Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zemřel Ivan Mikojan, spoluautor letounu, kterého se báli i na Západě

V Moskvě zemřel ruský letecký konstruktér Ivan Mikojan. Spolutvůrci proudového stíhacího letounu MiG-29 a členu prominentní sovětské rodiny bylo 89 let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

F91r78a71n70t67i96š34e74k 88J54a88n36o85v85e12c 9880330333442

I když se říká, že legendy neumírají asi to pokaždé neplatí. Byl to a ve světě konstrukce letadel vždy bude legenda

+1/0
27.11.2016 20:18

V14i97k88t87o20r 66S44v71o61b17o81d76a 8902728592986

" ... letounu, kterého se báli i na Západě"

Ale primárně se MiGu báli na Východě, jo?

+5/−1
26.11.2016 11:10
Foto

V85l37a48s55t86a 31C87o19u94f50a16l 7557769739505

Odešel do leteckého nebe mezi konstruktéry a inženýry, jako byl Sikorski, Mitchel, Simonov, Lavočkin, Polikarpov, Messerschmitt, Douglas, Curtiss, Junkers, atd.

+11/0
26.11.2016 9:37

S45t25a77n13i47s35l44a10v 18K59r25e56j82c25a93r 6897506573464

Ano, v osmdesáti devíti letech. Tedy zažil produktivní a tvůrčí život ještě v době Stalina, Brežněva, Jelcina i Putina. Nebyl politikem ani politoloem, ale podobně nadaným jako byl Kalašnikov,Koroljov nebo Tupolev. Je otázkou, zda po Putinově eře, se v Rusku najdou podobní nadaní vzdělanci, jež dokáží vymýšlet a tvořit ruskou techniku bez kopírování druhých. V ČR by jsme v budoucnu také nemuseli kopírovat cizinu a tvořit vlastní modely. V době ČSR jsme rozhodně nebyli žádnými béčky.

+2/0
26.11.2016 13:47

V55i12k12t44o34r 18Z56e82l41e43n91ý 3922352462399

Soudě podle "vzdělanci, jež" a "by jsme", je také otázkou, zda se dnes najdou u nás ;-D

+1/0
26.11.2016 20:51

V77i39k64t38o59r 89Z35e22l90e71n70ý 3362972682469

Soudě podle vašeho "vzdělanci, jež" a "by jsme", je také otázkou, kolik vzdělanců se dnes ještě dá najít u nás :-/

0/0
26.11.2016 20:55

V60i53k73t38o26r 37Z67e93l70e13n42ý 3502732702309

Pardon, pár minut se nechtěl příspěvek objevit

0/0
26.11.2016 20:56

R46o26b27i86n 43Ž98i25ž45k55a 2828404746466

Vzdělanci, my víme.

0/0
27.11.2016 13:48

M65a70r53e32k 86Š68t63ě76t97k78a 4441168352323

V době ČSSR také ne, letouny jako L-29 Delfin, L-39 Albatros, L-410 Turbolet a Z-50 byly ve své době špička. Co nového se vytvořilo za posledních 27 let, krom upraveného Albatrosu, neboli L-159 Alca?:-/

0/0
28.11.2016 7:28

J86i84ř28í 14S74o74j53k83a 5928972521118

;-D;-D co to je za komoušskej šrot, tohle letadlo patří technologicky do druhé světové, dnes se mu můžeme jen smát ;-D;-D na obranu před tímto nám stačí Albatros ;-D;-D

0/−24
26.11.2016 7:50

P57a76v23e97l 90J59o65n23á71š 5831445789735

To je tak hloupé, že jediným kladem příspěvku jsou ti veselí smajlíci.

+23/0
26.11.2016 9:34

M75a91r84t39i89n 94H98o58u79b20a 6693791389558

hmm ... nejaky znalec asi

+1/0
26.11.2016 14:47

T81o47m22á68š 95C55h73r69a71s26t41n64ý 2721324901533

Vás do té L-39 (verzi si vyberte) posadím a uvidíme jak proti tomu šrotu obstojíte ;-)

0/0
26.11.2016 17:33

V23i19k36t29o45r 83Z58e84l44e27n42ý 3402762472679

Asi jako v tom vtipu - to jsem čekal, to jsem taky čekal, i tohle jde čekal... tak tohle jsem teda nečekal ;-D

0/0
26.11.2016 20:59

R26a52d46e95k 27U26r20b73a16n 4569430364227

L-39 je technologicky výrazně vyspělejší. Pan Sojka má pravdu v tom, že Mig-29 byl technologicky zastaralý už na svou dobu. Úctyhodné bylo, co technici dokázali i s těmi mizernými technologiemi vyrobit.

0/0
26.11.2016 21:55

M17i98c50h84a48l 53Š90t34a95j79n69r47t 4294791382287

Co je na tom albatrosu vyrazne vyspelejsi?

0/0
27.11.2016 14:24

M17a15r53t28i79n 45B46í55c22a 1279463667759

Jsem rád, že jsem ho na NATO days viděl. Hned od oka bylo vidět, jak tam teče palivo proudem. Éro krásný.

+5/−2
25.11.2016 20:44

P98e16t38r 83M18a98r94š73á50l16e79k 9675962774329

Někteří tu lkají nad tím, že Gripen je snad horší a dražší letadlo, než modernizovaný M29. Který letadlo je lepší, nedokážu posoudit, ale podstatné je, že u nákupu vojenské techniky hrají taky významnou roli politické důvody. A koupit takovouhle, na servis a údržbu náročnou věc, je podle mě pořád lepší od Švédů, než od Rusů, protože u nich fakt člověk neví, jak by se k tomu do budoucna stavěli, jestli by toho nezneužívali. A to píšu jako člověk, kterýho tu často označují za rusofila.

+9/−3
25.11.2016 19:40

K66a67t98e18ř14i29n87a 76V97ý88b65o93r80n13á 6280719539

Za komunistů jsme MiGy vyráběli licenčně. Nebyli jsme tedy závislí na nikom. Teď už na to bohužel technologicky nemáme.

+7/−16
25.11.2016 20:04

P83a95v21e71l 69J51o55n38á32š 5471495179755

Licenčně a nebyli závislí? To si trochu odporuje, ne? Je ale pravda, že technologicky a hlavně finančně na vývoj a výrobu těchto strojů má jen pár států na světě.

+12/0
25.11.2016 20:10

M94i22l76a47n 46N18ě97m58e88c 1775200496436

Poslední MiGy, které jsme vyráběli licenčně, byly v někdy šedesátých rané verze jednadvacítky. Na to bychom technologicky s přehledem měli i teď, jen svět už je trochu jinde :)

+17/0
25.11.2016 20:13

J13o14s80e32f 30V66o20s67i94c37k35y 4763377456603

Vzdyt jsme je ani cele nevyrabeli. Motory, pristroje, avionika - to vse se dovazelo z Ruska. Pouze kostra s plechem byly zde vyrobeny. Asi jako v Rusku montuji Skodovky.

+3/0
26.11.2016 11:54

K68a95r53e91l 63L30a50n29g85r 2822547380938

Motory se tu měly vyrábět, ale pro náročný přechod a nedostatečné kapacity díky výrobě pro vlastní letadla bylo rozhodnuto motory raději dovážet.

0/0
27.11.2016 0:05

V43l43a61d18a67n 88K28a35h71a22n 9781534794492

Ne MIG29. A to ze jsme vyrabeli MIG21 neznamena, ze jsme nebyli zavisli na Ruskych dodavkach

+3/0
25.11.2016 20:14

M28a83r41t86i77n 21B54í65c35a 1569683307579

Provozovat MiG29 je nesrovnatelně dražší než je tomu u JAS39. Jen ty modernizace avioniky stojí hroznej ranec.

+5/0
25.11.2016 20:34

P29a58v52e38l 85S32o57b59o37t48k16a 5510644

jj, a proto se Gripeny nedomluví s Avaxem.

+1/0
26.11.2016 0:11

P32a80v24e25l 13J73o78n88á63š 5501735389875

Už brzy.

+1/0
26.11.2016 5:53

P13e46t74r 22N14o88v18á46k 1895487492635

A to jen proto, že se zapomnělo specifikovat některé důležité parametry při pronájmu Gripenů...

+2/0
26.11.2016 6:07

P29a25v41e42l 75J28o18n15á63š 5951505919555

Tenkrát měly všechno, co v dané době a pro uvažované použití potřebovaly.

0/0
26.11.2016 9:36

M67a14r79t82i90n 70B48í90c21a 1199533707299

S Avaxem? Tak to jo ;-D

+1/0
1.12.2016 20:19

P12e25t12r 25A68g60u97l83á69r 4967598790574

Když zemřel Koroljov, převzali vedení ve vesmírných závodech Američané. Nechci říci, že tím že jim odešel důchodce Mikojan se jim teď sesype letectvo, ale odchází další člověk, který byl schopný organizovat práci a měl všeobecný přehled.

+3/−2
25.11.2016 19:22

V85l77a86d95a56n 78K69a42h31a96n 9471964984372

V dnesni dobe to neni o jednom nebo par lidech, je to o velkych tymech, vyvoji novych technologii a tim padem hlavne o penezich a casu, podivejte se kolik USA stoji vyvoj F22 a F35, proc se stale odklada vyrazeni A10 atd.

+2/0
25.11.2016 19:35

K39a20t58e95ř39i27n73a 13V49ý54b65o21r80n93á 6940879559

Protože F22 se už nevyrábí, F35 nefunguje a A10 nemá důstojného nástupce. Ale jak to souvisí s Mikojanem netuším.

+6/−3
25.11.2016 20:06
Foto

M92i14c13h73a91l 22G51r75e31š72l81i14k 9261746842576

U F-22 sa začalo v lete diskutovať o obnovení výroby, pretože nemá vo svete konkurenciu a Rusko s Čínou stále čosi vymýšľajú, sériová produkcia F-35 už beží, teda lietdlo funguje a u A-10 máte trochu pravdu. :-)

+3/0
25.11.2016 21:02

M12a11r53t52i33n 56J40i13r30o66u16s11e61k 7896235495268

Měli by vytáhnout z archivů YF-23. Třeba by je vyráběli laciněji, než F-22 po 415 milionech USD z kus. Krásná cena. ;-D

+1/−2
26.11.2016 1:48

J93a72r15o86s84l63a87v 85J24a34k10u97b27o90v 8512635665377

posledne kusy sli po 146 milionoch za kus... ak by ich vyrobili v planovanych poctoch 350 lietadiel, cena za kus by klesla na 100milionov... co je cena za ktoru sa dnes predava F-15E

+3/0
26.11.2016 8:27
Foto

M70i47c56h52a71l 47G95r72e39š31l37i36k 9141776182986

Čím viac vyrobených kusov, tým lacnejšie jeden vyjde. :-)

+1/0
26.11.2016 11:40

J38o88s31e69f 26F86a29j51k34l 2393497604667

Aha,F-35 nefunguje..? Už je dávno v operační službě...;-D;-)

+4/0
25.11.2016 21:12

T98o77m40á23š 43C69h76r78a96s98t74n65ý 2561364821173

V počtech že i my máme víc Gripenů ;-D

0/0
26.11.2016 17:38

J15a34r70o19s94l31a35v 76J47a85k45u18b17o90v 8152485285427

F-35 nefunguje asi tak, za na poslednom bojovom cviceni mali uspesnost zasahov pozemnych cielov 98%, pricom vzdusny priestor bol braneny modernou PVO, vo vzduchu lietali F-15E vybavene radarmi AESA, no aj tak sa k F-35 nedokazali ani len priblizit...

+3/0
26.11.2016 8:25

J26i87ř67í 58Ř35e79z18n34í72k 4412932853185

A je jasné, že SSSR se nepřipravovalo, ani nemohlo připravovat na útok, když i ty jejich nejlepší stíhačky měly tak malý dolet.

+4/−5
25.11.2016 19:14

P80a93v79e25l 44J27o34n88á60š 5911935149355

Navíc by museli útok vést na Západ a vzhledem k převažujícím západním větrům nad Evropou by jim to proti větru ani pořádně neletělo.:-)

+4/0
25.11.2016 19:30

J78a71n 40C78h66o57d77u88r77a 1572369953103

... po hodině letu nechají Mnichov daleko před sebou a přistanou v Prostějově

+6/0
25.11.2016 19:32

P97a76v10e45l 27J94o53n15á30š 5731885659255

:-)R^

0/0
25.11.2016 19:34

J86a35n 47P22i61n87d86l94i10k 5504764941519

Pro me je velezajimava figura jeho tatinek Anastaz, byt ho znam jen z filmu Smecka a pak z dilu Zabijeni soudruha...

0/0
25.11.2016 19:05

M26i37l80a83n 93N81ě47m43e81c 1175920176856

On ani strejda Arťom, kromě toho, že byl významný konstruktér, asi nebyl prost nějakých zajímavých stránek. Třeba příběh o tom, jak se z Polikarpova I-200 stal sériový MiG-1...

0/0
25.11.2016 19:42
Foto

M72i40c45h22a55l 52G53r29e45š25l11i90k 9611366542326

Pre upresnenie, Polikarpovov projekt mal označenie I-20. I-200 by bol podľa starého značenia I-20 typ 0.

Ale každopádne je zaujímavé, že inžinier tretej triedy Mikojan sa stal šéfom konštrukčnej kancelárie a k nemu dali skúseného Gurjeviča.

Takisto je zaujímavé, že Polikarpov vo svojej dobe zvaný ako kráľ stíhačov racoval v Ljubljanke ako väzeň, nad ktorým bol vynesený rozsudok smrti (spolu s ďalšími legendami ako Tupolev, Koroljov atď.). No a dôkazom, že nepatril ani za vojny do starého železa sú I-180/185, ktoré predčili svojich sériových súčaníkov, ale Sovieti nemali kapacity na jeho výrobu (presnejšie na trieštenie výroby). Ich história skončila skúšobným nasadením na fronte s kladnými posudkami.

Mimochodom Polikarpov ako talentovaný študent bol objavom ďalšej legendy letectva Sikorského (čo mu bolo neskôr na príťaž), ktorý založil v USA rovnomennú leteckú konštrukčnú kanceláriu.

No a nakoniec Mikojan - gruzínsky Armén, Gurjevič - Žid (ich neskorší hlavný konkurent Pavel Vosipavič Suchí - Bielorus). :-)

+3/0
25.11.2016 20:39

M12i34l82a17n 45N21ě58m33e82c 1395170586326

Díky za doplnění. S tím označením jsem to ani netušil.

Ona celá ta historie kolem prolnutí konce Polikarpovovy kariéry se začátkem Mikojanovy byla asi dost zajímavá. Nejen že Polikarpov údajně nakonec pomáhal s dotažením původně svého projektu prvního MiGu do použitelné podoby. Nejde si nevšimnout ani dalších detailů, třeba shodně, dost atypicky řešeného chlazení Polikarpova ITP a Mikojanových prototypů řady I-220 (I-22?).

Jinak, I-185 údajně vedle existence dvou již zavedených stíhacích řad Jakovleva a Lavočkina & spol. údajně zahubil taky větší podíl deficitních surovin v konstrukci.

+1/0
25.11.2016 21:03
Foto

M79i48c73h80a26l 75G41r51e56š31l40i79k 9501356742546

Oficiálnym dôvodom bolo trieštenie výroby. Výkonnostne zavedené stroje výrazne neprevyšoval. Niektoré jeho ďalšie "vychytávky" boli zavedené u sériových strojov. :-)

0/0
25.11.2016 22:14

M38i70c78h22a59l 74M71a81r57c62i89á10n 1389639331725

Tohle ledatlo si dává ty naše slavné Kripeny k snídani.

+15/−23
25.11.2016 17:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.