Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Legendy československé techniky s rokem narození 1956

Kluzák Blaník, autobus Škoda 706 RTO a nákladní vůz Tatra 138 patří do zlatého fondu československého strojírenství. Vznikaly ve stejné době, před 60 lety. A nebyly zdaleka samy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J79a98k95u78b 86Š58a63f13a80n40d97a 7285657451231

Na L-13 (nebo to byl L-23?) jsem před cca deseti lety absolvoval základní akrobacii jako pasažér. Pěkný. Ale jak čtu, asi v rozporu s předpisy....

0/0
27.12.2016 16:18

K79a70r79e58l 96H55a27t88v14a43n48i 2344137156680

Mam kolem 700 hodin na motorovych, a po odchodu do penze jsem si vyzkousel vetrone. Naletal jsem asi 50 hodin, z toho asi 10 hodin na Blanikach (40 let stare L-13), asi 15 hodin na rumunskych Is-28 (take hodne stare), zbytek na jednosedadlovkach. Is-28 se mi zdaly prijemnejsi na pilotaz, take obratnejsi a lehci (subjektivni dojem, zapomnel jsem detaily).

0/0
27.12.2016 9:52
Foto

J22i31ř22í 90D60v62o13ř17á41k 5105269310418

Obratnější , lehčí , příjemnější na pilotáž, možná .Is - 28 neznám . Ale na základní výcvik je L 13 asi lepší . Dokáže odpustit chyby . A pokud se začínající pilot dokáže poučit z vlastních chyb , nebude je opakovat . P.S.Pokud se z nich nedokáže poučit , opakovat je asi taky nebude . Metr a půl pod zemí se toho moc opakovat nedá .

0/0
27.12.2016 11:23

K61a59r24e77l 48H93a15t76v61a49n77i 2474907936620

Poznamka: na wikipedii jsem objevil ze hmotnost prazdneho Is-28 je temer o 100kg vyssi nez L-trinactky!

0/0
31.12.2016 22:02

J39a62n 55K58a44l67a19b85z36a 6152811198729

Z tohoto článku jasně plyne, že tehdy bylo Československo skutečnou průmyslovou zemí vyrábějící špičkové a kvalitní výrobky, zcela soběstačné. Dne, 26 let po té? Morální a technický úpadek ve společnosti a průmyslu. Kombík Hjondé je nám prezentovaný jako český kombík!;-D Co zde projektují a vyrábějí naše podniky? Nic, protože už nejsou naše, ale cizáků a ti nám určují co zde budeme dělat a v jaké kvalitě....

+2/−7
27.12.2016 9:30
Foto

J38i79ř41í 74D23v65o38ř88á64k 5105399970388

26 let po té ? 1982 ? Fronty na vše .

+4/0
27.12.2016 11:14

F16r72a52n74t10i65š98e72k 53P85l51á81š62e32k 1759322197957

Mnoho nasich podniku projektuje a vyrabi. Jen jde vetsinou o technologie a technologicke celky. S primhourenim oci by se dalo rict, ze vyvojove centrum Skoda Auto v MB je ceske...

+2/0
27.12.2016 13:47

J38a31k75u96b 30Š74a64f81a61n15d97a 7395327561301

Jestli to myslíte jako kritiku současné průmyslové výroby (což se vám vzhledem k uváděnému datu nějak nepovedlo) tak si musíte uvědomit, že generace výborných konstruktérů nevyroste jen tak ze dne na den. Tedy jestli tyto výrobky představovali v roce 1956, pracovalo se na nich již nějakých 5 let před tím a ta generace konstruktérů vyrůstala ještě před válkou. Úspěch socialismu to tedy moc není, to spíše předválečného kapitalizmu. Zvlášť, když většina těchto výrobků vycházela z předchozích kapitalistických typů.

+6/0
27.12.2016 15:45

J37i94ř65í 20K36o48c82u45r28e52k 6375594215908

No jo, neměli jste je znárodňovat. Mimochodem, když byla ČR ve VŠEM soběstačná, proč soudruzi kupovali licence na tramvaje z USA, na náklaďáky od Renaultu, na lokomotivy od Sécheronu a později například licence na mangetofony od Grundig?

Jo a že nejsou "naše"? Co se divit, když komunisti ty podniky ukradli původním majitelům (Sodomkovi třeba) nebo je rozprášili (Ignác Lorenz).

Jo a ještě, jakže jsme to byli soběstační ve výpočetní technice a polovodičích? Proč se peršinku říká peršink? Proč se o něm tvrdí, že byl srovnatelný s BR120?

+1/0
28.12.2016 15:28

J89i16ř78í 67E70r18b31e41n 1853964876927

Licence na tramvajovou koncepci PCC zakoupilo ČKD nezávisle na soudruzích (stejně tak to udělal italský FIAT, polský Konstal nebo španělský MMC) a Tatra Smíchov ji dovedla k dokonalosti, zatímco Američani se na tramvaje úplně vykašlali už v 50. letech.

Licence na Saviemy (ne Renaulty) byla koupena kvůli rychlejšímu osvojení výroby poté, co pragováci systematicky torpédovali veškeré snahy Liazu a Avie natolik, že výrobu vlastních třítunek prostě nešlo zavést.

Od Sécheronu koupila Škoda jen některé detaily, rozhodně ne celou lokomotivu.

Stejně tak od Grundigu se kupovalo jen několik detailů pro kazeťáky, zatímco kotoučáky byly ryze československého původu.

0/0
29.12.2016 16:46

J48i60ř10í 43E30r38b31e53n 1663664646957

Sám ten úpadek reprezentujete: "Všechno je špatně, nic nám nepatří, nic nevyrábíme!"

Nadávat je jednodušší než se rozhlédnout... ;-€

0/0
29.12.2016 16:59

P70ř23e91m12y33s68l 69Č62u72l90í55k 8350393672240

V roce 1987 jsme byli s manželkou v Los Angeles u mého strýčka, který nás tam pozval na hodně opožděnou svatební cestu. Bydlel na severovýchodním okraji LA a na vedlejším nezastavěném pozemku stála odstavená Škoda Felicia!

0/0
27.12.2016 9:26

J35a88n 51J96e76ž27e86k 3861815127965

> zkratka RTO pak znamená „rekonstruovaný trambusový osobní“

Opravdu "rekonstruovaný"? Není to spíš "rámový"?

+1/0
27.12.2016 8:26

R24a16d16e53k 34F34o19l18p54r77e15c97h71t

Neznamená, to je tradovaný omyl. Podívejte se na to takhle: rámový podvozek není nic světoborného, aby se promítl do typového označení (rámový podvozek měly i všechny předchozí užitkové škodovky 606, 506, ... 256, ...150, ...).

0/0
27.12.2016 10:03

R44a25d11e92k 35F70o74l16p13r41e11c69h88t

To "R" tedy neznamená rámový, ale rekonstruovaný.

0/0
28.12.2016 13:28

S47e18i82d40l 89P14e18t62r 1631181485664

Než nějaké konspirace zkuste Occamovu břitvu... :-)

Zásadní trabl s L-13 je ten, že již neexistuje původní výrobce (i když "razítko na revize" má pár firem ale ty rozhodně nemají na to jít do administrativních bitev na mezinárodní úrovni) a tudíž nikdo jaksi logicky není přímo zainteresován na řešení těch 2 fatálních malérů co se staly ..

Více v tom nemá opravdu smysl hledat ...

0/0
26.12.2016 21:55

S45e26i84d88l 18P36e26t36r 1621611255934

Pardon, to měla být reakce na pana Spatziera ..

0/0
26.12.2016 21:56

P61e21t36r 90S20p73a14t83z44i86e10r34e23r 7874102885194

tak řešení přeci je...ale stojí dost peněz....je jedna firma, která zpevní kořen křídla tak, aby vyhovoval novým nařízením. Náš blaník L-13 (0920) byl jedním z prvních, kterému se této úpravy dostalo. Takže díky tomu může létat dále. Ale ne každý aeroklub má tolik financí na to, aby tuto úpravu si nechal udělat. Každý ale ví, že tato úprava není vůbec potřeba, pokud se dodrží pravidla létání a pravidelní kontroly. První nehoda v Rakousku se stala díky nesprávné letové konfiguraci. Takže ta by vůbec neměla být brána v potaz. Byla to chyba pilota. A druhá se stala díky špatným prohlídkám. Takže opět v tom blaník jako takový nebyl. Sám už něco na blaníku mám odlétáno a zeptejte se kohokoliv kdo s ním létá na jeho názor o tomto usazení.

+2/0
26.12.2016 22:25

S61e35i76d44l 56P18e84t85r 1961751255734

Létání není zábava pro chudý kluky ..:-)

Ale stejně se motáme v kruhu:

Není interes výrobce "TO" řešit systémově (protože reálně neexistuje) a proto i když podle Vás "každý ale ví, že tato úprava není vůbec potřeba" (toto si však netroufám nijak hodnotit, bo jaksi nemám certifikovanou kvalifikaci, kulaté razítko a už vůbec k dispozici výpočty či zkoušky a d. - předpokládám, že jste na tom podobně :-)) se to lepí všelijak.

Jestli "draze" nebo levně netuším nemaje relevantní porovnání :-/

"Politickou objednávku .." - viz první věta předchozího mého příspěvku.

+1/0
26.12.2016 22:46

P16e37t31r 24S31p29a62t23z96i87e58r33e13r 7784442915704

tak přeci jen byl první v ČR...zde je o tom něco psáno. http://www.falconaircraft.cz/galerie/l13-blanik-ok-0920-opet-leta

0/0
26.12.2016 22:27

P11e17t46r 17S74p36a83t80z47i52e35r50e92r 7444582405774

a jelikož je blaník prakticky nesmrtelný, protože to je nepřekonaný výcvikový stroj....tak hodný ero se prostě nenajde...tak ho holt elita pod nátlakem musela uzemnit...aby donutily aerokluby kupovat nějaké křápy odjinud..nejlépe z německa...všichni ví, že to bylo na politickou objednávku, protože nehoda díky níž se to nařízení událo, se stala jen díky nedodržení letových pravidel a kontrol. Blaník L-13 létal po celém světě. Někde na to nařízení kašlou, protože ví, že těm letadlům nic není.

+6/0
26.12.2016 20:04
Foto

J16i64ř85í 12D93v34o86ř90á30k 5125119720648

El třináctka samozřejmě hodná je . V mnoha případech stačí pustit řízení , párkrát se zhoupne , srovná se, a letí . Ale bohužel u draků starých pár desítek let ( a ne vždy se s nima létalo podle pravidel , " ostré bojové zatáčky ,překročení maximálky a prudce vybraný střemhlavý let , ..... " ) , muže dojít k únavovým lomům . Prostě pěkné , kvalitní éro , ale bohužel vývoj i výroba se zastavily . Neznám současnou situaci o uzemění , naposledy jsem ji měl v ruce někdy v roce 1988 . Ale byly tady i prototypy výkoných větroňů , které se kvůli financím , zastaralé technologii , nevyráběly VSB -62 VEGA. http://vrydl.sweb.cz/cz_vet.html#vega .

+1/0
27.12.2016 9:57

M21i26l24a83n 88C39h18a98l78u52p50a 7764786937223

Jdu vám takhle jednou neopatrně po letišti a najednou úplně zničehonic zezadu bum! A on to Blaník.;-D

+1/−1
26.12.2016 19:25

R29o62m39a28n 55K95r24a58t88o76c75h30v54í85l 6716357216264

Stalo se někomu něco?

0/0
27.12.2016 9:04

M35i35l20a65n 14C14h50a40l97u63p24a 7194336987213

Při tom prvním karambolu ještě ne, ale pak to šlo ráz na ráz: labuť, auto, lokomotiva, drak ...Až potom ten kolotoč zastavili. ;-D

+4/0
27.12.2016 10:51

D67e37n90i83s 54H75u50m61l 4372475175686

Az do roku 68 ten technicky vyvoj nebyl daleko za zapadem, ale okupace ho prakticky zastavila

+4/0
26.12.2016 18:56

S83e31i36d53l 41P34e50t52r 1821551255584

To není až tak pravda. I když okupace tomu procesu samozřejmě jen "napomohla" ..

Zásadním faktorem bylo, že v 50. letech ještě nestačila zastarat válečná a poválečná technologie zdejšího průmyslu (tehdy technický vývoj nebyl tak rychlý jako dnes a obměna se děla v cyklu 15-20 let), který válkou oproti zbytku Evropy utrpěl zcela marginální devastaci.

No a v neposlední řadě i zbylá technická inteligence (i přes masivní decimaci ze strany režimu po r. 48 a emigraci elit všech oborů) pořád měla jistou kinderstube a hlavně praxi +vzdělání ještě z "lepších dob" ...

Jakmile se tyto původně příznivé podmínky vcelku logicky vyčerpaly, nastala stagnace - pomalu a plíživě zhruba od cca poloviny 60. let , fatálně pak po r. 1970 ...

+13/0
26.12.2016 22:20

J88i86r57k42a 98B49r65u76n64n61e26r 4948872799457

Pamatuji ty doby a myslím, že máte pravdu.

+2/0
26.12.2016 22:36
Foto

J74i72ř97í 71D57v44o30ř28á13k 5545319890678

Jak jsem psal dole , taková labutí píseň mnoha oboru čs. strojařiny .

+1/0
27.12.2016 8:24
Foto

V79l25a64s51t78a 12C95o96u42f50a22l 7707709529165

Na Blaníku jsem začínal v 1991. První let jsem na něm měl 11.4.1991. Imatrikulačka 4818, AK Křižanov. Ten stroj se povedl. Jaké bylo moje překvapení, když jsem si na něm zalétal v Santa Barbaře v Kalifornii v roce 1999.

+8/0
26.12.2016 18:18
Foto

V66l36a48s72t94a 58C76o53u21f97a80l 7387699839125

Pardon, podíval jsem se do zápisníku letů. Ten Blaník měl číslo 4819.

+1/0
26.12.2016 18:24
Foto

J20i19ř80í 84D60v98o19ř47á92k 5905819120348

A co Vega ?

0/0
27.12.2016 9:24

R59o36m11a15n 37K62r91a64t80o35c40h89v36í14l 6666707506414

Jak se dostal do USA?

0/0
27.12.2016 9:04

J22i94ř31í 40H41l85a19v53á96č 1292430577908

Taky patřím k ročníku 1956. A jako strojař a fanda české techniky uznávám že strojovny představené v tom roce byly špičky. U Tatry, kde to nebyla upně nová koncepce, ale vylepšení T 111, se dá říct, že je jedinečná do dnešní doby.

+4/0
26.12.2016 17:14

J92i33ř26í 26N19e92u52m75e77i28s31t83e77r 2892585563411

706 rto také nebyl nový. 706 ro se dělal už od roku 1947 a na jeho podvozek se dala kastle z rto bez problémů namontovat, také se to při opravách dělalo.

0/0
26.12.2016 23:44

J47i95ř60í 77E86r79b92e28n 1503904606407

706 RTO byla špičkou leda designově, ale technicky to byla dvacet let stará koncepce vylepšené Škody 606 ND. Technickou bombou by bývaly byly autobusy 706 RLS, ROL a ROH, jenže jejich vývoj v Avii přikázaly stranické špičky zlikvidovat a dokumentaci zadarmo předat do Ikarusu...

0/0
29.12.2016 16:53

M42a57r17t88i42n 16H72o19u93b73a 6283741629928

auto, ktere si temer nikdo nemohl koupit

a treba tolik vysmivany Renautl v te dobe produkoval treba model Alpine, Floride, Caravelle, VW Brouka, Opel Rekord ..

+2/0
26.12.2016 16:44
Foto

J72i46ř62í 50D37v62o22ř58á33k 5815789140228

Mám doma VTM z těch let . Třeba o nákupu Renaultů se uvažovalo , nebyly devizy . Taky tam mimo jiné psali , že veškeré čs. motorky o objemu 125 ccm a výše budou standartně vybaveny dynamospouštěčem . Plány ........

0/0
27.12.2016 9:29

J40i97ř75í 27K41o22c42u29r21e41k 6515704265488

a pak jsem dělal autoškolu na Áčko na nakopávací Jawě 350. Prezidentem byl Havel...

0/0
28.12.2016 15:36

V61l66a29d30a 96S84i23m43o40n76i22k 3389473813185

Rok 1961 - ČZ 175 - dynamospuoštěč v sérii

0/0
28.12.2016 19:10
Foto

L74i37b84o30r 75V74y43k75o41u15p41i43l 9816415949907

V témže roce jsem se narodil já. Byl to dobrý rok. :-)

+3/0
26.12.2016 16:06
Foto

J34i88ř10í 54D38v12o84ř93á89k 5785989300628

Ano i ne : https://cs.wikipedia.org/wiki/1956 . I když asi osobní názor převládá .

0/0
27.12.2016 11:28

J88i92ř40í 34S53t82r55á30n94s50k15ý 4841347239884

"Roadsterů 450 bylo vyrobeno 1011 kusů a Felicií včetně varianty Super 14 863 kusů"

Když už autore opisuješ z Wikipedie, alespoň to udělej pořádně. Těch 14 tisíc kusů nebylo totiž Felicie (to byl jen kabriolet), ale Octavie, vč. varianty Super, která se lišila třeba zdvihový objemem...

+2/−2
26.12.2016 14:27

J63i12ř80í 47S48t52r33á37n92s52k16ý 4891437949514

Omluva, beru zpět. Zamotal jsem se do to sám. Nicméně, Felicia nevychází ze Spartaku, ale z octavie

0/−4
26.12.2016 14:34
Foto

J75i54ř79í 86D48v74o17ř88á97k 5855739950828

Taková labutí píseň.

+1/0
26.12.2016 13:36

K83a25r29e24l 23E30n90d18l40e59r 3763390610105

Vsadím boty, že "espětky" ještě někde jezdí - ne jako veteráni.

+2/0
26.12.2016 10:08

D86a27v62i48d 60W78e28i95s34e97r 5857470805

V Charvátské Nové Vsi má jeden pán zabývající se opravami plynovodů vodovodů, 2 kousky plně funkční. Velmi pravidelně je vídám jezdit.

0/0
26.12.2016 13:10
Foto

J74i14ř94í 73D52v69o49ř22á72k 5385929690528

U nás jezdí předválečná Tatra ( nechce se mně hledat typ , asi 1- 1,5 t ) na " kšeft " .Volant vpravo , rok výroby asi 1936 - 1938 . Doveze pár metráků uhlí , pár pytlů cementu , ... .Není to " originál veterán " , pár věcí z novějších typů . Ale stále má práci.

0/0
27.12.2016 10:30

J85i21ř25í 76E50r35b47e87n 1883354586347

Pár ano, ale přeci jen třínápravových "vejtřasek" jezdí řádově víc. Vyráběly se až do 90. let a po roce 2000 jich byly tisíce uvolněny z armádních hmotných rezerv, takže se do provozu dostaly "zánovní" 30-50 let staré vozy s najetými třeba 200 km.

Slováci tyto uloženky posílali do hutí - nádherné Tatry 805 a 138 v nepoškozeném stavu rovnou rozřezali...

0/0
29.12.2016 16:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.