Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 70 lety se stal v Alpách zázrak. Dakota v nouzi přistála na ledovci

Je rok po válce a mnozí američtí vojáci zůstávají v Evropě. Jedno z jejich letadel, které vyráží z Tullnu do Pisy, ztrácí nad Švýcarskem kontakt s řídícími radary a po poruše nouzově přistává ve výšce 3 300 metrů na ledovci Gauligletscher ve východní části Bernských Alp. V následujících hodinách začíná nevídaně rozsáhlá, letecká záchranná akce trvající dlouhých pět dní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K40a56r47e35l 57S98e42i44d80l 8909715950728

Píše se o tom, že Storchy zachránily pasažéry (12 lidí). Co se stalo s těmi 85 dobrovolnými zachránci, co tam dorazili vyčerpaní po minimálně jednodenní náročné tůře? V letadle si "vorazili" a pak vyrazili pešo zpátky dolů?

0/0
25.11.2016 21:31

M91i14l40a13n 23Z71e15i63d12l77e43r 2632551296119

No nevim, zda jsou nepresnosti v clanku nebo na wikipedii.

Tam se pise o tom, ze 24 listopadu vsichni sestoupily z mista havarie do horske chaty Gauli odkud byli letecky transportovani do bezpeci..

"On 23 November at 2:20 PM, two Swiss soldiers on ski reached the stricken aircraft and its passengers after a 13-hour ascent from Innertkirchen, but as it was too late for a descent on the same day, it was decided to wait at the wreck over night, enduring temperatures of 5 °F (−15 °C). The next day, everybody descended towards the Alpine Club's Gauli hut at 7,234 ft (2,205 m), failing to make radio contact with the coordinators in the valley. At 10.20 AM, SwAF pilots, Captain Victor Hug and Major Pista Hitz, managed to land two Fieseler Storch aircraft on the glacier beside the rescuers, and with eight flights, everybody was flown to safety."

0/0
28.11.2016 14:21

M25i43l71a37n 16Z22e27i76d28l61e65r 2532671526749

* sestoupili ;-O

0/0
28.11.2016 14:22

I60v18a31n 23P50a35p 9168582

byl natočen film podle této události

0/0
24.11.2016 18:21

L95u50b40o26š 38B78ř13e70z11i78n40a 2292473290441

nebyl

0/0
24.11.2016 19:41

J88a59k73u36b 22P51o57k27o47r20n37ý 7269346423417

;-D R^

+1/0
25.11.2016 8:21

J78a74n 18S83i74n85n74r95e88i97c24h 6893635730361

Po valce, pred r.48 vychazela casopisecky edice " Polnice"., romanove zpracovane valecne pribehy. V jednom vydani je popisovan pribeh tohoto v Alpach ztroskotaneho letadla , pod nazvem "Pomoc prijde z hor". Domnivam se, ze by se dala najit v nekterem antikvariatu.

+1/0
24.11.2016 15:50

J33i36ř41í 72B41r63o76ž 5989935172477

C-53D byla tzv. Super Dakota. Lišila se motory a měla mírně upravené tvary.

0/0
24.11.2016 13:48

O32t92a 15K11i61n78c 6389688102646

Tak tomu se říká "z pekla štěstí".

0/0
24.11.2016 11:33

M20i63l53a57n 24Š63v84a38g97r60o92v52s20k86ý 9102849615108

...ližiny pro start a přistání na sněhu. Není to prostě lyžový podvozek?

+3/−8
24.11.2016 11:25

P77a12v75l24a 76K36v63a81p89i86l45o45v61á 7939738704227

Není tomu tak. Zde vysvětlení. http://www.adamek.cz/knihy/lzs/pravopis-liziny-lyze/ Ale popravě já bych to v soukromé debatě taky psala jako lyžiny. ;-) Mně se tam to měkký i prostě nelíbí.

+11/0
24.11.2016 11:33

M72i86l24a27n 98Š90v70a94g56r53o79v81s28k10ý 9752269375908

Já pod lyžemi myslel lyže ne ližiny.

+2/0
24.11.2016 14:03

J97a88k95u85b 26M93a41t73ě96j91ů 5625972981785

diky za odkaz, tohle jsem skutecne netusil, nicmene po precteni me napada, jak by se to psalo, kdyby to byla lyze urcena pro jizdu v leze, tady by se jednoznacne lihalo a lyzovalo najednou :)

0/0
25.11.2016 1:31

J49o73s37e97f 47M82i78k20e15l 2288290816822

Taky mi takový podvozek více připomíná lyže, než to, co je na Wiki popisováno jako ližina.

+2/0
24.11.2016 18:44

M98i70l86a69n 28Š34v12a74g80r26o85v70s29k84ý 9352929775428

Moje řeč.

http://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-technika/a-s-jakovlev/jak-18-s-lyzovym-podvozkem/

+1/0
24.11.2016 21:10

L57u54b11o42š 54B72ř77e78z54i22n86a 2832763660431

Vypadá to jako lyže - nelyže tady je obr.

https://en.wikipedia.org/wiki/1946_C-53_Skytrooper_crash_on_the_Gauli_Glacier

0/0
24.11.2016 22:37

T20o41m12á20š 32V43a72v95e13r67k56a 7501360272964

Mairingen už proslavil Sherlock Holmes, nedaleko jsou jisté vodopády.....

0/0
24.11.2016 11:12

M52a27r36t85i70n 37S81m66í26š24e90k 7482792890864

Jmeno Dakota se ,ale pouzivalo pro DC-3.

+4/−2
24.11.2016 8:54

P96a49v29e37l 19V53a32n81ě55č97e83k 4574963731961

A pro tohle taky. Napr. https://www.flyinglegends.com/aircraft/douglas-c-53d-dakota.html

+1/0
24.11.2016 10:44

V31o50j61t56ě68c69h 56B90u94d15i38n74s85k95ý 4402939929164

Ale no tak. Když o tom nic nevím, nedělám chytrého:

https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_C-47_Skytrain

+1/−1
24.11.2016 10:45

S25t69a17n 31N98o18v53á30k 5447805865854

Dakota se říkalo i DC-10.

+1/0
24.11.2016 16:21

T79o83m92á28š 91K49u86c32h31a27ř 3497581348311

Se přiznám, že jsem se divil, že v takovém pěkném článku narazím na slovo ližiny s měkkým i. A ono je to dobře. Čeština je fakt divná, přece není možné, aby to nemělo stejný původ. :-/

+5/−2
24.11.2016 8:33

M79a77r45t85i24n 13S90e51d81l13á89č10e51k 9539138481342

Proč by nebylo? Ližina nemá s lyžema společného vůbec nic. Je to od slova líha (něco, na čem to leží, líhá).

+9/0
24.11.2016 8:38

T75o13m18á35š 53K81u67c13h90a17ř 3707841968291

Takle by to asi smysl dávalo u těch hahusů, ale že se z lyží poté, co si na ně místo lyžaře stoupne letadlo stávají lyžiny je trošku zvrhlé. Na letadle mi přijde důležitější ta jejich kluzná funkce a podle ní se to spíš mělo jmenovat. :-)

+1/0
24.11.2016 8:50
Foto

J96a76k37u74b 83V57a65š82k94o 1378124882373

Smysl Vám to dávat nemusí, ale ližina je správně. http://www.adamek.cz/knihy/lzs/pravopis-liziny-lyze/

+5/−1
24.11.2016 9:44

H91a97n43u28š 81H91o73r54á25k 9951364956773

Jde o to, ze lizina je spravne z gramatickyho hlediska, ale nikoliv z faktickyho. Letadlo nepristalo na liziny(ty ma tak na posunovani sedacky pilota), ale na lyze(ty tam jsou misto kolecek podvozku). Fakticky je to v clanku blbe, ne pravopisne.

+3/0
24.11.2016 15:56

P81a33v95l29a 66K83v83a41p12i73l25o38v64á 7759208294227

No že nemá nic společného je blbost. Má to stejný tvar a používá se to ke stejné věci. Minimálně třeba ty u sněžného skútru nebo u saní.

+1/−1
24.11.2016 11:35

D96a50d91a39k 21P91e72t52r 7121150554128

Přistávalo na lyžiny, nebo líhalo na ledovec?

0/0
24.11.2016 13:13

J80o80s10e77f 15M75i41k85e75l 2708280146952

Právě proto, že ližiny nemají s lyžemi moc společného, tak by ty ližiny tomu letadlu nebyly moc platné.

+1/0
24.11.2016 18:53

P88a33v27e89l 27J25e62ř35á13b97e84k 7131482704407

To máte pravdu - prasoused chodil do domu s červenou lampou jen líhat. I když prasousedka říkal, že se tam chodí k.....

0/0
26.11.2016 17:53

P33e76t64r 77M37a38t31ě92j24ů 5598581105771

Základem toho happyandu byl Fieseler Storch,geniální letadélko své doby...

+10/0
24.11.2016 7:41

S43t45a36n 32N86o43v31á68k 5547615835884

B-29 jako pátrací letadlo... :-)

Zprvu to zní jako vtip - něco jako s kanónem na zajíce, ale vzhledem k doletu (resp. výdrži ve vzduchu) to byla asi nejlepší volba.

+2/0
24.11.2016 7:09

K91u76r77t 81P24l73a66t14t10i62g 4984168495765

Jenze ta B-29 "superfortres" nikdy v Evrope neslouzila !

V Evrope slouzil u USAAF B-25 a B-26 / Mitchel a Marauder/ a u USAF B-24 Liberator a B-17 Flying Fortres.

B-29 SuperFotres ve sluzbe pouze v Pacifiku.

+1/0
24.11.2016 8:12

S66t67a39n 12N39o68v25á83k 5907665715624

Použití B-29 bych nezpochybňoval. Už byl rok 1946, nebylo co bombardovat - ani v Pacifiku, ani nikde jinde - tak se tato letadla mohla používat jako zásobovací pro americké základny v Evropě...

+10/0
24.11.2016 8:44

J25a14n 49Č71e77k24a79l 7889445614534

Taky mne použití B29 zaujalo, ale asi je to tím, že jde o léto 1946, ne jaro 1945...

+2/0
24.11.2016 8:50

K20u10r85t 90P94l77a79t46t29i81g 4204768625385

Vy si delate legraci !!!

Pouzivat B-29 jako transportni je vylouceno tim ze by to museli nakldat do pumovnice. Jiny nakledni proctor tam neni. V trupu je mezi kokpitema zadni cast -mala kuchynkaa odpocivarna pro posadku - tlakovany tunel. Trup nebyl staven na to aby se v nem tahaly tuny brambor ci hamburgry.. Na to mela US Army lode.

0/0
24.11.2016 11:55

P51a31v25e73l 17S84e20d19l60á57k 7615641380844

Asi spíš US Navy.

0/0
24.11.2016 12:49

B84o36h60u41m14i24l 29P12e53s76e29k 6165217303524

Shazovani zasob :)

0/0
24.11.2016 14:18

S80t15a37n 85N42o35v91á63k 5257365755424

To je možné, že si dělám legraci aniž o tom vím...

B-29 nepamatuji, nikdy jsem ji zevnitř neviděl, znám ji jen z obrázků a zvenku. Ale věřím tomu (a zmiňují se o tom i jiné zdroje než tento článek), že při této havárii Dakoty asistovala při záchranné operaci. Ať byla za války dislokována kdekoli...

Prostě byla v tu chvíli v Evropě, tak ji použili.

+1/0
24.11.2016 16:29

P48e37t38r 39S48p94a61t92z31i78e71r48e19r 7494772485534

pěkný článek...jen mě hned napadla otázka..a co dakota? ta tam leží do dnes?

+11/0
24.11.2016 6:41

O11n73d89ř66e79j 52F34i78l95i58p 6916715447

Švýcarská armáda z ní demontovala motory, zbytek zmizel pod ledem a byl pohybem ledovce roztrhán na kusy. V roce 2012 byla z ledu vyproštěna vrtule. Nacházela se tři kilometry od místa přistání.

+14/0
24.11.2016 9:50

O14n38d81r28e63j 26S47i88d66o25n 6674586591362

Naivita made in USA? Nebylo by naopak divny, kdyby bezne spojenecke jednotky mely vic zkusenosti s vysokohorskou zachrannou akci a lepe znaly teren, nez domaci Svycari?

Mimochodem, ty ne prilis pratelske vztahy mezi Svycarskem a USA po valce nebyly zapricineny nicim jinym, nez chovanim Svycarska behem valky. Neslo jen o odmitani desitek tisic zidovskych uprchliku jeste pred vypuknutim valky, podilu na financovani nemeckeho valecneho prumyslu za valky, vyrobu zbrani (napr. Oerlikon), munice ale i sestrelovani spojeneckych letadel, ktere se dostaly nad uzemi Svycarska.

+45/−1
24.11.2016 2:24

A65n47t32o85n24í25n 70U35r12b51á43n67e84k 9143608526468

Díky. Zrovna jsem se chtěl zeptat proč ty špatné vztahy. Tak nějak jsem předpokládal, že se bude jednat o financování nacistického Německa, ty další věci jsem nevěděl.

+5/0
24.11.2016 4:02

O68n30d85r73e42j 66S90i84d60o11n 6634436571312

Abychom byli spravedlivi, svycarska vlada mela k nacistickemu Nemecku mnohem blize, nez bezni obcane, to bylo videt treba na tom, jak se Svycari chovali k sestrelenym spojeneckym letcum. Na druhou stranu ani dnes to nemaji cizinci ve Svycarsku uplne lehke - ted nemyslim znameho televizniho uprchlika ze stredniho vychodu, ale treba migrujici Nemce v nemecky mluvicich kantonech.

+9/−1
24.11.2016 4:21

Z17d30e25n68ě41k 72Ž72a77m56b73o77c36h 7390846940410

Máme ve Švýcarsku známé, u kterých jsme byli na návštěvě a když jsme tam byli poprvé, tak jsem se jich ptal, jak se ve Švýcarsku žije a že se říká, že Švýcaři jsou na svoji zem hrdí. Trudi mi odpověděla, že není na co být hrdý. Takže i řada běžných Švýcarů svoji historii vnímá dost kriticky a jsou "normální", tím míním to, že jsme se ve Švýcarsku setkali s moc fajn lidmi.

+2/0
24.11.2016 5:50

O43n38d24r78e98j 37S72i62d32o80n 6414106621242

Kazda zeme, kazdy narod ma ve sve historii svetlejsi a tmavsi stranky. Podle meho nazoru je treba znat vsechny a netvarit se, ze jedny nebo druhe neexistuji. Svycari jiste maji hodne veci, na ktere mohou byt hrdi, stejne tak jako situace, ze kterych by bylo dobre se poucit, jinak se opakovani starych chyb nevyvaruji. Znepokojuji mne zeme, kde existuje jen jedna spravna, oficialni verze historie a kazdy, kdo se chce stourat v historickych pramenech, otravovat s fakty a vubec nepouzivat historii jako klacek pro politiku, se stava verejnym nepritelem.

+16/0
24.11.2016 6:07

P17e91t53r 30N35e47c68h44a29n79i72c89k73ý 7223946168360

Což teda platí i o naší zemi :-/

0/0
24.11.2016 14:10

L15u88k29á66š 35H28l77o32u79c56a62l 6462600401714

+ Švýcaři odmítli v průběhu války, resp. po skončení dědicům spoustu židovského zlata...

+4/0
24.11.2016 6:05

O25n42d65r85e81j 19S59i57d71o97n 6194436161192

Kdyz pomineme fakt, ze v prubehu valky melo jen malo Zidu moznost se svobodne pohybovat, natoz ziskat vizum do Svycarska, aby se o dedictvi mohli uchazet, tak mate samozrejme pravdu. Nechtel jsem to zminovat, protoze clanek pojednava o roce 1946, kdy se jeste dalo rict, ze to "jen trochu dele trva, ty formality, znate to", ale ze bankeri vydrzi cekat do roku 1995, kdy vetsina prvnich dedicu spolehlive vymrela, tehda jiste necekal nikdo.

+11/0
24.11.2016 6:14

M63i60l66a25n 53V35o20l42e56k 5819723756969

S těmi uprchlíky to nezní moc věrohodně. Před válkou odmítaly židovské uprchlíky i USA.

http://zpravy.idnes.cz/pred-70-lety-odmitly-usa-zidovske-uprchliky-pred-nacismem-pzd-/zahranicni.aspx?c=A090604_094903_zahranicni_ad

I když... vlastně by to byl dobrý důvod, proč z toho obviňovat Švýcarsko.

0/−1
24.11.2016 7:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.