Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

OBRAZEM: Od kočárů k autobusům. Legendární erťáky a další skvosty

Hlavním městem českých autobusů je Vysoké Mýto. Začátek zdejší výroby autobusů je pevně spjat se jménem Sodomka. Po násilném znárodnění v roce 1948 dostal podnik jméno Karosa a dnes úspěšně funguje jako Iveco Czech Republic. Seznamte se prostřednictvím fotografií s legendami, jako byly erťák, Karosy řady Š nebo Sodomkův unikátní "Pullman".

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J87i36ř85í 59V58o85t36o49č93e28k 3878224696851

Tu Škodu 440 chci!

0/0
23.12.2016 21:33
Foto

K71a96r52e34l 37S31e66i76d44l 8789565930368

Díky za celou fotogalerii, krásná a poučná.R^

+3/0
22.12.2016 19:48
Foto

K45a81r64e36l 14S37e46i49d47l 8879475510868

Hnědožlutá Karosa na obrázku 27 byla ve své době nádherným zjevem. Koncem roku 1984 jsme ji se spolužáky obdivovali na Florenci, když jsme ráno šli na autobus do Příbrami do školy. Jezdila na lince do Karlových Varů a my jsme jen tipovali, jestli dnes pojede "normální" autobus (ŠL) nebo "popelnice" (RTO). Cca hodinová cesta (většinou nastojáka) v narvaném Ertéóčku, do kterého foukalo nesčetnými škvírami, byla v zimních měsících opravdovým zážitkem.;-)

Díky za fotku, tahle Karosa mi zůstala hluboko v paměti, ale nenapadlo mě, že ji ještě někdy uvidím.:-)

0/0
22.12.2016 19:43

A61n51t22o64n44í59n 54H33o68s78t24i64n30s49k97ý 6201901175134

Pokud by ČSR zůstala svobodná země po válce, mohli jsme mít v současnosti firmu věhlasu Porsche nebo Lamborghini. To je ale kdyby. Proč ale po totální devastaci země mají 15 procent ve volbách skutečně nerozumim.

+14/0
22.12.2016 14:57

M63i59l89a67n 38V91o83l83e33k 5469343186159

Vzhledem k tomu, že Porsche i Lamborghini už patří pod VW, tak by to nejspíš také skončilo pohlcením nějakou velkou automobilkou.

+3/0
22.12.2016 15:14

T82o49m69á24š 64Z79e44m95a49n 3125768124505

Vzhledem ke stavu průmyslu v ČSR a v okolních státech po válce to mohl být i český koncern..

+5/0
22.12.2016 18:13

V70á82c86l48a38v 55G80r43o87s 4374709838823

A zase se najde jeden prudce inteligentní, který musí prudit politikou a dělat tady agitku. T ak jste se měl lépe učit, abyste tomu rozuměl.!!

+1/−4
23.12.2016 5:40

L72u59b74o30š 86B44ř69e19z81i79n79a 2822553210721

Hanba všem, kdo se zasloužili o aplikaci komunismu do Československa. To je příčina všeho úpadku.

+16/0
22.12.2016 14:14

M16a23r56t23i64n 87R31u11z96i84c18k77a 1372708946227

Vystizne, lec pravdive... bohuzel.. :-(

+1/0
22.12.2016 15:08

M97i39l80a17n 83V31o29l25e42k 5419403886129

Pokud jde o design dopravních prostředků, tak za komunistů vytvořili v plzeňské lokomotivce opravdu pěkné lokomotivy (tzv. laminátky), ale v praxi převážili nevýhody. Snáz se opraví rezavějící plech, než ošoupaný laminát.

0/0
22.12.2016 15:20

J17a64n 81V44a17l36o73u79c56h 6292947518580

Jde o to, že soudruzi se snažili o snížení normohodin potřebných na daný výrobek (a tím ho léty zcela zprasili - viz krásná první série T3, vč. třeba elektricky ovládaného pantografu, protiskluzu a protismyku, a očesávky T3 opouštějící fabriku o čtvrt století později; o zastaralosti v té době ani nemluvě) . A designové skvosty měly většinou některé partie dost náročné na tvarování z plechu, tak se nahradily laminátovými výlisky (mimo lokomotiv třeba "kšilty" pozdějších sérií tramvají T2 vč. "vousu" kolem světla) či byla snaha o snížení hmotnosti (ona krásná laminátová čela T3). Že to dělá problémy při údržbě už nebyla věc výrobní fabriky (v direktivním hospodářství stejně nic jiného koupit nešlo, takže přesně nalajnovaný odbyt na hranici výrobních kapacit byl).

+2/0
23.12.2016 7:52

J77a44n 77D65v42o48ř86á67k 4803522743147

Hanba Stalinovi, Churchillovi, Roosveltovi, potažmo i Benešovi, Chamberlainovi a mnoha dalším?

Proklínáte půl světa... ;-)

+1/0
22.12.2016 22:27

V88á84c93l41a80v 32G57r41o97s 4884299358423

Hanba všem, kteří do krásného technického článku tahají politiku! Lidé, jako pan Březina jsou příčinou úpadku všech slušných diskuzí! Jen hezký článek zneužívají jako agitku.

+1/−2
23.12.2016 5:42

M29a43r30t42i50n 20R85u65z34i52c83k47a 1752988916127

Clanek je krasny a prispevek vubec nebyl od veci, myslim, ze jsme v technice a nejen v ni, byly opravdu na srovnatelne urovni nez to komuniste zarizli,... a je take pravdivy v tom, ze po revoluci, uz nebylo s cim navazat na tu tradici, nehlede na zaostalost.

Velka skoda, ze k rozdeleni CSR nedoslo uz na Jalte a cast CSR nezustala na zapade, nebo lepe, ze komunismus neskoncil v tech 60 letech, kdy se dalo jeste mnohe zachranit...

0/0
24.12.2016 20:44

J44o36s22e17f 40R28i50c79h48t75e95r 9466195597883

Hezký příběh o tom, jak se z téměř umělecké dílny vizionáře Sodomky stala za pár generací levná montovna unylých krabic Iveco :-)

+6/−1
22.12.2016 14:01

J24i51ř32í 22K14o65c35u39r42e87k 6485634415198

Který začíná tím, jak je z politických důvodů vyhozen z firmy nejschopnější konstruktér. A následně jsou do vedení jmenováni ti, co umí dalekosáhle přenášet leninovy spisy.

Mimochodem, sebrat někomu celoživotní dílo, to není vykořisťování?

+8/0
22.12.2016 14:40

M93a14r33t64i39n 63R61u17z28i12c10k92a 1492928746237

Kdo chce dobyt narod, zavre skoly, vyhodi studenty, vyhodi a zlikviduje elitu... To vzdy se delo ve valkach nedobrovolne na cizich narodech, a v komunismu si to narod provede sam na sobe...

+2/0
22.12.2016 15:10

J48i55ř74í 63V68o94n52d85r87á45č19e96k 5796294910644

Není to jen montovna. V Mýtě je velká konstrukce, technologie a další podpůrná oddělení.Některé typy jsou vyloženě dílem našich konstruktérů. A že by šlo o krabice?8-o8-o

+1/0
22.12.2016 16:33
Foto

D18a70g54m70a71r 81M78a94r36k17o33v30i21č20o25v41á 5646289485911

Moc hezké pokoukáníR^

+1/0
22.12.2016 12:34

M87i77l49a97n 61V47o76l93e54k 5649373986209

Docela by mně zajímalo, kdo určoval nejvíc trendy. 706 si je docela podobná s nějakým Südwerke TD 50 Kässbohrer, 706 RTO se Setrou řady S a Š11 snad se Saviemem.

0/0
22.12.2016 10:17

J45i83ř78í 48E13r50b66e75n 1783374616707

Karosa Š11 vychází tvarově z trolejbusu Tatra 401.

0/0
22.12.2016 11:29

J32i73ř76í 29V76o42n60d79r98á75č40e30k 5556194340144

;-D

0/0
22.12.2016 13:46

K84a50r70e78l 34E20n75d36l46e91r 3603760810255

706RTO zdaleka nejhezčí, nemůžu si pomoct.

+3/0
22.12.2016 9:47

M19a50r87e36k 38K72l98u73f76a 3328754284206

Zajímavá je otografie Karosy řady 700, vypadá to jako typ LC735, ale má to vzadu dvoukřídlé dveře. Celá fotogalerie je ale pěkná, díky za ni.

+1/0
22.12.2016 8:51

R68a52d58e92k 92F26o61l90p38r65e82c46h22t

Ano, máte pravdu, doplnil jsem popis. Dle předaných informací by to měl být prototyp (nebo jeden z prototypů) LC 735.

0/0
22.12.2016 9:42

J96i49ř82í 84Z80ý83k96a 9839663891420

docela by mě zajímala jedna věc, když se píše o násilném znárodnění - byl ten podnik vrácen v restitucích Sodomkům, nebo ne?

+2/0
22.12.2016 7:21

M28i79c61h15a21l 72S48e12d15m10í17k 3829865986661

Našel jsem nepřímou zmínku

http://www.osobnostiregionu.cz/osoby/1354

"(Otto Košta) později pomáhal potomkům Sodomkovy rodiny s restitucí a zastupoval je ve správní radě společného podniku Karosa - Renault."

+2/0
22.12.2016 8:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.