Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Slitina, která by přežila Černobyl, vůbec nemá existovat. Češi na ní pracují

Tým profesora Polcara na ČVUT vyvíjí materiál, který nezdeformují ani extrémní teploty. Neztrácí svůj tvar a pevnost ani při 2000 stupních Celsia, kdy se ostatní slitiny většinou už roztékají. Doslova revoluci by mohla přinést jak do leteckého, tak kosmického programu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F85r53a55n58t47i83š21e11k 39L19u43p86í71n50e84k 8761126826862

Me prijde dost nestastny to hned jako prvni strkat do satelitu, jestli to teda bude.. protoze ta slitina pri naslednem padu bude drzet vse pohromade a spadne nam to na hlavu. Ale ve spalovacich motorech by to byla bomba, treba u turbodmychadel.

0/0
12.6.2017 14:36

M61a39r64e71k 23M62ü64l58l56e38r 3617369783136

Je na čase EU opustit. Financovat takové kraviny. Chleba levnější nebude.

/irony included/

0/−7
9.6.2017 13:41

J62a29n 53V91á30c74l42a86v58í10k 3732926951989

trochu zbytečné

0/0
9.6.2017 19:11

M80a10r23t94i44n 12K72l98u34v23á89n85e34k 9312558513813

"Dvě procenta se zdá na první pohled málo, je to odhadem 150 litrů na cestě mezi Paříží a Prahou, ale za tři roky už je to úspora hrubým odhadem milion litrů paliva jen na této trase. To nepředstavuje jen finanční úsporu, ale výrazné snížení produkce CO2, které vede k oteplování planety."

PROSÍM?

Toto naozaj povedal človek ktorý mí aspoň stredoškolské vzdelanie? Alebo si to skrášlil pán redaktor?

Takže sa dá vydzovať

a)že keď za tri roky sa ušetrí milion litrov paliva (bolo by efektnejšie napísať miliardu mililitrov) tak za 3 miliardy rokov to bude úspora ešte väčšia (kvadrilion litrov?). A keby sme mali 100tisíc takých lietadiel tak by sa to už rovnalo hmotnosti mesiaca...

b)Keď trochu pridusím nášho škrečka a bude dýchať o 2% menej tak tiež zachránim planétu?

Proste úspora 2% ostane vždy úsporou 2% bez ohľadu na celkový objem. PRedpokladám že tie 2% úspory tvoria len 0.0000000000001% produkcie CO2.

Čož o to, materiál by to bol fakt super. Ale asi z toho nič nebude pokiaľ sa má výskum opierať o matematické modelovanie niekoho kto povie takýto výrok.

Rv

0/−1
9.6.2017 11:43

M79i80c60h92a46l 31H56u58š89á66k 2867966765225

Na zaklade svych zkusenosti se simulaci vlastnosti pevnych latek (predikce struktury), bych byl co se schopnosti teto metodiky tyce maximalne skepticky. Z grantu pravdepodobne zadny vysledek nevypadne ....

0/0
8.6.2017 21:18

M22a88r71t62i57n 57K61l22u83v67á59n55e53k 9672178833553

Podľa toho čo považujete za výsledok :-D

0/0
9.6.2017 11:44

J62a37k53u32b 20S25ú27k29e17n75í72k 1878530829

Nazval bych to "holanit" na počest Pavla HolanaR^

+5/0
8.6.2017 17:59

J42a47n 25V22á73c22l41a83v88í34k 3322296471189

Ferit se jmenuje podle nějakého Fera?

0/0
8.6.2017 18:25

P77e71t10r 14S32c58h12ö51n 7243836672663

Jo jo, Fero vymyslel ferit, férovku a založil Feronu. ;-)

+4/0
8.6.2017 18:50

R60a47d39i37m 53P46o21l79á15š72e20k 9296903709809

Já bych spíš počkal, až zrealizujou to, co už strašně dlouho takoví vizionáři slibujou. Kovové materiály tavené ve vesmíru ve vakuu a "plněné" díky vzduchoprázdnu a prostředí bez gravitace mikroskopickými bublinkami vakua;-D;-D, takže extrémně lehké a přitom údajně stejně pevné jako původní materiál.

Možná, že když tam dají dost těch bublinek, tak bude možné vyrobit onu vzducholoď s pevnými komorami, která bude nadnášena jen tím, že v těch pevných komorách bude vyčerpán vzduch.

Jak už kdysi navrhoval František Běhounek.

Není to zas tak těžké.;-D Je třeba jen dosáhnout toho, aby na obestavěný kubík takového letadla lehčího než vzduch vyšla hmotnost menší než 1,29 kilogramů.;-D

0/0
8.6.2017 19:37

J50a95n 69S43i85n91n97r81e97i96c11h 6863495590831

Holanit pro vrtule autogiry a pro Nautilus.

0/0
8.6.2017 20:23

J44o73z97e88f 53K74o32s50t93e94l74a10n96s97k65ý 8375922129666

Moc tomu nerozumiem: majú už ten materiál alebo nemajú? Ak ho majú, tak je to super. Ak ho však nemajú, ako môžu rozprávať o tom, aké bude mať vlastnosti? Na základe počítačových simulácií?

0/0
8.6.2017 17:50

J41i69ř73í 87K96o33c74u54r41e54k 6555484205928

Třeba ano. Někteří dokonce na základě počítačových simulací vytvéřejí celé letadlo. Mirage 2000 bylo první.

0/0
8.6.2017 17:57

J65a22r36o84m27i72r 90F95a30r47e91k 4902963327

Křídlo Concordu....

0/0
8.6.2017 18:59

O80n10d98ř44e58j 55Z57e26m13a14n 5330114558519

ty vlastnosti +/- znají, protože je možné je odvodit.

0/0
8.6.2017 17:58

A56d95a61m 49B28a60r86t14o10n25í65k 1277491675779

X-man se stane realitou R^

0/0
8.6.2017 14:19

H76y66n59e41k 83M57r19t72v54ý 2490747439191

trochu se mi nezdá teze, že bude mít slitina novým způsobem výroby nejen menší zrna, ale zároveň i nižší hustotu. pokud zrna rostou dokud se nezastaví o bariéru sousedních zrn, tak čím menší zrna, tím větší měrná hmotnost, ne?

0/0
8.6.2017 13:43

O64n20d80ř23e49j 89Z50e78m90a94n 5380564138299

ten vyšší celkový objem prostoru mezi těmi zrny snižuje hustotu. To je taky důvod, proč to má lepší tepelnou odolnost.

+1/0
8.6.2017 13:51

R23a93d44i43m 89P39o76l44á35š55e43k 9946203729489

To by mě taky zajímalo. Pokud je to chemicky shodný materiál, tak jinou hustotu může mít pouze tehdy, pokud ty krystaly jsou v jiné krystalografické struktuře.

Pokud to je chemicky jiný materiál s jiným složením, tak to není žádná nová úprava materiálu, ale prostě nějaká nová slitina, která se díky svému složení a způsobu přípravy chová úplně jinak než dosud známé slitiny.

0/0
8.6.2017 15:54

O52n76d73ř21e22j 70Z89e60m54a46n 5350284868369

jako bych nic nenapsal...

0/0
8.6.2017 16:43

P87e68t45r 54V10o15k52á41č 1543390985

"v poškozených částech reaktoru v Černobylu je v současnosti právě oněch 2 000 °C" To máte odkud?

0/0
8.6.2017 12:47

V29á34c43l45a86v 92Z55e54l68i27n56k84a 2792390183102

Na téhle úrovni se může pohybovat teplota částečně roztavené aktivní zóny jaderného reaktoru, ale 30let po havárii už to nejspíš tak horké nebude.

0/0
8.6.2017 15:35

J33i54r82i 44A92n50d26e48r28l55e 8362730277

A pak se nemá oteplovat, když máme za zády kamna

0/0
8.6.2017 21:04

J47a46n 33P41a65v82e70l70k35a 3217101484341

Úspora paliva u A310 asi bude o řád jiná. Pochybuji, že by úspora hmotnosti 1 promile ušetřila 1 procento paliva.

+1/0
8.6.2017 11:27

J41i81ř29í 50S88v68o30b75o44d40a 3319837266

Takže pan profesor si založí firmu, která na ČVUT za naše a evropské prachy vyvijí pro sebe nové slitiny, no super, proč to nedělá přímo ČVUT ?

+1/−6
8.6.2017 9:54

R83a41d92i29m 48P74o10l27á93š10e19k 9486553969519

Obsah článku kvalitní, ale titulek to zabil.

Obecně se všichni snaží udělat ty krystaly co nejstejnorodější a nejmenší, protože to výrazně zvyšuje pevnostní charakteristiky materiálu.

Ocel použítá před více než 100 lety na stavbu Titaniku byla ve své době jedna z nejkvalitnějších, co se tehdy dala vyrobit a sehnat. Dneska by to byla nepoužitelná ocel podřadné kvality vhodná tak maximálně jako šrot k přetavení.

+5/0
8.6.2017 9:39

J27i62ř82í 56K33o91c12u90r16e46k 6355854845578

Neřekl bych. Nejlepší ocel šla na hlavně.

0/0
8.6.2017 9:54

R26a70d87i10m 44P97o53l85á93š28e80k 9986593409639

Hm, logicky když potřebovali materiál na obložení lodi, tak logicky nejlepší materiál na obložení lodi.

Ocel na hlavně děl se zpracovávala poněkud odlišnou technologií než pláty na obložení Titaniku a i cenové parametry byly v případě výroby oceli pro hlavně výrazně jiné.

+4/0
8.6.2017 10:32

J34i50ř79í 30K73o77c92u23r67e11k 6685604485898

Pokud to berete takto, tak nejsme ve při. R^

+2/0
8.6.2017 12:21

K37a41r37e73l 41K18r51p91a77t67a 5964165294183

Tak pokud se za takovou myšlenku vyhazovalo od zkoušky, pak to asi ani nikoho nenapadlo zkoušet, když se tvrdilo, že to nejde. ;-)

Takových příkladů je dnes více.

+1/0
8.6.2017 9:31

R95a61d14i21m 12P41o75l82á11š45e15k 9376513919949

To je.

Například před ještě poměrně nedávnou dobou hliníkové materiály "nešly"svařovat.

0/0
8.6.2017 10:33

J86i75ř96í 83K35o55c37u53r67e32k 6665324255978

Dokonce jsem v životě znal človíčka, kterého za svařování hliníku vyhodili od zkoušky, bylo to někdy na přelomu tisíciletí. Pan profesor má vždycky pravdu a ve Studénce jsou blbci, když z hliníku svařují Ešusy. Později se jim začalo říkat City Elefant. Stejně tak u Hondy. Ten duralový rám jeho motorky ...

0/0
8.6.2017 12:24

R86a52d16i80m 85P92o58l14á16š55e37k 9876943659549

To tak zhruba časově odpovídá, kdy se to začalo používat. Plus nějaké roky, než se to u progresivnějších lidí stalo známé.

0/0
8.6.2017 15:49

J72i94ř13í 24K49o84c71u19r39e32k 6335704165768

Pan profesor by ale neměl být víc jak 5 let pozadu za konstrukční praxí. Vývoj Ešusu začal v 92. roce a už tehdy konstruktéři věděli, že ho svaří z hliníku.

0/0
8.6.2017 18:04

R66a44d19i19m 60P84o46l28á83š44e21k 9196923279919

No, já to znám jen zběžně z diskuze na jednom svářečském fóru.

Ten vyhazov od zkoušky byl buďto ke konci socíku nebo v prvních letech po sametu. Profesorovi jsem dával právě cca 5 - 10 let.

0/0
8.6.2017 19:30
Foto

J76i78ř28í 49D57v12o77ř93á36k 5225839460678

Zdroj Wiki: Na základě předchozích kroků Langmuira, Deverse a Hobarta, navrhli V. H. Pavlecka a Russ Meredith z Northrop Aircraft Inc. nový postup svařování s netavící se wolframovou elektrodou při svařování hořčíku, hliníku a niklu v ochranné atmosféře hélia v roce 1941.

0/0
8.6.2017 16:42

M43i70c55h70a35l 42C10h78a69l52u85p56a 6928860589843

Naštěstí ten, co ho vyhodili neví, že to nejde a udělá to.

0/0
10.6.2017 0:01

D39a15n72i62e25l 22P39a55n91e86k 6362191422410

R^

0/0
8.6.2017 9:25

L24u33k71á62š 80J26a11n50d62a 2328910590

Adamantium? ;-D

+2/0
8.6.2017 9:20

P76e98t58r 95B71o54ž83e16k 1773372543412

Ale to není kov :-)

0/0
8.6.2017 10:19

O93n79d54ř42e40j 78Z49e22m52a59n 5200544418699

je to prakticky nezničitelná slitina a jak mnohokrát předvedl Erik Lensherr, je kovová.

+1/0
8.6.2017 13:01

L25u95k13á22š 14J32e10d92l30a78n 5789927389404

Nebo Vibranium?

0/0
10.6.2017 11:04

J46a86n 56D18ě55t44á18k 4491324309940

Přestal jsem číst u ekovýblitku s CO2. Do téhle chvíle mne to docela zajímalo.

+5/−17
8.6.2017 8:47

J29a90n 23V19á63c55l97a84v27í23k 3242906801349

Tak to vidíte, takový vzdělaný člověk to je, nové materiály vyvíjí a přitom na rozdíl od Vás věří na CO2. Ale dobře, že jste přestal číst, ještě jste se mohl něco dozvědět R^

+14/0
8.6.2017 9:30

J41i37ř70í 79K61o21c60u98r56e83k 6225234335968

Nové náboženství: Pokud tomu věří titulovaný, musí to být pravda. Ikdyž je dotyčný titulovaný v jiném oboru.

---

Takže když Mgr. Paní Ředitelka, PhD. nařídí cenzurovat veškéré info o PHP s poukazem, že to je droga, tak má pravdu. A středoškolák spravující IT musí poslechnout a cenzurní SW takto nastavit. Neboť, jakožto nevzdělaný nýmand, nemá právo kritizovat rozhodnutí nadřízeného. Navíc, vždyť jde o ochranu dětí před drogama, on jim je prodává!!!!!!!!!!

+1/−7
8.6.2017 9:37

J32a23n 79V86á63c89l83a37v79í11k 3172696241469

Takže ignorovat informace, protože autor je přesvědčen o vědecké teorii, která přímo nesouvisí s obsahem článku, je vlastně v pořádku.

A i kdyby byl článek o "globálním oteplování", není lepší zjišťovat informace a konfrontovat je se svými názory, než se preventivně uzavřít všemu, s čím nesouhlasím?

+5/0
8.6.2017 9:55

J40i54ř29í 72K42o27c73u20r75e21k 6605494425188

A věřili byste klimatologovi, kdyby navrhoval železobetonový most?

+1/0
8.6.2017 9:57

M39a23r61t79i43n 84V61a29j90s11a20r 5939693506536

Ne. Ale asi jsme každý četl jiný článek, já jsem v tomhle článku nepostřehl, že by expert na slitiny vymýšlel nějaké klimatické modely.

+4/0
8.6.2017 10:59

T42o10m60á14š 90S83l20a53v67í92č60e63k 6143484696211

Určitě se schází s jinými lidmi než Vy. Určitě probírá jiné věci než Vy a koneckonců má mozek jinde než Vy.

0/0
8.6.2017 17:03

J51i38ř43í 93K71o70c93u17r44e12k 6545924985818

Jenže oni musí. Jak em vztah ke globálnímu oteplování, tak nemáte šanci.

Podobně to bylo s Leninem. Jak se vám do výzkumu podařilo zamontovat Lenina, máte napůl vyhráno.

Čototárám? "Aby děti nemuseli pěšky do školy, _jako musel Lenin_, zahájili bychom program výroby koloběžek" A politbyro kývlo.

+7/−2
8.6.2017 9:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.