- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Na L-13 (nebo to byl L-23?) jsem před cca deseti lety absolvoval základní akrobacii jako pasažér. Pěkný. Ale jak čtu, asi v rozporu s předpisy....
Mam kolem 700 hodin na motorovych, a po odchodu do penze jsem si vyzkousel vetrone. Naletal jsem asi 50 hodin, z toho asi 10 hodin na Blanikach (40 let stare L-13), asi 15 hodin na rumunskych Is-28 (take hodne stare), zbytek na jednosedadlovkach. Is-28 se mi zdaly prijemnejsi na pilotaz, take obratnejsi a lehci (subjektivni dojem, zapomnel jsem detaily).
Obratnější , lehčí , příjemnější na pilotáž, možná .Is - 28 neznám . Ale na základní výcvik je L 13 asi lepší . Dokáže odpustit chyby . A pokud se začínající pilot dokáže poučit z vlastních chyb , nebude je opakovat . P.S.Pokud se z nich nedokáže poučit , opakovat je asi taky nebude . Metr a půl pod zemí se toho moc opakovat nedá .
Z tohoto článku jasně plyne, že tehdy bylo Československo skutečnou průmyslovou zemí vyrábějící špičkové a kvalitní výrobky, zcela soběstačné. Dne, 26 let po té? Morální a technický úpadek ve společnosti a průmyslu. Kombík Hjondé je nám prezentovaný jako český kombík! Co zde projektují a vyrábějí naše podniky? Nic, protože už nejsou naše, ale cizáků a ti nám určují co zde budeme dělat a v jaké kvalitě....
V roce 1987 jsme byli s manželkou v Los Angeles u mého strýčka, který nás tam pozval na hodně opožděnou svatební cestu. Bydlel na severovýchodním okraji LA a na vedlejším nezastavěném pozemku stála odstavená Škoda Felicia!
> zkratka RTO pak znamená „rekonstruovaný trambusový osobní“
Opravdu "rekonstruovaný"? Není to spíš "rámový"?
Neznamená, to je tradovaný omyl. Podívejte se na to takhle: rámový podvozek není nic světoborného, aby se promítl do typového označení (rámový podvozek měly i všechny předchozí užitkové škodovky 606, 506, ... 256, ...150, ...).
Než nějaké konspirace zkuste Occamovu břitvu...
Zásadní trabl s L-13 je ten, že již neexistuje původní výrobce (i když "razítko na revize" má pár firem ale ty rozhodně nemají na to jít do administrativních bitev na mezinárodní úrovni) a tudíž nikdo jaksi logicky není přímo zainteresován na řešení těch 2 fatálních malérů co se staly ..
Více v tom nemá opravdu smysl hledat ...
Pardon, to měla být reakce na pana Spatziera ..
a jelikož je blaník prakticky nesmrtelný, protože to je nepřekonaný výcvikový stroj....tak hodný ero se prostě nenajde...tak ho holt elita pod nátlakem musela uzemnit...aby donutily aerokluby kupovat nějaké křápy odjinud..nejlépe z německa...všichni ví, že to bylo na politickou objednávku, protože nehoda díky níž se to nařízení událo, se stala jen díky nedodržení letových pravidel a kontrol. Blaník L-13 létal po celém světě. Někde na to nařízení kašlou, protože ví, že těm letadlům nic není.
El třináctka samozřejmě hodná je . V mnoha případech stačí pustit řízení , párkrát se zhoupne , srovná se, a letí . Ale bohužel u draků starých pár desítek let ( a ne vždy se s nima létalo podle pravidel , " ostré bojové zatáčky ,překročení maximálky a prudce vybraný střemhlavý let , ..... " ) , muže dojít k únavovým lomům . Prostě pěkné , kvalitní éro , ale bohužel vývoj i výroba se zastavily . Neznám současnou situaci o uzemění , naposledy jsem ji měl v ruce někdy v roce 1988 . Ale byly tady i prototypy výkoných větroňů , které se kvůli financím , zastaralé technologii , nevyráběly VSB -62 VEGA. http://vrydl.sweb.cz/cz_vet.html#vega .
Jdu vám takhle jednou neopatrně po letišti a najednou úplně zničehonic zezadu bum! A on to Blaník.
Az do roku 68 ten technicky vyvoj nebyl daleko za zapadem, ale okupace ho prakticky zastavila
To není až tak pravda. I když okupace tomu procesu samozřejmě jen "napomohla" ..
Zásadním faktorem bylo, že v 50. letech ještě nestačila zastarat válečná a poválečná technologie zdejšího průmyslu (tehdy technický vývoj nebyl tak rychlý jako dnes a obměna se děla v cyklu 15-20 let), který válkou oproti zbytku Evropy utrpěl zcela marginální devastaci.
No a v neposlední řadě i zbylá technická inteligence (i přes masivní decimaci ze strany režimu po r. 48 a emigraci elit všech oborů) pořád měla jistou kinderstube a hlavně praxi +vzdělání ještě z "lepších dob" ...
Jakmile se tyto původně příznivé podmínky vcelku logicky vyčerpaly, nastala stagnace - pomalu a plíživě zhruba od cca poloviny 60. let , fatálně pak po r. 1970 ...
Na Blaníku jsem začínal v 1991. První let jsem na něm měl 11.4.1991. Imatrikulačka 4818, AK Křižanov. Ten stroj se povedl. Jaké bylo moje překvapení, když jsem si na něm zalétal v Santa Barbaře v Kalifornii v roce 1999.
Pardon, podíval jsem se do zápisníku letů. Ten Blaník měl číslo 4819.