Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jmenoval se Vánoce. Příběh konstruktéra letadel, která zabíjela piloty

Šarlatán a doktor William Christmas postavil v letech 1918 a 1919 dvě letadla vymykající se svou konstrukcí zdravému rozumu. Za šílené nápady doktora, který možná ani doktorem nebyl, zaplatili svými životy dva piloti. Vše by možná dopadlo jinak, kdyby dávno předtím a na poslední chvíli nezachránil mladého Williama ze spárů draka jeho kamarád.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P20e52t56r 92L18u63k58e71š 6303421

Ve slepé uličce byla docela tlačenice. U nás se v ní procházela celá řada zajímavých postav - třeba doživotně odsouzený vrah, kterého inspiroval aeroplán pozorovaný z okénka cely. Jeho konstrukce si s Bulletem nezadá. Naštěstí ho nepustili.

0/0
16.5.2017 22:48

H27o13n93z91a 50D81v35o40ř96á60k 1564505943875

Ta dedukce o nepohyblivých křídlech má něco do sebe ;-D Škoda, že pan "konstruktér" nezalétával sám, ušetřila by se jedna oběť a kandidát na Darwinovu cenu by byl jasný.

+2/0
16.5.2017 15:18

J19a77k45u49b 66M31a76t53o69u44š 3565522322963

Dost my připomíná Zatraceného hlupce Johnsona z Úžasné země plochy ;-)

+2/0
16.5.2017 0:00

M64a49r34i36o 64V12á68p45e77n32í61k 4960208764499

Bylo by to veselé, kdyby to nebylo smutné. Ale je to chyba těch pilotů. Měli lítat nízko a pomalu.

0/0
15.5.2017 16:58

V32i57l10é74m 20P52ř50í41h80o28d59a 2964709593707

Tipuji, že Mr. Christmas namazal pilotům sedačku lepidlem, když se mu tak dříve osvědčilo. Poslední, co pilot viděl, jak se Mr. Christmas gebí jak o vánocích.

0/0
15.5.2017 16:36

J93i84ř42í 10G13r41o58m87a15n26n 4643575798356

U nás za totáče rovněž všechno, co bylo vyrobeno, vrčelo a klepalo. Dokonce letadlo L410 nabouralo na letišti do stromu (tahal ho traktor Zetor když předběžec nedával pozor ;-D

0/0
15.5.2017 14:42

J72i26ř97í 29B53r94o34ž 5139115902257

Vtipe, vylez!

0/0
16.5.2017 20:44

V46á88c36l65a14v 40M73a59š45e32k 5570646612878

Myslím, že zmizení Járy Cimrmana je konečně vysvětleno.

+2/0
15.5.2017 8:52

J44a16k91u51b 93M84a79t34o42u61š 3745642722663

Jako myslíš že se nabídl jako pilot jeho prototypu.;-)

+1/0
15.5.2017 11:40

Z58d78e77n48ě52k 72W47e37r27n24h54a80r42t 6107245722848

ne, dopracoval pár drobných detailů, vzlétl, nejprve udělal nad Novým Yorkem kruh, potom kříž a pak zmizel nad brazilskými pralesy...

+1/0
15.5.2017 13:48

S80t91a36n11i10s48l33a75v 58K63r70e34j63c97a54r 6607946203924

To je blbost!! Zdeněk Svěrák jenž ho učil ve škole, tak všeobecně tvrdil, že byl technickým geniem a vynálezcem nepolíbeným Vánocemi.

0/0
15.5.2017 13:49

O58l19d37a 43Z72i88n 8358596519792

William Christmas vypadá jako náš jeden rocker z Olympiku. ;-D

0/0
15.5.2017 8:25

P21e93t52r 49T34á72b64o34r43s81k30ý 6240766271197

No ono se toto stávalo i zavedeným značkám. Fokkerův pětiplošník byl taky solidní lapsus. A velbloud v prvních měsících služby napáchal víc škody Britům než němcům, než ho piloti zkrotili. Ale článek je super.

+7/0
15.5.2017 7:33

R49i81c66h29a44r86d 82A89u86b39r21e91c66h76t 1592301366380

S pětiplošníky byly vždycky problémy.

+3/0
15.5.2017 7:47

P32e18t39r 96T69á38b64o71r39s80k42ý 6740486691557

A přitom to po úspěchu trojplošníku vypadalo tak jednoznačně, čím víc ploch, tím větší úspěch.

+3/0
15.5.2017 9:03

O76n53d54ř47e75j 60L91u81b82o60j82a57c23k43ý 4968144599227

Jo, připomíná mi to starší reklamu na nejmenované ruční holicí strojky :-)

+1/0
15.5.2017 11:34

J84a79k57u79b 83B19o36h48o11n22ě44k 8305406629677

Úspěch trojplošníku měl taky jenom jepičí život. Ta rychlost mu prostě chyběla

0/0
15.5.2017 11:36

M46o28j10m97í37r 53M55o71t34y80č83k35a 3412605224270

Proto taky Adidas skončil jen u 3 pruhů ;-D

+6/0
15.5.2017 15:28

R94i62c26h68a84r45d 49A15u53b35r41e40c60h29t 1252231636570

Pár čísel, která o Bulletu psaly i pozdější publikace:

Maximální rychlost: 282 km/h

Operační dostup: 4481 m

Dolet: 885 km !

Pouze chybí informace, jestli je to s podvěšeným císařem nebo ne, a s kolika křídly.

+5/0
15.5.2017 7:27

V25á16c52l57a86v 86P13c95h32á48l33e95k 8196522471942

Mně se spíš udělalo šoufl, zkusil jsem se vžít do pocitů těch dvou nešťastných pilotů...

+1/0
15.5.2017 7:09

Z74d44e94n22ě61k 92W92e67r66n75h34a40r57t 6707335672298

Tak z jejich pohledu to bylo riskantní vždycky, i když sedali do letadla osvědčené značky, pokud něco takového v té době už existovalo. Ty stroje se stavěly zkusmo, podle citu, to se nedá nijak porovnávat s dnešní dokonalou přípravou a počítačovými simulacemi. To, že letadlo spadlo při prvním letu zase nebylo úplně vzácné. Ti piloti byli pekelně odvážní a věděli, do čeho jdou, klobouk dolů. Konečně, takových "projektantů", jako byl tenhle, bylo taky víc a rozdíl byl jen v tom, že vyšlápli slepou uličku konstrukce, ale to nemohl dopředu nikdo vědět.

+5/−1
15.5.2017 7:28

Ř87e12h35o39ř 91V66l93a29s61á49k 2404624151396

No nevím. Tohle byla určitě pravda před válkou a začátkem války. Během té války nabralo lidstvo hodně zkušeností a piloti moc dobře věděli, že křídla musí být pevná, protože drží obrovskou sílu. Znali z vyprávění případy utržení křídla, instruktoři přinejmenším některých typů varovali před delším střemhlavým letem, mj. právě kvůli tomu, že při moc vysoké rychlosti křídla ani u zavedených typů nevydrží.

Jak je Christmas ukecal, že takto fórová křídla vydrží, to je záhada. A obtíže s návratem do civilního života v tom mohou hrát významnou roli.

+5/0
15.5.2017 8:36

Ř65e95h65o16ř 62V30l70a88s58á39k 2284274391266

Tedy ano, stroje se stavěly podle citu, ale že křídlo musí být stavěno na velké síly, to se už zrovna vědělo.

+2/0
15.5.2017 8:37

R79o37b12i60n 30Ž70i78ž59k79a 2118554826556

Ne že byste částečně neměl pravdu, ale tohle nebyl rok 1905, bylo to už po válce, která vývoj neskutečně nakopla a na jejím konci už produkovala hodně dospělé stroje ve srovnání s tímhle vrakem.

+1/0
15.5.2017 9:59

R81a98d86i63m 11P69o19l28á77š36e98k 9436193889689

No, podle mne byl klíč či problém v tom množství nezaměstnaných pilotů hned po válce.

Solidní konstruktéři už měli jasno, solidní zkušební piloti myslím už tehdy měli púadáky a letadlo zkoušeli v dostatečné výšce, aby když se rozpadlo, mohli použít padák. začínaly se používat větrné tunely, vždyť nějak už o 10 let později se větrné tunely začaly používat i při karosování aut, třeba v kopřivnické Tatrovce a to tehdy automobiloví konstruktéři okoukali od letadlových.

Ale mezi množstvím nezaměstnaných pilotů se nejspíš našli jedinci, co měli o profesi zkušebního pilota svérázné představy a sázeli na to, že konstrukce letadla, pokud nevydrží, se bude rozpadat pomalu a oni dokáží s tím vrakem přistát.

+1/0
15.5.2017 10:43

J84a94r23o22m39i90r 67F40a77r60e12k 4352383207

Tak on ten pan vlastne nevedomky polozil zaklady aeroelasticity :D

+1/0
15.5.2017 11:48

P23e20t33r 62Š43i17l87h87a29n 7108492127263

Dlouho jsem se u nějakého článku nepobavil tak jako teď ;-D

+6/0
15.5.2017 6:43
Foto

R46o28b23e90r45t 74R65a47j50s 7195869521764

Tak tomu říkám článek od podlahy! Děkuju. :-)

+13/0
15.5.2017 1:54

V31o96j61t34a 90L56e98j93s24e92k 1911545309689

Jen se divim, ze si to nenechali na Vanoce.

+5/0
15.5.2017 14:25

K68u45b92a 95D74r20a77g76o93u13n 8948636831295

Rád se připojuji k poděkování. Po mizení v hloubkách troposféry v jednom z minulých článků je tohle další Radkova perla hodna zapamatování. Blbosti občas děláme všichni. Ale takhle pěkně balamutit sám sebe, jako to zvládal pan Vánoce, vyžaduje odhodlaný charakter.

0/0
15.5.2017 16:19







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.