Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Čínská „neviditelná“ stíhačka vstoupila do aktivní služby

První kusy čínské „neviditelné“ stíhačky páté generace J-20 byly v březnu 2017 zařazeny do aktivní služby. Jednomístný dvoumotorový stroj poprvé vzlétl v lednu 2011. Statutu bojové nasaditelnosti se může dočkat už v roce 2020.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J49o89z80e52f 95B76e37n15c12e65l 1171446733440

Autor článku taktiež zrejme nepochopil prečo vlastne tieto stroje vznikli. V prvom rade ich účelom bolo prekvapiť protivníka, zničiť jeho PVO a tak pripraviť podmienky pre útok klasických lietadiel. Preto neviditeľnosť zo zadnej polosféry už nemá taký význam ako si autor myslí. Preniknuť na protivnikové územie a zničiť jeho PVO z opačnej strany ako sa útok očakáva je nezmysel, lebo pri manévroch by sa podstatne zvýšila jeho odrazová plocha a žiadný materiál doposial vyvinutý nie je schopný pohltiť 100% radarových lúčov.

Stavba "neviditeľných" lietadiel je podľa mňa len zbytočným vyhodením peňazí, lebo ich použitie v boji so sofistikovaným nepriateľom je veľmi problematické až nemožné. Dnešné systémy REB sú také dokonalé, že umožňujú zakryť stíhacie lietadlá PVO ták, že "neviditeľné" ich zistia až na vlastné oči. Pritom napríklad OES ruských stíhačiek zachytí akékolvek lietadlo z prednej polosféry na viac než 30 km a zo zadnej na viac než 90 km. To umožňuje použitie infra navadzaných PL raket, proti ktorým "neviditeľný" nie je imunný. Navyše jeho povrch pohlcujúci radarové lúče sa podľa základného fyzikalného zákona o zachovaní hmoty a energie zahrieva viac, teda aj jeho zistiteľnosť prostriedkami OES je väčšia.

Preto použtie Raptorov v Sýrii sa dejelen v tom prípade, ak je o tom informované Rusko.

0/0
17.4.2017 21:58

P91e41t71r 39M70a29r65e16č97e98k 1103851439248

Špatně okopírovaný Raptor.. i se sjetýma pneumatikama .. na nic jiného se komouš nezmohl. Kdyby nekradli jako straky tak by jízdní kolo bylo dodnes jeijch vrcholným dopravním prostředkem.

+2/0
10.4.2017 17:35

V97l96a81d43a 17D59o50l87e23z98a78l 6382506145

Katerino proc zase lzete. V tom Iraku v roce 1991 slo o klasickej dogfight navíc i low alt dogfight. Kdy jeden Mig29 byl sestrelen a druhej se při pokusu o "split-s" manever rozcaknul o zem.

Zkuste pohledat: Captains Craig Underhill and Cesar Rodriguez vs. Captain Jameel Sayhood ;-)

0/0
10.4.2017 13:47

P19e40t17r 39M55a35r60š17o28u63n 5755158356826

ten odborník je dobrej.

Z mnoha obrázků letadla je patrné, že konstruktéři plně nepochopili koncept obtížně pozorovatelného (stealth - pozn. red.) letadla,“ cituje deník Busssines Insider nejmenovaného vědeckého pracovníka firmy Lockheed Martin. Podle pracovníka se Číňané neměli snažit vložit stealth do tohoto typu letadla.

A pak se v záípětí hen ddočteme, že:

Obtížná zjistitelnost z čelní strany a schopnost nést střely s dlouhým dosahem z J-20 činí ideální prostředek k provádění úderů v oblasti ovládané nepřítelem a stíhání nepřátelských nebojových letadel v týlu.

takže je nebo není ideální a je nebo není špatná? No "nepřítel" samozřejmě bude tvrdit, že on má vybavení lepší ;-)

0/0
10.4.2017 12:08

J83a82n 52L95u90k93á90š 7137673343112

Pokud vam nejde o navrat stihacky a pilota, tak zrejme idealni, pokud ano, tak uz to tak slavne neni.

0/0
11.4.2017 15:34

J66o83s50e52f 57M40i91k90i24n 5113874675914

Jakékoli hmotné těleso mající rychlost nemůže být neviditelné pro radary. Vše je poze otázkou techniky. To dokáza již naše Tamara.

+2/−8
9.4.2017 18:42

L56i86b87o47r 89W62a78l41i54c25h14i39e26w35i41c59z 3208286367494

Tamara by nedetekovala ani letící desku plechu, protože to není radar.

+9/−1
9.4.2017 18:43

O14l54d68ř75i65c74h 16Ř45e23z43n67í81k 7945842144438

nehledě, že už jsou modernější varianty a Tamara je tak recyklaci ;-D

0/0
9.4.2017 21:07
Foto

M17i12c64h76a71l 31G34r39e35š47l27i23k 9651586642906

Naša Tamara je pasívny radar. Keď lietadlo nevysiela, nevidí ho.

+7/0
9.4.2017 18:45

J68o40s51e52f 41M29i70k34i86n 5723954415804

Je to soustava min tří pasivních radarů zjišťujících "poruchy" na jejichž základě dokáže detekovat. Ve své podstatě používá vysílané vlny od ostatních zářičů.

0/0
9.4.2017 19:07

L46i57b30o50r 37W25a12l26i71c72h41i32e44w46i39c36z 3878316567834

Nikoliv, Tamara tímto nedisponuje a ani nemohla. Až s rozvojem výpočetní techniky se technologie PCL dá využít. Tímto nedisponuje ani podstatně novější VERA a ani VERA-NG. Až pro následující verzi se vyvíjí PCL. Jinak je pasivní sledovací prostředek slepý a letouny v pasivním režimu nevidí.

+6/0
9.4.2017 19:16
Foto

M13i89c35h53a61l 90G74r82e92š52l83i58k 9381966542116

Pasívny radar sa nazýva pasívnym preto, že nevysiela, len prijíma. RA v slove radar znamená radio, čiže charakterizuje, s akým druhom žiarenia pracuje. Takže, keď letiaci objekt nič nevysiela, nemôže Tamara nič zachytiť.

+5/0
9.4.2017 19:33

E69d91a 25D31r48á87b52e68k 7789202193847

ještě by mohlo něco vysílat pozadí (a letící letoun to přirozeně rušit)

0/0
9.4.2017 20:17

L93i59b84o73r 83W95a43l66i94c96h74i33e37w43i77c29z 3578736157484

To je právě to PCL (Passive Coherent Location)

+1/0
9.4.2017 20:24
Foto

M84i35c28h38a40l 62G63r11e82š83l82i80k 9651976682576

Zbytky kozmického žiarenia to fakt nezachytí. :-)

+1/0
9.4.2017 22:56

K88a72t80e87ř39i44n37a 58V81ý65b50o14r39n37á 6410249479

Tam nejde o rychlost, ale o velikost odrazové plochy.

0/−1
9.4.2017 21:42

P32e51t37r 23M53i67c79h82a45l 2840404941562

Takže to vastně ani stíhačka není. Navíc částečně okopírovaný Raptor. Pokud to bude mít opravdu jen částečně sížený radarový odraz zepředu, tak šikmý odraz už bude odpovídat normálnímu letadlu a bude to pak snáze zjistitelné. Tedy dva radary z různých úhlů a je po "neviditelnosti".

+4/0
9.4.2017 18:13
Foto

M59i46c40h62a59l 47G16r60e69š82l43i79k 9241216432256

Stíhač to je. U nás sa tejto kategórii hovorí prepadový stíhač, v angličtine interceptor, v ruštine перехватчик. Mne pripomína zo všetkého najviac ruský technologický demonštrátor MiG 1.44.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_Project_1.44#/media/File:Mig-144.png

+2/0
9.4.2017 18:43

P11e77t26r 51M86i75c90h97a12l 2330414281552

Asi máš pravdu. Ale vzhledem k tomu, že není určený pro přímý boj, tak to čistý stíhač není. Stíhač by si s ním v souboji pravděpodobně velmi snadno poradil. A to i stíhač starší generace.

0/0
9.4.2017 19:57

G81e44o92r55g 30K98o19m24b85e34r83e33c 9274261156891

Mnogofunkzionalny Frontowoi Istrebitel

+1/0
9.4.2017 21:32
Foto

M50i12c30h59a11l 53G42r29e88š65l89i39k 9901596642426

Slovo stíhač vzniklo os slova stíhať. Čiže stíhač to je. :-)

Neočakáva sa od neho, že by viedol manevróvaný boj.

Každé lietadlo zavedené do výzbroje má plniť konkrétne úlohy. Podľa toho sú viac, alebo menej špecializované. Napr. typickým prepadovým stíhačom bol MiG-25. Zúčastnil sa niekoľkých konfliktom a "klasické" stíhače pri pokusoch zostreliť ho vyšli často naprázdno. MiG-25 ich má niekoľko na konte, takže až taký bezbranný nie je. Jeho nástupca MiG-31 je v podstate radarovo raketový komplex, s ktorým je neradno sa zahrávať. ;-)

0/−1
9.4.2017 21:35

P23e73t31r 35M25i37c64h47a55l 2370984441352

Ale jo, to už se přeme o slovíčka. Dneska už je stejně každé bojové letadlo víceúčelové. Nicméně prioritní úloha pro stíhače je ochrana letících svazů (např. bombardérů), vybojování vzdušné nadvlády, ochrana prostoru. A soudě dle článku se na tyhle úkoly to čínské letadlo hodit nebude. To spíš vypadá na kombinaci přepadového stíhače s útočným letadlem. S tím, že útočit bude distančně pomocí střel dlouhého doletu. Právě jeho pravděpodobná nevhodnost pro manévrový boj he z kategorie stíhačů vyřazuje.

Mimochodem, když občas čtu o "stíhačkách L 159", je to mnohem úsměvnější. :-)

+2/0
10.4.2017 0:16
Foto

M88i67c88h71a86l 86G43r52e64š13l80i90k 9601366402426

V Službe sú stále aj "jednoúčelové" alebo presejšie špecializovanejsie stíhačky. Su-27P nemal na protizemné útoky vybavenie vôbec. MiG-31 je veľmi rýchly prepadový stíhač s veľkým doletom a raketami ďalekého dosahu. Spôsob použitiaje asi taký, že klasický stíhač môže ním byť zostrelený tak, že pilot v podstate nebude tušiť, odkiaľ to priletelo. Priorita už z podstaty slova môže byť len jedna... čomu sa prispôsobuje konštrukcia lietadla. :-)

0/−1
10.4.2017 10:02

P28e84t93r 74M29i89c13h51a83l 2630354741642

Všechna pravidla mají výjimku. Možná jsem místo "každé bojové letadlo" mohl napsat "většina". Ale to pořád nic nemění na předpokladu, že tahle čínská novinka není typický stíhač, protože se na to prostě nehodí.

" Spôsob použitiaje asi taký, že klasický stíhač môže ním byť zostrelený tak, že pilot v podstate nebude tušiť, odkiaľ to priletelo."

- to taky není tak docela pravda. Moderní bojové letadlo je schopno detekovat, když ho protivník zaměří radarem. A střely dlouhého dosahu nejsou naváděny na IR záření. Navíc předpokládaný protivník (jeden z předpokládaných) jsou stroje NATO, které zpravidla používají krytí AWACS. No a jakmile čínský pilot zapne radar, aby zaměřil střelu, je detekován. Jistě, střelu může odpálit. Otázka je, jestli dokáže zasáhnout cíl a jestli se stihne vrátit ma základnu. Ale to už jsme v rovině spekulací u letadla, které ma ještě daleko do plného operačního nasazení.

0/0
10.4.2017 14:34
Foto

M25i42c83h63a75l 32G50r29e71š77l97i70k 9191276542346

U Sovietov to bolo pravidlo, u Američanov skôr výnimka, u Číňanov skôr kombinácia. Záviselo to od dostupných technológií.

Ale je. Aj u radarom navádzaných striel môže byť útok prekvapením. Vezmite si, že protilietadlová raketa ďalekého dosahu je balistická a priletí obrovskou rýchlosťou zhora. Do oblasti cieľa ju navedie autopilot, zatiaľčo stroj, ktorý ju odpálil bude dávno na spiatočnej ceste a hrozba zdanlivo pominie. Teraz vychádzam zase z MiG-31.

0/0
10.4.2017 14:43

P75e38t16r 22M19i24c49h59a69l 2760844301132

V pořádku, o tom se nepřu. Jen jsme utekli od původu této diskuse, a to, že tahle čínská novinka není stíhač. Spíš kombinace mezi přepadovým stíhačem a útočným letadlem.

A k tomu útoku z dálky. Než pilot navede střelu do oblasti cíl, musí o tom cíli napřed vědět. To znamená zaměřit ho radarem. V tu chvíli se prozradí a pilot zaměřeného letadla je upozorněn. Když útočník střelu odpálí, může radar zase vypnout. Ale vzhledem k tomu, že má mít stealth vlastnosti jen zepředu, tak ho AWACS může po otáčce dál sledovat a navést na něj stíhače.

Otázka je, jestli se zaměřený pilot dokáže nějak vyhnout té už odpálené střele, pokud o ní bude vědět nebo ji bude předpokládat (a po prvním případu by ji už předpokládat měl). AWACS je schopen její zaměření aktivně rušit. Bojový letoun (stíhač, doprovod) by měl být schopen střelu dlouhého dosahu vymanévrovatm případně s využitím rušení z AWACSu. Ale jak jsem psal o příspěvek výš, to už jsme opravdu u spekulací a dohadů. :-)

0/0
10.4.2017 15:10
Foto

M32i18c77h98a91l 35G74r27e51š76l66i95k 9441746132516

Nemusí. Tú informáciu mu môže preadať iné lietadlo... písal som že útočí stroj v najlepšej pozícii, nie prvý, ktorý zistí cieľ. :-)

MiG-31 bol upravovaný práve na boj proti AWACSom a charakteristiky stealth nemá. Strelu letiacu po balistickej dráhe AWACS zachytiť nemusí a počítam, že pred zásahom je v tzv. hluchom pásme. Vymánevrovanie strely letiacej rýchlosťou 2 km/s, alebo viac je zložité, obzvlášť keď neviete, kde práve je a či je len jedna.

0/0
10.4.2017 17:10

P91e42t41r 65M19i11c97h35a14l 2420164271442

Dobře, ale to jiné letadlo ho zase musí zaměřit radarem. Takže první varování. A pak se AWACS může zaměřit na oblast, odkud zaměření proběhlo. Možností detekce a řešení bude asi víc, nejsem voják ani odborník v oblasti. A pokud ví, že protivník má takové střely, může se na to zaměřit. Nemusí ji zjistit, ale může. Tedy obrana existuje. Vymanévrování střely je opět o jejím zjištění. Pokud střela začne lokalizovat cíl na posledních cca 10 km, má pilot 5 vteřin na úhybný manévr. Navíc si nemyslím, že by tyto střely někdo použil na běžný stíhací doprovod (jsou moc drahé). No a operátoři v AWACSu mají ten samý čas na aktivní rušení. A to těch 10 km může být i víc, třeba 20, aby střela mohla při své rychlosti reagovat na změnu polohy cíle. Přece jen letí od odpalu delší dobu a letadla jsou celkem rychlá.

Abych to shrnul - netvrdím, že je zásah cíle nemožný, ale ani že je nemožné mu předejít. Záleží to na více okolnostech. Řekl bych ale, že nejlepší by bylo, kdybychom se to nemuseli dozvědět.

0/0
10.4.2017 17:36
Foto

M14i16c54h64a98l 67G55r89e91š20l35i28k 9591586862396

Jak som písal... AWACS monitoruje situáciu podľa režimu... keď sa pozriete na anténu, tak je zjavné, že v kruhu 360 °. Čiže by mal vidieť všetko okolo. Stíhací stroj zachytí možno na 300 km, bombardovací na väčšiu. MiG-31 preletí 100 km za cca 2 minúty. Takže AWACS musí čo najrýchlejšie zmiznúť, pretože MiG-31 môže niesť 4 rakety R-37 schopné zasahovať ciele na vzdialenosť 300 km. Vo vývoji je raketa s dosahom 400 km... čiže môže byť odpálená mimo "dohľad" AWACSu.

Na stíhací doprovad tie rakety použijú takisto bez najmenšieho váhania a dá sa očakávať, že dve súčasne, aby zvýšili šance na zásah, ak je príležitosť. Bežní stíhací stroj s pilotom je oveľa drahší. Ak je tam AWACS, tanker, alebo bombardér, tak má len vyššiu prioritu ako doprovod. :-)

0/−1
10.4.2017 18:40

J50o78s75e45f 94N12o49v31á40k 2902502495484

AWACS má dosah ne 300km, ale 650km a více. 300km se týká módu proti terénu, a raketa vystřelená od země zas nebude mít dostřel 400km ani náhodou.

300km před AWACSem je pak stíhací ochrana. Ta stíhací ochrana uvidí díky AWACsu točníka dříve, než útočník je, bude tedy mít taktickou výhodu a možnost prvního útoku.

Navíc rakety R-37 se nehoděj na boj se stíhačema, jsou příliš málo obratné.

0/0
12.4.2017 22:24
Foto

M74i86c92h47a69l 57G86r68e21š20l30i42k 9811236462486

To sa pletiete. Vzdialenosť, na ktorú je radar schopný zachytiť cieľ závisí okrem iného od jeho odrazovej plochy. U stíhacích lietadiel je to v prípade AWACSu okolo 300 km.

O R-37 musia najprv vedieť, Aby sa jej vyhly.

0/0
12.4.2017 23:55

P35e90t58r 79M66i94c70h10a96l 2200324821122

Ano, (přes) 300 km v nízké letové hladině.

O R 37 budou vědět, protože před jejím vypuštěním je někdo musí radarem zaměřit. Budou varováni a budou něco hledat. A pravděpodobně to najdou. A možná i zlikvidují, nebo zaruší.

0/0
13.4.2017 10:16
Foto

M65i17c30h65a39l 34G21r15e73š61l46i24k 9721816672656

Dolet stúpa s výškou. ;-)

Zistia zameranie radarom... so zisťovaním rakety je to horšie. Rušenie nefunguje na 100 % a uhýbanie je u menej obratných lietadiel (prípad AWACSu) trochu problém.

0/0
13.4.2017 11:45

P25e61t29r 36M84i90c64h59a89l 2680184911322

Nepsal jsem, že je to jednoduché, ale že je to možné. A taky jsem psal, že není taková legrace uskutečnit ten sestřel. A hlavně, původní motto vlákna bylo o tom, že to letadlo není čistý stíhač.

0/0
17.4.2017 14:47

P46e72t46r 64M85i18c53h22a22l 2260824211362

Oficiálně přiznané parametry radaru AWACSu jsou přes 200 mil na nízko letící cíle a minimálně 400 mil na cíle ve středních a vyšších výškách. Navíc přesné specifikace nejsou samozřejmě zveřejněny. A něco jsem četl i o tom, že po kompletní výměně řídící elektroniky může být dosah až dvojnásobný (což se mi zdá ale už přehnané, protože by musel asi využívat odrazy signálu od ionosféry a nějak to přepočítávat, fakt netuším).

Takže to vypadá, že ani ta střela s doletem 400 km nepůjde vypustit jen tak snadno "mimo dohled" AWACSu.

0/0
12.4.2017 22:43
Foto

M30i26c96h43a51l 31G88r42e41š94l69i62k 9751806252656

Jak som písal.. odrazová plocha cieľa je dosť kľúčová...

0/0
12.4.2017 23:56

P15e49t64r 13M22i51c24h73a77l 2170944581212

To je pravda, ale bojová latadla mají dnes délky i kolem 15 metrů, rozpětí cca 12, to je dost velká odrazová plocha.

0/0
13.4.2017 10:18
Foto

M12i49c13h53a72l 64G43r42e92š35l65i69k 9421136402516

Stíhač cca 1,5 - 3 metre štvorcové.

0/0
13.4.2017 11:46

P94e32t42r 72M96i55c20h42a56l 2320174741812

To záleží na poloze letadla.

0/0
17.4.2017 14:43
Foto

M69i73c24h93a82l 30G91r29e59š32l17i59k 9321726562396

Počítajme, že útočiace lietadlo zvolí taktiku "udri a uteč".

0/0
17.4.2017 14:56

P47e52t19r 20M42i35c22h71a26l 2470144931912

Může. Ale v případě rizika konfliktu nebo po jeho vypuknutí by tam nebyl jenom jeden AWACS. A už máme jiné úhly a útočící letadlo je odhalené.

0/0
17.4.2017 15:14
Foto

M20i26c42h35a67l 20G65r91e55š48l30i19k 9581746712206

MiG-31 lieta vo štvoriciach, tých môže byť takisto niekoľko. ;-)

0/0
17.4.2017 15:15

P64e47t33r 47M85i27c84h64a64l 2700364471112

Tím vyšší riziko předčasného odhalení.

0/0
17.4.2017 17:47
Foto

M31i66c81h87a35l 67G21r90e27š95l14i45k 9721546962706

Jedného z nich. O útočníkovi vôbec nemusí vedieť.

0/0
18.4.2017 11:03

J89o33z75e47f 10B16e82n66c70e54l 1341986563700

Dnešné moderné bojové lietadlá sú vybavené systémami výstrahy pri odpalení PL strely a aj systémom automatického obranného manévru, ktorý by mal umožniť vyhnúť sa týmto strelam.

0/0
17.4.2017 22:10

M13i49c39h53a53l 26V62a36n70ě49k 1146976724292

Samozřejmě, že tohle je "stealth" přinejlepším jen zepředu. Na ty dlouhý starý ruský motory s plně otevřeným výstupem, jde zezadu zaměřit cokoliv. ;-D Ale nos a kabina jsou obšlehnutý z Raptora dokonale. Holt pan špión se asi prošpiónil jenom k části plánů.

+5/0
9.4.2017 18:07

I36v43a49n53k40a 67P93o79s12p71í63š31i60l98o30v63á 8234858912697

Pokud je něco ukradené, jsou to vstupy k motorům á la F-35. Jinak je samozřejmě logické, že dodržování zásad stealth a špičkové aerodynamiky nejde obejít, proto jsou si v některých konstrukčních celcích letadla páté generace tak podobná. Fyziku prostě neokecáte...

+1/−1
9.4.2017 20:00

M35i11c95h43a10l 52V53a36n95ě15k 1966946174192

To je sice pekne, ale ani v F-22 a F-35 nemaji tak dokonale identicky cumak, jako F-22 a jeho rudosske kopie. A to jsou F-22 a F-35 ze stejne zeme. ;-D Takze na zasady aerodynamiky nebo stealth se tu opravdu odvolavat nejde.

0/0
10.4.2017 23:30

M46a43r21t84i55n 26K12o18d68a36t 2817896942127

Prostě postavili letadlo k tomu, aby ochránili vlastní území, popřípadě zaútočili ve svém blízkém zahraničí. A samozřejmě na zahraniční (americké) loďstvo, které se bude nacházet ve vodách, jež považují za své.

+5/−6
9.4.2017 12:07

M37i49l84a90n 22N80ě59m11e41c 1535190396246

A že vody, které považují za své, budou za chvíli sahat pomalu k Austrálii nebo Havaji...

+12/−3
9.4.2017 12:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.