- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Let stroje těžšího než vzduch bez mezipřistání. Co na tom zpochybňovat?
Hruza, kolik toho svinstva letadla vypousti do atmosfery.
Nejen letadla. I kažďoučký automobil.
Skromný dotaz: A nemá na délku letu také vliv zemské rotace?
Záleží na tom jak to myslíte. Jestli tak, že díky rotaci planety tu je nějaké převládající proudění vzduchu, tak ano. Doufám ale, že to nemyslíte jinak, protože tak to není.
Jako inženýr ovšem považuji za základ úspěchu ten motor. Dlouhozdvihový, OHV, vzduchem chlazený devítiválec do hvězdy z obsahu 12 litrů získal přes 200 HP při 1800 otáčkách za minutu. Tím odpadla běžně nutná, ale poruchová převodovka, v které se ztrácela část výkonu. Také kompresor nebyl nutný, tím se snížila i váha.
Technicky průkopnická novinka byly duté ventily, plněné sodíkem, které fungovaly jako heatpipe. Odváděly teplo z talíře do táhel, kde se předávalo do oleje v bronzových vodících pouzdrech, nasazených do hlavy motoru. To vyžadovalo ovšem intenzivní mazání a chlazení oleje. Dlouhý zdvih usnadňoval také náporové chlazení válců. Výsledkem byla neobvyklá spolehlivost a trvanlivost tohoto motoru, vyráběl se později i jako sedmi- nebo šestiválec.
Poslední velký hvězdicový motor byl BMW 801 se 14 válci ve dvou řadách s výkonem ca. 1800 HP, takový stál u nás v Jihlavě 1946 na dvorku školy v Husově ulici, tam byla za války škola pro letecké mechaniky. Motor vážil přes tunu!
Díky, zajímavé informace, ač ne zcela souhlasím s posledním odstavcem. Řekl bych, že posledním velkým hvězdicovým motorem byly spíš motory Pratt & Whitney R Twin Wasp, ať ve verzi 1830 (Liberator, Skytrain,Catalina...),ve verzi 2000 (Skymaster, DC-4, de Havilland Canada DHC-4 Caribou...), dále ve verzi 2800 (Marauder,Invader, C-čž Commando, Corsair, Hellcat, Thunderbolt...).
Verze 1830 a 2000 byly dvouřadé čtrnactiválce s výkonem až 1200, resp. 1350 HP, u verze 2800 byl výkon až 2100 HP.
Výborný článok...a tá chybička( ja už som čítal opravené) "se vloudí".
Taky boucháte v Kolbence 55 hodin v kuse?
Daleko jsem se nedostal, abych si mohl povzdechnout: "Let z Ameriky do Evropy byl obecně náročnější než opačný z důvodu převládajícího směru proudění větrů nad severním Atlantikem." - Toto tvrzení snad autor nemyslí vážně?
A po pravdě řečeno jsem si nejen povzdechl, ale taky jsem se pořádně nastval. Článek, na který jsem se s chutí vrhl, odkládám.
Do tohoto okamžiku jsem to myslel víceméně vážně. Ale teď jsem znejistěl, prosím o bližší trknutí.