Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Piloti jim říkali bedny a Slováci je nechtěli. MiG-23 stále létá v KLDR

Před 50 lety, 10. června 1967, vzlétl prototyp sovětské stíhačky MiG-23. Byť třiadvacítka není v povědomí široké veřejnosti tak pevně zakotvena jako legendární Migy-15 a 21, je její historie neméně zajímavá a konstrukční řešení ještě zajímavější. Připomeňme si dnes tedy MiG-23 prostřednictvím zajímavých fotografií.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M98a58r20t69i97n 22B28a15r30t24e16k 5947861171223

Trochu smutné, že letecká kancelář MiG končí, byť jeto pochopitelné. Jejich stroje nedokázaly konkurovat Suchojům. Mig měl vyrábět levné lehké stroje, které neměly možnosti jako velké Suchoje. Nakonec to dopadlo tak, že možnosti měly výrazně menší, ale cena a údržba zase o tolik levnější nebyla.

MiG se tak stane pouhou dceřinou společností Suchoje, starající se už pouze o dokončení objednaných dodávek a zajišťujících údržbu stávajícím klientům. S vývojem jako takovým končí.

+2/0
11.6.2017 9:18

A68n72t47o33n48i53n 66K33a49d37l35c12e37k 9852789881416

V Zatci jsem si jich pri letani uzil. KSK, odchyt paliva, kliny, padak... Holt byla to zajimava prace a doba.

+1/0
10.6.2017 20:05

M37i16c68h81a13l 15U82k17r52o34p91e48c 9700424897211

Já v Českých Budějovicích. Tam s nimi lítal i plk. Štefan Gombík, který je později jako velitel letectva SR nechtěl.

0/0
12.6.2017 13:32

A46n25t27o85n73i39n 87K74a19d81l43c95e84k 9422369411816

Ja myslim, ze prave do Budejovic jsme je vypravili, nez prisly 29tky.

0/0
12.6.2017 14:01

M77i87c28h34a18l 63U89k39r79o23p61e28c 9620174467241

To je možný. Já tam byl 1984-1986 a na 3 tí letce byly furt 21.

0/0
12.6.2017 14:36

A64n22t67o92n24i12n 49K40a58d98l68c19e97k 9742269921196

To bylo az na jare 89. Ja jsem byl na 1. letce 88-89 a stab 89-90. Uz nebylo treba KSK a zaznam letu se zacal stahovat elektronicky z kridla to takoveho oskliveho ruskeho vozicku na dvou koleckach:))

0/0
12.6.2017 16:09

M69i81c24h64a12l 82U34k87r15o59p76e69c 9220124447291

Já byl na 2 letce mechanik radio-RTV na bednách, a technik na L 39. Ty přilítly z Pardubic, když se demontovaly poslední Mig 15. Poslední 15 tku si pamatuju na parkovišti TOP.

0/0
12.6.2017 16:14

P40e71t73r 42K26o79n38v56a68l35i49n53a 1915635638300

Dobry napad tento fotkopribeh, jen casteji :)

+2/0
10.6.2017 18:19

T51o57m79á91š 80C21h80r86a79s87t63n34ý 2781284561633

Jen pro zajímavost, mig27 je ruska verze A10, co se tyce hlavnove výzbroje.

+1/0
10.6.2017 13:56

J48o77z35e11f 82B75e38v41i35l55a39q62u39a 9425339501391

Ruská verzia A10 je skôr Su25. Oba podzvukové stroje s veľmi podobným, ak nie totožným určením.

0/0
11.6.2017 13:07

I35v21a42n19k62a 18P59o83s92p54í61š55i58l38o21v70á 8104748652627

Tento typ má na kontě velmi bizarní incident z konce osmdesátých let. Tehdy sovětskému pilotovi startujícímu ze základny v polském Kolobřehu klesly krátce po vzletu otáčky motoru, takže letoun rychle opustil na vystřelovací sedačce. Opuštěný MiG-23MLD se však vzpamatoval, přeletěl na druhou stranu železné opony a po vyčerpání paliva spadl na rodinný dům v Belgii, kde bohužel zabil jednoho člověka.

A ještě jedna zajímavost. U nás byl pro budějovické MiG-23 vypracován metodický postup pro záchyt a sestřelení průzkumného letounu SR-71, který dost často létal u našich hranic. Pravděpodobnost úspěšného sestřelu byla diskutabilní, ale manévr se intenzivně nacvičoval.

+6/0
10.6.2017 13:13
Foto

M79i53c22h25a54l 46G51r58e50š53l56i46k 9341986662856

Doplním, že bez pilota preletel cca 900 km a príčinou pádu bolo vyčerpanie paliva..

+3/0
10.6.2017 16:21

T47o10m40á28š 50H18a37t23a82n 3829963439680

MiG-23MLD se však vzpamatoval, přeletěl na druhou stranu železné opony a po vyčerpání paliva spadl na rodinný dům v Belgii, kde bohužel zabil jednoho člověka.

0/0
11.6.2017 18:47

P61e63t76e70r 69G85r22o95s 8866719210596

Ta fotka s izraelskym znakom a vpozadi izraelska zastava je Mig co uletel zo Syrie a pristal vIzraeli

+1/0
10.6.2017 12:31

M18i40l46o18s37l56a90v 51J73a69n69o56u24š54e52k 3396393423578

Pěkný článek, Technet prostě umí.

0/0
10.6.2017 11:47

J12o82s95e86f 75V85o75s47i85c70k97y 4743887806203

Kde ten clanek je? . . Ja jsem nasel pouze fotky !

+3/0
10.6.2017 12:21

M20i71l29o85s36l91a54v 69J97a90n17o62u26š27e55k 3826623393698

Pod každou fotkou je odstavec textu.

+2/0
10.6.2017 13:23

V38l62a31d63i59m42í89r 69H29r53u97b80ý 1884451137822

To ale není článek, to jsou fotky s textem - který se mimochodem dá i skrýt, takže vidíte jen fotky bez textu. Tento způsob novinařiny zdá se mi poněkud nešťastným.

+1/−1
10.6.2017 16:39

L32u53k12á50š 12A41d83a14m78e23c 6680579900137

MIG-23 bylo sále je velice solidní letadlo, své parametry dokázalo v jedné z největších bitev proudových stíhacích letadel historie . V červnu 1982 narušila Izraelská letadla vzdušný prostor Libanonu a postupně to vygradovalo v jednu z největších leteckých bitev do které Izrael nasadil před 90 stíhaček, převážně v té době nejmodernější F-15 a F-16. Sýrie nasadila co měla ,převážně MiGy-23MF s ne zcela vycvičenými piloty a MIGy-21, výcvik pilotů MIG-23v té době probíhal a v Syrií byla řada sovětských instruktorů, kteří syrské letce přeškolovali. Výsledkem letecké bitvy nad údolím Bikáa sice byla ztráta 47 letadel Syrie ,ale také 27 sestřelů letadel Izraelských což byl vzhledem k početní převaze Izraele solidní výsledek. Například kpt. Mírzá se svou MiG-23MF 8.6.1982 sundal první F-16 pomocí rakety středního doletu R-23R a následně další F-16 pomocí rakety R-60 načež byl sám sestřelen dvojicí dalších F-16 , katapultoval se , a o den později se vrátil do bitvy v novém Migu.

Situace následně došla do latentní fáze, ale ještě 4. října 1982 dvě letky tj. 6ks MIG-23MF v střetu sundali 3x F-15 a 1x F4E. Což jim v polovině listopadu izrael vrátil sestřelením dvou Mig-23.

+4/−22
10.6.2017 10:23

O17n67d14ř60e27j 88Š56i21m86e95k 5663712117708

Důkazy pro svá tvrzení(pohádku) máte kde? V 1. libanonské válce totiž Israel ztratil pouze 1 letoun. Opakuji: JEDEN letoun! Takže mi chcete říct, že máte jiné zdroje? A nebo tady vyprávíte pohádku? Sýrie ztratila přes 80 strojů!!!

+19/−2
10.6.2017 10:33

L27i12b70o58r 43W93a12l79i22c37h37i53e57w51i49c90z 3838976657214

Nechci Vám do toho kecat, ale zatím nikdo nikdy nepotvrdil sestřel F-15, byť možná Sýrie má spoustu virtuálních úspěchů.

+13/−2
10.6.2017 10:43

O84n92d30ř70e56j 56Š70i45m57e45k 5773112707668

Pán je pohádkář a ještě hodně špatný...

+7/−2
10.6.2017 10:50

M12a17r64e35k 62Š88t33ě94t40k76a 4161698462163

Tak nejvíc virtuálních sestřelů měli za 2.WW střelci těžkých bombardérů USAAF - po každém náletu hlásili sestřelení téměř 1/3 všech letounů Luftwaffe, které se toho dne objevili ve vzduchu - brát takové počty vážně, Německo by bylo do dvou měsíců bez letadel;-D

+2/−2
10.6.2017 13:03

M29i12r97e10k 60K26o76v95a41c24i12k 5711571531437

To jste opravdu objevil Ameriku. Na každou útočící stíhačku střílelo několik střelců i z jediného bombardéru, takže spousta střelců v "boxu". Při sestřelu ho tak nárokovalo mnoho střelců. Vyhodnocovači si toho byli velmi dobře vědomi. Na druhou stranu se na venek i pro posádky bombardérů ty výsledky moc neořezávaly - hlavně kvůli velkým ztrátám bombardérů a zachování morálky...

0/0
10.6.2017 23:26

L44a36d66i85s55l44a84v 64K30o18z42á26k 1538269234113

To je pohadka prevypravena z wikipedia bez udani konkretniho zdroje, odkazujici se na to "jak to videli samotni Syrane a jak o tomto a dalsich stretech reportovali" - pure propaganda.

+10/−2
10.6.2017 10:49

M20a49r51t43i59n 45K27y84p92r 2692705924624

Pokud případně nevěříte anglickojazyčným zdrojům, tak tady máte ruskojazyčný:

http://www.skywar.ru/Lebanon.html

Nic takového co píšete se tam nepotvrzuje, je to přesně naopak, dlouhý seznam sestřelených syrských letadel a podstatně kratší seznam izraelských (tedy hlavně vrtulníků - letouny jsou tam jen dva, jeden A-4 Skyhawk a jeden F-4 Phantom). Dále se tam píše o jediné poškozené F-15, kterou se ale izraelskému pilotovi povedlo dovést zpět na základnu a následně bylo opraveno, tedy se nedá považovat za sestřelené.

+12/−1
10.6.2017 11:03

I63g15n45á88c 59M14r20k29v24i12č31k64a 2818892669435

ten návrat bez křídla byl neskutečnej

+2/0
10.6.2017 11:41

I71v60a81n39k14a 61P30o24s93p97í27š51i72l26o83v51á 8324108252717

Ten legendární návrat F-15 bez křídla se odehrál při cvičném souboji s A-4 a nemá s boji v Libanonu, potažmo v Sýrii nic společného.

+1/0
10.6.2017 13:21

M53a65r49t15i93n 86K17y28p85r 2612695774824

A ještě jedna poznámka, oba izraelské stroje byly sestřeleny pozemními prostředky, syrské letectvo si tedy nepřipsalo žádné vzdušné vítězství.

+9/−1
10.6.2017 11:07

V22á41c86l40a87v 10R43ů89ž51e89k 3426627466138

...prolhanej bolševik...RvRvRv

+12/−2
10.6.2017 11:38

M39a60r98t63i65n 27K22y77p31r 2542875524954

Spíš arabský pohádkář. Šeherezáda by měla radost. Ale tak když můžou mít v Egyptě muzeum vítězství ve válce v roce 1973, co by tu někdo nemohl vyprávět syrské vlhké sny o tom, jak dávali Izraeli nakládačku.;-D

+5/0
10.6.2017 11:58

O43n43d62ř33e29j 44Š38i40m38e53k 5623312667358

Nejlepsi jsou ti, co mu davaji plus a nam minus. Proste komunisti. Pravda byla vzdycky podle nich, i kdyz to byla totalni pitomost.

+5/0
10.6.2017 12:03

P30e62t33r 85Š68e90v57č56í28k 3311945527655

Neuvěřitelná snůška lžíRv

+3/0
10.6.2017 12:51

J15i89ř86í 98N87e91u66m98e37i27s70t96e34r 2152745843961

To jsou zas ňáký Ruský Byliny, žejo? :D

+3/−1
10.6.2017 14:04

T76o96m40á96š 58V53e44r85n96e94r 1495244227665

Kam na tyhle bláboly chodíte?

+3/0
10.6.2017 19:12
Foto

M80i63r39o47s53l38a64v 70M64a66c96e12k 5911355610622

rychla akcelerace a a ostrý náklon při vzletu, dynamický letoun. V Žatci poničil při startu letištní plochu žhavými výfukovými plyny, nový asfaltový povrch kvůli tomu dělali Dánové z NATO.

+1/−13
10.6.2017 9:30
Foto

M26i71c58h51a34l 64G54r16e60š54l10i12k 9921526512866

... výfukovými plynmi... ;-D

Môžete ukázať výfuk na MiGu? Ktoromkoľvek prúdovom. :-)

0/0
10.6.2017 16:23

D69a46v17i67d 85K60r45a29t36o22c39h42v93í66l 1270829337809

Tak hlavně mi tam chybí fotka čerta, jeden z nejvýraznějších počinu na bednach.. Mam snad pocit, že byl realizovany v té samé době, kdy oblékli delfína do tygriho.. A co jsem slyšel ja, tak bedna se mu říkalo proto, že je to výhra čisté síly nad fyzikou.. Ze jak to nebylo dostatečně pod plynem, tak šla k zemi jak cihla..

+9/0
10.6.2017 8:56

J32o89s72e86f 12Š35á57t77a91v53a 2364711286229

Tady v Budějovicích říkali piloti že to je vítězství lidské vůle nad zákony aerodynamiky

0/0
10.6.2017 9:31

L79u36k65á84š 67A75d11a79m51e31c 6390949310607

Moderní stíhací letadla se staví jako nestabilní, protože nestabilní letoun má vysokou manévrovatelnost, již malá změna parametrů křídla nebo vektoru tahu vyvolává velkou změnu směru letu. Drak s vysokou stabilitou sice dobře drží ve svém směru,ale také musíte vynaložit podstatně více (síly) na to ho z něj dostat a o tom to je.

+2/0
10.6.2017 9:42

P48e42t71r 76M31a69r61e78č10e67k 1203591889938

MIg 23 je moderní letoun? ;-D

0/0
10.6.2017 9:56

A17l19e57x 18G98r58e15g38o81r 9594162312109

Na svou dobu určitě.

+4/0
10.6.2017 10:13

T80o67m42á91š 79M74o18r44a29v75č14í12k 3657436793685

Tak to byl i Fokker Rudého barona, ne? :)

+7/−3
10.6.2017 10:30

A55l35e78x 81G92r69e93g23o40r 9454252322669

Ale jistě. Jenže nelze posuzovat technologie staré 60 let dnešní optikou. A navíc prakticky všechny moderní stíhací letouny jsou nestabilní. Bez tahu jdou k zemi jako ciihla. Taková MiG 21 by prakticky ani neměl vzlétnout. Ale ve své době byl jedním z nejmodernějších letadel na světě.

+8/0
10.6.2017 10:59

R82o65m54a30n 87K93r46a18t87o44c50h53v73í40l 6146547526654

Jak by neměl vzlétnout (ten MiG 21)?

Děkuji

+2/0
10.6.2017 12:58

P78e46t82r 55H79l34á38v39k86a 2548122556631

Možná se mýlím, ale myslím, že první masově vyráběná stíhačka s vrozenou nestabilitou byla F-16, která je přece jen o pár let mladší... u Floggera to tak ještě nebylo.

Jinak Rusové vždycky uměli krásný "éra", ale tohle mezi ně nepatří :)

+4/0
10.6.2017 10:24

J52a51r60o63s31l83a23v 71J95i71r79á20k 4839340174613

Já tedy rozdíly na posledních dvou fotografiích nevidím...

0/0
10.6.2017 8:52

P65e48t69r 73V66e78s48e20l13ý 7404265894118

posez letadla, na druhém snímku nemá stavitelné nasávací otvory.

+2/0
10.6.2017 8:58

M48i43l61a34n 91V98o91l19e19k 5309413796689

Takže ČSSR mělo tohoto jednoho typu nadzvukové stíhačky 70 ks a dnes má ČR 14 stíhaček v pronájmu? Kam ty peníze dnes mizí?

+7/−16
10.6.2017 8:41

L16i65b72o71r 55W26a75l73i47c83h37i87e83w13i40c57z 3338156927214

Cena a složitost zbraňových systémů stoupá a tehdy byla prioritou armáda, jiné oblasti se upozaďovaly. Takže není to o mizení peněz, ale o prioritách.

+18/−3
10.6.2017 8:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.