Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zabíjel sarin? Experti poznají, zda to byla bomba, nebo smrtící mrak

Dá se v nepřehledné situaci na bojišti v Sýrii poznat, jakým způsobem a kým byl veden chemický útok? Experti nejsou zcela bezmocní. I po letech dokážou odhalit viníka. Některé verze příčin útoku na civilisty jsou samy o sobě nepravděpodobné, ale podívejme se na všechny nejčastěji zmiňované.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

I65m78r77i53c38h 48S35u60c36h73a68r50s88k73ý 8706913445971

A kdypak se dočkáme nějakého důkazu...?

Navrhnout rezoluci OSN bez jediného důkazu mi připomíná dobu minulou s Rudým Právem....;-)

+3/−2
14.4.2017 20:52

J93o23z70e75f 72B75e48n33c85e32l 1501916753970

Dnes som si prečítal rozhopvor s Jakovom Kedmi bývalým izraelským spravodajským dôstojníkom a riaditeľom MATIV.

Či použil Asad chemické zbrane povedal. Nepoužil lebo ich nemá. Pod záštitou OSN, Ruska a USA ich zlikvidoval. Isalmský štát ich však v Aleppe mal uschované v budovách jednej školy a Chán Šajchún je v oblasti kontrolovanej IS.

Časť médii v USA vníma útok v duchu "návrat šerifa na bízky východ", na to však USA dnes nemajú dosť sil, veď ušli zo Somálska, Libanonu, Afganistanu aj Iraku. Všade však dokázali zničiť fungujúci štát. Trump týmto útokom sledoval hlavne zlepšenie svojej pozície doma v USA, pričom némá záujem na priamej konfrontácii s Ruskom.

Iba tolko, rozhovar na túto tému pokračoval aj ďalej ale uvádzam iba to, čo sa týka priamo toho či útok vykonal Asad.

+2/−3
13.4.2017 21:09

K64a69r93e81l 79V24o51m18á23č47k53a 4271632788913

co je MATIV? A tamní tajné sužby dávají informace do rukou i bývalým důstojníkům?

+2/0
14.4.2017 2:09

M75i28c14h31a77e48l 34M97e66n84s63i81k 8621756580222

Ano, psali to na Sputniku:-)

+1/0
17.4.2017 17:44

J12o87z46e10f 96B96e72n37c73e14l 1211436553330

Pán Mensik na Sputniku to iste nenajdete.

0/0
20.4.2017 12:24

Z63d62e10n79e67k 67H70l98a10d78i59k 5475256430

Izrael tvrdi uplne něco jiného.

+2/0
14.4.2017 22:30

J54i26ř84í 33Ř58e65z90n51í15k 4662892873805

Celé to má háček, největším množstvím syrského sarinu disponovali a disponují USA.

+3/−3
13.4.2017 18:27

M13i34c79h74a96e33l 62M72e29n35s39i21k 8941216320292

Ááá, ozval se insider;-)

0/0
17.4.2017 17:46

J77a39n 96R96i92c76h35t87e77r 5882392473405

Karel Wágner:

Videozáběry a fotografie obětí chemického útoku v Chán Šajchúnu u nás neposuzovali jen novináři, ale i RNDr. Jiří Patočka, DrSc., profesor toxikologie z Katedry radiologie, toxikologie a ochrany obyvatelstva na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity.

Podle něj došlo v Sýrii od roku 2012 k desítkám chemických útoků, většina z nich však byla vedena chlorem. A ve zprávách na ČT24 pře-kvapeným redaktorům řekl: „Otravu sarinem na záběrech nevidím.“ Přičemž v přímém vstupu do vysílání ČT24 upozornil diváckou obec na fakt, že u záchranářů a zdravotníků, v syrském Chán Šajch-únu ošetřujících „oběti útoku sarinem“ bez ochranných pomůcek, k žádné intoxikaci nedošlo.

Zrovna tak zde ovšem platí, že otrava sarinem má svoje specifika, svůj klinický obraz, který se na záběrech neobjevil. Není tedy divu, že když toxikolog Jiří Patočka promluvil z televizních obrazovek (stopáž odkazu 35:40 - 40:10), rozšlapal svým suchým prohlášením redaktorům zpravodajství jejich bábovičky ze syrského písku: „Pokud šlo o otravu, nemohlo jít o sarin“.

+8/−1
13.4.2017 10:44

K14a44r87e26l 62V14o18m22á96č55k23a 4451672568913

Ovšem brát jako bernou minci názor toxikologa, který dělá závěry podle dle televizních záběrů z jednoho časového okamžiku by bylo bláhové.

+8/−3
13.4.2017 11:00

J32i59ř38í 39S61v39a20š54e67k 9674138733369

Ještě řekněte B), tedy že zástupce lékařů bez hranic, kteří ošetřovali zasažené, řekl, že symptomy odpovídají použití neurotoxinu.

+6/−1
13.4.2017 11:08
Foto

K82a80r30e97l 73W93á40g95n90e79r 4907765439137

Největší, stále dokola opakovaný omyl.

Od té doby, co tzv. Islámský stát zadržel Lékařům bez hranic pět jejich spolupracovníků, tato organizace „nemá v Sýrii žádné mezinárodní spolupracovníky. Veškerou práci odvádějí syrští lékaři a další zdravotnický personál.“ A na přímou otázku novináře, zda v případě diskutovaného Chán Šajchúnu šlo o útok sarinem, ředitel české pobočky Lékařů bez hranic Pavel Gruber v rozhovoru DVtv odpovídá: „My to nemůžeme posoudit. My skutečně nevíme nic víc, než co si člověk dohledá v médiích. Ten princip přinášení svědectví u Lékařů bez hranic je důležitý a je klíčový. Říkáme tomu svědectví, protože to musí být založeno na naší zkušenosti, na našem svědectví. A v téhle oblasti jsme nebyli. To znamená, my tam nemáme žádné spolupracovníky, není tam ani zařízení, které bychom podporovali, a proto já vlastně nemám víc informací než Vy.“

+1/0
20.4.2017 15:21

Š25t34ě88p83á94n 30F22r52a20n41c46l 8254809744140

USA (a obecně západní rozvědky) a svědci z místa útoku: útok byl veden dvěma látkami - chlorem a sarinem nebo jinou, jemu podobnou látkou.

RNDr. Patočka: z výpovědí svědků, z výpovědí obětí, které přežily, stejně jako z obrázků které jsem si mohl prohlédnout na internetu a videí je evidentní, že pokud šlo o otravu, nemohlo jít o sarin (...) ty příznaky odpovídají nějaké dusivé látce, nejpravděpodobněji chloru. (5:25-6:10, https://www.youtube.com/watch?v=HqEzqA2ufzA )

- - -

RNDr. Patočka: Nikde jsem nezaznamenal jedinou informaci o tom, že by se nakazil někdo z toho ošetřujícího personálu. (6:30)

Svědci z Chaj Šajchůnu: zemřelo minimálně pět zdravotníků

RNDr. Patočka: pro sarin jsou typické záškuby svalové, svalové křeče, to tam nikde není (8:06)

https://www.youtube.com/watch?v=TARqiFqGbIg&feature=youtu.be&t=62 , 1:02 a dále

- - -

Otázkou totiž je, co pan doktor viděl "za obrázky a videa" - v celém rozhovoru své zdroje nijak nepopsal. Takže ano, může mít pravdu, že on sarinové příznaky neviděl, ale to neznamená, že sarin použit nebyl.

+4/0
13.4.2017 17:53

J36a85r52o58s49l53a93v 80K85a62d85l36e93c 5571649972421

Amíci jsou prostě experti od stolu...:-P

0/0
13.4.2017 7:54

M69a58r28t76i33n 64J87i48r47o97u84s98e84k 7316835985598

Reagovali jako Captain America na dotaz "jak poznám ty špatné" - "budou po nás střílet"

0/0
13.4.2017 12:26

P98e25t72r 17J26i71r74á48s39k11o 8487361885333

https://www.novinky.cz/zahranicni/435029-rusko-vetovalo-nejnovejsi-rezoluci-rady-bezpecnosti-osn-k-syrii.html

Co vy na to, hlupáci, tohle vám nestačí?

+2/−3
13.4.2017 6:08

M14i52c66h25a76l 70T65o37m33i81n26s88k15ý 9421475637104

a četl jste tu rezoluci ?

+3/−1
13.4.2017 7:33

K36a18r36e80l 97V82o93m58á13č14k26a 4471252738983

Nejen rezoluce byla, ale i improvizovaná minivýstava fotografií pořádaná vyslankyní USA Haleyovou.

+1/0
13.4.2017 9:26

Š67t83ě60p58á41n 59F93r16a19n83c48l 8114519884480

Já ano. A vy?

http://i2.cdn.turner.com/cnn/2017/images/04/12/resolution..pdf

+1/0
13.4.2017 17:33

J92a32n 50R94i16c87h35t33e77r 5432392433775

Nestačí. Rusko vetovalo rezoluci, v níž se přímo uvádí jako viník Sýrie. Požadují vyšetřování, ale bez předchozího označení viníka.

Je to něco podobného, jako kdyby vás nejprve odsoudili a pak teprve proběhlo vyšetřování.

+6/−4
13.4.2017 10:46

J87i70ř77í 30S76v10a50š89e68k 9484958263759

Žádné označení viníka tam nebylo, pouze požadavek, aby Asad umožnil vyšetřovatel§m všude přístup.

+6/0
13.4.2017 11:09

J59a93n 30L14u75k83á74š 7637133733582

To je lez. Jste taky rusky troll, nebo jste jen sezral jejich propagandu i s navijakem?

+4/−1
13.4.2017 13:39

Š76t79ě76p27á87n 53F69r16a36n25c72l 8784509694230

Lžete, žádná zmínka o Sýrii jakožto viníkovi tam není.

Otázkou tak tedy je, zda jste pouze naletěl ruské propagandě, nebo zda ji šíříte záměrně. Budete mít odvahu odpovědět?

http://i2.cdn.turner.com/cnn/2017/images/04/12/resolution..pdf

+2/−1
13.4.2017 17:34

P79e20t28r 26S31v98o15b47o49d38a 9175117824450

Experti poznají, zda to byla bomba, nebo smrtící mrak...

... a diskuteri na idnes dokazou zpochybnit kazdeho experta.

+6/0
12.4.2017 23:11

M22a73r21t85i13n 65J73i35r90o22u87s71e78k 7376315895868

Nedostala CIA od Trumpa povolení, že může útočit bez dohody s Pentagonem? Cia tam podvrhne chemii a Pentagon tam pak nasází rakety.

+3/−8
12.4.2017 22:19

J93o87s13e15f 33N93o89v93á48k 2582632545274

Jasně, když už fakt nevíte, jak se z toho vykecat, tak za to může CIA.

Zkuste přemýšlet alespoň trochu - Trump pár dní předtím prohlásil, že musíme Asada přijmout jako realitu. Myslíte, že by tento samolibý člověk ze sebe úmyslně takto udělal blba?

+5/0
12.4.2017 22:29

F81r16a29n77t28i24š89e43k 37M95a11t92ě17j61č51e95k 7173912583771

Zkuste přemýšlet, proto z něj toho blba udělali.

+3/−5
13.4.2017 4:35

M59a78r79t91i57n 27J84i18r80o78u70s83e41k 7526635345268

https://www.facebook.com/lupo.anetta/posts/1499872263378561

0/−6
12.4.2017 22:10

M60a55r25t69i19n 75J73i22r71o95u97s87e10k 7406955215588

Nelíbí se ti Vomáčko výroba důkazů?

0/−2
12.4.2017 22:24

K19a88r56e51l 27V49o44m96á84č19k20a 4921222378893

velice věrohodný zdroj a popis, takže těžko říct, jestli to natáčel majitel toho štěbetacího účtu, anebo je to úryvek z nějakého bollywodského filmu

+5/0
12.4.2017 22:31

K67a63r63e38l 34V60o97m33á63č32k47a 4511212948183

(oprava: štěbatacího -> xichtníčkového)

0/0
12.4.2017 22:32

Š82t72ě94p41á22n 67F22r67a50n65c68l 8284919354390

Stokrát vyvrácený hoax, a přesto zase se najde hlupák, co mu uvěří. Ach jo.

+3/0
13.4.2017 17:56
Foto

J24a85n 85K86u93ž87n12í15k

Nesdílejte zde prosím hoaxy. díky.

+2/0
13.4.2017 20:55

P52e93t55r 60R32ů89ž29i26č79k74a 8472673983976

V článku se uvádí, že snad byla použita binární munice. to už je hodně přitažené za vlasy. Technologii výroby binární munice zvládly pouze USA a bývalý Sovětský svaz.

0/−3
12.4.2017 21:58

J13o54s26e72f 32N51o69v21á91k 2562662945134

Binární munice v Sýrii asi použita nebyla. Ale to nic nemění na tom, že se dnes pokudmožno sarin neskladuje hotový.

+6/0
12.4.2017 22:02

V55i25t 80O79t31a95h84a11l 5525190619694

Děkuji za objektivní a netendenční článek popisující skutečná fakta. Většina indicií ukazuje na Asada, nicméně jasný důkaz zatím chybí. Vzhledem k příznivému vývoji situace pro Asada tímto útokem by to od něj byl velmi hloupý krok, který naopak velmi pomůže jeho protivníkům. Jednoduchým dotazem "Qui bono?" pak vidíme, že chemický útok tohoto typu nejvíce politicky prospěl Erdoganovu chalífátu, ISIS a rebelům. Opravdu nezávislé vyšetření je jediná možnost, jak se dobrat skutečnosti.

Nicméně je fajn, že alespoň technet drží úroveň objektivity idnes na nějaké úrovni.

+6/−2
12.4.2017 21:58

J73o94s14e46f 38N72o19v58á49k 2482282875954

Jenže jednoduchý dotaz Qui bono je blbost. Protože

1) se to hodnotí zpětně až ze znalosti reakcí. Ty ale ten kdo to dělal nevěděl.

2) situací, kdy se někdo zachoval nelogicky, známe z historie více než dost

3) další věc je, že dosti často lidé kalkulují přesně s tímto - udělám todle a projde mi to, protože nikdo nečeká, že bych to udělal já a hodí to na jiného....

+8/0
12.4.2017 22:04

K83a57r88e79l 71V13o89m20á96č71k58a 4841712908513

ano je to blbost, správně je to "cui bono". :)

+4/0
12.4.2017 22:08

V27i27t 80O58t41a70h78a42l 5185510289614

Tohle nerozporuji. Asad může být cvok. Nebo třeba má v armádě nepořádek a nemá ji dostatečně pod kontrolou (a může to být iniciativa nějakého jeho podřízeného o které ani nevěděl). Nicméně faktem je, že fakta nevíme - a proto první někoho bombardujeme jako viníka, a když zbyde čas tak třeba dodatečně hledáme důkazy. Netvrdím, že to Asad neudělal (můj odhad je tak na 80%), ale nemyslím si, že je aktuálně jistota viníka.

Odsoudit někoho na základě předpokladu ("statistiky") mi přijde poněkud nešťastné řešení.

+6/0
12.4.2017 22:08

J61o58s74e82f 15N32o40v82á76k 2962142675614

To je klasický propagandistický postup - když už nejde hodit pravdu na jiného, tak se aspoň "mlží", že nic nevíme.

Víme toho dost

- že tam byl sarin (ze svědectví lékařů bez hranic)

- že v době, kdy se tam plyn rozšířil, to tam bombardovalo Asadovo letectvo

- že se běžně sarin neskladuje hotový, takže výbuch skladu to na 99,9% nebyl, musel to být úmyslný útok

- že Rusko lhalo o tom, že to byl výbuch skladu, a tedy něco krylo

- že Rusko brání mezinárodnímu vyšetřování incidentu

- že se nějaká letadla útokem na nemocnici snažila zakrýt stopy

Není to dost indicií?

+8/−6
12.4.2017 22:28
Foto

M72i88c12h90a23l 35G40r10e60š73l77i56k 9761696782136

Doplnil by som, že na ČT bol odborník, ktorého sa prokremeľský trollovia chytajú, petože na základe toho, čo videl, sarin vylúčil. Lenže asi len nemal k dispozícii videá, ktoré ho dnes jednoznačne potvrdzujú,

+3/0
13.4.2017 0:16

A97l56e18x91a70n81d68r 77Š19í95r 5361960183

A hlavně - když ne Syřané, kteří nijak nepopírají, že v tu dobu toto místo bombardovali, tak kdo? Obyvatelé si asi sami na sebe cákali nějaké chemické jedy (vždycky jeden vylez na židli a cákal na ostatní, protože letadla nemají), aby přitížili Asadovi a pomohli jeho protivníkům.

0/−1
13.4.2017 11:19

J45a94n 85H97l81e43d66í20k 8798459618266

výrobu sarinu by subsaharští pastevci koz sotva zvládli, na jedy jsou maximál. experty Rusové, - i proto v pradávnu vybudovali armádu chemického vojska

0/0
12.4.2017 21:57

B69o47h32u43m81i54l 57M62á35c98a 5361352646623

V článku je nepřesně uvedeno:

"metodami vysoce účinné kapalinové chromatografie ve spojení s hmotnostní detekcí".

Jedná se o kombinaci vysoce účinné kapalinové chromatografie a hmotnostní spektrometrie (HPLC/MS). Obdobně je tomu i u kombinace plynové chromatografie a hmotnostní spektrometrie.

Chromatografie je metodou separační. Hmotnostní spektrometrie je metodou identifikační, nikoliv pouze detekční. V hmotnostním spektrometru se generuji, separují a detekují či detegují ionty.

Pro chromatografisty je "hmoťák" detektor. Pro "hmotníkáře" je "plyňák" či "kapaliňák" jen separátor.

V hmotnostním spektrometru se generuji, separují a detekují či detegují ionty.

Látku VX v plynném stavu nelze předpokládat. Přípustný by byl aerosol.

"Když VX vylijete na stůl, nepanikařte"

http://technet.idnes.cz/kim-cong-nam-vx-latka-0lx-/vojenstvi.aspx?c=A170224_122233_vojenstvi_kuz

+1/0
12.4.2017 21:31

P25e79t19r 30R41ů65ž62i90č63k47a 8802483413746

V článku se uvádí, že stopy po použití sarinu je možné detekovat i několik let po jeho použití. Tohle to je nesmysl, protože už sarin je látka velmi těkavá a v polopouštním prostředí Sýrie se sarin rychle odpaří. Mimochodem, zjistit stopy po sarinu několik let po jeho použití je z žánru science fiction. Američané v roce 1991 nebyli v Iráku schopni detekovat ani samotný sarin natož jeho rozkladné produkty!

+1/−2
12.4.2017 20:50

J91o15s26e23f 51N80o89v46á16k 2602492585134

A jak víte, že kromě odpařování nereaguje s chemickými látkami v půdě? Za vzniku již netěkavých sloučenin?

+8/0
12.4.2017 20:51

P62e36t89r 46R33ů71ž81i17č40k55a 8272293813176

Molekula isopropylesteru kyseliny methylfluorfosforité tedy sarinu je relativně složitá a v půdě se vždy rozkládá na jednodušší netoxické nebo jen málo toxické produkty. na této vlastnosti je založena dekontaminace povrchů zasažených sarinem.

+2/0
12.4.2017 22:14
Foto

M49i16c65h80a90l 90G20r81e86š67l61i43k 9581466122376

To podľa mňa vedia aj potenciálni vyšetrovatelia a budú vedieť, po čom pátrať. ;-)

+3/0
13.4.2017 0:21

K39a94r59e11l 51V15o43m27á22č50k37a 4671422448163

1) pomíjíte skutečnost, že sarin není nikdy 100% čistý a obsahuje třeba různé vedlejší produkty syntetické reakce, nečistoty prekurzorů a také stabilizátory, podle jejichž typu lze pak určit třeba i původ sarinu

2) "Američané v roce 1991 nebyli v Iráku schopni detekovat ani samotný sarin natož jeho rozkladné produkty" - tahla informace je v rozporu se zveřejněnými informacemi z operace Avarice - sarin se v Iráku našel, tu a tam i poměrně čistý

+3/−1
12.4.2017 21:11

P34e53t98r 51R47ů81ž44i98č36k51a 8842233543956

Sarin se v Iráku opravdu našel, ale Čechoslováci ho jako jedinní z protisadámovské koalice dokázali detekovat potom co unikl z iráckého vybombardovaného muničního skladu.

+2/0
12.4.2017 22:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.