Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 70 lety se stal v Alpách zázrak. Dakota v nouzi přistála na ledovci

Je rok po válce a mnozí američtí vojáci zůstávají v Evropě. Jedno z jejich letadel, které vyráží z Tullnu do Pisy, ztrácí nad Švýcarskem kontakt s řídícími radary a po poruše nouzově přistává ve výšce 3 300 metrů na ledovci Gauligletscher ve východní části Bernských Alp. V následujících hodinách začíná nevídaně rozsáhlá, letecká záchranná akce trvající dlouhých pět dní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K56a71r40e46l 10S19e92i82d92l 8149835750818

Píše se o tom, že Storchy zachránily pasažéry (12 lidí). Co se stalo s těmi 85 dobrovolnými zachránci, co tam dorazili vyčerpaní po minimálně jednodenní náročné tůře? V letadle si "vorazili" a pak vyrazili pešo zpátky dolů?

0/0
25.11.2016 21:31

M75i66l43a35n 98Z97e50i93d51l40e55r 2692791806869

No nevim, zda jsou nepresnosti v clanku nebo na wikipedii.

Tam se pise o tom, ze 24 listopadu vsichni sestoupily z mista havarie do horske chaty Gauli odkud byli letecky transportovani do bezpeci..

"On 23 November at 2:20 PM, two Swiss soldiers on ski reached the stricken aircraft and its passengers after a 13-hour ascent from Innertkirchen, but as it was too late for a descent on the same day, it was decided to wait at the wreck over night, enduring temperatures of 5 °F (−15 °C). The next day, everybody descended towards the Alpine Club's Gauli hut at 7,234 ft (2,205 m), failing to make radio contact with the coordinators in the valley. At 10.20 AM, SwAF pilots, Captain Victor Hug and Major Pista Hitz, managed to land two Fieseler Storch aircraft on the glacier beside the rescuers, and with eight flights, everybody was flown to safety."

0/0
28.11.2016 14:21

M47i42l81a66n 55Z94e79i61d76l43e68r 2942151186659

* sestoupili ;-O

0/0
28.11.2016 14:22

I91v88a95n 65P29a59p 9818732

byl natočen film podle této události

0/0
24.11.2016 18:21

L59u90b35o97š 74B15ř84e50z30i57n25a 2482343190771

nebyl

0/0
24.11.2016 19:41

J67a26k82u76b 47P69o78k47o67r29n90ý 7499296713147

;-D R^

+1/0
25.11.2016 8:21

J75a12n 96S22i33n50n16r70e69i82c19h 6273845270671

Po valce, pred r.48 vychazela casopisecky edice " Polnice"., romanove zpracovane valecne pribehy. V jednom vydani je popisovan pribeh tohoto v Alpach ztroskotaneho letadla , pod nazvem "Pomoc prijde z hor". Domnivam se, ze by se dala najit v nekterem antikvariatu.

+1/0
24.11.2016 15:50

J48i85ř54í 31B75r73o79ž 5409205682837

C-53D byla tzv. Super Dakota. Lišila se motory a měla mírně upravené tvary.

0/0
24.11.2016 13:48

O87t38a 84K51i63n77c 6789598742166

Tak tomu se říká "z pekla štěstí".

0/0
24.11.2016 11:33

M31i48l90a20n 29Š39v38a55g70r94o98v17s57k60ý 9172609905858

...ližiny pro start a přistání na sněhu. Není to prostě lyžový podvozek?

+3/−8
24.11.2016 11:25

P62a21v34l27a 61K58v43a84p32i78l72o88v86á 7569718954527

Není tomu tak. Zde vysvětlení. http://www.adamek.cz/knihy/lzs/pravopis-liziny-lyze/ Ale popravě já bych to v soukromé debatě taky psala jako lyžiny. ;-) Mně se tam to měkký i prostě nelíbí.

+11/0
24.11.2016 11:33

M86i46l72a25n 66Š28v48a33g15r72o63v20s33k92ý 9302929565808

Já pod lyžemi myslel lyže ne ližiny.

+2/0
24.11.2016 14:03

J11a26k43u91b 28M23a75t51ě90j81ů 5545382791675

diky za odkaz, tohle jsem skutecne netusil, nicmene po precteni me napada, jak by se to psalo, kdyby to byla lyze urcena pro jizdu v leze, tady by se jednoznacne lihalo a lyzovalo najednou :)

0/0
25.11.2016 1:31

J33o54s43e96f 79M62i69k89e41l 2708800566262

Taky mi takový podvozek více připomíná lyže, než to, co je na Wiki popisováno jako ližina.

+2/0
24.11.2016 18:44

M50i40l59a58n 23Š44v64a89g50r24o16v78s49k70ý 9332319675708

Moje řeč.

http://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-technika/a-s-jakovlev/jak-18-s-lyzovym-podvozkem/

+1/0
24.11.2016 21:10

L45u81b32o48š 51B46ř13e51z26i30n52a 2132973360381

Vypadá to jako lyže - nelyže tady je obr.

https://en.wikipedia.org/wiki/1946_C-53_Skytrooper_crash_on_the_Gauli_Glacier

0/0
24.11.2016 22:37

T72o61m45á22š 41V83a14v58e98r61k18a 7601730412204

Mairingen už proslavil Sherlock Holmes, nedaleko jsou jisté vodopády.....

0/0
24.11.2016 11:12

M33a86r88t54i60n 13S23m52í13š30e84k 7612982520574

Jmeno Dakota se ,ale pouzivalo pro DC-3.

+4/−2
24.11.2016 8:54

P66a19v57e78l 86V62a71n57ě36č59e22k 4944423931901

A pro tohle taky. Napr. https://www.flyinglegends.com/aircraft/douglas-c-53d-dakota.html

+1/0
24.11.2016 10:44

V42o89j98t22ě98c66h 51B97u83d80i16n51s86k42ý 4542309429114

Ale no tak. Když o tom nic nevím, nedělám chytrého:

https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_C-47_Skytrain

+1/−1
24.11.2016 10:45

S71t12a95n 64N40o46v29á89k 5957895415604

Dakota se říkalo i DC-10.

+1/0
24.11.2016 16:21

T46o70m53á29š 49K78u19c21h19a13ř 3457761568161

Se přiznám, že jsem se divil, že v takovém pěkném článku narazím na slovo ližiny s měkkým i. A ono je to dobře. Čeština je fakt divná, přece není možné, aby to nemělo stejný původ. :-/

+5/−2
24.11.2016 8:33

M84a66r17t26i89n 40S31e98d52l62á39č95e28k 9549928581862

Proč by nebylo? Ližina nemá s lyžema společného vůbec nic. Je to od slova líha (něco, na čem to leží, líhá).

+9/0
24.11.2016 8:38

T41o85m74á77š 69K74u40c35h68a63ř 3347831808701

Takle by to asi smysl dávalo u těch hahusů, ale že se z lyží poté, co si na ně místo lyžaře stoupne letadlo stávají lyžiny je trošku zvrhlé. Na letadle mi přijde důležitější ta jejich kluzná funkce a podle ní se to spíš mělo jmenovat. :-)

+1/0
24.11.2016 8:50
Foto

J73a64k86u82b 88V93a76š44k48o 1118584382663

Smysl Vám to dávat nemusí, ale ližina je správně. http://www.adamek.cz/knihy/lzs/pravopis-liziny-lyze/

+5/−1
24.11.2016 9:44

H54a71n19u44š 80H82o43r80á51k 9711344236913

Jde o to, ze lizina je spravne z gramatickyho hlediska, ale nikoliv z faktickyho. Letadlo nepristalo na liziny(ty ma tak na posunovani sedacky pilota), ale na lyze(ty tam jsou misto kolecek podvozku). Fakticky je to v clanku blbe, ne pravopisne.

+3/0
24.11.2016 15:56

P51a38v16l50a 36K32v18a24p37i46l89o87v48á 7869778964157

No že nemá nic společného je blbost. Má to stejný tvar a používá se to ke stejné věci. Minimálně třeba ty u sněžného skútru nebo u saní.

+1/−1
24.11.2016 11:35

D90a43d88a33k 68P11e54t71r 7821540744308

Přistávalo na lyžiny, nebo líhalo na ledovec?

0/0
24.11.2016 13:13

J46o42s78e68f 60M56i86k55e10l 2238800416602

Právě proto, že ližiny nemají s lyžemi moc společného, tak by ty ližiny tomu letadlu nebyly moc platné.

+1/0
24.11.2016 18:53

P62a37v29e21l 21J81e87ř18á67b26e59k 7921542184597

To máte pravdu - prasoused chodil do domu s červenou lampou jen líhat. I když prasousedka říkal, že se tam chodí k.....

0/0
26.11.2016 17:53

P47e88t78r 44M61a24t23ě65j58ů 5378841595571

Základem toho happyandu byl Fieseler Storch,geniální letadélko své doby...

+10/0
24.11.2016 7:41

S85t93a19n 54N79o64v51á50k 5617275735944

B-29 jako pátrací letadlo... :-)

Zprvu to zní jako vtip - něco jako s kanónem na zajíce, ale vzhledem k doletu (resp. výdrži ve vzduchu) to byla asi nejlepší volba.

+2/0
24.11.2016 7:09

K36u40r67t 97P27l54a46t90t38i28g 4244638325545

Jenze ta B-29 "superfortres" nikdy v Evrope neslouzila !

V Evrope slouzil u USAAF B-25 a B-26 / Mitchel a Marauder/ a u USAF B-24 Liberator a B-17 Flying Fortres.

B-29 SuperFotres ve sluzbe pouze v Pacifiku.

+1/0
24.11.2016 8:12

S66t52a81n 49N55o69v40á36k 5907935315334

Použití B-29 bych nezpochybňoval. Už byl rok 1946, nebylo co bombardovat - ani v Pacifiku, ani nikde jinde - tak se tato letadla mohla používat jako zásobovací pro americké základny v Evropě...

+10/0
24.11.2016 8:44

J61a86n 20Č41e92k51a87l 7169425104594

Taky mne použití B29 zaujalo, ale asi je to tím, že jde o léto 1946, ne jaro 1945...

+2/0
24.11.2016 8:50

K43u13r69t 42P76l17a39t34t77i28g 4874708305275

Vy si delate legraci !!!

Pouzivat B-29 jako transportni je vylouceno tim ze by to museli nakldat do pumovnice. Jiny nakledni proctor tam neni. V trupu je mezi kokpitema zadni cast -mala kuchynkaa odpocivarna pro posadku - tlakovany tunel. Trup nebyl staven na to aby se v nem tahaly tuny brambor ci hamburgry.. Na to mela US Army lode.

0/0
24.11.2016 11:55

P98a40v63e63l 43S87e78d90l84á54k 7865561340574

Asi spíš US Navy.

0/0
24.11.2016 12:49

B80o86h24u24m42i73l 63P60e84s48e23k 6365607393664

Shazovani zasob :)

0/0
24.11.2016 14:18

S88t72a17n 28N56o47v64á40k 5817835285724

To je možné, že si dělám legraci aniž o tom vím...

B-29 nepamatuji, nikdy jsem ji zevnitř neviděl, znám ji jen z obrázků a zvenku. Ale věřím tomu (a zmiňují se o tom i jiné zdroje než tento článek), že při této havárii Dakoty asistovala při záchranné operaci. Ať byla za války dislokována kdekoli...

Prostě byla v tu chvíli v Evropě, tak ji použili.

+1/0
24.11.2016 16:29

P28e88t37r 67S23p56a53t84z64i90e37r40e62r 7374352325444

pěkný článek...jen mě hned napadla otázka..a co dakota? ta tam leží do dnes?

+11/0
24.11.2016 6:41

O17n95d33ř47e19j 10F36i24l38i44p 6296235727

Švýcarská armáda z ní demontovala motory, zbytek zmizel pod ledem a byl pohybem ledovce roztrhán na kusy. V roce 2012 byla z ledu vyproštěna vrtule. Nacházela se tři kilometry od místa přistání.

+14/0
24.11.2016 9:50

O67n69d56r19e71j 33S54i84d85o11n 6384936591922

Naivita made in USA? Nebylo by naopak divny, kdyby bezne spojenecke jednotky mely vic zkusenosti s vysokohorskou zachrannou akci a lepe znaly teren, nez domaci Svycari?

Mimochodem, ty ne prilis pratelske vztahy mezi Svycarskem a USA po valce nebyly zapricineny nicim jinym, nez chovanim Svycarska behem valky. Neslo jen o odmitani desitek tisic zidovskych uprchliku jeste pred vypuknutim valky, podilu na financovani nemeckeho valecneho prumyslu za valky, vyrobu zbrani (napr. Oerlikon), munice ale i sestrelovani spojeneckych letadel, ktere se dostaly nad uzemi Svycarska.

+45/−1
24.11.2016 2:24

A49n69t19o55n21í50n 12U46r63b14á98n60e29k 9803578506338

Díky. Zrovna jsem se chtěl zeptat proč ty špatné vztahy. Tak nějak jsem předpokládal, že se bude jednat o financování nacistického Německa, ty další věci jsem nevěděl.

+5/0
24.11.2016 4:02

O98n10d77r89e98j 45S13i44d85o61n 6354606831822

Abychom byli spravedlivi, svycarska vlada mela k nacistickemu Nemecku mnohem blize, nez bezni obcane, to bylo videt treba na tom, jak se Svycari chovali k sestrelenym spojeneckym letcum. Na druhou stranu ani dnes to nemaji cizinci ve Svycarsku uplne lehke - ted nemyslim znameho televizniho uprchlika ze stredniho vychodu, ale treba migrujici Nemce v nemecky mluvicich kantonech.

+9/−1
24.11.2016 4:21

Z45d72e45n31ě24k 76Ž25a48m64b32o43c69h 7560406810330

Máme ve Švýcarsku známé, u kterých jsme byli na návštěvě a když jsme tam byli poprvé, tak jsem se jich ptal, jak se ve Švýcarsku žije a že se říká, že Švýcaři jsou na svoji zem hrdí. Trudi mi odpověděla, že není na co být hrdý. Takže i řada běžných Švýcarů svoji historii vnímá dost kriticky a jsou "normální", tím míním to, že jsme se ve Švýcarsku setkali s moc fajn lidmi.

+2/0
24.11.2016 5:50

O18n81d50r24e75j 68S98i18d65o34n 6464206891352

Kazda zeme, kazdy narod ma ve sve historii svetlejsi a tmavsi stranky. Podle meho nazoru je treba znat vsechny a netvarit se, ze jedny nebo druhe neexistuji. Svycari jiste maji hodne veci, na ktere mohou byt hrdi, stejne tak jako situace, ze kterych by bylo dobre se poucit, jinak se opakovani starych chyb nevyvaruji. Znepokojuji mne zeme, kde existuje jen jedna spravna, oficialni verze historie a kazdy, kdo se chce stourat v historickych pramenech, otravovat s fakty a vubec nepouzivat historii jako klacek pro politiku, se stava verejnym nepritelem.

+16/0
24.11.2016 6:07

P34e30t25r 49N76e26c58h34a27n67i98c89k28ý 7373746328750

Což teda platí i o naší zemi :-/

0/0
24.11.2016 14:10

L14u35k29á37š 88H50l93o56u20c51a30l 6802470601664

+ Švýcaři odmítli v průběhu války, resp. po skončení dědicům spoustu židovského zlata...

+4/0
24.11.2016 6:05

O24n47d63r44e78j 38S13i17d10o41n 6774256941472

Kdyz pomineme fakt, ze v prubehu valky melo jen malo Zidu moznost se svobodne pohybovat, natoz ziskat vizum do Svycarska, aby se o dedictvi mohli uchazet, tak mate samozrejme pravdu. Nechtel jsem to zminovat, protoze clanek pojednava o roce 1946, kdy se jeste dalo rict, ze to "jen trochu dele trva, ty formality, znate to", ale ze bankeri vydrzi cekat do roku 1995, kdy vetsina prvnich dedicu spolehlive vymrela, tehda jiste necekal nikdo.

+11/0
24.11.2016 6:14

M79i57l24a19n 23V93o88l18e87k 5729623116129

S těmi uprchlíky to nezní moc věrohodně. Před válkou odmítaly židovské uprchlíky i USA.

http://zpravy.idnes.cz/pred-70-lety-odmitly-usa-zidovske-uprchliky-pred-nacismem-pzd-/zahranicni.aspx?c=A090604_094903_zahranicni_ad

I když... vlastně by to byl dobrý důvod, proč z toho obviňovat Švýcarsko.

0/−1
24.11.2016 7:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.