Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tvrdili vám, že máte jen pět smyslů. Vaše tělo ale zvládá mnohem více

Každé malé dítě ví, že lidé mají pět smyslů: zrak, sluch, čich, chuť a hmat. To je ale dost zjednodušující tvrzení, protože ve skutečnosti má vaše tělo mnohem více senzorů. Většinu z nich používáte každý den, ani si to neuvědomujete.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M80a40r37t50i16n 17V11a74n49č25u30r15a 7392223339807

No jak kdo hele...

0/0
9.12.2016 17:52

J44a43n 18S84o69u27k61u52p 1454694896865

Well, dvě dávky lsd a každý pochopí o čom to.

+2/0
1.12.2016 21:00

M61i19l71a76n 42Z34e31i88d92l10e48r 2542111586599

A nejsou spise "smysly o kterych nevite" jen kombinaci ci integrace te klasicke petky?

Napriklad vestibularni system jako smysl spravne pracuje se senzorickym organem zraku, hmatu. To same lze rici o nocireceptorech, jedna se o sensoricka nervova zakonceni.

+1/−1
1.12.2016 18:17
Foto

P56a12v98e46l 49K26a10s16í10k76, 12T90e63c78h83n14e46t26.24c23z

Záleží na tom, jak si to definujete. Podle mne to ale není užitečné zjednodušení.

0/0
1.12.2016 19:07

M40i53c52h71a15l 89C44h87a44l94u62p82a 6218660159493

Ve škole se učí spousta zjednodušení, která platí jenom někdy. Třeba to, že součet úhlů v trojúhelníku je 180 stupňů platí jenom v rovině.

0/0
1.12.2016 17:34

P45e32t49r 69H60e12l70l10e40r 5423666204184

A jelikož je prostor ve vesmíru různě zakřiven, tak to neplatí vlastně nikde :-)

+1/0
1.12.2016 17:41

M95i12r37e86k 44G29a12j59e37r 5401596809210

Nemeritelne odchylky strojare, zememerice, ani zedniky urcite nezajimaji.

+1/0
1.12.2016 19:25

J71a14n 23S29o79u95k72u43p 1674234766535

V trojrozměrném prostoru to neplatí? Hmm...

0/−1
1.12.2016 21:02

M61i38c81h51a40l 71C32h34a78l48u92p34a 6948750479123

Rovina může být i ve 3D.

0/0
1.12.2016 22:43

J89o18s91e89f 88Č48e39j65k86a 2210624696468

ano. A trojuhelník (resp. 3 body, tedy jeho vrcholy) VŽDY určuje rovinu. Proto součet úhlů mezi jednotlivými stranami je vždy 180° bez ohledu na to, jak jsou umístěny v prostoru

0/0
6.12.2016 8:28

M74i37c88h60a43l 82C89h30a17l95u67p36a 6568420339213

Namalujte si ty body na kouli a spojte. Pak to může vyjít třeba 270 stupňů.

0/0
6.12.2016 9:22

M87a33r13t58i70n 52K59ř30í86ž 9633232980257

Ale to platí. Pokud myslíte například objekt na povrchu koule, který má tři vrcholy a všechny vnitřní úhly pravé, tak to není trojúhelník.

0/0
2.12.2016 10:45

M64i29c18h62a87l 14C20h13a73l60u92p57a 6818820219333

Je, alespoň podle wikipedie (první odkaz, co vypadl). https://cs.wikipedia.org/wiki/Troj%C3%BAheln%C3%ADk

Prostě to jsou spojené tři body, které neleží na jedné přímce.

0/0
2.12.2016 10:47

M63a41r16t16i53n 97K86ř59í21ž 9743312770677

tvarů, které spojí tři body, které nejsou na jedné přímce, vám namaluju za minutu dvacet. Ale jen jeden z nich bude trojúhelník.

0/0
2.12.2016 12:08

M72i78c69h90a14l 51C75h59a73l68u37p22a 6178240729203

Pokud to je spojené úsečky mi, tak to snad trojuhelnik je. Proč by to nemělo platit v prostoru?

0/0
2.12.2016 12:15

M11a88r69t47i96n 33K32ř16í91ž 9703662420587

tři body, které nejsou v jedné přímce leží vždy v rovině (tedy při základním chápání trojrozměrného prostoru). Tři body rovinu definují. úsečka je čára v rovině.

0/0
2.12.2016 12:22

M50i22c82h42a45l 10C80h32a65l76u40p44a 6738880729773

Ano, tři body budou v rovině. Otázka je, proč by jejich spojením úsečkami v téže rovině neměl vzniknout trojúhelník, resp. se to tak nemělo jmenovat. U popisů vlastností zakřiveného prostoru se to používá.

0/0
2.12.2016 22:26
Foto

M92a46r82t24i48n 19F84a60l39t69ý49n 9561626974428

Nic proti, ale už jen diskusní poznámky p. Kasíka by vydaly na další samostatný článek.R^

No a k těm smyslům: co třeba smysl pro humor? ;-D

+5/0
1.12.2016 16:20

J43i10ř32í 55P54r78a71ž23á90k 9860442211392

Autor by se měl také vrátit do mateřské školky a zopakovat si základy biologie. Dočetl jsem k : "rohovka lidského oka je doslova plná senzorů zvaných fotoreceptory, ..."Rv

0/−4
1.12.2016 11:22
Foto

P12a33v43e58l 38K98a34s82í27k20, 40T36e31c13h74n60e34t69.66c44z

To je chyba, která vznikla překopírováním jiné části textu. Omlouvám se, naštěstí tam byla jen pár minut. Díky, opraveno.

+4/0
1.12.2016 11:26

V55l11a72s66t27i32m24i73l 69P33e60v74n73ý 6318373465165

To je úžasné, génius který probíral biologii už v mateřské školce si najde čas aby opravil chybu v článku. Jen škoda ze mezitím stojí vaše práce na studené fúzi

+14/0
1.12.2016 11:38

J97a34n 98F17o11j26t89í90k 8286323751956

;-DR^

0/0
2.12.2016 18:28

V62á66c27l77a76v 83S11v60o75b41o15d84a 3601239930580

mimochodem jak to dopadlo s tím pokusem s ovlivňováním hodu kostkou? jsem přehlédl článek nebo ještě nebyl? dík

0/0
1.12.2016 11:19
Foto

P65a62v10e75l 38K53a35s45í67k36, 53T83e81c74h97n10e47t77.16c66z

Zatím jsou k dispozici jen předběžné výsledky: http://nahoda.zadnaveda.cz/vysledky.html Já osobně žádné překvapení nečekám.

0/0
1.12.2016 11:29

M42i96r95e46k 35G84a39j66e28r 5241566879310

To se za celou dobu uskutecnilo tak malo pokusu?

0/0
1.12.2016 19:27
Foto

P37a25v68e66l 62K49a52s23í68k26, 52T79e65c61h51n49e42t77.47c20z

Aha, tak teď koukám, že tam mají nějaká jiná čísla, než když jsem to viděl já. Asi musíme počkat.

0/0
2.12.2016 15:03

V96á35c60l86a55v 16S19v17o38b33o23d77a 3741809930240

smysl pro humor jsem tam nějak nenašel :-)

+14/0
1.12.2016 11:02

M65a97r68t60i23n94a 71S64e66d69l73i63c36k60á 5982375981702

Je to hezké, ale stále neúplné. :-) Tedy spíš takové pohrávání s nadskupinami a podskupinami receptorů. Namátkou třeba není bolest jako bolest a zrak se dá též rozložit minimálně na denní a noční vídění. Propriocepce nám umožní určit, v jaké poloze máme končetinu, i když nám ji umístí někdo jiný a my se nedíváme. A nebo konečník, to je nečekaně složitý orgán, dovede rozlišit typ náplně (plyn, kapalina, pevná látka)...

+1/0
1.12.2016 10:57
Foto

P19a11v64e81l 21K56a39s45í84k44, 13T74e15c84h67n36e82t43.19c85z

Přesně tak. To bylo cílem článku: ne výčet všech smyslů (ostatně to je právě dost sporné), ale ukázat na šíři vnímaných vjemů.

+4/0
1.12.2016 11:08

J96a12n 63P94r29i84b42y55l 5800775337857

S tím konečníkem to není úplně stoprocentní. Ta malá chybovost pak obvykle vede k blátíčku na hřišti.

+3/0
1.12.2016 12:16

L77u13b71o92m59í83r 86K21a30m77e19n36s61k90ý 3640888953106

potřebujete překalibrovat měřidla ;)

+4/0
1.12.2016 12:41

V76í65t28ě22z73s16l47a68v 61N35o23v83o64t17n20ý 5277953111

nevím zda by to pomohlo. Jeden lékař, dokonce internista, si jednou také myslel, že to bude jen malý tichý pšouk;-D

+1/0
1.12.2016 15:30

J23i74ř75í 98M56á96c65a 7288912363438

R^

0/0
1.12.2016 10:42

V37l29a52s58t80i10m67i66l 65P39e64v54n90ý 6318603965455

Co se týče rozdělení smyslů tak je to nakonec stejné jako rozdělení čehokoliv jiného. V reálném světě prostě škatulky neexistují, vždycky slouží jen jako pomůcka pro přemýšlení pro nás. Snažit se najít nějakou 100% pasující skatulku nebo definici je asi jako chtít hledat v reálu ty tlusté čáry co na mapě oddělují státy

+6/0
1.12.2016 10:33

J23i12ř26í 44K94o63c75u30r33e77k 6195304555548

Tak zrovna Dunaj je docela široký :D

+2/0
1.12.2016 12:41

K23a20r34e33l 15V70o34h82n16o51u59t 4408719570297

Když je u sluchu uvedena detekce směru, odkud přichází, bylo by u zraku asi vhodné uvést detekci hloubky obrazu. Tím, že máme dvě oči jsme schopni vnímat, který předmět je blíže než jiný.

+3/0
1.12.2016 10:17
Foto

P83a76v94e98l 30K15a89s20í97k42, 65T76e37c56h32n58e45t19.83c51z

Ano, o zraku by se dal napsat samostatný článek (respektive kniha). Vynechal jsem spoustu zajímavých věcí, aby bylo možné vůbec prokousat se článkem. Opravdu jsem nepsal skripta (hlavně proto, že jsem je kvůli přípravě na článek četl, takže vím, že to není ten zážitek, který chci čtenářům zprostředkovat :-)).

+10/0
1.12.2016 10:24

K44a65r97e55l 36V20o39h95n73o84u63t 4908279110487

Ber to jako poznámky čtenáře. Není to kritika. Je mi jasné, že je to článek do novin.

+4/0
1.12.2016 10:28

D10a23v31i35d 49D33o10b35e89š 3495922957

Tak zrovna hloubka obrazu je čistě "softwarová" záležitost mozku, stejně jako detekce směru zdroje zvuku.

- Nepatrný rozdíl mezi obrazy levého a pravého oka (obdobně zvuk) složí až mozek (m.j. srovná i nepravidelnosti v naší nedokonalé optické soustavě) a dotvoří do 3D,

- hloubku přes vnímání vzduchu opět analyzuje až mozek. Už do oka dorazí světlo z větší dálky nějak ovlivněné (ztráta kontrastu atd., záleží na dohlednosti - vlhkosti vzduchu, kouřmo atd.) a tento orgán to jen prostě zachytí a pošle dál.

+1/0
1.12.2016 12:28

M36i83c92h23a30l 86C16h83a28l78u49p71a 6208740939453

Skutečně 3D to mozek zpracuje jenom pro krátké vzdálenosti, u větších jsou ty rozdíly malé a to vnímání hloubky dotváří mozek ze zkušeností (třeba jak vnímá perspektivu). U obrazu krajiny to vnímání bude stejné bez ohledu na počet očí, hloubka se spíš odhadne na základě zkušeností, jak je co cca veliké.

0/0
1.12.2016 17:32

P23e77t73r 58B36ü18r32g44e24r 4837446287440

Dobrý den, zajímavý článek!

Jen by mne zajímalo, jak je v nervovém systému proveden přenos, resp. lokalizace oblasti - třeba u hmatových čidel a čidel bolesti. Přeci nevede z každého místa jednotlivý "drát" (= nerv) až do procesoru, tedy mozku. Je tam nějaká "adresace" ?

Dík za odpověď!

+1/0
1.12.2016 10:09

K40a17r15e43l 23V13o21h80n71o43u14t 4218269300307

U hmatu nevím, ale u zraku je to velmi komplikované. K základním úkonům nytným k vyhodnocení obrazu dochází už v oku.

0/0
1.12.2016 10:18
Foto

P73a59v25e73l 38K63a22s22í74k43, 69T28e61c57h97n46e51t87.49c87z

To je bohužel otázka nad rámec tohoto článku, této diskuze, i toho, co jsem si pro článek nastudoval :-) Vedení signálu (akčního potenciálu) je hezky vysvětleno tady: https://www.youtube.com/watch?v=ifD1YG07fB8 Zjednodušeně je zřejmě opravdu možné představit si nervové spoje jako infrastrukturu telekomunikační sítě, včetně drátů, ústředen, páteřních spojení apod. Ale podrobně na vaši otázku odpovědět uspokojivě neumím.

0/0
1.12.2016 10:21

M70a43r38t95i71n81a 64S51e44d69l47i19c86k11á 5692645681702

Představte si, že vede. Z každé receptorové buňky se signál přenese do výběžku neuronu. Neuron sbírá informace z více receptorů (viz nějaký obrázek neuronu ve středoškolské učebnici biologie), ale všechno se odehrává přes "dráty" a elektrické vzruchy.

+1/0
1.12.2016 11:03

J88i80ř27í 94J39e98z52d84i59n33s72k96ý 8618332763429

Já bych si to představil zhruba jako fungování infrastruktury internetu... Jestli to je správné nevím, ale minimálně to tak fungovat může...

0/0
1.12.2016 13:25

P59e40t31r 28H11e56l98l69e76r 5153946604404

No je to takový "internet věcí" :-)

0/0
1.12.2016 17:44

E59d86a 43D76r80á98b68e69k 7759132383537

myslím že tak "složité" že by tam tyl řadič to není, spíš se opravdu jednotlivá nervová vlákna "sbíhají do jednoho", nakonec i s tou přesností to není moc valné.. ale je to jen odhad

+1/0
1.12.2016 16:16

K86a31r41e78l 47V17o24h41n54o50u39t 4438509690417

Pokud bychom definici smyslu rozšířili na to, co všechno můžeme za pomoci našeho těla detekovat, vešla by se tam asi i detekce překážek za pomoci zvuku. Tlesknete a když uslyšíte ozvěnu, něco tam někde je. Není to moc spolehlivá metoda, pohybovat se podle toho moc nemůžeme, ale i jiné naše detekční schopnosti jsou celkem mizerné.

0/0
1.12.2016 9:55
Foto

P81a57v27e33l 13K91a53s98í45k38, 29T80e33c18h71n83e36t91.74c23z

A také se mohu zeptat kamaráda: hele, je přede mnou stěna? "Není, můžeš jít!" Mohlo by se to jmenovat "orálně auditoriální lingvisticky podmíněný důvěru vyžadující smysl pro orientaci" :-)

+14/0
1.12.2016 9:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.