Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Legendy československé techniky s rokem narození 1956

Kluzák Blaník, autobus Škoda 706 RTO a nákladní vůz Tatra 138 patří do zlatého fondu československého strojírenství. Vznikaly ve stejné době, před 60 lety. A nebyly zdaleka samy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J24a34k81u39b 70Š83a78f72a88n98d84a 7615967421861

Na L-13 (nebo to byl L-23?) jsem před cca deseti lety absolvoval základní akrobacii jako pasažér. Pěkný. Ale jak čtu, asi v rozporu s předpisy....

0/0
27.12.2016 16:18

K23a87r28e15l 45H90a37t73v38a96n47i 2254447946830

Mam kolem 700 hodin na motorovych, a po odchodu do penze jsem si vyzkousel vetrone. Naletal jsem asi 50 hodin, z toho asi 10 hodin na Blanikach (40 let stare L-13), asi 15 hodin na rumunskych Is-28 (take hodne stare), zbytek na jednosedadlovkach. Is-28 se mi zdaly prijemnejsi na pilotaz, take obratnejsi a lehci (subjektivni dojem, zapomnel jsem detaily).

0/0
27.12.2016 9:52
Foto

J55i40ř19í 18D67v81o66ř19á80k 5395419770618

Obratnější , lehčí , příjemnější na pilotáž, možná .Is - 28 neznám . Ale na základní výcvik je L 13 asi lepší . Dokáže odpustit chyby . A pokud se začínající pilot dokáže poučit z vlastních chyb , nebude je opakovat . P.S.Pokud se z nich nedokáže poučit , opakovat je asi taky nebude . Metr a půl pod zemí se toho moc opakovat nedá .

0/0
27.12.2016 11:23

K83a12r50e82l 68H41a20t44v71a43n29i 2524857606520

Poznamka: na wikipedii jsem objevil ze hmotnost prazdneho Is-28 je temer o 100kg vyssi nez L-trinactky!

0/0
31.12.2016 22:02

J42a33n 68K44a76l14a52b53z52a 6882741158569

Z tohoto článku jasně plyne, že tehdy bylo Československo skutečnou průmyslovou zemí vyrábějící špičkové a kvalitní výrobky, zcela soběstačné. Dne, 26 let po té? Morální a technický úpadek ve společnosti a průmyslu. Kombík Hjondé je nám prezentovaný jako český kombík!;-D Co zde projektují a vyrábějí naše podniky? Nic, protože už nejsou naše, ale cizáků a ti nám určují co zde budeme dělat a v jaké kvalitě....

+2/−7
27.12.2016 9:30
Foto

J78i47ř75í 13D22v75o88ř36á55k 5635559120848

26 let po té ? 1982 ? Fronty na vše .

+4/0
27.12.2016 11:14

F48r83a95n88t64i80š31e23k 75P57l69á96š11e56k 1409572977937

Mnoho nasich podniku projektuje a vyrabi. Jen jde vetsinou o technologie a technologicke celky. S primhourenim oci by se dalo rict, ze vyvojove centrum Skoda Auto v MB je ceske...

+2/0
27.12.2016 13:47

J92a36k63u65b 34Š67a25f39a20n70d26a 7855687221411

Jestli to myslíte jako kritiku současné průmyslové výroby (což se vám vzhledem k uváděnému datu nějak nepovedlo) tak si musíte uvědomit, že generace výborných konstruktérů nevyroste jen tak ze dne na den. Tedy jestli tyto výrobky představovali v roce 1956, pracovalo se na nich již nějakých 5 let před tím a ta generace konstruktérů vyrůstala ještě před válkou. Úspěch socialismu to tedy moc není, to spíše předválečného kapitalizmu. Zvlášť, když většina těchto výrobků vycházela z předchozích kapitalistických typů.

+6/0
27.12.2016 15:45

J90i64ř68í 57K62o33c93u83r42e12k 6895154155218

No jo, neměli jste je znárodňovat. Mimochodem, když byla ČR ve VŠEM soběstačná, proč soudruzi kupovali licence na tramvaje z USA, na náklaďáky od Renaultu, na lokomotivy od Sécheronu a později například licence na mangetofony od Grundig?

Jo a že nejsou "naše"? Co se divit, když komunisti ty podniky ukradli původním majitelům (Sodomkovi třeba) nebo je rozprášili (Ignác Lorenz).

Jo a ještě, jakže jsme to byli soběstační ve výpočetní technice a polovodičích? Proč se peršinku říká peršink? Proč se o něm tvrdí, že byl srovnatelný s BR120?

+1/0
28.12.2016 15:28

J29i57ř78í 57E69r61b75e31n 1823584376737

Licence na tramvajovou koncepci PCC zakoupilo ČKD nezávisle na soudruzích (stejně tak to udělal italský FIAT, polský Konstal nebo španělský MMC) a Tatra Smíchov ji dovedla k dokonalosti, zatímco Američani se na tramvaje úplně vykašlali už v 50. letech.

Licence na Saviemy (ne Renaulty) byla koupena kvůli rychlejšímu osvojení výroby poté, co pragováci systematicky torpédovali veškeré snahy Liazu a Avie natolik, že výrobu vlastních třítunek prostě nešlo zavést.

Od Sécheronu koupila Škoda jen některé detaily, rozhodně ne celou lokomotivu.

Stejně tak od Grundigu se kupovalo jen několik detailů pro kazeťáky, zatímco kotoučáky byly ryze československého původu.

0/0
29.12.2016 16:46

J35i70ř59í 95E89r87b56e65n 1193904716987

Sám ten úpadek reprezentujete: "Všechno je špatně, nic nám nepatří, nic nevyrábíme!"

Nadávat je jednodušší než se rozhlédnout... ;-€

0/0
29.12.2016 16:59

P45ř69e98m51y30s63l 44Č62u19l28í89k 8230473382980

V roce 1987 jsme byli s manželkou v Los Angeles u mého strýčka, který nás tam pozval na hodně opožděnou svatební cestu. Bydlel na severovýchodním okraji LA a na vedlejším nezastavěném pozemku stála odstavená Škoda Felicia!

0/0
27.12.2016 9:26

J60a64n 69J81e20ž29e88k 3971335337455

> zkratka RTO pak znamená „rekonstruovaný trambusový osobní“

Opravdu "rekonstruovaný"? Není to spíš "rámový"?

+1/0
27.12.2016 8:26

R21a11d57e49k 11F38o85l78p21r98e61c33h11t

Neznamená, to je tradovaný omyl. Podívejte se na to takhle: rámový podvozek není nic světoborného, aby se promítl do typového označení (rámový podvozek měly i všechny předchozí užitkové škodovky 606, 506, ... 256, ...150, ...).

0/0
27.12.2016 10:03

R28a23d74e63k 16F79o46l58p60r87e95c10h49t

To "R" tedy neznamená rámový, ale rekonstruovaný.

0/0
28.12.2016 13:28

S18e61i78d55l 71P75e28t83r 1511421145694

Než nějaké konspirace zkuste Occamovu břitvu... :-)

Zásadní trabl s L-13 je ten, že již neexistuje původní výrobce (i když "razítko na revize" má pár firem ale ty rozhodně nemají na to jít do administrativních bitev na mezinárodní úrovni) a tudíž nikdo jaksi logicky není přímo zainteresován na řešení těch 2 fatálních malérů co se staly ..

Více v tom nemá opravdu smysl hledat ...

0/0
26.12.2016 21:55

S26e61i37d68l 26P10e97t40r 1671631955544

Pardon, to měla být reakce na pana Spatziera ..

0/0
26.12.2016 21:56

P35e90t52r 86S86p59a22t61z48i60e29r33e98r 7654362855154

tak řešení přeci je...ale stojí dost peněz....je jedna firma, která zpevní kořen křídla tak, aby vyhovoval novým nařízením. Náš blaník L-13 (0920) byl jedním z prvních, kterému se této úpravy dostalo. Takže díky tomu může létat dále. Ale ne každý aeroklub má tolik financí na to, aby tuto úpravu si nechal udělat. Každý ale ví, že tato úprava není vůbec potřeba, pokud se dodrží pravidla létání a pravidelní kontroly. První nehoda v Rakousku se stala díky nesprávné letové konfiguraci. Takže ta by vůbec neměla být brána v potaz. Byla to chyba pilota. A druhá se stala díky špatným prohlídkám. Takže opět v tom blaník jako takový nebyl. Sám už něco na blaníku mám odlétáno a zeptejte se kohokoliv kdo s ním létá na jeho názor o tomto usazení.

+2/0
26.12.2016 22:25

S26e75i79d70l 92P89e28t19r 1891441875964

Létání není zábava pro chudý kluky ..:-)

Ale stejně se motáme v kruhu:

Není interes výrobce "TO" řešit systémově (protože reálně neexistuje) a proto i když podle Vás "každý ale ví, že tato úprava není vůbec potřeba" (toto si však netroufám nijak hodnotit, bo jaksi nemám certifikovanou kvalifikaci, kulaté razítko a už vůbec k dispozici výpočty či zkoušky a d. - předpokládám, že jste na tom podobně :-)) se to lepí všelijak.

Jestli "draze" nebo levně netuším nemaje relevantní porovnání :-/

"Politickou objednávku .." - viz první věta předchozího mého příspěvku.

+1/0
26.12.2016 22:46

P69e80t53r 64S34p30a80t33z40i95e90r29e51r 7304652415134

tak přeci jen byl první v ČR...zde je o tom něco psáno. http://www.falconaircraft.cz/galerie/l13-blanik-ok-0920-opet-leta

0/0
26.12.2016 22:27

P68e60t72r 22S35p51a86t25z82i41e11r34e77r 7964252345644

a jelikož je blaník prakticky nesmrtelný, protože to je nepřekonaný výcvikový stroj....tak hodný ero se prostě nenajde...tak ho holt elita pod nátlakem musela uzemnit...aby donutily aerokluby kupovat nějaké křápy odjinud..nejlépe z německa...všichni ví, že to bylo na politickou objednávku, protože nehoda díky níž se to nařízení událo, se stala jen díky nedodržení letových pravidel a kontrol. Blaník L-13 létal po celém světě. Někde na to nařízení kašlou, protože ví, že těm letadlům nic není.

+6/0
26.12.2016 20:04
Foto

J78i78ř74í 67D73v44o55ř62á74k 5295839590288

El třináctka samozřejmě hodná je . V mnoha případech stačí pustit řízení , párkrát se zhoupne , srovná se, a letí . Ale bohužel u draků starých pár desítek let ( a ne vždy se s nima létalo podle pravidel , " ostré bojové zatáčky ,překročení maximálky a prudce vybraný střemhlavý let , ..... " ) , muže dojít k únavovým lomům . Prostě pěkné , kvalitní éro , ale bohužel vývoj i výroba se zastavily . Neznám současnou situaci o uzemění , naposledy jsem ji měl v ruce někdy v roce 1988 . Ale byly tady i prototypy výkoných větroňů , které se kvůli financím , zastaralé technologii , nevyráběly VSB -62 VEGA. http://vrydl.sweb.cz/cz_vet.html#vega .

+1/0
27.12.2016 9:57

M72i33l85a15n 30C83h24a83l43u39p66a 7494506887793

Jdu vám takhle jednou neopatrně po letišti a najednou úplně zničehonic zezadu bum! A on to Blaník.;-D

+1/−1
26.12.2016 19:25

R97o61m98a75n 94K86r51a85t65o44c94h26v27í59l 6596317136644

Stalo se někomu něco?

0/0
27.12.2016 9:04

M64i68l76a47n 71C75h41a19l79u44p48a 7184286327543

Při tom prvním karambolu ještě ne, ale pak to šlo ráz na ráz: labuť, auto, lokomotiva, drak ...Až potom ten kolotoč zastavili. ;-D

+4/0
27.12.2016 10:51

D74e63n22i30s 17H64u40m30l 4462295705356

Az do roku 68 ten technicky vyvoj nebyl daleko za zapadem, ale okupace ho prakticky zastavila

+4/0
26.12.2016 18:56

S66e95i34d82l 17P63e83t85r 1301121605894

To není až tak pravda. I když okupace tomu procesu samozřejmě jen "napomohla" ..

Zásadním faktorem bylo, že v 50. letech ještě nestačila zastarat válečná a poválečná technologie zdejšího průmyslu (tehdy technický vývoj nebyl tak rychlý jako dnes a obměna se děla v cyklu 15-20 let), který válkou oproti zbytku Evropy utrpěl zcela marginální devastaci.

No a v neposlední řadě i zbylá technická inteligence (i přes masivní decimaci ze strany režimu po r. 48 a emigraci elit všech oborů) pořád měla jistou kinderstube a hlavně praxi +vzdělání ještě z "lepších dob" ...

Jakmile se tyto původně příznivé podmínky vcelku logicky vyčerpaly, nastala stagnace - pomalu a plíživě zhruba od cca poloviny 60. let , fatálně pak po r. 1970 ...

+13/0
26.12.2016 22:20

J32i44r84k17a 16B47r57u26n71n70e52r 4958472119947

Pamatuji ty doby a myslím, že máte pravdu.

+2/0
26.12.2016 22:36
Foto

J10i33ř47í 39D27v11o50ř73á22k 5545609400548

Jak jsem psal dole , taková labutí píseň mnoha oboru čs. strojařiny .

+1/0
27.12.2016 8:24
Foto

V44l45a33s71t13a 32C96o72u78f33a23l 7987719539625

Na Blaníku jsem začínal v 1991. První let jsem na něm měl 11.4.1991. Imatrikulačka 4818, AK Křižanov. Ten stroj se povedl. Jaké bylo moje překvapení, když jsem si na něm zalétal v Santa Barbaře v Kalifornii v roce 1999.

+8/0
26.12.2016 18:18
Foto

V94l53a38s45t16a 67C82o62u82f71a42l 7877809709715

Pardon, podíval jsem se do zápisníku letů. Ten Blaník měl číslo 4819.

+1/0
26.12.2016 18:24
Foto

J62i55ř16í 12D81v35o46ř79á91k 5255139310318

A co Vega ?

0/0
27.12.2016 9:24

R10o33m40a55n 56K86r77a68t25o25c34h85v60í82l 6506107696434

Jak se dostal do USA?

0/0
27.12.2016 9:04

J25i12ř16í 69H67l92a68v71á37č 1572730457298

Taky patřím k ročníku 1956. A jako strojař a fanda české techniky uznávám že strojovny představené v tom roce byly špičky. U Tatry, kde to nebyla upně nová koncepce, ale vylepšení T 111, se dá říct, že je jedinečná do dnešní doby.

+4/0
26.12.2016 17:14

J12i45ř61í 61N58e41u85m40e93i91s13t46e40r 2802255313511

706 rto také nebyl nový. 706 ro se dělal už od roku 1947 a na jeho podvozek se dala kastle z rto bez problémů namontovat, také se to při opravách dělalo.

0/0
26.12.2016 23:44

J95i79ř32í 80E87r29b24e39n 1653474856837

706 RTO byla špičkou leda designově, ale technicky to byla dvacet let stará koncepce vylepšené Škody 606 ND. Technickou bombou by bývaly byly autobusy 706 RLS, ROL a ROH, jenže jejich vývoj v Avii přikázaly stranické špičky zlikvidovat a dokumentaci zadarmo předat do Ikarusu...

0/0
29.12.2016 16:53

M59a29r93t79i94n 31H49o97u31b91a 6673831129318

auto, ktere si temer nikdo nemohl koupit

a treba tolik vysmivany Renautl v te dobe produkoval treba model Alpine, Floride, Caravelle, VW Brouka, Opel Rekord ..

+2/0
26.12.2016 16:44
Foto

J19i12ř33í 37D21v52o50ř84á61k 5935239480248

Mám doma VTM z těch let . Třeba o nákupu Renaultů se uvažovalo , nebyly devizy . Taky tam mimo jiné psali , že veškeré čs. motorky o objemu 125 ccm a výše budou standartně vybaveny dynamospouštěčem . Plány ........

0/0
27.12.2016 9:29

J26i47ř31í 92K93o98c56u43r72e19k 6665444585748

a pak jsem dělal autoškolu na Áčko na nakopávací Jawě 350. Prezidentem byl Havel...

0/0
28.12.2016 15:36

V32l30a13d21a 48S77i65m20o21n16i37k 3359433423735

Rok 1961 - ČZ 175 - dynamospuoštěč v sérii

0/0
28.12.2016 19:10
Foto

L66i10b65o56r 17V33y59k98o97u73p83i55l 9876465929667

V témže roce jsem se narodil já. Byl to dobrý rok. :-)

+3/0
26.12.2016 16:06
Foto

J91i62ř76í 28D64v57o81ř74á69k 5585169350258

Ano i ne : https://cs.wikipedia.org/wiki/1956 . I když asi osobní názor převládá .

0/0
27.12.2016 11:28

J64i68ř65í 23S69t15r19á10n87s51k51ý 4711317159474

"Roadsterů 450 bylo vyrobeno 1011 kusů a Felicií včetně varianty Super 14 863 kusů"

Když už autore opisuješ z Wikipedie, alespoň to udělej pořádně. Těch 14 tisíc kusů nebylo totiž Felicie (to byl jen kabriolet), ale Octavie, vč. varianty Super, která se lišila třeba zdvihový objemem...

+2/−2
26.12.2016 14:27

J63i31ř77í 72S27t49r45á72n65s24k19ý 4181277909854

Omluva, beru zpět. Zamotal jsem se do to sám. Nicméně, Felicia nevychází ze Spartaku, ale z octavie

0/−4
26.12.2016 14:34
Foto

J58i27ř33í 83D42v15o27ř42á28k 5405839650138

Taková labutí píseň.

+1/0
26.12.2016 13:36

K20a35r55e43l 52E44n20d47l79e42r 3173740290945

Vsadím boty, že "espětky" ještě někde jezdí - ne jako veteráni.

+2/0
26.12.2016 10:08

D10a97v59i95d 90W18e12i92s33e47r 5477710425

V Charvátské Nové Vsi má jeden pán zabývající se opravami plynovodů vodovodů, 2 kousky plně funkční. Velmi pravidelně je vídám jezdit.

0/0
26.12.2016 13:10
Foto

J46i88ř59í 42D43v82o41ř61á39k 5685749650818

U nás jezdí předválečná Tatra ( nechce se mně hledat typ , asi 1- 1,5 t ) na " kšeft " .Volant vpravo , rok výroby asi 1936 - 1938 . Doveze pár metráků uhlí , pár pytlů cementu , ... .Není to " originál veterán " , pár věcí z novějších typů . Ale stále má práci.

0/0
27.12.2016 10:30

J79i48ř77í 84E26r18b23e19n 1263444676447

Pár ano, ale přeci jen třínápravových "vejtřasek" jezdí řádově víc. Vyráběly se až do 90. let a po roce 2000 jich byly tisíce uvolněny z armádních hmotných rezerv, takže se do provozu dostaly "zánovní" 30-50 let staré vozy s najetými třeba 200 km.

Slováci tyto uloženky posílali do hutí - nádherné Tatry 805 a 138 v nepoškozeném stavu rovnou rozřezali...

0/0
29.12.2016 16:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.