Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nespal a téměř nejedl. Osamělý orel letěl před 90 lety nad Atlantikem

Ne nadarmo mnozí dělí historii letectví na dobu před Lindberghem a po něm. Ten se proslavil před 90 lety sólo letem mezi New Yorkem a Paříží v malém jednomotorovém hornoplošníku pojmenovaném Spirit of St. Louis. A nic na tom nemění skutečnost, že doba transatlantických komerčních letů byla ještě v nedohlednu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M32i33l84a24n 14V20o62l91e49k 5299503846649

Let stroje těžšího než vzduch bez mezipřistání. Co na tom zpochybňovat?

0/0
21.5.2017 16:41

B76o67h55u28m33i13l 37P34e41t35r56a63s 1533254931212

Hruza, kolik toho svinstva letadla vypousti do atmosfery.

0/0
20.5.2017 20:15

T68o25m60á32š 39T32a31t32í50č31e91k 5630922760348

Nejen letadla. I kažďoučký automobil.

0/0
21.5.2017 1:03

V93l53a77s70t16i20m53i13l 28T79e98n96c75e31r 4690870257510

Skromný dotaz: A nemá na délku letu také vliv zemské rotace?

0/0
20.5.2017 10:37

P32e33t68r 28M55u41n54z44a14r 1965401489436

Záleží na tom jak to myslíte. Jestli tak, že díky rotaci planety tu je nějaké převládající proudění vzduchu, tak ano. Doufám ale, že to nemyslíte jinak, protože tak to není.

+2/0
20.5.2017 13:41
Foto

J56i16ř40í 12H84a82v19e83l66k65a 3969793320424

Pravda je že před nedávnem uvedla Al džazíra vědce vycházejícího z koránu které na základě příkladů z korán popřel že b se země točila právě s poukazem na to že by se dalo létala jen jedním směrem kdežto druhým by byly vzdálenosti 3* vyšší a proto nedosažitelné.

Jinak to vliv nemá ani s převažujícími větry kde to platí výhradně nad severním Atlantikem a ne ve 100% případů a je za tím spíše Golfský proud než zemská rotace.

0/0
20.5.2017 15:18

T55o98m62á61š 15T49a41t69í18č16e48k 5210322350118

Nemá. Letoun má i poté, co se odpoutá od země, tu samou kinetickou energii ve směru rotace, tu nikde kvůli ztrátě kontaktu kol s povrchem nepozbyde. Ani atmosféra na tom není jinak, takže ho nebrzdí, protože by se točila kolem Země pomaleji než se točí Země sama, proudění taky kvůli rotaci nenadržují globálně jednomu směru.

Včetně měsíce jsme vlastně v zavřeném systému. Kolem zemské osy se točí všechno, do poslední mrtě.

+1/0
21.5.2017 1:20
Foto

M23i22r63o83s32l92a65v 73S45t86e77i41n84e65r 6368874943225

Jako inženýr ovšem považuji za základ úspěchu ten motor. Dlouhozdvihový, OHV, vzduchem chlazený devítiválec do hvězdy z obsahu 12 litrů získal přes 200 HP při 1800 otáčkách za minutu. Tím odpadla běžně nutná, ale poruchová převodovka, v které se ztrácela část výkonu. Také kompresor nebyl nutný, tím se snížila i váha.

Technicky průkopnická novinka byly duté ventily, plněné sodíkem, které fungovaly jako heatpipe. Odváděly teplo z talíře do táhel, kde se předávalo do oleje v bronzových vodících pouzdrech, nasazených do hlavy motoru. To vyžadovalo ovšem intenzivní mazání a chlazení oleje. Dlouhý zdvih usnadňoval také náporové chlazení válců. Výsledkem byla neobvyklá spolehlivost a trvanlivost tohoto motoru, vyráběl se později i jako sedmi- nebo šestiválec.

Poslední velký hvězdicový motor byl BMW 801 se 14 válci ve dvou řadách s výkonem ca. 1800 HP, takový stál u nás v Jihlavě 1946 na dvorku školy v Husově ulici, tam byla za války škola pro letecké mechaniky. Motor vážil přes tunu!

+10/0
20.5.2017 8:44

J84i55ř81í 51P90o90s17p73í47š10i91l 5898615566185

Díky, zajímavé informace, ač ne zcela souhlasím s posledním odstavcem. Řekl bych, že posledním velkým hvězdicovým motorem byly spíš motory Pratt & Whitney R Twin Wasp, ať ve verzi 1830 (Liberator, Skytrain,Catalina...),ve verzi 2000 (Skymaster, DC-4, de Havilland Canada DHC-4 Caribou...), dále ve verzi 2800 (Marauder,Invader, C-čž Commando, Corsair, Hellcat, Thunderbolt...).

Verze 1830 a 2000 byly dvouřadé čtrnactiválce s výkonem až 1200, resp. 1350 HP, u verze 2800 byl výkon až 2100 HP.

+4/0
20.5.2017 9:58

J70i53ř12í 23P57o39s76p81í62š74i82l 5738635756435

Zapomněl jsem - verze 2800 byl dvouřadý osmnáctiválec.

0/0
20.5.2017 10:00

J30a21n 35C36r76h53á58n 4312313553

Pořád trochu vedle, později se vyráběly ještě Wright R-3350 a Pratt & Whitney R-4360. R-4360 bylo čtyřhvězdicové 28 válcové monstrum o objemu 71,5 l, používal se v B-50. Dvouhvězdicové osmnáctiválce R-3350 se montovaly do posledních velkých pístových dopravních letadel před příchodem proudových letadel, jejich poslední verze byla turbo-compound, kdy výfuky byly vyvedeny do tří turbín, které byly napojeny na hnací hřídel - mechanický předchůdce dnešního MGU-H v F1. V ČR létají pořád AN-2 s Aš 62, který byl vyvinut v SSSR na základě licence Wright R-1820. Z Aš 62, byl vyvinut Aš 82 (Sovětský ekvivalent Wright R-2600) dvouhvězdicový 14 válcový motor obdoba německého výše uvedeného BMW 801. Vyráběly nebo dokonce ho vyrábí Číňané. Byl namontován do několika nově vyrobených replik FW - 190, právě místo BMW 801. Aš 82 u nás létal v Il/Av 14. Jako dítě jsem v něm letěl z Brna do Ostravy.

+3/0
20.5.2017 13:36

J19i84ř91í 72P82o83s40p69í69š41i62l 5228405646455

Máte pravdu, příspěvek pana Steinera mě inspiroval, abych si prošel letmo informace a nějak jsem přitom opominul řadu Wright R Duplex Cyclone, používaný mj. v B-29. Omlouvám se.

+1/0
20.5.2017 13:57

T13o91m16á67š 26V36a41v40e27r87k65a 7631840122584

Ten turbocompouhd mělo krásný éro jménem Lockheed Superconstellation

0/0
20.5.2017 14:05
Foto

M48i31r55o13s72l46a13v 98S78t44e23i13n32e22r 6308894553895

BMW 801 jsem dostal do rukou jako osmiletý kluk, stál na dvorku školy, někdo mi řekl, že je to motor stíhačky Focke- Wulff.

Samozřejmě že se někde ještě podobné konstrukce vyvíjely, v ČSR ani v Německu ale už ne.

V příspěvku mi šlo hlavně o ten Wright a jeho zvláštnost, ventily plněné sodíkem. Se sodíkem jsem pracoval v laboratoři, je to kov, který se při 490 °C začíná vypařovat a tím odnímá zdroji mnoho tepla. Na chladnějších místech, t.j. na ose ventilu se opět vrací do tekuté podoby a vrací se na místo, odkud se vypařil. Vzniká tak uzavřený chladicí oběh, který udržuje talířek ventilu na teplotě kolem 500°C, při které je materiál ještě pevný.

Takové heatpipes byly navrženy i pro jaderné reaktory. Sodík ovšem příliš snadno oxyduje, na vzduchu chytne jako třeba fosfor, musí se tedy chránit před kyslíkem.

V moderních počítačích chladí heatpipes plněné éterem, založené na steném principu, procesory.

+5/0
20.5.2017 15:02
Foto

M33i84r47o90s14l93a24v 77S66t13e17i28n97e37r 6218314193175

Doplňuji: ventily plněné sodíkem používá asi od 80-tých let i Mercedes. Je to základ dlouhé životnosti a spolehlivosti.

0/0
21.5.2017 8:37

J18o66z27e42f 14B22e70v54i22l14a28q20u37a 9415759401981

Výborný článokR^...a tá chybička( ja už som čítal opravené) "se vloudí".:-P

+1/0
20.5.2017 6:57

P64e67t43r 36L40a34n15g42e95r 6795795170112

Pecka R^ Díky za zajímavý článek

+1/0
20.5.2017 6:11
Foto

T81o22m15á21š 32S38m56o29l72í75k 3451912896953

při nočních se taky nespí

0/−6
20.5.2017 6:05

L67i39b71o40r 87F98i71l53á86k 6811756820619

Taky boucháte v Kolbence 55 hodin v kuse?

+5/0
20.5.2017 6:13
Foto

T83o45m33á41š 62S52m40o90l22í97k 3141132286213

už ne, ale nespal jsem přes den,prostě to nešlo

0/0
20.5.2017 6:36

O36l88i 31H51a46n44z66a75l 4708645902808

a pracovníkem týdne se stává.......tadááááá

+1/0
20.5.2017 7:41

T44o57m93á39š 39T37a69t53í20č94e40k 5220912600978

Daleko jsem se nedostal, abych si mohl povzdechnout: "Let z Ameriky do Evropy byl obecně náročnější než opačný z důvodu převládajícího směru proudění větrů nad severním Atlantikem." - Toto tvrzení snad autor nemyslí vážně?

A po pravdě řečeno jsem si nejen povzdechl, ale taky jsem se pořádně nastval. Článek, na který jsem se s chutí vrhl, odkládám. :-/

0/−5
20.5.2017 1:07

R82a68d34e67k 21F75o72l82p31r45e45c41h26t

Do tohoto okamžiku jsem to myslel víceméně vážně. Ale teď jsem znejistěl, prosím o bližší trknutí.

+1/−1
20.5.2017 1:31

L85a22d80a 41N59o28v94a45k 4602823707

no vzhledem k tomu, že se často přes atlantik plavím s plachetnicí, doposud jsem zaznamenal, že větry převládají ze západu...

0/0
20.5.2017 1:36

R43a58d17e26k 94F75o39l89p47r60e96c50h13t

Jsem to moták, samozřejmě jsem to tak myslel, protože vzducholodě vždy létaly kratší dobu do USA než zpět, ale nějak jsem to prohodil. A ani teď při čtení té reakce mě to netrklo, zkrátka člověk ve svém textu vidí, co chce a ne co tam ve skutečnosti je, už se mi to párkrát stalo. Každopádně text jsem opravil, tímto děkuji za upozornění v kořeni vlákna i zde.

+1/0
20.5.2017 1:44

R53a25d18e61k 35F58o93l96p21r83e41c39h62t

To už je na pováženou, zase jsem to napsal s těmi vzducholoděmi obráceně. Teď už se jenom modlím, aby v článku další bota nebyla...

+3/0
20.5.2017 2:03

L80u93k95á25š 47T98ó97t89h 6198133597762

Pridam jeste neco (pokud to neznate) pro predstavu o sile vzdusnych proudu:

https://www.windy.com/?250h,49.838,-24.961,3

0/0
22.5.2017 9:01

T17o91m54á96š 80T28a44t19í37č26e51k 5650692850668

No, v zeměpisných šířkách, o kterých se jedná, převažuje proudění vzduchu ze západu na východ. Stačí se podívat na letové časy: na západ tatáž linka letí dýl než zpátky. Anebo stačí si přečíst předchozí dnešní článek o dvou Francouzích, kterým se let Paříž-New York povedl až o tři roky později. Anebo si stačí uvědomit, odkud chodí počasí.

Ono tomu tak bylo už o leteckou generaci před Lindberghem, že se nejdřív lítalo z Londýna přes Kanál, typicky do Paříže, a let druhým směrem na sebe nechal třeba ještě rok čekat.

+1/0
20.5.2017 1:41

R85a58d58e27k 76F62o24l80p42r74e10c60h98t

Díky, blbá a úplně zbytečná moje chyba, viz. výše. Přesně takto jsem to myslel, ale z nevysvětlitelných důvodů jsem to napsal opačně.

+2/0
20.5.2017 1:49

T59o93m49á64š 40T53a43t14í95č26e91k 5490312120458

Uf, takže se jedná o přeřeknutí, ještě že tak. Článek dám u ranního čaje. ;-)

+1/0
20.5.2017 1:52
Foto

J38i37ř36í 38H80a23v48e40l90k36a 3959623350584

Takže ta vaše reakce výše zbytečná a přemrštěná.

0/−2
20.5.2017 15:25

T78o96m29á29š 83T25a87t61í20č22e35k 5800692680658

Cože, slunče? Takovou chybu si autor, který píše o letectví dovolit nemůže. Howgh

+1/0
21.5.2017 1:03

R19a94d74i26m 84S53l15á46d29e46k 3591282123229

To se čte samo R^

+4/0
20.5.2017 0:56

A76n28t83o35n98í95n 72Z64e16l24e83n27ý 2254103561206

Protože je to bohužel krátký.

0/0
20.5.2017 12:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.