Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zemřel Ivan Mikojan, spoluautor letounu, kterého se báli i na Západě

V Moskvě zemřel ruský letecký konstruktér Ivan Mikojan. Spolutvůrci proudového stíhacího letounu MiG-29 a členu prominentní sovětské rodiny bylo 89 let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

F53r72a31n65t62i93š58e21k 53J10a77n53o74v52e62c 9630410103782

I když se říká, že legendy neumírají asi to pokaždé neplatí. Byl to a ve světě konstrukce letadel vždy bude legenda

+1/0
27.11.2016 20:18

V42i47k12t68o92r 80S61v20o97b89o32d39a 8752318112346

" ... letounu, kterého se báli i na Západě"

Ale primárně se MiGu báli na Východě, jo?

+5/−1
26.11.2016 11:10
Foto

V78l45a50s95t62a 83C59o46u68f29a28l 7727579469375

Odešel do leteckého nebe mezi konstruktéry a inženýry, jako byl Sikorski, Mitchel, Simonov, Lavočkin, Polikarpov, Messerschmitt, Douglas, Curtiss, Junkers, atd.

+11/0
26.11.2016 9:37

S29t12a35n52i51s51l14a37v 84K11r83e60j30c31a70r 6117326723274

Ano, v osmdesáti devíti letech. Tedy zažil produktivní a tvůrčí život ještě v době Stalina, Brežněva, Jelcina i Putina. Nebyl politikem ani politoloem, ale podobně nadaným jako byl Kalašnikov,Koroljov nebo Tupolev. Je otázkou, zda po Putinově eře, se v Rusku najdou podobní nadaní vzdělanci, jež dokáží vymýšlet a tvořit ruskou techniku bez kopírování druhých. V ČR by jsme v budoucnu také nemuseli kopírovat cizinu a tvořit vlastní modely. V době ČSR jsme rozhodně nebyli žádnými béčky.

+2/0
26.11.2016 13:47

V83i28k89t13o26r 57Z87e65l98e73n61ý 3872612612629

Soudě podle "vzdělanci, jež" a "by jsme", je také otázkou, zda se dnes najdou u nás ;-D

+1/0
26.11.2016 20:51

V12i37k49t78o59r 82Z74e17l65e93n78ý 3332392242979

Soudě podle vašeho "vzdělanci, jež" a "by jsme", je také otázkou, kolik vzdělanců se dnes ještě dá najít u nás :-/

0/0
26.11.2016 20:55

V28i95k10t40o62r 19Z38e97l19e93n62ý 3852142632329

Pardon, pár minut se nechtěl příspěvek objevit

0/0
26.11.2016 20:56

R23o31b97i67n 29Ž43i61ž53k22a 2448184216346

Vzdělanci, my víme.

0/0
27.11.2016 13:48

M18a46r34e57k 50Š11t54ě64t86k30a 4981528722383

V době ČSSR také ne, letouny jako L-29 Delfin, L-39 Albatros, L-410 Turbolet a Z-50 byly ve své době špička. Co nového se vytvořilo za posledních 27 let, krom upraveného Albatrosu, neboli L-159 Alca?:-/

0/0
28.11.2016 7:28

J39i83ř95í 95S70o52j43k80a 5568342701948

;-D;-D co to je za komoušskej šrot, tohle letadlo patří technologicky do druhé světové, dnes se mu můžeme jen smát ;-D;-D na obranu před tímto nám stačí Albatros ;-D;-D

0/−24
26.11.2016 7:50

P64a66v52e87l 95J53o97n14á88š 5721695149445

To je tak hloupé, že jediným kladem příspěvku jsou ti veselí smajlíci.

+23/0
26.11.2016 9:34

M12a18r66t35i10n 98H24o55u14b31a 6683251479478

hmm ... nejaky znalec asi

+1/0
26.11.2016 14:47

T67o90m37á88š 10C86h55r46a87s22t98n34ý 2541544671483

Vás do té L-39 (verzi si vyberte) posadím a uvidíme jak proti tomu šrotu obstojíte ;-)

0/0
26.11.2016 17:33

V66i24k90t61o67r 43Z75e54l55e34n56ý 3482592442839

Asi jako v tom vtipu - to jsem čekal, to jsem taky čekal, i tohle jde čekal... tak tohle jsem teda nečekal ;-D

0/0
26.11.2016 20:59

R71a57d16e40k 23U61r82b68a27n 4889650304547

L-39 je technologicky výrazně vyspělejší. Pan Sojka má pravdu v tom, že Mig-29 byl technologicky zastaralý už na svou dobu. Úctyhodné bylo, co technici dokázali i s těmi mizernými technologiemi vyrobit.

0/0
26.11.2016 21:55

M35i75c54h69a87l 65Š64t54a33j85n79r33t 4244811422747

Co je na tom albatrosu vyrazne vyspelejsi?

0/0
27.11.2016 14:24

M39a17r85t52i37n 37B75í48c24a 1549853827549

Jsem rád, že jsem ho na NATO days viděl. Hned od oka bylo vidět, jak tam teče palivo proudem. Éro krásný.

+5/−2
25.11.2016 20:44

P73e71t11r 23M31a28r79š79á86l60e93k 9795382474719

Někteří tu lkají nad tím, že Gripen je snad horší a dražší letadlo, než modernizovaný M29. Který letadlo je lepší, nedokážu posoudit, ale podstatné je, že u nákupu vojenské techniky hrají taky významnou roli politické důvody. A koupit takovouhle, na servis a údržbu náročnou věc, je podle mě pořád lepší od Švédů, než od Rusů, protože u nich fakt člověk neví, jak by se k tomu do budoucna stavěli, jestli by toho nezneužívali. A to píšu jako člověk, kterýho tu často označují za rusofila.

+9/−3
25.11.2016 19:40

K36a16t97e79ř49i93n87a 81V79ý76b26o97r98n15á 6540429789

Za komunistů jsme MiGy vyráběli licenčně. Nebyli jsme tedy závislí na nikom. Teď už na to bohužel technologicky nemáme.

+7/−16
25.11.2016 20:04

P80a98v59e23l 77J19o92n62á61š 5941525559905

Licenčně a nebyli závislí? To si trochu odporuje, ne? Je ale pravda, že technologicky a hlavně finančně na vývoj a výrobu těchto strojů má jen pár států na světě.

+12/0
25.11.2016 20:10

M72i98l88a14n 22N17ě55m16e42c 1605850896316

Poslední MiGy, které jsme vyráběli licenčně, byly v někdy šedesátých rané verze jednadvacítky. Na to bychom technologicky s přehledem měli i teď, jen svět už je trochu jinde :)

+17/0
25.11.2016 20:13

J46o14s30e80f 73V41o27s25i97c39k87y 4573577966153

Vzdyt jsme je ani cele nevyrabeli. Motory, pristroje, avionika - to vse se dovazelo z Ruska. Pouze kostra s plechem byly zde vyrobeny. Asi jako v Rusku montuji Skodovky.

+3/0
26.11.2016 11:54

K27a86r97e44l 35L87a13n27g19r 2932927470858

Motory se tu měly vyrábět, ale pro náročný přechod a nedostatečné kapacity díky výrobě pro vlastní letadla bylo rozhodnuto motory raději dovážet.

0/0
27.11.2016 0:05

V72l47a48d73a33n 56K72a87h42a80n 9311204374752

Ne MIG29. A to ze jsme vyrabeli MIG21 neznamena, ze jsme nebyli zavisli na Ruskych dodavkach

+3/0
25.11.2016 20:14

M73a69r11t55i63n 20B50í87c55a 1629503637429

Provozovat MiG29 je nesrovnatelně dražší než je tomu u JAS39. Jen ty modernizace avioniky stojí hroznej ranec.

+5/0
25.11.2016 20:34

P42a86v21e86l 79S93o41b51o60t89k23a 5340114

jj, a proto se Gripeny nedomluví s Avaxem.

+1/0
26.11.2016 0:11

P34a27v84e16l 76J33o96n22á39š 5571175489385

Už brzy.

+1/0
26.11.2016 5:53

P37e45t83r 91N85o33v68á23k 1395107312935

A to jen proto, že se zapomnělo specifikovat některé důležité parametry při pronájmu Gripenů...

+2/0
26.11.2016 6:07

P50a26v95e33l 22J78o87n31á62š 5841335139485

Tenkrát měly všechno, co v dané době a pro uvažované použití potřebovaly.

0/0
26.11.2016 9:36

M85a26r66t30i12n 39B13í47c51a 1669953677679

S Avaxem? Tak to jo ;-D

+1/0
1.12.2016 20:19

P14e89t65r 86A93g26u63l22á35r 4177108870264

Když zemřel Koroljov, převzali vedení ve vesmírných závodech Američané. Nechci říci, že tím že jim odešel důchodce Mikojan se jim teď sesype letectvo, ale odchází další člověk, který byl schopný organizovat práci a měl všeobecný přehled.

+3/−2
25.11.2016 19:22

V77l29a27d75a51n 21K80a52h98a16n 9121924364702

V dnesni dobe to neni o jednom nebo par lidech, je to o velkych tymech, vyvoji novych technologii a tim padem hlavne o penezich a casu, podivejte se kolik USA stoji vyvoj F22 a F35, proc se stale odklada vyrazeni A10 atd.

+2/0
25.11.2016 19:35

K27a55t98e59ř10i65n54a 73V96ý65b75o89r17n49á 6360599199

Protože F22 se už nevyrábí, F35 nefunguje a A10 nemá důstojného nástupce. Ale jak to souvisí s Mikojanem netuším.

+6/−3
25.11.2016 20:06
Foto

M65i41c85h60a83l 30G75r24e83š85l25i14k 9831626922676

U F-22 sa začalo v lete diskutovať o obnovení výroby, pretože nemá vo svete konkurenciu a Rusko s Čínou stále čosi vymýšľajú, sériová produkcia F-35 už beží, teda lietdlo funguje a u A-10 máte trochu pravdu. :-)

+3/0
25.11.2016 21:02

M54a45r66t36i56n 10J31i71r14o31u61s98e60k 7146405265498

Měli by vytáhnout z archivů YF-23. Třeba by je vyráběli laciněji, než F-22 po 415 milionech USD z kus. Krásná cena. ;-D

+1/−2
26.11.2016 1:48

J95a45r60o50s19l43a34v 32J44a25k78u38b68o23v 8122815325617

posledne kusy sli po 146 milionoch za kus... ak by ich vyrobili v planovanych poctoch 350 lietadiel, cena za kus by klesla na 100milionov... co je cena za ktoru sa dnes predava F-15E

+3/0
26.11.2016 8:27
Foto

M13i69c33h61a64l 19G23r56e61š68l75i62k 9791546972646

Čím viac vyrobených kusov, tým lacnejšie jeden vyjde. :-)

+1/0
26.11.2016 11:40

J86o27s41e27f 45F12a41j13k21l 2843527424447

Aha,F-35 nefunguje..? Už je dávno v operační službě...;-D;-)

+4/0
25.11.2016 21:12

T18o58m27á38š 52C37h56r26a44s79t51n36ý 2621814641563

V počtech že i my máme víc Gripenů ;-D

0/0
26.11.2016 17:38

J81a45r33o40s14l36a83v 49J15a25k11u37b29o49v 8792665805217

F-35 nefunguje asi tak, za na poslednom bojovom cviceni mali uspesnost zasahov pozemnych cielov 98%, pricom vzdusny priestor bol braneny modernou PVO, vo vzduchu lietali F-15E vybavene radarmi AESA, no aj tak sa k F-35 nedokazali ani len priblizit...

+3/0
26.11.2016 8:25

J53i19ř58í 34Ř37e27z50n48í51k 4462892893825

A je jasné, že SSSR se nepřipravovalo, ani nemohlo připravovat na útok, když i ty jejich nejlepší stíhačky měly tak malý dolet.

+4/−5
25.11.2016 19:14

P30a75v56e39l 48J28o11n40á80š 5741765329365

Navíc by museli útok vést na Západ a vzhledem k převažujícím západním větrům nad Evropou by jim to proti větru ani pořádně neletělo.:-)

+4/0
25.11.2016 19:30

J36a28n 95C93h98o83d54u50r37a 1552979563173

... po hodině letu nechají Mnichov daleko před sebou a přistanou v Prostějově

+6/0
25.11.2016 19:32

P16a88v65e84l 46J59o24n42á80š 5611715199415

:-)R^

0/0
25.11.2016 19:34

J48a78n 80P71i44n80d11l11i90k 5324514561479

Pro me je velezajimava figura jeho tatinek Anastaz, byt ho znam jen z filmu Smecka a pak z dilu Zabijeni soudruha...

0/0
25.11.2016 19:05

M16i44l41a91n 30N58ě82m41e22c 1225730956376

On ani strejda Arťom, kromě toho, že byl významný konstruktér, asi nebyl prost nějakých zajímavých stránek. Třeba příběh o tom, jak se z Polikarpova I-200 stal sériový MiG-1...

0/0
25.11.2016 19:42
Foto

M27i18c92h54a66l 34G84r67e45š75l68i65k 9201266542166

Pre upresnenie, Polikarpovov projekt mal označenie I-20. I-200 by bol podľa starého značenia I-20 typ 0.

Ale každopádne je zaujímavé, že inžinier tretej triedy Mikojan sa stal šéfom konštrukčnej kancelárie a k nemu dali skúseného Gurjeviča.

Takisto je zaujímavé, že Polikarpov vo svojej dobe zvaný ako kráľ stíhačov racoval v Ljubljanke ako väzeň, nad ktorým bol vynesený rozsudok smrti (spolu s ďalšími legendami ako Tupolev, Koroljov atď.). No a dôkazom, že nepatril ani za vojny do starého železa sú I-180/185, ktoré predčili svojich sériových súčaníkov, ale Sovieti nemali kapacity na jeho výrobu (presnejšie na trieštenie výroby). Ich história skončila skúšobným nasadením na fronte s kladnými posudkami.

Mimochodom Polikarpov ako talentovaný študent bol objavom ďalšej legendy letectva Sikorského (čo mu bolo neskôr na príťaž), ktorý založil v USA rovnomennú leteckú konštrukčnú kanceláriu.

No a nakoniec Mikojan - gruzínsky Armén, Gurjevič - Žid (ich neskorší hlavný konkurent Pavel Vosipavič Suchí - Bielorus). :-)

+3/0
25.11.2016 20:39

M24i66l24a37n 98N52ě78m11e88c 1405230366106

Díky za doplnění. S tím označením jsem to ani netušil.

Ona celá ta historie kolem prolnutí konce Polikarpovovy kariéry se začátkem Mikojanovy byla asi dost zajímavá. Nejen že Polikarpov údajně nakonec pomáhal s dotažením původně svého projektu prvního MiGu do použitelné podoby. Nejde si nevšimnout ani dalších detailů, třeba shodně, dost atypicky řešeného chlazení Polikarpova ITP a Mikojanových prototypů řady I-220 (I-22?).

Jinak, I-185 údajně vedle existence dvou již zavedených stíhacích řad Jakovleva a Lavočkina & spol. údajně zahubil taky větší podíl deficitních surovin v konstrukci.

+1/0
25.11.2016 21:03
Foto

M35i66c17h75a16l 63G92r17e45š64l26i71k 9781706682726

Oficiálnym dôvodom bolo trieštenie výroby. Výkonnostne zavedené stroje výrazne neprevyšoval. Niektoré jeho ďalšie "vychytávky" boli zavedené u sériových strojov. :-)

0/0
25.11.2016 22:14

M35i19c41h37a34l 96M54a59r67c38i73á38n 1919659361205

Tohle ledatlo si dává ty naše slavné Kripeny k snídani.

+15/−23
25.11.2016 17:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.