Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ve Fukušimě se robot poprvé podíval do nitra reaktorů

Ve zničené elektrárně Fukušima se robotu poprvé podařilo vstoupit do prostoru přímo v centru reaktorů. Ve skutečnosti to byl doslova malý krůček, ale pro pochopení situace a přípravu dalšího postupu je to důležitý úspěch.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V60l31a51d74i58m21í39r 12W42a96g67n51e29r 4688875818

Pro doplnění bych ještě uvedl nejnovější informace. Dne 15. února byl do kontejnmentu vyslán druhý typ robota, který je určen kromě vizuální prohlídky i pro měření teploty a radiace. Dostal se na rampu vedoucí k centrální části kontejnmentu. Po ní projel dva metry, které předchozí robot vyčistil. Pak se mu však zablokoval pás. Byl tak odstaven na stranu rampy, aby neblokoval další roboty a oddělil se od řídícího a spojovacího kabelu. Důležité je, že změřená teplot 16,5 stupně Celsia odpovídá teplotě měřené čidly uvnitř kontejnmentu. Ta je okolo 18,6 stupňů Celsia. Odhadnutý dávkový příkon z dat robota je 210 Sv/hod.

0/0
17.2.2017 16:13

J38a49n 76M71a25c47e52k 3824151722473

Sievert je veličina, která byla vytvořena kvůli posouzení účinku radiace na živou tkáň. Nebylo by lepší udávat dávku v grayích, pokud mluvíme o robotech?

0/0
14.2.2017 10:29

P28a84v79e43l 39S28e81d12l41á43k 3820606118191

Je to otázka, ale ani v případě robota není podstatný pouhý energetický tok. Když na něj např. posvítíte žárovkou tak ... nic. Každopádně, když budete čipy bombardovat pronikavým zářením, tak to bude dělat psí kusy. Existuje možnost použití redundantních systémů, ale při určité intenzitě poruch nebude fungovat nic. Navíc když se zařízení "nacucá" radiace a stane se samo radioaktivní, tak už nebude spolehlivé ani v čistém prostředí.

0/0
14.2.2017 12:29

J26a46n 32M43e87r54t52a 3192660731408

Nejlepší by byly asi robosieverty. Na ty roboty také nebude mít vliv jen dávka záření, bude záležet i na jeho typu.

0/0
14.2.2017 19:21

P80a63v91e81l 94S16e52d83l44á54k 3530326778881

V názoru na JE se s panem Wágnerem asi neshodnu. Každopádně děkuji za velice dobře napsaný článek. Lidé, kteří kritizují kvalitu fotek si neuvědomují, že robot fungující v aktivní zóně reaktoru je technický zázrak. V přítomnosti radioaktivního záření totiž přestávají fungovat polovodiče. Nemáme počítačovou technologii odolnou proti radiaci, elektronky se už téměř nepoužívají a řídící počítač vyrobený z takových prvků, by byl obrovský - nic čím byste mohli řídit miniaturního robota.

S tím souvisí taky problematika likvidace jaderných havárií. Naše civilizace není na tak vysoké technologické úrovni aby uměla vyrobit stroje odolné proti radiaci, které by to v případě potřeby za nás mohly udělat. Jediné co můžeme udělat je udělat v uctivé vzdálenosti od roztaveného reaktoru nějaký "sarkofág", jako v Černobylu.

Současné jaderné technologie jsou problematické. Například radioaktivní izotopy Plutonia jsou prudce jedovaté, přičemž jejich poločasy rozpadu jsou velice dlouhé (tisíce i desetitisíce roků), takže jsou těžko odbouratelné. Je otázka, jestli je lepší budovat jaderná úložiště na statisíce roků, nebo se pokusit o aktivní "úklid", tzn. přepracovat to plutonium v nějakém reaktoru na něco méně škodlivého, případně vystřelit to na Měsíc.

0/0
14.2.2017 9:53

M41a41r86t57i83n 56N33o94v80o43t64n10ý 7683365180235

Hlavně nikam nestřílet! Když se ve vesmíru netrefíte, tak gravitační síla vám to vrátí jako bumerang.

+1/0
14.2.2017 12:54

P75a94v44e40l 57S19e28d54l72á23k 3560376328511

Měsíc je poměrně velký cíl ;-D Je to jen otázka spolehlivosti nosičů.

0/0
14.2.2017 14:35

J41i12ř77í 89K64o75c62u77r35e86k 6815954165678

No právě...

0/0
14.2.2017 18:58

J85i24ř72í 86K83o74c27u44r19e12k 6935964105388

Přepracování paliva už se rozbíhá. Konkrétně Temelín jede na MOX, což je mix čerstvého a přepracovaného paliva. Původně byla tato technologie vyvinuta pro likvidaci zbrojního plutonia.

0/0
14.2.2017 19:00

P47a65v12e59l 81S34e15d42l58á37k 3330396328211

Mluví se o kdečem, ale o palivovém hospodářství se moc nemluví, přitom právě toto je nebo by měla být klíčová otázka jaderné energetiky. Otázka je, co je vstupem a co je výstupem, aby použitím přepracovaného paliva nevzniklo ještě větší svinstvo. Jaké máme postavit reaktory? Abychom např. nemuseli těžit, což přináší značnou ekologickou spoušť, a vystačili si s tím co už máme? Aby vstupem byly dostupné izotopy a výstupem byly izotopy s kratším poločasem rozpadu, aby vznikl svého druhu uzavřený cyklus, pro jehož udržení by stačila minimální těžba?

Když sledujete diskuse o JE, tak je to furt kafemlejnek kde jedni říkají jak jsou JE nebezpečné, druzí jak jsou bezpečné, ale o širších souvislostech se nedozvíte.

+1/0
15.2.2017 8:40

V28l80a62d32i31m45í57r 65W54a69g23n59e63r 4578375598

Právě pro takové čtenáře, jako je Pavel Sedlák, rád články píši. Není podstatné, jestli se v názorech shodneme. Podstatné je, že ocení to, že se snažím popsat fakta a píši o věcech, kterým rozumím. A hlavně také, že chce fakta znát a sám nad nimi přemýšlet a vytvářet si svůj názor. Ten se může lišit od mého (ale nemusí :-)), to už není tak podstatné. Důležité je, že chceme společně poznávat, přemýšlet a o faktech férově diskutovat.

Jen poznámka, určitě bych spíše jaderný odpad nestřílel na Měsíc. Plutonium bych určitě v co největší míře spálil v reaktorech.

+2/0
14.2.2017 23:51

P54a54v72e67l 79S34e57d44l40á14k 3180146888661

S tím "střílením na Měsíc", tahle alternativa k zahrabání paliva "na věčné časy a nikdy jinak" je samozřejmě trochu provokace. Ale není to ani z jedné tisíciny tak šílené, jako vojenské jaderné arzenály, připravené zlikvidovat obyvatelstvo celých kontinentů. Řešíme jestli JE ano nebo ne a jak zakopat vyhořelé palivo na milion let, přitom tohle máme "ve sklepě".

0/0
15.2.2017 8:47

P54a35v46e93l 14S86e90d74l25á46k 3160256298531

Co se může pokazit, to se pokazí. Co se nemůže pokazit, to se pokazí taky. (Murphyho zákon)

0/0
14.2.2017 9:22

P92e36t64r 90N82e93d79o94m79a 4769657558230

radiace z Fukusimy zabila zivot v pulce Ticheho oceanu, ale skoro se o tom nemluvi. Kdyby tohle udelali Rusove, tak se bude hystericky kricet celych 6let

0/−5
13.2.2017 23:45

P81e96t73r 11P26a61v46l64a34t91a 7196320907651

A jak přesně ho zabila? Radiace nezabila život ani v zóně Černobylu, dnes by se dalo říct, že přesně naopak.

+3/0
14.2.2017 0:19

V49l67a81d91i63m86í51r 28W21a60g24n77e34r 4758705408

Vážený pane Nedoma, pravděpodobně jste ovlivněn hoaxy, které kolují po internetu. Prosím, přečtěte si tento článek, který vysvětluje, jak to s nimi je: http://www.osel.cz/9145-radiace-z-fukusimy-zamorila-cely-tichy-ocean.html . O tom, jaká je reálná kontaminace oceánů a jak se měří, je podrobněji zde (v části o rizicích, které úniky představují): http://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/vladimir-wagner-nektera-fakta-o-radioaktivni-vode-ve-fukusime-i

+5/0
14.2.2017 8:42

P66a97v34e19l 35S29e12d64l18á51k 3270366418881

Oceán je naštěstí velký. Opravdu velký. Život v půlce oceánu nezabily ani výbuchy atomových bomb přímo ve vodě. Uniklo velké množství radioaktivního materiálu, ale většinou izotopy s krátkým poločasem rozpadu, Plutonium jen tak do vody nevyteče.

+2/0
14.2.2017 9:29

J98i66ř90í 83K57o14c23u36r96e72k 6315274195328

Áno, a proto japonští rybáři vyrážejí do pobřežních vod. lovit ryby.

Mimochodem, Hirošima a Nagasaki budou ještě tisíce let měsíční krajinou bez života.

+1/0
14.2.2017 19:02
Foto

P82a15v10e31l 86M98a25r47t90i34n67e25k 9585565711613

Dekuji za skvely clanek. Je minimum citelnych informaci od opravdovych odborniku a naopak, maximum blabolu od lidi, kteri nemaji ani poneti o problematice.

+7/0
13.2.2017 15:35

P32e42t75r 93P33a81v87l34a18t79a 7556180927211

pan Wagner vydává zajímavé a dlouhodobé články na Oslu...

+1/0
14.2.2017 0:11

M81i37l56a80n 46V98o29l43e31k 5409663226669

Máme pěkné sebevědomí. Na to, že už k těm vážným nehodám došlo, že následky jsou (radioaktivní kanci na Šumavě, radioaktivní ryby kolem Japonska atd.) a že máme problém i ohlídat firmy, které kontrolují svary v jaderných elektrárnách... Páni tvorstva.

0/−8
13.2.2017 15:31
Foto

P74a46v65e79l 55M21a48r25t58i65n86e88k 9175215751483

A co by jste chtel? Byt lidstvo partou bezchybnych geniu, tak se radsi samo nejak ekologicky zlikvidovalo.

+6/0
13.2.2017 15:40

V97l74a16d66i44m25í73r 13W75a28g25n80e85r 4438565598

Děkuji všem za příspěvky do diskuze a pokusím se alespoň na některé reagovat.

1) Řada příspěvků byla k rizikům výroby elektřiny z jádra. Stejně jako libovolná jiná technologie má i ta jaderná svá rizika. A neznám odborníky, kteří by tvrdili, že je bez rizika. Jak už však bylo zmíněno, je počet obětí i škody na jednotku vyrobené elektřiny u jaderných elektráren mezi těmi nejnižšími. Že mají i další technologie rizika se ukazuje třeba právě dnes, kdy kvůli problémům s přepadem přehrady musí být evakuováno 190 000 lidí. To je více, než bylo evakuováno v maximu ve Fukušimě. Doufejme, že přehrada vydrží a lidé se zde brzy vrátí domů. I tak to však ukazuje, že riziko nejde nikdy úplně vyloučit. Havárie ve Fukušimě však ukázala jednu věc. Její primární příčinou byla katastrofa, která měla následky mnohonásobně až skoro nesrovnatelně větší, než samotná havárie elektrárny.

2) V reakci na komentář, který kritizuje kvalitu fotografií pořízených robotem a kamerou endoskopu bych upozornil, že jednak musí jít o relativně malé zařízení, které proleze příslušným potrubím a stejně tak je to i se zařízením, které zajišťuje osvětlení. Důraz je také hlavně na odolnost proti radiaci a i to vede k omezením kvality zobrazování.

3) O stavu aktivních zón uvnitř kontejnmentů je toho opravdu zatím známo málo. Na druhé straně jsou uzavřeny v hermetickém kontejnmentu a příslušně chlazeny. Je sledována atmosféra v kontejnmentu, teploty i tlaky. Nehrozí od nich žádné riziko, takže není třeba příliš spěchat. Lepší je důraz na bezpečnost, než na rychlost.

4) Pokud jde o kritiku gramatických a stylistických nedostatků článku, omlouvám se za ně. Bohužel při psaní článku o aktuálním tématu rozhoduje také rychlost a člověku se nepodaří vše uhlídat. Je pravda, že se snažím co nejvíce dohlédnout na faktické stránky a ty stylistické už pak úplně neuhlídám. Příště se budu více snažit.

+39/0
13.2.2017 14:17

O12n51d30ř21e51j 15Z19e51m22a65n 5700884418319

Na to, jak obtížná tématem zpracováváte, je ten váš styl ještě hodně dobrý a srozumitelný. Nejsem si jist, jestli kdybyste se zaměřil více na tu stylistyku, jestli by to bylo potom v tomhle o moc lepší, jestli by to sice bylo zvukomalebnějši, ale méně srozumitelné. Za sebe říkám že to, jak to formulujete, to je v podstatě OK.

+10/0
13.2.2017 14:38

R80a22d39e36k 19N63o28v24o91t67n78ý 5318642806175

Ad a): pokud jde o tu evakuaci, nemyslím, že se to dá úplně srovnat. I kdyby se (nedej Bože) přehrada protrhla, lidi z Oroville se budou moct vrátit domů prakticky bezprostředně potom, co voda opadne. Obyvatelé území zasažených radiací se budou moct vrátit domů často až po letech, někteří nikdy.

0/−8
13.2.2017 14:55
Foto

M71a95r43t83i11n 55P60i60š73t96o77r62a 8648618346729

Anebo taky ne, pokud by v důsledku eroze praskla celá přehrada.

+11/0
13.2.2017 15:12

R61a47d15e39k 82N58o14v31o26t32n92ý 5868122966595

I tak se budou moct víceméně hned vrátit a postavit si domy znovu tam, kde stály předtím.

0/−9
13.2.2017 15:45
Foto

M47a40r30t56i83n 62P26i44š87t95o21r83a 8758578896309

Ano, nebude je už ohrožovat přehrada.

Ale tam kde stály ne, tam bude desítky metrů hluboký kaňon, hrozící další erozí. Ale stovky metrů bokem už by to mohlo jít.

+7/0
13.2.2017 15:54

R45a38d12e27k 95N91o29v69o66t66n59ý 5358952346435

Ale to se nude týkat jen relativně malého území, ne stovek až tisíců kilometrů čtverečních jako v Černobylu anebo Fukušimě, ne?

0/0
13.2.2017 16:28

M38a79r19t74i65n 15M23u93s52i14l 4620511223481

Radku, obávám se, že pro většinu by žádné doma nebylo. Stačí vzpomenout na mnohonásobně menší přehradu na Bílé Desné. Protržením zasažená oblast se vzpamatovávala dlouhé roky. Byť se lidé do míst dostali relativně rychle, bylo pro většinu z nich jednodušší začít jinde znovu.

+11/0
13.2.2017 16:21

R70a17d20e42k 56N44o96v80o60t31n44ý 5228332646645

A jak veliká je ta zasažená oblast ve srovnání s Černobylem anebo Fukušimou?

0/0
13.2.2017 16:29

W92a59l77t38e70r 24D58i42v29i19š 6207692712962

Až si spočítáte zasaženou oblast v Desné, zajeďte se kouknout také na Vajont, Malpassant a mnohé další.

A to máte jen katastrofy přehrad. Bylo by fér také zohledňovat to, kolik lidí bylo vystěhováno při stavbách a napouštění.

+4/0
13.2.2017 16:39

J13a12r49o24s16l25a53v 20P64o87s24p10í80š45i22l 2921149825786

Ve Fukušimě bylo evakuováno méně lidí než u přehrady Oroville.

0/0
13.2.2017 16:40

R81a28d48e97k 58N62o70v41o45t94n82ý 5248242866705

Dejme tomu. A kolik je jich dnes, po šesti letech, stále evakuovaných?

0/0
13.2.2017 16:51

P89e58t46r 18P31a25v50l86a44t33a 7276160357441

Daleko větší devastace tam nastala v důsledku tsunami, infrastruktura dodnes obnovená všude není. V elektrárně zemřeli dva, kteří se utopili. Následkem vlny 20 000. Následkem havárie elektrárny 0....

+4/0
14.2.2017 0:18

R41a47d73e97k 75N66o23v34o30t30n75ý 5188652906495

Ano, to je nepochybně pravda, na to jsem se ale neptal. Ptal jsem se, kolik lidí dodnes v důsledku havárie Fukušimy žije mimo svůj domov.

0/0
14.2.2017 8:36

V32l51a28d26i66m30í35r 32W24a34g41n72e96r 4328565718

V současné době se ještě nevrátilo zhruba 80 000 lidí. Značná část z nich se už však k návratu připravuje (jsou v těch částech, kde už mohou lidí pracovat a přechodně pobývat, jen se čeká na dokončení obnovy infrastruktury a uvolnění všech omezení v březnu). Po letošním roce zůstanou uzavřeny pouze nejsilněji kontaminované oblasti, kde žilo před havárií zhruba 25 000 obyvatel. Jejich intenzivní dekontaminace se rozjela loni a obnova infrastruktury a úplný jejich návrat na celém území k normálu se předpokládá v roce 2022.

Je však třeba také doplnit, že řada z těch, kteří se nevrátily v oblasti Fukušimy čeká na to, až se dokončí domy místo těch, které zničilo cunami (takže by byly stejně evakuovaní, i kdyby havárie nebyla) a počet lidí, kteří jsou stále v přechodném ubytování po evakuací před cunami mimo Fukušimu je násobně vyšší, než 80 000 evakuovaných v okolí Fukušimy. Podrobněji ve zmíněné knize Fukušima I poté a aktuálně v článcích cyklu na Oslovi (poslední zde: http://www.osel.cz/9212-fukusima-i-na-pocatku-roku-2017.html

+4/0
14.2.2017 8:56

V28l47a24d39i68m48í81r 76W22a72g23n91e32r 4838115948

pochopitelně má být "nevrátili" a "byli", omlouvám se.

+1/0
14.2.2017 8:59

T73o77m77á41š 76L83u82d26v24í79k 5520718533526

To byl přece příklad. Kdy se budou moci vrátit domů obyvatelé Vernéřova, Libkovic a dalších obcí zlikvidovaných kvůli těžbě uhlí pro uhelné elektrárny?

+9/0
13.2.2017 15:19

R88a91d57e32k 52N60o93v72o12t17n22ý 5588772846535

Tam ale nešlo o nehody, to je něco úplně jiného.

0/−3
13.2.2017 15:45

J22a59r10o41s18l87a95v 37P82o92s49p15í47š54i84l 2321679955686

Nemáte pravdu, v nejobecnější rovině jde o vliv elektrárny na své blízké i vzdálené okolí. Oč je lepší uhelná elektrárna, která kvůli těžbě uhlí způsobí neobyvatelnost obrovského úzení na desítky let, než jaderná elektrárna?

+6/0
13.2.2017 16:37

R10a69d48e43k 91N53o71v31o27t83n68ý 5748762706665

Nebavíme se ale o obecné rovině, ale o následcích nehody, ne? Je rozdíl, jestli se odstěhuju s tím, že si všechno sbalím a jdu rovnou do nového bydlení anebo jestli musím vypadnou za hodinu s pětikilovým zavazadlem a půl roku spím v tělocvičně.

0/0
13.2.2017 16:45

J45i94ř98í 59K93o51c56u82r68e36k 6255774105328

Hmmm. Jenže nehoda v JE nastat může, ale většinou k ní nedojde. Zatímco neobyvatelnost krajiny po těžbě uhlí nastane zákonitě.

+2/0
14.2.2017 19:05

M95i69l67a72n 55V26o56l52e58k 5409923746949

Jistě, pokud zanedbáte, kolik radioaktivity vypustili do moře, tak se vlastně tolik nestalo.

0/−2
13.2.2017 15:21
Foto

P52a64v60e74l 65M46a71r77t24i64n31e10k 9695505751953

O kolik ze se zvihla radiace vody v tom mori?

+4/0
13.2.2017 15:37

M85i18l83a44n 16V49o82l46e77k 5169123926889

Chcete jedno číslo? Jo? Tak to nefunguje. To, co naměřili, je i víc než stonásobné překročení limitů u ryb, ale ani ty ryby nejsou v jednom hejnu zasažené stejně. Počítejte ale s tím, že Japonci lžou a budou lhát minimálně do OH 2020.

0/−1
13.2.2017 16:15
Foto

P77a51v16e44l 21M63a17r72t83i59n26e34k 9655595961883

Samozrejme nefunguje. Ony ty ryby jsou radioaktivni vzdycky a kazda jinak, Podle vyskytu. Radioaktivita je naprosto bezna soucas naseho zivota a tim padem vseho na zemi. Lit radioaktivni vodu do more je sice svinstvo, ale ta voda se v tom mnozstvi ztrati. Proudy ji behem par chvil roznesou na obrovskou rozlohu. Pochybuji, ze by to bylo behem par dni vubec meritelne.

+2/0
13.2.2017 17:30

M57i90l94a55n 82V18o63l95e88k 5869673296549

Na jednu stranu se to ředí, na druhou stranu existují i tendence ke zvyšování koncentrací (těm vděčíme za mnohá ložiska surovin), takže je otázka, kde se to vynoří.

0/0
13.2.2017 17:58

R35a82d10e92k 70N21o70v41o32t27n43ý 5418842316105

Přijde mi poměrně zarážející, že po šesti letech od havárie se pořád neví, kde jsou zbytky paliva a kam vlastně proteklo...což je podle článku klíčová informace pro další plánování.

0/0
13.2.2017 13:57

I20v60a55n32k57a 79P28o19s23p45í97š82i94l33o35v57á 8674288852257

Zajímavý článek. Zajímalo by mě kolik Sv schytali námořníci kteří opravovali primární okruh reaktoru na ponorce K-19?

+5/0
13.2.2017 11:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.