Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Není třeba ničit auta při crashtestech, stačí simulace v počítači

Vyzkoušeli jsme si virtuální simulaci nárazu automobilu. Profesionální zařízení se speciálním monitorem, polarizačními brýlemi a speciálním perem umožnilo náhled z mnoha úhlů a za různých podmínek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P44a34v73e40l 24S46e47v95e24r56a 2801980817463

To je dalsi krok k tomu aby test byl jeste vetsi fraska...

0/0
25.1.2017 7:37

M97a56r73t17i31n 55F53r36a56n91t30i50š46e35k 7905280923495

Auto se simulovanými crashtesty bych pustil pouze do virtuálního provozu.

0/0
17.12.2016 10:00

J32a25n 76T96a15r37a27b24a 4806816979659

By mě zajímalo, jak ten simulátor nasimuluje chybu programátora svářecího robota, který blbě svařoval u první série Audi Q7 levý sloupek. přišlo se na to při crash testu a hned to v SW opravili. Se simulátorem by napřed pár desítek lidí zabili, než by se na ten kiks přišlo. Takže simulovat mohou simulanti ale realita je jinde.

+2/−1
12.12.2016 23:09

J77i32ř42í 84K58o33m11á80r67e68k 1433178778814

Pokud by simulace crash-testu probíhaly stejně poctivě jako výpočet spotřeby paliva/emisí tak potěš.

+3/0
12.12.2016 7:58

J19a72n 10T22a14r94a62b41a 4756666699119

no asi tak.R^

0/0
12.12.2016 23:09

J50a45n 89P17a74v71e37l89k23a 3967181614751

Může to být dobré k pochopení, co se děje při nehodě pod kapotou, v průřezu. Crash testy to ale nenahradí. Je to vždy jen model, který nemusí přesně odpovídat realitě.

+4/0
11.12.2016 19:20

F66r27a22n80t63i81š68e29k 33S27c53h24l67i76c13h13t46s 9565752241575

Jo. Elektromobily?

Naprostá pitomost!

Jenom představa, že by si všichni Pražáci naráz chtěli dobít baterky!

Cha, a cesta po republice, mnoho, mnoho, mnoho dní! Natož např. po Evropě. Odjedete do práce a vrátíte se za týden, aniž jste se do práce vůbec dostali. Tedy, pokud se nevrátíte pěšky, protože všechny nabíjecí stanice byly obsazeny zoufalci snažícími se hodiny dobíjet svého miláška. Nebo proto, že ulice jsou ucpány vozidly "řízenými" elektronickým "mozkem". Mezitím vypukne hladomor, protože elektrokamiony nebyly schopny dovézt jídlo. Fabriky sice vyráběj, kupí se hromady hotových výrobků. Pak však dojdou suroviny. Atd.

Zmatek, chaos, konec civilizace. Zkrátka, naprostý úpadek!

PS Již před 120 lety dosáhl elektromobil rychlosti 200 kmsec-1. Ale od nikud nikam. Slepá ulička vývoje.

0/−4
11.12.2016 0:29

T81o64m90á60š 92J71a79n86d67a 8226643476460

Nejsem sice odborník v elektromobilitě, ale z toho mála, co vím (nebo si alespoň směle myslím, že vím)...

Všichni Pražáci naráz dobít baterky? - Pokud by všichni měli elektromobily, potom by tomu zákonitě odpovídal i počet nabíjecích stanic. Nikdo by si nekoupil elektromobil, pokud by věděl, že nebude mít šanci si ho nabít. A zároveň při takové poptávce po elektromobilech by se našel zaručeně i někdo, kdo by vytvořil nabídku nabíjecích stanic, protože by se z toho stal rázem velmi lukrativní byznys.

Jediné, co současnou elektromobilitu opravdu vážně svazuje, nejsou elektromotory (jejichž účinnost může dosahovat až okolo 95%, zatímco naftový motor běžně nepřesáhne ani 40% a životnost elektromotoru vyjma ložisek je prakticky neomezená), ale baterie, které kapacitně nedostačují (resp. když dostačují, vezete si pod kapotou slušnou potenciální bombu). Opět - s vysokým počtem nabíjecích stanic se toto minus neutralizuje.

Samořídící automobily nejsou vůbec na škodu. V momentě, kdy takových aut by byla většina, doprava by byla daleko efektivnější (už jen kvůli samotné komunikaci vůz-vůz) a bezpečnější. Aktuálně se takové dopravní prostředky mohou zdát jako nevýhoda (chyby v software apod.), ale který velký projekt nebyl na počátku vývoje nedotažený a nedokonalý?

Elektrokamiony a jídlo? Na tuto část snad ani nemám slov. Zase platí - pokud elektrokamiony nahradí stávající, bude to proto, že budou výhodnější (což z velké části implikuje i lepší).

O elektromobilu před 120 lety a jeho rychlosti nevím, nemůžu posoudit. Na druhou stranu můžu zmínit, že Japonci minulý rok zvládli sedmivagonový plně obsazený vlak Maglev (magnetická levitace, viz supravodivost) rozjet na 600 km/h a v případě vybudování (ačkoliv neskutečně nákladného) vakuového tunelu se může rychlost zvýšit až na neuvěřitelných 3500 km/h. Ono už jen krásou elektromobility je to, že když obyčejná tramvaj brzdí, tak si vytváří nejen vytápění, ale i elektrickou energii použitelnou jako pohon samotné tramvaje...

+1/0
11.12.2016 3:30

H46o77n49z59a 22T83a11r 3809272274452

Že už tu byly elektromobily před více jak 100lety.Vždyť Je to pořád to samé jen Akumulátor a Elektromotor?

Ty první elektromobily měly stejnosměrný motor s uhlíky a olověné akumulátory. Regulace výkonu probíhala přes odporový dělič, to představovalo znatelné ztráty. El. energie se měnila v teplo .

Dnešní elektromobily mají motor na střídavý proud, který nepotřebuje uhlíky a má vyšší účinnost. Při stejné váze je také el.motor mnohem výkonnější.Současné Akumulátory mají několika násobně vyšší kapacitu k poměru k váze Než ty trakční olověné . Vysoká kapacita akumulátorů mnohem lépe snáší velké proudy které přes ně tečou Proto je poskytována 8letá záruka .

Pro buzení el. motoru jsou použity výkonné polovodiče, které dokáží přenášet velmi vysoké proudy .

Rychlo nabíjecí stanice za 30min až 270km

Elektromobil rychlostní rekord>>>

https://www.youtube.com/results?search_query=electric+car+land+speed+record

http://www.playtvak.cz/nejrychlejsi-auto-sveta-tesla-ceskeho-umelce-fnw-/ukaz-karu.aspx?c=A161026_125843_ukazkaru_dlou

+1/0
11.12.2016 18:08

F92r16a93n34t86i76š50e42k 47S27c84h62l31i30c69h20t88s 9415642151885

Hmmmm, není je tedy třeba ani vyrábět.

Stačí poskakovat na gauči před noťasem.

0/0
11.12.2016 0:14

P75e31t39r 35M62i86c43h90a23l 2760644461542

Trochu mi to připomíná tu vizitu v nemocnici:

Doktor: "Pane Nováku, tak jsme vám po tě nehodě udělali rentgen a zjistili jsme, že máte na snímku zlomené tři hrudní a dva krční obratle. ... Ne ne, nebojte se, už jsme to ve Photoshopu opravili."

+3/0
10.12.2016 19:25

P66a85v76e55l 10Ř90a71p31e10k 7282616259285

Ve 21. století bych pokládal za pokrok, kdyby se dopravní nehody tohoto typu téměř nestávaly. Tohle je jen křečovité řešení následku místo příčiny, a doklad toho, že masový automobilismus je beznadějně zastaralý. Vždyť se od svého vzniku před 150 lety prakticky nezměnil.

0/0
10.12.2016 19:03

M38a51r73t21i48n 61B22a55r27t84e63k 5977341891163

Počkejte 10 let a nebudete se stačit divit. Autonomní elektromobily jsou budoucnost. Doprava už nebude nikdy jako dříve.

+1/0
10.12.2016 21:08

P50a33v50e29l 25Ř75a63p82e42k 7432416739435

Nejsem takový optimista.

+1/0
11.12.2016 9:38

M67a74r13t76i20n 43F57r91a26n11t37i12š33e98k 7495110223565

Průměrný věk aut na českých silnicích je 17 let. Nepředpokládám, že za deset let bude většina aut schopna autonomního provozu.

0/0
17.12.2016 10:03

J75a11r64o79m75i76r 41F98a52r74e67k 4412773177

Nezlobte se na mě, ale tento článek by měl být označen jako komerční sdělení. Neříká totiž vůbec nic, jen je uvedeno jméno firmy a jméno dodavatele vybavení. Autor si zkusil pohýbat s autíčkem bez hlubšího pochopení, co je dál za tím.

Na Technet je toto neuvěřitelně slabý článek, za mě Rv

+5/0
10.12.2016 17:06
Foto

M87i77r87o51s81l85a87v 89S41t23e34i32n23e27r 6908764233815

Simulaci si jistě ověřili i na skutečném crash testu. Já bych viděl velké pole použitelnosti zejména při analýze skutečných nehod, kde se z deformace známého vozu dá vypočítat skutečná rychlost nárazu. Současní soudní "znalci" jsou z velké části vědou nepolíbení ochotníci, posudky zpravidla vyhovují zadávající straně.

+9/0
10.12.2016 10:11

J29i86ř65í 72K77o86c98u35r45e21k 6905824335848

Kluci od Dassultu jsou jinačí machři. Oni dokázali spočítat, jak se deformují (nejen) křídla letadla při zatížení na navrhnou to všecko tak, aby to deformace vydrželo a fungovalo. A to vše na počítačích, které grafické rozhraní neměly.

Nakonec ani jeden Concorde nespadl pro konstrukční závadu na draku.

+2/0
10.12.2016 12:12

S32t29a23n55i20s97l29a35v 67N84ý68v50l55t 2534635243

pravda. Ale spotřebovali několikanásobně víc "člověkohodin" na stenjý výsledek.

+1/0
10.12.2016 13:54

S17t75a60n 85N21o90v50á24k 5107115525564

Vždyť to není žádná novinka. Automobilky už ve vývojí už dávno používají počítače, včetně simulací všeho možného, ale rozhodující pro stanovení bezpečnosti automobilu je hodnocení NCAP, které tříská skutečnými auty do (víceméně) skutečných překážek, takže nějaký "crashgate" nehrozí.

A aby NCAP ekonomicky přežila, závisí na politicích. A politici zase úpěnlivě hlídají nálady voličů (sice jen jednou za určitou dobu, ale to věc jiná), takže pokud si veřejnost bude přát skutečný šrot a ne jen modelované výpočty, tak ti závisláci na předvolebních průzkumech NCAP od zdrojů neodstřihnou.

+2/0
10.12.2016 9:11

R50a76d97e57k 89H48o98d92a13ň 9456657251613

Po virtuální spotřebě a virtuálně ekologickém voze budeme mít virtuálně bezpečný vůz :D

+6/0
10.12.2016 9:08

P93e29t79r 13A36g40u54l70á30r 4137258320474

;-D

0/0
10.12.2016 9:27

J73i41ř77í 98J55u19ř54i72c84a 2898853211

No já v GTA a Mafii boural mnohokrát a nikdy se mi nic nestalo, takže bezpečnost virtuálních vozů je vysoká již v základu. :)

0/0
10.12.2016 16:49

F60r17a53n69t20i70š19e44k 34D27r71o69z21e72n 5704963849

Celý systém crash testů je trochu deziluze. Čelní test při rychlosti 64 km/h, boční 50 km/h, boční do sloupu 29 km/h, srážka s chodcem 40 km/h. Stejně i při těchto relativně nízkých rychlostech dojde k masivnímu poškození automobilů. Každý ví, že kinetická energie roste s druhou mocninou rychlosti a stačí přidat opravdu několik km navíc a výsledky testů dopadnou katastrofálně.

Automobily a jejich bezpečnost se dělá přesně na rychlosti, které se testují v crash testu. Nic víc. Při numerické simulaci můžete vyzkoušet věci, které v NCAP nejste schopni zjistit.

Cena crash testu jednoho automobilu se pohybuje v řádech milionů. To nejlevnější je bohužel testovaný automobil a to nejdražší je samotný test. Jedna figurína vyjde na 1 milion Kč, ale klidně i 12 milionů Kč. A stejně data, která dostanete jsou zprostředkovaná pomocí desítek senzorů. Takže také nejde vlastně o reálný test, ale jde o plnohodnotnou simulaci. V brzké době stejně všechny automobilky "najedou" na numerické simulace v důsledku úspory financí.

0/0
10.12.2016 9:04

S30t72a82n 35N52o73v67á24k 5147895555704

Není to tak úplná deziluze. Samozřejmě vám to přesně neurčí jak přesně dopadne vaše havárka, ale vcelku přesně odhadne, které auto dopadne líp a které hůř. A na pořadí v čemkoli automobilky slyší, stále se trumfují která je v čem lepší...

+2/0
10.12.2016 9:16

F87r19a38n93t91i75š32e11k 11D19r42o15z87e22n 5564693179

Rozhodně souhlasím, že crash test neukáže, jak naše havárie dopadne. Je to průměrný případ v průměrné rychlosti, průměrné posádky při průměrné autonehodě. Ony výše zmíněné numerické simulace mohou dosti napomoci při jiných než průměrných autonehodách. Rozhodně se však auto do provozu stejně nepodívá bez "reálného" testu.

0/0
10.12.2016 16:40
Foto

M86i81r48o57s87l63a26v 13S85t18e42i84n54e16r 6798624733455

Hloubka deformace však klesá s třetí mocninou, energii nárazu absorbuje stále víc materiálu ve třech dimenzích.

Pokud jsou u zkoumaného vraku k dispozici stavební plány, t.j. síla, kvalita a rozložení materiálu, pak ta simulace může být velmi reálná.

+1/0
10.12.2016 10:15

F18r42a75n29t96i47š94e83k 20D40r76o46z39e27n 5974163269

Jistěže je hlavní, aby čas ke zpomalení po kolizi byl co nejdelší. Mimochodem, taková bomba to není, jelikož Škodovka využívá simulace PAM-CRASH od roku 1996.

http://www.esi.com.au/Software/PAM-CRASH.html

+1/0
10.12.2016 16:53

J17i17ř22í 10K54o22c89u15r66e89k 6265554135618

TO auto se zdeformuje proto, aby se kinetická energie někam odvedla. Zde do deformačních zón. Proč? Potřebujete náraz nějak tlumit, netlumený náraz vám roztrá orgány v těle. Naco je nepoškozené auto, když ti uvnitř vypadají, jako by je někdo shodil z Nuseláku.

+1/0
10.12.2016 12:15

T51o23m76á48š 36Ž41i67t84n10ý 6621130531841

To se používá pro vývojáře. Aby nemuseli zbourat 100 aut na dílčích pokusech.

Když pak software ukáže ze je to ok, zboura se to v reálu a overi se tak správnost výpočtu.

Crash test se pro homologaci porat dela a dělat musi

+14/0
10.12.2016 9:00

J35i48ř77í 24J86u47ř88i71c54a 2608453631

Předpokládám, že by nesouhlas mezi virtuálním a fyzickým testem mohl poukázat na závažný problém běžně neodhalitelný jako např. záměna materiálu a pod.

+1/0
10.12.2016 16:55

L30a85d23i39s57l78a37v 16H78a34š33k62a 4783706741580

Každá simulace v počítači je kvalitní pouze do té miry, jako data do ní vložená

+13/0
10.12.2016 9:00

M32i17r59o95s10l36a63v 66S87l74á38m17a 1241883955625

Při virtuální srážce virtuálně přežijete ;-) ...

+1/0
10.12.2016 8:47

J41i84ř16í 54K54o55c51u82r74e47k 6165104255258

Budete se divit, ale bez pevnostních výpočtů by se nedalo nic pořádného postavit. I Petr Parléř používal modely pro ověření konstrukce, než začal stavět v měřítku 1:1 dle zadání. Nic směšného na tom není.

Mimochodem, skutečnou pevnost mostu můžete ověřit jediným způsobem: Přetížíte ho až spadne. Problé je, že druhý stejný most nepostavíte. Například bude jiné kamenivo v betonu, protože v lomu už lámou o kus vedle. A i pevnost ocele do výztuje je statistická veličina - průměr z mnoha vzorků, příčemž 95 % vzorků musí dosáhnout zamýšlené pevnosti => skutečná pevnost je o 30 % větší než udávaná.

+1/0
10.12.2016 12:22

O45l25d71ř40i49c47h 11Ř48e62z92n31í55k 7505822494308

Petr Parléř používal modely? a to máte odkud? ;-D

0/0
10.12.2016 23:57

P91e88t38r 69A31g93u63l30á13r 4767648750304

Jenže aby to fungovalo, musela by všechna navstupovaná data být reálná. A problém je v tom, že většinou nejsou. Nehledě ke všemu, že simulační program bude mít určitě dobře zmáknuté fyzikální principy, ale chemii určitě ne. Takže se při simulaci určitě něpřijde na to, že ten karoserií střižený kabel vlastně způsobil jiskru, která zapálila chladivo z prasklého výparníku klimatizace a od něj začal hořet přívod paliva.

+3/−1
10.12.2016 8:43

G62a29b62r51i72e38l 23H44o82r49t58e60n 9911319223324

To řešení není náhradou crashtestů, je jejich doplňkem, který umožňuje například prvotní testování nových nápadů.

+1/0
10.12.2016 8:59

P97e14t68r 43A54g54u27l71á54r 4937518600514

Doufejme.

0/0
10.12.2016 9:21

J36i72ř82í 34K27o10c72u67r14e77k 6545364845188

Mylíte, že nedokážou nasimulovat postupné hoření směsi benzínu ve válci? Ale dokážou...

Mimochodem, vy máte jaké zkušenosti s programy Dassault Systémes, že víte, co nedokáží?

0/0
10.12.2016 12:25

V49á78c19l38a71v 50K96o15n71í94č42e75k 1179123901955

uz dnes ti top matematici z top skol konci mimo jine ve skodovce kde teoreticky pocitaji deformace pri crash testech. tento nastroj neni nic, cim by prumysl uz davno nedisponoval. neni treba roztriskat tisic aut. staci par aby se potvrdily teoreticke vypocty. to jen tak na okraj pro ty diskutujici co zapomneli, ze jsme v 21 stoleti

0/0
10.12.2016 8:19

A77n85t61o92n56í75n 75Z36e74l31e49n63ý 2924363241176

Můžete ty diskutující co zapomněli označit jmenovitě?

0/0
10.12.2016 8:24

J69a45r76o91m45i65r 79F19a54r30e11k 4862913517

Na to nepotřebujete top matematiky. Na to stačí normální inženýr s vystudovaným příbuzným oborem. Matematici položili základy výpočtových metod a dále je rozvíjejí.

0/0
10.12.2016 17:22

J91i70ř76í 17N98e67d74b91a61l 1726138815632

Už si to predstavuji - simulace ukázala, jak je vůz bezpečný a tedy se vesele prodává. Někomu v něm havaruje a zahyne někdo blízký a když se budou pozůstalí ptát u výrobce, jak je to možné, že přeci je vůz bezpečný a ti budou kroutit nevěřícně hlavou a říkat, že to není možný, že v počítači to vypadalo skvěle...

A nebo už nechtějí obětovat pár vozů na crash testy a tyto nechají dělat veřejnost?

+4/−2
10.12.2016 6:46

M49a11r42t21i44n 80K34u15ř71í34t97k60a 6227166518475

Výrobní nálady na nová auta jsou překvapině nízké. Těch pár zničených aut je pro automobilku jako kapka v moři. Navíc v crash testech jsou kolikrát skoro holé skelety.

+2/0
10.12.2016 8:10

M35i74c88h44a32l 39S77n86o85p36e56k 7421768835147

funguje to takhle u ostatních dopravních prostředků (vlaky, letadla, lodě..), tak proč ne i u aut..

0/0
10.12.2016 3:28

M88a62r11t39i18n 22Č19a65p15e66k 6450301457784

Jenže i u nich se používají zkoušky naživo. Vezme se skříň, či jiná část (např. podvozek) a umístí do zkušebního stavu. Udělá se předepsaná zkouška a pak se součást přeměří. A pokud to nevyjde, tak nedojde ke schválení a musí se začít znova.

0/0
10.12.2016 19:57

P56e85t60r 33M53a35r97š24o47u40n 5205338556356

Takze se pak objeví software upravující výsledky hodnocení crash testu? Nebo automobilkou dodána specialni data pro zadání "auta" do softu? Takový crashgate? :)))

+4/−1
10.12.2016 1:16

J17a34n 91N37o86v30á18k 7960205766436

Problém obdobných simulací je zakopaný v big data computingu a hlavně v zadání veškerých proměnných. Chápu jejich nadšení, ale ještě bych s tím vyčkal. Je to v plenkách a chvíli potrvá než bude možné akceptovat výsledky pro určité typy náročnějších simulací :-)

0/0
10.12.2016 0:32

J35a26r19o82m76i85r 18F42a17r38e50k 4942183337

Jen podotknu, že první (nebo alespoň nejznámější z prvních) analýz byla 2d analýza křídla Concordu v 1967. Od 70. let se simulace rozšiřují i do automobilového průmyslu a do dalších odvětví. Ale ano bylo to výrazně jednodušší než to, co se běžně počítá dnes.

A u některých zařízení musíte výsledky simulací akceptovat. Protože některá zařízení si před vlastním zahájením provozu těžko vyzkoušíte. Na druhou stranu, to první spuštění krásně ukáže, jak moc se veškeré simulace mýlily.

Ale o plenkách bych rozhodně nemluvil.

0/0
10.12.2016 17:34

A58n15t74o25n70í28n 83S65c83h57i80n73d17l43e24r 8703587755839

neznám programátora, který by neudělal chybu. A tady následkem toho - díky chybnému simulátoru - mohou umírat lidé...

0/−3
10.12.2016 0:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.