Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Trump: Letadlové lodě zůstanou u „zatracené“ páry!

Loď USS Gerald R. Ford (CVN 78) vyplula v dubnu na otevřené moře kvůli testování lodních systémů. Její nové technologie však nejsou bezproblémové a negativně se k nim vyjádřil i americký prezident Donald Trump.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T70o64m63á89š 42R46a71d87n70i13c 2193278354831

Třeba prostě myslel že ji obeberou z turbíny. To se dělá běžně. Akorát tom trochu zhoršíte účinnost

0/0
24.5.2017 6:25

M92i87c96h35a87l 17Š87t22a42j93n27r58t 4584161562507

V článcích se hovoří o nákladech na odsolování vody nikoli odsolování toho katapultu. (i když si dokáži představit, že se tam třeba nějaká nedostatečně demineralizovaná voda dostává tekutá, určitě vodní kámen asi nebude ten hlavní problém)

Stejně tak mi chybí podstatná informace, kolik pak stojí masivní mechanický systém o hmotnosti tisíc tun. A následně srovnání obou technologií - hmotnost, cena, počty obsluhy. Bez toho je to prostě článek z blesku.

0/0
23.5.2017 21:18

D66a39n75i35e60l 93P35r85o27c76h12á56z10k28a 2226133279590

Donald tomu sice technicky nerozumí, ale ví, že zbrojařské firmy mají marži jako prase a tím je přimáčkne ke zdi. Protože, když to neprodají vůbec jsou úplně v loji. Je dobré, že je tam člověk, který se stará o veřejné výdaje, byť ví, že zbrojit se musí. Ale otázka je za kolik. Zbrojařské firmy jsou už tak nenažrané, že neví kolik by si řekli.

+1/−1
23.5.2017 3:00

J70a87n 22V65á77c49l70a58v31í69k 3712826871649

Jeho argumenty tomu moc neodpovídají.

Jinak loďařům asi nebude vadit za několik miliard upravit projekt a výrobce parních katapultů si také jistě nechá zaplatit pár dolarů za vývoj nového nebo úpravu stávajícího systému...

USA už systém nabídly Indii ;-)

+1/0
23.5.2017 10:35

J40o29s46e79f 51Z98e32m98a62n 3215173208150

Nejmenuje se náhodou tato stránka Technet? Očekával bych tedy technicky alespoň trochu zdatné autory. Tento článek ale obsahuje tolik nesmyslů, že snad ani nemůže být myšlen vážně. Není první, ve kterém byla nějaká chyba, ale co je moc ...

0/0
22.5.2017 21:37

J40i21ř23í 80B24r40o97ž 5449685372107

Tolik nesmyslů v jednom článku jsem již dlouho neviděl- od páry vytvářené turbínami, přes to, kde se vlastně v katapultu ta pára vezme až po propagaci EMALS. Kdyby si autor pořádně nastudoval, jak parní katapult a potažmo brzdící systém funguje, nevykládal by, že tomu Trump nerozumí. On taky ne a ještě to vykřikuje do světa. :-P

Páni redaktoři Technetu, beru Vás za špičku, proto nepouštějte mezi sebe takové amatéry, jako pana Luboš Přikryla. Kazíte si jméno.

+1/0
22.5.2017 20:04

D60a35n63i12e71l 64V24a44h88a46l26a 3808814428

Rusové, potažmo Číňani katapult nepotřebují. Stačí skokanský můstek a výkonné letadlo. Pro tvrdé jádro amerických vlezdopr..listů, Su-33 vzlétne bez katapultu s o tunu vyšší vzletovou hmotností než F-18E/F/Gs katapultem. Stačí gůglit lidi.

0/0
22.5.2017 19:14

J61a28n 36V71á35c11l57a67v44í40k 3462186871579

Gúgl říká, že příští čínská letadlová loď katapult mít bude ... a nejspíš i ta příští indická.

Také říká, že Su-33 za možnost použití skokanského můstku platí nižší nosností proti pozemním variantám Suchojů nebo F-18 startující z katapultu a že katapult umožňuje provoz strojů jako E-2 a C-2.

Gúgl dokonce tvrdí, že i Sověti počítali u následníku Kuzněcova s katapultem.

Ale nevím, jestli se dá imperialistickému Gúglu věřit...

+2/0
22.5.2017 19:47

D51a88n29i71e90l 45V28a25h44a30l37a 3968954728

500kg u Su-30 a 1500 u Su-35. Vzhledem k možnostem toho stroje to není zas tak moc. Katapult zkrátí vzlety, to bez debaty.

0/0
22.5.2017 21:10

M30i67c24h40a41l 47Š61t22a70j72n42r36t 4524921902337

Ehm, vzhledem k tomu, že ta F 18 má podle úplně stejného google o čtyři tuny nižší prázdnou hmotnost, tak rozdíl vzletových hmotností jedna tuna pro SU znamená, že ta katapultovaná F18 si veze o tři tuny více paliva a zbraní.

0/0
23.5.2017 21:10

D64a63n75i66e92l 98V26a53h88a46l24a 3458824168

Ono Su-33 je kapánek větší, takže i těžší. Maximální nosnost výzbroje je o 1500 kg lepší pro F-18, ale co se týká doletu, nemá Su konkurenci. Vzdálenost co F-18 přeletí se rovná vzdálenosti, kam Su doletí (tzn. doletí tam a i zpátky). Málo kdy uvidíte Su s přídavnými nádržemi. Většinou jen v případě, když funguje jako vzdušný tanker.

0/0
23.5.2017 22:47

M44i38c14h84a46l 76Š26t16a75j50n94r38t 4284561392647

Tak samozřejmě pěkný red herring, ale v tomhle kontextu je úplně šumák, jak skvělé je SU 33 éro. Katapult dostane do vzduchu plně naložené, můstek náklad omezuje a ještě omezuje výběr strojů.

0/0
24.5.2017 0:03

T92o34m34á21š 64V72a30l39d79e30r 7503690509

Klasický politik. Nevidí doleva, doprava, ale dopředu řekne vždy co je nyní populární.

+1/−2
22.5.2017 0:45

A94l33e25š 39L63i38s14o31v66s56k23ý 9179588862352

Jak praví klasik: "Češi - bystrý národ!" Tolik odborníků na katapulty... ještě bych nechal vypsat referendum, jeslti se má v dukovanské elektrárně a pak i v Temelínu zavést systém řízení Zepalog H nebo Zepalog T.

+3/−1
21.5.2017 23:03

L71u63d80v69í24k 33G52a88j21d71o51š70í17k 2745143254352

Řekl bych, že spontánní reakce Trumpa nebyla o nic víc kvalifikovanější, než diskutérů na iDnesu.

+1/−1
22.5.2017 14:54

R55a64d80i26m 78P98o63l28á35š43e35k 9776203139169

Přesně. R^

0/0
22.5.2017 19:00

J85i94ř67í 26K49o80c55u27r51e43k 6145674225668

Urychlit několik stovek tun na rychlost přes 550 km/h není problém - JR Maglev. Jezdí jim to spolehlivě už několik let a snaží se na testovací trati vylepšovat komponenty.

Problém je, když na to máte jen 150 metrů a ne 20 km. Takže celkem chápu, že takový projekt předběhl svoji dobu a nedaří se.

+6/0
21.5.2017 19:03

M95i55r62e40k 87G60a92j16e18r 5911636269500

Maglev ale nemá samostatně odletět, takže vyšší hmotnost nevadí. Stíhačka ale stovky tun mít nemůže.

0/0
22.5.2017 0:56

L87u89d27v21í11k 67G44a83j22d16o87š75í53k 2105473384822

Problém ovšem asi nebude hmotnost, ale spíš zrychlení.

0/0
22.5.2017 14:58

J73i41ř51í 60K38o86c72u46r31e51k 6225794855748

Lodní turbína vytvoří páru

---

a ta pak zahřívá atomový reaktor. :-P

+9/0
21.5.2017 18:45

J61a32r39o66m36i33r 31F13a98r76e82k 4822483737

A ten pak produkuje uran :)

+13/0
21.5.2017 20:20

M64i43r60o55s76l35a27v 32O74l89d59m13a54n 9730788255321

;-DR^

0/0
21.5.2017 22:16

P14e36t41r 36S52t24e42j20s15k60a70l 3419738774546

Blondaty "odpornik"

0/−1
21.5.2017 14:53

M47a97r81t87i90n 66P12r60á56š38e56k 8485171330773

odkdy vytváří páru turbína ?

+1/0
21.5.2017 14:16

J57a34n 83V54o77j56t17í47š21e29k 6282441705736

Se točí tak rychle, až se kolem vaří voda.

+9/0
21.5.2017 20:20

P56e89t10r 22P14a64v56l91a90t34a 7646110757831

A nejde mu jen o cenový nátlak na dodavatele? Je to bezpochyby tvrdí obchodník, a tahle situace je ideální o tomu aby dosáhl snížení ceny. Systém je za draho vyvinutý a je jinde neprodejný. Náklady na další kusy jsou tím pádem relativně malé, marže veliká, ale v podstatě je nutnost to prodávat dál, aby se ty vývojové náklady více rozpustili...

+4/0
21.5.2017 14:13

P96e95t74r 35P86a36v13l46a57t29a 7986970397601

*tvrdý 8-oRvX

0/0
21.5.2017 14:17

B70o67h71u32m40i85l 10M48i55c36h13a67l 3315654435591

Asi ano.

Kromě toho EMALS asi nějaké mouchy má (a nebude to jen cena), protože britské letadlové lodě nakonec budou používat F35B (v režimu STOVL?) místo plánovaného EMALS.

0/0
21.5.2017 17:54

J88a75n 80V33á49c25l54a92v56í44k 3702196421799

Britské lodě byly od začátku navržené pro ski jump. Chvíli se uvažovalo o EMALS u druhé, ale předělání projektu na CATOBAR by znamenalo tak rozsáhlé změny projektu, že se od toho upustilo a i druhá bude postavená stejně jako první.

O EMALS uvažují Indové a Číňané.

+1/0
21.5.2017 18:10

B22o15h35u94m30i32l 61M42i70c88h82a58l 3495474315281

Je to možné, ostatně to Britové mají vyzkoušené s Harriery, ty používali taky s krátkým startem.

0/0
21.5.2017 19:24

P14e46t13r 97T40á33b27o15r20s54k23ý 6780746951257

Ernst Udet, a to byl nějakej stíhač, kdysi prohlásil, že letec nebude schopen bez otevřené kabiny číst let a stavěl se proti zavádění letadel s překryty kabiny.

Takže předpokládám, že Trump je plně obeznámen s oběma systémy a ví co dělá.

0/0
21.5.2017 13:47

J90a15n 75P24o96s42p35í44š20i96l 4551154907507

A měli Trumpovi poradci notysky a zapisovali řádně každou poznámku velkého vůdce? Jen aby se pak nedivili

0/−4
21.5.2017 13:46

I90v75a16n 70M37a39r33e15k 6444498872

Ta "informace" o regulaci tlaku páry je trochu úsměvná . Pamatuji dobu parních lokomotiv, ale že by tam bylo jen ovládání "jede/nejede" ? 8-o Parní lokomotiva, stejně tak jako jiné trakce dokázala jet "sólo" , stejně tak jako vézt několika tisíc tunový vlak. Takže s tou "regulací" je to víc než podivné ? !

+10/0
21.5.2017 12:30
Foto

M87i29r84o75s19l81a66v 73D73v90o52ř73á33k 4342856779129

K úsudku je nutno znát princip a složitost systému.

0/0
21.5.2017 13:03

M92i10c84h28a35l 64C29h78a16l18u47p66a 6908840699363

Lokomotiva a katapult jsou zásadně odlišné věci. Jak psali v článku, na hromadí se pára a pak se ten tlak najednou uvolní. Ale že by to nešlo vůbec regulovat se mi moc nezdá.

+4/0
21.5.2017 13:56

L35i18b23o50r 68W11a24l87i40c26h58i47e11w82i45c51z 3608306227444

Regulovat to částečně lze, protože síla se nastavuje podle parametrů letounu. Problém je, že to není tak plynulé a variabilní.

+9/0
21.5.2017 14:02

S63t69a62n64i65s95l12a73v 29K17r81e16j81c47a96r 6257716373434

Ano, je to podobné i u středotlakých a vysokotlakých kotlů, a u nich v ČR nahrazuje sůl z mořské vody sanytr z běžné sladké vody. Sanytr a kotelní kámen je také znám z karlovarských vřídelních suvenýrů (zkamenělých květů a poupat a jiných)

0/0
21.5.2017 14:34

P90e84t95r 86P18e15ř80i76n33a 4711949153691

Tolik odborníků zde. Jeden se diví. Proč České loděnice nemají filiálku třeba v Newport News?8-o

+1/0
21.5.2017 12:17

M71i35r71e65k 55K58o84n71e97č50n67ý 6337435525654

Děláním z Trumpa blbečka se ztratila hlavní informace. Parní systém je zatím určitě srovnatelný a asi i spolehlivější, než EMALS.

+8/−1
21.5.2017 11:49

T63o84m29á78š 33T86a31t58í67č81e53k 5580832290788

Podle článku ale taky může být především levnější. ;-)

0/0
21.5.2017 19:45

S34t11a22n44i55s74l41a68v 23R51o71s91e44c37k63ý 9735629241229

Co to je za perlu?

Lodní turbína vytvoří páru

+11/0
21.5.2017 11:32

P47a51v25e81l 82J50e76ř14á82b12e98k 7101522294487

Nestačil by na páru jen přetlakový ventil, který se tlak trochu sníží?

Ale nerozumím těm systémům, odborně jsem skončil u praků. Tak kulička z ložiska letí takovou silou, jak moc natáhnu gumy praku.

+3/0
21.5.2017 10:44

K43a31r31e17l 19L88a53n59g65r 2812257380238

Nestačil, to stačí u lokomotivy, ale ne u tohoto katapultu. Co je dobré pro 22 tun váhy není dobré pro 5 tun váhy stroje. Takový rozdíl neuregulujete i kdyby jste se na hlavu stavěl

0/0
21.5.2017 14:08
Foto

D28a78n95i68e16l 40K59o18č29i39c92a 4785708576662

Vtip je v tom, že nový magnetický katapult nepřináší vlastně vůbec žádnou zásadní výhodu. Natož takovou pro kterou by se daly ospravedlnit astronomické pořizovací náklady. Energetické nároky tak jako tak pokrývají reaktory lodi a požadavek na plynulejší regulaci není nic co by bylo s párou neřešitelné. Jediný problém může být u extrémně lehkých bezpilotních letounů budoucnosti.

Osobně jsem nadšený z každé nové technologie která přináší nějakou výhodu nebo umožní vývoj něčeho dalšího, ale tohle rozhodně není ten případ.

0/0
21.5.2017 10:15

J23a50n 28V72á95c93l41a52v54í15k 3332926901599

Také je menší a lehčí - návrat k páře bude znamenat obrovské navýšení rozpočtu, protože se bude muset upravit velká část lodi a něco bude muset být odstraněno, aby se udělalo místo.

Ale nedá se nic dělat, nejvyšší řekl, že pochopit katapult s digitálním řízením může jen Einstein, takže zpět k páře. Hádám, že k jiné technice ho po téhle zkušenosti raději moc blízko nepustí.

+7/−1
21.5.2017 10:40

J10a66r21o62m74í64r 32K13r40á46l 4880889354129

Každopádně je pára osvědčené zařízení, co se dá opravit i při bojové akci. A to je pro armádu veliké plus.

0/0
21.5.2017 11:49

J91a23n 39V27á95c92l51a40v95í65k 3272446851369

Údržba elektrického systému by měla být paradoxně jednodušší, ale to by musela loď umožňovat odstavení jednoho katapultu pro údržbu, aniž by přitom byly odstavené i zbývající tři a přistávací zařízení.

0/0
21.5.2017 15:23

J51a63r81o46m67í57r 29K71r81á26l 4950929434209

Na parní stačí dobrý strojník, na porouchanou elektroniku musíte mít odborníka, vybavení a náhradní díly. Pokud odejde cívka, asi ta oprava nebude otázkou pár minut.

0/0
21.5.2017 17:02

L19i81b83o17r 68W39a59l40i75c15h96i97e18w68i70c55z 3458396777954

Právě že přínosem EMALS bude to, že o celý systém katapultu se bude starat o 200 "dobrých strojníků" méně. Předpokládám, že bude jednodušší mít náhradních pár segmentů EMALSu, než celé pístové válce katapultu.

0/0
21.5.2017 17:16

D76u63š51a30n 76M82i30c41h23a31l13i58č40k31a 5239801199754

Ale najväčšia sranda nastane, ak bude potrebné katapultovať ATF do vzduchu a v tom sa rozsvietia výstražné kontrolky, začnú húkať varovné bzučiaky - EMALS má poruchu.... a začnú hľadať skrat......;-D

0/0
21.5.2017 20:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.