Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zemřel sociolog Bauman. Ukázal, že holokaust byl produktem moderní doby

Ve věku 91 let zemřel známý polský sociolog Zygmunt Bauman. S odvoláním na profesorku Aleksandru Kaniu, Baumanovu druhou ženu, o tom informovala polská média. Sociolog, který posledních několik desetiletí strávil v Anglii, patřil mezi nejvlivnější odborníky v oboru vůbec.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K13a74r34e90l 13P32a76n86c95e94r 7971110578584

Rudy Komisar, ktery po cistkach utekl do Israele. To on byl produktem moderni doby, komunismu.

0/0
15.1.2017 11:19

J51a78n 46P76a73v61e37l 8373282908736

Člověk si může všimnout, že většina lidí pracující v oblastech jako je sociologie jsou levičáci, tudíž jsou v principu ve své bublině. Jsou to levičáci, kolegové jsou levičáci, oponenti jsou levičáci. Levá bublina jak vyšitá.

Docela by mě zajímalo, co by na to řekl.

0/0
14.1.2017 13:46

J30i17r37i 79B21r87a56d 6474665293793

Prosim nehledejte nic negativniho proti Zidum co ted napisi. Ale nebyli to prave oni kdo se pristehovavali do jinych zemi, a prinaseli si sve zvyky a zpusob zivota?

Jsou to vlastne takovy "pionyri" utecencu/pristehovalcu.

Ten problem v tomto neni.

Zide se vzdy snazily kraj do ktereho prisly rozvijet a opravdu obohacovat.

Kdezto nyni se jedna o pristehovalce kteri chteji brat a jeste hostiltele nenavidi.

+3/−1
10.1.2017 12:23
Foto

J16i64ř31í 62D58v55o69ř20á74k 5645459640288

Ano , imigrant do každé diskuze . Už to unavuje . P.S. V dobách , kdy se evropané mlátili klacky ,kameny , tak v Mezopotámii znali bronz , věděli , že palmy jsou dvoudomé rostliny a prováděli umělé opylování , používali "archimédův šroub " pro čerpání vody na zavlažování , měli státní zřízení , včetně právního zákoníku , výběru daní , znali písmo , základy matematiky . A v Evropě ? Jak film " Osada havranů " .

+1/−2
10.1.2017 18:13

J86o14z72e28f 91K10o74s56t42e27l82a25n48s16k83ý 8165512639906

Málo sa o tom, hovorí, prakticky vôbec. Ale za myšlienkou holokaustu prapôvodne bol darwinizmus. Darwin samozrejme za nič nemôže, ale holokaust ukazuje, ako to môže s ľudstvom dopadnúť, keď sa ľudia začnú správať príliš "vedecky".

Aby som bol presnejší, medzi Darwinizmom a holokaustom v podaní Hitler je ešte jeden medzičlánok - Friedrich Nietzche. Tento nemecký filozof sa inšpiroval darwinizmom a to, čo platí v ríši zvierat, automaticky preniesol na správanie ľudí:

Teda že v prírode /na Zemi/ prežíjú len tí najsilnejší, slabí nemajú nárok. A tí silnejší postupne zničia, to jest ́pozabíjajú tých slabších a zostane len ten nejschopnejší druh, resp. rasa.

V tomto smere si nemožno nevšimnúť podobnosti medzi darwinizmom a nacizmom. Hitler si k tomu ešte dodal, že ak nejaká tlupa zvierat zlikviduje inú tlupu zvierat, niekto jej to nemá za zlé - jednoducho prežili tí silnejší. Úplne rovnaký postup zvolil voči židom, cigánom či Slovanom: Anglosasov považoval za vyspelejší "poddruh" človeka, ktorá má právo, či dokonca povinnosť vyhubiť nižšie poddruhy človeka. A keď sa tak stane, predpokladal, že história sa už nebude na nič pýtať. Podobne ako teraz nemoralizujeme nad tým, že homo sapiens poslal sa smetisko dejín neandrtálcov.

Podobne "vedecky", len v inom smere sa správali aj komunisti - aj ich filozofia mala názov "vedecký komunizmus". A podobné "vedecké" názory vidíme aj v súčasnosti v podobe genderizmu, multi-kulturalizmu, ekologizmu a ďalších nezmyselných -izmov.

+3/−3
10.1.2017 11:52

F38r71a72n81t55i21š12e81k 67L18u25f18t 2833518198

Prvotní byl antisemitizmus u Hitlera a některých dalších stejný jaký byl i před tím a jinde. Darwinizmus fungoval jenom jako racionalizace/ospravedlnění. Ne že by se u člověka neuplatňoval, uplatňuje se, ale nacistický výklad byl nesprávný a zjednodušující. Pominuli sociální vztahy, špatně chápali kdo jak s kým kooperuje a kdo komu konkuruje a nakonec i kdo je tady ten silnější a na to doplatili. Uplatňovat vědu a Darwina je OK i v politice, ale musí se to umět

+2/−1
10.1.2017 14:55

P92e17t25e37r 55N66o53v33á72k 4463473460197

Vaše tvrzení - antisemitismus napřed, darwinismus potom - je široce rozšířené, jenže neprokazatelné. Po válce mnoha lidem z různých politických směrů vyhovovala představa Hitlera jako iracionálního šíleného pošuka a tento přístup přetrvává dodnes. Hodí se do krámu jak Němcům ("Svedl nás šílenec!"), tak Židům ("Naše utrpení bylo jedinečné, nevysvětlitelné a nepochopitelné!"). Faktem zůstává, že kdyby si Hitler chtěl svůj antisemitismus odůvodnit nějakou záminkou ex post, měl na výběr celou škálu již existujících a prověřených postupů ( Lichváři!, Zabili Krista!, Žerou lidi (nebo panny aspoň)!, ...) a nemusel v žádném případě konstruovat složitou a pro většinu Němců naprosto nezajímavou sociálně darwinistickou teorii. Je mi jasné, že přírodovědci dnes hájí Darwina do roztrhání těla, jenže tvrzení, že sociální darwinismus není darwinismus, připomíná tvrzení jednoho bývalého prezidenta "Orální sex není sex.". Samotný Darwin byl rasistou a výslovně připouštěl konkurenční boj mezi rasami. As simple as that!

0/0
10.1.2017 22:32

F49r84a13n32t11i54š36e55k 23L31u27f16t 2883288178

Hitlerův antisemitizus se projevil už v Mein Kampfu: Židi můžou za potupu Německa kvůli první světové + parazitují na národu v němž žijí, můžou za komunizmus v Rusku, spiknutí světového židovstva... atp. Z Mein Kampfu je to prokazatelné. Řeči o Darwinizmu byly vedlejší a už vůbec je nesmysl že by našel argumenty proti židům v Darwinovi. Vztah pojmů Darwinizmus vs. sociální Darwinizmus vidíte úplně špatně viz wiki:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Soci%C3%A1ln%C3%AD_darwinismus

(Nejste náhodou věřící, který hledá argumenty proti vědě v Hitlerovi? to by bylo k smíchu)

0/0
11.1.2017 0:12

P47e26t19e97r 73N39o22v76á90k 4233173340837

Citát z Darwina: "It must not beforgotten that although a high standard of morality gives but a slightor no advantage to each individual man and his children over the othermen of the same tribe, yet that an increase in the number ofwell-endowed men and an advancement in the standard of morality willcertainly give an immense advantage to one tribe over another. A tribeincluding many members who, from possessing in a high degree the spiritof patriotism, fidelity, obedience, courage, and sympathy, were alwaysready to aid one another, and to sacrifice themselves for the commongood, would be victorious over most other tribes; and this would benatural selection."

Přesně v tom smyslu to Hitler pochopil taky - totiž že v případě kulturního člověka již nejde o selekci mezi jedinci, ale selekci mezi kmeny (Hitler psal národy). Vy jste ten Mein Kampf asi nečetl, co?

Já sám jsem agnostik, ale moc dobře vím, na co narážíte. Ano, argumentaci etickými a politickými důsledky Darwinovy teorie používají i kreacionisté, je mi to známo, ale k smíchu mi to nepřijde.Tyto důsledky lze v myšlení Hitlera vysledovat, prostě tak, že si přečtete, co napsal, bez ohledu na to, zda v Boha věříte, nebo ne.

0/0
11.1.2017 1:25

J47a10n 45P17a73v92e41l 8813142928166

Rasismus je přirozené a z hlediska přírody správné chování. Nicméně, člověk je zvíře s kulturou, tudíž se dokážeme nad určité naprogramované věci přenést, protože v současné době už nejsou úplně platné (nejsou úplně platné, ale také nejsou něco, co můžeme hodit do koše)

0/0
14.1.2017 13:30

J39a25n 62P79u85l96e30c 4658477461845

:-(

0/0
10.1.2017 11:16

M55i36c49h72a78l 36Ž18á21k 8189920299512

Velmi pekne napsano, chytry pan. Ovsem ten posledni odstavec mi prijde "jiny" nez vse co rikal. Ono to neni tak jednoduche. Ti prichozi musi chtit zit s vami a neco delat. To je problem

+2/0
10.1.2017 8:52

P18a22v85e20l 42N95o85v34o43t33n13y 2683573763429

Do teorie pana sociologa, ze se " na internete bavime s lidmi co s nami souhlasi" mi nejak nezapada pan Vanek. ;-D

+2/0
10.1.2017 0:18

J89a92n 92N51o85v47á61k 6544184

To, že se snažíte společně s jinými někoho dehonestovat či jinak zesmešnit, ještě neznamená, že se s ním bavíte a o je ho pohledech na věc skutečně přemýšlíte... (Prosím, nepište, že se pan Vaněk zesměšňuje sám... Ono vlastně někde o konkrétní názory tohoto člověka. I když jako příklad jen to trefné).

+1/0
10.1.2017 0:51

P66a11v23e15l 73N91o83v22o19t73n53y 2663103863879

Nahodou, uprijme ja o jeho pohledech (a jemu podobnych) premyslim. A par veci mne napadlo.

a) provokace

b) masochismus

c) nenavist k zapadni civilizaci

d) touha byt jiny

e) recese

f) poturceni

Mohl bych psat a psat.

0/0
10.1.2017 1:05

J68a61n 21N51o31v33á80k 6244124

Jasně, na trolly platí jiný metr.... Ale to co jsem popsal já platí na lidi s jiným názorem. Prostě místo přemýšlení se hned raději staví bariéra.

0/0
10.1.2017 1:08

P92a27v28e25l 50N43o13v55o66t77n52y 2413823803609

To mate pravdu, nekdy nekoho presvedcit musi byt clovek tak trosku psycholog a taktik. Ale pokud ma nekdo regulerne tak patnact minusu na jedno plus, spise mi z toho vychazi, ze by se mel zamyslet hlavne on.

0/0
10.1.2017 1:49

J50a49n 89N58o83v33á74k 6894164

Hmmm.... Já jsem třeba nervózní, když dostávám plusy. Protože sem nechodí žádní velcí myslitelé, vždy se sám sebe ptám, kde jsem ke svému názoru přišel, že ho se mnou sdílejí lidé, kterých si nevážím.

0/0
10.1.2017 1:56

P14a82v34e36l 20N33o83v85o85t21n21y 2553733673709

To si nemyslim. Prumerny cesky clovek je v porovnani s jinymi narody nadprumerne chytry. Za druhe nemusite byt zrovna na matematiku nebo biologii, ale musite si umet poradit. Anglicky se tomu rika "street smart", a v tom jsou Cesi take dobri. Takze ja se z plusu, az na par vyjimek, tesim.

+1/−1
10.1.2017 2:11
Foto

P75a69v96e98l 31K43a56s84í79k60, 10T80e43c31h39n77e27t37.22c21z

Se kterými jinými národy? Protože to, co popisujete, taky může být jen availability bias v kombinaci s identity-protective cognition...

+3/0
10.1.2017 7:40

K67a18r76e45l 43N93e66č54a71s 5683149760810

;-D;-D;-D

0/0
10.1.2017 11:42

K28a82r24e35l 74N67e71č57a96s 5533749190510

To ale napadlo vás,pane Novotný.:-)

0/0
10.1.2017 11:41

S49e64i55d42l 92P28e61t56r 1131661925614

Jestli lze něco vůbec označit za "pokrok", tak se jej rozhodně nikdy v dějinách v pozitivním smyslu nezúčastnili sociologové, filozofové a podobní mudrlanti ale pouze a výhradně vývoj vědy, techniky, technologie a poznání obecně .

Po sociálních inženýrech tu odjakživa zbyly jen desítky milionů mrtvol , a je jedno jestli začneme u Francouzské revoluce a budeme pokračovat přes Lenina, Stalina, Hitlera po Gottwalda nebo to vezmeme od Castra, Pol Pota, Kaddafího až třeba po Chomejního ...:-(

+1/−5
10.1.2017 0:05

J65a37n 76N11o23v21á55k 6334984

Člověče, s tímhle vystoupením byste mohl dělat zábavné pořady. .)

Filozofie je počátek všech věd a sociologie je nauka o společnosti, včetně zvěrstev napáchaných lidmi z technických oborů... Vaše konstatování je ale typické pro člověka z technického oboru = omezený rozhled.

+4/0
10.1.2017 0:49
Foto

P24a48v25e52l 51K68a49s62í69k64, 11T35e90c53h11n98e38t75.85c25z

A jak definujete to "poznání obecně"?

0/0
10.1.2017 7:17

K34a25r26e30l 72N19e40č93a55s 5833429280850

Pane Seidl,společenské vědy i troufám si říci spiritualita a zejména kultura jsou předpokladem i pro technický vývoj.

Fyzika a matematika ,zejména geometrie byla vždy uzce spojena i s vědami společenskými.

Společenské vědy si musí klást fundamentální otázky.Pokud se vytratí respekt k člověku,nedopadne sebevíce technicky rozvinutá společnost dobře.:-)

+1/0
10.1.2017 11:53

I52r34e26n39a 89P50l58a21c92h43e11t90k35o73v83á 3744124830457

"stalinista bauman pusobil v letech 1945-1953 ve vojenskych oddilech ministerstva vnitra a bojoval proti antikomunistickemu podzemi. v ramci tohoto nelitostneho tazeni bylo zabito, zavrazdeno a popraveno nekolik tisic osob. bauman ktery zastaval velitelskou funkci byl za tuto cinnost vyznamenam valecnym krizem. v padesatych letech byl konfident vojenske rozvedky". rozhorcenym diskusim na polskych webech se nelze divit

+4/−1
10.1.2017 0:02

K69a18r73e98l 32N93e78č42a38s 5553179840320

Paní Plachetková, vy patříte k soudcům?Proč nálepkujete někoho,jehož dílo zřejmě neznáte?

Polské weby jsou stejné jako naše aj.Zvláště je na polských webech rozvinutý antisemitismus všeho druhu.Zřejmě se na takové vlně ukájíte i vy??:-)

+2/−2
10.1.2017 11:58

I81r49e48n28a 84P68l48a34c36h13e41t80k24o38v46á 3444564280527

jenom jsem doplnila pro vas neznamou cast zivota pana sociologa

+2/0
10.1.2017 22:18

T98o96m58á76š 77N34o93v44o20t18n30ý 6645847579789

Co tak čtu reakce polských diskutérů, tak někteří jsou hodně hnusní.

+2/0
9.1.2017 23:00

J19i85ř35í 64N88e43u45m20e42i14s42t28e17r 2652415963801

Ano. Oni jsou na rudý teror.poněkud háklivější než my. A na nějakou tu mladickou nerozvaznost neslyší. Zvlášť když Semjon pod křídly nkvd docela udělal kariéru.

+6/0
9.1.2017 23:22

T36o63m85á35š 33N71o69v93o90t33n37ý 6255157479559

Jo, to je jeden typ reakcí. A některým stačí to, že je Žid a tím mají jasno. :-(

+1/0
9.1.2017 23:32

K33a44r29e60l 19N90e39č19a63s 5853259710450

Pane Neumeister,oni jsou na rudý teror tak hákliví,že chtějí žalovat významnou spisovatelku Tokarzukovou za knihu o protižidovském teroru a běsnění a k Babimu jaru už tak hákliví mnozí nejsou.:-/

0/0
10.1.2017 12:00

M16a85r78t78i20n 48C38a31j71t53h84a23m65l 3691968196170

Teď ho rozebírají na Plusu. Tolik let tu žil a vůbec jsem ho neznal. Holt jdu svůj život jinou cestou. Asi škoda ho vůbec v životě minout.

0/0
9.1.2017 21:25

K93a37t66e85ř93i72n45a 80V87a89š96á53k31o49v17á 5101332869155

ja ho cetla rada, ale je fakt, ze mam rok dva sociologie

0/0
9.1.2017 21:40

R53i58c15h65a19r34d 61B90a44r46t52o30š 4419105569901

V lecčems má pravdu, zejména s tou nejistotou a z toho vyplývající nespokojeností, pod to bych se podepsal.

+1/0
9.1.2017 20:28

D87a15v59i22d 23C43e96c31h 6583417760494

Holocaust... produkt modernej doby ?

A co likvidacia Kartaga, alebo dalsie likvidacne akcie Rima, pachane na narodoch zijucich okolo Rima, pripadne likvidacne a presidlovacie akcie Asyrcanov ?

+3/−3
9.1.2017 20:11

K14a76r23e42l 82N91e64č57a88s 5703569610420

???

+1/−1
9.1.2017 20:20

R80i11c43h45a68r65d 53B74a57r29t93o73š 4749915209601

Taky jsem to moc nepobral. Holokaust byl podle mě něco, co už tu mnohokrát bylo, jen s jinými, "moderními" nástroji.

+6/−2
9.1.2017 20:26

E82v16a 77K56o21l86á66ř32o20v47á 1484440972112

Takovahle forma genocidy le nikdy predtim neprobehla.

I genocida Armenu o generaci driv byla podobna primitivnim masakrum znamym z drivejsich dob.

Holokaust byla prvni genocida, ktera se opirala o ideologii. Byl podlozen "vedecky", lide byli dehumanizovani (zname "vyrizovani jednotek" namisto vrazdeni lidi). Vzniklo dokonce oddeleni prumyslu na zefektneni genocidy, pricemz vse probihalo za nejvyssiho utajeni.

Nic takoveho drive nebylo.

+10/−1
9.1.2017 21:07

J26a58k96u78b 41M41a63t85o89u74š 3335732552563

Nesouhlasím genocida Kartága byla taky ideologická, jejímž cílem vymazat Kartágo kompletně nejen jako civilizaci, ale i jako národ. Jediný rozdíl je že Římané bojovali proti vnějšímu nepřáteli zatímco nacisti si našli vnitřního.

Navíc musíte brát v úvahu že informace co máme o vyhlazení Kartága máme hlavně od Římanů to je jako kdybychom se o holokaustu dozvěděli od Nacistů.

0/−4
9.1.2017 22:26
Foto

J29i67ř18í 98D54v95o16ř64á78k 5155309930448

Nejsem odborník , ale holokaust za druhé světové byl pouze eskalací dřívějších pogromů . Židé dlouho nesměli vlastnit půdu , a dbali na vzdělání . Křesťani ,až někdy do roku 1415, nesměli požadovat úroky z půjček . Tak židům nezbylo nic jiného , než se věnovat obchodu, půjčováním peněz . A pro spousty lidí bylo příjemné vyplenit obchod , vyhnat je a tím zlikvidovat svoje dluhy . No a Dolfa to pojal celostátně . Podobně jako Lenin , Stalin , ....... .

+3/−3
9.1.2017 20:07

F20r34a30n26t19i76š56e13k 45N75o94v60o77t96n95ý 8254126325479

Bauman byl významný nejen pro sociology, ale i pro antropology, politology nebo historiky. Dokázal vidět problémy společnosti v hrozně širokých souvislostech, což je něco, co dnes bohužel většina společenskovědních kateder moc neučí. Místo toho produkují absolventy s nezajímavými "diplomkami pro diplomky," bez kontextu, bez souvislostí, bez přesahu k širším otázkám společnosti, kultury, dějin. Jasně, chápu, že nemůže být každý absolvent sociologie jako Bauman, ale stejně...

+7/0
9.1.2017 19:51

J41a19k13u51b 39Z49e88m11á93n60e78k 2914583471968

Naštěstí nám velké odborníky na zmíněné obory neúnavně produkují katedry jiné, zejména technické. I v této diskusi je spousta lidí, kteří se neváhají pochlubit se zasvěcenějším názorem a zpochybňovat ten páně profesorův.

+1/−1
9.1.2017 21:29

J52a61n 69N58o24v96á97k 6534834

Člověk z technického oboru je se možná tak chlubí, ale jeho názor nebude zasvěcenější .)

0/0
10.1.2017 1:40

K90a22t48e76ř98i20n48a 76V81a81š62á34k16o81v89á 5761292749615

prave v tomhle ohledu bych rekla, ze je FSS MU dost dobra. Nebo alespon za me byla.

+1/0
9.1.2017 21:42
Foto

J51i65ř83í 45D23v79o53ř44á55k 5535189500428

Asi podle času hodně pozdě. Ale na strojírenské průmyslovce jsem měl pedagoga , učitele , inženýra. Který byl hodně geniální svou pravdou .Na Zemi přistanou mimozemtani , vezmou si nějaké vzorky . Třeba " švestkový knedlík ". Budou ho dlouho popisovat : Mírně excentrický tvar , vrchní vrstva s polysacharidů . posypaná haluciogenem , ...... . Tento popis zvládal asi hodinu . A nakonec řekl velkou pravdu : A potom tato civilizace bude dlooooouuuuhooo přemýšlet , jak se ta pecka dostala dovnitř , aniž by se porušily vnější obaly .

0/0
11.1.2017 19:38

H65o29n59z26a 10J22a12n83e22č12e19k 5751839716

Původní název nebyl vhodný? :-)

+1/0
9.1.2017 19:13
Foto

P45a78v78e81l 94K32a45s11í27k17, 76T34e95c54h74n92e32t73.41c29z

V rámci rozšíření článku jsme změnil titulek.

+3/0
9.1.2017 19:19

H68o86n31z73a 75J16a71n76e39č63e74k 5681389176

Jsme to ale my, čtenáři, hrozní rejpalové, že? ;-D Jako vždy díky redaktorům Technetu za to, že úpravy článků zmiňují na jeho konci. :-)

+5/0
9.1.2017 19:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.