Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Obří airbus smetl z oblohy menší letadlo. Co dělat, aby se to neopakovalo

K letecké tragédii chybělo 7. ledna 2017 nad Arabským mořem jen málo. Turbulence způsobená obřím Airbusem A380 smetla z oblohy menší tryskové letadlo. Tato událost může ve svém důsledku výrazněji změnit pravidla leteckého provozu, zejména udržování rozestupů mezi některými typy letadel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J52a62n 50C36e56p85e68k 1174386210

A nezačali se kvůli tomuto dávat na konce křídel ty maličká křidélka? Ale nejsem odborník, jen jsem viděl nějaký dokument, kde právě to křidélkové zakončení křídel dost něčemu pomáhá, ale už přesně nevím čemu. :-)

0/−1
4.4.2017 15:18

T57o28m64a24s 25H12a86c62e55k 6224297325837

Mate castecne pravdu, ale to je vicemene mistni turbulence a hodne to ovlivnuje vztlak a plynule proudeni vzduchu kolem kridel. Turbulence z clanku se timhle nevyrusi.

0/0
5.4.2017 12:53

O21n22d68ř93e68j 76Z42e24m95a29n 5430744508459

Celkově to je kvůli snížení odporu vzduchu.

0/0
6.4.2017 17:43

J17i38ř52í 52L22u28k40á44š77e21k 5290461320723

Vážky na rybníku sou taky strašný mrchy, proletej Vam nad hlavou a kdyz nevíte skorem se utopíte :)

0/0
3.4.2017 19:59

M69i52c69h97a32e40l 66C25h44a27r74v48á61t 9789438313442

Kecají do všeho, mají milion všelijakých spolků, proč nevydají nějaké doporučení?8-o

0/0
3.4.2017 18:14

P80e50t60r 50Š55k27o68d76a 5197650794770

Článek zajímavý, ale určený spíš pro odborníky v letectví. Tady se to mělo zkrátit o zbytečné technické detaily a doplnit nějakou animací. Taky v těch jednotkách je zmatek.

+4/−7
3.4.2017 18:11

R89i81c48h39a19r50d 35M76i72c75h28a15l50o23w17s35k47i 1791789645446

Tady jsi na Technetu, tedy žádný technický detail není zbytečný.

+3/0
4.4.2017 18:32

T88o83m65a81s 22H28a95c52e38k 6554307105457

Vidite a ja jdu na Technet pro technicke detaily. Prectete si blesk, verim ze tam to maji i s obrazkama nebo na Nove, kde to urcite bude i s animaci.

V jednotkach zmatek neni, jsou pouzite presne ty jednotky ktere se v danych oborech pouzivaji jiz mnoho desetileti (davno pred tim nez se prislo se soustavou SI).

+1/0
5.4.2017 13:00

Z66b36y91n98e31k 69P91r95o67k18o73p 1425450154133

Jumba, který jsou srovnatelně velký jako A380, lítají už nějakých 40 let a kauza se z toho nedělala.

Tohle spíš jasně ukazuje na to, jak se všichni snaží spoléhat na předpisy a automatizaci.

Kdyby používali vlastní rozum, tak by jim bylo jasný, že za velkým érem budou velký turbulence!

Vyjádření: "museli stroj manuálně uřídit" to jen jasně dokládá Rv

Teď už jen zbývá, aby se úřady pro civilní letectví prosadily, že každý nově vyrobený letoun bude povinně vybaven tlačítkem "Vyvést stroj z průseru" ;-)

Což kdysi uměl každý pořádný pilot, ne jako někteří dnešní "hráči s joystickem", kteří jsou vedle jak tak jedle, když se děje něco, co není popsaný v manuálu...

+1/−9
3.4.2017 15:54

J60a50n 71S85o10u22k55u91p 1634734366385

Je vždy super, když se v diskuzi objeví nějaký profík a pěti tisíc hodinami za joystickem, který nám to osvětlí. Díky.R^

+14/0
3.4.2017 17:49

P16e79t29r 47L72u84k49e77š 6503971

Souhlasím, není nad profesionála, který má typové zkoušky na vrata od hangáru a za zadkem virtuální pasažéry. Některé myšlenky jsou mimo moji letovou obálku.

+4/0
3.4.2017 19:57
Foto

J54i80ř57í 94D51v92o26ř57á17k 5785829900488

Blábol. Bohužel dlouhý blábol.

+2/0
3.4.2017 20:50

P76e14t57r 24K44u54č80e98r44a 6569422634899

Když už je ten autor takovej odborník v popisování fyziky při chování letadla za letu, způsobem, kterým obyčejný člověk pramálo rozumí, tak by článek aspoň mohl ilustrovat opravdovýma letadlama a ne fakeovýma fotkama. Všude na webu jich je hafo fotek. Pánové odborníci a máte možnost si zase porýpat abych se věnoval čtení Revue nebo Ona dnes ;-D;-D;-D

+1/−9
3.4.2017 13:48

T86o87m35a68s 60H64a35c20e52k 6264157515267

No mezi nami uprimne - Pokud jste danemu popisu nerozumnel pak je pro Vas opravdu lepsi Ona nebo Revue. A to neberte nijak ve zlem, moje manzelka v tom ma taky gulas a stopy ji na metry musim prevadet dodneska, i kdyz pravidelne leta a cumi na obrazovku ze za tu dobu by se to naucil i prumernej simpanz :-)

Ja zas nerozeznam barvy - cervenou od alizarin nebo od maliny. Koukam na to jako puk a proste je to cerveny, takze Vas dobre chapu ze na to tady taky koukate jako puk. Jeste ze jsme kazdy jiny. Hodne stesti na Revue!

+3/0
5.4.2017 12:49

P13e98t47r 26H29á58l32a 6874796705676

Tak to bylo hlavne stupiditou pilota. Kdyz se to vysetrovalo tak vyslo najevo ze uz v minulosti opakovane jednal takhle chybne, a kdyz ho na to upozornovali, tak to ignoroval a priste na truc skubal kormidlem jeste prudceji az ho utrhl. Proste clovek co se radsi zabije nez aby uznal chybu nema v kokpitu co delat.

0/0
3.4.2017 13:27

R36o34m42a95n 27K55r46a11t62o87c13h38v68í80l 6206327366234

Na to že byl v úplavu za velkým letadlem to přece nemělo vliv.

0/0
3.4.2017 15:44

M66o61j40m19í91r 37M76o10t95y39č23k14a 3662985174640

Jen poznámka k těm rozestupům (pro upřesnění):

Při letu v letové hladině se udržuje boční horizontální rozestup 3 míle (4 827 metrů) na obě strany a podélný rozestup 5 mil (8 045 metrů) ,samozřejmě dopředu i dozadu.

Vertikální rozestup je určen letovými hladinami, které jsou od sebe vzdáleny minimálně 1000 stop (304 metrů).

0/0
3.4.2017 13:23

V11o33j39t92a 23L34e70j68s50e63k 1251955189569

to jsou námořní, ne imperiální míle...takže přepočty

+2/0
3.4.2017 18:11

R47a48d10a61n 66K14u16b95a25n49t 1683490549490

Krátce po 11. září. se tuším na obytnou čtvrť NY zřítilo dopravní letadlo. V úplavu se mu ulomila směrovka. Článek jsem nenašel. Jestli to někdo najde sem s tím.

0/0
3.4.2017 13:21

O70l48d82ř45i39c61h 26Ř18e97z95n29í52k 7365682504518

ne, pilot se poplašil a hamtal na pedály tak, že ulomil směrovku... ;-D

+2/0
3.4.2017 13:39

R72a61d13a86n 82K74u64b65a46n49t 1603930379240

A nebo tak.

0/0
3.4.2017 14:28

Z52b54y84n26e28k 78P25r41o59k78o94p 1315390124653

JJ, ale problém byl v tom, že na to ho školili aerolinky. Je to ostatně uvedený i v závěrech NTSB, že stabilizace letounu v turbulencích pomocí střídavého vychylování směrovky bylo součástí školícího programu American Airlines...

+1/0
3.4.2017 16:00

J47a60r79o36m74i97r 94F87a50r61e87k 4722273797

https://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_587

Patrne toto......

0/0
3.4.2017 14:37

J92a21n 64L24u69k80á75š 7967513523312

Ano, ten chytil uplav od 747.

0/0
3.4.2017 18:23
Foto

L71u57k29á53š 18N86o53v35o63t79n12ý 6986247118498

A to maj z toho, že se maj! A lítaj v takovým prťavým business-jetu. Kdyby to byl póvl, jako my ostatní, tak se mačkají v turistické třídě nějaký velký krávy a tohle se jim nestane ;)

+2/0
3.4.2017 12:36

R54o59m95a74n 66K90r51a23t79o85c83h66v25í41l 6836707636374

Mají z toho luxus.

0/0
3.4.2017 12:39

R82a52d35o47v68a96n 52B10u29d91a 7262229188642

;-DR^

0/0
6.4.2017 8:01

M10a68r41i30á47n 54B77e64d79n16á15r73i32k 9131861200318

Co na to napsat. Asi by A 380 měl mít omezení v provozu na noční lety, kdy toho moc nelétá a nemůže tak nic odfouknout jako papír. Je to kolos, tak se nedivím, že to dělá takové věci.

0/−11
3.4.2017 12:26

R94a41d45a85n 27K95u29b21a37n76t 1233890319310

A co si představujete pod pojmem noc pane kapitáne? ;-D

0/0
3.4.2017 13:11

M63o72j74m11í24r 71M52o49t26y82č15k87a 3542415624330

Doba mezi koncem občanského soumraku a začátkem občanského svítání nebo jiný podobný časový úsek mezi západem a východem slunce, který může stanovit příslušný úřad. :-)

+1/0
3.4.2017 13:26

K29a96r42e81l 93L26a76n29g24r 2512447110358

Nerealne pri letu na vychod.

0/0
3.4.2017 13:52

T27o10m50a89s 83H83a20c59e37k 6844947585527

;-D;-D;-D

Vy jste toho zatim moc nenaletal co?

Kdyz ona 380ka vetsinou nelita lety typu Praha-Viden a zpet. Jsou bezne i 15ti hodinove lety. Navic - kazda hodina A380 stoji silenych penez, predstava ze nekde cely den "ceka na noc" je usmevna (tedy pro nas, pro majitele letadla je to spise horor).

Ze v noci toho moc neleta - Od Vas je to kousek do Dubaje, zalette si tam. Budete mit zazitek, budete to moci mit i v te 380ce a hlavne uvidite ze Dubajske letiste je nejvice vytizene kolem 2 rano.

Nebude jednodussi kdyz si piloti daji vetsi pozor pokud leti za/proti takovym "kolosem"?

0/0
5.4.2017 13:10

M90i29r12o21s18l73a79v 73R53a93t91a88j 5481683564975

nehodil blinkr...no...tak čemu se divíte?????

0/0
3.4.2017 12:16

P81a10v30e18l 48S89e65d15l46á64k 3560786228691

V článku mi chybí lokty, námořní uzly a pinty, abych si mohl lépe představit co se vlastně stalo. Přepočítat 10tisíc stop na na 3km, nebo 70 m/s na 252 km/h (násobení 3,6) - to je příliš jednoduché, než abych se mohl cítit výjimečně. Ale naštěstí někteří líní a hloupí čtenáři napsali cosi ve smyslu že nechtějí číst s kalkulačkou v ruce, tak jim to aspoň můžu dát sežrat (viz. příspěvky o přepočtu na fotbalová hřiště).

+10/−1
3.4.2017 11:15

F69i56l86i44p 73H84r10b21e39k 2354360556520

Jojo, akorát myslím, že jiné než námořní uzly nejsou (narozdíl od mil), takže by stačilo říct uzly, ale zase není pinta jako pinta :-P

+2/0
3.4.2017 11:27

L55e56o96š 94M44a50r12š38a13l 5932384442518

No nedávno jsem řešil, proč se říká dámská podprsenka, když jiná není.;-D

+1/0
3.4.2017 12:11

V38l46a16s70t19i33m93i41l 33K32a41š61p34a82r 9221816882909

Se pletete ;-D

http://tn.nova.cz/clanek/zpravy/domaci/podprsenky-pro-muze-bizarni-novinka-na-trhu.html

+1/0
3.4.2017 12:17

F81i22l44i22p 58H89r67b60e43k 2714660406530

;-D;-D;-D

0/0
3.4.2017 12:40

L91u16b38o43m70í73r 32S64a27z32e57č24e32k 7739628825253

Ale zase víš co máš dělat, když se do toho úplavu dostaneš!

0/0
3.4.2017 12:25

I29g26o30r 15H46r61u39s93o34v56s80k50y 2719609683650

idealna jednotka je loket za dekadu.

0/0
4.4.2017 18:39

Z90d87e68n28ě53k 78D21u24f67e27k 2934224638

Velice zajímavý článek. Ono vše souvisí též s tím, že v některých místech pro samé letadlo ve vzduchu není ani kam plivnout a pak je náročné letadla udržet podle velikostí v dostatečné vzdálenosti od sebe.

+1/0
3.4.2017 10:44

M44i66l92o96s59l55a47v 24J32a85n68o76u13š76e49k 3746823753598

Říkám jsem si hmm idnes se překonává, článek je dost kvalitní a dokonce vysvětlili i zkratku NM. A hle on je to Technet, jediná kvalitní rubrika na idnesu. Opět dobrá práce !

+8/0
3.4.2017 10:37

M96i54c66h81a74l 24T96o75m47i19n90s78k44ý 9451815697224

500 tun ve vzduchu, to musí být někde znát, ne ? ;-)

+4/0
3.4.2017 10:13

R23o57m73a10n 23K28r76a64t82o59c76h74v43í74l 6916437286614

Tak to menší letadlo letělo níže o 1000 stop což je 300 metrů, to je opravdu málo!

0/0
3.4.2017 10:05

M66i88l10o20s32l45a58v 70P76r23o94c88h41a67z94k79a 7624698286858

To je dnešní minimální (a jelikož je nebe přeplněné, tak i normální) výškový rozdíl mezi letadly.

+1/0
3.4.2017 11:16

R95o41m47a15n 20K41r47a97t71o74c25h85v11í27l 6296127326224

To je jasný, pro větroně to je hodně, ale A380 vs. B737 to hodně není.

0/0
3.4.2017 12:39

J46o51s63e64f 56K10u50b86e69š 7448178483938

Já tam čtu 10000 stop což je cca 3km tedy cca 1/3 letové hladiny ... to už je celkem dost

0/0
3.4.2017 12:00

P39a72v98e75l 69N57o62v15á21k 7141207719159

Ale o to se propadli. Bezne je vertikalni rozestup tech 1000 stop, neboli 300 metru.

0/0
3.4.2017 13:06

R47o78m13a40n 50K74r76a39t57o81c43h41v76í89l 6146687536764

Je to jinak, o 10 000 stop se propadnul dolů po té co minul ten A380, před tím byl výškový rozestup pouze 1000 stop.

0/0
3.4.2017 16:28

P63e63t35r 31K56u37č27e52r42a 6749582404399

Kór když to letadlo má výšku skoro 25 metrů (79 ft) a rozpětí skoro 80 metrů (261 ft 8 in), tak to aby se člověk bál aby se pilot nezakoukal letušce do výstřihu, když mu nese kafe ;-D;-D;-D

0/0
3.4.2017 14:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.