Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nekonečná přistávací dráha by byla dopravní revolucí. Ale není bezpečná

„Nekonečná“ kruhová přistávací dráha by měla letištím přinést především zásadní zvýšení kapacity. V jednom okamžiku by mohlo přistávat několik letadel naráz. Lákavý nápad se objevuje pravidelně už desítky let. Ale zůstává snem, protože jeho uskutečnění je zatím dost nebezpečné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K98a15r28e23l 80H30o45r60á11k 2568399833603

Šestiúhelníková plochá přistávací dráha by byla funkčním kompromisem.

0/0
9.4.2017 13:11

L64a34d26i49s33l57a79v 52K96u59d34l18a46c38e21k 8258510769319

Tangenciální letiště? Proc ne? Kruhova draha je v oblasti nizkych rychlosti a jak start tak pristani se odehrava na rovne draze. K tomu je celkem prinosem moznost startu a pristani ze vsech smeru a relativne kratka vzdalenost k draham pro pripadny zasah zachranaru.

0/0
3.4.2017 9:28

R67a11d42i52m 45N33e49b30e31l 5546385389399

Tak to dopadne, když to, co by měli řešit technici a odborníci dostanou do ruky architekti.

+3/0
26.3.2017 10:54
Foto

P51e37t93r 17N86o86v84o81t11ň97á29k 1615301633558

Dostatečně ohýbat navigační paprsek sice reálné není, protože těžko vytvoříme prostřední s vysoce narůstající hustotou :-) ale vytvořit jiný navigační systém, který navede letadlo a klidně i autopilota bezpečně na kruhovou dráhu jistě teoreticky možné je. Jenže nikdo nebude stavět přistávací dráhu a vyvíjet nový navigační systém, když pro ten systém nejsou přizpůsobená letadla a na jiných letištích se to nevyužije.

0/0
24.3.2017 23:20

R22o98m31a89n 40D86o16r39s96k33ý 1826964870348

Ta kulatá dráha mi uplně připomněla Nascar a to mi pripomnelo jednu zcenku od The Onion, kdy radil odborník přes Nascar svému závodníkovi stylem .... Ještě chvíli vydrž !! Ještě nezatáčej !!! - Já ještě nezatáčím - Buď připraven zatočit, ale ještě ne !!!! - Připrav se. Uz to tu bude...zatáčej doleva!!! - Mám zatáčet vlevo ? - Zatoč vlevo !!! - Zatáčím vlevo - On zatáčí vlevo - Paráda, teď jeď rovně - Jedu rovně - Jeď rovně a rychle!! - Mám jet ještě rovně ? - Jeď pořád rovně a pořád rychle !!! - Jedu dost rovně ?? - Jeď rovněji !!! - Teda trenere, jste fakt nejlepší !!

U toho se vždycky tak pobavím :-)))

https://www.youtube.com/watch?v=bG2OcW_Hwkg

+1/0
24.3.2017 10:07

J39i32n74d14ř95i78c17h 86B82a30r44t89e43k 2817295419539

Autonomní řízení letového provozu s autonomními letadly by to zvládli. Nesmí se ale do toho zapojovat člověk.

0/0
23.3.2017 14:53

P25a70v29e66l 75M42a39j17e49r 1203506878766

Pokud by se pristavalo vzdycky pravotocive, mohly by mit letadla leve pristavaci kolo na podvozku vetsi. Tim by letadla sama zatacela ve smeru letiste samovolne. Podobne jako himalajsky medved, ktery pry ma jednu nohu kratsi, aby lepe drzel rovnovahu v prudkych kopcich.;-D

+4/0
23.3.2017 14:01

M89i63c11h84a23l 72J89a39r54o58š 7594420902445

"...ohýbat paprsek zajišťující skluzovou rovinu je v současnosti proti fyzikálním zákonům."

Mám se těšit, že fyzikální zákony se v budoucnu budou měnit?

+2/−1
23.3.2017 9:08

J16i20n52d26ř94i24c13h 51B52a71r63t20e64k 2987705669709

Ne, ocel se stále ve vodě potápí, ale to nám nebrání využít jiného zákona abychom mohli mít ocelové lodě.

+1/0
23.3.2017 14:55

V67o75j42t42ě66c10h 79G80r43o28s79s 9359404735176

Nejde o to co lze a co ne. Jde o formulaci té věty, která prostě nedává smysl.

0/0
23.3.2017 15:03

J26i98n47d72ř42i10c96h 70B81a74r59t59e42k 2507195789739

Doslovně vzato nedává. Většinou si ale čtenář domyslí..

+1/0
23.3.2017 15:14

I55v86a 91V70a33l67č73í76k84o26v24á 3430689339

Nechápu. Přistávat do zatáčky, to je docela šílenost. Dnes občas vyjedou z dráhy, když ty jsou rovné...

+1/0
23.3.2017 8:12

K71r45y32š46t56o82f 70L29a97n34í74k 1449700835345

při polomeru nejakych 200km by to slo...

+2/0
22.3.2017 23:24

J30a30n 11V76a70l56á66š27e29k 7331389248146

To je okolo celé republiky!

+1/0
23.3.2017 9:00

R68a33d21i54m 66N41e89b35e69l 5156865419269

A skoro každé město by tak mělo své letiště :-)

+1/0
26.3.2017 10:56

P71a25v72e72l 97Ř92a38p15e11k 7902936229675

Chyba je v tom, že letecký dopravní prostředek vůbec potřebuje nějakou dráhu, snad kromě pojezdové. Z tohoto pohledu se jeví jako zastaralý, a je to i jedno z hlavních bezpečnostních rizik.

0/0
22.3.2017 23:06
Foto

M55i11c87h65a28l 37N58a42j15m92a65n 7519333266260

Bojovník proti psům a autům má nového nepřítele?

A jako v jiných diskuzích, když řeknete A (letadla jsou špatná), řekněte i B (čím je nahradíme).

+1/0
23.3.2017 12:16

B92o39h94u40m71i82l 24M49i55c14h60a64l 3255214405271

Volským potahem? Tisíci lety osvědčená technologie?

+1/0
24.3.2017 17:53

R20a62d72i28m 32N78e68b26e31l 5236885229819

Vrtulníkem :)

0/0
26.3.2017 10:58

M67i79c41h51a15e88l 83C97h63a27r36v83á27t 9739258723322

Celkem humorný nápad, třeba pět letadel zaráz přistávat a proti sobě...;-D

+1/−1
22.3.2017 17:29

P97e77t88r 80L35u33k22e62š 6533731

Proč hned pošilhávat za hranice. Pozoruhodné nápady se kdysi rodily i u nás. Třeba obří přistávací plošina nad nádražím. Pěkně uprostřed zástavby.

0/0
22.3.2017 16:10

J17a25n 71P54r60o11c59h42a31z92k83a 1837695349387

"Lákavý nápad se objevuje pravidelně už desítky let". Pamatuji se na podobný článek, který jsem četl cca před padesáti (šedesáti?) lety. Případ popisoval pilota malého letadla, který nouzově přistál na zkušební kruhové dráze automobilky. Článek rozebíral podroně výhody i nevýhody (hlavní byla nutnost budovat podzemní příjezdové cesty) kruhových letišť.

+1/0
22.3.2017 15:19

P35a64v18e11l 94Ř94a50p52e15k 7502666249145

Tak zrovna ta příjezdová cesta se jeví celkem banálně ve srovnání s jinými problémy. Pod dráhou se jezdí už dávno třeba k letišti Heathrow.

0/0
22.3.2017 23:08

J77a98n 16P27r91o35c40h34a55z12k63a 1397665729657

Nevím, jak jste starý pane Řapeku. Pokud vám někdy v r.1965 bylo vice něž 25 let, mohl jste své znalosti poskytnout autorům toho článku, který jsem zmiňoval,, aby je mohli využít v r.1968, kdy byl tunel k letišti Heathrow budován,

+1/0
22.3.2017 23:25

J39a11r14o93s14l20a10v 93P85o97s44p71í22š29i30l 2121559595926

Článek se velmi obšírně věnuje tomu "proč ne", ale téměř zcela opomíjí "proč ano". Tento jednostranný pohled je pro mě na technetu zklamáním, jsem zde zvyklý na vyšší standard (o poněkud bulvárním vyznění celého článku nemluvě).

+1/−4
22.3.2017 14:44

M27i27r24e84k 77G51a42j12e94r 5401626989400

Prectete si clanek znovu. Je to tam.

+6/0
22.3.2017 14:55
Foto

P65a83v78e49l 20K64a19s19í73k87, 15T32e16c37h95n61e43t81.43c36z

"Představa letadel pohybujících se po kruhové ranveji vypadá na první pohled lákavě. Stroje plynule přistávají, startují, pojíždí k odbavovací budově, ale na rozestupy se nehledí." To je podle mého jasně uvedená výhoda.

+1/0
22.3.2017 16:45
Foto

J21i22ř72í 22D83v89o18ř36á67k 5675919900668

Tak třeba

je vhodný pro letadla s přistávací rychlostí od 130 do 150 mil za hodinu

Zdroj: http://technet.idnes.cz/kruhova-runway-0gu-/tec_technika.aspx?c=A170317_101541_tec_technika_vse

150 mil/h je asi maximální rychlost ( 241 km/h)

Boeing 737-700241Boeing 707237Boeing 737-200237Boeing 737-500237Avro RJ100235Fokker 70233Boeing 737-600231Avro RJ85229Avro RJ70220ATR 72209Douglas DC-7204De Havilland Canada DHC-8200Douglas DC-6200ATR 42192Douglas DC-4174Douglas DC-3 Dakota137

0/0
22.3.2017 19:39
Foto

J81i72ř80í 63D46v32o15ř49á37k 5175179500958

Pardon, zdroj : http://czechairliners.net/index.php/archiv-clanku-1/743-pristavaci-rychlosti-letadel.html

0/0
22.3.2017 19:42

M71a29r36t74i98n 78H28o27u96b38a 6723661769968

jede to dobre, ale neseje, coz je pro secku docela zasadni

+2/0
22.3.2017 14:40

R79o29m11a46n 29K47a40m24a69r24ý87t 8628270968138

Doufám, že se toho nechytnou v Praze nebo jinde v ČR. Jak to tu tak znám, tak by určitě nezbyly peníze na podjez pod přistávací plochou, takže by se na křížení cest udělali semafory nebo ještě lépe dle moderniho trendu další kruháč.

+3/0
22.3.2017 14:24

J15i71ř44í 14K76o48c22u63r48e40k 6265904875628

Gibraltar

+1/0
22.3.2017 14:28
Foto

S55a82m35u72e65l 38K51u57p87k16a 9133763344872

A samozrejme cyklostezka.

+1/0
22.3.2017 21:46

K21a14r84e89l 64B98a10r35t67a93k 9416921135796

Nechápu, proč se neobrátili na našeho největšího geniálního vědce a vynálezce Járu da Cimrmana. Ten by takovou maličkost vyřešil během oka mrku;-D

+11/0
22.3.2017 13:41

M87i81c79h16a23l 33B81a60š42t78a 6904330475754

Zkuste to bez dráhy, milý Bartáku R^

+12/0
22.3.2017 13:57

M29a86t25o70u45š 45B39á60r29t22a 2165974964

Když mohl Concorde sklopit čumák, proč by se nemohla vyrábět letadla, která se ohnou do zatáčky? Při přistání by nemusel kapitán letadla povzbuzovat výkřiky "Vyvažovat, vyvažovat!"

+2/0
22.3.2017 13:39

I55v82a10n 15M70a95r58e53k 6174278302

Takže kruhový objezd už i pro aera , jsem zvědav jak by na tu dráhu trefovali za větrného počasí ? 8-o

0/0
22.3.2017 13:35

M95i27c73h87a32l 33B56a84š17t76a 6864900735544

Prostě by jí otočili proti jeho směru ...

+1/0
22.3.2017 13:58

V76l42a44d52i52m29í86r 11H26r82u63b86ý 1954901277752

Tím myslíte, že by otočili "jí" (kým čím), tedy tou dráhou? Pokud jste myslel "ji" (koho, co), tak to taky moc nedává smysl.

.

Omlouvám se, že se v tom vrtám, ale dost lidí má problém se správným skloňováním zájmena "ona" a tak jsem se raději zeptal.

+1/0
22.3.2017 14:46

J78a70n 42P18a53v24e48l21k85a 3417891824501

No zrovna v tomto případě je význam stejný.

+4/0
22.3.2017 15:35

M21i47c16h22a24l 95B50a80š21t71a 6734770755404

Hehe, s Janem jste to pochopili přesně - otočili by ji (koho, co) tak, že by otočili jí resp. s ní. Kruh a čeština jsou ideální pro vyjádření úplně praštěné představy. Moc prima, děkuji ;-DR^

0/0
23.3.2017 7:00

J72i71n48d69ř69i88c26h 58Č21í21ž13e22k 9680872306139

...ohýbat paprsek zajišťující skluzovou rovinu je v současnosti proti fyzikálním zákonům.

Je nějaká naděje na změnu fizikálního zákonu???

+9/0
22.3.2017 13:21

J40i42n55d20ř42i41c51h 48Č89í78ž13e79k 9370892306459

"y";-€

0/0
22.3.2017 13:21

M78a45r72t80i23n 69N50o23v80o32t31n56ý 7103125920385

Naděje je vždy. Fyzikální zákony odpovídají našemu poznání světa. Už Einstein nám ukázal, že vše může být trochu jinak.

+1/0
22.3.2017 13:25

M22i32r51e69k 47G43a84j61e38r 5171276309970

To zpresneni znalosti f. zakonu ale nemelo zadny vliv na konstrukci aut ci letadel. Takze nadeje neni zadna. Jenom jste nepochopil, co Einstein vlastne ukazal.

+3/−2
22.3.2017 14:58

J46a54k41u82b 22B90o32h19o84n40ě59k 8285856699297

To by musela schválit dvoutřetinová většina všech poslanců a to asi neprojde. KSČM už se nechala slyšet, že to je buržoazní výmysl a Úsvit v tom vidí snahu islamistů o usnadnění teroristických útoků

+11/0
22.3.2017 13:47
Foto

P60e28t27r 43N77o10v85o98t76ň97á93k 1185961383958

řešil by to dostatečný poloměry třeba po obvodu země. nebo letiště do osmičky s podjezdem :)

+1/0
22.3.2017 12:04

M61i40c43h94a59l 34R83e11j68z29e79k 5476887235651

Nechci moc rypat, ale vetsina soucasnych drah jde po obvodu Zeme

+2/0
26.3.2017 1:19

R39o87b24e98r91t 18P55e98l13c 5644689544540

R^;-D

0/0
3.4.2017 0:55

H83y45n92e38k 10M86r11t62v66ý 2540357349111

přistávat do zatáčky? to nezní moc dobře..

ale kdyby se na dopravní letadla použila technologie harrierů, mohla by kolmo :-)

+1/0
22.3.2017 11:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.