Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Svezli jsme se mikrobusem bez řidiče. Mezi návštěvníky jej ale nepustili

Autonomní vozidla jsou na veletrhu CeBit velkým tématem a nejvíce pozornosti budí dva žluté mikrobusy společnosti Swiss Post. V pilotním projektu ve Švýcarsku svezly přes čtrnáct tisíc cestujících, nyní vozí návštěvníky na hannoverském výstavišti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M76i27c84h60a46l 57M98i47n35a87ř76í68k 9402126289858

Nevim proc ale vzhledem k tomu, ze mikrobus je obycejna elektronika ktera je poruchova a rychle se opotrebovava, tak k vozidlum bez ridicu nemam duveru. A kdyby to ridil os window tak to je vylozene nebezpecna vec.

0/0
22.3.2017 7:54

T20o84m43á77š 12P38a91č53e82s 2518762627497

Žádné morální dilema u autonomních aut není, pokud se chtějí prosadit, jejich prioritou musí být v každém případě ochrana posádky. Tečka. Žádné bazírování, koho upřednostnit, vždycky to musí být posádka vozu. Nikdo si nekoupí auto, které jej pošle do zdi kvůli nějakému kreténovi, který mu vběhl pod kola. Ano, pokud se to vozu podaří "vymyslet" tak, aby minimalizoval i škody na okolí, bude to fajn, ale prioritou musí prostě vždy být ochrana posádky.

+3/−3
20.3.2017 20:12

Ř28e43h40o43ř 67V24l48a75s84á14k 2914384581366

Prioritou musí být dodržování pravidel.

Ale proč vám dávám mínus - to "nikdo si nekoupí" je mimo. V komerční sféře se to uchytí velmi rychle. Kamionová doprava, půjčovny automobilů .... tam to povede k obrovským úsporám.

A když si lidé zvyknou, tak už nebudou mít velké zábrany si to koupit. Kvůli hypotetickým situacím? To fakt není problém.

0/0
21.3.2017 7:20

K25a76r43e66l 11H90o27r52á49k 2688679563583

Autonomní auto nesmí být nebezpečné pro ostatní účastníky silničního provozu. Pokud by bylo, společnost ho neschválí do provozu. Nenechám se přejet autonomním autem, které naprogramoval nějaký kretén.

+1/0
21.3.2017 11:10

P74e74t13r 78S96p18a43t43z92i26e62r48e78r 7674752545984

jak to tak čtu, tak argumenty, které tu padají jsou... a to si upřímně řekněme....jen hledání osobních irelevantních důvodu a nátlaku proč autonomní auta nepustit na silnice....pravý důvod je zcela jiný....řidiči by přišli o schopnost řídit...už by nemohli na okresce jen 120, už by nemohli nikam chvátat a jet jako čuňata, už by nemohli se někomu nalepit na zadek a problikávat ho, protože jede o 5 km pomaleji, už by nemohli dělat s auty myšky, aby tím ukázali svou nadřazenost, už by si nemohli na namrzlé silnici říct..to je v pohodě to neuklouzne a jet rychle....už by nemohli na dálnici lítat v levém 200....a to je ten pravý důvod...řešení nehod je malichernost a stejně všichni ví, že nehody jsou nyní a ve větší míře. PRostě autonomní auta budou přesná, s milionkrát rychlejšími reakcemi, předvídatelná a hlavně společně komunikující, takže k těm nehodám by ani nedošlo. ;-D

+5/0
20.3.2017 18:24

P20e86t89r 26S68p78a58t48z14i22e13r66e96r 7764662335304

a ještě bych doplnil, že když se v továrnách lidé nahrazují stroji...a to hlavně proto, že dělají rychleji a hlavně přesněji a to bez jakéhokoliv zaváhání a únavy...tak tomu všichni tleskají a říkají jak to je neodvratný pokrok....a tedy když by na silnici jezdil stroj, který by byl bezpečnější, s rychlejšími rozhodovacími procesy, tak to se lidem nelíbí...jak říkám..nejde o nehody, protože ten stroj by tu nehodu ani nepřipustil

+2/0
20.3.2017 18:40

L32u44k44á34š 81H10a94v49l11í39č87e14k 6828832183568

Přesně tak. Je to jenom o egu těch chytráků. Inteligentní člověk si dokáže spočítat, že během cesty takovým vozidlem se může věnovat důležitějším činnostem, než je točení volantem a vybržďováním autobusů.

+2/0
20.3.2017 19:52

M52i15l17a78n 72V98o30l13e68k 5199273266739

A opravdu se v tom může svézt každý návštěvník veletrhu? Tak to je super. Vzpomínám si, jak mě maminka posadila do vláčku v ZOO a bylo to krásné. Jsem rád, že se to nějakým lidem splnilo aspoň v dospělosti.

+3/0
20.3.2017 17:20

J24i66ř24í 44K65o64c19u57r32e52k 6635694925348

Jako MHD fajn, autonomí mikrobus nestávkuje. Namísto dotovaného taxíku to má budoucnost.

+1/0
20.3.2017 14:54

J43o34s65e13f 27Š62o64l66t88e62s 8494458230863

Autonomní řízení je budoucnost. Ostatně už začínají být větším problémem spíš legislativní překážky než ty technické. Technicky je to zvládnuté docela dobře a třeba na dálnicích a silnicích první třídy už i normálně nasaditelné v provozu.

+3/0
20.3.2017 11:54

P91e29t74r 30N32i50v80n36i28c93k64ý 3672434425847

Nejen legislativní, ale i morální (např. co má auto udělat v nouzi, raději přejet důchodce nebo hlouček dětí?).

+4/0
20.3.2017 12:29

J89o71s23e18f 89Š71o80l25t54e56s 8324488790423

Tohle není problém. Bude se řídit pravidly. Řidič by na tohle tak jako tak nedokázal zareagovat. Takže v první řadě upřednostní bezpečnost svého majitele (ten nic neporušil) a pak ostatních, bez ohledu na to, jestli jde o školku nebo průvod důchodců.

+1/0
20.3.2017 12:46

P57e40t47r 12N53i89v42n89i23c34k79ý 3472504155907

Jakými pravidly se bude řídit? Autonomní řízení je schopno situaci zanalyzovat mnohem rychleji než řidič, vypracovat několik scénářů a bude se muset pro nějakou variantu rozhodnout?

Taktéž "ochrana majitele". V autě pojede dítě a majitel půjde po silnici. Má raději havarovat a zabít dítě v autě, aby majitel na silnici přežil nebo obětovat majitele a ochránit dítě uvnitř?

0/−1
20.3.2017 13:00

J81o94s21e82f 40Š69o67l84t77e78s 8544178380123

Přece pravidly dopravního provozu. A majitelem je pro tuto situaci vždy aktuální uživatel vozidla. Zbytečně to komplikujete. Schopnost rozhodování autonomního systému nehraje roli. Že by bylo schopno za cenu života uživatele zachránit 20 dětí? A co? Pokud těch 20 dětí porušilo pravidla provozu, mají holt smůlu.

+2/−3
20.3.2017 13:04

J17a24k60u18b 54M13a48t17o44u94š 3615522422403

Nemluvě o tom že by si nikdo nekoupil auto, které by vás zabilo pokud by si myslelo že tím zachrání jiný lidi.

+2/0
20.3.2017 13:27

J74o16s45e80f 47Š35o41l32t52e11s 8394368650583

Tak nějak. Je nesmysl řešit hovadiny. Určitě se najdou neřešitelné výjimky, kdy každé rozhodnutí bude špatné. Ovšem co na tom? Nehody se prostě stávají a někdy za ně opravdu nikdo nemůže. Fascinuje mne snaha dnešní doby neustále všude hledat nějaké viníky.

0/0
20.3.2017 13:28

P52e89t70r 59N72i31v38n56i10c91k43ý 3762884745807

Jaké viníky? Hledají se morálně akceptovatelná pravidla a priority, podle kterých se autonomní systémy budou (muset) rozhodovat.

0/0
20.3.2017 13:56

J59o73s84e66f 29Š76o42l83t92e64s 8944708410173

Ne, ty hledáte vy. Normální člověk má dávno jasno. Je zbytečné hledat morální pravidla tam, kde už dávno platí pravidla silničního provozu.

+2/−1
20.3.2017 14:47

P25e37t17r 76N17i84v91n92i32c26k76ý 3812324255747

Majitelem je aktuální držitel? 8-o

A co když těch 20 dětí nic neporušilo a jde po chodníku. Má auto najet na chodník a měkce zastavit o 20 dětí, nebo to narvat to baráku a zabít cestujícího?

0/−1
20.3.2017 13:53

J30o74s14e12f 75Š52o19l94t58e75s 8824708390953

Proč by to auto najíždělo na chodník? To by buď muselo dojít k závadě = odpovědnost provozovatele, nebo by působila třetí síla = odpovědnost té třetí síly. Je velmi pravděpodobné, že by se software vozidla dokázal podobné nehodě zcela vyhnout. Pár zcela extrémních nehod asi zůstane, ale bude jich naprosté minimum a v té situaci prostě viník nebude.

+1/−1
20.3.2017 14:46

J74i16ř11í 61K23o25c98u78r80e28k 6425724445468

No třeba kamion s píchlou pneu, co vyjel do protisměru. Protože na silnici byl kus čehosi, o který tu pneumatiku prorval. Pravda byla sjetá.

Máte malou představivost. Dodržování předpisů ještě nezajistí, že se nic nestane. Třebatakovému divokému praseti je nějaký předpis uřiti.

+1/0
20.3.2017 14:52

J76o88s22e91f 49Š90o70l47t28e87s 8194918500163

Počítač ten kamion i s proraženou pneu uřídí. To jen člověk dělá nadměrné pohyby a rozhodí řízení. A zbylé nehody nebudou zpravidla se zraněním či úmrtím. O plechy ani tak moc nejde.

+1/0
20.3.2017 14:56

M42i72l14a18n 49V82o36l66e10k 5979603846779

To říkáte teď, ale až budete stát proti nejdražším právníkům světa a ve hře budou stovky milionů dolarů, tak budete říkat něco úplně jiného.

0/0
20.3.2017 17:15

J55o67s12e50f 61Š37o20l26t76e57s 8504978940593

Pokud bude legislativa toto reflektovat, neočekávám žádné soudní pře.

+1/0
20.3.2017 17:46

Z97b26y88n68ě72k 33J38a40n62d39a 7333792935401

Pokud tedy z vedlejší silnice vyjede auto a hrozí střet, má vjet do té školky?

Vždy chránit svého majitele...

0/0
20.3.2017 13:00

J44o26s17e83f 10Š18o43l80t28e88s 8574168710603

Zareaguje stejně jako řidič. Tedy se pokusí zastavit a případně to narve do toho vyjetého auta.

+2/0
20.3.2017 13:04

P73e70t63r 55N21i71v20n88i51c57k62ý 3892284565517

Právě že autonomní systém NENÍ jako řidič. Dokáže mnohem rychleji situaci vyhodnotit a bleskově navrhnout několik řešení. Jak ale vybrat to "správné"?

0/0
20.3.2017 13:55

J22o80s87e13f 81Š84o24l28t26e27s 8114288620103

A proč by nutně měl? Vy tu argumentujete pochybnou schopností autonomního systému určit nejlepší možnost. Nejlepší možnost pro koho? Přednost má mít vždy uživatel vozidla. Tečka.

+2/0
20.3.2017 14:48

J81i84ř71í 24Š93v58a43r49c 6745739319794

Třeba před překážkou co nejvíce brzdit a co nejméně zatáčet? Nemyslím, že je v tomto softwaru prostor na rozpoznávání tváří a určování věku :-D.

+1/0
20.3.2017 14:42
Foto

V69o55j52t37ě88c45h 32P90a75v41l94í26k 5534131324578

Je to umělý problém, v praxi ho ani dnes řidiči běžně neřeší.

A i kdyby hypoteticky taková situace nastala, I autonomní vozidlo dojde k nějakému, rozhodně ne dokonalému řešení situace, které bude obsahovat maximální možné brždění a namíření do místa, kde zasáhne nejmenší počet objektů.

Autonomní vozidlo není filozof, aby dokázalo řešit morálku. A ani jeho programátor nebude specificky řešit každou situaci, která by hypoteticky mohla nastat.

0/0
20.3.2017 18:59

J81a66n 17K89u34d74e33r40a 4443886983932

1. Robot nesmí ublížit člověku nebo svou nečinností dopustit, aby bylo člověku ublíženo.

2. Robot musí uposlechnout příkazů člověka, kromě případů, kdy jsou tyto příkazy v rozporu s prvním zákonem.

3. Robot musí chránit sám sebe před poškozením, kromě případů, kdy je tato ochrana v rozporu s prvním nebo druhým zákonem.

Tady už asi narážíme na limity...

0/0
21.3.2017 14:15

R50o39b95i26n 88Ž86i35ž79k77a 2518534796486

Která samořídící technologie je podle vás v tuhle chvíli připravená pro okamžité nasazení pro bezzásahové řízení na dálnicích a silnicích první třídy?

0/0
20.3.2017 13:20

J92o54s38e57f 82Š78o71l67t66e18s 8794568760763

Třeba technologie od Valea. Nebo technologie od Google. A rychle se ji blíží i technologie GM.

0/0
20.3.2017 13:26

J47i96ř70í 69Š80v54a96r26c 6525109599374

Tesla Autopilot verze 2.0.

0/0
20.3.2017 14:38

R54o19b80i27n 84Ž50i28ž12k98a 2938544886906

To je ta, která vráží do svodidel nebo do bílého náklaďáku?

0/−1
20.3.2017 15:19

J19o59s10e95f 10Š48o42l19t25e67s 8234698710953

Ne.

0/0
20.3.2017 17:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.