Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: První dvoumachový bombardér Hustler. Vystřelili z něj medvěda

Před 60 lety, 11. listopadu 1956, vzlétl prototyp prvního dvoumachového bombardéru Convair B-58 Hustler. Svým tvarovým řešením s relativně malým rozpětím delta křídla a čtyřmi nápadnými motory pod ním se řadí k vizuálně nejpozoruhodnějším bombardérům období studené války.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P69e95t29r 23O47č20e38n93á28š69e47k 2278594908801

Krásné letadlo také jistě krásně zabíjelo. Mrtví by mohli vyprávět!

0/0
23.11.2016 11:17

F50r26a89n17t86i16š69e65k 51C47h31m75e18l28a43ř 6348330

B-58 Hustler bylo jedno z nejkrásnějších letadel, jaká kdy byla vyrobena R^:-)

+4/0
18.11.2016 22:02

V49i59l93é78m 22B80a51r56á21k 4386827459586

Opravdu mohl tankovat ve vzduchu? Jak bylo řešeno?

0/0
17.11.2016 18:45

P93a20v75e10l 34V87a27n89ě51č38e62k 4354623701101

http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/660xX/Apr2012/967469.jpg?d41d

0/0
23.11.2016 21:53

V88i62l84é98m 36B23a93r19á41k 4856707139186

Děkuji.

+1/0
24.11.2016 11:15

M65o39j93m41í82r 16S88k37á64l42a 2270182466

PěknéR^;-)

0/0
15.11.2016 14:40

K15a59t17e65ř25i86n27a 79V55ý32b75o97r45n31á 6800269659

Hezké letadlo. Kariéru mu bohužel utly ruské protiletadlové rakety, takže skončil jako jedna z mnoha slepých cest vývoje, které se železnou pravidelností američtí daňoví poplatníci prošlapávají. Proto je v současnosti nejobdivovanější americký bombardér B-52 Stratofortress, který byl jen přeškolen z bombardování z velkých výšek na přízemní let. Ale i to můžeme brát, jako určitou formu modernizace. :-)

0/−5
14.11.2016 21:37

A68d47a26m 23K80ř85i97v68s92k79ý 1643214610973

Řekl bych, že nejobdivovanější je B-2 Spirit.

+2/0
15.11.2016 0:48

A51l80e28š 75H87o59r34á30k 3555263900849

Paní výborná, když už opisujete, tak je zvykem uvádět zdroj, ale hlavně opisujte správně. B52 opravdu, ale opravdu nebyl "přeškolen" na přízemní let.

+2/0
15.11.2016 10:39

M82a70r64t84i69n 66S56m47í76š58e69k 7292902780304

Pani Vyborna je vseznalek,ale je videt,ze ji americke a prozapadni technologie pekne s..ou.

0/0
20.11.2016 12:24

V66i56l92é47m 24B44a70r77á55k 4636127149386

Tak, tak, opravdu, ale opravdu nebyl přeškolen na přízemní let. Možná při vzletu a přistání.

+1/0
17.11.2016 18:37

V15i43l27é70m 96P89ř10í25h96o38d94a 2944539143597

Kdežto ve vaší ruské domovině je vše vyvinuto hned na poprvé a zaplatí to stát.;-D

0/0
22.11.2016 15:10

J74i32ř58í 55J95i80r13o63u97d33e52k 8706479104864

R^ Dobrá vzpomínka. Perlička: když Hustler přilétl na aerosalon do Paříže, byl jeho zvuk za ním na poloviční cestě. To byla dobrá reklama R^ Bohužel při jednom z předváděcích letů tam havaroval. ,,TOTÁLKA"Rv

0/0
13.11.2016 16:14

M38i15c63h51a19l 70J24a52r58o93š 7874290512585

Dík za hezký článek.

+1/0
13.11.2016 10:52

J64a51n 29U90l65r27i79c41h 8538573416341

Stejně muselo byt úžasné žít v USA v 50 a 60 letech. Technologicky pokrok šel obrovskou rychlosti. Stačí si vzít jak dlouho zůstávaly jednotlivé typy letadel ve službě, maximálně par let a byly nahrazeny, kromě nesmrtelnych B-52 a TU-95. Jak rychle stoupala rychlost letadel až k SR-71. Nebo ze v roce 1957 člověk vyslal první satelit a za 12 let stal člověk na měsíci, protože USA chtěla dokázat svoji technologickou nadřazenost.

+15/0
12.11.2016 16:39

J40a62r71o73m46í39r 76K96r50á65l 4880889624509

SR71 přelétl několikrát i nad ČR v 90. letech.

+1/0
12.11.2016 20:44

L14i17b16o96r 12R91e83ž22ň48á67k 3113506567435

K tomu "hvězdnému" B-58 Hustler. Koncepce rádoby strategického bombardéru s doletem pouhých 3200 km byla od počátku konstrukčního zadání nesprávná. Nízkou zásobu paliva v interních nádržích obrovská podvěsná přídavná nádrž neřešila.

Přinesla jen značný nárůst aerodynamického odporu s negativním odrazem na dolet, rychlost a dostup letu, nehledě na značné zvýšení spotřeby samotné zásoby paliva. Pumová výzbroj, byt ́ jaderná, nutila osádku k nebezpečnému průletu nad cílem, pozdější metoda podlétnutí radarů vysokou rychlostí v malých výškách vedla k únavovým lomům na uzlových bodech konstrukce. Typ B-58 byl velkým leteckým omylem, počet vyrobených kusů 116 je toho výmluvným dokladem. Autor článku navíc u snímku č. 1 píše o čtyřech náporových motorech, pod snímkem č. 3 o motorech proudových. Dále zcela nesprávně popisuje "pravidlo ploch" ve spojení s konstrukčním pojetím letounu. Zjednodušeně jej opravím - obsah příčných průřezů letounu musí být konstantní. Tvarově zajímavý letoun B-58 je z pohledu letecké historie bohužel jen nechtěným levobočkem.

+1/−3
12.11.2016 13:16

R69a57d73e20k 92F77o45l83p88r85e30c51h88t

O žádných náporových motorech nikde nebyla řeč, nevím, kde to vidíte. Jsou to klasické jednoproudové motory. A k pravidlu ploch - v popisku pod fotkou jde o praktickou aplikaci, kdy se nebojuje za každou cenu o konstantní obsahy příčných řezů (a ani je ve skutečnosti samozřejmě nemá).

+8/0
12.11.2016 13:49

P74a61v23e84l 39R11e13z76n75i33c47e60k 3385414564492

pise tam o napadnych motorech.. nikoliv naporovych :)

+6/0
14.11.2016 9:24

V33í15t 44V88ý29m62o80l18a 8248784684715

Pravidlo ploch článek vysvětluje sice zjednodušeně, ale správně. Naopak vaše definice "obsah příčných průřezů letounu musí být konstantní" je nesmyslná a geometricky nemožná.

+1/0
19.11.2016 23:58

P67e33t26r 21M81a49l93i47š86k54a 6251205541403

Spousta čtenářů článek chválí, ale já bych raději uvítal informace v pěkně napsaném článku jak je na Technetu obvyklé a né "výkřiky" u fotografii v galerii. Jinak zajímavé informace.

+5/−1
12.11.2016 11:10

R92a81d50e71k 42F48o13l37p48r62e24c16h10t

Tak to máme oba smůlu. Určitý podíl z celkového počtu článků (systémově se to propočítává snad za každý kalendářní měsíc, alespoň co mám informace) totiž musí být vydán formou OBRAZEM. Člověk tedy vyhodnocuje, co lze takto vydat - zde jsem to vyhodnotil jako variantu dobře realizovatelnou (například u článku o některém z našich letců z WWII by bylo takové řešení vyloženě nešťastné).

+4/0
12.11.2016 12:42

Z54d97e42n76ě24k 32H43r14u17b98ý 9314498562

No to je škoda, neboť by se hodilo více informací.

+2/0
12.11.2016 17:04

V91a61c12l45a60v 29M77a73c32h 5862354730165

MUSÍ ??? Co je tohle za debilní módu? Číst už není kůl ???

+4/0
12.11.2016 22:41

V35i32n63c95e76n57t 66V42a92l91l87e21n47t94i32n96e 5882747507508

Číst není cool už hodně dlouho. Docela škoda protože většina lidí pak nechápe psaný text, nevidí logické nesrovnalosti, gramatické chyby a hlavně jim strašně dlouho trvá pokud mají sami něco smysluplného napsat.

+2/0
13.11.2016 2:41

V92o91j21t74ě46c26h 63K86o32n79í75ř 8551515507262

Mě dělá velký problém něco smysluplného napsat i přesto, že jsem toho přečetl hodně. Ale gramatické chyby moc nedělám, to je pravda.

0/0
13.11.2016 16:24

S17t80e52p13a53n 90T88o58t68h 8198579485808

pokud tohle MUSÍ napsat zástupce média, tak je to hodně smutné... ;-(8-o

0/0
26.11.2016 22:22

P81a51v35e97l 59N33á64r42o40ž51n30ý 1395413126552

50kg /s je na jednu stranu hodně, pokud to porovnáte s běžným autem, na druhou stranu to není nic pokud to porovnáte s většími motory. Pokud si vybavíte raketoplán tak při startu byly na bocích hlavní nádrže dvě pomocné rakety na tuhé pohonné látky. Motor každé z nich sežral za sekundu něco přes 4tuny paliva , v každé z těchto pomocných raket bylo cca 502 tun paliva a to bylo spotřebováno za 122sekund. Zkrátka když chcete rychle velký výkon musíte rychle dodat odpovídající kvantum paliva u skutečně rychlého spalování zpravidla musíte oddat i kyslík, protože při skutečně velké rychlosti ho z atmosféry tak rychle nedostanete.

Pokud se vrátíme na zem tak největší pístový motor světa objemu 25 480 litru má spotřebu při běžném provozu 1.8 litru za vteřinu při cca 100 otáčkách za minutu aa váze cca 2800tun. letecké turbíny vyhřívají toho , že mohou pracovat s vyššími teplotami, tlaky a otáčkami což jim umožnuje dosáhnout větší spotřeby /výkonu při nižší hmotnosti. ale samozřejmě i životnosti

0/0
12.11.2016 18:52

S69t22e21p65a95n 54T16o88t18h 8328469955128

Takovej podobnej ma Emma Maersk... ale ten ma snad jen 2400 tun. Sledoval jsem, jak ji staveli. Blok motoru skladali ze 4 dilu. 600tun a museli to davat na desetinu milimetru...hodinarska prace.

0/0
26.11.2016 22:20

J13i62ř15í 36K67o24d16ý49d38e50k 7560900266603

http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=341&t=2193 starší, ale velmi pěkný článek.

0/0
11.11.2016 16:56

P74e50t10r 82D24u59c85h13á97č96e46k 6828839363453

Nádherná létající láhev od Coca Coly. Doporučuji si přečíst Revi č. 35.

+1/0
11.11.2016 14:56

M45i89l37a86n 67W40e36l88s24e13r 5722868488291

Prazdny letoun vazi 25 tun. Maximalni vzletova hmotnost 80tun. Maximalni hmotnost zbrani cca 9 tun. Takze tech zbyvajicich 46 tun je palivo? Neuveritelne.

0/0
11.11.2016 14:24

P82a69v18e14l 38N54á24r67o32ž63n81ý 1515263596162

Co je na tom neuvěřitelného? Tohle je relativně malé letadlo, ale abyste měl představu největší bombardér světa má při maximálním taku motoru v nadzvukovém režimu při přídavném spalování spotřebu cca 50kg paliva za vteřinu tzn. těch 46 tun by spolkli za 15 minut letu v tomto režimu ;-D

+2/0
11.11.2016 14:51

M39i31l41a31n 23W91e15l66s63e39r 5912438238211

Pro me je to neuveritelne. Spalit tak obrovske mnozstvi paliva za pomerne kratkou dobu. Ale jinak diky za vysvetleni.

+3/0
11.11.2016 15:08

J67a20n 86H98á63l78a 8235755740797

Pánbuzaplať je redakce Technetu ještě normální a nepřepočetla nám to na ujetou vzdálenost Oktávie s TDi motorem ;-)

+7/0
11.11.2016 15:31

V97i89l31é32m 14P32ř84í87h20o38d18a 2724509553277

Dnes jsou v kurzu litrová TSI, prosím přepočítávat na ně.;-)

+5/0
11.11.2016 15:42

M16i90c64h51a49l 97C61h79a53l21u94p70a 6648270949373

I normální dopravní letadla mají spotřebu na člověka podobnou, jako auta. Řádově litry za sekundu, několik tun na hodinu letu.

0/0
12.11.2016 8:25

M25i54c66h51a24l 11K82r43e58j16č17í 1546120811593

Krásný letoun. Studená válka zplodila úžasné věci (na obou stranách). Je smutné, že lidstvo potřebuje nepřátelství a rivalitu, aby se dokopalo k tomu něco tvořit.

+18/−1
11.11.2016 11:51
Foto

J47i45ř52í 46H71a32v21e32l39k98a 3389503770924

Opět to nesmyslné označení leteckého uskupení křídlo. V Čechách se to překládá jako peruť. Ale tuhle chybu už technet nedělával.

0/−12
11.11.2016 8:41

M36a23r33e92k 42S79l56a94b88i74h90o88u80d17e89k 7918541342513

Podívejte se na stránky letecké základny v Čáslavi. Tam mají křídlo.

0/0
11.11.2016 8:59

D38a45n33i28e73l 58S65o92b43o43t21a 9259724426650

43rd Bomb Wing, 305th Bomb Wing. Jak jinak byste to chtěl přeložit? Peruť je squadron, několik perutí tvoří křídlo.

+8/0
11.11.2016 10:19

M64a78r92e31k 19S48l78a89b50i62h70o79u43d39e25k 7488171822253

Squadron je letka, wing je křídlo tvořené letkami. Dřív (typicky za bitvy o Anglii) se používal název peruť.

0/0
11.11.2016 10:31

D36a64n90i89e14l 28S83o24b63o60t55a 9639754256480

No jo, já to mám zažité právě z 2. světové, která mě zajímá nejvíce, proto pořád používám peruť :)

0/0
11.11.2016 10:52

M51a34r22e61k 13S41l89a66b43i77h21o87u84d59e13k 7288711172893

V pořádku, letka (letecká setnina neboli rota, proto squadron) byla ale vždycky letkou.

0/0
11.11.2016 10:56

J26a39n 10Č87e12k26a90l 7649645354884

Já si to pamatuji jinak - uskupení označované jako křídlo/wing se skládalo z několika perutí/squadrons, z nich každá měla několik (většinou dvě, A a B) letek/flights...

+3/0
11.11.2016 12:40

M17a17r13e27k 90S73l24a94b31i22h93o73u33d55e36k 7178951392143

Máte vlastně pravdu! 310. stíhací peruť tvořila spolu s ostatními čs. wing. Moderní letectva mají ale jiné členění: flight-roj (4-8) - squadron-letka (12-24) - wing-křídlo (24-72 letounů).

+2/0
11.11.2016 13:39

V57i37l90é68m 35P31ř22í34h33o58d85a 2504359113177

Rote (kete) - švarm - štáfl - grupáč - gešvádr - flígrkorps - luftflote ;-)

0/0
11.11.2016 15:47

R87i13c79h80a41r21d 54A57u22b68r14e44c35h63t 1562891836670

Ne, wing (křídlo) je tvořen perutěmi (squadronami), a ty potom letkami (flight). Tak to bylo v RAF snad od začátku, tak to je dodnes. v americkém letectvu podobně. Jen u nás nějaký ichtyl najednou začal letky překládat jako squadrony.

Třeba u Britů platilo:

section - roj (3-4 letadel)

flight - letka (2-3 roje)

squadron - peruť (2 letky)

wing - křídlo (3-4 perutě)

group - skupina (několik wingů a samostaných squadron)

+1/0
11.11.2016 23:51

Š35t31e41f79a25n 44B91u69k60o88v71a71n 6351530489323

Dvakrát meraj, raz rež.... Squadron = peruť (alternatívne letka), Group = Skupina, Wing = KŘÍDLO. A obe zoskupenia spomínané pod fotografiami, ktoré mali vo výzbroji B-58 sú KRÍDLA - teda 43th Bombardment Wing (63rd, 64th, 65th Bombardment Squadron) aj 305th Bpombardment Wing (364th, 365th a 366th Bombardment Squadron).

+2/0
11.11.2016 16:17

J48a47k13u25b 57M71i45k82u42l56a66c27e76k 7978686126953

Takhle se po ranu ztrapnit;)

0/0
11.11.2016 17:23







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.