Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Svezli jsme se mikrobusem bez řidiče. Mezi návštěvníky jej ale nepustili

Autonomní vozidla jsou na veletrhu CeBit velkým tématem a nejvíce pozornosti budí dva žluté mikrobusy společnosti Swiss Post. V pilotním projektu ve Švýcarsku svezly přes čtrnáct tisíc cestujících, nyní vozí návštěvníky na hannoverském výstavišti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M10i58c80h36a69l 39M81i42n31a22ř91í94k 9792266829578

Nevim proc ale vzhledem k tomu, ze mikrobus je obycejna elektronika ktera je poruchova a rychle se opotrebovava, tak k vozidlum bez ridicu nemam duveru. A kdyby to ridil os window tak to je vylozene nebezpecna vec.

0/0
22.3.2017 7:54

T44o41m62á39š 42P56a12č70e73s 2258262277137

Žádné morální dilema u autonomních aut není, pokud se chtějí prosadit, jejich prioritou musí být v každém případě ochrana posádky. Tečka. Žádné bazírování, koho upřednostnit, vždycky to musí být posádka vozu. Nikdo si nekoupí auto, které jej pošle do zdi kvůli nějakému kreténovi, který mu vběhl pod kola. Ano, pokud se to vozu podaří "vymyslet" tak, aby minimalizoval i škody na okolí, bude to fajn, ale prioritou musí prostě vždy být ochrana posádky.

+3/−3
20.3.2017 20:12

Ř47e98h82o43ř 16V32l92a40s77á39k 2504734521286

Prioritou musí být dodržování pravidel.

Ale proč vám dávám mínus - to "nikdo si nekoupí" je mimo. V komerční sféře se to uchytí velmi rychle. Kamionová doprava, půjčovny automobilů .... tam to povede k obrovským úsporám.

A když si lidé zvyknou, tak už nebudou mít velké zábrany si to koupit. Kvůli hypotetickým situacím? To fakt není problém.

0/0
21.3.2017 7:20

K15a61r49e51l 47H72o46r33á48k 2498529683523

Autonomní auto nesmí být nebezpečné pro ostatní účastníky silničního provozu. Pokud by bylo, společnost ho neschválí do provozu. Nenechám se přejet autonomním autem, které naprogramoval nějaký kretén.

+1/0
21.3.2017 11:10

P56e19t61r 54S22p64a39t83z23i19e61r72e93r 7894272655114

jak to tak čtu, tak argumenty, které tu padají jsou... a to si upřímně řekněme....jen hledání osobních irelevantních důvodu a nátlaku proč autonomní auta nepustit na silnice....pravý důvod je zcela jiný....řidiči by přišli o schopnost řídit...už by nemohli na okresce jen 120, už by nemohli nikam chvátat a jet jako čuňata, už by nemohli se někomu nalepit na zadek a problikávat ho, protože jede o 5 km pomaleji, už by nemohli dělat s auty myšky, aby tím ukázali svou nadřazenost, už by si nemohli na namrzlé silnici říct..to je v pohodě to neuklouzne a jet rychle....už by nemohli na dálnici lítat v levém 200....a to je ten pravý důvod...řešení nehod je malichernost a stejně všichni ví, že nehody jsou nyní a ve větší míře. PRostě autonomní auta budou přesná, s milionkrát rychlejšími reakcemi, předvídatelná a hlavně společně komunikující, takže k těm nehodám by ani nedošlo. ;-D

+5/0
20.3.2017 18:24

P22e64t89r 38S96p18a34t72z77i53e66r24e59r 7424892475784

a ještě bych doplnil, že když se v továrnách lidé nahrazují stroji...a to hlavně proto, že dělají rychleji a hlavně přesněji a to bez jakéhokoliv zaváhání a únavy...tak tomu všichni tleskají a říkají jak to je neodvratný pokrok....a tedy když by na silnici jezdil stroj, který by byl bezpečnější, s rychlejšími rozhodovacími procesy, tak to se lidem nelíbí...jak říkám..nejde o nehody, protože ten stroj by tu nehodu ani nepřipustil

+2/0
20.3.2017 18:40

L45u30k25á84š 37H19a23v44l91í52č86e78k 6528822283668

Přesně tak. Je to jenom o egu těch chytráků. Inteligentní člověk si dokáže spočítat, že během cesty takovým vozidlem se může věnovat důležitějším činnostem, než je točení volantem a vybržďováním autobusů.

+2/0
20.3.2017 19:52

M47i37l87a78n 24V58o11l37e81k 5449203716689

A opravdu se v tom může svézt každý návštěvník veletrhu? Tak to je super. Vzpomínám si, jak mě maminka posadila do vláčku v ZOO a bylo to krásné. Jsem rád, že se to nějakým lidem splnilo aspoň v dospělosti.

+3/0
20.3.2017 17:20

J62i75ř71í 34K25o53c96u50r26e84k 6545754925158

Jako MHD fajn, autonomí mikrobus nestávkuje. Namísto dotovaného taxíku to má budoucnost.

+1/0
20.3.2017 14:54

J65o46s92e34f 70Š47o56l22t15e11s 8684648850293

Autonomní řízení je budoucnost. Ostatně už začínají být větším problémem spíš legislativní překážky než ty technické. Technicky je to zvládnuté docela dobře a třeba na dálnicích a silnicích první třídy už i normálně nasaditelné v provozu.

+3/0
20.3.2017 11:54

P86e13t91r 98N50i74v38n76i25c53k37ý 3382314265317

Nejen legislativní, ale i morální (např. co má auto udělat v nouzi, raději přejet důchodce nebo hlouček dětí?).

+4/0
20.3.2017 12:29

J52o42s12e30f 53Š44o90l87t19e48s 8344228500693

Tohle není problém. Bude se řídit pravidly. Řidič by na tohle tak jako tak nedokázal zareagovat. Takže v první řadě upřednostní bezpečnost svého majitele (ten nic neporušil) a pak ostatních, bez ohledu na to, jestli jde o školku nebo průvod důchodců.

+1/0
20.3.2017 12:46

P69e65t59r 66N76i62v23n91i55c35k27ý 3752884315487

Jakými pravidly se bude řídit? Autonomní řízení je schopno situaci zanalyzovat mnohem rychleji než řidič, vypracovat několik scénářů a bude se muset pro nějakou variantu rozhodnout?

Taktéž "ochrana majitele". V autě pojede dítě a majitel půjde po silnici. Má raději havarovat a zabít dítě v autě, aby majitel na silnici přežil nebo obětovat majitele a ochránit dítě uvnitř?

0/−1
20.3.2017 13:00

J95o42s25e39f 90Š62o67l65t44e41s 8834958240823

Přece pravidly dopravního provozu. A majitelem je pro tuto situaci vždy aktuální uživatel vozidla. Zbytečně to komplikujete. Schopnost rozhodování autonomního systému nehraje roli. Že by bylo schopno za cenu života uživatele zachránit 20 dětí? A co? Pokud těch 20 dětí porušilo pravidla provozu, mají holt smůlu.

+2/−3
20.3.2017 13:04

J59a25k62u87b 16M54a87t77o70u54š 3635172592863

Nemluvě o tom že by si nikdo nekoupil auto, které by vás zabilo pokud by si myslelo že tím zachrání jiný lidi.

+2/0
20.3.2017 13:27

J75o12s77e55f 69Š48o22l15t19e81s 8584178120983

Tak nějak. Je nesmysl řešit hovadiny. Určitě se najdou neřešitelné výjimky, kdy každé rozhodnutí bude špatné. Ovšem co na tom? Nehody se prostě stávají a někdy za ně opravdu nikdo nemůže. Fascinuje mne snaha dnešní doby neustále všude hledat nějaké viníky.

0/0
20.3.2017 13:28

P25e34t92r 65N97i19v94n19i64c86k81ý 3752604285707

Jaké viníky? Hledají se morálně akceptovatelná pravidla a priority, podle kterých se autonomní systémy budou (muset) rozhodovat.

0/0
20.3.2017 13:56

J70o75s82e12f 80Š88o41l63t37e36s 8744698530163

Ne, ty hledáte vy. Normální člověk má dávno jasno. Je zbytečné hledat morální pravidla tam, kde už dávno platí pravidla silničního provozu.

+2/−1
20.3.2017 14:47

P79e38t97r 52N87i62v46n60i96c19k50ý 3902654465897

Majitelem je aktuální držitel? 8-o

A co když těch 20 dětí nic neporušilo a jde po chodníku. Má auto najet na chodník a měkce zastavit o 20 dětí, nebo to narvat to baráku a zabít cestujícího?

0/−1
20.3.2017 13:53

J73o92s87e93f 44Š47o16l75t14e30s 8194828700653

Proč by to auto najíždělo na chodník? To by buď muselo dojít k závadě = odpovědnost provozovatele, nebo by působila třetí síla = odpovědnost té třetí síly. Je velmi pravděpodobné, že by se software vozidla dokázal podobné nehodě zcela vyhnout. Pár zcela extrémních nehod asi zůstane, ale bude jich naprosté minimum a v té situaci prostě viník nebude.

+1/−1
20.3.2017 14:46

J39i33ř48í 51K13o84c57u82r33e72k 6655344205778

No třeba kamion s píchlou pneu, co vyjel do protisměru. Protože na silnici byl kus čehosi, o který tu pneumatiku prorval. Pravda byla sjetá.

Máte malou představivost. Dodržování předpisů ještě nezajistí, že se nic nestane. Třebatakovému divokému praseti je nějaký předpis uřiti.

+1/0
20.3.2017 14:52

J73o61s88e33f 93Š72o63l42t85e75s 8194688730613

Počítač ten kamion i s proraženou pneu uřídí. To jen člověk dělá nadměrné pohyby a rozhodí řízení. A zbylé nehody nebudou zpravidla se zraněním či úmrtím. O plechy ani tak moc nejde.

+1/0
20.3.2017 14:56

M93i31l77a78n 74V94o67l84e12k 5499623616419

To říkáte teď, ale až budete stát proti nejdražším právníkům světa a ve hře budou stovky milionů dolarů, tak budete říkat něco úplně jiného.

0/0
20.3.2017 17:15

J89o69s25e37f 19Š37o37l12t52e41s 8854878960123

Pokud bude legislativa toto reflektovat, neočekávám žádné soudní pře.

+1/0
20.3.2017 17:46

Z95b46y71n41ě44k 21J95a88n11d93a 7853582245201

Pokud tedy z vedlejší silnice vyjede auto a hrozí střet, má vjet do té školky?

Vždy chránit svého majitele...

0/0
20.3.2017 13:00

J87o59s49e69f 42Š40o73l72t70e47s 8984408450593

Zareaguje stejně jako řidič. Tedy se pokusí zastavit a případně to narve do toho vyjetého auta.

+2/0
20.3.2017 13:04

P51e89t90r 89N76i92v71n48i39c18k28ý 3502454105687

Právě že autonomní systém NENÍ jako řidič. Dokáže mnohem rychleji situaci vyhodnotit a bleskově navrhnout několik řešení. Jak ale vybrat to "správné"?

0/0
20.3.2017 13:55

J30o50s59e22f 27Š24o92l90t26e55s 8664378320743

A proč by nutně měl? Vy tu argumentujete pochybnou schopností autonomního systému určit nejlepší možnost. Nejlepší možnost pro koho? Přednost má mít vždy uživatel vozidla. Tečka.

+2/0
20.3.2017 14:48

J33i41ř13í 74Š45v46a20r12c 6955809319484

Třeba před překážkou co nejvíce brzdit a co nejméně zatáčet? Nemyslím, že je v tomto softwaru prostor na rozpoznávání tváří a určování věku :-D.

+1/0
20.3.2017 14:42
Foto

V48o29j41t50ě91c93h 72P14a49v96l48í27k 5284441584978

Je to umělý problém, v praxi ho ani dnes řidiči běžně neřeší.

A i kdyby hypoteticky taková situace nastala, I autonomní vozidlo dojde k nějakému, rozhodně ne dokonalému řešení situace, které bude obsahovat maximální možné brždění a namíření do místa, kde zasáhne nejmenší počet objektů.

Autonomní vozidlo není filozof, aby dokázalo řešit morálku. A ani jeho programátor nebude specificky řešit každou situaci, která by hypoteticky mohla nastat.

0/0
20.3.2017 18:59

J74a44n 20K64u48d72e15r75a 4243746983632

1. Robot nesmí ublížit člověku nebo svou nečinností dopustit, aby bylo člověku ublíženo.

2. Robot musí uposlechnout příkazů člověka, kromě případů, kdy jsou tyto příkazy v rozporu s prvním zákonem.

3. Robot musí chránit sám sebe před poškozením, kromě případů, kdy je tato ochrana v rozporu s prvním nebo druhým zákonem.

Tady už asi narážíme na limity...

0/0
21.3.2017 14:15

R57o28b54i78n 89Ž77i74ž72k59a 2748634716646

Která samořídící technologie je podle vás v tuhle chvíli připravená pro okamžité nasazení pro bezzásahové řízení na dálnicích a silnicích první třídy?

0/0
20.3.2017 13:20

J28o35s36e91f 84Š56o11l87t22e37s 8604708660103

Třeba technologie od Valea. Nebo technologie od Google. A rychle se ji blíží i technologie GM.

0/0
20.3.2017 13:26

J75i23ř64í 35Š26v93a19r55c 6315519699374

Tesla Autopilot verze 2.0.

0/0
20.3.2017 14:38

R49o68b84i48n 98Ž80i47ž98k29a 2478784826396

To je ta, která vráží do svodidel nebo do bílého náklaďáku?

0/−1
20.3.2017 15:19

J28o97s74e45f 89Š93o17l33t77e98s 8594938480463

Ne.

0/0
20.3.2017 17:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.