Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: První dvoumachový bombardér Hustler. Vystřelili z něj medvěda

Před 60 lety, 11. listopadu 1956, vzlétl prototyp prvního dvoumachového bombardéru Convair B-58 Hustler. Svým tvarovým řešením s relativně malým rozpětím delta křídla a čtyřmi nápadnými motory pod ním se řadí k vizuálně nejpozoruhodnějším bombardérům období studené války.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P89e47t59r 54O35č12e30n15á98š10e46k 2568454528651

Krásné letadlo také jistě krásně zabíjelo. Mrtví by mohli vyprávět!

0/0
23.11.2016 11:17

F40r17a10n54t94i96š83e72k 59C17h79m24e59l74a40ř 6218370

B-58 Hustler bylo jedno z nejkrásnějších letadel, jaká kdy byla vyrobena R^:-)

+4/0
18.11.2016 22:02

V19i34l62é12m 12B26a37r49á24k 4546337259306

Opravdu mohl tankovat ve vzduchu? Jak bylo řešeno?

0/0
17.11.2016 18:45

P43a10v94e67l 14V63a34n34ě46č69e16k 4744103471551

http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/660xX/Apr2012/967469.jpg?d41d

0/0
23.11.2016 21:53

V86i69l40é67m 87B18a47r21á88k 4636377899716

Děkuji.

+1/0
24.11.2016 11:15

M15o80j51m59í56r 38S73k78á29l90a 2700762856

PěknéR^;-)

0/0
15.11.2016 14:40

K13a71t63e55ř36i12n78a 80V61ý53b23o64r36n21á 6940889169

Hezké letadlo. Kariéru mu bohužel utly ruské protiletadlové rakety, takže skončil jako jedna z mnoha slepých cest vývoje, které se železnou pravidelností američtí daňoví poplatníci prošlapávají. Proto je v současnosti nejobdivovanější americký bombardér B-52 Stratofortress, který byl jen přeškolen z bombardování z velkých výšek na přízemní let. Ale i to můžeme brát, jako určitou formu modernizace. :-)

0/−5
14.11.2016 21:37

A14d75a72m 61K28ř64i28v56s27k70ý 1723754670783

Řekl bych, že nejobdivovanější je B-2 Spirit.

+2/0
15.11.2016 0:48

A69l90e11š 14H75o56r42á36k 3345203900529

Paní výborná, když už opisujete, tak je zvykem uvádět zdroj, ale hlavně opisujte správně. B52 opravdu, ale opravdu nebyl "přeškolen" na přízemní let.

+2/0
15.11.2016 10:39

M37a37r94t29i27n 77S89m22í86š93e13k 7342842160454

Pani Vyborna je vseznalek,ale je videt,ze ji americke a prozapadni technologie pekne s..ou.

0/0
20.11.2016 12:24

V98i19l41é15m 14B92a74r53á73k 4346167299416

Tak, tak, opravdu, ale opravdu nebyl přeškolen na přízemní let. Možná při vzletu a přistání.

+1/0
17.11.2016 18:37

V73i76l51é62m 70P74ř37í89h60o96d52a 2944859543907

Kdežto ve vaší ruské domovině je vše vyvinuto hned na poprvé a zaplatí to stát.;-D

0/0
22.11.2016 15:10

J74i86ř76í 29J68i21r42o27u91d14e85k 8596629834304

R^ Dobrá vzpomínka. Perlička: když Hustler přilétl na aerosalon do Paříže, byl jeho zvuk za ním na poloviční cestě. To byla dobrá reklama R^ Bohužel při jednom z předváděcích letů tam havaroval. ,,TOTÁLKA"Rv

0/0
13.11.2016 16:14

M94i20c58h57a48l 19J51a50r62o19š 7784550472215

Dík za hezký článek.

+1/0
13.11.2016 10:52

J87a20n 27U47l82r78i86c57h 8868593306401

Stejně muselo byt úžasné žít v USA v 50 a 60 letech. Technologicky pokrok šel obrovskou rychlosti. Stačí si vzít jak dlouho zůstávaly jednotlivé typy letadel ve službě, maximálně par let a byly nahrazeny, kromě nesmrtelnych B-52 a TU-95. Jak rychle stoupala rychlost letadel až k SR-71. Nebo ze v roce 1957 člověk vyslal první satelit a za 12 let stal člověk na měsíci, protože USA chtěla dokázat svoji technologickou nadřazenost.

+15/0
12.11.2016 16:39

J59a59r57o83m25í73r 16K40r12á42l 4450389164819

SR71 přelétl několikrát i nad ČR v 90. letech.

+1/0
12.11.2016 20:44

L32i46b23o20r 88R64e93ž15ň13á93k 3673216797145

K tomu "hvězdnému" B-58 Hustler. Koncepce rádoby strategického bombardéru s doletem pouhých 3200 km byla od počátku konstrukčního zadání nesprávná. Nízkou zásobu paliva v interních nádržích obrovská podvěsná přídavná nádrž neřešila.

Přinesla jen značný nárůst aerodynamického odporu s negativním odrazem na dolet, rychlost a dostup letu, nehledě na značné zvýšení spotřeby samotné zásoby paliva. Pumová výzbroj, byt ́ jaderná, nutila osádku k nebezpečnému průletu nad cílem, pozdější metoda podlétnutí radarů vysokou rychlostí v malých výškách vedla k únavovým lomům na uzlových bodech konstrukce. Typ B-58 byl velkým leteckým omylem, počet vyrobených kusů 116 je toho výmluvným dokladem. Autor článku navíc u snímku č. 1 píše o čtyřech náporových motorech, pod snímkem č. 3 o motorech proudových. Dále zcela nesprávně popisuje "pravidlo ploch" ve spojení s konstrukčním pojetím letounu. Zjednodušeně jej opravím - obsah příčných průřezů letounu musí být konstantní. Tvarově zajímavý letoun B-58 je z pohledu letecké historie bohužel jen nechtěným levobočkem.

+1/−3
12.11.2016 13:16

R43a47d33e97k 37F18o59l91p91r78e92c14h49t

O žádných náporových motorech nikde nebyla řeč, nevím, kde to vidíte. Jsou to klasické jednoproudové motory. A k pravidlu ploch - v popisku pod fotkou jde o praktickou aplikaci, kdy se nebojuje za každou cenu o konstantní obsahy příčných řezů (a ani je ve skutečnosti samozřejmě nemá).

+8/0
12.11.2016 13:49

P17a19v55e74l 88R41e11z55n49i43c75e70k 3645454544552

pise tam o napadnych motorech.. nikoliv naporovych :)

+6/0
14.11.2016 9:24

V63í25t 14V93ý11m96o64l19a 8468114974325

Pravidlo ploch článek vysvětluje sice zjednodušeně, ale správně. Naopak vaše definice "obsah příčných průřezů letounu musí být konstantní" je nesmyslná a geometricky nemožná.

+1/0
19.11.2016 23:58

P40e53t44r 26M83a25l86i95š57k28a 6781785771583

Spousta čtenářů článek chválí, ale já bych raději uvítal informace v pěkně napsaném článku jak je na Technetu obvyklé a né "výkřiky" u fotografii v galerii. Jinak zajímavé informace.

+5/−1
12.11.2016 11:10

R92a13d56e37k 71F71o14l45p38r63e87c20h47t

Tak to máme oba smůlu. Určitý podíl z celkového počtu článků (systémově se to propočítává snad za každý kalendářní měsíc, alespoň co mám informace) totiž musí být vydán formou OBRAZEM. Člověk tedy vyhodnocuje, co lze takto vydat - zde jsem to vyhodnotil jako variantu dobře realizovatelnou (například u článku o některém z našich letců z WWII by bylo takové řešení vyloženě nešťastné).

+4/0
12.11.2016 12:42

Z20d54e45n37ě87k 43H78r24u95b98ý 9584858482

No to je škoda, neboť by se hodilo více informací.

+2/0
12.11.2016 17:04

V58a58c97l44a45v 35M25a51c13h 5602624190385

MUSÍ ??? Co je tohle za debilní módu? Číst už není kůl ???

+4/0
12.11.2016 22:41

V35i27n93c24e80n38t 73V76a76l50l21e90n90t44i98n44e 5952147967508

Číst není cool už hodně dlouho. Docela škoda protože většina lidí pak nechápe psaný text, nevidí logické nesrovnalosti, gramatické chyby a hlavně jim strašně dlouho trvá pokud mají sami něco smysluplného napsat.

+2/0
13.11.2016 2:41

V32o23j55t47ě92c27h 62K93o95n16í92ř 8821275587172

Mě dělá velký problém něco smysluplného napsat i přesto, že jsem toho přečetl hodně. Ale gramatické chyby moc nedělám, to je pravda.

0/0
13.11.2016 16:24

S60t30e80p27a30n 22T70o80t17h 8858529545898

pokud tohle MUSÍ napsat zástupce média, tak je to hodně smutné... ;-(8-o

0/0
26.11.2016 22:22

P25a17v16e55l 65N68á15r22o70ž55n31ý 1625743796802

50kg /s je na jednu stranu hodně, pokud to porovnáte s běžným autem, na druhou stranu to není nic pokud to porovnáte s většími motory. Pokud si vybavíte raketoplán tak při startu byly na bocích hlavní nádrže dvě pomocné rakety na tuhé pohonné látky. Motor každé z nich sežral za sekundu něco přes 4tuny paliva , v každé z těchto pomocných raket bylo cca 502 tun paliva a to bylo spotřebováno za 122sekund. Zkrátka když chcete rychle velký výkon musíte rychle dodat odpovídající kvantum paliva u skutečně rychlého spalování zpravidla musíte oddat i kyslík, protože při skutečně velké rychlosti ho z atmosféry tak rychle nedostanete.

Pokud se vrátíme na zem tak největší pístový motor světa objemu 25 480 litru má spotřebu při běžném provozu 1.8 litru za vteřinu při cca 100 otáčkách za minutu aa váze cca 2800tun. letecké turbíny vyhřívají toho , že mohou pracovat s vyššími teplotami, tlaky a otáčkami což jim umožnuje dosáhnout větší spotřeby /výkonu při nižší hmotnosti. ale samozřejmě i životnosti

0/0
12.11.2016 18:52

S69t56e38p73a41n 36T47o23t25h 8858759385618

Takovej podobnej ma Emma Maersk... ale ten ma snad jen 2400 tun. Sledoval jsem, jak ji staveli. Blok motoru skladali ze 4 dilu. 600tun a museli to davat na desetinu milimetru...hodinarska prace.

0/0
26.11.2016 22:20

J41i48ř61í 49K71o71d77ý87d98e47k 7270580526943

http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=341&t=2193 starší, ale velmi pěkný článek.

0/0
11.11.2016 16:56

P89e73t59r 64D55u41c89h20á59č57e78k 6238629763923

Nádherná létající láhev od Coca Coly. Doporučuji si přečíst Revi č. 35.

+1/0
11.11.2016 14:56

M90i68l88a39n 53W80e31l93s80e90r 5122118918701

Prazdny letoun vazi 25 tun. Maximalni vzletova hmotnost 80tun. Maximalni hmotnost zbrani cca 9 tun. Takze tech zbyvajicich 46 tun je palivo? Neuveritelne.

0/0
11.11.2016 14:24

P19a21v25e87l 41N57á49r64o31ž30n95ý 1705303876132

Co je na tom neuvěřitelného? Tohle je relativně malé letadlo, ale abyste měl představu největší bombardér světa má při maximálním taku motoru v nadzvukovém režimu při přídavném spalování spotřebu cca 50kg paliva za vteřinu tzn. těch 46 tun by spolkli za 15 minut letu v tomto režimu ;-D

+2/0
11.11.2016 14:51

M70i57l19a10n 94W17e78l37s28e98r 5232678788781

Pro me je to neuveritelne. Spalit tak obrovske mnozstvi paliva za pomerne kratkou dobu. Ale jinak diky za vysvetleni.

+3/0
11.11.2016 15:08

J72a52n 40H96á49l50a 8465635340307

Pánbuzaplať je redakce Technetu ještě normální a nepřepočetla nám to na ujetou vzdálenost Oktávie s TDi motorem ;-)

+7/0
11.11.2016 15:31

V29i52l35é46m 68P43ř82í60h42o90d19a 2424929113967

Dnes jsou v kurzu litrová TSI, prosím přepočítávat na ně.;-)

+5/0
11.11.2016 15:42

M62i39c82h95a88l 28C88h70a85l58u76p65a 6728790479663

I normální dopravní letadla mají spotřebu na člověka podobnou, jako auta. Řádově litry za sekundu, několik tun na hodinu letu.

0/0
12.11.2016 8:25

M17i33c87h80a51l 81K41r67e83j26č61í 1346870681393

Krásný letoun. Studená válka zplodila úžasné věci (na obou stranách). Je smutné, že lidstvo potřebuje nepřátelství a rivalitu, aby se dokopalo k tomu něco tvořit.

+18/−1
11.11.2016 11:51
Foto

J58i39ř10í 85H20a62v66e45l12k39a 3819493870904

Opět to nesmyslné označení leteckého uskupení křídlo. V Čechách se to překládá jako peruť. Ale tuhle chybu už technet nedělával.

0/−12
11.11.2016 8:41

M77a19r79e94k 33S12l19a15b29i54h80o97u25d22e72k 7658641822273

Podívejte se na stránky letecké základny v Čáslavi. Tam mají křídlo.

0/0
11.11.2016 8:59

D28a28n35i71e92l 37S13o50b86o84t50a 9699414536750

43rd Bomb Wing, 305th Bomb Wing. Jak jinak byste to chtěl přeložit? Peruť je squadron, několik perutí tvoří křídlo.

+8/0
11.11.2016 10:19

M16a16r80e39k 63S66l30a53b19i55h15o22u46d54e72k 7468741972313

Squadron je letka, wing je křídlo tvořené letkami. Dřív (typicky za bitvy o Anglii) se používal název peruť.

0/0
11.11.2016 10:31

D68a72n51i46e86l 66S29o61b32o29t78a 9849484536490

No jo, já to mám zažité právě z 2. světové, která mě zajímá nejvíce, proto pořád používám peruť :)

0/0
11.11.2016 10:52

M15a65r83e34k 29S59l97a73b26i26h87o25u66d95e23k 7488751702193

V pořádku, letka (letecká setnina neboli rota, proto squadron) byla ale vždycky letkou.

0/0
11.11.2016 10:56

J84a12n 63Č69e93k71a43l 7159975344404

Já si to pamatuji jinak - uskupení označované jako křídlo/wing se skládalo z několika perutí/squadrons, z nich každá měla několik (většinou dvě, A a B) letek/flights...

+3/0
11.11.2016 12:40

M70a65r67e96k 48S17l61a49b78i71h69o98u35d29e97k 7518621642183

Máte vlastně pravdu! 310. stíhací peruť tvořila spolu s ostatními čs. wing. Moderní letectva mají ale jiné členění: flight-roj (4-8) - squadron-letka (12-24) - wing-křídlo (24-72 letounů).

+2/0
11.11.2016 13:39

V79i12l23é38m 68P46ř50í95h88o62d85a 2544109493847

Rote (kete) - švarm - štáfl - grupáč - gešvádr - flígrkorps - luftflote ;-)

0/0
11.11.2016 15:47

R55i31c56h69a56r16d 86A35u91b47r24e13c38h49t 1942291796490

Ne, wing (křídlo) je tvořen perutěmi (squadronami), a ty potom letkami (flight). Tak to bylo v RAF snad od začátku, tak to je dodnes. v americkém letectvu podobně. Jen u nás nějaký ichtyl najednou začal letky překládat jako squadrony.

Třeba u Britů platilo:

section - roj (3-4 letadel)

flight - letka (2-3 roje)

squadron - peruť (2 letky)

wing - křídlo (3-4 perutě)

group - skupina (několik wingů a samostaných squadron)

+1/0
11.11.2016 23:51

Š89t53e37f56a36n 98B59u96k20o71v86a92n 6261690589493

Dvakrát meraj, raz rež.... Squadron = peruť (alternatívne letka), Group = Skupina, Wing = KŘÍDLO. A obe zoskupenia spomínané pod fotografiami, ktoré mali vo výzbroji B-58 sú KRÍDLA - teda 43th Bombardment Wing (63rd, 64th, 65th Bombardment Squadron) aj 305th Bpombardment Wing (364th, 365th a 366th Bombardment Squadron).

+2/0
11.11.2016 16:17

J73a76k93u92b 18M11i91k76u30l90a54c43e22k 8567931427154

Takhle se po ranu ztrapnit;)

0/0
11.11.2016 17:23







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.