Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Německý Mnichov po letech vymění Linux. Asi přejde na Windows 10

Dlouhá léta byl německý Mnichov příklad nasazení Linuxu ve státní správě. To by se však na přelomu desetiletí mohlo změnit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P44a93v68e28l 49S30e97d61l52á40k 3310506348921

Připadá mi, že ten problém se spíše jmenuje "od mantinelu k mantinelu" a "přání otcem myšlenky". Ani windows ani Linux nemusí být vhodné na všechno. Spíše je důležité dobře definovat datové formáty a databáze, potom můžete řešit na čem to poběží. Opačný postup se nemusí vyplatit.

+3/0
23.2.2017 14:28

P26a56v38e72l 95L61a86š66t23o40v19k47a 4148399126173

Blázni

0/0
22.2.2017 16:26

P90e20t20r 78K82m37í76n54e41k 5577434871253

Měli by radši zkusit MacOS :)

+1/0
21.2.2017 14:16

M76i96l56o34š 60K72o19h26o55u63t 6494804575361

Pustili migranty, teď pustí wokna... zapláčou. Ale někdo se stihne dosti napakovat. A o to možná jde.

+2/−1
21.2.2017 7:33

J55o86s40e82f 92K32a50r33f39í39k 7242245426280

V hobby je pěkný článek o včelách a ještě tam o migrantech nikdo nenablinkal. Honem tam utíkejte:-P

+6/0
21.2.2017 8:13

T61o27m63á14š 52Š78v96a62g21e89r79a 2789380964733

Africký včely?

0/0
23.2.2017 7:14

P64a55v38e12l 79M49o98r54a27v60e94c 3922369732268

Ono jde víc o politiku než o odbornou stránku věci. Např. se rozhodlo, protože se přechodem i ušetří. Jenže v kalkulacích "zdůvodňujících" tuto úsporu se jaksi vytratila kolonka s nákupem nového HW, protože ten stávající (kde běží Linux a stačí) by na Windows 10 nestačil..

+2/0
20.2.2017 23:07

V45l58a75d96i93m45í84r 76R14e57t57t33i28n92g23e52r 5215356655745

Přeloženo do češtiny: Ve státní správě jsou většinou ženy, z vlastní zkušenosti vím, že jsou obvykle natvrdlé i na Windows ( samy to ví a prohlašují, že to mají jen jako psací stroj - no hlavně, že jsou rovné chlapům a rady stejnou odměnu,ale to je jiná kapitola). No a pak jim dejte linux, kde se nic nedela samo. Vir se tam pak sám nespustí,ale ani programy ne, když uživitel nemá ponětí o linuxu. A to úřednice nemají.

+2/−1
20.2.2017 21:15

A67r85n40o48š21t 28S19t85á91r83e14k 4362460725844

Nesmysl. Úřednice nemají co nastavovat. Mají spustit PC, přihlásit se do systému, kliknout na ikonku a pracovat. Nepředpokládám, že by to v Mnichově bylo jinak. Jenže pokud nemáte novější, nejlépe nejnovější, MS Office a kvůli okolí MS formát dat musíte používat, tak nikdy nevíte, jestli ten soubor vidíte tak, jako ho vidí autor.

+4/0
21.2.2017 7:08

L42u79d31v75í70k 20G52a35j74d91o50š30í97k 2675803494252

Evidentně netušíte, jak to ve skutečnosti funguje. Ženy o kterých mluvíte pracují pouze s kancelářským balíkem programů a s e-mailem. Při této práci je jejich "natvrdlost" naprosto stejný problém ať pracují s produkty MS nebo s otevřeným softwarem.

Všechno ostatní na počítačích dělá někdo jiný- správce sítě. Na něm záleží, ja to celé bude fungovat.

Bohužel servis linuxového prostředí vyžaduje poněkud jinou úroveň znalostí správce, než servis Windows. Tomu pak musí logicky odpovídat i jeho ohodnocení.

0/0
21.2.2017 11:03

P47e60t29r 76V71o45ň58k81a 2267753899223

Po roce budou hlasovat, na jaký systém přejít, protože Win10 je nepoužitelný systém na cokoliv. Doma jsem jej zaříznul hned, ve firmě sice ještě jede, ale vzhledem k problémům které dennodenně vznikají už asi dlouho taky nepojede, myslím že necelý rok provozu win10 ve firemním prostředí je z pohledu trpělivosti uživatelů, IT a vedení maximální dobou trpělivosti kdy začíná pohár trpělivosti mírně řečeno přetékat.;-D;-D;-D

+4/−1
20.2.2017 20:46

M73a52r96t81i29n 38H19o40u14b88a 6143571429148

chyba nebude ve win10, ale zpusobu pouzivani nebo implementace.

+7/0
20.2.2017 21:04

P72e29t77r 88K87o33m12í64n21e98k 3219647652189

Přesně tak. U nás je 100 zaměstnanců na W10 a po prvních dětských bolístkách vše funguje jak má. Ajťáci si nestěžují, takže není co řešit.

0/0
21.2.2017 11:30

M84a26r87e92k 76H45r62u27b96y 6327262471528

Od te doby se rada aplikaci presunula na web, takze je cim dal tim lhostejnejsi, jaky OS na PC urednici maji. Takze ve finale je to vlastne jedno.

+2/0
20.2.2017 18:23

V39i83l42é71m 25P28r38o41c85h61á48z86k11a 7870704878853

Myslim že nikdo, kdo chvíli pracoval s velkými uživatelskými open source aplikacemi (Libre Office, GIMP, Thunderbird), se tomuto nemůže divit.

+4/−11
20.2.2017 16:57

P82a17v72e53l 32M29o71r25a64v65e68c 3192119792658

Já pracuji se všemi třemi vámi zmíněnými. Dlouhodobě. Bez problémů. Leda tak GIMP je trochu složitější se naučit.

Naopak jsem rád utekl od Windows, MS Office a dalších zgarbů, co s každou další verzí překopali základní uživatelské rozhraní, aby se člověk musel vše učit znova. Často směrem k méně intuitivnímu, nelogickému. Děkuji, nechci.

+3/0
20.2.2017 23:09
Foto

M71i84l59o34š 36F65. 49P49e46c78h53a40r 3353541880435

Gimp vysloveně miluji. Začal jsem s ním pracovat pod Linuxem ještě v jeho jedničkové verzi; jistě, s Photoshopem se to nedá srovnávat, programy od Adobe jsou vynikající (léta sázím v Indesignu), ale pro to, co s grafikou dělám, mi Gimp plně postačuje.

0/0
25.2.2017 23:15

M74i56c18h46a42e40l 78P84r60i23n98c 7985635710715

Libre Office i Thundrebird jsou lepší než alternativy od MS.

+2/0
21.2.2017 7:46

P60e67t30r 39S12c21h62w58a27r67z 7338179533741

Otázka je, co od systému chceme. Spousta aplikací dnes běží ve webovém prohlížeči jen jako front-end nad nějakou databází, tady je vcelku jedno v jakém systému. Pak máme Exchange/Outlook a tady bych řekl, že řešení od MS vede (hlavně u řádově [deseti]tisíců uživatelů).

Hlavní důvod - Office. Zase, pokud jde jen o tupé vyplňování tabulek, je MSOff kanón na vrabce. Jenže - v každé větší kanceláři je někdo, kdo umí s (většinou) Excelem a VBA a je schopný vytvořit (většinou z počátku pro sebe, pak pro pár kolegů a nakonec to používá půlka republiky) nástroj, který dokáže velmi zefektivnit práci. A většinou to udělá zadarmo, maximálně mu smrknou nějakou odměnu. Ano, je to nesystémové řešení, ale funguje to tak ve většině firem. A při vší úctě, je to přívětivější než makra v Libre Office.

+7/0
20.2.2017 16:38

M40a88r19e75k 34H44r54u70b28y 6387542791498

VBA je zlo a jako takove by melo byt ze vsech jen trochu vetsich firem vymyceno. Myslim ze spravne oznaceni je Bastl;-)

+4/0
20.2.2017 18:24

P74e51t49r 49S81c16h80w64a74r85z 7688139713441

To nerozporuji :-)

Jenomže - firma nezaplatí software, který si uživatel ubastlí. Ale klidně využije práce bastlíře. ;-D

+1/0
20.2.2017 22:00

P55e86t25r 72S55c77h17w48a67r20z 7548949463401

A další - úředník na 6. úrovni od vedení nikoho nezajímá. Firma zaplatí nějaký software a po úředníkovi 6. úrovně chce výsledky a přehledné výstupy. Tudíž ten, aby nedělal 100x tu samou blbost znovu a znovu, si zbastlí něco, co mohlo být klidně už v původním sw. Při troše dobré vůle se na základě bastlu něco doprgá do původního softu, jinak se firemní systém zasírá bastlem a bastlem na bastlu založeném. Průšvih je, když původní bastlíř odejde do důchodu nebo za lepším, a firma zjistí, že půlka její práce stojí na VBA od Franty Flinty.

+2/0
20.2.2017 22:18

K15a95r11e11l 57K40u23č82e74r27a 7825341463920

Ve velkých firmách se stále více rozmáhá stupidní řešení "vykostěné" Windows na stanici a terminálová Windows někde na serveru.

Při tomhle řešení je úplně jedno co je stanici, mohl by to být klidně i Android. :-/

+5/0
20.2.2017 15:13

A75r24n32o17š31t 72S19t25á41r22e81k 4332700675124

Pro korporátní prostředí je tohle řešení (tenký klient/terminál a terminálový server) nejlepší. Centrální správa, jednoduché nahrazování toho, čeho je nejvíc. Ano, klient může být cokoliv, co má patřičně použitelnou centrální správu (konfigurace, oprávnění..). Máme takhle klienty s Linuxem a windows remote desktop aplikací, ale správa klientů je víceméně naše proprietární - bohužel, o standardním, podporovaném řešení pro Linux, použitelném pro řádově stovky a více klientů, nevím (a LTS je něco jiného).

+2/−1
20.2.2017 15:20

M81i39c37h20a43l 33T69o89m66i12n24s14k41ý 9131495557724

dnes je dražší tenký než tlustý klient. ;-)

Tlustý klient = 13000Kč; (6500Kč PC (2,8Gh i3), 3500Kč monitor, 3500Kč windows.)

Tenký klient, musíte mít o dost výkonnější server, licence na serveru, a na PC ušetříte jen pár korun.

+1/0
20.2.2017 15:56

A53r70n55o91š94t 31S87t25á67r94e79k 4692870745174

A kolik stojí starání se o 1000 strojů s plnotučnými Windows a programy versus kolik stojí starání se o 1000 tenkých klientů, kde stačí na serveru nakonfigurovat (například) MAC adresu a zapnout TK?

+8/0
20.2.2017 16:02

P52e25t72r 45P53e96t36r 8581528548422

pokud umíte používat Active directory a hlavně GPO tak ta "údržba" není o nic náročnější.

0/0
20.2.2017 18:52

M50a28r57t15i82n 37H71o36u60b27a 6963561899438

licencovani na terminal serverech je jine

0/0
20.2.2017 21:07

K15a32r28e65l 73K19u95č23e48r96a 7885861763200

Co je dobré pro admina nemusí být dobré pro uživatele.

Pro běžné kancelářské programy OK, ale když si 10 uživatelů na serveru spustí 2 programy po 2 GB RAM náročné na výkon tak to deseti stanicím s 8 GB RAM a čtyřjádrem konkurovat nemůže.

+1/0
20.2.2017 20:32

M28a55r44t95i48n 50H88o46u95b19a 6883951429268

ale uzivatel si na serveru pusti jen to, co mu tam admin umozni. takto masivni aplikace se samozrejme na terminal nenasazuji

+1/0
20.2.2017 21:08

P48e55t34r 28S25c55h19w90a13r40z 7868799323541

Proč stupidní? Na správu ideální, blbé je akorát když vypadne připojení a nespustíte si ani kalkulačku :-D

+2/0
20.2.2017 16:39

J15i19r18k93a 49T93r26n41k70a 4626608508921

Spousta firem velice efektivně funguje na Google Suite. Není to zadarmo, ale je to sakra spolehlivé. Těch pár speciálních programů nepotřebuje přece celá firma, tito lidé klidně můžou mít Widle. A dalších x programu může běžet na vzdálené ploše, na serveru.

Inu kdo chce kam a má na to...

+1/−1
20.2.2017 15:08

A26r84n31o55š83t 23S63t96á10r50e63k 4682610645194

Obecné řešení má jednu obecnou nevýhodu - funguje jen v obecném prostředí. Ano, pokud vám stačí editor, tabulkový kalkulátor, maily a sdílené soubory, jste v pohodě a můžete si vybírat. Pokud potřebujete něco jiného, už jste u toho terminálového serveru a pak už je to otázka kalkulace, co vyjde líp pro vaše účely.

+3/0
20.2.2017 15:25

J64i40r64k61a 69T66r91n90k10a 4806128918311

No, spoustě firem to funguje. A mají hodně specifický požadavky. Ale to by byla asi jiná diskuse.

0/0
20.2.2017 15:54

A32d23a63m 65W64e15i26s74s 2273197409951

...užívat Linux?...proč?...

...pouze asociální IT pavouci to v přítmí svých brlohů používají...

0/−17
20.2.2017 15:08
Foto

P19e89t18r 18S67o39b80o42t61k32a 3166316943877

...užívat Windows? ...proč?....

0/0
22.2.2017 11:50

R32a59d92i39m 54Z13e20h70e74r 3764360103121

On důvod je jednodušší: Mnichov dává za IT služby spojené s obhospodařováním Linuxu, který je "zdarma", mnohem větší čásky než kdyby jeli na woknech.

+7/−3
20.2.2017 14:50

R95a59d91i89m 22Z54e31h73e56r 3114820903221

Konkrétněji:

http://technet.idnes.cz/linux-v-mnichove-ma-problemy-microsoft-se-smeje-f56-/sw_internet.aspx?c=A040301_5252995_sw_internet

http://technet.idnes.cz/mnichov-zvazuje-navrat-z-linuxu-na-windows-fei-/software.aspx?c=A140819_122658_software_nyv

0/−1
20.2.2017 14:52

A72r20n87o70š90t 57S44t68á26r92e24k 4342790845914

Jasně, Steve Ballmer je ten pravý, kdo to může hodnotit (ve 12 let starém článku) :-)) A ten druhý jen ukazuje to, že když používáte MS, tak se s vámi domluví zase jen MS, ergo nezbývá vám nic jiného, než platit MS. To, že by se ve státní správě měly používat volné, zdokumentované a nelicencované formáty dat, se jaksi nezmiňuje. (Nezavrhuju ani MS office, ale pokud si stát tenhle formát vybere, tak musí taky zařídit, aby za něj jeho občané a jeho správa nemuseli platit.)

Troufnu si tvrdit, že pro 99% lidí jsou všechny ty fičury pořád novějších office k ničemu a i kdyby měli používat pořád starý dobrý RTF (mimochodem, taky MS), tak jim nic chybět nebude (nemluvě o tom, že na většinu předávaných informací stačí prostý text (poznámkový blok)). Jenže když vám "shora" přijde něco z nejnovějších MS Office, co nezobrazí dobře ani volný Office, ani starší verze MS Office, tak jste samozřejmě v pr... pardon, nahraní. Osobní zkušenost a nejen moje.

+13/0
20.2.2017 15:40

R98a28d42i41m 40Z38e78h45e12r 3394260193491

Já netvrdím, že Win a Office jsou výhra, jen říkám, že Linux v městské nebo státní správě je na vopíchání.

+3/−5
20.2.2017 15:57

A65r57n12o90š55t 63S89t46á59r85e16k 4442520675374

Bez podpory legislativy (standardy komunikace) bohužel ano.

+4/0
20.2.2017 16:04

P42e98t74r 87H74a45m81p57l 6813504591813

Potom, co zařízli Gnome 2, je Linux navopíchání i na desktopu

0/0
20.2.2017 16:09

P43a41v52e68l 61M41o35r28a60v44e21c 3422339312118

XFCE nebo podobné znáte?

+1/0
20.2.2017 23:11

P61e68t55r 35N94e85h21a18s69i40l 4502305744304

Mě by zajímalo proč? Co vlastně úředník potřebuje tak převratného, co neběží na jakémkoli systému?

O tom, že stát by měl používat formáty pokud možno volné, za které se nemusí platit licence a které ho nepřikurtují jen k jediné firmě je snad jasné.

+1/0
20.2.2017 16:28

M75i54r18e15k 13T18u12r28e43č46e82k 4213412180802

;-D;-D;-D Pamatuji jak halasne prechazeli na Linux, hlavni duvod byla nenavist proti Microsoft a vseobecne proti vsemu co je spojeno s Amerikou...

0/0
20.2.2017 14:36

P63a62v54e50l 23K79r95a23l 4938349859572

Zdeněk Wernhart napsal: "server je přece na web, ne"

Reakce:

Server může konat mnoho služeb. Zpracování HTTP požadavků je jen jedna z mnoha služeb :) Není pravda, že každý server je zároveň webovým serverem :-)

0/0
20.2.2017 13:59

Z30d43e98n31ě89k 14W53e39r67n66h34a27r28t 6927585492228

to fakt nikdo nepochopí sarkasmus? Proč ten příspěvek necitujete celý? on zní:

server je přece na web, ne? To, že statisticky drtivá většina serverů nabízí úplně jiné služby, běží na nich aplikace, databáze, mailservery, firewally, adresářové služby, fileservery a řada dalších věcí, tuší jen málokdo.

+1/0
20.2.2017 14:06

P87a22v74e78l 98K87r75a86l 4758339169952

Tak sorry, já v tu chvíli přišel unaven z jiné diskuze, kde úroveň příspěvků byla trochu jinde. Moje mejlka :-)

0/0
20.2.2017 14:42

O57l94g21a 78S31v54o96b98o47d60o30v37á 1644507947

No... Jedna naše státní firma, kde momentálně pracuji, je taky na Linuxu. A po pravdě... Kéž by nebyla. Docela chápu, proč se toho Mnichov zbavuje.

Já chápu, že je to o tom, jak to IT nastaví... Ale v minulé práci s Exchange všechno fungovalo tak nějak přirozeně.

+3/−6
20.2.2017 13:57

H94o30n33z94a 86R46a72š80í46k 7730817514445

S Windows by to bylo lepší? Proč?

+4/0
20.2.2017 15:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.