Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Už žádná nedorozumění. Řídící letového provozu posílají pilotům esemesky

Řízení letového provozu od začátku roku 2017 využívá nový systém komunikace s letadly. Ta umožňuje komunikovat nejen hlasem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Ř16e84h38o30ř 69V21l20a57s17á84k 2104934311726

Až se to rozšíří a piloti přestanou potřebovat komunikovat hlasově, tak leckterým z nich začne zakrňovat angličtina. K tomu útoky hekrů.

No bude na nebi ještě veselo. Ale je to asi krok správným směrem.

0/0
29.5.2017 22:05

P10a78v48e89l 70R52e67z11n77i83c14e47k 3475214354222

moc pekny argument z kategorie ad absurdum. kazdopadne ano i temito aspekty je treba se vazne zajimat.

+1/0
30.5.2017 9:36

K47a44t57e25ř45i98n69a 44D11r21a38h32o16k72o74u98p41i23l27o94v75á 9426641902723

SMS pilot: "Letím..."

SMS řídící letového provozu: "Víc doleva, voe!"

Holt pokrok nezastavíš.

0/−1
29.5.2017 21:49

S68e46i27d94l 57P73e74t98r 1901491105334

Až na ten nesmysl o "SMS" v titulku (vím , nadpis článku zpravidla autor neovlivní)dobrý článek.R^

+2/0
29.5.2017 21:16

P85a70v87e49l 26O83d96e77h68n69a63l 6653189708145

Dal si tentokrát někdo tu práci se postarat i o zabezpečení komunikace, nebo je to stejné jako u odpovídačů? Podle specifikace to vypadá, že to zase nikdo neřešil.

+2/0
29.5.2017 16:53

M56a43r48e77k 96K40l30u86f35a 3938454194716

Je tato nová komunikace nějak archivována? Mám tím na mysli toto: nyní má jedna z tzv. černých skříněk funkci Voice-Recorder a zaznamenává hovory v kabině a hovory s řízením letového provozu. Zajímalo by mne, jestli budou mít z té nové DLS komunikace v případě nehody také zpětně vyšetřovatelé k disposici nějaká data.

+1/0
29.5.2017 16:41

M38i97c30h11a85l 58M24a39l29ý 5272174729103

Tento dotaz myslite vazne?

+1/0
29.5.2017 18:54
Foto

M34i63l96a42n 69Č60á18b94e77l68a 6700616739394

Vždyť je to napsáno přímo v článku.

+1/0
29.5.2017 20:29

M49a61r26e21k 27K63l95u90f19a 3548344464906

Tak to do článku muselo být doplněno až po čase 16:41, protože jsem tam tento typ informace předtím hledal.

0/0
30.5.2017 10:33

K63a40m56i19l 83K79r64b69á68l78e40k 6264752485193

Hurá, 21.stoleti zacalo

+3/0
29.5.2017 15:50

P68a79v48e68l 47O96d75e32h35n96a28l 6743879718435

Pokud za technologii 21. století považujete něco, kde zpráva může být doručena i v řádu minut (nebo také vůbec, viz důvody, proč se zavádění o roky odkládal), pak ano.

+1/0
29.5.2017 16:46

J12a23n 51H33o24l22í97k 6126821435226

To v Londýně jdou ještě dál. Řídící věž London City Airport bude 145 km daleko od letiště: https://youtu.be/YImFg_nqaio

0/0
29.5.2017 13:07

P73a23v16e57l 57O83d57e31h71n56a58l 6233659658215

Když pominu, že s tématem to nemá nic společného, tak koncept RVT tu máme už hezkých pár let v návrzích i testování a první letiště, kde se to používá, už minimálně dva roky.

0/0
29.5.2017 16:44

J80i30ř21í 46S61t56a26r54ý 2254136766450

Tak by mě zajímalo jestli je ta komunikace šifrovaná nebo ne...

0/0
29.5.2017 8:47

J36o29s56e15f 35K62a89r48f90í74k 7132355706260

Kupříkladu ovory šifrované nesjou. Stačí si zakoupit příslušný radiopřijmač a můžete poslouchat povídání věže s letadly, stačí když si na netu najdete frekvenci příslušného letiště;-)

Ale ty "SMS" budou asi určitě adresné konkrétnímu letadlu...

+5/0
29.5.2017 9:00

P73a16v76e89l 41O30b22d77r60ž51á84l37e27k 6186954768782

Hlasová komunikace v letectví používá pokud možno ty nejjednodušší technologie, protože čím složitější systém, tím pravděpodobnější porucha.

Jedou v otevřené řeči a na AM. Krom toho má AM výhodu, že při interferenci více hovorů na stejné frekvenci současně jsou (špatně, ale nějak) slyšet trochu oba.

+3/0
29.5.2017 11:42

P37a11v77e31l 68O81d18e66h48n62a40l 6503649568155

Koupit si můžete volně i kompletní radiostanici v leteckém pásmu, pokud na to přijde. Nicméně, při hlasové komunikaci docela snadno vyřešíte, zda komunikujete s tím, s kým máte. Anonymní textová zpráva je už něco trošku jiného.

Adresně to zasíláno je, používá se podle všeho ICAO 24bit "Hex" adresa. To ovšem neznamená, že to nemůže odvysílat někdo jiný. Nejde ani tak o odposlech, ale o autentizaci, aby se zajistilo, že spolu komunikují ti, kdo mají.

Už dnes je nepříjemné, že transpondéry ADS-B v módu S vysílají zcela otevřeně a technicky není problém jejich vysílání simulovat. Tyto broadcasty totiž používají například antikolizní systémy na palubách a určitě by nebylo moc příjemné, kdyby někdo (například) v okolí velkého letiště začal generovat tisíce zpráv o kolizním provozu...

+1/0
29.5.2017 17:03

J69i71ř24í 94K42o47c52u35r60e98k 6125474195588

Je. Ověřuje se pravost vysílajícího. Aby se nestalo, že se Honza Hekr začne vydávat za řídící věž... nebo naopak za letadlo.

+3/0
29.5.2017 13:27

P82a61v46e23l 52O43d52e62h59n35a53l 6453489758735

A jak se ověřuje? Nikde jsem to nenašel.

+1/0
29.5.2017 17:05

P16a18v87e36l 89V94a79n65ě70č26e79k 4354633671721

Tak to mne docela zajima. Jak se to overuje ?

+1/0
29.5.2017 20:30

T85o29m70á52š 94C28h87r86a15s30t61n33ý 2321484301353

A chodí ty zprávy v angličtině či je Googlem translator překládá do národních jazyku?

0/0
29.5.2017 8:30

M39i64c97h69a13l 31M81a48l42ý 5122364829543

Chodi v anglictine.

0/0
29.5.2017 18:57

K79a56r33e91l 16N40e34d57o60p70i53l 7548836649874

Piloti smí mít zapnuté mobily?

0/−3
29.5.2017 8:22

L68u49k11a72s 55N75o13v81y 4294404835916

Tak ono je i sporné, jestli pilot během toho šoférování letadla může čučet do mobilu :D Může přehlídnout ptáka z prava, nebo nedobrzdit před ufo...

+12/0
29.5.2017 8:42
Foto

M86i96l24a71n 63Č94á98b88e37l75a 6700766769804

Samozřejmě že mohou, neznáte reklamu na našeho operátora, kde si kapitán před letem "ladí" mobil? ;-D

0/0
29.5.2017 20:33

J54o98s19e11f 43K81a80r75f86í35k 7332115356490

Už to vidím v barvách;-D

- Po zaparkování u stojánky č. 3 vám můžeme nabídnout plavivo v akci, umytí čelního skla a na vyžádání překontrolovat pneumatiky

- Přijetím této zprávy souhlasíte se zařazením do slosování o padák

- lufthanza jedna tři bravo tango - proč neodpovídáte??? - moment, v centrále nám obnovují datový balíček;-)

+19/0
29.5.2017 7:59
Foto

M72i40l14a18n 25Č62á92b65e71l63a 6270186939214

Pro navýšení datového balíčku přejděte prosím do samoobsluhy :-)

+1/0
29.5.2017 20:35

J91a87n 94Š11e62s53t42á31k 3118529539574

Jenom bacha na to, když se vyčerpá počet smsek zdarma...

+19/0
29.5.2017 0:23







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.