Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 80 lety zahájilo provoz letiště Ruzyně. Bylo bez smogu a vojáků

Pátého dubna 1937 přistála na ploše právě dokončeného ruzyňského letiště první dopravní letadla. Nové letiště vzniklo i proto, že vojákům a civilním letcům se už společné fungování v Kbelích zajídalo a nebe nad nimi začínalo být hodně plné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F40i92l57i35p 29V24o86j87t60á74š55e45k 4883233441203

Jen na okraj: Na konci války Němci používali ruzyňské letiště - díky betonovým drahám - jako základnu moderních proudových stíhaček Messerschmitt Me 262.

0/0
2.5.2017 9:52

S72e54i87d24l 39P35e88t27r 1511781985604

Volba na Ruzyň padla především proto aby "díky" převažujícímu západnímu proudění starty i přistání vedly mimo aglomeraci.

Což Kbely byly ( a dodnes jsou) případ přesně opačný ..:-)

0/0
5.4.2017 0:14
Foto

J52a27n 74M88r51á63z 5680906449771

Nezaměňoval bych Iasi v Rumunsku a Jasiňu na Podkarpatské Rusi...

0/0
4.4.2017 17:01

P24e13t94r 58L25u36k31e51š 6303121

Čtivý článek.

Pokud jde o potřebu nového letiště jako náhrady za Kbely (viz text článku), tak snad jako zajímavost a doplněk: smíšený vojenský/civilní provoz vnímaly státní orgány jako velký problém už rok po vzniku kbelského letiště - na počátku roku 1920 - tedy v době, kdy ještě nebyla zahájena pravidelná mezinárodní letecká doprava (CFRNA - Franko - rumunská letecká společnost) a neexistovaly domácí aerolinie (ČSA, ČLS).

0/0
4.4.2017 16:55

P90e20t14r 74M11i17c70h11a66l 2670174761442

Díky za článek i fotky. R^

0/0
4.4.2017 16:20

M86i36c17h57a79l 55P46a59l75e28č37e75k 2721218432764

Super článek, dobrá práce R^

0/0
4.4.2017 15:16

R73i89c30h36a77r58d 61T16r69e23f50i55l 4971895769190

Článek výborný, jen druhá věta v nadpisu zbytečná.JinakR^

0/0
4.4.2017 13:15

Z16d35e59n70ě87k 29H72r71u73b65ý 5415448851476

Líbí se mi ten zákaz mechanizace. Přesně tak bych využíval různé skupiny obyvatel i dnes - jednak ty, o kterých se píše jen za dukáty a pak třeba odsouzené. Myslím, že stát potřebuje prací na infrastruktuře hodně - od stavby metra, železničních koridorů, dálnic...

+5/−2
4.4.2017 12:57

J34i43ř58í 66K89o93c27u55r17e18k 6775544515198

Ten nápad má jedinou vadu na kráse: Kdo pracovat nehce, tak prostě nepřijde. Krom toho ti "za dukát" mají povětšinou invalidní důchod. Jediné práce, ketré může na železnici vykonávat nekvalifikovaný dělník je čištění odvodnění.

Nošení pražců (300 kg) ručně a vožení stovek tun štěrku v kolečkách bude 10x pomalejší. Pepin Mařena nemá na hlavě odrazný hranol a ikdyž mu ho dáte, tak stejně štěrk nesrovná do roviny tak dobře jako grader.

0/0
4.4.2017 17:03

D42a95v13i77d 38D59u65š66e84k 5831157840707

Perfektní odborně zpracovaný článek. R^

Moc děkuji autorovi.

Jak by se asi letiště řešilo dnes. Kam se hrabeme na dobu před osmdesáti lety...

+1/0
4.4.2017 12:04

O57l64d14ř92i30c71h 83Ř75e25z21n48í32k 7855252884788

no, myslím, že válku koncem 30. let očekávali všichni ...

+1/0
4.4.2017 10:50

J51o61s20e73f 31R61i41c68h37t65e57r 9866675767723

Nemáte prosím někdo náhodou kontakt na autora? Chtěl bych repliku toho letovýho řádu jako obraz/plakát do bytu :-) Díky

0/0
4.4.2017 9:14

P81e84t18r 55L97u52k14e84š 6343791

Pěkné reprinty historických leteckých plakátů vydávalo Národní technické muzeum. Zkuste to...

0/0
4.4.2017 10:54

Z34d65e79n91ě39k 15H73r50u77b16ý 5425528741966

Je tak těžké kliknout pod článkem na jméno autora a pak v jeho profilu vyplnit Vzkaz autorovi? :-P

+1/−1
4.4.2017 12:53

M36a13t72o33u92š 15L36á88z56ň44o74v49s11k17ý42, 79T98e57c35h48n51e36t74.88c45z

Pošlete mi email na matous.laznovsky@idnes.cz , kontakt vám zprostředkuji.

0/0
4.4.2017 15:44

P36e51t23r 27L98u66k49e41š 6423571

Josefe, ten letový řád podle všeho pochází z časopisu Letectví (je v dvojčísle 5-6/1937).

0/0
4.4.2017 17:10

L71u48k41á61š 41K73l97í76m32a 2565633647715

I ja diky za clanek - ukratil mi dlouhou chvili v dvouhodinove zacpe na jizni spojce (v MHD samozrejme). Trochu paradox cist si o letadlech na ucpane silnici, ale diky! :)

+7/0
4.4.2017 8:49

R42o44m35a42n 94P49o57l83á75č96e43k 5566789835

Výborný článek!!!! Díky za něj

+12/0
4.4.2017 7:06

O75n39d45ř18e10j 69H73o83r18á59k 8259724171

Máte tam chybku, správně je "v Kbelích", nikoli "v Kbelech". Zdroj: http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=Kbely, http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=395

+1/0
4.4.2017 6:35

H38o97n65z87a 71D86v50o84ř64á40k 1164455923105

Wabi Daněk:

Měl jsem holku ze Kbelů, poslala mne do kelu,

kdyby Kbely byly Kbele.....

.... trvalo by jí to déle ;-)

+5/0
4.4.2017 8:59

A16n96t34o53n80í76n 92Č33e80c83h 7306867806559

Že by šlo postavit letiště bez hromady protestů od místních aktivistů a různých studie dopadu na životní prostředí? To byli zlaté časy...

+12/−5
4.4.2017 5:03

L32i81b25o95r 72M76o26u32č48k26a 1148247335652

ty časy byly ;-D

+5/0
4.4.2017 8:29

P26a58v79e34l 44S49ý25k88o26r76a 4484406772704

Čech neumí čésky...

+2/0
4.4.2017 12:10

J77i86ř74í 94E94r97b30e27n 1353314126147

Jo, to byly zlaté časy. Vlaky, továrny i kamna od sousedů čmoudily lidem ze Žižkova či Karlína přímo do oken, hluk nikoho nezajímal a ekologické zátěže z tehdejších galvanoven a chemiček likvidujeme dodnes... ;-)

+9/0
4.4.2017 9:12

O90l88d73ř84i37c75h 62Ř68e67z63n35í50k 7615452154168

tak není to úplně pravda např. trať mezi Smíchovem a Hl. nádražím byla elektrifikována a pokud bylo možno se přepřahalo, ale to bylo asi vše co tehdy moli dělat... smog tehdy musel být opravdu libový, v každým baráku tak 10 kamen na uhlí, vlaky, parníky ... ;-D

+3/0
4.4.2017 10:55

J91i98n29d33ř45i47š60k70a 38B39u28r38g66e95r40o54v13á 3425444348985

Jo Ruzyně bude vždycky Ruzyně. To hloupé přejmenování nejde "z huby".

+26/−15
4.4.2017 4:46
Foto

V51l90a21d64i25m11í19r 33Š49ť54a42s61t24n21ý 1421326825803

Moje řeč:-)

http://vladimirstastny.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=238296

+1/−2
4.4.2017 10:25

M55i50k23u24l97á46š 44K40a11l66i93n95a 1582133705

Super článek R^:-)

+11/0
4.4.2017 0:51

R81u92d56o38l21f 80K32o58m60á14r88e72k 7948149812299

clovek se divi do ceho vseho bylo mozne pred 80 lety nastoupit. a dneska se bojim pri sebemensi turbulenci :-)

+16/0
4.4.2017 0:37

J21i79ř58í 63E77r57b38e75n 1223284806707

Protože tenkrát to nikoho moc nezajímalo, a v případě katastrofy měly média i filmy zpoždění v řádu týdnů až měsíců od události...

+2/−1
4.4.2017 9:14

P18e66t55r 57L82u58k53e38š 6483751

Ale zajímalo. Veřejnost byla na letecké katastrofy citlivá. Tisk reagoval náramně rychle. Do roku 1939 u nás zahynulo několik stovek lidí. Většinou šlo o činnost vojenského letectva.

0/0
4.4.2017 10:40

J54a68n 74U28l63r62y92c56h 4701447950848

zpoždění v řádu týdnů až měsíců? - to píšete o době třicetiletý války?;-D

0/0
9.4.2017 22:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.