Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 70 lety se stal v Alpách zázrak. Dakota v nouzi přistála na ledovci

Je rok po válce a mnozí američtí vojáci zůstávají v Evropě. Jedno z jejich letadel, které vyráží z Tullnu do Pisy, ztrácí nad Švýcarskem kontakt s řídícími radary a po poruše nouzově přistává ve výšce 3 300 metrů na ledovci Gauligletscher ve východní části Bernských Alp. V následujících hodinách začíná nevídaně rozsáhlá, letecká záchranná akce trvající dlouhých pět dní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K70a32r66e53l 26S23e50i96d78l 8849815120128

Píše se o tom, že Storchy zachránily pasažéry (12 lidí). Co se stalo s těmi 85 dobrovolnými zachránci, co tam dorazili vyčerpaní po minimálně jednodenní náročné tůře? V letadle si "vorazili" a pak vyrazili pešo zpátky dolů?

0/0
25.11.2016 21:31

M40i73l33a17n 66Z10e85i97d37l37e80r 2572821406579

No nevim, zda jsou nepresnosti v clanku nebo na wikipedii.

Tam se pise o tom, ze 24 listopadu vsichni sestoupily z mista havarie do horske chaty Gauli odkud byli letecky transportovani do bezpeci..

"On 23 November at 2:20 PM, two Swiss soldiers on ski reached the stricken aircraft and its passengers after a 13-hour ascent from Innertkirchen, but as it was too late for a descent on the same day, it was decided to wait at the wreck over night, enduring temperatures of 5 °F (−15 °C). The next day, everybody descended towards the Alpine Club's Gauli hut at 7,234 ft (2,205 m), failing to make radio contact with the coordinators in the valley. At 10.20 AM, SwAF pilots, Captain Victor Hug and Major Pista Hitz, managed to land two Fieseler Storch aircraft on the glacier beside the rescuers, and with eight flights, everybody was flown to safety."

0/0
28.11.2016 14:21

M98i20l24a54n 92Z86e41i49d73l56e45r 2812781186989

* sestoupili ;-O

0/0
28.11.2016 14:22

I11v53a50n 75P85a96p 9858742

byl natočen film podle této události

0/0
24.11.2016 18:21

L53u96b96o28š 72B93ř38e71z67i40n20a 2482793740661

nebyl

0/0
24.11.2016 19:41

J56a18k52u42b 83P43o19k64o13r28n29ý 7379786133417

;-D R^

+1/0
25.11.2016 8:21

J63a71n 11S33i49n10n94r89e22i75c78h 6273725230471

Po valce, pred r.48 vychazela casopisecky edice " Polnice"., romanove zpracovane valecne pribehy. V jednom vydani je popisovan pribeh tohoto v Alpach ztroskotaneho letadla , pod nazvem "Pomoc prijde z hor". Domnivam se, ze by se dala najit v nekterem antikvariatu.

+1/0
24.11.2016 15:50

J96i60ř30í 78B83r28o76ž 5549535902207

C-53D byla tzv. Super Dakota. Lišila se motory a měla mírně upravené tvary.

0/0
24.11.2016 13:48

O87t42a 24K53i74n11c 6919638982566

Tak tomu se říká "z pekla štěstí".

0/0
24.11.2016 11:33

M76i78l50a27n 56Š23v62a30g17r64o90v90s89k80ý 9312769585348

...ližiny pro start a přistání na sněhu. Není to prostě lyžový podvozek?

+3/−8
24.11.2016 11:25

P57a44v93l55a 79K57v89a17p56i96l32o13v26á 7809598474507

Není tomu tak. Zde vysvětlení. http://www.adamek.cz/knihy/lzs/pravopis-liziny-lyze/ Ale popravě já bych to v soukromé debatě taky psala jako lyžiny. ;-) Mně se tam to měkký i prostě nelíbí.

+11/0
24.11.2016 11:33

M82i51l37a65n 71Š63v90a33g82r55o95v51s34k71ý 9532349435398

Já pod lyžemi myslel lyže ne ližiny.

+2/0
24.11.2016 14:03

J50a21k82u33b 70M68a66t15ě16j32ů 5845602741205

diky za odkaz, tohle jsem skutecne netusil, nicmene po precteni me napada, jak by se to psalo, kdyby to byla lyze urcena pro jizdu v leze, tady by se jednoznacne lihalo a lyzovalo najednou :)

0/0
25.11.2016 1:31

J39o42s79e92f 17M95i90k72e39l 2648560746432

Taky mi takový podvozek více připomíná lyže, než to, co je na Wiki popisováno jako ližina.

+2/0
24.11.2016 18:44

M20i15l71a59n 59Š91v46a29g96r39o10v27s66k96ý 9152589845108

Moje řeč.

http://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-technika/a-s-jakovlev/jak-18-s-lyzovym-podvozkem/

+1/0
24.11.2016 21:10

L97u93b30o41š 93B39ř73e40z36i43n59a 2472523670241

Vypadá to jako lyže - nelyže tady je obr.

https://en.wikipedia.org/wiki/1946_C-53_Skytrooper_crash_on_the_Gauli_Glacier

0/0
24.11.2016 22:37

T93o32m93á10š 60V34a11v82e72r20k45a 7501910882384

Mairingen už proslavil Sherlock Holmes, nedaleko jsou jisté vodopády.....

0/0
24.11.2016 11:12

M93a67r80t78i55n 76S48m89í73š76e30k 7852602200854

Jmeno Dakota se ,ale pouzivalo pro DC-3.

+4/−2
24.11.2016 8:54

P47a91v57e59l 52V13a81n63ě83č49e72k 4924473671831

A pro tohle taky. Napr. https://www.flyinglegends.com/aircraft/douglas-c-53d-dakota.html

+1/0
24.11.2016 10:44

V92o32j48t47ě14c64h 79B71u88d67i26n82s14k36ý 4822149259324

Ale no tak. Když o tom nic nevím, nedělám chytrého:

https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_C-47_Skytrain

+1/−1
24.11.2016 10:45

S62t33a97n 57N43o39v85á90k 5847275945164

Dakota se říkalo i DC-10.

+1/0
24.11.2016 16:21

T13o55m51á15š 92K36u62c21h71a81ř 3817221848691

Se přiznám, že jsem se divil, že v takovém pěkném článku narazím na slovo ližiny s měkkým i. A ono je to dobře. Čeština je fakt divná, přece není možné, aby to nemělo stejný původ. :-/

+5/−2
24.11.2016 8:33

M84a85r97t58i56n 65S68e76d25l14á59č94e74k 9149188271722

Proč by nebylo? Ližina nemá s lyžema společného vůbec nic. Je to od slova líha (něco, na čem to leží, líhá).

+9/0
24.11.2016 8:38

T93o54m93á60š 23K37u62c31h89a76ř 3627201898511

Takle by to asi smysl dávalo u těch hahusů, ale že se z lyží poté, co si na ně místo lyžaře stoupne letadlo stávají lyžiny je trošku zvrhlé. Na letadle mi přijde důležitější ta jejich kluzná funkce a podle ní se to spíš mělo jmenovat. :-)

+1/0
24.11.2016 8:50
Foto

J25a45k57u68b 11V15a85š67k47o 1508434772363

Smysl Vám to dávat nemusí, ale ližina je správně. http://www.adamek.cz/knihy/lzs/pravopis-liziny-lyze/

+5/−1
24.11.2016 9:44

H10a42n41u86š 16H63o63r18á27k 9401754336713

Jde o to, ze lizina je spravne z gramatickyho hlediska, ale nikoliv z faktickyho. Letadlo nepristalo na liziny(ty ma tak na posunovani sedacky pilota), ale na lyze(ty tam jsou misto kolecek podvozku). Fakticky je to v clanku blbe, ne pravopisne.

+3/0
24.11.2016 15:56

P70a94v35l75a 90K24v14a24p17i78l38o55v49á 7269678174857

No že nemá nic společného je blbost. Má to stejný tvar a používá se to ke stejné věci. Minimálně třeba ty u sněžného skútru nebo u saní.

+1/−1
24.11.2016 11:35

D55a20d78a58k 36P30e56t44r 7741130354868

Přistávalo na lyžiny, nebo líhalo na ledovec?

0/0
24.11.2016 13:13

J17o28s27e91f 76M42i25k71e21l 2738520636312

Právě proto, že ližiny nemají s lyžemi moc společného, tak by ty ližiny tomu letadlu nebyly moc platné.

+1/0
24.11.2016 18:53

P85a34v62e58l 60J24e47ř50á20b54e30k 7231912224687

To máte pravdu - prasoused chodil do domu s červenou lampou jen líhat. I když prasousedka říkal, že se tam chodí k.....

0/0
26.11.2016 17:53

P15e28t56r 48M10a87t30ě70j20ů 5388561485341

Základem toho happyandu byl Fieseler Storch,geniální letadélko své doby...

+10/0
24.11.2016 7:41

S91t23a44n 45N36o93v14á43k 5327815255524

B-29 jako pátrací letadlo... :-)

Zprvu to zní jako vtip - něco jako s kanónem na zajíce, ale vzhledem k doletu (resp. výdrži ve vzduchu) to byla asi nejlepší volba.

+2/0
24.11.2016 7:09

K21u48r65t 17P71l70a62t49t12i12g 4154558955245

Jenze ta B-29 "superfortres" nikdy v Evrope neslouzila !

V Evrope slouzil u USAAF B-25 a B-26 / Mitchel a Marauder/ a u USAF B-24 Liberator a B-17 Flying Fortres.

B-29 SuperFotres ve sluzbe pouze v Pacifiku.

+1/0
24.11.2016 8:12

S30t97a14n 90N48o31v66á97k 5257285405854

Použití B-29 bych nezpochybňoval. Už byl rok 1946, nebylo co bombardovat - ani v Pacifiku, ani nikde jinde - tak se tato letadla mohla používat jako zásobovací pro americké základny v Evropě...

+10/0
24.11.2016 8:44

J76a65n 27Č64e71k95a73l 7339575764804

Taky mne použití B29 zaujalo, ale asi je to tím, že jde o léto 1946, ne jaro 1945...

+2/0
24.11.2016 8:50

K15u12r65t 85P84l83a88t20t38i89g 4404798825455

Vy si delate legraci !!!

Pouzivat B-29 jako transportni je vylouceno tim ze by to museli nakldat do pumovnice. Jiny nakledni proctor tam neni. V trupu je mezi kokpitema zadni cast -mala kuchynkaa odpocivarna pro posadku - tlakovany tunel. Trup nebyl staven na to aby se v nem tahaly tuny brambor ci hamburgry.. Na to mela US Army lode.

0/0
24.11.2016 11:55

P27a89v75e31l 53S49e49d87l40á84k 7855831830474

Asi spíš US Navy.

0/0
24.11.2016 12:49

B43o58h31u90m72i31l 32P85e45s64e80k 6235417393304

Shazovani zasob :)

0/0
24.11.2016 14:18

S56t86a34n 47N80o35v77á83k 5567355325404

To je možné, že si dělám legraci aniž o tom vím...

B-29 nepamatuji, nikdy jsem ji zevnitř neviděl, znám ji jen z obrázků a zvenku. Ale věřím tomu (a zmiňují se o tom i jiné zdroje než tento článek), že při této havárii Dakoty asistovala při záchranné operaci. Ať byla za války dislokována kdekoli...

Prostě byla v tu chvíli v Evropě, tak ji použili.

+1/0
24.11.2016 16:29

P64e24t34r 10S98p98a14t72z93i40e19r88e20r 7244942135394

pěkný článek...jen mě hned napadla otázka..a co dakota? ta tam leží do dnes?

+11/0
24.11.2016 6:41

O65n71d36ř18e58j 20F37i97l58i46p 6656185807

Švýcarská armáda z ní demontovala motory, zbytek zmizel pod ledem a byl pohybem ledovce roztrhán na kusy. V roce 2012 byla z ledu vyproštěna vrtule. Nacházela se tři kilometry od místa přistání.

+14/0
24.11.2016 9:50

O46n43d46r97e90j 31S31i40d80o23n 6414346571622

Naivita made in USA? Nebylo by naopak divny, kdyby bezne spojenecke jednotky mely vic zkusenosti s vysokohorskou zachrannou akci a lepe znaly teren, nez domaci Svycari?

Mimochodem, ty ne prilis pratelske vztahy mezi Svycarskem a USA po valce nebyly zapricineny nicim jinym, nez chovanim Svycarska behem valky. Neslo jen o odmitani desitek tisic zidovskych uprchliku jeste pred vypuknutim valky, podilu na financovani nemeckeho valecneho prumyslu za valky, vyrobu zbrani (napr. Oerlikon), munice ale i sestrelovani spojeneckych letadel, ktere se dostaly nad uzemi Svycarska.

+45/−1
24.11.2016 2:24

A56n25t57o70n21í82n 79U26r69b59á14n55e64k 9233718116508

Díky. Zrovna jsem se chtěl zeptat proč ty špatné vztahy. Tak nějak jsem předpokládal, že se bude jednat o financování nacistického Německa, ty další věci jsem nevěděl.

+5/0
24.11.2016 4:02

O66n16d85r59e71j 54S72i25d13o81n 6184356901232

Abychom byli spravedlivi, svycarska vlada mela k nacistickemu Nemecku mnohem blize, nez bezni obcane, to bylo videt treba na tom, jak se Svycari chovali k sestrelenym spojeneckym letcum. Na druhou stranu ani dnes to nemaji cizinci ve Svycarsku uplne lehke - ted nemyslim znameho televizniho uprchlika ze stredniho vychodu, ale treba migrujici Nemce v nemecky mluvicich kantonech.

+9/−1
24.11.2016 4:21

Z76d34e62n74ě51k 43Ž87a93m95b96o65c27h 7760476860740

Máme ve Švýcarsku známé, u kterých jsme byli na návštěvě a když jsme tam byli poprvé, tak jsem se jich ptal, jak se ve Švýcarsku žije a že se říká, že Švýcaři jsou na svoji zem hrdí. Trudi mi odpověděla, že není na co být hrdý. Takže i řada běžných Švýcarů svoji historii vnímá dost kriticky a jsou "normální", tím míním to, že jsme se ve Švýcarsku setkali s moc fajn lidmi.

+2/0
24.11.2016 5:50

O66n26d18r22e90j 66S50i76d95o52n 6134976941792

Kazda zeme, kazdy narod ma ve sve historii svetlejsi a tmavsi stranky. Podle meho nazoru je treba znat vsechny a netvarit se, ze jedny nebo druhe neexistuji. Svycari jiste maji hodne veci, na ktere mohou byt hrdi, stejne tak jako situace, ze kterych by bylo dobre se poucit, jinak se opakovani starych chyb nevyvaruji. Znepokojuji mne zeme, kde existuje jen jedna spravna, oficialni verze historie a kazdy, kdo se chce stourat v historickych pramenech, otravovat s fakty a vubec nepouzivat historii jako klacek pro politiku, se stava verejnym nepritelem.

+16/0
24.11.2016 6:07

P97e18t43r 68N89e78c40h60a96n58i16c77k21ý 7883616158360

Což teda platí i o naší zemi :-/

0/0
24.11.2016 14:10

L94u77k25á16š 51H19l81o10u85c66a21l 6962540901844

+ Švýcaři odmítli v průběhu války, resp. po skončení dědicům spoustu židovského zlata...

+4/0
24.11.2016 6:05

O95n11d27r67e18j 42S78i96d95o35n 6644216621832

Kdyz pomineme fakt, ze v prubehu valky melo jen malo Zidu moznost se svobodne pohybovat, natoz ziskat vizum do Svycarska, aby se o dedictvi mohli uchazet, tak mate samozrejme pravdu. Nechtel jsem to zminovat, protoze clanek pojednava o roce 1946, kdy se jeste dalo rict, ze to "jen trochu dele trva, ty formality, znate to", ale ze bankeri vydrzi cekat do roku 1995, kdy vetsina prvnich dedicu spolehlive vymrela, tehda jiste necekal nikdo.

+11/0
24.11.2016 6:14

M87i39l87a43n 46V75o12l27e64k 5909663346859

S těmi uprchlíky to nezní moc věrohodně. Před válkou odmítaly židovské uprchlíky i USA.

http://zpravy.idnes.cz/pred-70-lety-odmitly-usa-zidovske-uprchliky-pred-nacismem-pzd-/zahranicni.aspx?c=A090604_094903_zahranicni_ad

I když... vlastně by to byl dobrý důvod, proč z toho obviňovat Švýcarsko.

0/−1
24.11.2016 7:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.