Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Obří airbus smetl z oblohy menší letadlo. Co dělat, aby se to neopakovalo

K letecké tragédii chybělo 7. ledna 2017 nad Arabským mořem jen málo. Turbulence způsobená obřím Airbusem A380 smetla z oblohy menší tryskové letadlo. Tato událost může ve svém důsledku výrazněji změnit pravidla leteckého provozu, zejména udržování rozestupů mezi některými typy letadel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J46a88n 25C85e89p40e58k 1354846340

A nezačali se kvůli tomuto dávat na konce křídel ty maličká křidélka? Ale nejsem odborník, jen jsem viděl nějaký dokument, kde právě to křidélkové zakončení křídel dost něčemu pomáhá, ale už přesně nevím čemu. :-)

0/−1
4.4.2017 15:18

T39o67m20a55s 56H26a75c56e10k 6214637355477

Mate castecne pravdu, ale to je vicemene mistni turbulence a hodne to ovlivnuje vztlak a plynule proudeni vzduchu kolem kridel. Turbulence z clanku se timhle nevyrusi.

0/0
5.4.2017 12:53

O63n96d62ř95e81j 84Z73e55m61a17n 5280634268149

Celkově to je kvůli snížení odporu vzduchu.

0/0
6.4.2017 17:43

J24i17ř80í 88L44u54k73á98š35e31k 5520141560273

Vážky na rybníku sou taky strašný mrchy, proletej Vam nad hlavou a kdyz nevíte skorem se utopíte :)

0/0
3.4.2017 19:59

M85i51c59h55a98e34l 27C33h93a58r73v61á38t 9719318493562

Kecají do všeho, mají milion všelijakých spolků, proč nevydají nějaké doporučení?8-o

0/0
3.4.2017 18:14

P38e52t12r 68Š74k21o76d19a 5607470374750

Článek zajímavý, ale určený spíš pro odborníky v letectví. Tady se to mělo zkrátit o zbytečné technické detaily a doplnit nějakou animací. Taky v těch jednotkách je zmatek.

+4/−7
3.4.2017 18:11

R20i91c34h67a86r14d 12M61i28c38h97a79l29o57w16s37k15i 1811519595786

Tady jsi na Technetu, tedy žádný technický detail není zbytečný.

+3/0
4.4.2017 18:32

T91o98m11a87s 51H74a74c49e93k 6604967515237

Vidite a ja jdu na Technet pro technicke detaily. Prectete si blesk, verim ze tam to maji i s obrazkama nebo na Nove, kde to urcite bude i s animaci.

V jednotkach zmatek neni, jsou pouzite presne ty jednotky ktere se v danych oborech pouzivaji jiz mnoho desetileti (davno pred tim nez se prislo se soustavou SI).

+1/0
5.4.2017 13:00

Z12b33y16n73e34k 69P69r30o27k39o71p 1815200674833

Jumba, který jsou srovnatelně velký jako A380, lítají už nějakých 40 let a kauza se z toho nedělala.

Tohle spíš jasně ukazuje na to, jak se všichni snaží spoléhat na předpisy a automatizaci.

Kdyby používali vlastní rozum, tak by jim bylo jasný, že za velkým érem budou velký turbulence!

Vyjádření: "museli stroj manuálně uřídit" to jen jasně dokládá Rv

Teď už jen zbývá, aby se úřady pro civilní letectví prosadily, že každý nově vyrobený letoun bude povinně vybaven tlačítkem "Vyvést stroj z průseru" ;-)

Což kdysi uměl každý pořádný pilot, ne jako někteří dnešní "hráči s joystickem", kteří jsou vedle jak tak jedle, když se děje něco, co není popsaný v manuálu...

+1/−9
3.4.2017 15:54

J70a37n 19S87o58u82k20u89p 1464254226395

Je vždy super, když se v diskuzi objeví nějaký profík a pěti tisíc hodinami za joystickem, který nám to osvětlí. Díky.R^

+14/0
3.4.2017 17:49

P61e66t66r 41L56u66k27e34š 6103621

Souhlasím, není nad profesionála, který má typové zkoušky na vrata od hangáru a za zadkem virtuální pasažéry. Některé myšlenky jsou mimo moji letovou obálku.

+4/0
3.4.2017 19:57
Foto

J80i21ř80í 39D60v61o36ř29á76k 5825899130228

Blábol. Bohužel dlouhý blábol.

+2/0
3.4.2017 20:50

P83e72t47r 67K12u22č86e89r60a 6949182124629

Když už je ten autor takovej odborník v popisování fyziky při chování letadla za letu, způsobem, kterým obyčejný člověk pramálo rozumí, tak by článek aspoň mohl ilustrovat opravdovýma letadlama a ne fakeovýma fotkama. Všude na webu jich je hafo fotek. Pánové odborníci a máte možnost si zase porýpat abych se věnoval čtení Revue nebo Ona dnes ;-D;-D;-D

+1/−9
3.4.2017 13:48

T85o82m15a64s 85H67a30c89e25k 6374577965307

No mezi nami uprimne - Pokud jste danemu popisu nerozumnel pak je pro Vas opravdu lepsi Ona nebo Revue. A to neberte nijak ve zlem, moje manzelka v tom ma taky gulas a stopy ji na metry musim prevadet dodneska, i kdyz pravidelne leta a cumi na obrazovku ze za tu dobu by se to naucil i prumernej simpanz :-)

Ja zas nerozeznam barvy - cervenou od alizarin nebo od maliny. Koukam na to jako puk a proste je to cerveny, takze Vas dobre chapu ze na to tady taky koukate jako puk. Jeste ze jsme kazdy jiny. Hodne stesti na Revue!

+3/0
5.4.2017 12:49

P82e70t68r 42H31á35l49a 6814926925876

Tak to bylo hlavne stupiditou pilota. Kdyz se to vysetrovalo tak vyslo najevo ze uz v minulosti opakovane jednal takhle chybne, a kdyz ho na to upozornovali, tak to ignoroval a priste na truc skubal kormidlem jeste prudceji az ho utrhl. Proste clovek co se radsi zabije nez aby uznal chybu nema v kokpitu co delat.

0/0
3.4.2017 13:27

R63o15m47a19n 11K85r13a77t75o73c78h31v63í90l 6256697236954

Na to že byl v úplavu za velkým letadlem to přece nemělo vliv.

0/0
3.4.2017 15:44

M56o25j50m47í29r 50M27o57t39y69č68k29a 3682925944510

Jen poznámka k těm rozestupům (pro upřesnění):

Při letu v letové hladině se udržuje boční horizontální rozestup 3 míle (4 827 metrů) na obě strany a podélný rozestup 5 mil (8 045 metrů) ,samozřejmě dopředu i dozadu.

Vertikální rozestup je určen letovými hladinami, které jsou od sebe vzdáleny minimálně 1000 stop (304 metrů).

0/0
3.4.2017 13:23

V59o48j57t28a 14L22e58j80s32e51k 1611165779269

to jsou námořní, ne imperiální míle...takže přepočty

+2/0
3.4.2017 18:11

R60a21d52a35n 77K52u49b44a63n30t 1613710259440

Krátce po 11. září. se tuším na obytnou čtvrť NY zřítilo dopravní letadlo. V úplavu se mu ulomila směrovka. Článek jsem nenašel. Jestli to někdo najde sem s tím.

0/0
3.4.2017 13:21

O57l17d80ř83i78c14h 52Ř67e51z19n83í96k 7435272954668

ne, pilot se poplašil a hamtal na pedály tak, že ulomil směrovku... ;-D

+2/0
3.4.2017 13:39

R44a48d41a77n 57K25u93b90a50n54t 1163940279950

A nebo tak.

0/0
3.4.2017 14:28

Z55b87y76n10e73k 51P67r81o11k34o58p 1195110684383

JJ, ale problém byl v tom, že na to ho školili aerolinky. Je to ostatně uvedený i v závěrech NTSB, že stabilizace letounu v turbulencích pomocí střídavého vychylování směrovky bylo součástí školícího programu American Airlines...

+1/0
3.4.2017 16:00

J44a34r53o76m28i80r 30F92a67r29e63k 4252393387

https://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_587

Patrne toto......

0/0
3.4.2017 14:37

J72a18n 34L71u94k31á16š 7957683753372

Ano, ten chytil uplav od 747.

0/0
3.4.2017 18:23
Foto

L83u42k23á81š 67N56o55v64o55t25n10ý 6386757468748

A to maj z toho, že se maj! A lítaj v takovým prťavým business-jetu. Kdyby to byl póvl, jako my ostatní, tak se mačkají v turistické třídě nějaký velký krávy a tohle se jim nestane ;)

+2/0
3.4.2017 12:36

R61o29m57a46n 57K21r38a19t91o10c85h24v78í61l 6426747586254

Mají z toho luxus.

0/0
3.4.2017 12:39

R92a85d66o47v35a21n 72B98u69d23a 7372439418872

;-DR^

0/0
6.4.2017 8:01

M95a42r12i57á58n 20B63e98d73n49á23r95i53k 9761921310798

Co na to napsat. Asi by A 380 měl mít omezení v provozu na noční lety, kdy toho moc nelétá a nemůže tak nic odfouknout jako papír. Je to kolos, tak se nedivím, že to dělá takové věci.

0/−11
3.4.2017 12:26

R66a84d45a89n 78K37u36b18a84n46t 1873960119750

A co si představujete pod pojmem noc pane kapitáne? ;-D

0/0
3.4.2017 13:11

M60o22j89m81í76r 13M82o64t93y26č28k45a 3532515804440

Doba mezi koncem občanského soumraku a začátkem občanského svítání nebo jiný podobný časový úsek mezi západem a východem slunce, který může stanovit příslušný úřad. :-)

+1/0
3.4.2017 13:26

K78a76r88e56l 52L96a51n18g67r 2152927720228

Nerealne pri letu na vychod.

0/0
3.4.2017 13:52

T31o65m97a97s 88H10a15c71e98k 6884477255717

;-D;-D;-D

Vy jste toho zatim moc nenaletal co?

Kdyz ona 380ka vetsinou nelita lety typu Praha-Viden a zpet. Jsou bezne i 15ti hodinove lety. Navic - kazda hodina A380 stoji silenych penez, predstava ze nekde cely den "ceka na noc" je usmevna (tedy pro nas, pro majitele letadla je to spise horor).

Ze v noci toho moc neleta - Od Vas je to kousek do Dubaje, zalette si tam. Budete mit zazitek, budete to moci mit i v te 380ce a hlavne uvidite ze Dubajske letiste je nejvice vytizene kolem 2 rano.

Nebude jednodussi kdyz si piloti daji vetsi pozor pokud leti za/proti takovym "kolosem"?

0/0
5.4.2017 13:10

M67i27r54o35s85l54a73v 15R68a98t50a57j 5771183144325

nehodil blinkr...no...tak čemu se divíte?????

0/0
3.4.2017 12:16

P75a82v40e70l 42S38e28d30l55á52k 3450196448881

V článku mi chybí lokty, námořní uzly a pinty, abych si mohl lépe představit co se vlastně stalo. Přepočítat 10tisíc stop na na 3km, nebo 70 m/s na 252 km/h (násobení 3,6) - to je příliš jednoduché, než abych se mohl cítit výjimečně. Ale naštěstí někteří líní a hloupí čtenáři napsali cosi ve smyslu že nechtějí číst s kalkulačkou v ruce, tak jim to aspoň můžu dát sežrat (viz. příspěvky o přepočtu na fotbalová hřiště).

+10/−1
3.4.2017 11:15

F38i73l83i83p 79H95r82b80e59k 2294660526320

Jojo, akorát myslím, že jiné než námořní uzly nejsou (narozdíl od mil), takže by stačilo říct uzly, ale zase není pinta jako pinta :-P

+2/0
3.4.2017 11:27

L25e49o29š 79M95a81r94š25a58l 5762814432498

No nedávno jsem řešil, proč se říká dámská podprsenka, když jiná není.;-D

+1/0
3.4.2017 12:11

V96l97a81s50t44i38m26i39l 35K65a72š97p22a30r 9501256632729

Se pletete ;-D

http://tn.nova.cz/clanek/zpravy/domaci/podprsenky-pro-muze-bizarni-novinka-na-trhu.html

+1/0
3.4.2017 12:17

F27i20l22i77p 10H74r56b62e24k 2294390616910

;-D;-D;-D

0/0
3.4.2017 12:40

L50u43b82o97m10í40r 24S90a50z23e96č59e75k 7319678745413

Ale zase víš co máš dělat, když se do toho úplavu dostaneš!

0/0
3.4.2017 12:25

I78g61o85r 59H70r30u71s95o32v35s86k30y 2199859773430

idealna jednotka je loket za dekadu.

0/0
4.4.2017 18:39

Z71d85e74n74ě53k 93D81u64f44e63k 2444464158

Velice zajímavý článek. Ono vše souvisí též s tím, že v některých místech pro samé letadlo ve vzduchu není ani kam plivnout a pak je náročné letadla udržet podle velikostí v dostatečné vzdálenosti od sebe.

+1/0
3.4.2017 10:44

M54i54l30o78s88l63a54v 57J68a69n27o25u53š64e85k 3516423753228

Říkám jsem si hmm idnes se překonává, článek je dost kvalitní a dokonce vysvětlili i zkratku NM. A hle on je to Technet, jediná kvalitní rubrika na idnesu. Opět dobrá práce !

+8/0
3.4.2017 10:37

M94i66c38h47a54l 66T16o89m66i68n59s27k64ý 9721615357114

500 tun ve vzduchu, to musí být někde znát, ne ? ;-)

+4/0
3.4.2017 10:13

R65o77m88a56n 72K60r12a68t59o30c87h18v40í32l 6676507496794

Tak to menší letadlo letělo níže o 1000 stop což je 300 metrů, to je opravdu málo!

0/0
3.4.2017 10:05

M76i16l98o63s71l97a95v 84P97r50o15c53h62a27z63k29a 7724528296498

To je dnešní minimální (a jelikož je nebe přeplněné, tak i normální) výškový rozdíl mezi letadly.

+1/0
3.4.2017 11:16

R43o63m68a87n 33K77r97a59t44o10c18h76v83í94l 6556367466924

To je jasný, pro větroně to je hodně, ale A380 vs. B737 to hodně není.

0/0
3.4.2017 12:39

J79o92s70e74f 19K96u24b95e13š 7348878663788

Já tam čtu 10000 stop což je cca 3km tedy cca 1/3 letové hladiny ... to už je celkem dost

0/0
3.4.2017 12:00

P48a11v16e25l 17N27o74v85á73k 7481617839889

Ale o to se propadli. Bezne je vertikalni rozestup tech 1000 stop, neboli 300 metru.

0/0
3.4.2017 13:06

R73o30m57a16n 90K26r35a92t59o57c74h33v66í53l 6916307526194

Je to jinak, o 10 000 stop se propadnul dolů po té co minul ten A380, před tím byl výškový rozestup pouze 1000 stop.

0/0
3.4.2017 16:28

P91e64t61r 17K69u67č87e38r60a 6609292404409

Kór když to letadlo má výšku skoro 25 metrů (79 ft) a rozpětí skoro 80 metrů (261 ft 8 in), tak to aby se člověk bál aby se pilot nezakoukal letušce do výstřihu, když mu nese kafe ;-D;-D;-D

0/0
3.4.2017 14:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.