Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na vlastní kůži jsme vyzkoušeli přistání na nejtěžších letištích světa

Možná už jste slyšeli o extrémních světových letištích. Přistání a starty tam nejsou pro každého. Český pilot a cestovatel Jiří Pruša přistál již na šesti z nich a na další se chystá. Jak je to složité, můžete nyní zjistit i vy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

O23n15d91r26e67j 39B87o69c62e91k 1280325854758

Jo zrovna před před 2 dny vyšel článek TOP 12 nejnebezpečnějších letišť

http://happyfly.cz/top-12-nejnebezpecnejsich-letist-na-svete/Rv

0/−2
22.2.2017 22:45
Foto

K81a46t73e62r23i22n17a 63K84a13r92l62s11s32o77n 2317622901333

Madeira je krasny ostrov ale priste si beru pred pristanim anxiolitika

0/0
22.2.2017 22:17

P38e31t40r 80M89i32c40h63a57l 2260244831852

Zajímavý článek, těším se na pokračování. BTW, pár takových letišť jsem zkoušel na simulátoru a i bez simulace počasí občas žádná sranda.

0/0
22.2.2017 21:09

M91a18r59e62k 54S76e62i15d43l 2593304885330

A kolik, že váží?

0/−1
22.2.2017 18:53

P14a37v64e90l 41M39a37t98o56u53š51e64k 5820407818574

Mám dojem, že z opravdu velkých a frekventovaných letišť s provozem velkých dopravních letadel (tj. nikoli stylu nepálské Lukly) býval jedním z nejobtížnějších, ne-li nejobtížnějším vůbec, starý Hong Kong.

0/0
22.2.2017 16:59

D59a46n 70P29o17s69p92i72s25i75l 3859378286934

První let na staré letiště Kai Tak jsem absolvoval v DC10 společnosti Lufthansa na začátku roku 1978 a to byl opravdu zážitek, jak letadlo muselo při přibližování "kličkovat" mezi vysokými budovami a ještě k tomu bojovat s bočním větrem a pak to piloti musil prudce "narvat" na ranvej, aby to letadlo stačilo ubrzdit a neskončilo v moři za ranvejí. Moje druhé přistání na Kai Tak bylo v létě 1980, to bylo ale letadlo Lockeed L-1011 Tristar společností Cathay Pacific, která sídlí v Hong Kong-u , také se proplétalo mezi budovami, ale přistání bylo hladké, neboť Kai tak tehdy byl domovským letištěm pilotů a ti to tam dokonale znali.

0/0
22.2.2017 19:01

M71a20t90o66u27š 12B98á65r83t83a 2555854444

Mě to jednou stačilo, ještě že mají nové, ale to už není důvod se tam vydávat, co je to čínské

0/0
24.2.2017 13:12

M64a18r96t70i45n 79Š57i83m22e58k 4690264448445

Pokud jste opravdu přistával na Kai Taku, pak Vám zcela upřímně závidím

+1/0
25.2.2017 20:02

D91a75n 65P53o98s79p62i80s40i72l 3269238796584

Konkrétní dúkaz pro moje tvrzení, že jsem přistával na letišti Kai Tak bohužel nemám, jedině moje třetí přistání tam v roce 1991 (let ze Sydney, Austrálie) by dosvědčila moje žena, která tento let absolvovala se mnou. Mimochodem, při check-in la letišti v Sydney jsme pořádně narazili, sice jsme měli letenky kolem světa, ale kvůli nějakému kilometrovému omezení nám chyběl úsek Hong Kong- Tokio ,z Tokia zpátky do Evropy nám ta "kolemsvětová" platila. V Hong Kong-u jsme měli v úmyslu koupit si lacinou letenku Hong Kong Taipei (Taiwan) v tak zvaném "bucket shop", což se nám potom podařilo, pak z Taiwanu lodí na Okinawu a pak dále trajektem, vlakem, autobusem atd do Tokia, což jsme také potom uskutečnili. Ovšem než nás v Sydney pustili do letadla společnosti QANTAS, museli jsme si koupit letenky za regulerní cenu Hong Kong - Tokyo, a to byl opruz, naštestí jsme měli kreditky, tolik peněz v hotovosti jsme tehdy u sebe neměli. Ty letenky jsme pak ztornovali po přistání v Hong Kong-u a po návratu do Evropy jsme dostali zpět peníze. Mezitím kurz dolaru dost prudce stoupl, takže jsme dostali víc, než jsme za letenky původně zaplatili, takže ve výsledku jsme na tom vydělali.:-).

0/0
25.2.2017 21:46

M92a62r85t72i30n 34Š37i64m28e14k 4490564698205

No, Kaitak je léta zrušený a na Lukla Airport také nebyl :)

+1/0
22.2.2017 14:54

B58o60h31u49m82i67l 16M88á28c40a 5561152816823

Tárikova hora, Jabal Ṭāriq (جبل طارق), je arabský název používaný od r. 711. Napsat, že je to původní název, může jen zarytý islamista. Před r. 711 měla tato hora latinský název Mons Calpe, který je snad fénického původu.

+8/0
22.2.2017 14:16

R76a33d54e32k 10N98o89v59o72t96n94ý 5198162376575

;-D

0/0
23.2.2017 14:09

I61v13a 52V20á52g31n78e51r75o39v22á 2511147439541

Bomba! Madeira mne láká čím dál víc :-)

Až dojdou letiště a nebudou nápady, tak udělejte seriál o spotterským místech v dovolenkových destinacích, třeba na Korfu je fakt kouzelné :-)

0/0
22.2.2017 13:42

D26a24n 52P54o86s93p59i27s55i70l 3299988876344

No teď už Madeira není tak adrenalinový zážitek po tom, co tam podstatně prodloužili ranvej. Zažil jsem tam přistáníl v roce 1988 na staré krátké ranveji a přistání byl zážitek, který jsem nikde jinde nezažil a to mám za sebou asi 280 přistání na všech kontinentech. Někdy začátkem 70 tých let to letadlo společnosti SAS na té krátké ranveji neubrzdilo a spadlo do moře. Pak jsem tam letěl v roce 2004, to už byla ranvej prodloužená, sice to kvůli v článku zmíněné turbulenci byl taky adrenalin, ale už ne zdaleka takový, jak to bylo u starého letiště.

0/0
22.2.2017 19:11

J53a73r60o77m41i66r 36F13a94r39e60k 4962813777

Za me je nejlepsi Barra Airport. Na videu porad tak nejak poletuje kolem, draha nikde :D Az potom jsem si vsiml te tycky trcici z vody a doslo mi, co je napsano v clanku o tomto letisti :)

0/0
22.2.2017 11:57

K91r87y56š85t25o27f 80H80l66a61v50á62č 9112859958482

Výborný článek, díky R^ asi budu první bez nějakého ale

+11/0
22.2.2017 10:29

P32a32v90l27a 31K65v61a73p71i76l28o22v28á 7229928884227

Opravte si čtvrtou větu. Jinak super článek ;-)

+2/0
22.2.2017 10:03

R80i34c67h24a42r82d 70M52i72k16u97l37e77n64k50a 1179567177374

Špatný titulek. Vyzkoušeli jste vy, redakce, nebo pilot pan Pruša? Koukám, že titulková nemoc dorazila už i zde. Jinak článek OK.

+5/−2
22.2.2017 8:20

D16a63n55a 35T36e82n24z47l98e68r 5610532675603

Poletí pán do Nepálu? To bych se moc těšila, co řekne o přistávání do stěny. R^:-)

+1/0
22.2.2017 8:19

L50u30k61a38s 33M88u48d30r73a 6586586622451

Neřekne nic - na přístání bude mít 600 m dlouhou dráhu (protože máte zřejmě na mysli letiště Lukla), širokou 20 metrů, na které by přistál s UL i naprostý začátečník.

+1/−1
22.2.2017 11:57

D92a22n77a 15T70e15n65z82l57e34r 5980402415283

Proč by nic neříkal, to je letiště, které je na špici, co se týká strachového faktoru. Bylo by zajímavé, co o tom řekne pán, co tam přistál.

Jinak asi tam opravdu nepřistane každý začátečník, kolem dráhy prý leží docela dost vyhořelých vraků.

0/0
22.2.2017 16:05

P45a70v83e20l 62V39a76n36ě44č88e77k 4334273881851

Myslim, ze nema ani 500m.

0/0
22.2.2017 16:56

V89á96c75l72a46v 30P35o31u62s89t48k12a 3770921942

To je jedno, s tímhle letadlem přistane "na pětníku"

0/−1
22.2.2017 17:33
Foto

J61a96k90u70b 13M58a88t47ě95j32ů 4679668778876

Lukla má 527x30 m. Jeden směr pro starty, druhý pro přistání. A k tomu sklon dráhy, složité přiblížení, vysoká nadmořská výška, špatné počasí...

Zajímavé je, že dráha ma stejnou orientaci 06/24 jako hlavní RWY v Praze.

+1/0
22.2.2017 17:38

S37t98a43n48d36a 79C41h56v84o36s10t 1592788

Kolik vazi takove nejtezsi letiste? Ale jinak clanek pekny, diky.

+9/0
22.2.2017 8:17

J50a78n 63Š56e42s36t52á60k 3358809359664

no některá letiště musí mít teda už pořádnou hmotnost;-D

0/0
22.2.2017 12:40

Š39t39ě96p71á92n 19V67a26n81ě94k 3683329387617

Pro ty, které by to zajímalo letadlo je Ultra Light. Jinak je článek zajímavý, díky za něj :-)

+1/0
22.2.2017 7:47

J55a15r40o90m69i66r 77F52a26r25e44k 4622173937

No, podle internetu neni OK-LEX SLA (neboli ultralight), ale LSA :D Nebo spis podle EASA je to znaceno ELA. Ale vim ja........

0/0
22.2.2017 8:15
Foto

J76a62k11u28b 17M80a96t50ě44j83ů 4909278418426

OK-LEX je Dynamic WT-9 LSA (light-sport aircraft). Tedy laicky řečeno něco jako UL s větším užitečným zatížením, zejména většími nádržemi. Oproti UL ale také podléhá regulaci dané kategorie.

0/0
22.2.2017 14:25

L96u54k19á40š 27B79ě80h46o29u43n20e68k 4880858230807

Ne, Dynamic lze registrovat i jako stroj obecného letectví. A tento také je, stačí kouknout na imatrukulaci.

Proč to vlastně řešíte?

0/0
22.2.2017 8:21

L37u40k11a73s 49M28u92d50r25a 6566646152701

Protože je potřeba si uvědomit, že ultralight přistane (na rozdíl od skutečných letadel) i na poli za vsí, má naprosto minimální přistávací rychlost, nemusí prudce brzdit (dráha je na něj neskutečně dlouhá) - mimochodem, i při výcviku PPL nás na Ruzyni buzerovali, abychom s Cessnou 180 (což je oproti v článku zmiňované hračce pořád skutečné 4 místné letadlo) nepřistávali k patě dráhy, ale spíše na její střed, protože následné pojíždění pak trvá věky, a vzhledem k hustotě provozu to je problém.

Je to zhruba stejné, jako byste se chlubil, jak jste na mopedu krásně "vybral" tu záludnou zatáčku na dálnici, kde auta musí dokonce brzdit na 110 km/h, aby z ní nevyletěla.

+3/0
22.2.2017 11:54

R56o98b51i34n 44Ž55i71ž15k13a 2448364236406

Já úplně nerozumím, jak to souvisí s článkem - ani jedno z těch tří letišť není problematické kvůli délce přistávací dráhy...

0/0
22.2.2017 13:47
Foto

J43a66k17u48b 91M20a36t62ě56j60ů 4259678928776

Ono to tak jednoduché není. Sice máte dost místa, ale zase si s vámi mnohem víc pohrává vítr - to je třeba situace na Madeiře a Gibraltaru.

Jiná věc je St. Martin Juliana (SXM/TNCM), které je pro malé letadlo nuda. Pro dopravní piloty velkých letadel to jednoduché není.

U některých letišť je challenge i nutná byrokracie pro sólo let.

Předpokládám, že dojde i na Courchevel (CVF/LFLJ) nebo St. Barthelemy (SBH/TFFJ), které ani nemají go around. Na obou Jirka Pruša byl.

0/0
22.2.2017 17:31

V60á68c25l69a25v 74P75o71u44s67t43k54a 3390501752

Jasně, ale to je pořád jen o tom větru, tedy o řádné kontrole počasí v místě přistání. Jinak nemůžete popřít fakt, že s tímhle letadlem přistanete i na fotbalovém hřišti. :-P

0/0
22.2.2017 17:37
Foto

J33a94k73u59b 19M84a35t43ě76j64ů 4539778178106

Já tedy ne ;-) ale chápu, co tím chcete říci.

Nicméně právě třeba Barra, Courchevel nebo St. Barthelemy nejsou jen o větru.

0/0
22.2.2017 20:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.