.2016 8:19

T87o55n23d19a 22H29e68j71l31í20k 1678543869237

Byl to jejich hlavní bod volebního programu a proto je lidi po válce zvolili.

Po válce je vždy taková budovatelská horečka a komunisté ji slušně přiživili. Tenkrát makal každý, jak vězni, tak brigádníci, no kdo mohl.

Hlavně se nikdo s ničím nemazlil, bylo to potřeba, tak to prostě vzniklo. Bohužel často velmi nešetrně a ta cena se často neúnosně zvýšila až časem - např v úklidu živ. prostředí atp.

Dnes by to nemohlo vznikat v takovém měřítku, protože každý si hledí svého a své peněženky. Vězni zpravidla nepracují, atd...

+17/0
18.10.2016 2:11

O64n54d69r28e35j 28S20i98d41o21n 6844426771972

Desitky tisic politickych veznu makajicich zadarmo, desitky tisic PTPaku makajicich skoro zadarmo. Na Zapade se stavela infrastruktura podobnym tempem a otrockou praci nepotrebovali.

+13/0
18.10.2016 2:17

A50d82a94m 38Ž87í20d65e51k 8145742635403

byla to jina doba. Dalnice se stavely a na mloka se nehledelo. Proste byla treba dalnice, tak se stavela at byl rezim jakykoliv. Zadni odpurci, matky zeme, EIA, ekologova, suknickari, obchvatisti apod.

Uvedomme si ale, kolik let komancum trvala stavba dalnice Praha Brno Bratislava ?

+5/0
18.10.2016 9:41
Foto

M81a70r39t47i37n 57P20i27š89t52o57r31a 8668798866879

Zdá se mi, že významný rozdíl byl v množství lidské práce, které se tehdy byla skoro zadarmo a které se do takových projektů investovalo. Takže některé jsou obdivuhodné i po letech, třeba ten z článku.

0/0
18.10.2016 8:20

A24d12a34m 79Ž51í70d31e47k 8255382655763

podzemni draha v praze se zacala stavet v roce 1941, za to komanci opravdu nemohli, 200 km dalnice jim trvalo 20 let, na 90% filmu se neda divat (zbylych 10% je bud kvalita, ale spis nostalgie), prehrady se budovaly i pred 2S valkou a nesouvisi to s komunismem, ale s rozmachem prumyslu a chybejici vodou

+9/0
18.10.2016 9:45





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.