Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hustler: Bombardér, ze kterého v rychlosti 1400 km/h vystřelili medvěda

Před 60 lety, 11. listopadu 1956, vzlétl prototyp prvního dvoumachového bombardéru Convair B-58 Hustler. Svým tvarovým řešením s relativně malým rozpětím delta křídla a čtyřmi nápadnými motory pod ním se řadí k vizuálně nejpozoruhodnějším bombardérům období studené války.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P53e96t23r 26O96č39e36n94á65š73e27k 2798734338921

Krásné letadlo také jistě krásně zabíjelo. Mrtví by mohli vyprávět!

0/0
23.11.2016 11:17

F68r26a26n31t18i90š78e32k 34C61h15m21e12l81a62ř 6578790

B-58 Hustler bylo jedno z nejkrásnějších letadel, jaká kdy byla vyrobena R^:-)

+4/0
18.11.2016 22:02

V32i34l21é44m 11B84a95r84á13k 4516127849706

Opravdu mohl tankovat ve vzduchu? Jak bylo řešeno?

0/0
17.11.2016 18:45

P51a98v15e37l 36V76a67n96ě76č32e62k 4284903901441

http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/660xX/Apr2012/967469.jpg?d41d

0/0
23.11.2016 21:53

V34i24l91é82m 20B69a98r50á98k 4816337259416

Děkuji.

+1/0
24.11.2016 11:15

M34o32j86m36í29r 48S89k63á21l95a 2530362806

PěknéR^;-)

0/0
15.11.2016 14:40

K22a35t56e87ř80i82n92a 14V49ý78b36o19r11n60á 6800109649

Hezké letadlo. Kariéru mu bohužel utly ruské protiletadlové rakety, takže skončil jako jedna z mnoha slepých cest vývoje, které se železnou pravidelností američtí daňoví poplatníci prošlapávají. Proto je v současnosti nejobdivovanější americký bombardér B-52 Stratofortress, který byl jen přeškolen z bombardování z velkých výšek na přízemní let. Ale i to můžeme brát, jako určitou formu modernizace. :-)

0/−5
14.11.2016 21:37

A38d54a52m 52K64ř52i98v75s90k70ý 1523544690123

Řekl bych, že nejobdivovanější je B-2 Spirit.

+2/0
15.11.2016 0:48

A95l39e82š 87H86o24r51á92k 3525413470309

Paní výborná, když už opisujete, tak je zvykem uvádět zdroj, ale hlavně opisujte správně. B52 opravdu, ale opravdu nebyl "přeškolen" na přízemní let.

+2/0
15.11.2016 10:39

M81a17r10t20i47n 39S81m21í41š25e81k 7372682690144

Pani Vyborna je vseznalek,ale je videt,ze ji americke a prozapadni technologie pekne s..ou.

0/0
20.11.2016 12:24

V88i15l91é32m 61B94a19r33á23k 4716767929226

Tak, tak, opravdu, ale opravdu nebyl přeškolen na přízemní let. Možná při vzletu a přistání.

+1/0
17.11.2016 18:37

V49i85l61é10m 20P27ř31í27h67o90d60a 2144249863907

Kdežto ve vaší ruské domovině je vše vyvinuto hned na poprvé a zaplatí to stát.;-D

0/0
22.11.2016 15:10

J64i23ř11í 60J27i53r47o14u46d49e25k 8676859974754

R^ Dobrá vzpomínka. Perlička: když Hustler přilétl na aerosalon do Paříže, byl jeho zvuk za ním na poloviční cestě. To byla dobrá reklama R^ Bohužel při jednom z předváděcích letů tam havaroval. ,,TOTÁLKA"Rv

0/0
13.11.2016 16:14

M95i74c61h88a98l 90J39a29r37o58š 7524810702465

Dík za hezký článek.

+1/0
13.11.2016 10:52

J10a70n 56U80l31r42i57c58h 8748423936941

Stejně muselo byt úžasné žít v USA v 50 a 60 letech. Technologicky pokrok šel obrovskou rychlosti. Stačí si vzít jak dlouho zůstávaly jednotlivé typy letadel ve službě, maximálně par let a byly nahrazeny, kromě nesmrtelnych B-52 a TU-95. Jak rychle stoupala rychlost letadel až k SR-71. Nebo ze v roce 1957 člověk vyslal první satelit a za 12 let stal člověk na měsíci, protože USA chtěla dokázat svoji technologickou nadřazenost.

+15/0
12.11.2016 16:39

J48a56r62o69m11í62r 40K69r24á63l 4390619974909

SR71 přelétl několikrát i nad ČR v 90. letech.

+1/0
12.11.2016 20:44

L72i82b80o32r 68R10e64ž42ň98á48k 3533216157755

K tomu "hvězdnému" B-58 Hustler. Koncepce rádoby strategického bombardéru s doletem pouhých 3200 km byla od počátku konstrukčního zadání nesprávná. Nízkou zásobu paliva v interních nádržích obrovská podvěsná přídavná nádrž neřešila.

Přinesla jen značný nárůst aerodynamického odporu s negativním odrazem na dolet, rychlost a dostup letu, nehledě na značné zvýšení spotřeby samotné zásoby paliva. Pumová výzbroj, byt ́ jaderná, nutila osádku k nebezpečnému průletu nad cílem, pozdější metoda podlétnutí radarů vysokou rychlostí v malých výškách vedla k únavovým lomům na uzlových bodech konstrukce. Typ B-58 byl velkým leteckým omylem, počet vyrobených kusů 116 je toho výmluvným dokladem. Autor článku navíc u snímku č. 1 píše o čtyřech náporových motorech, pod snímkem č. 3 o motorech proudových. Dále zcela nesprávně popisuje "pravidlo ploch" ve spojení s konstrukčním pojetím letounu. Zjednodušeně jej opravím - obsah příčných průřezů letounu musí být konstantní. Tvarově zajímavý letoun B-58 je z pohledu letecké historie bohužel jen nechtěným levobočkem.

+1/−3
12.11.2016 13:16

R42a48d25e86k 56F14o94l90p71r73e87c51h28t

O žádných náporových motorech nikde nebyla řeč, nevím, kde to vidíte. Jsou to klasické jednoproudové motory. A k pravidlu ploch - v popisku pod fotkou jde o praktickou aplikaci, kdy se nebojuje za každou cenu o konstantní obsahy příčných řezů (a ani je ve skutečnosti samozřejmě nemá).

+8/0
12.11.2016 13:49

P40a76v85e16l 26R28e33z51n83i74c92e19k 3355934824242

pise tam o napadnych motorech.. nikoliv naporovych :)

+6/0
14.11.2016 9:24

V62í30t 56V51ý34m92o81l25a 8238744504865

Pravidlo ploch článek vysvětluje sice zjednodušeně, ale správně. Naopak vaše definice "obsah příčných průřezů letounu musí být konstantní" je nesmyslná a geometricky nemožná.

+1/0
19.11.2016 23:58

P77e91t18r 57M79a58l45i11š32k62a 6471935861523

Spousta čtenářů článek chválí, ale já bych raději uvítal informace v pěkně napsaném článku jak je na Technetu obvyklé a né "výkřiky" u fotografii v galerii. Jinak zajímavé informace.

+5/−1
12.11.2016 11:10

R90a63d50e92k 47F77o11l17p57r20e67c93h76t

Tak to máme oba smůlu. Určitý podíl z celkového počtu článků (systémově se to propočítává snad za každý kalendářní měsíc, alespoň co mám informace) totiž musí být vydán formou OBRAZEM. Člověk tedy vyhodnocuje, co lze takto vydat - zde jsem to vyhodnotil jako variantu dobře realizovatelnou (například u článku o některém z našich letců z WWII by bylo takové řešení vyloženě nešťastné).

+4/0
12.11.2016 12:42

Z15d82e13n90ě13k 52H82r63u16b82ý 9834608552

No to je škoda, neboť by se hodilo více informací.

+2/0
12.11.2016 17:04

V45a47c22l40a67v 19M57a47c50h 5892604720815

MUSÍ ??? Co je tohle za debilní módu? Číst už není kůl ???

+4/0
12.11.2016 22:41

V13i18n75c83e60n47t 22V64a67l95l48e58n55t90i43n68e 5362577667188

Číst není cool už hodně dlouho. Docela škoda protože většina lidí pak nechápe psaný text, nevidí logické nesrovnalosti, gramatické chyby a hlavně jim strašně dlouho trvá pokud mají sami něco smysluplného napsat.

+2/0
13.11.2016 2:41

V85o32j65t69ě44c79h 98K83o29n67í42ř 8231395397702

Mě dělá velký problém něco smysluplného napsat i přesto, že jsem toho přečetl hodně. Ale gramatické chyby moc nedělám, to je pravda.

0/0
13.11.2016 16:24

S78t55e39p97a33n 23T42o79t78h 8268909185628

pokud tohle MUSÍ napsat zástupce média, tak je to hodně smutné... ;-(8-o

0/0
26.11.2016 22:22

P66a13v80e62l 13N15á72r26o84ž20n24ý 1265663226792

50kg /s je na jednu stranu hodně, pokud to porovnáte s běžným autem, na druhou stranu to není nic pokud to porovnáte s většími motory. Pokud si vybavíte raketoplán tak při startu byly na bocích hlavní nádrže dvě pomocné rakety na tuhé pohonné látky. Motor každé z nich sežral za sekundu něco přes 4tuny paliva , v každé z těchto pomocných raket bylo cca 502 tun paliva a to bylo spotřebováno za 122sekund. Zkrátka když chcete rychle velký výkon musíte rychle dodat odpovídající kvantum paliva u skutečně rychlého spalování zpravidla musíte oddat i kyslík, protože při skutečně velké rychlosti ho z atmosféry tak rychle nedostanete.

Pokud se vrátíme na zem tak největší pístový motor světa objemu 25 480 litru má spotřebu při běžném provozu 1.8 litru za vteřinu při cca 100 otáčkách za minutu aa váze cca 2800tun. letecké turbíny vyhřívají toho , že mohou pracovat s vyššími teplotami, tlaky a otáčkami což jim umožnuje dosáhnout větší spotřeby /výkonu při nižší hmotnosti. ale samozřejmě i životnosti

0/0
12.11.2016 18:52

S48t37e16p45a26n 60T72o88t80h 8278689845718

Takovej podobnej ma Emma Maersk... ale ten ma snad jen 2400 tun. Sledoval jsem, jak ji staveli. Blok motoru skladali ze 4 dilu. 600tun a museli to davat na desetinu milimetru...hodinarska prace.

0/0
26.11.2016 22:20

J88i84ř89í 27K87o89d30ý62d63e60k 7590350346963

http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=341&t=2193 starší, ale velmi pěkný článek.

0/0
11.11.2016 16:56

P61e69t29r 82D17u55c30h10á40č87e84k 6728469153393

Nádherná létající láhev od Coca Coly. Doporučuji si přečíst Revi č. 35.

+1/0
11.11.2016 14:56

M90i81l85a46n 87W53e94l35s34e97r 5782318588851

Prazdny letoun vazi 25 tun. Maximalni vzletova hmotnost 80tun. Maximalni hmotnost zbrani cca 9 tun. Takze tech zbyvajicich 46 tun je palivo? Neuveritelne.

0/0
11.11.2016 14:24

P73a55v85e89l 35N75á36r21o97ž84n77ý 1265683846592

Co je na tom neuvěřitelného? Tohle je relativně malé letadlo, ale abyste měl představu největší bombardér světa má při maximálním taku motoru v nadzvukovém režimu při přídavném spalování spotřebu cca 50kg paliva za vteřinu tzn. těch 46 tun by spolkli za 15 minut letu v tomto režimu ;-D

+2/0
11.11.2016 14:51

M39i13l27a83n 56W33e68l77s49e87r 5182188738921

Pro me je to neuveritelne. Spalit tak obrovske mnozstvi paliva za pomerne kratkou dobu. Ale jinak diky za vysvetleni.

+3/0
11.11.2016 15:08

J58a18n 76H97á50l53a 8245385860557

Pánbuzaplať je redakce Technetu ještě normální a nepřepočetla nám to na ujetou vzdálenost Oktávie s TDi motorem ;-)

+7/0
11.11.2016 15:31

V78i63l63é69m 86P60ř20í37h36o49d73a 2684749143747

Dnes jsou v kurzu litrová TSI, prosím přepočítávat na ně.;-)

+5/0
11.11.2016 15:42

M38i49c85h17a49l 47C66h28a47l14u36p68a 6488700449153

I normální dopravní letadla mají spotřebu na člověka podobnou, jako auta. Řádově litry za sekundu, několik tun na hodinu letu.

0/0
12.11.2016 8:25

M24i73c39h37a76l 69K14r17e61j36č97í 1796470531843

Krásný letoun. Studená válka zplodila úžasné věci (na obou stranách). Je smutné, že lidstvo potřebuje nepřátelství a rivalitu, aby se dokopalo k tomu něco tvořit.

+18/−1
11.11.2016 11:51
Foto

J49i12ř92í 75H25a74v52e78l16k41a 3959443320824

Opět to nesmyslné označení leteckého uskupení křídlo. V Čechách se to překládá jako peruť. Ale tuhle chybu už technet nedělával.

0/−12
11.11.2016 8:41

M34a51r88e64k 15S67l53a11b73i46h61o79u81d10e86k 7218681482983

Podívejte se na stránky letecké základny v Čáslavi. Tam mají křídlo.

0/0
11.11.2016 8:59

D60a51n28i46e76l 67S89o49b31o60t31a 9459724686840

43rd Bomb Wing, 305th Bomb Wing. Jak jinak byste to chtěl přeložit? Peruť je squadron, několik perutí tvoří křídlo.

+8/0
11.11.2016 10:19

M78a12r55e89k 81S47l26a95b10i28h38o63u94d69e78k 7288291372953

Squadron je letka, wing je křídlo tvořené letkami. Dřív (typicky za bitvy o Anglii) se používal název peruť.

0/0
11.11.2016 10:31

D32a32n82i32e52l 86S46o77b14o79t23a 9249254166220

No jo, já to mám zažité právě z 2. světové, která mě zajímá nejvíce, proto pořád používám peruť :)

0/0
11.11.2016 10:52

M24a18r19e22k 58S27l22a34b32i45h58o38u36d54e60k 7818121252443

V pořádku, letka (letecká setnina neboli rota, proto squadron) byla ale vždycky letkou.

0/0
11.11.2016 10:56

J72a62n 56Č28e33k47a94l 7119475904304

Já si to pamatuji jinak - uskupení označované jako křídlo/wing se skládalo z několika perutí/squadrons, z nich každá měla několik (většinou dvě, A a B) letek/flights...

+3/0
11.11.2016 12:40

M15a23r47e87k 56S63l20a20b25i47h15o19u57d10e16k 7388171502593

Máte vlastně pravdu! 310. stíhací peruť tvořila spolu s ostatními čs. wing. Moderní letectva mají ale jiné členění: flight-roj (4-8) - squadron-letka (12-24) - wing-křídlo (24-72 letounů).

+2/0
11.11.2016 13:39

V28i40l22é98m 71P49ř61í60h89o88d21a 2324219863407

Rote (kete) - švarm - štáfl - grupáč - gešvádr - flígrkorps - luftflote ;-)

0/0
11.11.2016 15:47

R25i52c24h88a66r14d 28A91u15b29r35e57c47h70t 1322401656920

Ne, wing (křídlo) je tvořen perutěmi (squadronami), a ty potom letkami (flight). Tak to bylo v RAF snad od začátku, tak to je dodnes. v americkém letectvu podobně. Jen u nás nějaký ichtyl najednou začal letky překládat jako squadrony.

Třeba u Britů platilo:

section - roj (3-4 letadel)

flight - letka (2-3 roje)

squadron - peruť (2 letky)

wing - křídlo (3-4 perutě)

group - skupina (několik wingů a samostaných squadron)

+1/0
11.11.2016 23:51

Š95t41e11f73a11n 47B25u16k11o59v30a35n 6361810979703

Dvakrát meraj, raz rež.... Squadron = peruť (alternatívne letka), Group = Skupina, Wing = KŘÍDLO. A obe zoskupenia spomínané pod fotografiami, ktoré mali vo výzbroji B-58 sú KRÍDLA - teda 43th Bombardment Wing (63rd, 64th, 65th Bombardment Squadron) aj 305th Bpombardment Wing (364th, 365th a 366th Bombardment Squadron).

+2/0
11.11.2016 16:17

J69a90k85u91b 61M92i24k22u30l93a51c24e14k 7238286656793

Takhle se po ranu ztrapnit;)

0/0
11.11.2016 17:23







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.