Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Legendy československé techniky s rokem narození 1956

Kluzák Blaník, autobus Škoda 706 RTO a nákladní vůz Tatra 138 patří do zlatého fondu československého strojírenství. Vznikaly ve stejné době, před 60 lety. A nebyly zdaleka samy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J18a13k31u70b 86Š14a84f79a95n34d58a 7955117561281

Na L-13 (nebo to byl L-23?) jsem před cca deseti lety absolvoval základní akrobacii jako pasažér. Pěkný. Ale jak čtu, asi v rozporu s předpisy....

0/0
27.12.2016 16:18

K43a44r84e79l 81H72a74t92v15a96n96i 2334227856760

Mam kolem 700 hodin na motorovych, a po odchodu do penze jsem si vyzkousel vetrone. Naletal jsem asi 50 hodin, z toho asi 10 hodin na Blanikach (40 let stare L-13), asi 15 hodin na rumunskych Is-28 (take hodne stare), zbytek na jednosedadlovkach. Is-28 se mi zdaly prijemnejsi na pilotaz, take obratnejsi a lehci (subjektivni dojem, zapomnel jsem detaily).

0/0
27.12.2016 9:52
Foto

J33i93ř26í 62D62v40o44ř15á61k 5925199200658

Obratnější , lehčí , příjemnější na pilotáž, možná .Is - 28 neznám . Ale na základní výcvik je L 13 asi lepší . Dokáže odpustit chyby . A pokud se začínající pilot dokáže poučit z vlastních chyb , nebude je opakovat . P.S.Pokud se z nich nedokáže poučit , opakovat je asi taky nebude . Metr a půl pod zemí se toho moc opakovat nedá .

0/0
27.12.2016 11:23

K92a77r62e57l 28H98a52t69v79a87n84i 2254247966340

Poznamka: na wikipedii jsem objevil ze hmotnost prazdneho Is-28 je temer o 100kg vyssi nez L-trinactky!

0/0
31.12.2016 22:02

J73a62n 90K97a13l71a40b41z42a 6482261838379

Z tohoto článku jasně plyne, že tehdy bylo Československo skutečnou průmyslovou zemí vyrábějící špičkové a kvalitní výrobky, zcela soběstačné. Dne, 26 let po té? Morální a technický úpadek ve společnosti a průmyslu. Kombík Hjondé je nám prezentovaný jako český kombík!;-D Co zde projektují a vyrábějí naše podniky? Nic, protože už nejsou naše, ale cizáků a ti nám určují co zde budeme dělat a v jaké kvalitě....

+2/−7
27.12.2016 9:30
Foto

J82i90ř69í 70D17v81o25ř52á48k 5775349690268

26 let po té ? 1982 ? Fronty na vše .

+4/0
27.12.2016 11:14

F96r45a19n11t48i64š15e70k 52P69l93á16š47e34k 1609442247407

Mnoho nasich podniku projektuje a vyrabi. Jen jde vetsinou o technologie a technologicke celky. S primhourenim oci by se dalo rict, ze vyvojove centrum Skoda Auto v MB je ceske...

+2/0
27.12.2016 13:47

J44a70k69u77b 19Š26a76f43a98n54d84a 7945377311811

Jestli to myslíte jako kritiku současné průmyslové výroby (což se vám vzhledem k uváděnému datu nějak nepovedlo) tak si musíte uvědomit, že generace výborných konstruktérů nevyroste jen tak ze dne na den. Tedy jestli tyto výrobky představovali v roce 1956, pracovalo se na nich již nějakých 5 let před tím a ta generace konstruktérů vyrůstala ještě před válkou. Úspěch socialismu to tedy moc není, to spíše předválečného kapitalizmu. Zvlášť, když většina těchto výrobků vycházela z předchozích kapitalistických typů.

+6/0
27.12.2016 15:45

J15i36ř30í 40K93o82c20u23r83e22k 6955634325818

No jo, neměli jste je znárodňovat. Mimochodem, když byla ČR ve VŠEM soběstačná, proč soudruzi kupovali licence na tramvaje z USA, na náklaďáky od Renaultu, na lokomotivy od Sécheronu a později například licence na mangetofony od Grundig?

Jo a že nejsou "naše"? Co se divit, když komunisti ty podniky ukradli původním majitelům (Sodomkovi třeba) nebo je rozprášili (Ignác Lorenz).

Jo a ještě, jakže jsme to byli soběstační ve výpočetní technice a polovodičích? Proč se peršinku říká peršink? Proč se o něm tvrdí, že byl srovnatelný s BR120?

+1/0
28.12.2016 15:28

J30i79ř37í 18E42r62b98e47n 1863284416677

Licence na tramvajovou koncepci PCC zakoupilo ČKD nezávisle na soudruzích (stejně tak to udělal italský FIAT, polský Konstal nebo španělský MMC) a Tatra Smíchov ji dovedla k dokonalosti, zatímco Američani se na tramvaje úplně vykašlali už v 50. letech.

Licence na Saviemy (ne Renaulty) byla koupena kvůli rychlejšímu osvojení výroby poté, co pragováci systematicky torpédovali veškeré snahy Liazu a Avie natolik, že výrobu vlastních třítunek prostě nešlo zavést.

Od Sécheronu koupila Škoda jen některé detaily, rozhodně ne celou lokomotivu.

Stejně tak od Grundigu se kupovalo jen několik detailů pro kazeťáky, zatímco kotoučáky byly ryze československého původu.

0/0
29.12.2016 16:46

J49i19ř30í 74E25r48b22e10n 1213144306507

Sám ten úpadek reprezentujete: "Všechno je špatně, nic nám nepatří, nic nevyrábíme!"

Nadávat je jednodušší než se rozhlédnout... ;-€

0/0
29.12.2016 16:59

P40ř30e31m86y56s81l 55Č93u94l22í29k 8260753612730

V roce 1987 jsme byli s manželkou v Los Angeles u mého strýčka, který nás tam pozval na hodně opožděnou svatební cestu. Bydlel na severovýchodním okraji LA a na vedlejším nezastavěném pozemku stála odstavená Škoda Felicia!

0/0
27.12.2016 9:26

J31a43n 28J18e87ž71e54k 3731885477685

> zkratka RTO pak znamená „rekonstruovaný trambusový osobní“

Opravdu "rekonstruovaný"? Není to spíš "rámový"?

+1/0
27.12.2016 8:26

R72a83d62e21k 76F10o38l96p87r20e75c52h65t

Neznamená, to je tradovaný omyl. Podívejte se na to takhle: rámový podvozek není nic světoborného, aby se promítl do typového označení (rámový podvozek měly i všechny předchozí užitkové škodovky 606, 506, ... 256, ...150, ...).

0/0
27.12.2016 10:03

R41a34d45e55k 29F92o53l22p50r27e77c81h12t

To "R" tedy neznamená rámový, ale rekonstruovaný.

0/0
28.12.2016 13:28

S25e57i95d66l 40P83e27t82r 1961921815274

Než nějaké konspirace zkuste Occamovu břitvu... :-)

Zásadní trabl s L-13 je ten, že již neexistuje původní výrobce (i když "razítko na revize" má pár firem ale ty rozhodně nemají na to jít do administrativních bitev na mezinárodní úrovni) a tudíž nikdo jaksi logicky není přímo zainteresován na řešení těch 2 fatálních malérů co se staly ..

Více v tom nemá opravdu smysl hledat ...

0/0
26.12.2016 21:55

S22e89i29d87l 51P97e77t77r 1851831515264

Pardon, to měla být reakce na pana Spatziera ..

0/0
26.12.2016 21:56

P34e79t45r 34S28p55a15t79z18i61e51r42e40r 7564362575684

tak řešení přeci je...ale stojí dost peněz....je jedna firma, která zpevní kořen křídla tak, aby vyhovoval novým nařízením. Náš blaník L-13 (0920) byl jedním z prvních, kterému se této úpravy dostalo. Takže díky tomu může létat dále. Ale ne každý aeroklub má tolik financí na to, aby tuto úpravu si nechal udělat. Každý ale ví, že tato úprava není vůbec potřeba, pokud se dodrží pravidla létání a pravidelní kontroly. První nehoda v Rakousku se stala díky nesprávné letové konfiguraci. Takže ta by vůbec neměla být brána v potaz. Byla to chyba pilota. A druhá se stala díky špatným prohlídkám. Takže opět v tom blaník jako takový nebyl. Sám už něco na blaníku mám odlétáno a zeptejte se kohokoliv kdo s ním létá na jeho názor o tomto usazení.

+2/0
26.12.2016 22:25

S67e47i51d28l 43P39e73t64r 1701511485984

Létání není zábava pro chudý kluky ..:-)

Ale stejně se motáme v kruhu:

Není interes výrobce "TO" řešit systémově (protože reálně neexistuje) a proto i když podle Vás "každý ale ví, že tato úprava není vůbec potřeba" (toto si však netroufám nijak hodnotit, bo jaksi nemám certifikovanou kvalifikaci, kulaté razítko a už vůbec k dispozici výpočty či zkoušky a d. - předpokládám, že jste na tom podobně :-)) se to lepí všelijak.

Jestli "draze" nebo levně netuším nemaje relevantní porovnání :-/

"Politickou objednávku .." - viz první věta předchozího mého příspěvku.

+1/0
26.12.2016 22:46

P94e28t72r 40S70p85a94t58z98i37e91r22e72r 7654692565874

tak přeci jen byl první v ČR...zde je o tom něco psáno. http://www.falconaircraft.cz/galerie/l13-blanik-ok-0920-opet-leta

0/0
26.12.2016 22:27

P40e25t50r 18S20p48a41t33z82i93e16r79e63r 7754162155834

a jelikož je blaník prakticky nesmrtelný, protože to je nepřekonaný výcvikový stroj....tak hodný ero se prostě nenajde...tak ho holt elita pod nátlakem musela uzemnit...aby donutily aerokluby kupovat nějaké křápy odjinud..nejlépe z německa...všichni ví, že to bylo na politickou objednávku, protože nehoda díky níž se to nařízení událo, se stala jen díky nedodržení letových pravidel a kontrol. Blaník L-13 létal po celém světě. Někde na to nařízení kašlou, protože ví, že těm letadlům nic není.

+6/0
26.12.2016 20:04
Foto

J88i88ř20í 71D54v61o76ř57á41k 5755359770628

El třináctka samozřejmě hodná je . V mnoha případech stačí pustit řízení , párkrát se zhoupne , srovná se, a letí . Ale bohužel u draků starých pár desítek let ( a ne vždy se s nima létalo podle pravidel , " ostré bojové zatáčky ,překročení maximálky a prudce vybraný střemhlavý let , ..... " ) , muže dojít k únavovým lomům . Prostě pěkné , kvalitní éro , ale bohužel vývoj i výroba se zastavily . Neznám současnou situaci o uzemění , naposledy jsem ji měl v ruce někdy v roce 1988 . Ale byly tady i prototypy výkoných větroňů , které se kvůli financím , zastaralé technologii , nevyráběly VSB -62 VEGA. http://vrydl.sweb.cz/cz_vet.html#vega .

+1/0
27.12.2016 9:57

M72i82l84a34n 55C11h40a88l56u86p48a 7574756787243

Jdu vám takhle jednou neopatrně po letišti a najednou úplně zničehonic zezadu bum! A on to Blaník.;-D

+1/−1
26.12.2016 19:25

R93o32m30a85n 37K83r75a58t84o43c78h47v91í75l 6436227636704

Stalo se někomu něco?

0/0
27.12.2016 9:04

M19i21l31a55n 18C74h75a25l37u12p49a 7624946747463

Při tom prvním karambolu ještě ne, ale pak to šlo ráz na ráz: labuť, auto, lokomotiva, drak ...Až potom ten kolotoč zastavili. ;-D

+4/0
27.12.2016 10:51

D81e35n21i89s 96H93u85m23l 4962515545176

Az do roku 68 ten technicky vyvoj nebyl daleko za zapadem, ale okupace ho prakticky zastavila

+4/0
26.12.2016 18:56

S19e63i55d43l 33P77e47t64r 1571681855574

To není až tak pravda. I když okupace tomu procesu samozřejmě jen "napomohla" ..

Zásadním faktorem bylo, že v 50. letech ještě nestačila zastarat válečná a poválečná technologie zdejšího průmyslu (tehdy technický vývoj nebyl tak rychlý jako dnes a obměna se děla v cyklu 15-20 let), který válkou oproti zbytku Evropy utrpěl zcela marginální devastaci.

No a v neposlední řadě i zbylá technická inteligence (i přes masivní decimaci ze strany režimu po r. 48 a emigraci elit všech oborů) pořád měla jistou kinderstube a hlavně praxi +vzdělání ještě z "lepších dob" ...

Jakmile se tyto původně příznivé podmínky vcelku logicky vyčerpaly, nastala stagnace - pomalu a plíživě zhruba od cca poloviny 60. let , fatálně pak po r. 1970 ...

+13/0
26.12.2016 22:20

J54i69r10k80a 36B95r89u67n41n64e65r 4648522259687

Pamatuji ty doby a myslím, že máte pravdu.

+2/0
26.12.2016 22:36
Foto

J84i95ř23í 79D10v10o64ř21á69k 5925789710258

Jak jsem psal dole , taková labutí píseň mnoha oboru čs. strojařiny .

+1/0
27.12.2016 8:24
Foto

V39l27a77s95t76a 65C30o96u23f58a27l 7177829239525

Na Blaníku jsem začínal v 1991. První let jsem na něm měl 11.4.1991. Imatrikulačka 4818, AK Křižanov. Ten stroj se povedl. Jaké bylo moje překvapení, když jsem si na něm zalétal v Santa Barbaře v Kalifornii v roce 1999.

+8/0
26.12.2016 18:18
Foto

V52l97a12s28t63a 91C51o50u77f68a84l 7917429989165

Pardon, podíval jsem se do zápisníku letů. Ten Blaník měl číslo 4819.

+1/0
26.12.2016 18:24
Foto

J11i64ř80í 59D50v63o68ř88á98k 5325289550358

A co Vega ?

0/0
27.12.2016 9:24

R77o16m96a86n 57K22r22a67t74o25c78h72v87í48l 6186207846324

Jak se dostal do USA?

0/0
27.12.2016 9:04

J93i46ř57í 41H58l82a63v98á78č 1102180667728

Taky patřím k ročníku 1956. A jako strojař a fanda české techniky uznávám že strojovny představené v tom roce byly špičky. U Tatry, kde to nebyla upně nová koncepce, ale vylepšení T 111, se dá říct, že je jedinečná do dnešní doby.

+4/0
26.12.2016 17:14

J41i41ř57í 64N37e73u58m23e87i73s17t22e98r 2532675363811

706 rto také nebyl nový. 706 ro se dělal už od roku 1947 a na jeho podvozek se dala kastle z rto bez problémů namontovat, také se to při opravách dělalo.

0/0
26.12.2016 23:44

J13i88ř57í 36E18r38b85e39n 1143344596337

706 RTO byla špičkou leda designově, ale technicky to byla dvacet let stará koncepce vylepšené Škody 606 ND. Technickou bombou by bývaly byly autobusy 706 RLS, ROL a ROH, jenže jejich vývoj v Avii přikázaly stranické špičky zlikvidovat a dokumentaci zadarmo předat do Ikarusu...

0/0
29.12.2016 16:53

M76a71r73t35i41n 85H25o54u63b30a 6163531669778

auto, ktere si temer nikdo nemohl koupit

a treba tolik vysmivany Renautl v te dobe produkoval treba model Alpine, Floride, Caravelle, VW Brouka, Opel Rekord ..

+2/0
26.12.2016 16:44
Foto

J72i17ř27í 42D28v75o97ř72á23k 5795179320128

Mám doma VTM z těch let . Třeba o nákupu Renaultů se uvažovalo , nebyly devizy . Taky tam mimo jiné psali , že veškeré čs. motorky o objemu 125 ccm a výše budou standartně vybaveny dynamospouštěčem . Plány ........

0/0
27.12.2016 9:29

J71i35ř33í 48K97o88c20u12r42e85k 6665664525818

a pak jsem dělal autoškolu na Áčko na nakopávací Jawě 350. Prezidentem byl Havel...

0/0
28.12.2016 15:36

V28l83a95d44a 89S57i44m31o68n95i84k 3589613603635

Rok 1961 - ČZ 175 - dynamospuoštěč v sérii

0/0
28.12.2016 19:10
Foto

L90i66b12o39r 24V88y31k24o31u26p42i64l 9446855499597

V témže roce jsem se narodil já. Byl to dobrý rok. :-)

+3/0
26.12.2016 16:06
Foto

J89i46ř57í 23D75v77o88ř58á86k 5805129390478

Ano i ne : https://cs.wikipedia.org/wiki/1956 . I když asi osobní názor převládá .

0/0
27.12.2016 11:28

J89i46ř38í 55S20t75r83á37n52s62k60ý 4131627789114

"Roadsterů 450 bylo vyrobeno 1011 kusů a Felicií včetně varianty Super 14 863 kusů"

Když už autore opisuješ z Wikipedie, alespoň to udělej pořádně. Těch 14 tisíc kusů nebylo totiž Felicie (to byl jen kabriolet), ale Octavie, vč. varianty Super, která se lišila třeba zdvihový objemem...

+2/−2
26.12.2016 14:27

J35i22ř57í 80S18t16r48á11n47s83k85ý 4121177259584

Omluva, beru zpět. Zamotal jsem se do to sám. Nicméně, Felicia nevychází ze Spartaku, ale z octavie

0/−4
26.12.2016 14:34
Foto

J21i59ř82í 34D83v87o86ř53á68k 5125229160368

Taková labutí píseň.

+1/0
26.12.2016 13:36

K84a53r60e96l 75E63n46d38l10e92r 3323970880985

Vsadím boty, že "espětky" ještě někde jezdí - ne jako veteráni.

+2/0
26.12.2016 10:08

D53a69v18i67d 68W77e41i13s76e78r 5777890245

V Charvátské Nové Vsi má jeden pán zabývající se opravami plynovodů vodovodů, 2 kousky plně funkční. Velmi pravidelně je vídám jezdit.

0/0
26.12.2016 13:10
Foto

J53i55ř67í 12D78v62o57ř86á86k 5195479700858

U nás jezdí předválečná Tatra ( nechce se mně hledat typ , asi 1- 1,5 t ) na " kšeft " .Volant vpravo , rok výroby asi 1936 - 1938 . Doveze pár metráků uhlí , pár pytlů cementu , ... .Není to " originál veterán " , pár věcí z novějších typů . Ale stále má práci.

0/0
27.12.2016 10:30

J58i27ř36í 83E44r84b44e26n 1443104436447

Pár ano, ale přeci jen třínápravových "vejtřasek" jezdí řádově víc. Vyráběly se až do 90. let a po roce 2000 jich byly tisíce uvolněny z armádních hmotných rezerv, takže se do provozu dostaly "zánovní" 30-50 let staré vozy s najetými třeba 200 km.

Slováci tyto uloženky posílali do hutí - nádherné Tatry 805 a 138 v nepoškozeném stavu rovnou rozřezali...

0/0
29.12.2016 16:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.