Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stíhač Jiří Maňák sestřelil dvě stodevítky a pak velel peruti „tajfunů“

V prosinci uplynulo sto let od narození Jiřího Maňáka. Jmenovaný byl jediným Čechoslovákem operačně létajícím na stíhačkách Hawker Typhoon s mohutnou kanonovou výzbrojí. Ba co víc, dokonce velel britské peruti těmito stroji vybavené.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K68a42r17e56l 25S77e13i67d52l 8989315890748

Setkání Jiřího Maňáka s Němcem od flaku mi vzdáleně připomnělo písničku od Taxmenů Spitfire a flak:

https://www.youtube.com/watch?v=-U6ULG4qg14

Ale o setkání bývalých protivníků jsem už četl více příběhů. Nedávno byl někde (snad dokonce na Technetu?) článek o americkém pilotovi bombardéru, zcela rozstříleného během náletu na Evropu, a německém stíhači, který ho nedorazil, ale doprovodil nad Kanál.

0/0
14.1.2017 2:36
Foto

K83a53r54e60l 65S73e45i66d32l 8339465600788

Taxmenská vzpomínka na Arnošta Valentu:

Špatný místo pro přistání

https://www.youtube.com/watch?v=HJlY2HXp8qM

A sabatonská vzpomínka na zahraniční piloty v RAF:

Sabaton - Aces In Exile

https://www.youtube.com/watch?v=zA1Bo72_hnQ

0/0
14.1.2017 2:55

P48e48t34r 85M38i24c45h58a83l 2830734691162

Borec, klobouk dolů.

+4/0
3.1.2017 22:31

P60a43v30e86l 42J29o95n28á57š 5901175139365

To barevné foto Typhoonu je možná Hawker Typhoon Mk.Ib JP736 HH-L od 175 Sqn RAF na základně Westhampnett.

0/0
3.1.2017 19:05

T11o46m60á83š 20Š12l66a93p90á43k 4180197168482

Velké díky patří i vám ze Spitfire clubu!

0/0
3.1.2017 18:13

T20o94m26á62š 86Š68l17a89p51á66k 4220797238902

Patří panu Vochyánovi, jak je na idnes "dobrým" zvykem tak se nezařadilo správně...

0/0
3.1.2017 18:15

T93o95m36á77š 92O96č91e71n48á28š83e11k 2803121547910

Díky za článek.

Hezké čtení

+3/0
3.1.2017 16:24

R19o52b85e30r15t 85H11e36l69e58m74b21a93i 9934703394889

A potom si vypol letecky simulator na svojom PC a isiel sa navecerat >-)))

0/−9
3.1.2017 14:02

L75u98k93á17š 40B25ě18h55o47u55n96e78k 4840868150447

Jste hloupý.

+9/0
3.1.2017 14:19

J58a56n 69S93e91m84i17k 4944987172439

Ta zminka o tom ze se nezda ze by byl se 2 sestrely nejaky velky borec je podle me zbytecna.

Nekde jsem cetl ze alespon jeden sestrel melo zhruba procento ci dve stihacu v RAF ci USAAF.

I v dobe dvou mesicu bitvy o Britanii, tedy v dobe kdy 2 mesice konstantne probihala nejvetsi letecka bitva mezi 2 kompletnimi letectvy se stovkami leteckych souboju denne bylo procento ucastniku-pilotu RAF s alespon jednim sestrelem z bitvy o Britanii pod 40%!

V "normalnim" valecnem provozu bylo casto pro stihace vzacnosti vubec potkat za celou operacni turu letoun protivnika(hlavne na konci valky)

0/0
3.1.2017 12:32

R32a79d76e54k 56F53o22l15p12r59e84c78h36t

To jste jinými slovy zopakoval přesně to samé, co je v článku řečeno. Alespoň vidíte, že to není zbytečné.

+3/0
3.1.2017 12:56

J76o73s66e39f 13'56J83o71e68' 75V45o46c10h45y95á89n 8913988182330

Pěkně jste to vystihnul R^

Nicméně bohužel je řada lidí, kteří podobný vhled nemají a těžko pochopí, že velká spousta pilotů odlétala stovky hodin a i když sestřel nezaznamanala, odvedl každý obrovský kus práce. Stejně tak i mnozí s poměrně krátkou službou.

Např. Karel Kosina, DFC - létal od počátku až do konce války, odsloužil 2 kompletní a část 3. turnusu (tj. více jak 2x 200 operačních hodin), ale má zapsaného jen jednoho poškozeného. Tak či tak vynikající letec.

http://www.czechspitfireclub.cz/?pilot=kosina_karel

+3/0
3.1.2017 12:57

J80a85n 75S70m11í50t35k72o 8804132844735

OT poznámka: ono těch dnů, kdy se za BoB skutečně rozsáhle bojovalo, zase tolik nebylo. Přes tisíc vzletů se Fighter Command dostalo jen ve třech dnech, typicky jich bylo mnohem míň, kolem 600-700. A z nich byla i tak většina hlídky (nad konvoji, popřípadě čtveřice stíhaček honila v mracích osamělý průzkumák atp.) Do toho si přidejte, že většinu bojů nesla na bedrech 11. skupina (což iritovalo některé ambiciózní jedince, kteří se cítili odstrčeni) a třeba 12. měla většinou hlídat její letiště. O 13. ani nemluvě, ta si "zabojovala" jen párkrát.

Představa, že vzlétne z každé strany pár set letadel, potkají se na jednom místě a z polí pod sebou udělají ráj sběračů kovů, je poněkud mylná :-)

(Ono ostatně legendárního 15. září vzlétlo FC do boje jen v 705 případech - ale kontrolorům se podařilo většinu stíhaček dostat do kontaktu s nepřítelem.)

+2/0
3.1.2017 16:19

M77a43r27t28i27n 76S90c51h32e71l63l14o41n17g 3555170261251

DIky za clanek !

+7/0
3.1.2017 10:32

J19a60n 76S55m55í90t96k95o 8384622314215

Detaily: Airacobra, ne Aircobra; a Lübeck, ne Lubeck.

Jinak k tomu počtu sestřelů (resp. jeho nedůležitosti): ke konci války existovali spojenečtí piloti, co za celý turnus nikoho ve vzduchu nepotkali - obecně bylo pro RAF a USAAF těžší "shánět" cíle, Němcům stačilo vzlétnout :-)

Pak tu ale jsou i případy, kdy třeba (relativně) nový pilot ve svém prvním boji na hlavu porazil protivníka - třeba F/Lt Audet v prosinci 1944 sestřelil na Spitu během jediného letu hned pět stíhaček LW (a byl jediný, komu se to na Spitu za celou válku povedlo), přitom operačně létal teprve od září.

+5/0
3.1.2017 9:52

R89a65d90e70k 68F66o28l76p71r24e17c65h10t

jasně, díky za upozornění, opravím

+3/0
3.1.2017 10:27

J18o31s71e38f 93'93J27o55e65' 92V34o96c32h87y35á31n 8303488382290

Díky moc za parádní článek s připomínkou jednoho z našich hrdinů [>-] R^

Profil J. Maňáka včetně přehledu služby, odkazů na literatutu a další weby

http://www.czechspitfireclub.cz/?pilot=manak_jiri

Pamětní deska v Č. Budějovicích

http://www.vets.cz/vpm/22545-pametni-deska-jiri-manak/#22545-pametni-deska-jiri-manak%22

Projekt zrestaurování Hawkeru Typhoon

http://hawkertyphoon.com/

+6/0
3.1.2017 9:02

D20a81n96i22e69l 48S88o88b49o52t94a 9529204546460

Pěkný článek. Čechoslováci velení britských perutí moc neužili. Snad jen Maňák pár měsíců, jinak zbývající dva jen pár dní než je sestřelili.

+1/0
3.1.2017 8:54

M68a35r67t44i68n 13P65l34a71t66i73l 9451783911558

Když čtu články o těchto hrdinech, tak si říkám, jaká je škoda, že Havel a jeho kamarádi neměli koule na to poslat komouše do kriminálu.

+15/0
3.1.2017 8:54

J51i75ř78í 45J88i36r34o58u68d54e14k 8376169234974

Neměl. On se totiž s kom dohodl. A ty, jako byl i Mańák, či i můj otec, podrazil. Posloužili mu jen jako ,,křoví"Rv Nepodepsal zákon o jejich odškodnění, ovšem vysoké odstupné a vysoké výsluhy pro estébáky a další exponenty kom režimu požehnalRvProč asi!!?

+8/−7
3.1.2017 9:28

J80i85ř77í 50J66i94r62o14u68d26e54k 8576349554954

Zač to mínus pane Stonek? Za pravdu?

+1/0
3.1.2017 11:16

R13a19d96i93m 11S28r72a73m64e19k 2444764979883

ode mně máte mínus za to že nesnáším když komouš moralizuje

+1/−2
3.1.2017 13:16

D63a74v59i20d 73N84o86v67o37t34n59ý 2877712205299

Teď si nejsem moc jistý, ale možná si pletete dvě dost podobná jména - Jiroudek a Jirousek, přičemž ten komouš (myšlením, nikoliv nutně členstvím) je ten druhý ... pokud se tedy nepletu, taky se mi dost často ty dvě jména zamíchají.

0/0
3.1.2017 17:04

R44a78d98i12m 72S51r94a39m21e21k 2784174229223

ups, proboha máte pravdu. Panu Jiroudkovi se moc omlouvám. Pro mně palec domů Rv

+2/0
3.1.2017 18:11

J41a32n 27S63e24m14i50k 4944467602709

president nevyplaci ani neschvaluje ani odskodneni, ani vysluhy, to dela vlada a parlament.

co se tyce tech vysluh pro estebaky tak mate samozrejme pravdu

+1/0
3.1.2017 14:01

J18i44ř80í 72J43i22r56o62u54d30e39k 8446749354474

Tak to nedělejte! Nejspíš je to totiž o VásRv Co víte o zákonu z r. 1992, KTERÝ SE TÝKAL TAKOVÝCH LIDÍ, JAKO Mańák, a celá řada dalších, mého otce nevyjímaje (účastníka , m.j, i BoB!), který jim Havel slíbil a poté jej nepodepsal, ač již vyšel ve sbírce zákonů?

0/0
3.1.2017 15:00

J67i44ř47í 97J93i76r74o54u95d12e42k 8336569154784

Tato má reakce byla na p. Semíka!Pro Vás pak je tam ovšem též vysvětlení o tom, jak to bylo ve skutečnosti:-( Můj otec, jako jeden z mála (!), létal po celou II.WW(jako stihač již ve Fr., pak v RAF u třistadesítky jeden turnus, další u osmašedesáté noční a poté až do konce července 45 u TC RAF)!

0/0
3.1.2017 15:10

J49i42ř47í 40J63i16r24o66u77d97e31k 8536679904114

Oprava- nikoli do konce, ale počátku července, poté létal již doma u Čs. voj. dopr, skupiny do konce r. 1945. Pak létal u ČSA, než byl vr. 50 jako i další vyhozen na dlažbu! Na mém blogu na i-dnes jsem zveřejnil cca dvacet článků na toto téma (Rytíři nebes), vč. fotodok. i kopií originálů dokumentů! Mnohé z otcových kolegů a kamarádů jsem znal osobně!

0/0
3.1.2017 15:20

J86a52n 37S76e46m15i56k 4474657922439

ja vim, uz jste to psal ze jste syn nebo vnuk pilota Jiroudka.

Kazdopadne o tom ze by havel odmitl podepsat zakon ohledne odskodneni perzekvovanych prislusniku odboje, to nevim.

Nemohl by jste dat prosim na nejaky clanek kde se specifikuje jaky to byl konkretni zakon?

dekuji

0/0
3.1.2017 15:54

J89a83n 70S11e88m10i57k 4754807962969

technicka: zakon nemuze vyjit ve sbirce zakonu pred tim nez ho podepise prezident

0/−1
3.1.2017 16:00

J43i71ř40í 53J77i69r98o72u32d16e63k 8946249884954

Omyl, nebylo to výjimkou ani za kom. Dokonce i Charta OSN o lidsk.právech pod.č. 77(!) vyšla i u nás ve sbírce zák., parafována tehdejším min. zahr. Chńoupkem, ovšem nikdy nenabyla platnosti, neb neprošla přísl. legislativou!

Všechny tyto materiály, tedy i ony ,,o náhradách PRO AKTIVNÍ ÚČASTNÍKY ODBOJE za II.WW" byly vydávány v tzv. ,,sentinelu", čili ve st. nakladatelství techn. literatury, stejně tak jako i jiné zákony a zák. normy. V zákonu o oněch náhradách byly stanoveny částky za každý celý měsíc aktivní účasti v odboji v různých rozpětích. U mého otce se jednalo coby u pilota o nejvyšší sazbu, to vše pak za 72 měsíců, což je i právně doloženo!

0/0
3.1.2017 16:54

J78i67ř72í 91J94i80r46o29u26d39e95k 8766199314944

P.S.: jsem syn, poslední žijící PŘÍMÝ potomek!

0/0
3.1.2017 16:58

J91a20n 14S89e19m65i46k 4914377862479

Jmeno vaseho otce znam. O letectvi se zajimam

+1/0
3.1.2017 17:52

J92a70n 36S36e88m55i21k 4924307882129

Mezinarodni smlouvy ktere stat prijme se ridi jinym rezimem.

Tam to president nepodepisuje protoze se stavaji soucasti prava statu automaticky.

(a proto tam neni potreba podpis prezidenta aby to vstoupilo v platnost a mohlo se ro publikovat ve sbirce zakonu)

podpis prezidenta podminuje jen zakony prijate parlamentem.

Kazdopadne to je jen technikalita.

Nemate odkaz na jmeno toho zakona ktery jak rikate Havel odmitl podpesat? A kdy to bylo?

diky

0/0
3.1.2017 17:52

J88i12ř25í 95J51i23r23o80u91d89e50k 8366249524894

Pokusím se jej dohledat v rod. archivu. Jeden výtisk mně otec předal.

0/0
3.1.2017 18:10

J34a79n 39S42e75m45i14k 4564877752929

diky.... podivam se na tento clanek jeste v prubehu tydne zda neco pripisete

0/0
4.1.2017 12:16

J89a49n 49S65e26m10i15k 4884317122739

v te dobe se skandovalo "nejsme jako oni" a nejakych 99% procent ne-clenu KSC tomu tleskala.(nehlede o nezanedbatelnem poctu 10% obyvatel CR kteri cleny komunisticke strany byli)

Nemuzete vsechno svadet na Havla;-)

+3/0
3.1.2017 12:34

J22a23n 32S77e55m93i57k 4524437212829

navic: komunisticka sebranka ktera se udrzela a prosperovala a lezla do politiky v porevolucni dobe nebyli ti Jakesove, Stepanove , Strougalove a spol. ktere by slo mozna za neco posadit do vezeni....

...ale ti Babisove, Mladkove co byli proste jen bezpaterni karieriste- ti realne za komunistu neprovedli nic za co by je slo zavrit.....

+7/0
3.1.2017 12:42

J97i31ř40í 62J87i23r66o83u54d37e29k 8586339724414

R^

Kolega mého táty. Měl velice hezké dcerky- dvojčata;-)

+2/0
3.1.2017 8:54

A36n72t49o30n35í31n 87H59r67b26e20k 9968891194985

Výborný článek! Znal jsem Jiřího Maňáka prostřednictvím bratra letce a později i jako "kolegu" traktoristu. Byl to výborný člověk a vůbec nezatrpkl. Jeho otec založil v Českých Budějovicích soustavná meteorologická pozorování a v roce 1927 naměřil rekordních -27 °C.

+6/0
3.1.2017 8:18

M45a42r80t17i51n 28D35a63v22i91d 8320468568467

Teplotu opravuji, správně je -42,2 °C, dne 11. 2. 1929 v Litvínovicích (u Českých Budějovic).

0/0
3.1.2017 11:18

L91u63k98á14š 24G67r83ü12n22d85e61l 4207702715452

Ještě pro doplnění.. u 601. se málem zabil, protože mu pilot - student usekl vrtuli kormidla ;-)

0/0
3.1.2017 7:59

R77i25c75h73a54r91d 86A77u25b31r22e11c19h37t 1382121836400

Dovolil bych si zmínit, že Sagan je Zaháň. Ta co se kolem potulovala Božena Němcová.

+9/0
3.1.2017 7:10

J22o74s62e20f 92P74i51š25v42e29j93c 5556406568629

Taky si na ten článek v ABC vzpomínám :-)

Bohužel tam už tenkrát nebylo uvedeno jak se mu komanči po válce odvděčili :-(

+13/0
3.1.2017 6:35

J27a44n 75S55e72m12i54k 4144847822819

jo, to byl Sorel v ABC..... Sorel delal za komunistu dobrou praci v ABC ohledne popularizace odkazu nasich letcu... musel drzet mantinely aby se to dostalo do casopisu , dan rezimu

+3/0
3.1.2017 12:37

O11l65d74ř74i83c83h 76Ř78e57z95n82í66k 7325112314398

v titulku inzerujte sestřel dvou bf 109 a v textu už dva fw 190

0/−6
3.1.2017 6:16

V58á67c83l69a90v 64P48c90h91á61l55e20k 8386672701762

Čtěte pozorně. Sestřelil 2 Bf-109 v době kdy sloužil na Hurricane IIB, Posléze, v době služby na Spitfire Lf Mk IX měl připsáno počkození dvou FW190

+8/0
3.1.2017 6:44

T37o20m73á84š 50V67a44š19e77k 6612976650442

Vzpomínám si na povídku v "ábíčku" někdy v ́86. Jiří Maňák je, pokud si dobře pamatuju, jeden ze tří lidí na světě, kteří přežili přistání typhoona na vodě, ale ta povídka byla hlavně o tom jak ho vyslýchali v zajetí (snad ještě v Holandsku). Jak po týdnu se změnil důstojník (teď to byl bývalý pilot luftwaffe - po úrazu), který jenom sepsal jeho personálie - před přesunutím do zajateckého tábora, a na rozloučenou mu řekl: "a až se vrátíte domů, pozdravujte Prahu." Pokusím se to najít, a kdyžtak dám odkaz. Moc pěkná povídka (s krásným obrázkem přes horní část dvoustrany). A redakci děkuju za článek.

+26/0
3.1.2017 5:49

J77i53ř54í 50N72e95u46m11e22i90s45t27e82r 2812315373651

Ano, vzpomínám si. A také, že Jiří Maňák vystupoval u výslechu, poněkud logičtěji, jako George Manak, nikoliv James.

+3/0
3.1.2017 5:56

K50a89r35e16l 39K22o37n46e88č89n32ý 9737913384656

Ano, George Manak, tu povídku jsem četl mnohokrát.

0/0
3.1.2017 7:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.