Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zemřel Ivan Mikojan, spoluautor letounu, kterého se báli i na Západě

V Moskvě zemřel ruský letecký konstruktér Ivan Mikojan. Spolutvůrci proudového stíhacího letounu MiG-29 a členu prominentní sovětské rodiny bylo 89 let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

F82r21a81n67t38i25š63e19k 42J89a98n28o50v87e97c 9610270523852

I když se říká, že legendy neumírají asi to pokaždé neplatí. Byl to a ve světě konstrukce letadel vždy bude legenda

+1/0
27.11.2016 20:18

V93i30k69t36o15r 20S66v73o16b73o67d97a 8892128142626

" ... letounu, kterého se báli i na Západě"

Ale primárně se MiGu báli na Východě, jo?

+5/−1
26.11.2016 11:10
Foto

V35l49a94s41t57a 26C45o13u62f22a69l 7767639359195

Odešel do leteckého nebe mezi konstruktéry a inženýry, jako byl Sikorski, Mitchel, Simonov, Lavočkin, Polikarpov, Messerschmitt, Douglas, Curtiss, Junkers, atd.

+11/0
26.11.2016 9:37

S13t79a73n61i60s39l35a87v 47K67r88e58j97c74a25r 6927546823884

Ano, v osmdesáti devíti letech. Tedy zažil produktivní a tvůrčí život ještě v době Stalina, Brežněva, Jelcina i Putina. Nebyl politikem ani politoloem, ale podobně nadaným jako byl Kalašnikov,Koroljov nebo Tupolev. Je otázkou, zda po Putinově eře, se v Rusku najdou podobní nadaní vzdělanci, jež dokáží vymýšlet a tvořit ruskou techniku bez kopírování druhých. V ČR by jsme v budoucnu také nemuseli kopírovat cizinu a tvořit vlastní modely. V době ČSR jsme rozhodně nebyli žádnými béčky.

+2/0
26.11.2016 13:47

V17i59k23t89o59r 53Z34e38l78e87n74ý 3632212922139

Soudě podle "vzdělanci, jež" a "by jsme", je také otázkou, zda se dnes najdou u nás ;-D

+1/0
26.11.2016 20:51

V89i44k63t92o11r 81Z61e87l44e11n31ý 3382972442739

Soudě podle vašeho "vzdělanci, jež" a "by jsme", je také otázkou, kolik vzdělanců se dnes ještě dá najít u nás :-/

0/0
26.11.2016 20:55

V63i70k12t47o42r 64Z29e89l65e12n46ý 3482752432229

Pardon, pár minut se nechtěl příspěvek objevit

0/0
26.11.2016 20:56

R39o19b70i33n 20Ž14i98ž50k91a 2548534666226

Vzdělanci, my víme.

0/0
27.11.2016 13:48

M17a97r65e89k 36Š56t58ě76t28k47a 4391418872953

V době ČSSR také ne, letouny jako L-29 Delfin, L-39 Albatros, L-410 Turbolet a Z-50 byly ve své době špička. Co nového se vytvořilo za posledních 27 let, krom upraveného Albatrosu, neboli L-159 Alca?:-/

0/0
28.11.2016 7:28

J30i38ř80í 91S94o85j96k62a 5558942841148

;-D;-D co to je za komoušskej šrot, tohle letadlo patří technologicky do druhé světové, dnes se mu můžeme jen smát ;-D;-D na obranu před tímto nám stačí Albatros ;-D;-D

0/−24
26.11.2016 7:50

P63a91v47e90l 43J43o23n36á44š 5221445349405

To je tak hloupé, že jediným kladem příspěvku jsou ti veselí smajlíci.

+23/0
26.11.2016 9:34

M76a77r31t13i62n 22H56o91u65b68a 6183141589328

hmm ... nejaky znalec asi

+1/0
26.11.2016 14:47

T38o40m25á13š 78C92h73r11a63s90t23n83ý 2471934951613

Vás do té L-39 (verzi si vyberte) posadím a uvidíme jak proti tomu šrotu obstojíte ;-)

0/0
26.11.2016 17:33

V86i24k53t56o81r 50Z71e31l77e26n63ý 3112112792909

Asi jako v tom vtipu - to jsem čekal, to jsem taky čekal, i tohle jde čekal... tak tohle jsem teda nečekal ;-D

0/0
26.11.2016 20:59

R98a76d74e14k 31U85r88b16a93n 4259730974387

L-39 je technologicky výrazně vyspělejší. Pan Sojka má pravdu v tom, že Mig-29 byl technologicky zastaralý už na svou dobu. Úctyhodné bylo, co technici dokázali i s těmi mizernými technologiemi vyrobit.

0/0
26.11.2016 21:55

M38i60c58h64a77l 81Š31t24a17j95n45r23t 4854671302387

Co je na tom albatrosu vyrazne vyspelejsi?

0/0
27.11.2016 14:24

M30a52r32t46i37n 22B81í66c13a 1969833227209

Jsem rád, že jsem ho na NATO days viděl. Hned od oka bylo vidět, jak tam teče palivo proudem. Éro krásný.

+5/−2
25.11.2016 20:44

P31e69t91r 44M77a15r14š27á34l71e49k 9305352314949

Někteří tu lkají nad tím, že Gripen je snad horší a dražší letadlo, než modernizovaný M29. Který letadlo je lepší, nedokážu posoudit, ale podstatné je, že u nákupu vojenské techniky hrají taky významnou roli politické důvody. A koupit takovouhle, na servis a údržbu náročnou věc, je podle mě pořád lepší od Švédů, než od Rusů, protože u nich fakt člověk neví, jak by se k tomu do budoucna stavěli, jestli by toho nezneužívali. A to píšu jako člověk, kterýho tu často označují za rusofila.

+9/−3
25.11.2016 19:40

K52a88t24e89ř53i91n17a 56V52ý69b18o85r38n21á 6370649989

Za komunistů jsme MiGy vyráběli licenčně. Nebyli jsme tedy závislí na nikom. Teď už na to bohužel technologicky nemáme.

+7/−16
25.11.2016 20:04

P63a21v20e21l 33J13o63n97á38š 5931515469275

Licenčně a nebyli závislí? To si trochu odporuje, ne? Je ale pravda, že technologicky a hlavně finančně na vývoj a výrobu těchto strojů má jen pár států na světě.

+12/0
25.11.2016 20:10

M29i12l49a42n 45N77ě75m88e68c 1305170796486

Poslední MiGy, které jsme vyráběli licenčně, byly v někdy šedesátých rané verze jednadvacítky. Na to bychom technologicky s přehledem měli i teď, jen svět už je trochu jinde :)

+17/0
25.11.2016 20:13

J51o70s57e60f 56V26o85s21i19c96k65y 4943887776133

Vzdyt jsme je ani cele nevyrabeli. Motory, pristroje, avionika - to vse se dovazelo z Ruska. Pouze kostra s plechem byly zde vyrobeny. Asi jako v Rusku montuji Skodovky.

+3/0
26.11.2016 11:54

K77a29r88e52l 58L24a75n65g48r 2202907340258

Motory se tu měly vyrábět, ale pro náročný přechod a nedostatečné kapacity díky výrobě pro vlastní letadla bylo rozhodnuto motory raději dovážet.

0/0
27.11.2016 0:05

V66l27a43d43a31n 64K82a55h27a88n 9511804884662

Ne MIG29. A to ze jsme vyrabeli MIG21 neznamena, ze jsme nebyli zavisli na Ruskych dodavkach

+3/0
25.11.2016 20:14

M71a85r62t31i36n 79B20í93c78a 1519143127289

Provozovat MiG29 je nesrovnatelně dražší než je tomu u JAS39. Jen ty modernizace avioniky stojí hroznej ranec.

+5/0
25.11.2016 20:34

P62a27v98e46l 80S60o47b10o27t72k49a 5380704

jj, a proto se Gripeny nedomluví s Avaxem.

+1/0
26.11.2016 0:11

P44a68v55e64l 15J96o41n34á33š 5831595539295

Už brzy.

+1/0
26.11.2016 5:53

P48e62t44r 90N62o33v37á84k 1405517252705

A to jen proto, že se zapomnělo specifikovat některé důležité parametry při pronájmu Gripenů...

+2/0
26.11.2016 6:07

P88a62v89e29l 89J35o25n31á18š 5171695659175

Tenkrát měly všechno, co v dané době a pro uvažované použití potřebovaly.

0/0
26.11.2016 9:36

M17a44r55t63i56n 30B66í21c57a 1759863567979

S Avaxem? Tak to jo ;-D

+1/0
1.12.2016 20:19

P34e86t92r 79A80g45u28l79á74r 4547268630434

Když zemřel Koroljov, převzali vedení ve vesmírných závodech Američané. Nechci říci, že tím že jim odešel důchodce Mikojan se jim teď sesype letectvo, ale odchází další člověk, který byl schopný organizovat práci a měl všeobecný přehled.

+3/−2
25.11.2016 19:22

V31l69a33d38a22n 46K23a81h55a63n 9711764324172

V dnesni dobe to neni o jednom nebo par lidech, je to o velkych tymech, vyvoji novych technologii a tim padem hlavne o penezich a casu, podivejte se kolik USA stoji vyvoj F22 a F35, proc se stale odklada vyrazeni A10 atd.

+2/0
25.11.2016 19:35

K68a16t42e42ř32i18n42a 59V37ý74b20o81r81n71á 6370359989

Protože F22 se už nevyrábí, F35 nefunguje a A10 nemá důstojného nástupce. Ale jak to souvisí s Mikojanem netuším.

+6/−3
25.11.2016 20:06
Foto

M37i83c80h75a50l 56G23r54e27š32l69i21k 9501796972356

U F-22 sa začalo v lete diskutovať o obnovení výroby, pretože nemá vo svete konkurenciu a Rusko s Čínou stále čosi vymýšľajú, sériová produkcia F-35 už beží, teda lietdlo funguje a u A-10 máte trochu pravdu. :-)

+3/0
25.11.2016 21:02

M80a55r12t51i47n 56J56i11r87o46u24s94e62k 7186485715728

Měli by vytáhnout z archivů YF-23. Třeba by je vyráběli laciněji, než F-22 po 415 milionech USD z kus. Krásná cena. ;-D

+1/−2
26.11.2016 1:48

J80a10r49o95s17l41a32v 60J66a81k61u29b14o19v 8512495705417

posledne kusy sli po 146 milionoch za kus... ak by ich vyrobili v planovanych poctoch 350 lietadiel, cena za kus by klesla na 100milionov... co je cena za ktoru sa dnes predava F-15E

+3/0
26.11.2016 8:27
Foto

M90i38c10h27a80l 80G39r37e92š98l22i65k 9801176732576

Čím viac vyrobených kusov, tým lacnejšie jeden vyjde. :-)

+1/0
26.11.2016 11:40

J41o40s35e61f 10F55a62j54k39l 2253347504317

Aha,F-35 nefunguje..? Už je dávno v operační službě...;-D;-)

+4/0
25.11.2016 21:12

T64o62m75á57š 98C95h31r12a48s18t20n95ý 2891594511313

V počtech že i my máme víc Gripenů ;-D

0/0
26.11.2016 17:38

J38a87r61o16s48l38a44v 75J22a10k60u12b48o27v 8342285835977

F-35 nefunguje asi tak, za na poslednom bojovom cviceni mali uspesnost zasahov pozemnych cielov 98%, pricom vzdusny priestor bol braneny modernou PVO, vo vzduchu lietali F-15E vybavene radarmi AESA, no aj tak sa k F-35 nedokazali ani len priblizit...

+3/0
26.11.2016 8:25

J76i74ř71í 43Ř25e53z96n98í41k 4432142593605

A je jasné, že SSSR se nepřipravovalo, ani nemohlo připravovat na útok, když i ty jejich nejlepší stíhačky měly tak malý dolet.

+4/−5
25.11.2016 19:14

P47a51v58e48l 65J81o28n92á75š 5111685199695

Navíc by museli útok vést na Západ a vzhledem k převažujícím západním větrům nad Evropou by jim to proti větru ani pořádně neletělo.:-)

+4/0
25.11.2016 19:30

J61a55n 88C48h57o17d56u72r34a 1332479393203

... po hodině letu nechají Mnichov daleko před sebou a přistanou v Prostějově

+6/0
25.11.2016 19:32

P86a44v15e22l 89J77o23n67á26š 5971885659865

:-)R^

0/0
25.11.2016 19:34

J75a34n 58P21i91n52d50l48i52k 5384894711819

Pro me je velezajimava figura jeho tatinek Anastaz, byt ho znam jen z filmu Smecka a pak z dilu Zabijeni soudruha...

0/0
25.11.2016 19:05

M57i70l22a89n 43N12ě75m40e58c 1805620646236

On ani strejda Arťom, kromě toho, že byl významný konstruktér, asi nebyl prost nějakých zajímavých stránek. Třeba příběh o tom, jak se z Polikarpova I-200 stal sériový MiG-1...

0/0
25.11.2016 19:42
Foto

M33i14c57h71a76l 74G79r41e19š67l16i47k 9561226802986

Pre upresnenie, Polikarpovov projekt mal označenie I-20. I-200 by bol podľa starého značenia I-20 typ 0.

Ale každopádne je zaujímavé, že inžinier tretej triedy Mikojan sa stal šéfom konštrukčnej kancelárie a k nemu dali skúseného Gurjeviča.

Takisto je zaujímavé, že Polikarpov vo svojej dobe zvaný ako kráľ stíhačov racoval v Ljubljanke ako väzeň, nad ktorým bol vynesený rozsudok smrti (spolu s ďalšími legendami ako Tupolev, Koroljov atď.). No a dôkazom, že nepatril ani za vojny do starého železa sú I-180/185, ktoré predčili svojich sériových súčaníkov, ale Sovieti nemali kapacity na jeho výrobu (presnejšie na trieštenie výroby). Ich história skončila skúšobným nasadením na fronte s kladnými posudkami.

Mimochodom Polikarpov ako talentovaný študent bol objavom ďalšej legendy letectva Sikorského (čo mu bolo neskôr na príťaž), ktorý založil v USA rovnomennú leteckú konštrukčnú kanceláriu.

No a nakoniec Mikojan - gruzínsky Armén, Gurjevič - Žid (ich neskorší hlavný konkurent Pavel Vosipavič Suchí - Bielorus). :-)

+3/0
25.11.2016 20:39

M94i91l64a72n 46N49ě32m95e44c 1495270536956

Díky za doplnění. S tím označením jsem to ani netušil.

Ona celá ta historie kolem prolnutí konce Polikarpovovy kariéry se začátkem Mikojanovy byla asi dost zajímavá. Nejen že Polikarpov údajně nakonec pomáhal s dotažením původně svého projektu prvního MiGu do použitelné podoby. Nejde si nevšimnout ani dalších detailů, třeba shodně, dost atypicky řešeného chlazení Polikarpova ITP a Mikojanových prototypů řady I-220 (I-22?).

Jinak, I-185 údajně vedle existence dvou již zavedených stíhacích řad Jakovleva a Lavočkina & spol. údajně zahubil taky větší podíl deficitních surovin v konstrukci.

+1/0
25.11.2016 21:03
Foto

M42i32c81h79a42l 71G86r83e38š14l85i23k 9191796942416

Oficiálnym dôvodom bolo trieštenie výroby. Výkonnostne zavedené stroje výrazne neprevyšoval. Niektoré jeho ďalšie "vychytávky" boli zavedené u sériových strojov. :-)

0/0
25.11.2016 22:14

M58i34c43h69a91l 12M67a81r65c28i41á49n 1839349371515

Tohle ledatlo si dává ty naše slavné Kripeny k snídani.

+15/−23
25.11.2016 17:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.