Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Létající vejce bránící bombardéry. Nenaplněný příběh parazitní stíhačky

Létající vejce, takovou přezdívku získala pro tvary svého trupu připravovaná americká parazitní stíhačka pro mezikontinentální bombardéry B-36. Stroj si také drží primát nejmenšího pilotovaného vojenského letounu s proudovým motorem, jaký se kdy dostal do vzduchu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H28y42n36e87k 73M63r61t78v22ý 2590157309501

letadélko je moc roztomilé :-)

0/0
20.4.2017 16:44

R39u63d16o94l58f 46K58o40m57á55r62e88k 7128509182689

technet nikdy nezklame R^

+1/0
19.4.2017 23:18

J51o54z83e61f 75B18e46v79i55l52a59q67u70a 9985599561551

Opäť zaujímavé čítanie!R^

Koľkážejeto už "slepá" ulička vo vývoji? Našťastie bez ľudských obetí...Peniaze vždy boli a budú...:-P aj na väčšie blbosti.

+2/0
18.4.2017 15:26

V78i70l75é11m 16P23ř95í45h92o70d85a 2734979713227

Kdo se chce pokochat B-36, doporučuji americký film "Strategic Air Command" s Jamesem Stewartem v hlavní roli.

0/0
18.4.2017 14:16

L53a19d69a 15N31o67v73a30k 4262353497

nejmenší pilotovaný proudový letoun je bezesporu letoun Yvese Rossyho... Pro ty co nemají rádi prznění mateřského jazyka přechylováním a skloňováním cizích jmen s jedná o Yves Rossy samokřídlo s proudovými motory..

0/−2
17.4.2017 19:01

L16u85d89ě69k 57N94ě15m42e32c 5795421662454

Takže přechylování už není jenom o ženských, ale i o tom, komu co patří, pan zásadní neprznitel? To kdyby vědět, hned by vás milovat shora, vy samokřídlo.

+1/0
17.4.2017 23:00

L40a86d26a 82N47o59v15a56k 4792463247

Tady, pro začátečníky v českém jazyce, jde o skloňování... Další část tvého příspěvku je bohužel psaná jazykem kmene, který neznám...

0/−1
18.4.2017 0:20

L38u54d34ě87k 14N50ě58m74e66c 5165191542324

Sice jsi mi nahrál na smeč, ale nechám tě už být. Přechylování není skloňování, ale určitá tvorba ženského rodu nějakých slov, převážně příjmení. (například -ová)

+2/0
18.4.2017 6:47

O22l89d67ř64i48c42h 20Ř51e34z73n43í51k 7905812654298

;-D

"se jedná o Yves Rossy samokřídlo" to je z internetového překladače?

+1/0
18.4.2017 11:51

O91n35d49ř74e18j 28Č50a80p54k28a 6381831903774

Rossyho křídlo je jen takový přídavný pohon pro parašutistu - pár modelářských turbín a palivo. Nejmenší skutečné proudové letadlo je IMHO to, s čím James Bond v Octopussy utíká z Kuby - Bede BD-5 (jen v reálu nemá skládací křídla, takže se do přívěsu pro koně nevejde) :-)

+1/0
18.4.2017 13:25

R34a76d70e59k 34F69o47l91p41r14e14c18h14t

Díky za informaci o BD-5, to jsem neznal. Text upravím.

+1/0
18.4.2017 13:45

O90n45d22ř67e91j 54Č74a80p69k79a 6241931493864

Minimálně mezi vojenskými stroji si Goblin to místo stejně udrží, Bede je civilní ultralight.

+1/0
18.4.2017 13:48

R19i29c13h35a59r55d 48T65r79e40f57i95l 4811105939440

Bylo by dobré doplnit, že myšlenka "parazitního" letounu není nijak nová. Zkoušela se už na vzducholodích, mimo jiné i na amerických, a v SSSR postavili i letoun s nesenenými stíhačkami. Ale to byly všechno pokusy před II.sv.

+1/0
17.4.2017 12:32

P70e98t24r 68K89e19i15s70l90e45r 6131532172904

Těch sovětských nosičů letadel bylo víc - více např. zde: https://en.wikipedia.org/wiki/Zveno_project

a byly použity i bojově, kdy letoun TB-3 nesl 2 stroje I-16 z nichž každý nesl 2 250kg bomby... Tyto I-16 pak sloužily jako střemhlavé bombardéry - musely se ale vrátit zpět na základnu samy...

+2/0
17.4.2017 13:12

M45a40r29t59i81n 21H10r77o57u57d41n34ý 5647812204947

Velké lodě (bitevní a křižníky) takové "parazitní" letounky (aspoň 1 či 2) měly běžně.

0/−1
17.4.2017 17:56

M72i73l86a34n 18N24ě78m80e96c 1105240426446

Těžké lodě nosívaly za 2. světové války hydroplány, které obvykle startovaly z katapultu a po přistání na hladinu byly vytahovány zpět na palubu jeřábem. To ale bývaly hlavně průzkumné stroje.

+1/0
17.4.2017 18:31

T23o52m94á58š 88P94o26l76á31č27e81k 4447925504

ponorky Kriegsmarine měly skládací virníky pro průzkum "za horizont"

+1/0
17.4.2017 19:23

P65e36t64r 53D33u59c94h72á38č65e81k 6818309603483

A k tomu tažené bezmotorové virníky. Focke Achgelis Fa 330

+1/0
17.4.2017 23:29

T62o80m96á66š 43P43o15l46á74č75e85k 4927285504

Zajímavý článek. Chtělo by to více článků o amerických experimentálních letadlech. Je jich spousta.

+16/0
17.4.2017 12:30

I56v14a89n 25M72a23r53e41k 6564898812

Tedy sedět při obsluze tohoto aparátu na motoru, no nevím jak to tehdy ten pilot mohl vydržet ?

0/0
17.4.2017 10:12

R48a50d24e38k 76F16o73l65p38r68e46c84h76t

Samozřejmě seděl na sedačce. Spojení "seděl téměř na motoru" znamená následující: zatímco u klasické proudové stíhačky byl motor v trupu daleko za pilotem a pod ním proudil pouze studený vzduch do motoru, tak u XF-85 bylo těžiště motoru před těžištěm pilota (a samozřejmě i pod).

+2/0
17.4.2017 10:33

I58v16a60n 89M89a77r47e66k 6764328812

Souhlas p.Folprechte, "seděl" na sedačce, jenže ta při krátkosti tohoto aparátu jinde jak nad motorem být nemohla .

0/0
17.4.2017 13:27

P61e90t65r 57M46a94r31š34o16u84n 5935928896176

Tak já si vzpomněl na našeho filmoveho Barona Prášila, jak seděl na dělové kouli :D

+8/0
17.4.2017 11:11

R97a68d21i37m 89P81o19l29á23š65e65k 9626623509789

To byl středověký prototyp.;-D

+10/0
17.4.2017 11:58

L52u25d70ě28k 42N76ě84m49e26c 5285431472224

Na dělový kouli z roku 1835.

0/−1
17.4.2017 23:02

J77i91ř64í 23N69e82u91m18e35i38s86t50e71r 2412775103901

Projekt Tom Tom s B29 a B36 jako nosičem F84

http://www.air-and-space.com/tomtom.htm

http://www.air-and-space.com/Wing%20Tip%20Coupling%20B-29%20F-84.htm

+2/0
17.4.2017 9:00

V83á41c79l54a63v 69P32c74h57á39l22e28k 8946192561432

Tohle je myslím velmi zajímavý námět na další článek. Na ty odkazy jsem letecky "mrknul" a myslím, že by to stálo za to :-)

Co na to Technet?

0/0
15.5.2017 11:13

T96o50m30á11š 52H92r79u58b69ý 4279850834766

Dlužno dodat, že o něco později to přistávání pod B36 vyřešili (použitím jinak pojaté hrazdy). To bylo při testech s velkým F84, kdy už nešlo o ochranu bombardéru, ale o rychlý průzkum (vypuštění stíhače blízko chráněného prostoru, kam pak už pronikal jen ten, zatímco nosič zůstal v bezpečném odstupu). Tahle varianta se také nedostala do běžného nasazení, ale z hlediska přistávání už problém nebyl žádný.

Takže technicky to schůdné a smysluplné bylo a celkem nepochybuji, že by to zvládli i s XF85, důvodem ukončení bylo skutečně spíš celkové přehodnocení smysluplnosti programu a změny strategických plánů.

+5/0
17.4.2017 8:26

J69i45ř16í 49N34e44u11m67e66i24s32t41e47r 2212525783891

Také připojovali dvě f84 na konce křídel, jak na b36, tak b29.

0/0
17.4.2017 8:57

J39i29ř39í 16K74o90d56ý97d48e89k 7600300846453

Letecká technika kráčela tenkrát mílovými kroky - v 50. letech neměla B-36 velkou bojovou hodnotu ve světle nástupu proudových stíhačů. Proto bylo asi zbytečné s touto platformou počítat déle.

0/0
17.4.2017 9:04

T82o48m96á87š 93H16r77u69b74ý 4549750404356

Podle mne B36 spíš padla do takového specifického období, kdy převládala víra v rakety, přepadové stíhače atd., naopak ještě nebylo tak promyšlené nassazení elektronického boje s masivním rušením atd.

Koneckonců B52 slouží dodnes ač výkonově zase o tolik nejlepší verze B36 nepřekonává, nosnost dokonce poklesla, což by se pro REB vyloženě hodilo.

Kdoví jak by to dopadlo v případě, že by USAF u projektu ještě chvíli zůstal, možná by došlo na použití turbovrtulových motorů a tím další růst výkonnosti...

Ale to už je jen teorie, vývoj dopadl jak dopadl :-)

0/0
17.4.2017 12:11

J97i69ř14í 80K37o79d79ý86d65e54k 7700940536583

Tak já bych řekl, že B-52 výrazně překonává B-36 v letových výkonech. Třeba cestovní rychlost B-36 byla v deseti km nějakých 350 - 400 km/hod. B-52 těsný podzvuk. Při rozloze SSSR to dávalo slušnou dobu na protiakci. To B-47, to byla jiná káva... Rakety byly záležitostí konce 50. let - do té doby se na to šlo čistě druhoválečnou strategií.

0/0
17.4.2017 12:24

J50a85n 53V50á46c81l77a48v92í49k 3332586721219

Letmý pohled na internet říká, že nástupce B-36 mělo byt B-60, které používalo stejné motory jako B-52.

0/0
17.4.2017 13:06

D68e54n84i40s 43H64u57m38l 4432185335506

PěknýR^, tak tady se Protossové inspirovali.

+8/0
17.4.2017 0:14

J14i57ř26í 93K36o91c49u56r37e82k 6305134385588

Ti se inspirovali u hraběte Zeppelina. Ale nebyl to on, kdo na vzducholoď věšel dvojplošníky

https://i2.wp.com/militaryhistorynow.com/wp-content/uploads/2013/11/macon-launch-recover-web1-550x250.jpg

0/0
17.4.2017 11:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.