Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 70 lety se stal v Alpách zázrak. Dakota v nouzi přistála na ledovci

Je rok po válce a mnozí američtí vojáci zůstávají v Evropě. Jedno z jejich letadel, které vyráží z Tullnu do Pisy, ztrácí nad Švýcarskem kontakt s řídícími radary a po poruše nouzově přistává ve výšce 3 300 metrů na ledovci Gauligletscher ve východní části Bernských Alp. V následujících hodinách začíná nevídaně rozsáhlá, letecká záchranná akce trvající dlouhých pět dní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K27a63r79e52l 85S66e70i68d77l 8469165360638

Píše se o tom, že Storchy zachránily pasažéry (12 lidí). Co se stalo s těmi 85 dobrovolnými zachránci, co tam dorazili vyčerpaní po minimálně jednodenní náročné tůře? V letadle si "vorazili" a pak vyrazili pešo zpátky dolů?

0/0
25.11.2016 21:31

M89i18l64a35n 47Z16e89i15d39l19e58r 2822851826909

No nevim, zda jsou nepresnosti v clanku nebo na wikipedii.

Tam se pise o tom, ze 24 listopadu vsichni sestoupily z mista havarie do horske chaty Gauli odkud byli letecky transportovani do bezpeci..

"On 23 November at 2:20 PM, two Swiss soldiers on ski reached the stricken aircraft and its passengers after a 13-hour ascent from Innertkirchen, but as it was too late for a descent on the same day, it was decided to wait at the wreck over night, enduring temperatures of 5 °F (−15 °C). The next day, everybody descended towards the Alpine Club's Gauli hut at 7,234 ft (2,205 m), failing to make radio contact with the coordinators in the valley. At 10.20 AM, SwAF pilots, Captain Victor Hug and Major Pista Hitz, managed to land two Fieseler Storch aircraft on the glacier beside the rescuers, and with eight flights, everybody was flown to safety."

0/0
28.11.2016 14:21

M16i43l26a39n 82Z11e20i19d62l44e49r 2812941806619

* sestoupili ;-O

0/0
28.11.2016 14:22

I66v60a35n 61P90a34p 9728722

byl natočen film podle této události

0/0
24.11.2016 18:21

L54u65b54o65š 17B14ř96e66z13i75n63a 2342613160321

nebyl

0/0
24.11.2016 19:41

J34a53k80u54b 29P85o65k21o19r52n72ý 7589336303947

;-D R^

+1/0
25.11.2016 8:21

J57a27n 42S88i60n83n27r93e15i22c95h 6413725270691

Po valce, pred r.48 vychazela casopisecky edice " Polnice"., romanove zpracovane valecne pribehy. V jednom vydani je popisovan pribeh tohoto v Alpach ztroskotaneho letadla , pod nazvem "Pomoc prijde z hor". Domnivam se, ze by se dala najit v nekterem antikvariatu.

+1/0
24.11.2016 15:50

J28i54ř43í 36B81r80o45ž 5159865172427

C-53D byla tzv. Super Dakota. Lišila se motory a měla mírně upravené tvary.

0/0
24.11.2016 13:48

O55t12a 91K58i80n75c 6709548572316

Tak tomu se říká "z pekla štěstí".

0/0
24.11.2016 11:33

M45i11l32a14n 40Š47v68a57g86r22o47v51s89k96ý 9382329515498

...ližiny pro start a přistání na sněhu. Není to prostě lyžový podvozek?

+3/−8
24.11.2016 11:25

P58a51v40l35a 55K14v81a34p44i34l45o35v85á 7259958334277

Není tomu tak. Zde vysvětlení. http://www.adamek.cz/knihy/lzs/pravopis-liziny-lyze/ Ale popravě já bych to v soukromé debatě taky psala jako lyžiny. ;-) Mně se tam to měkký i prostě nelíbí.

+11/0
24.11.2016 11:33

M32i38l94a43n 21Š87v27a73g68r90o65v14s63k35ý 9392369215138

Já pod lyžemi myslel lyže ne ližiny.

+2/0
24.11.2016 14:03

J27a94k88u95b 49M79a94t23ě33j32ů 5115962511275

diky za odkaz, tohle jsem skutecne netusil, nicmene po precteni me napada, jak by se to psalo, kdyby to byla lyze urcena pro jizdu v leze, tady by se jednoznacne lihalo a lyzovalo najednou :)

0/0
25.11.2016 1:31

J71o74s98e36f 17M37i70k34e65l 2658640486772

Taky mi takový podvozek více připomíná lyže, než to, co je na Wiki popisováno jako ližina.

+2/0
24.11.2016 18:44

M70i18l93a18n 23Š82v96a10g43r31o82v58s10k29ý 9862649265768

Moje řeč.

http://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-technika/a-s-jakovlev/jak-18-s-lyzovym-podvozkem/

+1/0
24.11.2016 21:10

L27u72b92o38š 63B98ř31e98z50i78n60a 2392343570701

Vypadá to jako lyže - nelyže tady je obr.

https://en.wikipedia.org/wiki/1946_C-53_Skytrooper_crash_on_the_Gauli_Glacier

0/0
24.11.2016 22:37

T18o85m28á25š 19V27a98v50e82r50k90a 7491360872494

Mairingen už proslavil Sherlock Holmes, nedaleko jsou jisté vodopády.....

0/0
24.11.2016 11:12

M15a17r88t48i90n 55S49m16í19š72e19k 7712142460704

Jmeno Dakota se ,ale pouzivalo pro DC-3.

+4/−2
24.11.2016 8:54

P19a73v21e50l 24V10a71n55ě97č77e75k 4894513461241

A pro tohle taky. Napr. https://www.flyinglegends.com/aircraft/douglas-c-53d-dakota.html

+1/0
24.11.2016 10:44

V72o43j58t45ě70c71h 89B43u11d31i12n75s55k15ý 4462239629794

Ale no tak. Když o tom nic nevím, nedělám chytrého:

https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_C-47_Skytrain

+1/−1
24.11.2016 10:45

S73t76a78n 98N22o86v76á58k 5197215715114

Dakota se říkalo i DC-10.

+1/0
24.11.2016 16:21

T13o12m91á46š 39K59u35c43h74a79ř 3757711898471

Se přiznám, že jsem se divil, že v takovém pěkném článku narazím na slovo ližiny s měkkým i. A ono je to dobře. Čeština je fakt divná, přece není možné, aby to nemělo stejný původ. :-/

+5/−2
24.11.2016 8:33

M47a53r66t19i84n 24S95e25d74l67á24č59e55k 9809858601602

Proč by nebylo? Ližina nemá s lyžema společného vůbec nic. Je to od slova líha (něco, na čem to leží, líhá).

+9/0
24.11.2016 8:38

T27o41m97á29š 20K38u26c54h20a79ř 3877981978141

Takle by to asi smysl dávalo u těch hahusů, ale že se z lyží poté, co si na ně místo lyžaře stoupne letadlo stávají lyžiny je trošku zvrhlé. Na letadle mi přijde důležitější ta jejich kluzná funkce a podle ní se to spíš mělo jmenovat. :-)

+1/0
24.11.2016 8:50
Foto

J88a60k73u42b 20V49a34š95k75o 1848374442763

Smysl Vám to dávat nemusí, ale ližina je správně. http://www.adamek.cz/knihy/lzs/pravopis-liziny-lyze/

+5/−1
24.11.2016 9:44

H85a82n78u48š 81H23o61r43á72k 9701374186373

Jde o to, ze lizina je spravne z gramatickyho hlediska, ale nikoliv z faktickyho. Letadlo nepristalo na liziny(ty ma tak na posunovani sedacky pilota), ale na lyze(ty tam jsou misto kolecek podvozku). Fakticky je to v clanku blbe, ne pravopisne.

+3/0
24.11.2016 15:56

P21a97v14l36a 95K27v70a77p63i85l22o70v46á 7369638504567

No že nemá nic společného je blbost. Má to stejný tvar a používá se to ke stejné věci. Minimálně třeba ty u sněžného skútru nebo u saní.

+1/−1
24.11.2016 11:35

D69a84d42a52k 42P75e70t96r 7731460644408

Přistávalo na lyžiny, nebo líhalo na ledovec?

0/0
24.11.2016 13:13

J28o32s65e15f 97M51i29k68e79l 2668660656232

Právě proto, že ližiny nemají s lyžemi moc společného, tak by ty ližiny tomu letadlu nebyly moc platné.

+1/0
24.11.2016 18:53

P10a70v17e12l 55J59e21ř85á13b84e94k 7651932454367

To máte pravdu - prasoused chodil do domu s červenou lampou jen líhat. I když prasousedka říkal, že se tam chodí k.....

0/0
26.11.2016 17:53

P17e62t59r 62M39a59t40ě29j17ů 5718941165941

Základem toho happyandu byl Fieseler Storch,geniální letadélko své doby...

+10/0
24.11.2016 7:41

S13t28a29n 51N71o67v68á51k 5237355775374

B-29 jako pátrací letadlo... :-)

Zprvu to zní jako vtip - něco jako s kanónem na zajíce, ale vzhledem k doletu (resp. výdrži ve vzduchu) to byla asi nejlepší volba.

+2/0
24.11.2016 7:09

K37u10r21t 62P24l22a16t29t14i36g 4164818805625

Jenze ta B-29 "superfortres" nikdy v Evrope neslouzila !

V Evrope slouzil u USAAF B-25 a B-26 / Mitchel a Marauder/ a u USAF B-24 Liberator a B-17 Flying Fortres.

B-29 SuperFotres ve sluzbe pouze v Pacifiku.

+1/0
24.11.2016 8:12

S45t17a48n 64N49o95v98á66k 5747235315764

Použití B-29 bych nezpochybňoval. Už byl rok 1946, nebylo co bombardovat - ani v Pacifiku, ani nikde jinde - tak se tato letadla mohla používat jako zásobovací pro americké základny v Evropě...

+10/0
24.11.2016 8:44

J67a64n 48Č33e84k11a26l 7129295954194

Taky mne použití B29 zaujalo, ale asi je to tím, že jde o léto 1946, ne jaro 1945...

+2/0
24.11.2016 8:50

K79u93r88t 50P84l75a22t46t70i18g 4324608135585

Vy si delate legraci !!!

Pouzivat B-29 jako transportni je vylouceno tim ze by to museli nakldat do pumovnice. Jiny nakledni proctor tam neni. V trupu je mezi kokpitema zadni cast -mala kuchynkaa odpocivarna pro posadku - tlakovany tunel. Trup nebyl staven na to aby se v nem tahaly tuny brambor ci hamburgry.. Na to mela US Army lode.

0/0
24.11.2016 11:55

P85a80v38e75l 61S85e88d84l56á56k 7665951290344

Asi spíš US Navy.

0/0
24.11.2016 12:49

B88o78h60u66m36i37l 54P75e97s21e32k 6535377523224

Shazovani zasob :)

0/0
24.11.2016 14:18

S54t16a61n 88N47o13v72á50k 5497425165334

To je možné, že si dělám legraci aniž o tom vím...

B-29 nepamatuji, nikdy jsem ji zevnitř neviděl, znám ji jen z obrázků a zvenku. Ale věřím tomu (a zmiňují se o tom i jiné zdroje než tento článek), že při této havárii Dakoty asistovala při záchranné operaci. Ať byla za války dislokována kdekoli...

Prostě byla v tu chvíli v Evropě, tak ji použili.

+1/0
24.11.2016 16:29

P32e46t31r 54S65p50a33t66z19i50e95r33e58r 7824872695154

pěkný článek...jen mě hned napadla otázka..a co dakota? ta tam leží do dnes?

+11/0
24.11.2016 6:41

O31n34d43ř75e39j 50F94i76l58i25p 6616475387

Švýcarská armáda z ní demontovala motory, zbytek zmizel pod ledem a byl pohybem ledovce roztrhán na kusy. V roce 2012 byla z ledu vyproštěna vrtule. Nacházela se tři kilometry od místa přistání.

+14/0
24.11.2016 9:50

O28n60d12r14e17j 53S52i55d81o30n 6694426701582

Naivita made in USA? Nebylo by naopak divny, kdyby bezne spojenecke jednotky mely vic zkusenosti s vysokohorskou zachrannou akci a lepe znaly teren, nez domaci Svycari?

Mimochodem, ty ne prilis pratelske vztahy mezi Svycarskem a USA po valce nebyly zapricineny nicim jinym, nez chovanim Svycarska behem valky. Neslo jen o odmitani desitek tisic zidovskych uprchliku jeste pred vypuknutim valky, podilu na financovani nemeckeho valecneho prumyslu za valky, vyrobu zbrani (napr. Oerlikon), munice ale i sestrelovani spojeneckych letadel, ktere se dostaly nad uzemi Svycarska.

+45/−1
24.11.2016 2:24

A81n13t15o58n43í67n 29U25r97b39á92n80e51k 9533958496888

Díky. Zrovna jsem se chtěl zeptat proč ty špatné vztahy. Tak nějak jsem předpokládal, že se bude jednat o financování nacistického Německa, ty další věci jsem nevěděl.

+5/0
24.11.2016 4:02

O84n37d90r89e92j 29S50i39d44o24n 6334116631112

Abychom byli spravedlivi, svycarska vlada mela k nacistickemu Nemecku mnohem blize, nez bezni obcane, to bylo videt treba na tom, jak se Svycari chovali k sestrelenym spojeneckym letcum. Na druhou stranu ani dnes to nemaji cizinci ve Svycarsku uplne lehke - ted nemyslim znameho televizniho uprchlika ze stredniho vychodu, ale treba migrujici Nemce v nemecky mluvicich kantonech.

+9/−1
24.11.2016 4:21

Z14d80e68n90ě70k 98Ž81a92m28b23o29c30h 7180326650980

Máme ve Švýcarsku známé, u kterých jsme byli na návštěvě a když jsme tam byli poprvé, tak jsem se jich ptal, jak se ve Švýcarsku žije a že se říká, že Švýcaři jsou na svoji zem hrdí. Trudi mi odpověděla, že není na co být hrdý. Takže i řada běžných Švýcarů svoji historii vnímá dost kriticky a jsou "normální", tím míním to, že jsme se ve Švýcarsku setkali s moc fajn lidmi.

+2/0
24.11.2016 5:50

O56n15d91r44e42j 51S80i64d61o62n 6754246291432

Kazda zeme, kazdy narod ma ve sve historii svetlejsi a tmavsi stranky. Podle meho nazoru je treba znat vsechny a netvarit se, ze jedny nebo druhe neexistuji. Svycari jiste maji hodne veci, na ktere mohou byt hrdi, stejne tak jako situace, ze kterych by bylo dobre se poucit, jinak se opakovani starych chyb nevyvaruji. Znepokojuji mne zeme, kde existuje jen jedna spravna, oficialni verze historie a kazdy, kdo se chce stourat v historickych pramenech, otravovat s fakty a vubec nepouzivat historii jako klacek pro politiku, se stava verejnym nepritelem.

+16/0
24.11.2016 6:07

P27e61t96r 35N22e22c59h81a96n67i94c66k24ý 7703696848950

Což teda platí i o naší zemi :-/

0/0
24.11.2016 14:10

L84u39k87á18š 40H66l31o58u33c25a16l 6382940831614

+ Švýcaři odmítli v průběhu války, resp. po skončení dědicům spoustu židovského zlata...

+4/0
24.11.2016 6:05

O58n11d60r32e94j 95S20i16d26o59n 6474956761272

Kdyz pomineme fakt, ze v prubehu valky melo jen malo Zidu moznost se svobodne pohybovat, natoz ziskat vizum do Svycarska, aby se o dedictvi mohli uchazet, tak mate samozrejme pravdu. Nechtel jsem to zminovat, protoze clanek pojednava o roce 1946, kdy se jeste dalo rict, ze to "jen trochu dele trva, ty formality, znate to", ale ze bankeri vydrzi cekat do roku 1995, kdy vetsina prvnich dedicu spolehlive vymrela, tehda jiste necekal nikdo.

+11/0
24.11.2016 6:14

M79i20l79a65n 77V46o36l20e12k 5599403476119

S těmi uprchlíky to nezní moc věrohodně. Před válkou odmítaly židovské uprchlíky i USA.

http://zpravy.idnes.cz/pred-70-lety-odmitly-usa-zidovske-uprchliky-pred-nacismem-pzd-/zahranicni.aspx?c=A090604_094903_zahranicni_ad

I když... vlastně by to byl dobrý důvod, proč z toho obviňovat Švýcarsko.

0/−1
24.11.2016 7:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.