Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na vlastní kůži jsme vyzkoušeli přistání na nejtěžších letištích světa

Možná už jste slyšeli o extrémních světových letištích. Přistání a starty tam nejsou pro každého. Český pilot a cestovatel Jiří Pruša přistál již na šesti z nich a na další se chystá. Jak je to složité, můžete nyní zjistit i vy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

O21n93d49r80e52j 37B70o84c25e50k 1670255344828

Jo zrovna před před 2 dny vyšel článek TOP 12 nejnebezpečnějších letišť

http://happyfly.cz/top-12-nejnebezpecnejsich-letist-na-svete/Rv

0/−2
22.2.2017 22:45
Foto

K43a97t83e41r23i57n92a 42K74a65r84l92s44s85o52n 2447432141583

Madeira je krasny ostrov ale priste si beru pred pristanim anxiolitika

0/0
22.2.2017 22:17

P95e65t98r 89M40i17c86h92a57l 2540334791872

Zajímavý článek, těším se na pokračování. BTW, pár takových letišť jsem zkoušel na simulátoru a i bez simulace počasí občas žádná sranda.

0/0
22.2.2017 21:09

M31a12r24e25k 20S78e41i94d44l 2453384645860

A kolik, že váží?

0/−1
22.2.2017 18:53

P17a50v28e50l 80M46a19t28o67u83š53e67k 5750547298104

Mám dojem, že z opravdu velkých a frekventovaných letišť s provozem velkých dopravních letadel (tj. nikoli stylu nepálské Lukly) býval jedním z nejobtížnějších, ne-li nejobtížnějším vůbec, starý Hong Kong.

0/0
22.2.2017 16:59

D48a19n 94P77o62s90p30i70s41i64l 3119188236594

První let na staré letiště Kai Tak jsem absolvoval v DC10 společnosti Lufthansa na začátku roku 1978 a to byl opravdu zážitek, jak letadlo muselo při přibližování "kličkovat" mezi vysokými budovami a ještě k tomu bojovat s bočním větrem a pak to piloti musil prudce "narvat" na ranvej, aby to letadlo stačilo ubrzdit a neskončilo v moři za ranvejí. Moje druhé přistání na Kai Tak bylo v létě 1980, to bylo ale letadlo Lockeed L-1011 Tristar společností Cathay Pacific, která sídlí v Hong Kong-u , také se proplétalo mezi budovami, ale přistání bylo hladké, neboť Kai tak tehdy byl domovským letištěm pilotů a ti to tam dokonale znali.

0/0
22.2.2017 19:01

M37a44t12o32u65š 67B52á75r17t23a 2605294474

Mě to jednou stačilo, ještě že mají nové, ale to už není důvod se tam vydávat, co je to čínské

0/0
24.2.2017 13:12

M57a56r48t65i58n 41Š55i35m50e59k 4110954858795

Pokud jste opravdu přistával na Kai Taku, pak Vám zcela upřímně závidím

+1/0
25.2.2017 20:02

D86a84n 79P37o94s68p40i48s50i44l 3199858766344

Konkrétní dúkaz pro moje tvrzení, že jsem přistával na letišti Kai Tak bohužel nemám, jedině moje třetí přistání tam v roce 1991 (let ze Sydney, Austrálie) by dosvědčila moje žena, která tento let absolvovala se mnou. Mimochodem, při check-in la letišti v Sydney jsme pořádně narazili, sice jsme měli letenky kolem světa, ale kvůli nějakému kilometrovému omezení nám chyběl úsek Hong Kong- Tokio ,z Tokia zpátky do Evropy nám ta "kolemsvětová" platila. V Hong Kong-u jsme měli v úmyslu koupit si lacinou letenku Hong Kong Taipei (Taiwan) v tak zvaném "bucket shop", což se nám potom podařilo, pak z Taiwanu lodí na Okinawu a pak dále trajektem, vlakem, autobusem atd do Tokia, což jsme také potom uskutečnili. Ovšem než nás v Sydney pustili do letadla společnosti QANTAS, museli jsme si koupit letenky za regulerní cenu Hong Kong - Tokyo, a to byl opruz, naštestí jsme měli kreditky, tolik peněz v hotovosti jsme tehdy u sebe neměli. Ty letenky jsme pak ztornovali po přistání v Hong Kong-u a po návratu do Evropy jsme dostali zpět peníze. Mezitím kurz dolaru dost prudce stoupl, takže jsme dostali víc, než jsme za letenky původně zaplatili, takže ve výsledku jsme na tom vydělali.:-).

0/0
25.2.2017 21:46

M41a94r44t58i24n 42Š73i31m75e15k 4680624878195

No, Kaitak je léta zrušený a na Lukla Airport také nebyl :)

+1/0
22.2.2017 14:54

B76o42h16u46m85i80l 66M94á78c28a 5911872986173

Tárikova hora, Jabal Ṭāriq (جبل طارق), je arabský název používaný od r. 711. Napsat, že je to původní název, může jen zarytý islamista. Před r. 711 měla tato hora latinský název Mons Calpe, který je snad fénického původu.

+8/0
22.2.2017 14:16

R21a38d78e81k 17N24o39v15o11t85n62ý 5228572206795

;-D

0/0
23.2.2017 14:09

I20v74a 17V58á62g15n44e97r33o15v20á 2381617769521

Bomba! Madeira mne láká čím dál víc :-)

Až dojdou letiště a nebudou nápady, tak udělejte seriál o spotterským místech v dovolenkových destinacích, třeba na Korfu je fakt kouzelné :-)

0/0
22.2.2017 13:42

D69a25n 35P62o92s96p33i61s47i57l 3149758566524

No teď už Madeira není tak adrenalinový zážitek po tom, co tam podstatně prodloužili ranvej. Zažil jsem tam přistáníl v roce 1988 na staré krátké ranveji a přistání byl zážitek, který jsem nikde jinde nezažil a to mám za sebou asi 280 přistání na všech kontinentech. Někdy začátkem 70 tých let to letadlo společnosti SAS na té krátké ranveji neubrzdilo a spadlo do moře. Pak jsem tam letěl v roce 2004, to už byla ranvej prodloužená, sice to kvůli v článku zmíněné turbulenci byl taky adrenalin, ale už ne zdaleka takový, jak to bylo u starého letiště.

0/0
22.2.2017 19:11

J34a38r69o85m84i13r 20F42a34r92e71k 4232153727

Za me je nejlepsi Barra Airport. Na videu porad tak nejak poletuje kolem, draha nikde :D Az potom jsem si vsiml te tycky trcici z vody a doslo mi, co je napsano v clanku o tomto letisti :)

0/0
22.2.2017 11:57

K70r78y61š62t62o40f 69H36l59a64v23á56č 9582379588542

Výborný článek, díky R^ asi budu první bez nějakého ale

+11/0
22.2.2017 10:29

P86a58v90l73a 94K45v34a53p57i65l19o44v32á 7639488874337

Opravte si čtvrtou větu. Jinak super článek ;-)

+2/0
22.2.2017 10:03

R61i81c84h94a51r44d 85M25i73k73u55l38e35n75k61a 1879477447794

Špatný titulek. Vyzkoušeli jste vy, redakce, nebo pilot pan Pruša? Koukám, že titulková nemoc dorazila už i zde. Jinak článek OK.

+5/−2
22.2.2017 8:20

D49a20n37a 45T35e13n95z52l94e47r 5720202765893

Poletí pán do Nepálu? To bych se moc těšila, co řekne o přistávání do stěny. R^:-)

+1/0
22.2.2017 8:19

L94u75k51a62s 13M51u71d74r98a 6316886952271

Neřekne nic - na přístání bude mít 600 m dlouhou dráhu (protože máte zřejmě na mysli letiště Lukla), širokou 20 metrů, na které by přistál s UL i naprostý začátečník.

+1/−1
22.2.2017 11:57

D81a14n31a 96T87e82n98z76l95e25r 5560802985973

Proč by nic neříkal, to je letiště, které je na špici, co se týká strachového faktoru. Bylo by zajímavé, co o tom řekne pán, co tam přistál.

Jinak asi tam opravdu nepřistane každý začátečník, kolem dráhy prý leží docela dost vyhořelých vraků.

0/0
22.2.2017 16:05

P48a47v52e63l 95V65a43n58ě34č97e83k 4944713151501

Myslim, ze nema ani 500m.

0/0
22.2.2017 16:56

V88á47c49l17a31v 90P30o97u59s89t21k98a 3930781292

To je jedno, s tímhle letadlem přistane "na pětníku"

0/−1
22.2.2017 17:33
Foto

J69a63k14u12b 33M32a44t34ě32j61ů 4679568168466

Lukla má 527x30 m. Jeden směr pro starty, druhý pro přistání. A k tomu sklon dráhy, složité přiblížení, vysoká nadmořská výška, špatné počasí...

Zajímavé je, že dráha ma stejnou orientaci 06/24 jako hlavní RWY v Praze.

+1/0
22.2.2017 17:38

S11t26a77n57d87a 57C75h48v59o17s77t 1502878

Kolik vazi takove nejtezsi letiste? Ale jinak clanek pekny, diky.

+9/0
22.2.2017 8:17

J61a51n 96Š71e64s39t63á43k 3798919479814

no některá letiště musí mít teda už pořádnou hmotnost;-D

0/0
22.2.2017 12:40

Š15t64ě25p87á49n 73V84a82n95ě42k 3213629207467

Pro ty, které by to zajímalo letadlo je Ultra Light. Jinak je článek zajímavý, díky za něj :-)

+1/0
22.2.2017 7:47

J12a79r20o56m35i61r 45F69a91r36e60k 4962373927

No, podle internetu neni OK-LEX SLA (neboli ultralight), ale LSA :D Nebo spis podle EASA je to znaceno ELA. Ale vim ja........

0/0
22.2.2017 8:15
Foto

J71a66k18u78b 94M52a33t42ě87j98ů 4849318948536

OK-LEX je Dynamic WT-9 LSA (light-sport aircraft). Tedy laicky řečeno něco jako UL s větším užitečným zatížením, zejména většími nádržemi. Oproti UL ale také podléhá regulaci dané kategorie.

0/0
22.2.2017 14:25

L54u49k88á86š 35B61ě59h53o86u53n40e12k 4210228370637

Ne, Dynamic lze registrovat i jako stroj obecného letectví. A tento také je, stačí kouknout na imatrukulaci.

Proč to vlastně řešíte?

0/0
22.2.2017 8:21

L89u21k80a23s 25M87u63d26r20a 6856146242791

Protože je potřeba si uvědomit, že ultralight přistane (na rozdíl od skutečných letadel) i na poli za vsí, má naprosto minimální přistávací rychlost, nemusí prudce brzdit (dráha je na něj neskutečně dlouhá) - mimochodem, i při výcviku PPL nás na Ruzyni buzerovali, abychom s Cessnou 180 (což je oproti v článku zmiňované hračce pořád skutečné 4 místné letadlo) nepřistávali k patě dráhy, ale spíše na její střed, protože následné pojíždění pak trvá věky, a vzhledem k hustotě provozu to je problém.

Je to zhruba stejné, jako byste se chlubil, jak jste na mopedu krásně "vybral" tu záludnou zatáčku na dálnici, kde auta musí dokonce brzdit na 110 km/h, aby z ní nevyletěla.

+3/0
22.2.2017 11:54

R35o34b40i18n 89Ž29i13ž49k35a 2458774486846

Já úplně nerozumím, jak to souvisí s článkem - ani jedno z těch tří letišť není problematické kvůli délce přistávací dráhy...

0/0
22.2.2017 13:47
Foto

J22a77k75u82b 40M95a77t96ě87j13ů 4189788658896

Ono to tak jednoduché není. Sice máte dost místa, ale zase si s vámi mnohem víc pohrává vítr - to je třeba situace na Madeiře a Gibraltaru.

Jiná věc je St. Martin Juliana (SXM/TNCM), které je pro malé letadlo nuda. Pro dopravní piloty velkých letadel to jednoduché není.

U některých letišť je challenge i nutná byrokracie pro sólo let.

Předpokládám, že dojde i na Courchevel (CVF/LFLJ) nebo St. Barthelemy (SBH/TFFJ), které ani nemají go around. Na obou Jirka Pruša byl.

0/0
22.2.2017 17:31

V33á78c10l31a46v 78P27o61u23s32t21k91a 3180871382

Jasně, ale to je pořád jen o tom větru, tedy o řádné kontrole počasí v místě přistání. Jinak nemůžete popřít fakt, že s tímhle letadlem přistanete i na fotbalovém hřišti. :-P

0/0
22.2.2017 17:37
Foto

J54a42k41u37b 12M20a86t42ě78j89ů 4359278918316

Já tedy ne ;-) ale chápu, co tím chcete říci.

Nicméně právě třeba Barra, Courchevel nebo St. Barthelemy nejsou jen o větru.

0/0
22.2.2017 20:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.