Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Panzerfausty na letadlech. Zoufalý pokus o tankobijce na konci války

Německá pancéřová pěst patří mezi nejznámější druhoválečné protitankové zbraně. V samém závěru války došlo k instalaci pancéřových pěstí na cvičná letadla, s nimiž pak bylo podniknuto i několik bojových misí, které by se daly označit až za sebevražedné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J32i30ř13í 12D41v34o25ř44á13k 5165419170258

Zoufalí lidé dělají zoufalé věci.

P.S. Díky za článek.

0/0
19.1.2017 20:27

J74i11ř57í 37P77a94j15k 8653915130787

Whau, hustý nápad. Malinko šílený, asi jako celý ten nápad s třetí říší.

0/−1
18.1.2017 10:09

K62a64r64e12l 15L54a21n93g93r 2942167600108

kvalitnějšího 87 oktanového leteckého benzínu B4.

::::::::

To jako vážně takovou blbost tam napsat? Kvalitnější byla C3 s 96 oktany.

Na 87 oktanový nelétaly ani Bf 109 ty potřebovali C3 nebo to co se našlo v palivových nádržích co odhodily spojenecké stroje.

0/0
17.1.2017 21:12

R56a32d64e46k 47F31o67l16p78r94e26c52h21t

Porovnává se Ju 87 a cvičné stroje, tedy palivo B4 a A3. Kdyby teoreticky chtěli použít bestmany místo 109, pak bychom museli samozřejmě zmínit palivo C3, ale to naštěstí nikoho nenapadlo.

0/0
17.1.2017 21:25

K59a59r40e25l 38L39a26n33g48r 2762697230398

No vzhledem k tomu, že ať se dívám kam se dívám všude jsou uváděny tři válečné typy benzínu - 87 oktanů, 96 oktanů a syntetika. Silně pochybuji, že by dělali pro počtem bezvýznamný stroj speciální benzín.

0/0
17.1.2017 21:55

R57a93d46e22k 30F67o49l57p80r54e40c68h27t

Tomu nerozumím, tři typy - 87, 96 a syntetika? Přece B4 (87 oct) i C3 (96 oct) se vyráběly jak z ropy, tak i synteticky z hnědého uhlí.

Ten A3 (80 oct) se používal pro atmosférické motory a nakonec se tedy vyráběl v nejmenších objemech (pod 10 %). Asi to bude složitější, možná ke konci války mnohde už ani A3 nebyl, tak se i pro cvičné stroje používal B4 (to porovnání B4 a A3 u Ju 87 a trenerů uváděl jeden ze zdrojů, ale když si narychlo progoogluju zásoby benzínů na některém z německých letišť v posledních měsících války, tak A3 tam nevidím - ta jeho absence ve výčtu může být z těchto důvodu: že pro klasické bojové stroje byl nepoužitelný, což je pravda, a nebo že tam opravdu nebyl. Asi dle toho text zkoriguji, ostatně na uváděné hodinové spotřeby by to velký vliv nemělo, i tak jsou ta čísla nějakými průměry.

0/0
17.1.2017 23:02

K70a44r72e83l 69L47a58n93g93r 2612637780658

Syntetický benzín neměl stejné složení jako B4 a C3, docela slušně se musel vylepšovat chemií. Nejvíce na tu chemii trpěli motory Argus, které byly zkoušeny a vyráběny jen na klasickém leteckém benzínu.

B4 byly všude na konci války velké zásoby, nešel použít do stíhaček. DBčka ho prostě nedávala, to mechanici řešili mísením s kořistí z odhozených nádrží přeci jen podle německé normy měl benzín ze spojeneckých mašin přes 110 oktanů, takže to jakš takš fungovalo.

Podobný problém jsme měli na Slovensku v době SNP, Lavočky prostě Biboli neskously a musela se do něj rvát chemie.

0/0
18.1.2017 19:58

R76a44d75e17k 55F94o33l18p72r73e68c66h73t

Tak ony ani jednotlivé výrobní dávky těch paliv nemusely mít zcela identické složení (myšleno procentuálním zastoupením jednotlivých složek). Spíš mě zaráží, že by mělo být C3 a B4 a pak "neurčitá syntetika". Ale i ten syntetický musí mít přeci nějaké označení. A teď jaké? Když vyrábím palivo z uhlí pro motory, které potřebují palivo C3, tak bych ho nazval také C3, ať v tom nemá zásobování zmatek. Stejně tak u B4.

Že se německá letecká paliva B4 i C3 vyráběla i z uhlí, je například zaznamenáno v této zprávě vypracované Američany krátce po válce v Evropě: http://www.fischer-tropsch.org/Tom%20Reels/Linked/TOM%20200/TOM-200-0488-0516%20Report%20145-45.pdf

Jinak v tom dokumentu se skutečně nepíše o předtím mnou zmiňovaném palivu A3, bude to tedy tím, že to nebylo označováno jako "letecký benzín", ale byl to asi mírně modifikovaný obyčejný benzín.

S La-5 jim bylo snad jasný, že tam nejde nalít jen BiBoLi, proto poslali vzorek zpět, ať se na to podívají a dodávají použitelné aditivum. Ostatně ani už předtím SVZ to palivo nemohly používat pro své 109 (a nejen pro ně).

0/0
19.1.2017 1:01

K58a12r62e78l 14L10a56n21g68r 2802607630178

Z uhlí šel jeden druh paliva - označený Syntetický benzín. Ten byl následně upraven dle říšských norem na příslušný typ benzínu různými příměsemi aby neoddělal motory jak v autech tak v letadlech.

Na konci války byl převážně upravován pro stíhačky. Zásob 87 oktanu byl přebytek. Krásně to popisují knihy od spojenců z obou front. Nález letiště, tam desítky stíhaček a všechny bez benzínu, ale některé podzemní nádrže plné skoro po okraj. Chvíli trvalo než jim došlo o jaký benzín jde, že s ním ty mašiny prostě nepoletí.

0/0
19.1.2017 21:21

R31a63d45e62k 42F82o42l64p90r15e80c72h98t

Čili to co uvádíte jako "syntetický benzín", je pouze polotovar - cituji (výše): "Ten byl následně upraven dle říšských norem na příslušný typ benzínu..." Ale za těchto podmínek by byl irelevantní Váš výpis (ještě výše): "tři válečné typy benzínu - 87 oktanů, 96 oktanů a syntetika". To mě al předtím vůbec nenapadlo, protože doteď jsem psal o syntetickém benzínu jako o konečném produktu. Když máte například větu: "Německá armáda a letectvo se v závěrečných fázích války neobešly bez syntetického benzínu", tak tím je samozřejmě myšlena množina paliv do zážehových motorů, tedy konečných produktů.

Z uvedeného odkazu (US zpráva v pdf) vyplývá, že palivo B4 (87 oktanové číslo) i C3 (96) se vyrábělo po ztrátě přístupu k ropě z uhlí - v takových případech pak tedy bylo syntetické.

U té druhé části bych to viděl tak, že korektnější by bylo psát o lokálních přebytcích. Obecně byl paliv nedostatek (u C3 logicky větší), to samozřejmě nevylučuje případný nález podzemní nádrže plné B4, ale asi to nebylo pravidlem.

0/0
19.1.2017 23:19

T44o45m18á96š 70T13u27l94a88c55h 2400258561633

improvizace je improvizace, netuším přesně do jakého roku existoval na MO registr majitelů offroadu a 4x4 pro případ použití. ale taky to bylo dělané pro případ improvizace v případě problémů. Jinak někde jsem četl, že i naši čmelaci se dočkali bojového nasazení (Sýrie??)

0/0
17.1.2017 20:58

R31a53d17e62k 25F53o48l73p68r72e19c41h85t

Snad v Egyptě měli používat Z-37 s podvěšenými kulomety k ostraze hranic. Také kdysi někde přečteno a vyloveno z paměti, tedy bez záruky.

+2/0
17.1.2017 21:28

P33e19t67r 95H81e15r15m64a 5208134711203

Byl jsem na vojně v roce 97 na mobilizační základně ženijního vojska a se zabavením těchto aut se počítalo tuším do T+12.

0/0
18.1.2017 0:27

M56i46c21h41a17e14l 47C85h29a21r20v82á52t 9659298603702

Díly podrobené ohýbání a svařování? Ty díly se zřejmě ohýbaly a a svařovaly za letu, jinak si tuto kuriozní větu nedokáži vysvětlit.

+1/0
17.1.2017 20:47

R76a44d86e39k 27F93o85l31p59r58e19c50h97t

Moje špatná formulace, opraveno.

+2/0
17.1.2017 21:35

M20i50r45e52k 67K16o36v41a60c68i71k 5541651221977

Docela zajímavá informace v boxu o bazookách na Piperech a že s tím Amíci dosáhli nesrovnatelně větších úspěchů... Docela by mě zajímaly podrobnosti :-)

0/0
17.1.2017 19:25

M83a53r26e85k 53H93l43á68v84k79a 7395512340207

Bazooka Charlie - 4 potvzrené znčené tanky z toho 2 Tiger I

https://www.warhistoryonline.com/military-vehicle-news/real-weird-wwii-charles-bazooka-charlie-mad-major-carpenter.html

0/0
17.1.2017 21:12

J57i55ř37í 44T31i10n69t47ě10r96a 6220339383250

Vážený pane Kovaciku,

také se tvrdí, že použití tarasnic Bazooka nebylo o moc úspěšnější. Ozbrojení pozorovacího letadla bazookami je připisováno mjr. Carlesi Carpenterovi. V literatuře je jmenovaný znám i pod přezdívkou Šílený major (Mad Major). Carpenter byl údajně za tuto činnost postaven před vojenský soud. Možná by byl i odsouzen, kdyby nezasáhl gen. Patton.

https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Carpenter_(lieutenant_colonel)

https://tacairnet.com/2015/10/01/bazooka-charlie-and-his-nazi-tank-killin-grasshopper/

http://www.armourbook.com/uniform/rifl/66837-the-bazooka-osprey-weapon-18.html - strana 52

0/0
17.1.2017 21:42

P75a24v83e60l 81T87r47ü15b41e33n96e13k75r 7801591722372

Přirovnal bych to k L-159. Je to možná přehnané, ale podoba tu je.

+3/−8
17.1.2017 11:12

R64i11c30h12a22r44d 20T44r21e37f45i53l 4281725299650

Primárně L-159 není cvičný letoun, a T1 a T2 jsou upravené standardní Alky.

+5/0
17.1.2017 19:51

P28a92v69e94l 77T68r46ü72b51e23n13e47k28r 7331871862372

Já sem taky nepsal že L158 je cvičný letoun. Ale to je asi jedno.

0/0
17.1.2017 23:04

J68a57n 31S17m22í62t79k73o 8264692594115

Je zajímavé, jak se v zoufalých situacích přichází se zoufalými řešeními, které by jinak nikoho nenapadlo realizovat. Podobně na tom byli Britové v létě 1940, taky plánovali v případě německé invaze konverzi cvičných a všelijakých jiných strojů na bojové (nebo spíš "bojové"); naštěstí k ní přistoupit nemuseli (i když existují fotky Lysanderů se zadní střeleckou věží z Wellingtonu...).

+2/0
17.1.2017 10:26

I61v23a60n 76B46r57e87z89i76n58a 7941647573601

Nekdy to pomuze. Behem evakuace z Dunkerque britove pouzili i rypadlo, ktere tezilo bahno ze dna Temze.

+1/0
17.1.2017 12:12

J97a40n 72S26m87í49t57k26o 8594252974575

Rozlišoval bych chvilkovou improvizaci, kdy se použije něco po ruce k nezvyklému účelu (jako lodičky u Dunkerque nebo o válku dřív pařížské taxíky vozící pěšáky na Marnu zastavit Boše).

Tohle je čiré zoufalství, plánovat a stavět éro se čtyřmi panzerfausty odpalovanými ocelovým lankem... To už na něj mohli dát 2cm nebo 3,7cm kanon, vyšlo by to líp.

0/−5
17.1.2017 14:14

T16o39m88á31š 61Š98t86u71r89m10a 2526692800741

Aby mu po výstřelu z kanónu neulítla křídla. Improvizovaně nelze, kam zásobník?

+6/0
17.1.2017 16:00

P98e96t59r 19M61a66r59š61o63u49n 5105988806206

to éro ale už bylo vyrobeno. takže šlo jen o to na něj přimontovat co nejjednodušeji výzbroj. Ano, stejný efekt by asi mělo, kdyby měl bombu na klíně a házel ji dolu z okénka ;-)

0/0
17.1.2017 20:49

R52i45c62h44a77r88d 51A58u10b55r96e95c76h85t 1692961866120

Ona to přesněji byla maketa, s tandemovými křídly a věží mezi zadním párem. Byl to víceméně stíhač, ne "protiinvazní". Pro případ invaze ale plánovali na ta křidélka u podvozku umístit 20mm kanony.

0/0
17.1.2017 17:35

J44i23ř49í 60T65i49n62t40ě96r53a 6740499303610

Vážený pane Smitko,

fotografie letounů Westland Lysander s kulometnou věží jsou známy v dvou mutacích. Podle mých poznámek, měl stroj P1723 věž umístěnu do prostoru pozorovatele a stroj K6127 byl přestavěn důkladněji a jeho kulometná věž byla umístěna v zadní části trupu.;-)

0/0
17.1.2017 22:36

T27o76m28á54š 47C17h90r90a33s50t95n14ý 2221654881733

Je zajímavé, že i když měli skvělé UGM jako R4M či Werfer-Granate 21, tak na trainer nakonec stejně nacpali Panzerfaust...

0/0
17.1.2017 9:27

P90e65t61r 96H64á67j70e91k 4780232811474

asi šlo primárně o cenu a jednoduchost výroby. Prostě tam nacpali, co jim ještě zbylo...

+8/0
17.1.2017 12:59

R90i96c82h60a34r44d 78A10u66b25r59e79c21h53t 1882971646610

Panzerfaustů se všude povalovaly tisíce a uložení či odpalování nemuseli moc řešit.

+1/0
17.1.2017 17:36
Foto

P37r96e51m33y62s18l 86K33y96s58e15l36a74k 5335353534109

No a v co se to vyvinulo Su-35 a A-10. Krása ne? Každé kroky jsou ze začátku těžké.

+1/−3
17.1.2017 8:24

J35o67z44e79f 77B86e87v16i75l15a81q85u20a 9785719371271

Tak ti teďkom nevím Karle...:-P Zaujímavý myšlienkový pochod!R^

Priznám sa, že by ma nenapadla nejaká súvislosť tých cvičných lietadiel so spomínanými "legendami"...

+16/0
17.1.2017 8:49

T85o84m94á67š 44C73h73r10a46s29t93n40ý 2491364531663

*SU-25

SU-35 je multirole fighter, ne CAS..

0/0
17.1.2017 9:22
Foto

P52r62e40m29y80s58l 19K62y26s85e12l14a46k 5855793434989

Máte pravdu upsal jsem se SU-25/39

0/0
18.1.2017 8:03

R57o47b50i57n 41Ž90i92ž70k78a 2408664926756

Tohle je fakt spíš improvizace, ta Alca je k tomu o dost blíž (vývoj cvičného stroje v bitevník).

Druhoválečným německým předchůdcem A10 je Stuka, ale přímým předkem je z hlediska výzbroje, určení a hlavně výdrže jednoznačně Šturmovik :-)

+1/0
17.1.2017 12:24

J35i78ř38í 29K66o25d41ý17d45e36k 7740420516573

Kdyby jsme byli úplní perfekcionisté, tak před protitankovou úpravou štuky tady byl Henschel 129, prvoplánovaný bitevník ;-)

+1/0
17.1.2017 13:57

J70a68k63u59b 49B60o40h91o87n13ě18k 8215716469587

Jeden by spíš řek, že inspirací pro A-10 Thunderbolt II by mohl být spíš P-47 Thunderbolt, což bylo letadlo pověstné svojí výdrží a v útocích na pozemní cíle dosahovalo dost velkých úspěchů :-)

Ale každopádně rakety země-vzduch na letadlech byly v roce 1945 už naprosto běžná věc a tím myslím skutečné rakety a ne čirá improvizace, takže tenhle projekt opravdu nebyl inspirací pro moderní letadla

+1/0
17.1.2017 13:57
Foto

P12r28e52m68y49s59l 33K75y27s28e64l11a90k 5215213754259

Myslíte? A která z tehdejších raket byla vyloženě protitanková? Jednalo se jen o neřízené rakety proti lehkým cílům a pěchotě. Ano ke konci války už to nebylo na co pověsit, to je pravda. A nakonec spousta Německých stíhaček a jiných letadel byla jednorázová, viz všechny experimenty typu Me-163, Bachem/Natter atd. Holt režim pro který člověk nemá hodnotu.

0/0
18.1.2017 8:07

J89a42k31u11b 25B80o27h42o44n43ě90k 8345206559527

Ale kdeže. Americké rakety HVAR byly úspěšně používané o proti "tvrdým cílům." Bunkry, lodě, tanky.

A Me-163 rozhodně nebylo jednorázové letadlo. A i kdyby ho plánovali jako letadlo bez přistání, tedy něco jako řízenou střelu s kanony, tak by se samozřejmě počítalo s tím, že pilot vyskočí na padáku (viz. krátkodobý projekt Sonderkommando Elbe)

0/0
18.1.2017 9:14
Foto

P93r58e43m17y32s72l 11K97y47s92e45l40a83k 5585493804759

A Stuka byla také improvizace. Ne příliš povedené a zastaralé letadlo (sice primárně určené, jako bojové), nicméně nehodící se k ničemu než střemhlavému náletu. Připomíná mi to podivné Americké praktiky boje vzduch země Američanů ve Vietnamu. Ano asi jediným plnohodnotným bitevníkem byl Šturmovik, protože i ten Thunderbolt (P-47) byl primárně těžký stíhač s dlouhým doletem. A pro tzv. "kotlařinu" se používali plnohodnotní stíhači, jako P-51 atd. Čili Američané a Němci něco jako plnohodnotný bitevník vlastně ani neměli.

0/0
18.1.2017 8:12

J37a92k31u38b 24B57o86h47o34n36ě14k 8265416509177

Stuka nebyla improvizace ani náhodou. Tohle letadlo bylo od začátku projektované jako střemhlavý bombardér a podle slov testovacího pilota RAF Erica Browna to taky byl jediný bombardér, který byl opravdu schopný skutečně střemhlavého náletu a ne jenom klesání někde mezi 45° a 60°, což bylo jinak operační maximum.

Jediná improvizace byla, že s jejím nasazováním pokračovali i v pozdějších letech války bez dostatečné ochrany. Jinak uměla o dost víc než střemhalvý nálet, viz. typ Ju-87 G.

P-51 je se na pozemní útoky použivali především protože už neměli ve vzduchu moc práce, když Luftwaffe neměla na čem létat a kategorické hranice mezi letadly jsou dost zavádějící. P-47 se silnějším pancéřováním a s náloží raket je od bitevníku v podstatě k nerozeznání a stíhačkou se dost dobře dál nazývat nedá

0/0
18.1.2017 9:21

P72a21v17e42l 77Š13e52b51e87k 8444833172790

Myslíte SU 25?

0/0
17.1.2017 18:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.