Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Od kočárů k autobusům. Legendární erťáky a další skvosty

Hlavním městem českých autobusů je Vysoké Mýto. Začátek zdejší výroby autobusů je pevně spjat se jménem Sodomka. Po násilném znárodnění v roce 1948 dostal podnik jméno Karosa a dnes úspěšně funguje jako Iveco Czech Republic. Seznamte se prostřednictvím fotografií s legendami, jako byly erťák, Karosy řady Š nebo Sodomkův unikátní "Pullman".

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J80i24ř57í 28V26o53t30o97č58e69k 3928524546121

Tu Škodu 440 chci!

0/0
23.12.2016 21:33
Foto

K94a45r87e57l 76S14e97i77d55l 8429665830498

Díky za celou fotogalerii, krásná a poučná.R^

+3/0
22.12.2016 19:48
Foto

K71a75r17e95l 75S10e32i79d84l 8869745550668

Hnědožlutá Karosa na obrázku 27 byla ve své době nádherným zjevem. Koncem roku 1984 jsme ji se spolužáky obdivovali na Florenci, když jsme ráno šli na autobus do Příbrami do školy. Jezdila na lince do Karlových Varů a my jsme jen tipovali, jestli dnes pojede "normální" autobus (ŠL) nebo "popelnice" (RTO). Cca hodinová cesta (většinou nastojáka) v narvaném Ertéóčku, do kterého foukalo nesčetnými škvírami, byla v zimních měsících opravdovým zážitkem.;-)

Díky za fotku, tahle Karosa mi zůstala hluboko v paměti, ale nenapadlo mě, že ji ještě někdy uvidím.:-)

0/0
22.12.2016 19:43

A85n62t78o13n46í39n 32H68o42s95t29i58n39s95k74ý 6191481495324

Pokud by ČSR zůstala svobodná země po válce, mohli jsme mít v současnosti firmu věhlasu Porsche nebo Lamborghini. To je ale kdyby. Proč ale po totální devastaci země mají 15 procent ve volbách skutečně nerozumim.

+14/0
22.12.2016 14:57

M50i52l96a28n 72V82o28l96e87k 5269413656849

Vzhledem k tomu, že Porsche i Lamborghini už patří pod VW, tak by to nejspíš také skončilo pohlcením nějakou velkou automobilkou.

+3/0
22.12.2016 15:14

T21o47m80á38š 45Z59e22m18a53n 3535958664685

Vzhledem ke stavu průmyslu v ČSR a v okolních státech po válce to mohl být i český koncern..

+5/0
22.12.2016 18:13

V55á53c59l79a81v 66G23r91o37s 4694969468473

A zase se najde jeden prudce inteligentní, který musí prudit politikou a dělat tady agitku. T ak jste se měl lépe učit, abyste tomu rozuměl.!!

+1/−4
23.12.2016 5:40

L46u61b28o84š 86B13ř60e69z45i31n52a 2312223800801

Hanba všem, kdo se zasloužili o aplikaci komunismu do Československa. To je příčina všeho úpadku.

+16/0
22.12.2016 14:14

M75a96r91t27i45n 15R68u35z68i28c28k93a 1282478586287

Vystizne, lec pravdive... bohuzel.. :-(

+1/0
22.12.2016 15:08

M95i50l41a98n 52V72o31l11e73k 5539863736769

Pokud jde o design dopravních prostředků, tak za komunistů vytvořili v plzeňské lokomotivce opravdu pěkné lokomotivy (tzv. laminátky), ale v praxi převážili nevýhody. Snáz se opraví rezavějící plech, než ošoupaný laminát.

0/0
22.12.2016 15:20

J62a86n 64V31a17l32o11u10c78h 6282527288230

Jde o to, že soudruzi se snažili o snížení normohodin potřebných na daný výrobek (a tím ho léty zcela zprasili - viz krásná první série T3, vč. třeba elektricky ovládaného pantografu, protiskluzu a protismyku, a očesávky T3 opouštějící fabriku o čtvrt století později; o zastaralosti v té době ani nemluvě) . A designové skvosty měly většinou některé partie dost náročné na tvarování z plechu, tak se nahradily laminátovými výlisky (mimo lokomotiv třeba "kšilty" pozdějších sérií tramvají T2 vč. "vousu" kolem světla) či byla snaha o snížení hmotnosti (ona krásná laminátová čela T3). Že to dělá problémy při údržbě už nebyla věc výrobní fabriky (v direktivním hospodářství stejně nic jiného koupit nešlo, takže přesně nalajnovaný odbyt na hranici výrobních kapacit byl).

+2/0
23.12.2016 7:52

J68a66n 90D62v28o69ř91á58k 4303302483377

Hanba Stalinovi, Churchillovi, Roosveltovi, potažmo i Benešovi, Chamberlainovi a mnoha dalším?

Proklínáte půl světa... ;-)

+1/0
22.12.2016 22:27

V92á12c30l39a40v 80G83r61o13s 4674279488753

Hanba všem, kteří do krásného technického článku tahají politiku! Lidé, jako pan Březina jsou příčinou úpadku všech slušných diskuzí! Jen hezký článek zneužívají jako agitku.

+1/−2
23.12.2016 5:42

M75a29r45t58i38n 58R78u79z81i80c72k79a 1522158596807

Clanek je krasny a prispevek vubec nebyl od veci, myslim, ze jsme v technice a nejen v ni, byly opravdu na srovnatelne urovni nez to komuniste zarizli,... a je take pravdivy v tom, ze po revoluci, uz nebylo s cim navazat na tu tradici, nehlede na zaostalost.

Velka skoda, ze k rozdeleni CSR nedoslo uz na Jalte a cast CSR nezustala na zapade, nebo lepe, ze komunismus neskoncil v tech 60 letech, kdy se dalo jeste mnohe zachranit...

0/0
24.12.2016 20:44

J73o42s56e34f 50R32i70c96h42t61e78r 9756525937333

Hezký příběh o tom, jak se z téměř umělecké dílny vizionáře Sodomky stala za pár generací levná montovna unylých krabic Iveco :-)

+6/−1
22.12.2016 14:01

J17i62ř13í 49K89o19c76u56r50e94k 6325424305558

Který začíná tím, jak je z politických důvodů vyhozen z firmy nejschopnější konstruktér. A následně jsou do vedení jmenováni ti, co umí dalekosáhle přenášet leninovy spisy.

Mimochodem, sebrat někomu celoživotní dílo, to není vykořisťování?

+8/0
22.12.2016 14:40

M95a82r55t43i38n 42R69u84z86i95c98k76a 1512358306957

Kdo chce dobyt narod, zavre skoly, vyhodi studenty, vyhodi a zlikviduje elitu... To vzdy se delo ve valkach nedobrovolne na cizich narodech, a v komunismu si to narod provede sam na sobe...

+2/0
22.12.2016 15:10

J74i39ř91í 70V94o32n12d19r37á47č53e86k 5596514930884

Není to jen montovna. V Mýtě je velká konstrukce, technologie a další podpůrná oddělení.Některé typy jsou vyloženě dílem našich konstruktérů. A že by šlo o krabice?8-o8-o

+1/0
22.12.2016 16:33
Foto

D41a64g71m75a91r 79M52a26r81k81o41v16i73č59o26v16á 5616279925221

Moc hezké pokoukáníR^

+1/0
22.12.2016 12:34

M15i82l12a19n 32V14o49l49e10k 5149223206139

Docela by mně zajímalo, kdo určoval nejvíc trendy. 706 si je docela podobná s nějakým Südwerke TD 50 Kässbohrer, 706 RTO se Setrou řady S a Š11 snad se Saviemem.

0/0
22.12.2016 10:17

J28i33ř34í 52E48r64b68e65n 1423534886707

Karosa Š11 vychází tvarově z trolejbusu Tatra 401.

0/0
22.12.2016 11:29

J84i26ř24í 42V69o84n50d28r88á49č91e64k 5666634810754

;-D

0/0
22.12.2016 13:46

K33a91r56e39l 92E51n15d93l83e61r 3723560180955

706RTO zdaleka nejhezčí, nemůžu si pomoct.

+3/0
22.12.2016 9:47

M89a49r41e34k 80K84l59u10f18a 3498544564316

Zajímavá je otografie Karosy řady 700, vypadá to jako typ LC735, ale má to vzadu dvoukřídlé dveře. Celá fotogalerie je ale pěkná, díky za ni.

+1/0
22.12.2016 8:51

R52a98d41e95k 19F71o26l59p47r69e37c97h37t

Ano, máte pravdu, doplnil jsem popis. Dle předaných informací by to měl být prototyp (nebo jeden z prototypů) LC 735.

0/0
22.12.2016 9:42

J17i27ř51í 30Z53ý26k47a 9149883911550

docela by mě zajímala jedna věc, když se píše o násilném znárodnění - byl ten podnik vrácen v restitucích Sodomkům, nebo ne?

+2/0
22.12.2016 7:21

M27i18c35h54a80l 91S24e42d83m78í87k 3449455906451

Našel jsem nepřímou zmínku

www.osobnostiregionu.cz

"(Otto Košta) později pomáhal potomkům Sodomkovy rodiny s restitucí a zastupoval je ve správní radě společného podniku Karosa - Renault."

+2/0
22.12.2016 8:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.