Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Otestoval jsem, jak se volí prezident v USA. Můj hlas dostala svíčková

Letošní americké prezidentské volby opět vyvolaly diskuze o bezpečnosti hlasovacích lístků. V některých státech ale voliči hlasují na dotykových obrazovkách speciálních "kufříkových" volebních terminálů. S předsedou volebního dozoru okrsku Greenville v Jižní Karolíně jsem si vyzkoušel americké volby nanečisto.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P52e51t88r 72M13a87r26š55o67u93n 5155748586936

Elektronické hlasování vůbec "nepůjde" zmanipulovat. jen si vzpomínám na kauzu software přímo od výrobce v česku na "losovačky " ;-D

= všechno jde, a tady do "té černé krabičky" není běžným členem volební komise vidět ;-)

Já souhlasím stále s papírem u nás, existuje fyzicky, a je vidět, a jde tedy zkontrolovat více lidmi najednou (v rámci volební komise) (a to říkám jako pracovník v IT)

+1/0
31.10.2016 23:46

P44e91t26r 49D62v50o72r91a65k 5459438842913

Takze je to jasny - Kasik volil, jelikoz mu to nedokonaly americky volebni system umoznil, Hillary....:)))

0/0
31.10.2016 21:05
Foto

P26a91v26e92l 83K34a30s43í59k34, 22T55e10c90h48n38e57t74.20c51z

Vy si děláte legraci, ale pár lidí si to fakt myslelo. Takže pro jistotu jasně: volil jsem nikoli prezidenta, ale jídlo :-)

+2/0
31.10.2016 21:22

J32i86ř20í 58N64e21u55m89e85i16s54t87e21r 2702345393741

Nevolil jste ještě ráno koláče a k večeru už svíčkovou?

0/0
31.10.2016 22:22

J20o79z53e24f 44K20o79s69t49e70l11a43n43s89k34ý 8915612149156

Podľa mňa neexistuje lepší volebný systém ako volebná urna, papierové hlasovacie lístky a zoznam voličov. Som aj proti tomu, aby sa dalo voliť cez internet. Tam totiž niekto nevie, či skutočne volia starí rodičia alebo ich aktivistický vnuk či vnučka.

Voliť sa má totiž nielen hlavou, ale aj nohami. Aj v parlamente je neprípustné, aby poslanec volil na diaľku. Jednoducho musí byť v sále prítomný.

Takže čo sa týka volieb, elektronické srandičky sú podľa mňa dobré len na rýchlejšiu sumarizáciu volebných výsledkov.

Paradoxné je, že "bašta demokracie" USA majú taký neprehľadný volebný systém. Niekde volia páčkami či tlačidlami, inde na počítačoch, v iných štátoch zase dierovaním volebných lístkov. A to dáva veľkú príležitosť na manipuláciu volieb. Pamätám si, že v roku 2000 niekoľkokrát prepočítavali v ktoromsi štáte (myslím, že to bola Florida) volebné lístky a vždy vyšli iné výsledky. Tam sa volebné lístky dierovali, a len na volebnom komisárovi záležalo, či uznal dierku, ktorá bola trochu mimo, za platnú alebo nie.

Obávam sa, že podobné to bude aj v súčasných voľbách.

+4/0
31.10.2016 19:46

K42a61r80e38l 44V43o37m14á45č11k83a 4751612738283

Že jsem tak zvědavý.. co by dělal redaktor Technetu v nějaké neznámé 60tisícové americké vísce? Že by byl příští článek byl z Roper Mountain Science Center (ikdyž taky asi ne příliš známého) ?

+2/−1
31.10.2016 14:09

J92o80s45e19f 86M39i73k77i84n 5733194365254

Tak včera bylo tohle na jednom webu

http://ac24.cz/zpravy-ze-sveta/9069-americky-analytik-ukrast-volby-usa-pristroje

a dneska na Technetu to ve své podstatě dementují.

0/0
31.10.2016 13:04

P65a69v38e84l 49P96í64p34a 1671695268877

Humoristický web AC24 :D

+9/0
31.10.2016 13:27

K47a55r51e19l 93V28o83m83á79č46k41a 4201182768483

v článku je jen samá omáčka. web je si hlavně pro ty, kteří čtou jen titulky.

+1/0
31.10.2016 13:33
Foto

P38a64v44e83l 82K94a88s35í51k76, 86T19e10c66h19n33e64t56.71c40z

Nezlobte se, k tomu webu se ani nebudu vyjadřovat. Podotknu jen, že vámi odkazovaný článek jsem nečetl a můj článek určitě není reakcí na něj.

+7/0
31.10.2016 15:26

J86o63s83e66f 88M35i56k78i34n 5583304185104

Já po Vás žádné vyjádření nečekám. To já zase čtu vše nepříč a závěr si dělám sám. Často se stává, že na jiných webech jsou informace mnohem "čerstvější" než na Idnesu v řádu týdnů.

0/0
31.10.2016 19:37
Foto

P67a10v88e83l 86K31a98s21í14k74, 32T84e27c27h73n56e81t83.48c76z

"Lidé mají právo na vlastní názor. Ale neměli by cítit právo na svoje vlastní fakta." (Daniel Patrick Moynihan)

+2/0
31.10.2016 21:24

R88o83m54a96n 54P58o35l26á64č76e30k 5676859515

Simpsonovi: Homer hlasuje pomocí toho "přístroje". Klepne na Obamu. Hlas pro Johna McCaina, Pak třikrát na Obama, Tři hlasy pro McCaina a pak chytne nerva. Děkujeme. 6 hlasů pro prezidenta Johna McCaina ;-D;-D;-D;-D

A takhle se volí jeden z nemocnějších postů na světě ;-D;-D;-D

+11/−2
31.10.2016 11:15

M10a76r35t45i43n 57K59r36a22l 7413970483707

Víte, oni Simpsonovi nejsou tak úplně dokumentární pořad. :-)

+20/−1
31.10.2016 11:42
Foto

P60a10v96e49l 20K53a29s26í22k12, 44T35e60c14h44n44e82t16.46c43z

Navíc to byl Halloween Speciál, takže se to ani neodehrává v kanonické Simpsonových realitě :-)

+10/0
31.10.2016 12:19

P27a50v48e20l 47S36e87d50l76á52k 3550586828961

Jistě, nemá a nemůže to s realitou mít vůbec nic společného. Dobrou noc a sladké sny.

+3/−1
31.10.2016 13:06

P35a28v24e66l 76S48e68d38l96á41k 3100846388231

Mimochodem, pokud by Vás zajímalo co si o elektronických hlasovacích strojích myslí odborníci z oboru, podívejte se třeba na tohle:

http://www.embedded.com/electronics-blogs/break-points/4024887/Electronic-voting-machines-the-follow-up

0/0
31.10.2016 13:08

R25o52m15a93n 64P31o29l22á88č58e23k 5316129515

Samozřejmě to bylo myšleno v nadsázce ;-).

+5/0
31.10.2016 12:39

V73í66t 53O60d37l34o84ž29i77l15í67k 8766143297197

Trocha faktů o tom, jakou vazbu má George Soros na hlasovací zařízení, která budou použita v těchto volbách:

Hodně hlasovacích zařízení dodává firma SEQUOIA, která měla a má blízké vazby na firmu SMARTMATIC, ve které má výrazný vliv Malloch Brown, víceprezident Sorosových institucí SOROS FUND MANAGEMENT a OPEN SOCIETY INSTITUTE.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sequoia_Voting_Systems

SEQUOIA byla ve vlastnictví SMARTMATIC v letech 2005-2007. V roce 2007 byla SEQUOIA opět prodána, hlavně v důsledku složitých právních komplikací.

Nicméně SMARTMATIC stále ještě vlastní jistá autorská práva (intellectual property rights) pro současná hlasovací zařízení SEQUOIA.

Prezidentem a CEO (chief executive officer) SEQUOIA je Jack Blaine, bývalý prezident SMARTMATIC.

SMARTMATIC dokonce na svém facebooku dne 12. října uvádí, že prezident OBAMA volil pomocí jejich technologie:

"Barack Obama voted last Friday for the #USElections using technology we designed."

Původně bylo uvedeno "using our voting technology", později bylo upraveno na "technology we designed".

https://web.facebook.com/SmartmaticTechnology/?fref=ts

+2/−8
31.10.2016 10:31

O48n35d19ř22e72j 96M71u57s89i37l 9627835466694

Je mi líto, ale Smartmatic není podle dostupných seriózních informací (ne, opravdu aeronet, sputnik, Hájek a jiné neberu jako seriózní zdroj) poskytovatelem zařízení pro nadcházející prezidentské volby v žádném státě. Navíc je vazba vlastnictví na Sorose jen přes jednu nadaci Open Society, což je poněkud vágní.

+10/0
31.10.2016 10:57

V11í44t 74O95d94l70o53ž79i71l59í52k 8936473477467

Ale vždyť jsem to vysvětlil, že to tedy není SMARTMATIC, ale SEQUOIA. Tyto 2 firmy jsou ale velmi příbuzné.

+1/−1
31.10.2016 11:03

O26n59d11ř20e73j 63M49u10s58i14l 9797265756264

Ta jediná vazba na Sorose byla přes nadaci Open Society, kterou kdysi založil Soros a které je členem šéf Smartmaticu Lord Mark Malloch-Brown.

Tvrdit, že Soros má "pod palcem" výsledky voleb je opravdu značně přehnané. To je mají právě tak Číňané vzhledem k pravděpodobnému původu součástek...

+5/0
31.10.2016 11:10

V97í52t 86O25d27l42o40ž70i81l43í75k 8386753747657

Já netvrdím, že to má Soros pod palcem, ale očihledný konflikt zájmu tady je.

Zkuste si např. představit, že by se v Česku hlasovalo na mašinách, které by dodala firma, jejíž vlastník by byl pravou rukou v jedné z Babišových firem.

Hlasoval byste rád na takovémto zařízení?

0/−1
31.10.2016 11:24

O28n34d59ř34e40j 39M36u51s20i82l 9307115846694

Firma, která vznikla před deseti roky z jiné firmy, jejíž šéf je členem nějaké Babišovy nadace... to bych asi dal. Podle mě takto najdete přes různé nadace a jiné vazbu na kohokoliv, u nás na Kellnera, Bakalu, Babiše... Tohle je potíž elektronického hlasování, vždycky bude trochu míň průhledné než klasické papírové. Ostatně v Rakousku by o tom mohli mluvit.

+2/0
31.10.2016 11:50

P26a77v94e37l 81S28e71d37l75á14k 3160756438261

"Trochu míň průhledné"? To není "míň průhledné", to je fraška.

0/0
31.10.2016 13:05
Foto

P34a81v96e87l 82K80a33s54í55k84, 45T88e55c42h14n94e26t56.70c54z

A co to podle vás znamená? Nebo chcete jen dát "věci do kontextu, aby si každý udělal názor sám", tedy plašit bez důkazů?

+3/0
31.10.2016 11:25

V13í47t 48O56d57l12o38ž51i30l52í57k 8956233117697

Znamená to minimálně konflikt zájmu, protože George Soros je velkým podporovatelem a finančním donorem demokratů,

Ano, chtěl jsem dát věci do kontextu, jen opravdu nerozumím tomu, proč to nazýváte "strašením bez důkazů".

Uvedl jsem jen základní fakta, tato Sequoia-Smartmatic problematika je hodně komplikovaná, je tu celkem velký prostor, např. pro Vás, se tímto detailněji zabývat.

0/−6
31.10.2016 11:37

J22i93ř46í 29S60v24a69š92e58k 9474368843679

Obě ty firmy mají ale kromě Sorose nepochybně stejné "vazby" na xy dalších firem a lidí. Divil bych se, kdyby se mezi nimi nenašel žádný donátor republikánů.

+2/0
31.10.2016 12:06

V41í59t 56O45d31l39o78ž84i34l49í85k 8536383137117

Vyloučeno to samozřejmě není, můžete zkusit ty republikánské donory v těchto firmách najít.

0/−1
31.10.2016 12:16
Foto

P96a87v32e87l 84K30a19s57í95k94, 55T83e20c87h11n30e71t44.95c91z

Donald Trump je taky významným donorem demokratů (a dokonce Trump poslal peníze i Clinton Foundation). To je také střet zájmů? :-)

+7/−1
31.10.2016 12:21

V72í17t 36O65d44l26o44ž71i18l91í90k 8566233727147

Máte pravdu, Trump kdysi dal Clinton Foundation 100 000 dolarů, a také hrál s Clintonovými golf a byl prý i na svatbě Chelsea Clinton.

To je ale přece něco úplně jiného a celkem se divím, že takovýto argument používáte. O jaký konflikt zájmů v tomto případě může jít? Tyto skutečnosti Trumpovi žádnou výhodu nedávají, právě naopak, někteří voliči ho kvůli tomu nebudou volit.

+3/0
31.10.2016 13:17
Foto

P36a59v50e64l 57K82a63s60í89k46, 29T89e83c14h76n50e56t46.40c93z

Poukazuji na to, že ten váš argument není univerzální.

+1/0
31.10.2016 15:27

T69o32m87a71s 49S57l11o65v14a47k 8427219157618

Tie americke volby prezivame ako kedysi zjazdy Komunistickej Strany Sovietskeho Zvazu.

+3/0
31.10.2016 10:30

J51a78n 17V85á23c37l21a26v89í46k 3532416401949

Oboji Vas tak moc zajímalo?

0/0
31.10.2016 19:12

P66a44v53e26l 28S12e81d48l87á10k 3160566278581

Toto u nás nesmíme připustit, vzpomeňme na přímou "demokracii" Věcí Veřejných. Kdo prosazuje "elektronické" hlasování je darebák anebo hlupák, případně obojí.

"Papírovému" hlasování pomocí volebních lístků každý rozumí. Počítačovým systémům skutečně do hloubky rozumí jen pár odborníků, jenže i kdyby se k tomu dostali, tak nemusí zabránit manipulaci. Snad by se to dalo řešit přes opensource, ale kdo pozná který odborník je nezajujatý atp.? A jak zajistíte, že nebude cinknutá samotná paměťová karta? Dnes není problém zabudovat do paměťové karty počítač.

Víme, že tajné služby např. zavirovaly firmware harddisků. Když se to provalilo, tak se KGB (tedy dnes FSB) vrátilo pro vysoké stupně utajení k psacím strojům. Západní demokracii nezahubí islám, ale lidská lenost a blbost.

+10/−3
31.10.2016 10:24

M23a57r35t23i38n 41H34a69l64á43š18e29k 2760792848434

Jsem ročník 1964, pamatuji dost voleb do Bílého Domu. Vždy jsem Američanům záviděl jejich svobodu , volební systém i výběr kandidátů, letos poprvé je mě jich trochu líto. Ale hůř než Češi dopadnout nemohou.

+7/−3
31.10.2016 9:53

M39a19r62i43e 30M59u31c23h18o33v22á 6632785103

Volba prezidenta USA oblivni bohuzel cely svet. Proto to zajima i nas. Obycejne Cechy. Jinak by mi to bylo putna. Otazkou je, jestli ta mafie, co to tam ridi necha vyhrat i kandidata, ktery jim uolne nevyhovuje.

+1/−5
31.10.2016 10:10

M39a94r78t97i68n 63H32a25l98á15š35e12k 2110452958504

Která mafie? Coca Cola? Mc Donald? Chrysler? Poradˇ

+2/0
31.10.2016 10:15

K31a95r14e57l 90V53o23m95á97č90k43a 4261882258773

zabrousil bych do jiných oborů.. např. Pfizer? Raytheon?

+1/0
31.10.2016 10:25

P55e68t34r 47J39a31r17o25c62h 7280393135378

Ilumináti? ;-)

+5/−1
31.10.2016 11:04

J40a29n 24S35m71e85t37a17n15a 2865562255974

"Díky šifrování není naopak možné, aby byl některý hlas omylem započítán vícekrát." - tohle je nesmysl, sifrovani s tim nema co delat.

A ze nejdou hacknout? Jen obycejne prepsani programu at ukazuje co ma, ale na konci nezapisuje volbu od volice ale mou natvrdo preddefinovanou by zafungovalo.

Cili jako technik rikam, ze to jde.

Co by me uklidnilo vic je treba at je 2x 1000 "falesnych" volicu, co budou s kamerou odvolit 1000x kandidata A a 1000x kandidata B. Pak zpetne overit, ze se data od volici budky az ke scitacce dostala v nezmenene podobe. Jinak budou lidi proste muset "verit" ze draty funguji jak maji bez jakekoliv moznosti zpetne kontroly.

Kdyz jde s trochou nadsazky o budoucnost celeho sveta, cekal bych v dnesni dobe procesne (ne technicky) lepsi zabezpeceni.

+6/0
31.10.2016 9:37

M79a16r35t47i42n 98K31r58a65l 7773620163747

O budoucnost světa jde v každých amerických volbách. Ten humbuk letos je hlavně v bývalých ruských satelitech a v Rusku samotném, řekl bych.

0/0
31.10.2016 11:14
Foto

P43a16v43e85l 28K86a26s82í76k83, 65T70e39c61h17n71e68t22.18c49z

Je to zjednodušené, ale platí to. Představte si to tak, že já mám papírek, který roztrhnu na dva. Jeden si schovám, druhý vám dám. Vy na ten svůj napíšete svůj hlas. Já pak můžu přiložením papírků zjistit, jestli jde o oprávněný hlas. A toto se provádí i pomocí šifrování.

+2/0
31.10.2016 11:31

M58a24r81t77i29n 28K18r54a70l 7623660183607

Základní metoda pomocí XOR operátoru dělá myslím přesně to, o čem mluvíte.

0/0
31.10.2016 11:48
Foto

P38a79v92e31l 86K10a39s42í31k95, 50T63e17c79h90n58e89t53.68c22z

No a oni to navíc ještě šifrují.

+1/0
31.10.2016 12:22

K56a59r60e37l 23V67o20m42á55č30k19a 4751152428593

To je hezké, že šifrují, ale tahle informace neříká vůbec nic. Tedy, vůbec nevíme kde se bere klíč a co se s ním děje, a jak souvisí s identitou voliče.

0/−1
31.10.2016 12:35
Foto

P67a85v84e68l 82K75a27s62í73k27, 70T48e36c58h63n27e92t53.60c10z

S identitou voliče nesouvisí vůbec. Hlasování je anonymní a nelze zpětně dohledat, kdo jak hlasoval.

+1/0
31.10.2016 12:56
Foto

P76a51v79e63l 75K66a83s22í21k30, 45T31e56c21h15n72e31t70.92c94z

A ten audit, co zmiňujete, samozřejmě standardně probíhá. Nebo myslíte, že jste první, koho to napadlo?

+1/0
31.10.2016 11:33

K92a85r43e66l 73V40o60m77á38č36k65a 4241142658173

Zajímavé, díky za info. MCMCIA asi má být PCMCIA. Věta "Díky šifrování není naopak možné, aby byl některý hlas omylem započítán vícekrát." taky nedává příliš smysl. Škoda, že jsme se nedověděli více o tom, jak je volič "autentizován". Přestože prý musí být předregistrován, stávaly se případy, kdy volič odvolil vícekrát. Zřejmě není nemožné zaregistrovat se na několika místech. Ostatně, vypadá to, že autentizace neoprobíhá na úrovni té volební mašiny, takže by mohlo být možné odvolit vícekrát na stejném místě.

+3/0
31.10.2016 9:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.