Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Není třeba ničit auta při crashtestech, stačí simulace v počítači

Vyzkoušeli jsme si virtuální simulaci nárazu automobilu. Profesionální zařízení se speciálním monitorem, polarizačními brýlemi a speciálním perem umožnilo náhled z mnoha úhlů a za různých podmínek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P74a91v85e69l 69S40e95v20e12r97a 2451710177683

To je dalsi krok k tomu aby test byl jeste vetsi fraska...

0/0
25.1.2017 7:37

M42a89r83t54i95n 69F66r46a66n33t97i82š52e70k 7125350573535

Auto se simulovanými crashtesty bych pustil pouze do virtuálního provozu.

0/0
17.12.2016 10:00

J66a98n 36T43a85r12a43b85a 4466716979909

By mě zajímalo, jak ten simulátor nasimuluje chybu programátora svářecího robota, který blbě svařoval u první série Audi Q7 levý sloupek. přišlo se na to při crash testu a hned to v SW opravili. Se simulátorem by napřed pár desítek lidí zabili, než by se na ten kiks přišlo. Takže simulovat mohou simulanti ale realita je jinde.

+2/−1
12.12.2016 23:09

J11i37ř51í 67K50o94m14á30r53e20k 1153308948264

Pokud by simulace crash-testu probíhaly stejně poctivě jako výpočet spotřeby paliva/emisí tak potěš.

+3/0
12.12.2016 7:58

J12a32n 73T71a21r29a55b74a 4686816209879

no asi tak.R^

0/0
12.12.2016 23:09

J32a83n 27P62a82v64e13l79k86a 3367831604681

Může to být dobré k pochopení, co se děje při nehodě pod kapotou, v průřezu. Crash testy to ale nenahradí. Je to vždy jen model, který nemusí přesně odpovídat realitě.

+4/0
11.12.2016 19:20

F74r83a89n13t70i94š16e88k 75S95c23h89l29i69c75h27t38s 9255312221755

Jo. Elektromobily?

Naprostá pitomost!

Jenom představa, že by si všichni Pražáci naráz chtěli dobít baterky!

Cha, a cesta po republice, mnoho, mnoho, mnoho dní! Natož např. po Evropě. Odjedete do práce a vrátíte se za týden, aniž jste se do práce vůbec dostali. Tedy, pokud se nevrátíte pěšky, protože všechny nabíjecí stanice byly obsazeny zoufalci snažícími se hodiny dobíjet svého miláška. Nebo proto, že ulice jsou ucpány vozidly "řízenými" elektronickým "mozkem". Mezitím vypukne hladomor, protože elektrokamiony nebyly schopny dovézt jídlo. Fabriky sice vyráběj, kupí se hromady hotových výrobků. Pak však dojdou suroviny. Atd.

Zmatek, chaos, konec civilizace. Zkrátka, naprostý úpadek!

PS Již před 120 lety dosáhl elektromobil rychlosti 200 kmsec-1. Ale od nikud nikam. Slepá ulička vývoje.

0/−4
11.12.2016 0:29

T36o31m20á65š 86J30a12n42d42a 8476283926830

Nejsem sice odborník v elektromobilitě, ale z toho mála, co vím (nebo si alespoň směle myslím, že vím)...

Všichni Pražáci naráz dobít baterky? - Pokud by všichni měli elektromobily, potom by tomu zákonitě odpovídal i počet nabíjecích stanic. Nikdo by si nekoupil elektromobil, pokud by věděl, že nebude mít šanci si ho nabít. A zároveň při takové poptávce po elektromobilech by se našel zaručeně i někdo, kdo by vytvořil nabídku nabíjecích stanic, protože by se z toho stal rázem velmi lukrativní byznys.

Jediné, co současnou elektromobilitu opravdu vážně svazuje, nejsou elektromotory (jejichž účinnost může dosahovat až okolo 95%, zatímco naftový motor běžně nepřesáhne ani 40% a životnost elektromotoru vyjma ložisek je prakticky neomezená), ale baterie, které kapacitně nedostačují (resp. když dostačují, vezete si pod kapotou slušnou potenciální bombu). Opět - s vysokým počtem nabíjecích stanic se toto minus neutralizuje.

Samořídící automobily nejsou vůbec na škodu. V momentě, kdy takových aut by byla většina, doprava by byla daleko efektivnější (už jen kvůli samotné komunikaci vůz-vůz) a bezpečnější. Aktuálně se takové dopravní prostředky mohou zdát jako nevýhoda (chyby v software apod.), ale který velký projekt nebyl na počátku vývoje nedotažený a nedokonalý?

Elektrokamiony a jídlo? Na tuto část snad ani nemám slov. Zase platí - pokud elektrokamiony nahradí stávající, bude to proto, že budou výhodnější (což z velké části implikuje i lepší).

O elektromobilu před 120 lety a jeho rychlosti nevím, nemůžu posoudit. Na druhou stranu můžu zmínit, že Japonci minulý rok zvládli sedmivagonový plně obsazený vlak Maglev (magnetická levitace, viz supravodivost) rozjet na 600 km/h a v případě vybudování (ačkoliv neskutečně nákladného) vakuového tunelu se může rychlost zvýšit až na neuvěřitelných 3500 km/h. Ono už jen krásou elektromobility je to, že když obyčejná tramvaj brzdí, tak si vytváří nejen vytápění, ale i elektrickou energii použitelnou jako pohon samotné tramvaje...

+1/0
11.12.2016 3:30

H84o45n93z15a 93T97a30r 3849612884212

Že už tu byly elektromobily před více jak 100lety.Vždyť Je to pořád to samé jen Akumulátor a Elektromotor?

Ty první elektromobily měly stejnosměrný motor s uhlíky a olověné akumulátory. Regulace výkonu probíhala přes odporový dělič, to představovalo znatelné ztráty. El. energie se měnila v teplo .

Dnešní elektromobily mají motor na střídavý proud, který nepotřebuje uhlíky a má vyšší účinnost. Při stejné váze je také el.motor mnohem výkonnější.Současné Akumulátory mají několika násobně vyšší kapacitu k poměru k váze Než ty trakční olověné . Vysoká kapacita akumulátorů mnohem lépe snáší velké proudy které přes ně tečou Proto je poskytována 8letá záruka .

Pro buzení el. motoru jsou použity výkonné polovodiče, které dokáží přenášet velmi vysoké proudy .

Rychlo nabíjecí stanice za 30min až 270km

Elektromobil rychlostní rekord>>>

https://www.youtube.com/results?search_query=electric+car+land+speed+record

http://www.playtvak.cz/nejrychlejsi-auto-sveta-tesla-ceskeho-umelce-fnw-/ukaz-karu.aspx?c=A161026_125843_ukazkaru_dlou

+1/0
11.12.2016 18:08

F72r17a67n89t89i66š66e17k 42S39c58h61l76i37c43h72t95s 9335872751205

Hmmmm, není je tedy třeba ani vyrábět.

Stačí poskakovat na gauči před noťasem.

0/0
11.12.2016 0:14

P57e86t31r 57M34i54c40h85a27l 2690424331882

Trochu mi to připomíná tu vizitu v nemocnici:

Doktor: "Pane Nováku, tak jsme vám po tě nehodě udělali rentgen a zjistili jsme, že máte na snímku zlomené tři hrudní a dva krční obratle. ... Ne ne, nebojte se, už jsme to ve Photoshopu opravili."

+3/0
10.12.2016 19:25

P79a34v40e90l 68Ř34a78p37e13k 7262286379615

Ve 21. století bych pokládal za pokrok, kdyby se dopravní nehody tohoto typu téměř nestávaly. Tohle je jen křečovité řešení následku místo příčiny, a doklad toho, že masový automobilismus je beznadějně zastaralý. Vždyť se od svého vzniku před 150 lety prakticky nezměnil.

0/0
10.12.2016 19:03

M74a44r45t52i57n 27B26a24r49t29e91k 5787421791443

Počkejte 10 let a nebudete se stačit divit. Autonomní elektromobily jsou budoucnost. Doprava už nebude nikdy jako dříve.

+1/0
10.12.2016 21:08

P59a18v84e28l 74Ř58a66p11e48k 7162526629445

Nejsem takový optimista.

+1/0
11.12.2016 9:38

M29a87r62t52i29n 31F37r21a58n65t93i96š87e46k 7325170243755

Průměrný věk aut na českých silnicích je 17 let. Nepředpokládám, že za deset let bude většina aut schopna autonomního provozu.

0/0
17.12.2016 10:03

J29a15r86o58m70i46r 83F76a52r89e26k 4702923897

Nezlobte se na mě, ale tento článek by měl být označen jako komerční sdělení. Neříká totiž vůbec nic, jen je uvedeno jméno firmy a jméno dodavatele vybavení. Autor si zkusil pohýbat s autíčkem bez hlubšího pochopení, co je dál za tím.

Na Technet je toto neuvěřitelně slabý článek, za mě Rv

+5/0
10.12.2016 17:06
Foto

M26i76r18o95s65l56a59v 53S26t90e40i86n57e16r 6268914713145

Simulaci si jistě ověřili i na skutečném crash testu. Já bych viděl velké pole použitelnosti zejména při analýze skutečných nehod, kde se z deformace známého vozu dá vypočítat skutečná rychlost nárazu. Současní soudní "znalci" jsou z velké části vědou nepolíbení ochotníci, posudky zpravidla vyhovují zadávající straně.

+9/0
10.12.2016 10:11

J60i69ř30í 55K29o52c68u57r64e70k 6605894365808

Kluci od Dassultu jsou jinačí machři. Oni dokázali spočítat, jak se deformují (nejen) křídla letadla při zatížení na navrhnou to všecko tak, aby to deformace vydrželo a fungovalo. A to vše na počítačích, které grafické rozhraní neměly.

Nakonec ani jeden Concorde nespadl pro konstrukční závadu na draku.

+2/0
10.12.2016 12:12

S23t14a79n26i52s41l89a46v 67N32ý48v39l97t 2264295913

pravda. Ale spotřebovali několikanásobně víc "člověkohodin" na stenjý výsledek.

+1/0
10.12.2016 13:54

S46t65a42n 19N54o11v28á21k 5267475755194

Vždyť to není žádná novinka. Automobilky už ve vývojí už dávno používají počítače, včetně simulací všeho možného, ale rozhodující pro stanovení bezpečnosti automobilu je hodnocení NCAP, které tříská skutečnými auty do (víceméně) skutečných překážek, takže nějaký "crashgate" nehrozí.

A aby NCAP ekonomicky přežila, závisí na politicích. A politici zase úpěnlivě hlídají nálady voličů (sice jen jednou za určitou dobu, ale to věc jiná), takže pokud si veřejnost bude přát skutečný šrot a ne jen modelované výpočty, tak ti závisláci na předvolebních průzkumech NCAP od zdrojů neodstřihnou.

+2/0
10.12.2016 9:11

R37a16d84e68k 36H69o35d66a79ň 9446787671343

Po virtuální spotřebě a virtuálně ekologickém voze budeme mít virtuálně bezpečný vůz :D

+6/0
10.12.2016 9:08

P43e27t87r 64A81g84u45l19á34r 4717438700434

;-D

0/0
10.12.2016 9:27

J43i56ř71í 69J71u51ř22i78c30a 2298553381

No já v GTA a Mafii boural mnohokrát a nikdy se mi nic nestalo, takže bezpečnost virtuálních vozů je vysoká již v základu. :)

0/0
10.12.2016 16:49

F12r91a40n60t65i76š39e75k 39D19r31o60z86e81n 5304863549

Celý systém crash testů je trochu deziluze. Čelní test při rychlosti 64 km/h, boční 50 km/h, boční do sloupu 29 km/h, srážka s chodcem 40 km/h. Stejně i při těchto relativně nízkých rychlostech dojde k masivnímu poškození automobilů. Každý ví, že kinetická energie roste s druhou mocninou rychlosti a stačí přidat opravdu několik km navíc a výsledky testů dopadnou katastrofálně.

Automobily a jejich bezpečnost se dělá přesně na rychlosti, které se testují v crash testu. Nic víc. Při numerické simulaci můžete vyzkoušet věci, které v NCAP nejste schopni zjistit.

Cena crash testu jednoho automobilu se pohybuje v řádech milionů. To nejlevnější je bohužel testovaný automobil a to nejdražší je samotný test. Jedna figurína vyjde na 1 milion Kč, ale klidně i 12 milionů Kč. A stejně data, která dostanete jsou zprostředkovaná pomocí desítek senzorů. Takže také nejde vlastně o reálný test, ale jde o plnohodnotnou simulaci. V brzké době stejně všechny automobilky "najedou" na numerické simulace v důsledku úspory financí.

0/0
10.12.2016 9:04

S54t31a49n 59N11o97v91á95k 5457105325944

Není to tak úplná deziluze. Samozřejmě vám to přesně neurčí jak přesně dopadne vaše havárka, ale vcelku přesně odhadne, které auto dopadne líp a které hůř. A na pořadí v čemkoli automobilky slyší, stále se trumfují která je v čem lepší...

+2/0
10.12.2016 9:16

F63r71a74n74t85i61š64e88k 79D31r78o13z19e77n 5664263949

Rozhodně souhlasím, že crash test neukáže, jak naše havárie dopadne. Je to průměrný případ v průměrné rychlosti, průměrné posádky při průměrné autonehodě. Ony výše zmíněné numerické simulace mohou dosti napomoci při jiných než průměrných autonehodách. Rozhodně se však auto do provozu stejně nepodívá bez "reálného" testu.

0/0
10.12.2016 16:40
Foto

M39i62r30o61s91l47a98v 67S83t57e69i90n11e64r 6788474783935

Hloubka deformace však klesá s třetí mocninou, energii nárazu absorbuje stále víc materiálu ve třech dimenzích.

Pokud jsou u zkoumaného vraku k dispozici stavební plány, t.j. síla, kvalita a rozložení materiálu, pak ta simulace může být velmi reálná.

+1/0
10.12.2016 10:15

F18r97a64n32t20i54š22e67k 91D66r59o78z78e28n 5884853679

Jistěže je hlavní, aby čas ke zpomalení po kolizi byl co nejdelší. Mimochodem, taková bomba to není, jelikož Škodovka využívá simulace PAM-CRASH od roku 1996.

http://www.esi.com.au/Software/PAM-CRASH.html

+1/0
10.12.2016 16:53

J43i15ř98í 33K19o54c23u93r24e65k 6305954735198

TO auto se zdeformuje proto, aby se kinetická energie někam odvedla. Zde do deformačních zón. Proč? Potřebujete náraz nějak tlumit, netlumený náraz vám roztrá orgány v těle. Naco je nepoškozené auto, když ti uvnitř vypadají, jako by je někdo shodil z Nuseláku.

+1/0
10.12.2016 12:15

T21o18m22á87š 78Ž26i45t53n31ý 6951680361531

To se používá pro vývojáře. Aby nemuseli zbourat 100 aut na dílčích pokusech.

Když pak software ukáže ze je to ok, zboura se to v reálu a overi se tak správnost výpočtu.

Crash test se pro homologaci porat dela a dělat musi

+14/0
10.12.2016 9:00

J55i25ř65í 13J41u31ř85i60c58a 2928363741

Předpokládám, že by nesouhlas mezi virtuálním a fyzickým testem mohl poukázat na závažný problém běžně neodhalitelný jako např. záměna materiálu a pod.

+1/0
10.12.2016 16:55

L91a64d97i11s98l98a73v 77H10a38š82k14a 4183766771540

Každá simulace v počítači je kvalitní pouze do té miry, jako data do ní vložená

+13/0
10.12.2016 9:00

M55i36r82o87s64l33a26v 34S86l22á74m80a 1171163795855

Při virtuální srážce virtuálně přežijete ;-) ...

+1/0
10.12.2016 8:47

J35i37ř29í 32K19o78c38u41r70e35k 6535564505868

Budete se divit, ale bez pevnostních výpočtů by se nedalo nic pořádného postavit. I Petr Parléř používal modely pro ověření konstrukce, než začal stavět v měřítku 1:1 dle zadání. Nic směšného na tom není.

Mimochodem, skutečnou pevnost mostu můžete ověřit jediným způsobem: Přetížíte ho až spadne. Problé je, že druhý stejný most nepostavíte. Například bude jiné kamenivo v betonu, protože v lomu už lámou o kus vedle. A i pevnost ocele do výztuje je statistická veličina - průměr z mnoha vzorků, příčemž 95 % vzorků musí dosáhnout zamýšlené pevnosti => skutečná pevnost je o 30 % větší než udávaná.

+1/0
10.12.2016 12:22

O12l12d48ř80i51c80h 24Ř80e29z65n80í20k 7465752814498

Petr Parléř používal modely? a to máte odkud? ;-D

0/0
10.12.2016 23:57

P90e87t63r 11A96g12u96l91á28r 4277168590784

Jenže aby to fungovalo, musela by všechna navstupovaná data být reálná. A problém je v tom, že většinou nejsou. Nehledě ke všemu, že simulační program bude mít určitě dobře zmáknuté fyzikální principy, ale chemii určitě ne. Takže se při simulaci určitě něpřijde na to, že ten karoserií střižený kabel vlastně způsobil jiskru, která zapálila chladivo z prasklého výparníku klimatizace a od něj začal hořet přívod paliva.

+3/−1
10.12.2016 8:43

G85a93b84r63i60e67l 27H39o29r13t76e46n 9541849473184

To řešení není náhradou crashtestů, je jejich doplňkem, který umožňuje například prvotní testování nových nápadů.

+1/0
10.12.2016 8:59

P37e59t72r 59A59g88u77l73á11r 4957248480464

Doufejme.

0/0
10.12.2016 9:21

J83i48ř83í 32K61o11c58u30r40e59k 6805964845398

Mylíte, že nedokážou nasimulovat postupné hoření směsi benzínu ve válci? Ale dokážou...

Mimochodem, vy máte jaké zkušenosti s programy Dassault Systémes, že víte, co nedokáží?

0/0
10.12.2016 12:25

V30á45c71l76a98v 29K54o73n42í68č51e50k 1369313341135

uz dnes ti top matematici z top skol konci mimo jine ve skodovce kde teoreticky pocitaji deformace pri crash testech. tento nastroj neni nic, cim by prumysl uz davno nedisponoval. neni treba roztriskat tisic aut. staci par aby se potvrdily teoreticke vypocty. to jen tak na okraj pro ty diskutujici co zapomneli, ze jsme v 21 stoleti

0/0
10.12.2016 8:19

A71n89t52o38n32í88n 38Z98e69l45e63n84ý 2744573231386

Můžete ty diskutující co zapomněli označit jmenovitě?

0/0
10.12.2016 8:24

J29a38r95o76m25i66r 92F12a74r17e49k 4632773877

Na to nepotřebujete top matematiky. Na to stačí normální inženýr s vystudovaným příbuzným oborem. Matematici položili základy výpočtových metod a dále je rozvíjejí.

0/0
10.12.2016 17:22

J68i89ř77í 88N33e58d72b81a66l 1406918425532

Už si to predstavuji - simulace ukázala, jak je vůz bezpečný a tedy se vesele prodává. Někomu v něm havaruje a zahyne někdo blízký a když se budou pozůstalí ptát u výrobce, jak je to možné, že přeci je vůz bezpečný a ti budou kroutit nevěřícně hlavou a říkat, že to není možný, že v počítači to vypadalo skvěle...

A nebo už nechtějí obětovat pár vozů na crash testy a tyto nechají dělat veřejnost?

+4/−2
10.12.2016 6:46

M19a90r54t13i95n 14K66u75ř77í18t94k83a 6437926758225

Výrobní nálady na nová auta jsou překvapině nízké. Těch pár zničených aut je pro automobilku jako kapka v moři. Navíc v crash testech jsou kolikrát skoro holé skelety.

+2/0
10.12.2016 8:10

M65i94c35h34a62l 95S98n17o86p88e32k 7591398155477

funguje to takhle u ostatních dopravních prostředků (vlaky, letadla, lodě..), tak proč ne i u aut..

0/0
10.12.2016 3:28

M13a43r10t62i19n 41Č62a39p72e33k 6830721847214

Jenže i u nich se používají zkoušky naživo. Vezme se skříň, či jiná část (např. podvozek) a umístí do zkušebního stavu. Udělá se předepsaná zkouška a pak se součást přeměří. A pokud to nevyjde, tak nedojde ke schválení a musí se začít znova.

0/0
10.12.2016 19:57

P23e54t50r 76M96a33r47š26o30u87n 5245658296496

Takze se pak objeví software upravující výsledky hodnocení crash testu? Nebo automobilkou dodána specialni data pro zadání "auta" do softu? Takový crashgate? :)))

+4/−1
10.12.2016 1:16

J98a15n 59N87o88v84á45k 7530375546716

Problém obdobných simulací je zakopaný v big data computingu a hlavně v zadání veškerých proměnných. Chápu jejich nadšení, ale ještě bych s tím vyčkal. Je to v plenkách a chvíli potrvá než bude možné akceptovat výsledky pro určité typy náročnějších simulací :-)

0/0
10.12.2016 0:32

J78a64r41o25m91i98r 65F35a82r12e26k 4472473267

Jen podotknu, že první (nebo alespoň nejznámější z prvních) analýz byla 2d analýza křídla Concordu v 1967. Od 70. let se simulace rozšiřují i do automobilového průmyslu a do dalších odvětví. Ale ano bylo to výrazně jednodušší než to, co se běžně počítá dnes.

A u některých zařízení musíte výsledky simulací akceptovat. Protože některá zařízení si před vlastním zahájením provozu těžko vyzkoušíte. Na druhou stranu, to první spuštění krásně ukáže, jak moc se veškeré simulace mýlily.

Ale o plenkách bych rozhodně nemluvil.

0/0
10.12.2016 17:34

A59n96t36o45n76í25n 92S21c74h25i16n13d43l72e78r 8613347655649

neznám programátora, který by neudělal chybu. A tady následkem toho - díky chybnému simulátoru - mohou umírat lidé...

0/−3
10.12.2016 0:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.