Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Svezli jsme se mikrobusem bez řidiče. Mezi návštěvníky jej ale nepustili

Autonomní vozidla jsou na veletrhu CeBit velkým tématem a nejvíce pozornosti budí dva žluté mikrobusy společnosti Swiss Post. V pilotním projektu ve Švýcarsku svezly přes čtrnáct tisíc cestujících, nyní vozí návštěvníky na hannoverském výstavišti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M76i26c41h91a55l 61M48i93n26a58ř77í58k 9952776339478

Nevim proc ale vzhledem k tomu, ze mikrobus je obycejna elektronika ktera je poruchova a rychle se opotrebovava, tak k vozidlum bez ridicu nemam duveru. A kdyby to ridil os window tak to je vylozene nebezpecna vec.

0/0
22.3.2017 7:54

T31o81m57á75š 40P86a15č20e64s 2508192867747

Žádné morální dilema u autonomních aut není, pokud se chtějí prosadit, jejich prioritou musí být v každém případě ochrana posádky. Tečka. Žádné bazírování, koho upřednostnit, vždycky to musí být posádka vozu. Nikdo si nekoupí auto, které jej pošle do zdi kvůli nějakému kreténovi, který mu vběhl pod kola. Ano, pokud se to vozu podaří "vymyslet" tak, aby minimalizoval i škody na okolí, bude to fajn, ale prioritou musí prostě vždy být ochrana posádky.

+3/−3
20.3.2017 20:12

Ř93e12h76o66ř 77V12l41a53s49á69k 2384164171326

Prioritou musí být dodržování pravidel.

Ale proč vám dávám mínus - to "nikdo si nekoupí" je mimo. V komerční sféře se to uchytí velmi rychle. Kamionová doprava, půjčovny automobilů .... tam to povede k obrovským úsporám.

A když si lidé zvyknou, tak už nebudou mít velké zábrany si to koupit. Kvůli hypotetickým situacím? To fakt není problém.

0/0
21.3.2017 7:20

K91a64r66e34l 72H71o19r92á61k 2478769193883

Autonomní auto nesmí být nebezpečné pro ostatní účastníky silničního provozu. Pokud by bylo, společnost ho neschválí do provozu. Nenechám se přejet autonomním autem, které naprogramoval nějaký kretén.

+1/0
21.3.2017 11:10

P21e31t37r 15S52p61a29t32z55i11e90r27e75r 7904932815224

jak to tak čtu, tak argumenty, které tu padají jsou... a to si upřímně řekněme....jen hledání osobních irelevantních důvodu a nátlaku proč autonomní auta nepustit na silnice....pravý důvod je zcela jiný....řidiči by přišli o schopnost řídit...už by nemohli na okresce jen 120, už by nemohli nikam chvátat a jet jako čuňata, už by nemohli se někomu nalepit na zadek a problikávat ho, protože jede o 5 km pomaleji, už by nemohli dělat s auty myšky, aby tím ukázali svou nadřazenost, už by si nemohli na namrzlé silnici říct..to je v pohodě to neuklouzne a jet rychle....už by nemohli na dálnici lítat v levém 200....a to je ten pravý důvod...řešení nehod je malichernost a stejně všichni ví, že nehody jsou nyní a ve větší míře. PRostě autonomní auta budou přesná, s milionkrát rychlejšími reakcemi, předvídatelná a hlavně společně komunikující, takže k těm nehodám by ani nedošlo. ;-D

+5/0
20.3.2017 18:24

P29e69t32r 64S22p55a96t25z46i24e64r10e50r 7394892685224

a ještě bych doplnil, že když se v továrnách lidé nahrazují stroji...a to hlavně proto, že dělají rychleji a hlavně přesněji a to bez jakéhokoliv zaváhání a únavy...tak tomu všichni tleskají a říkají jak to je neodvratný pokrok....a tedy když by na silnici jezdil stroj, který by byl bezpečnější, s rychlejšími rozhodovacími procesy, tak to se lidem nelíbí...jak říkám..nejde o nehody, protože ten stroj by tu nehodu ani nepřipustil

+2/0
20.3.2017 18:40

L30u31k21á63š 84H53a87v10l46í62č74e17k 6958792253208

Přesně tak. Je to jenom o egu těch chytráků. Inteligentní člověk si dokáže spočítat, že během cesty takovým vozidlem se může věnovat důležitějším činnostem, než je točení volantem a vybržďováním autobusů.

+2/0
20.3.2017 19:52

M48i27l16a85n 34V97o75l40e89k 5169463636319

A opravdu se v tom může svézt každý návštěvník veletrhu? Tak to je super. Vzpomínám si, jak mě maminka posadila do vláčku v ZOO a bylo to krásné. Jsem rád, že se to nějakým lidem splnilo aspoň v dospělosti.

+3/0
20.3.2017 17:20

J15i71ř11í 58K63o70c71u70r57e44k 6255444635758

Jako MHD fajn, autonomí mikrobus nestávkuje. Namísto dotovaného taxíku to má budoucnost.

+1/0
20.3.2017 14:54

J91o32s18e49f 44Š49o89l11t21e82s 8814868320543

Autonomní řízení je budoucnost. Ostatně už začínají být větším problémem spíš legislativní překážky než ty technické. Technicky je to zvládnuté docela dobře a třeba na dálnicích a silnicích první třídy už i normálně nasaditelné v provozu.

+3/0
20.3.2017 11:54

P79e73t78r 17N34i78v40n90i72c57k42ý 3192524495907

Nejen legislativní, ale i morální (např. co má auto udělat v nouzi, raději přejet důchodce nebo hlouček dětí?).

+4/0
20.3.2017 12:29

J82o90s51e70f 31Š83o17l80t65e12s 8234418140593

Tohle není problém. Bude se řídit pravidly. Řidič by na tohle tak jako tak nedokázal zareagovat. Takže v první řadě upřednostní bezpečnost svého majitele (ten nic neporušil) a pak ostatních, bez ohledu na to, jestli jde o školku nebo průvod důchodců.

+1/0
20.3.2017 12:46

P28e75t75r 47N26i89v82n64i18c19k84ý 3452104585597

Jakými pravidly se bude řídit? Autonomní řízení je schopno situaci zanalyzovat mnohem rychleji než řidič, vypracovat několik scénářů a bude se muset pro nějakou variantu rozhodnout?

Taktéž "ochrana majitele". V autě pojede dítě a majitel půjde po silnici. Má raději havarovat a zabít dítě v autě, aby majitel na silnici přežil nebo obětovat majitele a ochránit dítě uvnitř?

0/−1
20.3.2017 13:00

J17o34s96e49f 19Š37o91l40t26e10s 8704718920223

Přece pravidly dopravního provozu. A majitelem je pro tuto situaci vždy aktuální uživatel vozidla. Zbytečně to komplikujete. Schopnost rozhodování autonomního systému nehraje roli. Že by bylo schopno za cenu života uživatele zachránit 20 dětí? A co? Pokud těch 20 dětí porušilo pravidla provozu, mají holt smůlu.

+2/−3
20.3.2017 13:04

J14a21k47u36b 41M54a80t65o70u35š 3595182272813

Nemluvě o tom že by si nikdo nekoupil auto, které by vás zabilo pokud by si myslelo že tím zachrání jiný lidi.

+2/0
20.3.2017 13:27

J42o84s85e83f 58Š30o58l76t25e90s 8934328360453

Tak nějak. Je nesmysl řešit hovadiny. Určitě se najdou neřešitelné výjimky, kdy každé rozhodnutí bude špatné. Ovšem co na tom? Nehody se prostě stávají a někdy za ně opravdu nikdo nemůže. Fascinuje mne snaha dnešní doby neustále všude hledat nějaké viníky.

0/0
20.3.2017 13:28

P59e46t54r 27N89i52v13n96i47c18k68ý 3132774515627

Jaké viníky? Hledají se morálně akceptovatelná pravidla a priority, podle kterých se autonomní systémy budou (muset) rozhodovat.

0/0
20.3.2017 13:56

J70o89s11e19f 19Š96o40l24t86e23s 8714638370943

Ne, ty hledáte vy. Normální člověk má dávno jasno. Je zbytečné hledat morální pravidla tam, kde už dávno platí pravidla silničního provozu.

+2/−1
20.3.2017 14:47

P55e42t18r 28N45i15v33n79i41c27k74ý 3772444475767

Majitelem je aktuální držitel? 8-o

A co když těch 20 dětí nic neporušilo a jde po chodníku. Má auto najet na chodník a měkce zastavit o 20 dětí, nebo to narvat to baráku a zabít cestujícího?

0/−1
20.3.2017 13:53

J24o54s51e16f 23Š54o10l91t22e26s 8474298320673

Proč by to auto najíždělo na chodník? To by buď muselo dojít k závadě = odpovědnost provozovatele, nebo by působila třetí síla = odpovědnost té třetí síly. Je velmi pravděpodobné, že by se software vozidla dokázal podobné nehodě zcela vyhnout. Pár zcela extrémních nehod asi zůstane, ale bude jich naprosté minimum a v té situaci prostě viník nebude.

+1/−1
20.3.2017 14:46

J14i27ř88í 75K11o90c75u59r84e42k 6455384895578

No třeba kamion s píchlou pneu, co vyjel do protisměru. Protože na silnici byl kus čehosi, o který tu pneumatiku prorval. Pravda byla sjetá.

Máte malou představivost. Dodržování předpisů ještě nezajistí, že se nic nestane. Třebatakovému divokému praseti je nějaký předpis uřiti.

+1/0
20.3.2017 14:52

J82o44s41e62f 91Š47o71l67t29e56s 8234508540493

Počítač ten kamion i s proraženou pneu uřídí. To jen člověk dělá nadměrné pohyby a rozhodí řízení. A zbylé nehody nebudou zpravidla se zraněním či úmrtím. O plechy ani tak moc nejde.

+1/0
20.3.2017 14:56

M95i12l96a85n 11V22o37l10e85k 5119423566109

To říkáte teď, ale až budete stát proti nejdražším právníkům světa a ve hře budou stovky milionů dolarů, tak budete říkat něco úplně jiného.

0/0
20.3.2017 17:15

J64o69s19e70f 83Š63o51l18t77e83s 8844368840943

Pokud bude legislativa toto reflektovat, neočekávám žádné soudní pře.

+1/0
20.3.2017 17:46

Z45b97y41n62ě60k 45J36a63n81d45a 7593372765301

Pokud tedy z vedlejší silnice vyjede auto a hrozí střet, má vjet do té školky?

Vždy chránit svého majitele...

0/0
20.3.2017 13:00

J82o58s39e29f 45Š46o17l96t20e85s 8384858130413

Zareaguje stejně jako řidič. Tedy se pokusí zastavit a případně to narve do toho vyjetého auta.

+2/0
20.3.2017 13:04

P27e27t22r 58N26i26v90n11i53c48k81ý 3202734115867

Právě že autonomní systém NENÍ jako řidič. Dokáže mnohem rychleji situaci vyhodnotit a bleskově navrhnout několik řešení. Jak ale vybrat to "správné"?

0/0
20.3.2017 13:55

J73o20s56e85f 31Š34o29l53t64e89s 8474878470863

A proč by nutně měl? Vy tu argumentujete pochybnou schopností autonomního systému určit nejlepší možnost. Nejlepší možnost pro koho? Přednost má mít vždy uživatel vozidla. Tečka.

+2/0
20.3.2017 14:48

J55i34ř73í 42Š94v45a64r32c 6105209609384

Třeba před překážkou co nejvíce brzdit a co nejméně zatáčet? Nemyslím, že je v tomto softwaru prostor na rozpoznávání tváří a určování věku :-D.

+1/0
20.3.2017 14:42
Foto

V80o14j90t47ě35c72h 15P20a46v75l80í98k 5804161974728

Je to umělý problém, v praxi ho ani dnes řidiči běžně neřeší.

A i kdyby hypoteticky taková situace nastala, I autonomní vozidlo dojde k nějakému, rozhodně ne dokonalému řešení situace, které bude obsahovat maximální možné brždění a namíření do místa, kde zasáhne nejmenší počet objektů.

Autonomní vozidlo není filozof, aby dokázalo řešit morálku. A ani jeho programátor nebude specificky řešit každou situaci, která by hypoteticky mohla nastat.

0/0
20.3.2017 18:59

J56a68n 78K37u52d24e97r23a 4173776773642

1. Robot nesmí ublížit člověku nebo svou nečinností dopustit, aby bylo člověku ublíženo.

2. Robot musí uposlechnout příkazů člověka, kromě případů, kdy jsou tyto příkazy v rozporu s prvním zákonem.

3. Robot musí chránit sám sebe před poškozením, kromě případů, kdy je tato ochrana v rozporu s prvním nebo druhým zákonem.

Tady už asi narážíme na limity...

0/0
21.3.2017 14:15

R32o50b19i46n 35Ž91i53ž24k62a 2278644736816

Která samořídící technologie je podle vás v tuhle chvíli připravená pro okamžité nasazení pro bezzásahové řízení na dálnicích a silnicích první třídy?

0/0
20.3.2017 13:20

J37o50s78e52f 74Š60o88l46t90e74s 8414418320843

Třeba technologie od Valea. Nebo technologie od Google. A rychle se ji blíží i technologie GM.

0/0
20.3.2017 13:26

J66i15ř76í 40Š56v93a49r86c 6955659449724

Tesla Autopilot verze 2.0.

0/0
20.3.2017 14:38

R87o61b82i20n 39Ž13i14ž54k24a 2728284706426

To je ta, která vráží do svodidel nebo do bílého náklaďáku?

0/−1
20.3.2017 15:19

J26o88s28e40f 74Š77o14l13t16e85s 8194848860173

Ne.

0/0
20.3.2017 17:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.