Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Evropa včetně ČR zaznamenala radioaktivitu v ovzduší. K panice není důvod

V druhé polovině ledna zaznamenaly měřící stanice v Evropě výskyt radioaktivního izotopu jodu 131 v atmosféře. Zatím není jasné, co je zdrojem tohoto nárůstu. Spekuluje se o tom, že může jít o incident týkající se ruského radioaktivního arzenálu ze studené války. Americké letectvo vyslalo do Evropy speciální letoun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V37l46a45d10i23m52í88r 79W10a71g69n82e80r 4218195118

Jak se měření provádí a další podrobnosti o události zde: http://www.osel.cz/9267-jak-je-to-s-lednovou-detekci-jodu-131.html

0/0
1.3.2017 14:54

O47t53a 61K30i29n46c 6599868862166

K panice sice není důvod, ale mnoho hysteriků v této diskuzi se snaží paniku vyvolat.

+2/0
22.2.2017 23:59
Foto

P18a76v57e32l 71Č55e73r68n17í36k 1438615560820

Trochu mě děsí, proč se o tom technet zmiňuje až teď (kdy k panice skutečně není důvod), když k incidentu došlo před měsícem a mnohé zahraniční noviny o tom právě před měsícem informovaly.

0/0
22.2.2017 23:05
Foto

P92a82v63e45l 21K39a90s85í65k80, 50T57e47c69h61n75e26t25.62c63z

Můžete mi ukázat ty zahraniční noviny, které o tom před měsícem (21. ledna) informovaly? O stroji času jsem chtěl už dávno napsat :-) Díky! A také můžete popsat, o kterém incidentu přesně mluvíte, třeba se nedorozumění skrývá právě tam.

+1/0
23.2.2017 7:30
Foto

P64a11v73e91l 93Č22e59r19n65í44k 1428395270270

Omlouvám se. "mnohé" bylo špatné slovo. Kromě oficiální zprávy bylo pár článků ale nic velkého.

https://thebarentsobserver.com/en/ecology/2017/02/radioactive-iodine-over-europe-first-measured-finnmark

http://www.friedliche-loesungen.org/feeds/reaktorunfall-oder-atomwaffentest-erhohte-werte-europa-detection-radioactive-iodine-trace (tenhle je trošku zvláštní. údajně psaný v únoru, nicméně google tvrdí že jej poprvé četl už 15. ledna)

ps: kamarád říkal že prý stroj času má. Zkusím ho požádat až poletí kolem ;-D

0/0
23.2.2017 9:57
Foto

P68a71v63e65l 14K33a70s95í46k66, 46T15e74c33h20n69e65t80.84c40z

Takže z před měsícem se stalo "tři dny před tím", než jste to měli vy. Což je přibližně čas na to, abychom oslovili odborníky.

0/0
23.2.2017 11:57
Foto

P66a39v28e98l 43Č47e47r95n73í16k 1708845230140

Chápu. Začínám mít asi halucinace protože jsem byl skutečně přesvědčen, že dávám odkaz na články z ledna :-/

Ještě jednou se omlouvám

0/0
23.2.2017 20:47
Foto

P40a44v58e57l 52K98a96s59í77k12, 94T57e54c23h14n90e20t31.68c61z

A Google ten druhý článek nemohl (v této podobě) číst patnáctého ledna, protože jsou v něm čísla z konce ledna.

0/0
23.2.2017 12:21
Foto

J46i82ř41í 95D35v84o33ř36á58k 5985699720978

Pane Kasíku, trochu mě to připomíná házení malých lesklých kulovitých předmětů, vzniklých uvnitř perlotvorky, mořské ústřice nebo perlorodky, samicím Sus scrofa f. domestica. Nebo práci zakladatele města Efyru.

0/0
25.2.2017 10:33
Foto

J13i48ř96í 64D34v46o36ř81á23k 5405319480648

Ten kamarád leží na jiném pokoji ? A co medikace? Tu máte stejnou ?

0/0
25.2.2017 9:24

J44o51s48e28f 92S66k92o12ř82e70p82a 6217734215122

A o havárii v JE ve Francii nic?

+3/−2
22.2.2017 20:38
Foto

J70i73ř54í 75D45v57o84ř49á15k 5865719340138

Tak znovu :

Další. Vy tady máte někde hnízdo ?

Tak pro méně pozorné znovu. Francie - 9.únor.

V druhé polovině ledna zaznamenaly měřící stanice v Evropě výskyt radioaktivního izotopu jodu 131 v atmosféře.

Zdroj: http://technet.idnes.cz/radioaktivni-izotop-mereni-evropa-dtn-/veda.aspx?c=A170221_125535_veda_pka

+3/0
22.2.2017 21:08

M36a10r56t58i82n 94J63u83r70á24š 1560312530159

Nedávno bylo řečeno že to je z Východní Evropy a aktuálně v Lednu 2017 byli hned dvě nehody na Záporožské jaderné elektrárně která je na Ukrajině a zapnuli jí protože porušili minské dohody a Donbass jim přestal dávat uhlí. Ukrajinci nic nepřiznají na to jsou moc tvrdohlaví... Zase další žvásty píšete jako vždy.

+1/−4
22.2.2017 14:54

M46i54r93o81s62l63a24v 18B12r38a59d74a 7204673158896

Vy sa moc v jadrovej energetike alebo fyzike obecne neorientujete mam pravdu?

+2/0
22.2.2017 16:34

J43i52ř60í 16K39o57c67u55r21e26k 6615294755208

Rádio Jerevan k tomu dodává: Ano, opravdu se stalo v Záporožské elektrárně. Nebylo to ale v lednu, ale v prosinci. A to v roce 2014. Došlo ke zkratu na vývodu z elektrického generátoru. Odstaven byl jeden ze šesti reaktorů.

Dále je pravda, že měli málo uhlí. Důsledkem ale nebylo zapnutí JE, ale naopak výpadky proudu.

+3/0
22.2.2017 19:21
Foto

J69i14ř31í 10D62v95o98ř49á27k 5405319720458

Zajímavý zajímavý styl projevu. Pán je spisovatel ?

+1/0
22.2.2017 21:10

M42a49r79t65i14n 19J60u55r51á40š 1200622840479

Jasný :-D Hlavně že ve Francii byla nedávno nehoda a teď dvě dokonce na Ukrajině v jaderné elektrárně kterou zapnuli po dlouhé době... Já si myslím že je důvod k panice jestli to bude druhý Chernobyl protože Ukrajinská tzv. vláda nic nepřizná a i kdyby to byla Francie ta taktéž nic nepoví.

+4/−1
22.2.2017 14:50

P63a34v94e17l 12P91í49p19a 1821645508637

nehoda ve francii byla až 10 dnů po naměření zvýšených hodnot

+3/−2
22.2.2017 16:03

I83g88o79r 56H61r65u22s27o45v81s74k82y 2219489203150

to je zbytocne. pan juras ma fixnu ideu.

0/0
1.3.2017 11:51

M59i53r74o58s31l84a46v 63B78r75a96d77a 7384403578406

Inak len tak na okraj trochu matematiky:

Jod131 ( o ten sa v tomto pripade jedna ) ma "dose factor" 0,072 mSv/kBq alebo 0,000072mSv/Bq pri inhalacii.

V polsku ( kde bola aktivita najvyssia ) bola v case medzi 9.1. a 16.1. bola aktivita 5.9 uBq/m3 alebo 0.0000059 Bq/m3 vzduchu

Clovek vydycha vzduchu pri chodzi cca 30l/minutu co je 30 dm3/minutu co je 0.03 m3/minutu tj cca 43 m3 vzduchu za den - za ten tyzden teda cca 300m3 vzduchu

schytana davka za ten tyzden teda cini 0.000072 * 0.0000059 * 300 mSV = 0.00000012744 mSv = 0.00012744 uSv.

Pre odhalenie toho kolko to tak moze byt: konzumacia jedneho bezneho bananu(!) predstavuje vystavenie sa davke cca 0.1 uSv.

Takze keby tomu bol clovek vystaveny po dobu cca 1000 tyzdnov(skoro 20 rokov) tak by sa davka rovnala tomu ked sezere jeden banan.

Disclaimer: mozem tam mat niekde chybu ale minimalne na par radov by to malo sediet...

+3/0
22.2.2017 14:12

O56n31d54ř20e91j 67B51o40r16e33k 5809506165596

Tak mě napadá, co kdyby se něco na způsob Černobylu stalo v Číně, pustitli by informace o takové, pro tamnější systém nepřijatelné chybě ven nebo ne?

0/0
22.2.2017 14:05

J34i36ř18í 37K69o72c58u89r19e18k 6405574705258

Zachytily by to seismografické stanice. Japonci jsou na to zvláště citliví a za 30 let (to to letí) od Černobylu technika řádně pokročila. Spojením dat z více stanic lze určit epicentrum.

No a pak jsou tady Rusové a Američni, kteří stále provozují vojenský systém chopný detekce výbuchu atomové bomby. Nevím jak dalece dokáží identifokovat odpálení samotné nosné rakety s atomovou náloží.

Aby se to ututlalo, museli by Rusové, Američané, Japonci, Němci, Francouzi, Italové, ... atd táhnout za jeden provaz s Čínou.

Už vidím číňana, jak přikazuje Trumpovi, aby nařídil ututlání celé kauzy. A jak totéž nařizuje Putinovi.

0/0
22.2.2017 19:40

D12u43š50a48n 14R46a52j63n18i62n83e15c 4434822903791

Možno sa "sovietským" vedcom zase podaril nejaký experiment/ako netredičné odstavovanie reaktoru v Černobyle/ , len zatial sa nerozhodli čo dobrý , alebo zlý !

+1/−5
22.2.2017 3:43

T96o34m89á28š 13M13a49t12ě85j 9585948303812

Tak pokud se naučili "odstavit" reaktor tak, ze si ubziknul jen ten jod bez treba cesia... tak je to rozhodne uspesna havarie a fenomenalni uspech.

+5/0
22.2.2017 7:53
Foto

L58a20d81i44s18l78a17v 65M21a30t89ě64j73k61a 1192749839757

To budou mít zase konspirátoři, zastánci chemtrails a podobní pitomci žně..;-D;-D

+14/−2
21.2.2017 22:33

K35r48y76š27t84o70f 46H26l57a85v42á49č 9232159758352

už tady taky mají, je to druhý Černobyl a vlády nám to tají, píší tihle znalci do diskuze pod článek o tom, co nám mělo být utajeno 8-o

+7/−1
22.2.2017 0:51

M19a23r10t41i69n 70Š94í31m27a 6273344160828

Jóóó, když bouchl před lety Černobyl, taky všude psali, že k panice není nejmenší důvod :-/

+3/−7
21.2.2017 22:32

D23u83š38a34n 48R30a45j15n33i71n15e27c 4334172703481

A bol ? Myslím , že pre vtedajšie ČSR nie !

+3/−3
22.2.2017 3:44

J62i43r56k25a 59S56v43e49j74k62o34v16s17k55ý 2899496281973

Připomíná mi to Fukušimu, kdy sportovci odmítli odletět do Japonska, kde by inkasovali menší dávku, než je přirozené pozadí v ČR.

+11/−2
21.2.2017 22:10

J32i78r59k36a 39K76o51c85m88a76n 3938184964

Tak jsem se dočetl, že jód má fialovou barvu. Začněme pro jistotu všichni pozorovat vzduch kolem nás. A kdo uvidí někde proudit vzduchem fialové tečky, tak hned volejte do SÚJB. A nedýchejte to. Dobrou noc s úsměvem R^R^[>-]R^R^

+1/0
21.2.2017 22:03

D65a76n97a 19T56e84n53z48l65e68r 5770772155793

Medicínský izotop, desetinásobná koncentrace v Polsku, ale milé fake-news budou mlít a mlít, že za to mohou Rusi. :-)

+10/−6
21.2.2017 21:59

M69i52c97h64a97l 71M42i67l51l50e39r 9646962889302

ruzni trumpajzlove, trumpajzlice a trumpazlici se v poslednich mesicich vyznacuji zajimavym slovnikem. Vyskytuje se v nem vyraz "fake news", obvykle nasledovany rozhorcenim co si ta media dovoli;-D

Lide premyslivi, moudri a neovlivneni populistickymi twity oranzoveho narcise ale dobre vedi, ze co on nazve fake news je jeho nazev pro pravdu, ktera mu moooc nesedne.

Stejne jako to delal Hitler v 30.letech, podobne jako to, co soudruzi nazyvali "vymysly imperialistickych stvacu a vrahu z vooolstryyytu" a co dela Putin se zpravami a fakty, ktere zni v jeho neprospech.

+1/−7
22.2.2017 5:13

D78a90n62a 85T84e40n96z19l88e22r 5510192515473

Fajn. Tak trošku jinak. Kdyby to zamoření pocházelo z nějakého reaktoru, mělo by jiné izotopové složení a hlavně by tam byly i jiné radioaktivní látky. Konkrétně cesium. A ruské ponorky nejezdí na medicínský jód, jezdí na normální reaktory, ze kterých by bylo zamoření úplně jiné.

Tohle bude spalovna, do které někdo ilegálně hodil i odpad z radiomedicíny, místo, co by ho odstranil tak, jak se má, zatavit do sudů a usladnit v dolech. To je drahé, a tak někdo ušetřil.

Ty zbytečné podpásové výlevy jste si mohl ušetřit také, protože jste s tím už směšný, zvláště, když se navíc přesně ví, ze kterého zdroje v poslední době pochází 99 % dezinformací. Hlavně zase napište, že Američané podporují Hillary a že to s přehledem vyhraje. :-)

Toho Hitlera ani nebudu komentovat, to je už příliš... disgusting.

+5/0
22.2.2017 7:11
Foto

V35o20j69t69ě98c73h 80P18a17v51l20í42k 5674151644508

Jenomže všechna normální média píší, že je to nejspíš odněkud z východní Evropy, ne z Ruska. Do čehož by Polsko také spadalo. Co je na tom tedy fake?

+2/−1
22.2.2017 10:51

J15a44n 23H83r68u79z57a 8974238279837

Přesně. Dokud nezjistí césium 137 nemůže to být z jaderného reaktoru.

+1/0
22.2.2017 12:00

J66i67ř66í 87K81o30c26u41r98e91k 6385854295598

A Xenon 135, ten je v reaktoru taky. Navíc je to plyn sám o sobě i za normálního tlaku teploty, takže je atmosférou unášen daleko.

0/0
22.2.2017 19:44

J79a27n 80V77á77c88l86a75v31í16k 3852676461129

V clanku se sice pise, ze to nejspis pochazi z lékařského provozu a zminuji starsi problem v Madarsku, ale tak hlavne ze v tom mate jasno, jak se proti Vam media spolčila...

0/0
22.2.2017 10:15

J21a36n10a 89B50e74n67e90š 3338846526747

Ano, spekulují o něčem, co můžeme hned vyloučit.

0/0
25.2.2017 11:25

J78a33n 43B34á72r45t30a 3540826608

Prý původ ve východní evropě.

Ale podle smeru proudění vzduchu to mohlo být nejen v Rusku ale klidně i v Británii, Norsku, Dánsku Španělsku nebo dokonce Maroku. Nad mořem měřící stanice nejsou takže to klidně mohla zachytit ta Norská u Ruských hranic jako první. Jisté je snad jen to, že to nepochází ze střední nebo jižní Evropy.

+3/−1
21.2.2017 21:37
Foto

V97o28j94t45ě16c87h 78P78a21v59l24í39k 5734611894268

Směry větru na obrázku o ničem nevypovídají, jsou v 10m nad povrchem. Dálkový atmosférický transport izotopů probíhá v mnohem větších výškách, kde směry proudění bývají úplně jiné, než ty povrchové.

+4/0
21.2.2017 21:43

J59o28s68e38f 52N23o86v54o14t44n10ý 2525814523424

Prý došlo k teroristickému útoku na na jadernou elektrárnu Flamanville ve Francii a vlády EU mlží a mlčí, bojí se hněvu lidu ....:-P

+5/−7
21.2.2017 21:29
Foto

J72i66ř90í 80D27v39o52ř56á72k 5545279950738

Další. Vy tady máte někde hnízdo ?

Tak pro méně pozorné znovu. Francie - 9.únor.

V druhé polovině ledna zaznamenaly měřící stanice v Evropě výskyt radioaktivního izotopu jodu 131 v atmosféře.

Zdroj: http://technet.idnes.cz/radioaktivni-izotop-mereni-evropa-dtn-/veda.aspx?c=A170221_125535_veda_pka

+3/−1
21.2.2017 21:31

J94i66r72k29a 94K98o82c40m37a33n 3418384884

Musím se smát, jak tady kdekdo rozvíjí konspirační teorie o tom, odkud sem lítá ten jód. Jednu přidám, země si někde upšoukla nějakou tou sopkou nebo jinu skulinkou a vypustila kdejaké svinstvo ze zemského jádra. Většinu toho sice vědci ještě ani neobjevili, natož to měřit, ale jódu si všimli a teď špióni celého světa pátrají po té skulince. No a česká média mlčí pár týdnů a potom mlží. To když bouchl Černobyl, tak komunističtí starostové alespoň pouštěli v obecním rozhlase dechovku, takže se vědělo, že se něco divnýho stalo, a ted ani tohle varování není.

+4/−2
21.2.2017 21:04

O52n31d29ř43e74j 44Š21i17m41e85k 5403882337358

Poločas rozpadu toho izotopu je 8 dní!!! Jaká sopka????

+3/0
21.2.2017 21:10

J77i11r38k84a 95K50o41c37m17a70n 3148844194

Tak znovu. Přečtěte si, co tady kde kdo píše o původu toho jódu. Spousta pisálků už najisto ví, že je to z Ruska, pár pisálků ví, že z Polska. Tak jsem svoji konspirační teorii napsal poněkud zábavněji, no, pochopte, hlavičku použijte :-) ;-D;-D;-D

+3/−2
21.2.2017 21:21

K33a47r73e82l 59N52o92v97ý 4249669293329

a co je to radioaktivní izotop jódu víš?

0/0
21.2.2017 21:20

J97i61r98k60a 55K64o86c18m67a93n 3178124544

Stoupnu si v Řeži na jadernej reaktor a začnu si vzpomínat ;-D Svítit mi bude Čerenkovovo záření, u toho se dobře přemýšlí, když to toho koukáš ;-D Třeba si i vzpomenu ;-D

+1/0
21.2.2017 21:26

R10i14c55h80a86r16d 66T73o16m32e32č62e92k 7246495746351

Od zákazu kouření už žádné nebezpečí nehrozí. Neznámým zdrojům se ovšem těžko zakazuje jakýmkoliv parlamentním zákonem..

+3/−1
21.2.2017 20:55

Š17t40e70f38a30n 18F39r55i71č53a 7392538453386

Na to, že to Norové zaznamenali poprvé už ve druhém lednovém týdnu, tak je to 7 týdnů, tedy hodně zpožděná informace. Dnes, kdy už jsou naměřené hodnoty v kdejaké lepší školní laboratoři od Finska až po Španělsko, tak už to nešlo utajit. Sice je poločas rozpadu radioaktivního izotopu jodu 131 jen pár dnů, uniká to už pár týdnů, nikdo neví odkud, hlavně, že se nemáme znepokojovat.

+4/−8
21.2.2017 20:51
Foto

J16i88ř52í 50D48v67o23ř62á72k 5515209550418

Dnes, kdy už jsou naměřené hodnoty v kdejaké lepší školní laboratoři od Finska až po Španělsko ????

+4/0
21.2.2017 20:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.