Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Interaktivní webový film ukázal, kolik lidí zemřelo za druhé světové války

Statistiky z druhé světové války ožily v interaktivním filmu Neila Hallorana. Podívejte se, kolik vojáků a civilistů zahynulo za druhé světové války v Evropě, Asii a Africe.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M55i44c82h86a71l 69N59o48v21a53k 7869846957161

sorry ale tohle jsem videl pred rokem :D ... trochu opozdile je to tady

0/−1
19.4.2017 18:17

J78i25ř79í 44S54v82a14š89e44k 9704688303989

Až po shlédnutí videa jsem plně docenil rozsah německé katastrofy u Stalingradu. Předtím jsem měl za to, že je to spíš propagandisticky přifouknutá věc ze strany komunistů, ale není tomu zřejmě tak.

+2/0
19.4.2017 12:16

K65a13r71e53l 37V35o17h77n87o49u41t 4118189250847

Jak se to vezme.

Počty snad nikdo nikdy nezpochybňoval. Obklíčena Paulusova armáda, která se snažila splnit Hitlerův nesmyslný úkol udržet Stalingrad, skutečně byla.

Samozřejmě otázka je, jestli všechny oběti na straně Rudé armády byly nutné. "Nas mnogo" je strašlivá taktika.

A teď - co z toho je přifouknuté? Prohra Německa? Ta byla skutečně drtivá. Výhra SSSR? Ta byla dosažena za obrovskou cenu, kterou komunisti samozřejmě vydávali za důkaz hrdinství.

+2/0
19.4.2017 12:35

T25o97m88á95š 70C86h65r53a68s55t19n51ý 2211204731243

Otázkou zůstává, že pokud by se Rudá Armáda chovala trochu...rozumně? Řekněme, jestli by byla sto dosáhnout stejných úspěchů.

Jestli by Němce zastavila předtím, než by se Stalinův režim rozpadl.

Válka je zlá, ošklivá věc. A přemýšlení " o ceně vojáka" je důležité.

Pastevce s AK vycvičíte jednodušeji a levněji než moderního vojáka 21. století. Projektil 7,62x39 zabije oba stejně efektivně.

Sověty ztráty strategicky bolely o dost méně, než Němce. To je fakt.

+1/0
19.4.2017 12:43

K65a72r14e55l 75V66o26h60n76o27u27t 4388829770367

Trochu rozumně... Vzhledem k tomu, že před válkou se Stalin zbavil dosavadního velení Rudé armády, se snad ani rozumně chovat nemohli. Neměli na to.

+2/0
19.4.2017 12:49

J39i97ř88í 91S55v74a96š43e43k 9214448263439

Ovšem RA se chovala naprosto bezohledně k životům svých vojáků i v době, kdy už vítězila a to jen kvůli tomu, že Stalin chtěl v Evropě obsadit do konce války co nejvíc území. A dneska to ještě vydávají za ctnost, jakože měli nejvíce obětí. Je mi to proti srsti.

+4/0
19.4.2017 13:00

J85i24ř95í 14S73v82a68š96e61k 9484288973469

„Když jsme narazili na minové pole, naše pěchota postupovala, jako by tam nebylo." - maršál Žukov

+6/0
19.4.2017 13:03

O21l78d53ř57i81c74h 42Ř26e21z61n28í64k 7985262324388

a však po třetí vlně taky nebylo, došly miny ;-D

+1/0
19.4.2017 15:39

O91l21d59ř32i40c46h 79Ř22e53z55n24í80k 7735892784898

tak už za cara se moc na počty nehledělo...

+1/0
19.4.2017 15:38

J54i43ř94í 53S85v61a45š11e10k 9324338953419

Jako že v kontextu východní fronty tvořily ztráty u Stalingradu z pohledu Osy skutečně velký podíl celkových ztrát. To jsem nevěděl.

0/0
19.4.2017 12:58

K15a57r60e40l 14V49o88h94n67o10u40t 4658109120677

Hlavně to byla nárazová ztráta. Najednou bylo přes 800 000 vojáků (nejen Němců, ale i Italů, Rumunů, Maďarů) fuč. A pak - ztrátou Stalingradu se mohli Němci rozloučit s představou dobytí Kavkazu, který byl pro ně klíčový.

Zajímavé také je, že přesila Rudé armády při protiofenzívě nebyla početně zas tak velká (v desítkách procent, rozhodně ne v násobcích).

+4/0
19.4.2017 13:11

O93l67d35ř41i71c72h 30Ř13e71z45n76í56k 7195582104178

blbý počasí, obrovská země, problémy s logistikou a neexistence záloh...

+1/0
19.4.2017 15:42

P50e48t17r 95N93o83v76á33k 1105837322545

Bezprostředně po obklíčení Paulusovy armády bylo pro nacisty největším problémem vytvořit pevnou souvislou obranu, protože měli nedostatek vojáků a techniky...

0/0
21.4.2017 19:04

O13l39d53ř83i92c51h 42Ř73e89z61n32í21k 7115842254638

když si nechali Rumuny a jim podobný na obou křídlech...

0/0
21.4.2017 20:27

V57í39t 39V94ý59m59o91l57a 8138174834275

Naopak, ve videu je to zmíněno několikrát, včetně odhadu obětí.

0/0
19.4.2017 11:58

V43í35t 57V48ý28m27o73l28a 8618824154755

Komentář patřil jinam...

0/0
19.4.2017 11:59

M84i19c54h27a36l 16T20o78m29i29n93s69k87ý 9711945207804

Je dobrý počin, běhá mi z toho až mráz po zádech. Nicméně je to trochu tendenční, ale autorovi to nevyčítám. Připadá mi že autor chce říci, že nyní žijeme v míru a že lidé jsou již dobří.

I když zavřeme oči nad probíhajícími konflikty, tak vám garantuji že lidi jsou pořád stejní, akorát je na uzdě drží zákony a jiné cesty a možnosti jak se dostat k moci a bohatství.

Pořád existuje 13% lidí co volí totalitu. možná 50% lidí volí sliby a jednoduchá řešení. Někteří lidé jsou lidé zcela lhostejní. Jsou lidé kterým již nevadí antisemitismus atd.

+1/−1
19.4.2017 11:51

K49a76r19e34l 98V48o42h22n14o92u37t 4668629790517

Oběti blízkovýchodních konfliktů v posledních letech samozřejmě ještě nemohou být zachyceny. Přesto si myslím, že v letech 2014 a 2015 už jich bylo o dost víc, než kolik ukazují v grafu.

+1/−3
19.4.2017 11:30

K62a54r84e14l 41V64o51h92n37o63u96t 4498649680757

A ještě je zajímavé, jak ke konci úplně zapomněli na jugoslávské konflikty. V letech 1945 až 2015 prý proběhl v Evropě jediný konflikt - desetidenní v Maďarsku roku 1956. To je dost velký fail.

+4/0
19.4.2017 11:27

T32o17m91á77š 84C72h79r76a45s76t42n23ý 2431774531253

Říká tam jeden stát proti druhému. Jugoslávské války se počítají jako občanská válka (stejně je to s postsovětskými válkami na území států SSSR).

+3/0
19.4.2017 11:38

K49a76r40e24l 13V66o62h54n38o56u48t 4558369580827

I maďarské povstání je možno vydávat za občanský konflikt, do kterého se Rudá armáda jen vmísila. Pokud počítá invazi SSSR do Maďarska, kde byla Rudá armáda před konfliktem přítomná, proč nepočítá invazi států VS do Československa, kde předtím cizí vojska nebyla?

V případě Jugoslávie šlo třeba i o dlouhodobý konflikt mezi již mezinárodně uznávaným Chorvatskem a zbytkem Jugoslávie (Srbskem). To asi už nelze považovat za občanskou válku.

Mimochodem, napadení Ukrajiny Ruskem (což je v případě Krymu zcela nepopiratelné) rozhodně nebyla občanská válka - naštěstí aspoň přímých obětí bylo v tomto případě minimálně.

A ještě jedna věc - občanská válka je ještě strašnější než válka mezi dvěma státy. Vyjímat je z nějakého důvodu při počítání obětí konfliktů, je nejen zbytečné, ale i nebezpečné.

0/0
19.4.2017 12:48

P72e45t80r 85M44u87n77z17a71r 1855191179716

Tak samozřejmě, že občanská válka je strašnější než válka mezi státy, protože ten co bojuje proti vám je automaticky zrádce. Navíc moc nefungují pravidla pro nakládání s válečnými zajatci.

Ještě horší jsou ale náboženský války, protože váš protivník je automaticky spojenec ďábla a od toho pak plyne nakládání s ním.

0/0
19.4.2017 13:49

M27o31j73m49í22r 24M30o19t49y65č19k68a 3612635314450

Bohužel to platí i obráceně. Vy jste zrádce nebo spojenec ďábla pro vašeho protivníka.:-(

0/0
20.4.2017 21:59

P26e53t28r 61N14o95v42á56k 1425647462415

V případě vypuknutí konfliktu Chorvatska se zbytkem Jugoslávie nebylo Chorvatsko mezinárodně uznáváno jako samostatný stát.

0/0
21.4.2017 19:09

K15a54r15e94l 93V45o32h64n17o36u41t 4158499420177

Pochvalu autoři zaslouží za zahrnutí blízkovýchodního otrokářství mezi nejhorší zvěrstva historie a dokonce mu přisuzují třetí největší dopad na lidstvo (horší už byla jen povstání Lušana Ana a mongolské nájezdy). A to se v případě odhadů obětí otrokářství drží hodně při zemi, zde 37 milionů - některé odhady počtu afrických obětí jdou až ke 120 milionům (nejen dodaní otroci, ale zejména ti, kteří zahynuli při získávání otroků a následném obchodu).

Bohužel nejsou zmíněny oběti islámské expanze. Jen v Indii se počet obětí odhaduje až na 80 milionů.

+2/0
19.4.2017 11:17

K36a21r34e80l 66V41o89h27n66o56u13t 4758849740407

Taktéž jsem si ve výčtu obětí nevšiml finských obětí. Sto tisíc finských vojáků se někam zakutálelo Na zimní a pokračovací válku se zapomíná často.

+4/0
19.4.2017 10:51

T83o74m81á25š 63C44h69r24a33s38t97n23ý 2191844471773

Tak zimní, rusko-polská a válka v pobaltí se oficiálně do druhé světové války nepočítá, nebo se mílím?

0/0
19.4.2017 10:56

K29a96r68e31l 32V61o96h15n50o86u86t 4588919280597

Jak kdo... Přiznat agresi vůči sousedovi je pro některé národy hodně těžké.

+3/0
19.4.2017 11:18

T57o34m32á60š 58C89h84r97a46s22t86n94ý 2821534321153

Myslel jsem tím oficiálně historicky. SSSR na konci stála na straně vítězné osy Spojenců a tedy její exempore "před rokem 1941" se do druhé světové války proti Ose Berlín-Řím-Tokio nepočítají.

0/0
19.4.2017 11:43

K78a88r37e16l 17V63o51h77n86o69u40t 4378769850777

Rusové často nepočítají. Jinak se to počítá.

0/0
19.4.2017 12:10

T95o72m80á73š 90C57h35r57a92s30t59n55ý 2431374781533

Okay, před čtvrt stoletím bylo školství stále někde trochu jinde (zmiňovalo se že se to stalo, ale nijak moc obsažně se to neprobíralo, prostě jen "ten rok taky SSSR anektovalo Pobaltí." Konec, zvonec, proč, jak nějaké podrobnosti? Nope.)

0/0
19.4.2017 12:37

K81a45r17e97l 30V85o20h95n16o55u45t 4908289610177

Tak se to na ruských školách bohužel děje dodnes (v 90. letech s tím přestali, pak se k tomu vrátili).

A to třeba i včetně mainilského incidentu, který opět začali vykládat tak, jak ho i ruští historici už vyvrátili.

0/0
19.4.2017 12:53

M22a67r26t23i24n 18Ž62e73l79i31n94s16k55ý 9608299249982

Autori toho dila jsou asi zli komuniste, ktere je potreba zakazat, nebo vybombardovat :-P

0/−1
19.4.2017 14:04

K43a86r94e29l 78V64o91h84n76o73u27t 4548669170947

Trochu mě mrzí (ale není vina tvůrců tohoto filmu), že počátek druhé světové války se počítá až s napadením Polska. Přitom v té době už neexistovalo Rakousko ani Československo, o již dost dlouho probíhající druhé čínsko-japonské válce ani nemluvě.

+3/0
19.4.2017 10:47

T84o17m90á39š 29C22h69r90a18s65t85n12ý 2231404581753

Tak video primárně operuje s evropským bojištěm, a pacifik zmiňuje minoritně pro doplnění..

+1/0
19.4.2017 10:57

O90l55d11ř14i32c42h 38Ř57e75z40n46í49k 7895172174718

co Španělsko?

0/0
19.4.2017 15:41

K36a20r97e63l 31V10o11h39n52o77u39t 4438769500617

Taky mě zaujalo tvrzení, že Američani v Japonsku bombardovali hlavně civilisty.

Ano, japonská města lehala popelem. Ale těžko z toho lze obviňovat Američany. Japonci provozovali totální válku. Něco jako civilista tam vlastně ani pořádně neexistovalo. Kromě toho primární válečný průmysl samozřejmě byl ve velkých městech - která byla téměř kompletně ze dřeva. V místě ani nebyl odboj, který by mohl Američany přesněji řídit.

Přijde mi nefér to takhle uvést.

+3/0
19.4.2017 10:35

T35o11m82á71š 52C61h83r61a55s59t25n98ý 2821724781823

Tak ale mohli bombardovat ty průmyslová centra standardními, ne kobercově zápalnými bombami.

0/0
19.4.2017 11:16

K11a92r58e90l 25V75o37h75n89o26u58t 4368929970617

Ano. Mohli. Jistě bys to rád všechno zaplatil a rodinám dalších padlých psal domů soustrastné dopisy.

0/−2
19.4.2017 11:19

K17a24r14e45l 65V28o63h54n87o73u63t 4488489320267

Docela zajímavé je, že na začátku výčtu padlých vojáků říká: "fighting the Nazis", ale poté "fighting the Japanese".

Proč to jsou "Nazis" a ne "Germans"?

0/0
19.4.2017 10:17
Foto

P37a60v68e75l 45K84a84s35í84k97, 34T92e55c93h35n90e63t93.52c10z

Tipl bych, že to prostě pro potřeby filmu vypadalo názorněji, mít tam svastiku, ne německou vlajku.

0/0
19.4.2017 10:29

K93a47r16e60l 29V56o15h83n37o75u37t 4158589610647

Je to jen postřeh. Nedělám z toho nic závažného. A nedělají to samozřejmě jen oni.

0/0
19.4.2017 11:21

T89o59m56á23š 75C80h38r16a20s72t71n68ý 2281954201683

Protože pod to se schovají dnešní územně němci, rakušané, češi, francouzi, pobalťané, chorvati, poláci aj. národy ať už přímo v rámci německých území reichu, tak pomocných sborů SS a wehrmachtu (tedy "němci" uniformou a ne národní armády)

0/0
19.4.2017 10:54

K94a47r37e77l 31V98o48h29n40o10u57t 4588569910747

Zatímco v případě Japonska ne? Tam to bylo némlich totéž - v Koreji, Číně, Filipínách, Barmě...

0/0
19.4.2017 11:22

T41o89m13á75š 43C50h27r70a70s86t37n43ý 2871594371183

V pacifickém bojišti se skoro vůbec nevyznám, ale Imperiální armáda, v té době dost nacionalistická, měla oddíly složené z čistě jiných národností?

Němci měli:

https://en.wikipedia.org/wiki/Wehrmacht_foreign_volunteers_and_conscripts

https://en.wikipedia.org/wiki/Waffen-SS_foreign_volunteers_and_conscripts

+1/0
19.4.2017 11:41

K73a67r80e89l 76V79o39h65n51o39u26t 4238289320817

Kolaboranti samozřejmě byli všude. Loutkové vlády využívalo i Japonsko. Japonci měli cizí jednotku třeba na Filipínách. Korejci (Korea byla anektována v roce 1910) se do japonské armády hlásili po statisících, přijato jich bylo do roku 1944 jen pár procent. V posledních dvou letech války jich bylo přijato asi 200 000. Japonci jim ale nevěřili.

Je tedy pravda, že v řádné armádě to v případě Japonců nebylo tak rozšířené jako v případě Němců.

Je nutno ale také zmínit odlišný kontext: 1) po Evropě žila spousta Němců a 2) mnohým lidem ve východní Evropě hrozilo obrovské nebezpečí i od SSSR - často to byla volba mezi dvěma zly.

0/0
19.4.2017 12:27

J23i44ř41í 81M65a52c62e69k 3515335754491

Škoda, že chybí podobné údaje o milionech obětí ruských gulagů či Stalinových hladomorů. Spousta lidí si stále myslí, že komunisti nebyli tak hrozní jako nacisti.

+3/−2
19.4.2017 8:13

J50o87z21e87f 91B32e35v88i76l66a24q94u11a 9345619451271

Obete stalinistických čistiek tam sú zachytené.Myslím, že okolo 20 mil. Maoistické čistky oklo 40 mil.:-(

0/0
19.4.2017 8:32

T36o97m48á88š 73C91h11r15a93s83t54n14ý 2261574241373

13:35 tam vidíte kolik životů si vyžádalo běsnění Stalina a Mao Ce-Tunga.

0/0
19.4.2017 8:53

T39o51m53á62š 46C93h86r39a55s24t98n49ý 2401574131163

To video je hodně, hodně staré, na druhou stranu hodně, hodně dobře udělané a hrůzné ve své...jednoduchosti a vypovídající hodnotě.

+2/0
19.4.2017 7:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.